Γιατί θέλουν διευθυντή Ειδικής Αγωγής οι γονείς;
Τετάρτη 17.07.2024
Τετάρτη 17.07.2024, από Μορφάκης Σολομωνίδης
Μορφάκης Σολομωνίδης
Γενικός Διευθυντής Κ.Σ. ΕΔΕΚ

Αναχρονιστική η νομοθεσία για την εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες - Κατέγραψε τα προβλήματα και ετοίμασε εισηγήσεις η Συνομοσπονδία Γονέων
 
 
 

Δημιουργία Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο Υπ. Παιδείας, η οποία θα υπάγεται απευθείας στον υπουργό εισηγείται, ανάμεσα σε πολλά άλλα, η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, έχοντας ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της Ειδικής Εκπαίδευσης.

 

Σε σχετικό υπόμνημά της (η μοναδική οργάνωση που υπέβαλε γραπτώς υπόμνημα για το θέμα), το οποίο και επέδωσε σε όλους τους υποψηφίους για την προεδρία της Δημοκρατίας, καταγράφει αναλυτικά τις διαπιστώσεις αλλά και τις εισηγήσεις της για βελτίωση της κατάστασης. Σε δηλώσεις του στον «Π» ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Μορφάκης Σολομωνίδης εξήγησε ότι έχει διενεργηθεί παγκύπρια έρευνα μεταξύ των συνδέσμων γονέων και έχουν καταγραφεί τα προβλήματα που υπάρχουν σχετικά με τη νομοθεσία, τους κανονισμούς, τις εγκυκλίους, αλλά και με τις ειδικές μονάδες. «Η νομοθεσία, η οποία εφαρμόζεται από το 2001, είναι αναχρονιστική και χρήζει άμεσης αλλαγής και εκσυγχρονισμού. Υπάρχουν αρκετά προβλήματα στις διαδικασίες αλλά και στην εφαρμογή των υφιστάμενων κανονισμών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά», σημείωσε, και ζήτησε όπως οι διαδικασίες για τη νέα πρόταση (που είναι στα σκαριά), η ψήφιση και η εφαρμογή της γίνουν εντός του 2018. Υπογράμμισε ακόμη ότι η συνομοσπονδία εισηγείται τη δημιουργία Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (καινούριας εκπαιδευτικής βαθμίδας), όπως Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας κ.λπ. που θα υπάγεται απευθείας στον Υπ. Παιδείας.


Τέσσερις πυλώνες


Σε ό,τι αφορά τον εκσυγχρονισμό της Ειδικής Εκπαίδευσης, ο κ. Σολομωνίδης εξήγησε ότι πρέπει να εστιαστεί σε τέσσερις πυλώνες:

 

Νέα πρόταση για εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας.

Σχολικοί συνοδοί: Να καθοριστούν προσόντα πρόσληψης ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών. Να αλλάξει η διαδικασία πρόσληψης και να υπάρχει έλεγχος από τη νέα Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην εφαρμογή των νέων διαδικασιών. Οι νέες διαδικασίες να ενσωματωθούν στη νέα νομοθεσία.

Κτηριακές εγκαταστάσεις/ ειδικός εξοπλισμός: Να διενεργηθεί έρευνα σε όλες τις κτηριακές εγκαταστάσεις των ειδικών μονάδων και τάξεων και όπου υπάρχουν προβλήματα να καθοριστεί πρόγραμμα αναβάθμισής τους. Να εξοπλιστούν πλήρως όλες οι ειδικές μονάδες με ειδικό εξοπλισμό.

Η υποστηρικτική τεχνολογία κρίνεται ως πολύ σημαντική, αφού θα επιτρέψει στον μαθητή/τρια με αναπηρία να έχει πρόσβαση στην επικοινωνία και στην εκπαίδευση.


Αλλαγές αξιολόγησης


Εκτενή αναφορά έκανε ο κ.Σολομωνίδης και στις εισηγήσεις της Συνομοσπονδίας Γονέων που αφορούν την αξιολόγηση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, τους ειδικούς που καλούνται να παρέχουν εξατομικευμένη στήριξη σε αυτά τα παιδιά, αλλά και τα προγράμματα επιμόρφωσης τα οποία θα πρέπει να παρακολουθούν εκπαιδευτικοί και συνοδοί. Μεταξύ άλλων η Συνομοσπονδία Γονέων προτείνει:

 

Αλλαγή των διαδικασιών αξιολόγησης των παιδιών έτσι ώστε η παρέμβαση να γίνεται άμεσα. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρχει διαθέσιμο κονδύλι αποκλειστικά για τη λειτουργία Ειδικού Κέντρου Διάγνωσης και τη στελέχωσή του με επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους και επιστήμονες των νέων τεχνολογιών και εναλλακτικής επικοινωνίας. Το κέντρο αυτό θα είναι υπό την εποπτεία του Υπ. Παιδείας.

Πρόσληψη ατόμων όλων των ειδικοτήτων έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η εξατομικευμένη στήριξη των παιδιών σε ατομικό επίπεδο, χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος. Μέχρι σήμερα δεν δίνεται στήριξη σε ατομικό επίπεδο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει σημαντική βελτίωση στην ανάπτυξη των παιδιών. Αντί αυτού, δημιουργούνται ομάδες των 3-4 παιδιών ανά 40λεπτο. Όταν οι ανάγκες των παιδιών διαφέρουν, δεν μπορεί η/ο ειδική παιδαγωγός/λογοθεραπευτής να σχεδιάσει δραστηριότητες για τον κάθε ένα παιδί ξεχωριστά.

Με την έγκαιρη αξιολόγηση θα γίνεται και έγκαιρη έκδοση επιστημονικών συμπερασμάτων, δημιουργία προσωπικών δεδομένων και εξατομικευμένων στόχων για κάθε παιδί σε συνεργασία με τους γονείς, με στόχο τη βελτίωση της οποιασδήποτε δυσκολίας υπάρχει (λόγου, κίνησης κ.λπ.) και την ομαλή ενσωμάτωσή τους στο ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η λειτουργία του κέντρου θα βοηθήσει στη διαδικασία ελέγχου σε τακτά χρονικά διαστήματα των προσωπικών δεδομένων των παιδιών, με στόχο να ελέγχεται εάν οι προσωπικοί ατομικοί στόχοι έχουν επιτευχθεί. Παράλληλα, θα δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να συμμετέχουν στη διαδικασία (parent-teacher conferences).

Προσφορά επιμορφωτικών προγραμμάτων σε συνεργασία, τόσο με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο όσο και με άλλους φορείς, για όλους τους εκπαιδευτικούς και συνοδούς στις σχολικές μονάδες στις οποίες φοιτούν παιδιά ΑμεΑ. Τα επιμορφωτικά προγράμματα να γίνονται σε μακροπρόθεσμη βάση, σε απογευματινό χρόνο, και να σχεδιάζονται με βάση την έρευνα δράσης.

Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας η οποία θα έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα για τους γενικούς εκπαιδευτικούς μόνο, με πληροφορίες και απαντήσεις σε ερωτήματα που θα τους βοηθούν στην παραπομπή των περιστατικών που αντιμετωπίζουν στους ειδικούς εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, μπορεί να αναρτώνται ανώνυμα μελέτες περίπτωσης που δεν θα σκιαγραφούν τα παιδιά, αλλά θα βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στην αναγνώριση των ζητημάτων που αφορούν τα παιδιά.

Διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων για να μπορούν να ανταποκρίνονται και οι μαθητές/τριες με αναπηρίες και/ή εκπαιδευτικές ανάγκες, από τους ειδικούς παιδαγωγούς σε συνεργασία με την/τον εκπαιδευτικό της τάξης.

Blog
Μορφάκης Σολομωνίδης
|
Τετάρτη 17.07.2024
Μορφάκης Σολομωνίδης
|
Τετάρτη 17.07.2024
Μορφάκης Σολομωνίδης
|
Τετάρτη 17.07.2024
Μορφάκης Σολομωνίδης
|
Τετάρτη 17.07.2024
Μορφάκης Σολομωνίδης
|
Τετάρτη 17.07.2024