Στις 2 Μαρτίου 2016, στάλθηκε η τρίτη κατά σειρά επιστολή μου στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ζητώντας, για ακόμα μια φορά την άμεση εφαρμογή του ΓεΣΥ. Σε αυτήν επισύναψα την αναλυτική και εφαρμόσιμη πρόταση της ΕΔΕΚ για άμεση εφαρμογή του ΓεΣΥ, με διαφύλαξη της ελεύθερης επιλογής γιατρού και νοσηλευτηρίου και την αναβάθμιση των δημοσίων νοσηλευτηρίων. Έκτοτε, όλες οι παρεμβάσεις μας έγιναν πρωτίστως για να εφαρμοστεί το ΓεΣΥ παρέχοντας υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους πολίτες και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αποκτήσουν με άλλους τρόπους.
Από το 2019 που ψηφίστηκε η νομοθεσία, η ΕΔΕΚ εργάστηκε συστηματικά για τη διόρθωση των όποιων προβλημάτων διαφαινόταν ότι θα προέκυπταν ώστε το ΓεΣΥ να εφαρμοστεί σωστά και να επιβιώσει. Λόγω αυτής μας της δράσης, δεχθήκαμε ένα ανελέητο πόλεμο από όσους ήθελαν την συνέχιση και διόγκωση των στρεβλώσεων. Γι’ αυτό με την ανοχή όλων αυτών, καταγράφονται καθημερινά καταχρήσεις σε εργαστηριακές, παρακλινικές εξετάσεις, αναλώσιμα, φάρμακα, που λόγω και της πολιτικής που ακολουθεί ο ΟΑΥ, επέφεραν μια επικίνδυνη αύξηση του σφαιρικού προϋπολογισμού. Ενώ οι μελέτες καθόριζαν μέγιστο ποσό τα 920 εκ. σε πλήρη εφαρμογή του ΓεΣΥ, το 2023 οι δαπάνες θα ανέλθουν στο 1.5 δις, δηλ. αύξηση περίπου 65%. Και όλα αυτά χωρίς να υπάρχει και η ανάλογη ποιοτική αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών. Αντίθετα, για πρώτη φορά έχουμε λίστες αναμονής και στον Ιδιωτικό τομέα, ενώ παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε φάρμακα πρώτης ανάγκης.
Επειδή ακριβώς εργαστήκαμε για να αποτρέψουμε αυτά τα φαινόμενα, βρισκόμαστε συνεχώς υπό την κατηγορία ότι τάχατες η ΕΔΕΚ δεν θέλει το ΓεΣΥ. Η ΕΔΕΚ που πρώτη διεκδίκησε το 1968 το ΓεΣΥ, που για να ψηφίσει τους προϋπολογισμούς του 1999 το έθεσε ως όρο, που από το 2015 με συστηματικές παρεμβάσεις προς τον ΠτΔ οδήγησε στην επικαιροποίηση της νομοθεσίας τον Ιούνιο του 2017 και έναρξη εφαρμογής τον Ιούνιο του 2019.
Όσοι έχουν το θράσος να κατηγορούν την ΕΔΕΚ για υπονόμευση του ΓεΣΥ, οφείλουν να πουν τεκμηριωμένα τι έπραξαν:
Παρά τις εκκλήσεις και υποδείξεις μας, για το ότι τα Δημόσια Νοσηλευτήρια πρέπει να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ΓεΣΥ, η προσπάθεια διοικητικής αναδιοργάνωσης και επιστημονικής αναβάθμισης καθυστέρησε αρκετά. Αυτή ήταν συνειδητή επιλογή και εξυπηρετούσε συμφέροντα και σκοπιμότητες.
Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι δεν εισακούστηκε η πρότασή μας να γίνει μελέτη για την κάλυψη των αναγκών των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων σε εξοπλισμό, σε αναλώσιμα και σε κλινικές ώστε να μπορούν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου ιατρική περίθαλψη σε ολόκληρη την επικράτεια. Δεν εισακούστηκε η έκκλησή μας για να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, για διοικητική αναδιοργάνωση και δημιουργία συνθηκών οικονομικής επιβίωσης σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού. Ούτε το αίτημά μας για να ολοκληρωθεί η κοστολόγηση των υπηρεσιών που προσφέρει ο δημόσιος τομέας, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική απώλεια εσόδων την οποία κλήθηκε να καλύψει ο φορολογούμενος πολίτης.
Οι λόγοι είναι προφανείς. Με τη λήξη της πενταετίας όπου το κράτος δεν θα μπορεί να καλύψει τα τυχόν ελλείμματα, τα Δημόσια Νοσηλευτήρια να ιδιωτικοποιηθούν. Γι’ αυτό και δεν ήταν τυχαία η επιλογή ως πρώτου προέδρου του ΟΚΥπΥ του κου Νίκολσον. Όταν είχαμε υποδείξει τους κινδύνους από τον διορισμό του και τη σύγκρουση συμφέροντος που είχε με Βρετανικά νοσηλευτήρια, και πάλι είχαμε κατηγορηθεί με απώτερο στόχο την φίμωσή μας.
Είναι προφανές ότι κάποιοι επιδιώκουν το ΓεΣΥ να έχει την τύχη των Κυπριακών Αερογραμμών και κάποιοι την τύχη του Συνεργατισμού. Δεν θα τους κάνουμε το χατίρι.