Όταν τον Νοέμβριο του 2016 υπερψηφίστηκε η πρόταση του ΔΗΣΥ για πλήρη αποκλεισμό του Γενικού Ελεγκτή από τον εποπτικό έλεγχο της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (Σ.Κ.Τ.), η ΕΔΕΚ διά του Προέδρου της είχε τοποθετηθεί στην ολομέλεια της Βουλής κατά τρόπο ξεκάθαρο, δηλώνοντας πως ο εποπτικός έλεγχος του Γενικού Ελεγκτή ήταν επιβεβλημένος και έπρεπε να επεκταθεί σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας της Σ.Κ.Τ.
Παραθέτουμε πιο κάτω αυτούσια από τα πρακτικά της Βουλής, την επίκαιρη, σήμερα, τοποθέτηση του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, με αφορμή και τα όσα κατατίθενται αυτές τις μέρες στην εξεταστική επιτροπή για το σκάνδαλο του Συνεργατισμού. Αυτό που συμπεραίνει κανείς διαβάζοντάς την είναι πως ενώ εδώ και χρόνια οι ατασθαλίες και η κακοδιαχείριση κυριαρχούσαν στην Σ.Κ.Τ. και στα κατά τόπους Συνεργατικά Πιστωτικά Ιδρύματα, οι γνωστοί «υπεύθυνοι – ανεύθυνοι», φρόντισαν να απομακρύνουν τον Γενικό Ελεγκτή επιμένοντας συνειδητά και ευλαβικά στη συνέχιση των κομματικών παρεμβάσεων και στη διασπάθιση και κακοδιαχείριση που τους εξασφάλιζε το, εδώ και χρόνια, ίδιον όφελος που είχαν.
Ίδιον όφελος βέβαια για τους λίγους, και κανένα όφελος με πολλές επιπτώσεις για τους μη προνομιούχους πολίτες…
Στις 11 Νοεμβρίου 2016, λοιπόν, ο Μαρίνος Σιζόπουλος σημείωνε:
«Πολύ φοβούμαστε ότι το θέμα του Συνεργατισμού μπορεί να καταλήξει μια καινούρια μεγάλη μαύρη τρύπα για την κυπριακή οικονομία με την όλη διαδικασία που μέχρι σήμερα έχουμε βιώσει και αυτά τα οποία σήμερα βλέπουμε.
Να υπενθυμίσω ότι εν τη σοφία του το κράτος προχώρησε στην κρατικοποίηση δίνοντας 1,7 δις περίπου, για να εξαγοράσει το Συνεργατισμό, από τα λεφτά του φορολογούμενου πολίτη, ένα μη ευκαταφρόνητο ποσό, ειδικά αυτή την περίοδο. Έχουμε δυστυχώς διαπιστώσει όλο αυτό το χρονικό διάστημα ότι κάθε άλλο παρά σώφρων είναι η διαχείριση που γίνεται από πλευράς Σ.Κ.Τ.
Να υπενθυμίσω:
· Τις αδιαφανείς διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού με μισθούς που φτάνουν μέχρι και τις €10.000 το μήνα.
· Να υπενθυμίσω το διαστημικό κτίριο, το οποίο και αυτό με σχετικές αδιαφανείς και πολυέξοδες διαδικασίες κτίζεται στη βιομηχανική περιοχή του Δαλιού. Και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε επιπρόσθετα τι άλλο τεκταίνεται στο παρασκήνιο γύρω από το θέμα της διαχείρισης ακριβώς αυτής της τεράστιας περιουσίας, που ο φορολογούμενος πολίτης στην ουσία έχει καταβάλει.
Από πότε θα πρέπει να έχουμε προβληματισμούς και περιορισμούς στον έλεγχο που θα πρέπει τα συντεταγμένα όργανα της πολιτείας να ασκούν πάνω σε αυτούς τους οργανισμούς;
Να υπενθυμίσω ότι εκεί και όπου δεν υπήρχε αυτός ο έλεγχος στο βαθμό που θα έπρεπε υπήρξαν σοβαρά προβλήματα. Δεν υπάρχει λόγος αυτή τη στιγμή να αναφερθούμε σε παραδείγματα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είναι από τον Αύγουστο του 2015 που δημόσια έχουμε επισημάνει τέτοιου είδους προβλήματα και ζητήσαμε ακριβώς και εξηγήσεις και διευθετήσεις, τις οποίες ποτέ δεν έχουμε λάβει από την πλευρά της Σ.Κ.Τ.
Και ο λόγος είναι προφανής, γιατί ακριβώς παραβιάζονται θεσμικές δημοκρατικές διαδικασίες, διαδικασίες που αφορούν τη διαχείριση, τις προσλήψεις και όλα τα υπόλοιπα τα οποία αφορούν τη λειτουργία ενός κρίσιμου σήμερα για το χρηματοπιστωτικό τομέα ιδρύματος. Εμείς θεωρούμε ότι το να διαχωριστεί ο εποπτικός έλεγχος από το διαχειριστικό έλεγχο είναι κάτι το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε, παρά το γεγονός ότι με ευθύτητα μπορούμε να πούμε ότι και στον εποπτικό έλεγχο, ναι, δεν έχουμε εμπιστοσύνη στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου για τον τρόπο που τον ασκεί. Γιατί, αν η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ασκούσε σωστό εποπτικό έλεγχο σε τραπεζικά ιδρύματα, δε θα φτάναμε στο σημείο που φτάσαμε με τις τράπεζες και τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει η οικονομία μας, αλλά τουλάχιστον στο διαχειριστικό τομέα δεν μπορούμε να θέτουμε περιορισμούς. Η αρχική μας άποψη ήταν να ψηφίσουμε την τροπολογία του ΑΚΕΛ. Με τις προσθήκες οι οποίες όμως έχουν μπει σήμερα, τώρα στη διαβούλευση που έγινε, θεωρούμε ότι τίθενται πρόσθετοι περιορισμοί στην πρόσβαση του Γενικού Ελεγκτή. Περιορισμοί τους οποίους κάποιοι θα αξιοποιήσουν, για να δημιουργήσουν προβλήματα και κυρίως να παρεμποδίσουν ενδεχομένως ένα σωστό διαχειριστικό έλεγχο. Κάτω λοιπόν από αυτές τις συνθήκες εμείς δεν πρόκειται και δεν μπορούμε να δώσουμε τη συγκατάθεσή μας. Γι’ αυτό θα καταψηφίσουμε και τις τροπολογίες όπως έχουν διαμορφωθεί, αλλά και την πρόταση νόμου όπως έχει κατατεθεί από πλευράς του Δημοκρατικού Συναγερμού».