Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι εκποιήσεις, άδικες στην πλειοψηφία τους, κτυπούν κόκκινο. Οι δανειολήπτες παραμένουν, δυστυχώς με πολιτικές ευθύνες, απροστάτευτοι στην έκδηλη αυθαιρεσία των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων. Ιδρυμάτων στα οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οφείλεται κατά κύριο λόγο η οικονομική κρίση που έπληξε την πατρίδα μας το 2012-13. Για την βιωσιμότητά τους οι πολίτες ως καταθέτες κουρεύτηκαν και ως κάτοχοι αξιογράφων απώλεσαν τα χρήματά τους.
Σε συνάρτηση με την τρομακτική αύξηση του κόστους διαβίωσης, τις επιπτώσεις από την πανδημία του κορωνοϊού, τη μείωση των μισθών και την αύξηση της υποαπασχόλησης, ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού φτωχοποιείται.
Από την πλευρά της ΕΔΕΚ έγκαιρα διαγνώσαμε τους κινδύνους που ελλόχευαν για τους πολίτες και την κυπριακή οικονομία, λόγω του ανεξέλεγκτου τρόπου λειτουργίας των τραπεζών. Καταθέσαμε σειρά προτάσεων, οι οποίες δυστυχώς στο σύνολό τους απορρίφθηκαν. Εάν έστω και μερικές είχαν υιοθετηθεί σίγουρα η κατάσταση σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετική.
Στις 20 Νοεμβρίου 2008 από το βήμα της Βουλής καλέσαμε την Κυβέρνηση και τις εποπτικές αρχές να ενισχύσουν τον έλεγχο τους στις τράπεζες, γιατί η ανεξέλεγκτη μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό για σκοπούς αμφίβολων επενδύσεων ή/και παραχώρησης επισφαλών δανείων, θα επέφερε οικονομικό κόστος στην πατρίδα μας. Όχι μόνο δεν λήφθηκαν μέτρα, αλλά ενισχύθηκε η ευννοιοκρατική μεταχείρισή τους.
Στις 16 Μαρτίου 2013, στη σύσκεψη στο Προεδρικό, εισηγηθήκαμε αντι για κούρεμα καταθέσεων, το κράτος να λάβει το ποσόν των 5.8 δις ευρώ με δανεισμό από τους καταθέτες, με παραχώρηση κρατικού ομολόγου 10ετούς διάρκειας με επιτόκιο 1-1.5% για να μη διαταραχθεί το τραπεζικό σύστημα. Δυστυχώς το κούρεμα έγινε και μάλιστα ύψους 9.4 δις ευρώ σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Αναφορικά με την κρατικοποίηση του Συνεργατισμού το 2013, εισηγηθήκαμε να παραχωρηθεί το 1.5 δις ευρώ για στήριξη του Συνεργατισμού και να αγοραστούν 3,5 δις ευρώ Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΜΕΔ). Να παραχωρηθούν στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειστεί με κοινωνικά κριτήρια. Να προστατεύσει την περιουσία των πολιτών και από τα έσοδα που θα προέκυπταν να προωθηθεί στεγαστικό πρόγραμμα το οποίο να παραχωρεί σε νεαρά ζευγάρια κατοικία σε τιμή κόστους και σε ευπαθείς οικογένειες κατοικία με χαμηλό ενοίκιο. Τεκικά ο Συνεργατισμός κρατικοποιήθηκε για να πωληθεί στη συνέχεια.
Τον Απρίλιο του 2015 κατά τη συζήτηση του πλαισίου αφερεγγυότητας, καταθέσαμε δύο προτάσεις οι οποίες έγιναν αποδεκτές από την Κυβέρνηση, όμως ποτέ δεν ψηφίστηκαν στη Βουλή. Οι προτάσεις προνοούσαν:
Το 2015 προτείναμε ο δανειολήπτης να έχει τη δυνατότητα να αγοράζει το δάνειο του σε τιμή κατά 10% υψηλότερη από αυτήν που η τράπεζα το πωλεί σε Εταιρεία Εξαγοράς Δανείων. Από την πρόταση θα επωφελούνταν και ο δανειολήπτης, που θα προστάτευε την περιουσία του, και η τράπεζα που θα εισέπραττε μεγαλύτερο χρηματικό ποσό.
Από το 2017 προτείναμε τη σύστηση ειδικού τμήματος στα Επαρχιακά Δικαστήρια για να προσφεύγουν οι δανειολήπτες όταν διαφωνούν με τις υπερχρεώσεις και τη διαδικασία αυθαίρετης εκποίησης του ακινήτου τους. Δυστυχώς στις 22 Απριλίου 2021, όταν η πρόταση τέθηκε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής για να ψηφιστεί, τα υπόλοιπα κόμματα ψήφισαν την αναστολή της συζήτησης. Η πρόταση εκκρεμεί.
Η Κυβέρνηση αλλά και τα πολιτικά κόμματα, έστω και αργοπορημένα, πρέπει να προστατεύσουμε τους δανειολήπτες, αλλά και να τερματίσουμε την ασυδοσία των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων σε βάρος των πολιτών. Ο αγώνας υπέρ των πολιτών συνεχίζεται.