Η ΕΔΕΚ υπήρξε το κόμμα που με συνέπεια κατέθετε συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις που οδηγούν σε προστασία των δανειοληπτών από τις αυθαιρεσίες των τραπεζιτών. Ενδεικτικά θυμίζουμε πως στις 20 Νοεμβρίου 2008 από το βήμα της Βουλής, κάλεσε την Κυβέρνηση και τις εποπτικές αρχές να ενισχύσουν τον έλεγχο στις τράπεζες λόγω της ανεξέλεγκτης μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό, δυστυχώς χωρίς να εισακουστεί. Ήταν το μόνο κόμμα που στις 16 Μαρτίου 2013 κατέθεσε συγκεκριμένη αντιπρόταση για αποφυγή του κουρέματος. Πρότεινε τον δανεισμό από τους καταθέτες, με παραχώρηση κρατικού ομολόγου για να μην διαταραχθεί το τραπεζικό σύστημα. Δυστυχώς ούτε και σε αυτή την περίπτωση εισακούστηκε.
Στον επόμενο σκόπελο της οικονομικής ανάπτυξης, στο σκάνδαλο του Συνεργατισμού, ο νυν Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, κατέθεσε έγκαιρα αντιπρόταση. Αντί της κρατικοποίησης του Συνεργατισμού εισηγήθηκε να αγοραστούν αντίστοιχης αξίας Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια και να παραχωρηθούν στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειριστεί με κοινωνικά κριτήρια όπως η παραχώρηση σε νεαρά ζευγάρια κατοικιών σε τιμή κόστους. Ούτε σε αυτή την περίπτωση εισακούστηκε.
Τόσο το 2014 όσο και το 2018 η ΕΔΕΚ καταψήφισε τον νόμο για τις εκποιήσεις, ηλεκτρονικές και μη. Το 2014 η νομοθεσία άφηνε εκτεθειμένους τους δανειολήπτες και έδινε υπερβολικά δικαιώματα στις τράπεζες, ενώ το 2018 η ηλεκτρονική εκποίηση λειτούργησε ως ακόμη ένα όπλο αυθαιρεσίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων σε βάρος των δανειοληπτών.
Οι προσπάθειές της ΕΔΕΚ για προστασία των δανειοληπτών συνεχίστηκαν και τον Απρίλιο του 2015 όπου επιχειρήθηκε να βελτιωθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό το πλαίσιο αφερεγγυότητας. Και σε αυτήν όμως την περίπτωση οι προτάσεις της ΕΔΕΚ δεν υιοθετήθηκαν στο σύνολό τους στη Βουλή.
Πολύ πρόσφατα επανήλθε με δική της επιμονή η πρόταση για τη σύσταση του ειδικού δικαστηρίου για χρηματοοικονομικές υποθέσεις. Η πρόταση αυτή είχε κατατεθεί αρχικά το 2017. Ειδικότερα, πρότεινε τη σύσταση ειδικού τμήματος στα Επαρχιακά Δικαστήρια για να προσφεύγουν οι δανειολήπτες όταν διαφωνούν με τις υπερχρεώσεις και τη διαδικασία αυθαίρετης εκποίησης του ακινήτου τους. Η πρόταση αυτή έγινε δεκτή από την κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2021 και υπήρξε η αιτία που μαζί με μια σειρά από άλλες στοχευμένες προτάσεις κοινωνικής πολιτικής της ΕΔΕΚ που έγιναν αποδεκτές από την κυβέρνηση, δόθηκε η θετική ψήφος στους προϋπολογισμούς του 2021. Δυστυχώς στις 22 Απριλίου 2021, όταν η πρόταση τέθηκε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής για να ψηφιστεί, τα υπόλοιπα κόμματα ψήφισαν την αναστολή της συζήτησης.
Την 10η Νοεμβρίου με την διαδικασία του κατ’ επείγοντος, η πρόταση επανακατατέθηκε στη Βουλή μετά από πιέσεις που άσκησαν η ΕΔΕΚ και το ΔΗΚΟ. Η ΕΔΕΚ κατέστησε σαφές πως η αναστολή των εκποιήσεων δεν αποτελεί τη λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Η προσωρινή αναστολή των εκποιήσεων είναι μία πρόσκαιρη λύση που δεν επιλύνει το πρόβλημα. Αντίθετα η σύσταση του ειδικού δικαστηρίου επιτρέπει:
1. Την άμεση πρόσβαση των πολιτών στη δικαιοσύνη σε περίπτωση που αμφισβητούν τις υπερχρεώσεις των τραπεζών ή την διαδικασία εκποίησης.
2. Την επίλυση του προβλήματος σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Αυτό ευνοεί τόσο τους συνεπείς δανειολήπτες όσο και τις τράπεζες. Από την μια οι συνεπείς δανειολήπτες προστατεύονται από τις όποιες αυθαιρεσίες των τραπεζιτών και από την άλλη οι τράπεζες μπορούν άμεσα, και όχι σε βάθος ετών, να ολοκληρώσουν την διαδικασία εκποίησης ή αναδιάρθρωσης.
Δυστυχώς ο ΔΗΣΥ, το ΑΚΕΛ και το ΕΛΑΜ καταψήφισαν την σύσταση του ειδικού δικαστηρίου, προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες που στόχο έχουν την κωλυσιεργία και την μη άμεση επίλυση του ζητήματος. Προβάλλουν ότι για να εφαρμοστεί το ειδικό δικαστήριο θα χρειαστεί να γίνουν αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο. Εδώ και τέσσερα χρόνια, όμως, δεν κατέθεσαν καμία συγκεκριμένη πρόταση που να βελτιώνει το νομοθετικό πλαίσιο προς όφελος των πολιτών. Αντίθετα, επέλεξαν να καταψηφίσουν τη σύσταση του ειδικού δικαστηρίου του και να το στείλουν στις ελληνικές καλένδες.
Είναι κοινή πεποίθηση όλων πως οι στρατηγικοί κακοπληρωτές πρέπει να υποστούν τις συνέπειες των επιλογών του. Είναι όμως απαράδεκτο να μην θωρακίζονται πλήρως οι ευάλωτοι δανειολήπτες, όσοι έτυχε να έχουν ένα προνομιακό ακίνητο αλλά και όσοι βιώνουν ακόμα τις συνέπειες της κρίσης του 2013. Φτάνουν κοντά μας δεκάδες παράπονα για διαδικασία εκποίησης οικοπέδου χωρίς να υπολογίζεται ότι εντός του έχει ανεγερθεί πρώτη κατοικία ή για εκποίηση πολυκατοικίας εντός της οποίας υπάρχουν διαμερίσματα που χρησιμοποιούνται ως πρώτη κατοικία, επειδή δεν υπάρχουν ξεχωριστοί τίτλοι ιδιοκτησίας. Οφείλουμε, λοιπόν, για αυτούς τους δανειολήπτες να δημιουργήσουμε άμεσα εκείνο το νομοθετικό πλαίσιο που θα τους προστατεύει. Το ειδικό δικαστήριο είναι το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Όσοι θέλουν να προστατεύσουν τους συνεπείς δανειολήπτες και να τερματίσουν την ασυδοσία των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων σε βάρος των πολιτών, οφείλουν, έστω και αργοπορημένα, να στηρίξουν χωρίς άλλη καθυστέρηση τη σύσταση του ειδικού δικαστηρίου. Ο αγώνας υπέρ των πολιτών συνεχίζεται.