ΕΚΤΑΚΤΟ ΠΑΓΚΥΠΡΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κ.Σ. ΕΔΕΚ ΛΕΥΚΩΣΙΑ 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΜΑΡΙΝΟΥ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ
Δευτέρα 25.10.2021
Δευτέρα 25.10.2021, από Γραφείο Τύπου

Η σύγκληση του σημερινού Έκτακτου Παγκύπριου Συνεδρίου προέκυψε ως αδήριτη ανάγκη μετά την απαράδεκτη συμπεριφορά κάποιων στελεχών και μελών του  Κόμματος ο μεγαλύτερος αριθμός των οποίων τα τελευταία χρόνια και όχι μόνο, ήταν αποστασιοποιημένα, όπως και κατά τις τελευταίες Βουλευτικές εκλογές.
Πολέμησαν την ΕΔΕΚ. Καλούσαν μέλη και ψηφοφόρους να μην ψηφίσουν την ΕΔΕΚ, να μειωθούν τα ποσοστά της, για να χρεώσουν την αποτυχία στη σημερινή ηγεσία, να ζητήσουν την παραίτησή της για να «επιστρέψουν» δήθεν αυτοί και να αναλάβουν την ηγεσία.
Παρότρυναν στελέχη και μέλη του Κόμματος να κατέλθουν ως υποψήφιοι με άλλα κόμματα.
Στήριξαν άλλοτε φανερά και άλλοτε παρασκηνιακά υποψηφίους άλλων συνδυασμών.
Με συνεχείς ανακοινώσεις στα ΜΜΕ πρόβαλλαν ψευδή και ατεκμηρίωτα δεδομένα για να πλήξουν την αξιοπιστία του Κόμματος.
Το αποτέλεσμα των εκλογών τους απογοήτευσε, η ΕΔΕΚ δεν ήταν 7ο κόμμα όπως προσδοκούσαν και όπως διέδιδαν. Η ΕΔΕΚ έχασε για 238 ψήφους την 4η Κοινοβουλευτική θέση με δική τους ευθύνη και για 1250 ψήφους δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει ακόμα 2 έδρες στην 3η κατανομή.
Γι’ αυτό και από τις 3 Ιουνίου, άρχισαν έναν ανήθικο πόλεμο με καταγγελίες στην Αστυνομία, προσφυγή στα Δικαστήρια και προσπάθεια ματαίωσης των ομόφωνων, διαφανών και δημοκρατικών αποφάσεων της Κ.Ε. της 30ης  π. Ιουνίου για τη σύγκληση του 14ου Τακτικού και Εκλογικού Παγκύπριου Συνεδρίου.
Η αλήθεια είναι ότι αιφνιδιάστηκαν. Αιφνιδιάστηκαν όμως περισσότερο από τα αποτελέσματα των εκλογών στην Πάφο και τη Λεμεσό.
Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα, σκόπιμα αποφεύγουν να τα απαντήσουν και καταφεύγουν με ψευδή στοιχεία στα δικαστήρια σε μια προσπάθεια να εξευτελίσουν την ηγεσία και τα όργανα του Κόμματος. Στην πραγματικότητα όμως εξευτελίζουν  την αξιοπρέπεια και την αξιοπιστία της ΕΔΕΚ για την οποία χύνουν κροκοδείλια δάκρυα.
Αφού διαφωνούσαν με το Μητρώο Μελών γιατί δεν έθεσαν το θέμα στην Κ.Ε. στις 30 Ιουνίου και ψήφισαν και αυτοί την απόφαση;
Γιατί δεν υπέβαλαν ένσταση κατά των εκλογών στις Επαρχιακές Συνδιασκέψεις Λάρνακας και Αμμοχώστου;
Γιατί κατήλθαν ως υποψήφιοι τόσο για την Κ.Ε. όσο και για τις Ε.Ε.;
Αφού νοιώθουν ότι έχουν δίκαιο γιατί δεν προσέρχονται σε μια ανοικτή και δημόσια παράθεση των στοιχείων ενώπιον των μελών του Κόμματος; Γιατί φυγομαχούν;
Είναι προφανές ότι οι προσπάθειές τους αποσκοπούν, είτε στη διασφάλιση προσωπικών συμφερόντων τα οποία θίξαμε λόγω των μέτρων που λήφθηκαν, είτε σε περίπτωση αποτυχίας να τη δικαιολογήσουν ότι δήθεν ήταν αποτέλεσμα παραποιημένου Μητρώου,  να διασπάσουν και να αποδυναμώσουν το Κόμμα.
Σε αυτή την τακτική κάποιοι βρίσκονται στο προσκήνιο και κάποιοι κινούν τα νήματα από το παρασκήνιο. Όμως ουδέν κρυφό υπό τον ήλιο.
Στη βάση αδιάσειστων στοιχείων κάποιοι είναι ενοχλημένοι γιατί:

  • Αποκηρύξαμε τη ΔΔΟ, της οποίας ήταν θιασώτες άλλοι κρυφοί και άλλοι φανεροί.
  • Περιορίσαμε τις θητείες στα κομματικά και πολιτειακά αξιώματα και έχασαν οικονομικά ωφελήματα και τη δυνατότητα αξιοποίησης της θέσης τους  για ρουσφετολογικές υπηρεσίες προς ίδιον όφελος.
  • Με την μεταφορά ακινήτων επ΄ ονόματι του κόμματος έχασαν είτε την ευκαιρία σε βάθος χρόνου να τα οικειοποιηθούν, είτε απώλεσαν εισοδήματα.

Στο βωμό των προσωπικών συμφερόντων θυσιάζουν το Κόμμα και κατ΄ επέκταση την πατρίδα μας. Όλοι αυτοί που ευνοήθηκαν λόγω του Κόμματος πού βρίσκονται σήμερα. Εάν δεν ήταν η ΕΔΕΚ εκτός από την οικογένειά τους δεν θα τους γνώριζε κανένας.
Η σημερινή ηγεσία του Κόμματος με όλα τα λάθη και τις παραλείψεις της βρίσκεται εδώ ενώπιον σας, να παρουσιάσει το έργο της και να δεχθεί την καλόπιστη κριτική και τις υποδείξεις σας σε μια προσπάθεια να βελτιωθούμε ακόμα περισσότερο προς όφελος της ΕΔΕΚ και της πατρίδας μας.
Αυτοί που διασύρουν το Κόμμα στην Αστυνομία και τα Δικαστήρια που βρίσκονται; Γιατί απουσιάζουν; Γιατί αποφεύγουν το δημοκρατικό διάλογο και την αντιπαράθεση;
Η αποφυγή από μέρους μας της δημόσιας αντιπαράθεσης δεν είναι ούτε αδυναμία, ούτε ενοχή ή συνενοχή. Είναι υπευθυνότητα. Ας μην εκλαμβάνουν αυτή τη στάση μας ως αδυναμία. Η ανοχή, η αντοχή, η υπομονή και η υπευθυνότητα έχουν όρια.
Μας κατηγορεί ο τ. Πρόεδρος ότι διασύρουμε το Κόμμα στα Δικαστήρια και την Αστυνομία. Στα Δικαστήρια και την Αστυνομία είναι οι συνεργάτες του που οδηγούν το Κόμμα για να δικαιολογήσουν την αποχή και την αντι-κομματική τους στάση. Αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνά ότι επί δικής του Προεδρίας αμαυρώθηκε η καθαρότητα του Κόμματος και κατέληξε και στη φυλακή.
Στερούμενοι πολιτικών επιχειρημάτων καταφεύγουν κάποιοι σε ψευδολογίες για να παραπλανήσουν τα μέλη και τους φίλους του Κόμματος. Σε όσα αναληθή διαδίδουν δεν είναι τυχαίο ότι ποτέ δεν παρουσίασαν έστω και ένα τεκμήριο για να  υποστηρίξουν τη θέση τους.
Αντίθετα από την πλευρά μας ότι προβάλλουμε το υποστηρίζουμε με αδιάσειστα στοιχεία τα οποία παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας δεν τόλμησαν να τα διαψεύσουν.
Εσωκομματικές διαδικασίες – θεσμικές αλλαγές
 Όπως πολλές φορές είχαμε τονίσει οι νέες συνθήκες όπως διαμορφώθηκαν στην πατρίδα μας ειδικά μετά την οικονομική κρίση του 2012-13, αλλά και του τρόπου με τον οποίον ο τ. Πρόεδρος εγκατάλειψε το Κόμμα, επέβαλλαν την αναδιοργάνωσή του για να μπορεί να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα.
Βασικός στόχος το ξεπέρασμα εγγενών αδυναμιών, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση τόσο της διαφάνειας, όσο και της δυνατότητας αντικειμενικού ελέγχου συγκεκριμένων δραστηριοτήτων για τις οποίες πολλές φορές στο παρελθόν ζητήθηκαν εξηγήσεις χωρίς όμως να υπάρξουν απαντήσεις.
Κάποιες από τις θεσμικές αλλαγές ήταν απαραίτητες, ανεξάρτητα εάν αυτές έθιγαν άμεσα ή έμμεσα «κεκτημένα δικαιώματα ή συμφέροντα»  κάποιων κομματικών στελεχών.
Σε αυτό το πλαίσιο με ανοικτές και δημοκρατικές διαδικασίες υιοθετήθηκαν μέτρα όπως:

  1. Οι εκλογές για την ανάδειξη της ηγεσίας και των μελών της Κ.Ε. να γίνονται με κάλπες σε όλες τις επαρχίες και όχι μόνο στη Λευκωσία, ώστε να μην ταλαιπωρούνται τα μέλη και να δίνεται η δυνατότητα σε μεγαλύτερο αριθμό μελών να λαμβάνουν μέρος, αλλά και για να αποτραπούν φαινόμενα καλπονοθείας.
  2. Θεσμοθέτηση Επιτροπής Δεοντολογίας και Επιτροπής Διαπίστευσης η οποία να έχει στην κατοχή της σφραγισμένο το Μητρώο Μελών ώστε να αποφεύγονται σκόπιμες αλλοιώσεις, να εξετάζονται ενστάσεις και να  παραδίδεται στην Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή που εκλέγεται από το Παγκύπριο Συνέδριο. Και αυτό για να αποφεύγεται η παραποίηση του Μητρώου ανάλογα με το ποιοι θα είναι οι υποψήφιοι.
  3. Περιορισμός των θητειών σε κομματικά και πολιτειακά αξιώματα σε δύο 5ετίες (συμπεριλαμβανομένου και του Προέδρου), είτε συνεχόμενες είτε διακεκομμένες, ικανοποιώντας το αίτημα στελεχών που για χρόνια το ζητούσαν και δεν υιοθετείτο. Το μέτρο αυτό ανάμεσα στα πολλά πλεονεκτήματα που επιφέρει δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για ανέλιξη των νέων στελεχών.
  4. Οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων του Κόμματος εκτός των συνεδριάσεων που συζητούνται θέματα τακτικής, να είναι ανοικτές ακόμα και στα ΜΜΕ. Οι ανοικτές συνεδριάσεις συμβάλλουν στη διαφάνεια και αποτρέπουν τις σκόπιμες διαστρεβλώσεις.
  5. Πρόσληψη μετά από προκήρυξη της θέσης και απόφαση του Π.Γ. Διευθυντή με συγκεκριμένα καθήκοντα και ευθύνες. Η πρόσληψή του  εντάσσεται στο πλαίσιο δημιουργίας Διοικητικής Δομής.
  6. Θεσμοθέτηση ανεξάρτητης Πειθαρχικής Επιτροπής τα μέλη της οποίας εκλέγονται από την Κεντρική Επιτροπή.
  7. Ανάθεση της οικονομικής διαχείρισης σε πενταμελή Οικονομική Επιτροπή. Διορίστηκε Ελεγκτικό Γραφείο για την ετοιμασία των ετήσιων οικονομικών εκθέσεων του Κόμματος και δεύτερο Ελεγκτικό Γραφείο για να ενεργεί ως εσωτερικός ελεγκτής προτού οι ετήσιες οικονομικές εκθέσεις παραδοθούν στον Έφορο Πολιτικών Κομμάτων και τον Γενικό Ελεγκτή. Οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις αναρτούνται στην ιστοσελίδα του Κόμματος.
  8. Σύσταση και λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου για τακτική επαφή με τα μέλη του Κόμματος.
  9. Σύσταση Γραφείου Εξυπηρέτησης  μελών και φίλων για την επίλυση προβλημάτων και διευκόλυνση της επαφής-τους με κυβερνητικές και άλλες υπηρεσίες.
  10. Σύσταση ομάδας εθελοντών από στελέχη και μέλη του Κόμματος για παροχή βοήθειας σε οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

Οικονομική κατάσταση
Το πλέον σοβαρό πρόβλημα που έπρεπε να διαχειριστούμε ήταν η οικονομική κατάσταση, η οποία έθετε σε κίνδυνο την βιωσιμότητα του ίδιου του Κόμματος.
Να υπενθυμίσω ότι σύμφωνα με την έκθεση του Δεκεμβρίου του 2014 η οικονομική κατάσταση του Κόμματος είχε ως εξής:

  • Το συνολικό χρέος ανερχόταν περίπου στο 1.200.000 (ένα εκατομμύριο διακόσιες χιλ.) ευρώ.
  • 593.000 δάνειο στην Τράπεζα Κύπρου (31/12/2012=794.770 και 31/12/2013=656.694).
  • 56.000 δάνειο στην ΣΠΕ Αραδίππου.
  • 318.000 χρέη προς προμηθευτές και μισθούς προσωπικού.
  • 39.000 τόκοι 2014.
  • 171.000 χρέος της πρώην ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ* που αναλήφθηκε από το Κόμμα.
  • 15.000 για την ανακαίνιση του οικήματος στην Πάφο.

ΣΥΝΟΛΟ=1.192.000 ευρώ


Οι περίπου 50.000 ευρώ αφορούσαν 7 αγωγές στο Δικαστήριο από προμηθευτές και τις Κοινωνικές Ασφαλίσεις.
*Από τις 171.000 δόθηκαν 30 χιλ. ευρώ στην ΝΕΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ για να καλύψει μέρος των χρεών που της παράδωσε η προηγούμενη ηγεσία της Αγροτικής.
Το χρέος αύξανε με ρυθμό 35-36.000 χιλ. ευρώ το μήνα δεδομένου ότι τα πάγια μηνιαία έξοδα ήταν 32.000 πλέον 3.500 χιλ. οι τόκοι των δανείων, ενώ το πάγια μηνιαία έσοδα ήταν 964 ευρώ.
Τον Γενάρη του 2020 ξοφλήθηκαν όλα τα χρέη του Κόμματος και σήμερα  για πρώτη φορά τουλάχιστον τα τελευταία 20 χρόνια, διαθέτει θετικό οικονομικό ισοζύγιο ύψους 120 χιλ ευρώ (1.9.2021), ενώ εκκρεμούν για είσπραξη εισοδήματα ύψους πέραν των 100 χιλ. ευρώ.
Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της η νέα ηγεσία του Κόμματος σε συνεργασία με την Οικονομική Επιτροπή προσπάθησε να μεταφέρει και να εγγράψει επ΄ ονόματι του Κόμματος ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τα οποία ήταν εγγεγραμμένα είτε σε άτομα είτε σε εταιρίες όπου μέτοχοι ή διευθυντές ήταν στελέχη του Κόμματος.
Αυτή τη στιγμή επ΄ ονόματι του Κόμματος βρίσκονται εγγεγραμμένα δεκαπέντε (15) ακίνητα (ο σχετικός κατάλογος είναι στη διάθεση των μελών για έλεγχο), συνολικής αξίας 4.110.800 (τέσσερα εκατομμύρια εκατό δέκα χιλ. και 800 ευρώ), σύμφωνα με την εκτιμημένη αξία του Κτηματολογίου το 2013.  Η σημερινή πραγματική αξία ξεπερνά τα 7 εκ. ευρώ.
Σκόπιμα και κακόβουλα από διάφορες πλευρές αφήνονται υπονοούμενα για την διαχείριση της Πολυκατοικίας Λυσσαρίδη και την πώληση του οικήματος στην Πάφο. Προς πλήρη αποκατάσταση για ακόμα μία φορά παρατίθενται με κάθε λεπτομέρεια όλα τα γεγονότα που αφορούν τις δύο περιπτώσεις. Στα γραφεία του Κόμματος υπάρχουν όλα τα σχετικά έγγραφα τα οποία ο καθένας μπορεί να τα ελέγξει για να επιβεβαιώσει την ακρίβεια των όσων θα αναφερθούν στη συνέχεια.
Η πολυκατοικία Λυσσαρίδη μεταβιβάστηκε επ΄ ονόματι του Κόμματος τον Γενάρη του 2017.
Ήταν ενοικιασμένη στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Λευκωσίας από το 1989. Το τελευταίο μηνιαίο ενοίκιο ανερχόταν στις 3.564 ευρώ. Υπήρχε και πρόσθετο εισόδημα 700 ευρώ το μήνα από μπυραρία που νοικιαζόταν σε τρίτο άτομο.
Τον Νοέμβριο του 2017 με πρόσχημα την αποκόλληση πλάκας εξωτερικής επένδυσης (λόγω πολύ κακής συντήρησης από τους ενοικιαστές) ο Δήμος Λευκωσίας την εγκατέλειψε χαρακτηρίζοντάς την (κακώς) ως επικίνδυνη.
Σε συνεννόηση με τον Δήμο Λευκωσίας ορίσθηκε ειδικό γραφείο (Μιχ. Πίττας) για την πραγματοποίηση μελέτης σχετικά με την κατάσταση του κτηρίου, καθώς και τις βελτιώσεις που έπρεπε να γίνουν για την επαναφορά στην αρχική του κατάσταση όπως προνοούσε το συμβόλαιο ενοικίασης.
Η μελέτη η οποία βρίσκεται στη διάθεση οποιουδήποτε, απόδειξε ότι το κτίριο είναι μεν σε καλή κατάσταση, όμως λόγω ηλικίας απαιτείτο στατική αναβάθμιση. Το απαιτούμενο ποσό ανήρχετο σε 470-500 χιλ. ευρώ. Επιπρόσθετα με εκτίμηση εργολάβων χρειάζονταν επιπλέον περίπου 700 – 800 χιλ. ευρώ για ανακαίνιση των ορόφων ώστε να καταστούν κατάλληλοι προς ενοικίαση. Συνολικά το ποσόν της ανακαίνισης στην καλύτερη περίπτωση θα ανερχόταν στο 1.300.000 (ένα εκατομμύριο τριακόσιες χιλιάδες) ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι η πώληση της πολυκατοικίας για ιστορικούς λόγους ήταν εκτός συζήτησης, αποφασίστηκε να ενοικιασθεί και να αναλάβει ο ενοικιαστής όλα τα έξοδα στατικής αναβάθμισης και ανακαίνισης.
Η συμφωνία ενοικίασης για να γίνει η πολυκατοικία ξενοδοχείο προβλέπει:

  • Όλα τα παραπάνω έξοδα να τα αναλάβει ο ενοικιαστής.
  • Η καταβολή ενοικίου άρχισε από την 1.1.2021 (δόθηκε περίοδος χάριτος ενός χρόνου) και το ενοίκιο για τα πρώτα 4 χρόνια είναι 3100 ευρώ το μήνα, τα επόμενα 2 χρόνια 3500 ευρώ και μετά αύξηση 2% κάθε χρόνο.
  • Οι φιλοξενούμενοι του Κόμματος θα εξυπηρετούνται χωρίς χρέωση.
  • Το συμβόλαιο είναι διάρκειας 33 χρόνων με δικαίωμα ανανέωσης άλλων 33+33.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών στατικής αναβάθμισης και ανακαίνισης η αξία της πολυκατοικίας από 876 χιλ. (εκτιμημένη αξία το 2013), θα ξεπεράσει τα 2 εκ. ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα το Κόμμα χωρίς ταλαιπωρία και προβλήματα τα επόμενα 15 χρόνια θα εισπράξει περίπου 750 χιλ. ευρώ. Ουσιαστικά εξασφαλίστηκε στις επόμενες γενιές των ΕΔΕΚιτών καταπίστευμα 50 χιλ. ευρώ το χρόνο με αυξητική τάση, διατηρώντας ταυτόχρονα την πολυκατοικία Λυσσαρίδη ως ιστορική παρακαταθήκη.
Επιπρόσθετα το Κόμμα εισπράττει και 900 ευρώ ως μηνιαίο ενοίκιο από την μπυραρία.
Ο καθένας ας προβληματιστεί και ας αποφασίσει εάν η συγκεκριμένη συμφωνία είναι η πλέον συμφέρουσα επιλογή για το Κόμμα ή όχι.
Θέλω να τονίσω ότι πριν από την υπογραφή της συμφωνίας σε διάψευση των όσων σκόπιμα διαδίδονται, ενημερώθηκε τόσο το Π.Γ. όσο και η Κ.Ε. και έδωσαν τη συγκατάθεσή τους.
Στο πλαίσιο της αντιπολιτευτικής και μηδενιστικής τακτικής που κάποιοι ασκούν για να πλήξουν την αξιοπιστία της ηγεσίας του Κόμματος, επικρίνουν και την πώληση του οικήματος στην Πάφο. Ως  επιχείρημα προβάλλουν ότι ήταν το «ιστορικό» οίκημα στο οποίο στεγαζόταν η ΕΔΕΚ την περίοδο πριν, κατά και μετά το πραξικόπημα του 1974. Αυτό όμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τον τίτλο ιδιοκτησίας το οίκημα αγοράστηκε το 1980. Ως εκ τούτου σκόπιμα ή λανθασμένα αναφέρεται ότι ήταν το ιστορικό οίκημα του Κόμματος.
Οι επικριτές σκόπιμα αποκρύβουν την αλήθεια.  Πρόθεση πώλησης υπήρχε τουλάχιστον από το 2011. Συγκεκριμένα με οδηγίες του τέως Προέδρου του Κόμματος και εν αγνοία της λοιπής ηγεσίας, με επιστολή ημερομηνίας 15.11.2013 ανατέθηκε στην εταιρεία AKΤ Consultants  να προβεί σε εκτίμηση της αγοραίας αξίας του οικήματος και τον υπολογισμό της καταναγκαστικής πώλησής του.
Η εκτίμηση κοινοποιήθηκε στο Κόμμα στις 6.12.2013 και καθορίστηκε στις 405.000.00 ευρώ (τετρακόσιες πέντε χιλιάδες). Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκτίμηση αναφέρεται και το εξής «Εξ’  ίσου σημαντική παράμετρος για την αναγκαστική πώληση είναι το γεγονός ότι ο πωλητής λειτουργεί υπό πίεση».
Επιπρόσθετα, τον Δεκέμβριο του 2012 η Τράπεζα Κύπρου είχε προβεί σε εκτίμηση της αξίας του οικήματος για σκοπούς δανειοδότησης και αυτή είχε καθοριστεί από το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας στις 465.000 (τετρακόσιες εξήντα πέντε χιλιάδες).
Είναι λοιπόν προφανές ότι ο στόχος ήταν η πώληση του οικήματος για να καλυφθούν οικονομικές υποχρεώσεις, λόγω των πιθανόν ελλειμμάτων που παρουσίαζε το Κόμμα.
Είναι αναντίλεκτο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια το συγκεκριμένο οίκημα παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα. Διάβρωση της στέγης, εισαγωγή νερού τις βροχερές μέρες εντός του κτιρίου, υγρασία και ανάγκη διόρθωσης των εσωτερικών χώρων. Η ανάπλαση της πλατείας περιόρισε τους χώρους στάθμευσης και δυσκόλεψε την πρόσβαση των μελών και των φίλων. Τελικά ήταν ένα μη προσβάσιμο και μη λειτουργικό οίκημα.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα η διευρυμένη συνεδρίαση της Ε.Ε. Πάφου τον Μάϊο του 2018 αποφάσισε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο πώλησης και αγορά νέου οικήματος.
Η εκτίμηση της αξίας πώλησης (από τρείς εκτιμητές ακινήτων) συμπεριλαμβανομένου και του συντελεστή δόμησης (λόγω του ότι είναι διατηρητέο) προσδιορίστηκε μεταξύ 600 – 700 χιλ. ευρώ.
Η πώληση έγινε ανάμεσα σε τέσσερεις (4) ενδιαφερόμενους αγοραστές με ανοικτή δημοπρασία στα γραφεία του Κόμματος στην Πάφο την 1.7.2018, στην παρουσία της Γραμματείας της Ε.Ε. Πάφου και του Γραμματέα της Οικονομικής Επιτροπής του Κόμματος.
Το τελικό ποσό πώλησης ανήλθε στο 1.350.000 ευρώ!!! (ένα εκατομμύριο τριακόσιες πενήντα χιλιάδες). Ποσό πρωτοφανές τόσο για το συγκεκριμένο ακίνητο όσο και για την περίοδο πώλησης. Για να μην υπάρχουν οποιεσδήποτε σκιές αναφορικά με την πώληση, βασικός όρος για τη μεταβίβαση ήταν τα χρήματα να κατατεθούν στον λογαριασμό του Κόμματος από κυπριακή τράπεζα και όχι από τράπεζα του εξωτερικού, για να υπάρχει νομιμότητα ως προς την προέλευση. Από το συνολικό ποσό καταβλήθηκε φόρος κεφαλαιουχικών κερδών ύψους 280.000 χιλ ευρώ.
Τόσο για την πώληση όσο και την αγορά του νέου οικήματος έγινε λεπτομερής ενημέρωση στο Π.Γ., την Κ.Ε. και σε συγκέντρωση μελών στην Πάφο. Όλα τα έγγραφα που αφορούν τόσο την πώληση όσο και την αγορά του νέου οικήματος είναι στη διάθεση των μελών για έλεγχο.
Τον Δεκέμβριο του 2015 (τυχαία) ενημερωθήκαμε για ενυπόθηκο δάνειο της Τ.Ο. (υποθήκη το οίκημα) το οποίο είχε συναφθεί από την ΣΠΕ Αραδίππου το 2006. Το 2010 προέκυψε αδυναμία εξυπηρέτησης του δανείου από την Τ.Ο. του Κόμματος και έγιναν γραπτές εκκλήσεις προς την ηγεσία για ανάληψη του χρέους από το Κόμμα. Δεν υπήρξε ανταπόκριση. Σταδιακά το ποσό ανήλθε στις 58.000 ευρώ και προωθείτο διαδικασία εκποίησης με πιθανές επιπτώσεις και στα μέλη της Τ.Ο. επ’ ονόματι των οποίων ήταν εγγεγραμμένο το ακίνητο και ήταν και οι εγγυητές του δανείου.
Τελικά μετά από συστηματικές διαβουλεύσεις το δάνειο ξοφλήθηκε το 2018 με ποσό περίπου 43.000 ευρώ (δάνειο και δικηγορικά έξοδα) και το οίκημα μεταβιβάσθηκε (το όλο μερίδιο) στο όνομα του Κόμματος.


Το Μητρώο μελών
Το τελευταίο χρονικό διάστημα αριθμός στελεχών, και μη, του Κόμματος, ατεκμηρίωτα και με ανακρίβειες επιχειρεί να αμφισβητήσει το Μητρώο του Κόμματος. Ποια είναι η πραγματικότητα για το Μητρώο που σκόπιμα παραβλέπουν;
Η επικαιροποίηση του Μητρώου Μελών ήταν επιβεβλημένη μετά το Συνέδριο και τις εκλογές του Μαΐου του 2017, όταν διαπιστώθηκαν σοβαρά κενά στην καταγραφή των στοιχείων των μελών. Υπό την ευθύνη του Κεντρικού Οργανωτικού Γραμματέα τον Μάιο του 2017 σε συνεργασία με το τηλεφωνικό κέντρο και τις Ε.Ε. άρχισε η διαδικασία επικαιροποίησης σύμφωνα και με τη νέα νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων.
Από το Μητρώο αφαιρέθηκαν τα ονόματα όσων:

  • Εκτός από το όνομά-τους δεν υπήρχε κανένα άλλο στοιχείο. Δηλ. δεν υπήρχε διεύθυνση ή τηλέφωνο επικοινωνίας.
  • Κατά την επικοινωνία ζήτησαν οι ίδιοι να διαγραφούν είτε γιατί αποχώρησαν, είτε γιατί ανήκαν σε άλλο κόμμα.
  • Διαπιστώθηκε ότι δεν κατοικούσαν  στη δηλωμένη διεύθυνση και δεν κατέστη δυνατή η επαφή μαζί τους.
  • Απεβίωσαν και δεν είχαν διαγραφεί.
  • Κατήλθαν ως υποψήφιοι με άλλο κόμμα σε εκλογές.
  • Δημόσια καταφέρονταν εναντίον του Κόμματος με υβριστικούς χαρακτηρισμούς.

Σύμφωνα με το καταστατικό του κόμματος όσοι εμπίπτουν στις δύο τελευταίες κατηγορίες διαγράφονται αυτόματα.
Με την προσθήκη των νέων μελών ο τελικός αριθμός ανήλθε περίπου στα 7220. Το Π.Γ. ενημερώθηκε σε αρκετές περιπτώσεις τόσο για τον αριθμό των μελών όσο και για τον τρόπο επικαιροποίησης. Μάλιστα όλες οι Ε.Ε. ενημερώθηκαν και έλαβαν κατάλογο μελών που ζήτησαν να διαγραφούν ή δεν υπήρχαν στοιχεία επικοινωνίας να προχωρήσουν σε επαφή και επαναβεβαίωση προθέσεων και συμπλήρωσης των στοιχείων που απουσίαζαν.
Η παραπάνω διαδικασία ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο του 2017. Με στόχο να αποφευχθεί η διαρροή του Μητρώου και στη βάση της νομοθεσίας για προσωπικά δεδομένα, το Π.Γ. αποφάσισε το Μητρώο να βρίσκεται στην κατοχή του Προέδρου του Κόμματος που είναι και το πρόσωπο που έχει νομική ευθύνη.
Το επικαιροποιημένο Μητρώο του Νοεμβρίου του 2017 αποτελεί τη βάση  προσθήκης νέων μελών, αφαίρεσης όσων απεβίωσαν ή διαγράφηκαν είτε οικειοθελώς είτε λόγω αντικομματικής συμπεριφοράς. Η τελική σύνθεση του Μητρώου με βάση το οποίο θα γίνουν οι εκλογές, όπως προνοεί το καταστατικό,  είναι αυτό που έχει διαμορφωθεί μέχρι τις 30 Απριλίου 2021.
Η επίκληση κάποιων ότι έχουν στην κατοχή τους Μητρώο του Ιουνίου του 2021 και ότι ο αριθμός των μελών είναι 6800, προκαλεί ερωτήματα όπως:

  • Πώς και από ποιόν παρέλαβαν το Μητρώο;
  • Ποιος μας επιβεβαιώνει ότι  δεν παρέλαβαν παράνομα και παράτυπα το Μητρώο, δεν προχώρησαν σε αφαιρέσεις ή και προσθήκες μελών για να προκαλέσουν πρόβλημα στην εκλογική διαδικασία;

Εάν κάποιοι εκ των υστέρων μετάνιωσαν που ζήτησαν να διαγραφούν από το Μητρώο, έχουν δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση επανεγγραφής τους.
Η περίοδος που διανύουμε εκτός από τα όσα ως Κόμμα αντιμετωπίζουμε χαρακτηρίζεται από σοβαρές εξελίξεις τόσο στο Κυπριακό όσο και σε θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης.


Οι εξελίξεις στο Κυπριακό:
Την τελευταία 4ετία το Κυπριακό σημαδεύτηκε από  σημαντικά γεγονότα, όπως

  • Την 5μερή Διάσκεψη του Κρανς Μοντανά,
  • Την έναρξη εποικισμού της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου, και
  • Τις προκλήσεις της Τουρκίας στην ΑΟΖ της Κ.Δ. και γενικά στην ευρύτερη περιοχή της αν. Μεσογείου.

Η 5μερής Διάσκεψη του Κρανς Μοντανά
Όπως είναι γνωστό ως ΕΔΕΚ ταχθήκαμε αντίθετοι στη συμμετοχή στην 5μερή Διάσκεψη, ειδικά με όσα είχαν προηγηθεί στο Μοντ Πελεράν και   δεδομένου ότι σε αυτή η Κυπριακή Δημοκρατία εξισωνόταν με το κατοχικό καθεστώς. Η παρουσίαση της Κ.Δ. ως Ε/Κυπριακής κοινότητας συνέβαλε ακόμα περισσότερο στην μετατροπή του Κυπριακού από θέματος εισβολής – κατοχής σε θέμα διακοινοτικής διευθέτησης, απαλλάσσοντας την Τουρκία από τις ευθύνες-της ως κατοχικής δύναμης.
Την ίδια στιγμή η κατοχύρωση ως μέρος της διαδικασίας του πλαισίου των 6 σημείων του Γ.Γ. όπως αυτό κατατέθηκε προφορικά στο δείπνο της 30ης Ιουνίου, αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό βήμα υποχώρησης που κατοχυρώνει στην τουρκική πλευρά πρόσθετο πολιτικό κέρδος.
Οι ανησυχίες είναι ακόμα μεγαλύτερες, δεδομένου ότι τα περισσότερα από τα 6 σημεία είναι εκτός των αποφάσεων και του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Δυστυχώς με εξαίρεση την ΕΔΕΚ τα υπόλοιπα κόμματα το έχουν μετατρέψει σε ουσιαστική παράμετρο των συνομιλιών για επίλυση του προβλήματος.
Ταυτόχρονα είναι άξιο απορίας γιατί στις επίμονες προσπάθειες μας να ζητηθεί από τον Γ.Γ. να δώσει το πλαίσιο γραπτώς δεν υπήρξε ανταπόκριση. Πως είναι δυνατό ένα προφορικό πλαίσιο το οποίο η κάθε πλευρά το ερμηνεύει όπως θέλει, να αποτελεί ουσιαστικό συστατικό στοιχείο διαπραγμάτευσης για την επίλυση ενός πολύχρονου και άκρως πολύπλοκου προβλήματος όπως είναι το κυπριακό;
Η έναρξη εποικισμού της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου
Αποτελεί ακόμα ένα τετελεσμένο γεγονός που επιχειρείται από την κατοχική δύναμη, κατά παράβαση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ.
Ο εποικισμός της Αμμοχώστου πέρα από την πρόκληση εγκυμονεί και σοβαρούς κινδύνους, σε περίπτωση κατά την οποία Ε/Κύπριοι κάτοικοι της πόλης επιστρέψουν όπως κάποιοι τους συμβουλεύουν, υπό τη διοίκηση του κατοχικού καθεστώτος και απευθυνθούν στη λεγόμενη επιτροπή αποζημιώσεων για επανάκτηση της περιουσίας-τους. Μια τέτοια ενέργεια στην ουσία θα αποτελέσει αναγνώριση κρατικής οντότητας στο κατοχικό καθεστώς και σίγουρα αυτοί που θα επιστρέψουν σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουν την τύχη των κατοίκων της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου.
Από την πλευρά της ΕΔΕΚ από το 2016 επιδώσαμε στον ΠτΔ συγκεκριμένες προτάσεις, η υλοποίηση των οποίων θα επέφερε ουσιαστικές οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις στο κατοχικό καθεστώς. Δυστυχώς με εξαίρεση την αφαίρεση διαβατηρίων από ένα μικρό αριθμό αξιωματούχων του κατοχικού καθεστώτος, κάτι που η ΕΔΕΚ ζητούσε από το 2017, καμία από τις υπόλοιπες προτάσεις δεν υιοθετήθηκε και δεν εφαρμόστηκε.
Οι προκλήσεις της Τουρκίας στην ΑΟΖ της Κ.Δ.
Τόσο οι έρευνες και οι στρατιωτικές ναυτικές ασκήσεις, όσο και η ρητορική των τούρκων αξιωματούχων, επιβεβαιώνουν ότι βασικός στόχος της Τουρκίας είναι ο έλεγχος της Αν. Μεσογείου και της Μ. Ανατολής. Για να καταστεί δυνατή η υλοποίησή του η Τουρκία πρέπει να ελέγχει νόμιμα την Κύπρο, είτε μέσω της ΔΔΟ που είναι ο βασικός της στόχος, είτε με την ανακήρυξη τουρκικού κράτους στις κατεχόμενες περιοχές που αποτελεί τον δεύτερό της στόχο σε περίπτωση αποτυχίας υλοποίησης του πρώτου.
Οι προκλήσεις αποσκοπούν στον ακρωτηριασμό της ΑΟΖ της Κ.Δ. και η δημιουργία γκρίζων ζωνών που να της επιτρέπουν να διεκδικεί δικαιώματα.
Η ΕΔΕΚ κατάθεσε συγκεκριμένες προτάσεις τόσο στην Κυβέρνηση στο πλαίσιο των συνεδριάσεων του Ε.Σ. όσο και στις Κυβερνήσεις και τα πολιτικά κόμματα της Ελλάδας.
Οι προτάσεις μας αποσκοπούν στην ενίσχυση της διαπραγματευτικής θέσης της Κ.Δ. μέσα από την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού της ρόλου.
Αυτό είναι δυνατό να επιτευχθεί με τη διαμόρφωση κοινής πολιτικής Κύπρου – Ελλάδας η οποία να στηρίζεται σε τρείς πυλώνες:

  • Τον Πολιτικό με συγκεκριμένες δράσεις στα Η.Ε. και την Ε.Ε.
  • Τον ενεργειακό με περαιτέρω αναβάθμιση των συνεργασιών με τις χώρες της περιοχής, και
  • Τον στρατιωτικό με την αναβαθμισμένη επανα-ενεργοποίηση του Δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού χώρου, την αύξηση αριθμητικά και οπλικά του ελληνικού στρατού στην Κύπρο, και την περαιτέρω αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας της Ε.Φ.

Τέλος, επαναβεβαιώνουμε τις θέσεις μας αναφορικά με τη μορφή λύσης του κυπριακού.
Απορρίπτουμε την ρατσιστική Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία, τη λύση δύο κρατών, τη συνομοσπονδία και τη διχοτόμηση.
Συνεχίζουμε τον αγώνα μας ώστε η λύση  να διασφαλίζει:

  • Ένα κράτος, έναν λαό, μία κυριαρχία, μία διεθνή προσωπικότητα.
  • Όλοι οι κάτοικοί του να απολαμβάνουν τα ίδια πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα χωρίς διακρίσεις, ανεξάρτητα από εθνοτική ή θρησκευτική προέλευση.
  • Την πλήρη αποχώρηση όλων των ξένων στρατευμάτων.
  • Την επιστροφή όλων των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στις περιουσίες τους σε συνθήκες ασφάλειας.
  • Την πλήρη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την επικράτεια χωρίς παρεκκλίσεις και πρωτογενές δίκαιο.
  • Τον επαναπατρισμό των εποίκων.
  • Την κατάργηση των συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας.
  • Την απομάκρυνση των παράνομων Βρετανικών Βάσεων.

Τέλος, σταθερή θέση μας είναι η σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για την επίλυση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος, όπως προνοεί σχετική απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ της 13ης Μαΐου 1983.


Εσωτερική διακυβέρνηση – κοινωνική πολιτική
Στον τομέα της εσωτερικής διακυβέρνησης και της κοινωνικοοικονομικής πολιτικής, η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να είναι εποικοδομητική και υπεύθυνη προς όφελος των πολιτών και κυρίως αυτών που προέρχονται από τις ευάλωτες ομάδες, που σήμερα λόγω της οικονομικής κρίσης του 2012-13, αλλά και των σοβαρών επιπτώσεων της πανδημίας έχουν μεγαλύτερη ανάγκη κοινωνικής και οικονομικής στήριξης.
Το κράτος δικαίου και πρόνοιας ήταν και παραμένει στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Ελπίζουμε ότι οι συσχετισμοί που θα διαμορφώνονται εντός της νέας Βουλής θα δίνουν τη δυνατότητα στους Βουλευτές της ΕΔΕΚ με εποικοδομητικές παρεμβάσεις να βελτιώνουν τα νομοσχέδια και τις προτάσεις νόμου.
Η ΕΔΕΚ με την ψήφιση του τελευταίου προϋπολογισμού επιβεβαίωσε την υπευθυνότητα και τις προθέσεις-της για ουσιαστική στήριξη των πολιτών, με την κεφαλαιοποίηση σειράς μέτρων κοινωνικής προστασίας. Συγκεκριμένα:

  • Αύξηση της κατώτατης σύνταξης.
  • Παραχώρηση επιδόματος βρεφονηπιακής φροντίδας σε εργαζόμενες μητέρες.
  • Προώθηση προγράμματος για αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας και της στήριξης πολύτεκνων οικογενειών.
  • Επίσπευση της επιστροφής του ΦΠΑ και του Φόρου Εισοδήματος σε δικαιούχους.
  • Παραχώρηση επιδόματος διακίνησης σε εργαζόμενους κάτοικους της υπαίθρου.
  • Αύξηση του στεγαστικού επιδόματος από 10-30 χιλ. ευρώ  ανά οικογένεια και η ένταξη στο πρόγραμμα και των 134 περιαστικών κοινοτήτων που είχαν αρχικά αποκλειστεί.
  • Νομιμοποίηση του μεσοπατώματος για καταστήματα μέχρι 80 τ.μ. και της αλλαγής χρήσης υποστατικού για επαγγελματικούς σκοπούς.
  • Οικιστική ανάπτυξη αγροτεμαχίων υπό προϋποθέσεις.
  • Επιδότηση μέχρι 80% της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κατοικίες.
  • Προαγωγή περίπου 400 στελέχων της Ε.Φ.
  • Έναρξη της συζήτησης για παραχώρηση σύνταξης στα 63 χωρίς αποκοπή του 12% σε εργαζόμενους σε επικίνδυνα, βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
  • Επιπρόσθετα κατά την τελευταία 4ετία πετύχαμε.
  • Την παραχώρηση σύνταξης στα 50 σε πάσχοντες με Θαλασσαιμία.
  • Την παραχώρηση από την 1.1.2018 σύνταξης χηρείας σε άνδρες.
  • Την επέκταση κατά 2 βδομάδες της γονικής άδειας.
  • Την επικύρωση από την Ε.Ε. του χαλουμιού ως Προϊόντος Ονομαστικής Προέλευσης.

Οι βασικές μας προτεραιότητες σε θέματα κοινωνικο-οικονομικής πολιτικής για την επόμενη 5ετία πρέπει να επικεντρωθούν στις εξής δράσεις:

1. Σύσταση στα Επαρχιακά Δικαστήρια  ειδικού τμήματος για να προσφεύγουν οι δανειολήπτες όταν διαφωνούν με τις υπερχρεώσεις των τραπεζών και να αναστέλλεται η διαδικασία εκποίησης μέχρι την έκδοση της απόφασης.

2. Άμεση αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων με:

  • επαρκή ιατρική στελέχωση,
  • ίδρυση νέων κλινικών,
  • ενίσχυση των περιφερειακών νοσοκομείων και των αγροτικών κέντρων,
  • κάλυψη των αναγκών σε εξοπλισμό και αναλώσιμα,
  • κάλυψη φαρμάκων, εργαστηριακών εξετάσεων και συνταγών σε όλους τους ασθενείς ανεξαρτήτως εάν ο γιατρός που τις συνταγογραφεί βρίσκεται εντός ή εκτός του ΓεΣΥ.

3. Εισαγωγή Γενικού Κατώτατου Μισθού.
4. Νομοθετική κατοχύρωση των συλλογικών συμβάσεων και ποινικοποίηση της απλήρωτης υπερωριακής εργασίας.
5. Διαρκής χρηματοδότηση ειδικών προγραμμάτων εργοδότησης νέων.
6. Κατασκευή επιπρόσθετων κρατικών φοιτητικών εστιών.
7. Επιδότηση ειδικών καλλιεργειών και επιχορήγηση παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων.
8. Καθολική πληρωμή της γονικής άδειας και αύξηση της άδειας μητρότητας.
9. Επαναξιολόγηση των επιδομάτων για τα τέκνα και τους φοιτητές των πολύτεκνων οικογενειών.
10. Αναβάθμιση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου σε ωράριο και δράσεις.
11. Ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών για ίδια εργασία.
12. Υιοθέτηση του θεσμού της Κοινωνικού Λειτουργού της Γειτονιάς.
13. Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σε όλες τις βαθμίδες.
14. Θεσμοθέτηση παροχής εκπαίδευσης και εξειδικευμένης βοήθειας για τους μαθητές ειδικής εκπαίδευσης.
15. Διασφάλιση σύγχρονων, άνετων, αξιόπιστων και αποτελεσματικότερων δημόσιων μεταφορών.
16. Μετατροπή όλων των δημόσιων κτηρίων σε κτήρια μειωμένης ενεργειακής κατανάλωσης.
17. Οριοθέτηση περιοχών για εγκατάσταση βαριών και οχληρών βιομηχανικών μονάδων που να μην γειτνιάζουν με κατοικημένες περιοχές.
18. Ενίσχυση των διαδικασιών γρήγορου και άμεσου επαναπατρισμού των παράνομων μεταναστών.
19. Αποδοχή αιτήσεων για πολιτικό άσυλο μόνο από αιτητές που προέρχονται από εμπόλεμες περιοχές.


Ευρωεκλογές 2019 – Βουλευτικές εκλογές 2021
Οι ευρωεκλογές του 2019 και οι πρόσφατες Βουλευτικές, είναι αφορμή και ευκαιρία για έναν ολοκληρωμένο απολογισμό.
Το Κόμμα μετά το 1991 παρουσίασε σοβαρές οργανωτικές αδυναμίες. Αυτό επιβεβαιώνεται από τα αποτελέσματα των Βουλευτικών εκλογών:

Βουλευτικές Εκλογές      Ποσοστά
1991                                   10.9%
1996                                     8.2%
2001                                     6.57%
 
Μία από τις κύριες αιτίες ήταν η οργανωτική δομή, η οποία στηριζόταν περισσότερο σε στελέχη εθελοντές παρά σε συγκροτημένη δομή. 
Μετά τις Προεδρικές εκλογές του 2013 η οργανωτική κατάσταση παρουσίασε ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα. Αυτό επιβεβαιώνεται από το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών του 2014 όπου σε συνεργασία με τους Οικολόγους η ΕΔΕΚ κατέγραψε ποσοστό 7.6% ή 19600 ψήφους. Το καθαρό ποσοστό του Κόμματος εκτιμήθηκε γύρω στο 5.5% ή 14200 – 14500 ψήφοι.
Επιβεβαίωση των παραπάνω αποτέλεσαν και οι Επαρχιακές Συνδιασκέψεις που πραγματοποιήθηκαν το φθινόπωρο του 2014. Συγκεκριμένα:

Συνδιάσκεψη  Ε.Ο.   Αριθμός μελών που έλαβαν μέρος    Αριθμός μελών που ψήφισαν
Λευκωσίας                                         83                                                          158

Λεμεσού                                             75                                                           337
Πάφου                                                87                                                           334
Αμμοχώστου                                      92                                                             92
Λάρνακας                                           39                                                             39
Κερύνειας                                          30                                                             30
 
Στο Παγκύπριο Συνέδριο της Νεολαίας το Νοέμβριο του 2014 έλαβαν μέρος 21 μέλη, αριθμητικά λιγότερα από ότι οι προσκεκλημένοι!!
Από τις οργανώσεις εξωτερικού μόνο η Κ.Ο. Ην. Βασιλείου λειτουργούσε σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο. Οι Κ.Ο. Αθήνας και Θεσσαλονίκης  λειτουργούσαν περιστασιακά.
Συνεπακόλουθο αυτής της κατάστασης ήταν και η αναστολή λειτουργίας της Φοιτητικής Παράταξης του ΑΓΩΝΑ σε όλα τα σπουδαστικά κέντρα με εξαίρεση το Παν/μιο Κύπρου. Το 2018 επαναλειτούργησε ο ΑΓΩΝΑΣ στη Θεσσαλονίκη και το Ηνωμένο Βασίλειο με πολύ θετικά αποτελέσματα στις φοιτητικές εκλογές που επακολούθησαν.
Είναι ενδιαφέρον να γνωρίζουμε πώς κινήθηκαν δημοσκοπικά τα ποσοστά του κόμματος τη συγκεκριμένη περίοδο:

Ιούλιος 2013              6.8%
Νοέμβριος 2013        5.4%
Νοέμβριος 2014        3.8%
Φεβρουάριος 2015    2.8%
 
Μετά την  αιφνιδιαστική παραίτηση του τ. Προέδρου του Κόμματος Γ. Ομήρου, κληθήκαμε να διαχειριστούμε μια πολύ δύσκολη κατάσταση ενόψει μάλιστα και των Βουλευτικών Εκλογών του Μαΐου του 2016.
Η επιβίωση του Κόμματος κινδύνευε, οι δε δημοσκοπήσεις το κατέτασσαν στην 6η ή/και στην 7η θέση. Το τελικό ποσοστό μετά από αναγωγή δεν ξεπερνούσε στην καλύτερη περίπτωση το 3.5%-3.7%.
Στις Βουλευτικές εκλογές του 2016 όπως είναι πολύ καλά γνωστό συγκροτήσαμε ψηφοδέλτια επιστράτευσης για να ανταποκριθούμε στις εκλογικές απαιτήσεις. Σε αυτή την κρίσιμη αναμέτρηση σημαντικά στελέχη του Κόμματος απουσίαζαν, μεταξύ των οποίων και οι τότε Βουλευτές-του. Μοναδική εξαίρεση η συν. Ρούλα Μαυρονικόλα.
Το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα δεν μας ικανοποίησε, μας έδωσε όμως ανάσα για να συνεχίσουμε. Διασφαλίσαμε έστω και οριακά την 4η κοινοβουλευτική θέση. Δυστυχώς για μερικές εκατοντάδες ψήφους χάθηκε η έδρα στην επαρχία Αμμοχώστου.
Η στάση της ΕΔΕΚ στις Προεδρικές Εκλογές του Φεβρουαρίου του 2018 και η οργανωτική ανάκαμψη ανησύχησε διάφορους κύκλους, οι οποίοι μεθοδικά άρχισαν την προσπάθεια υπονόμευσης. Δεν ήταν τυχαίο το γεγονός ότι από το Μάιο του 2018 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2019 δημοσιοποιούνταν δημοσκοπήσεις που κατέγραφαν στην ΕΔΕΚ ποσοστό 1%. Στην ίδια κατεύθυνση ήταν και τα συστηματικά σχόλια συγκεκριμένων δημοσιογράφων ότι «η ΕΔΕΚ δεν υπάρχει, έγινε υποσημείωση».  Δυστυχώς αυτά τα σχόλια υιοθετούνταν και αναπαράγονταν και από στελέχη του Κόμματος που γνώριζαν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε το Κόμμα.
Πολλά ήταν και τα παιγνίδια που στήθηκαν σε σχέση με τις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2019. Δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις και με τη συμμετοχή στελεχών του Κόμματος, με μοναδικό στόχο τη διασφάλιση προσωπικών συμφερόντων. Για όλα αυτά υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία τα οποία είναι στη διάθεση των μελών του κόμματος για πλήρη ενημέρωση.
Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών του 2019, η δικαίωση των θέσεων στο Κυπριακό, η ενίσχυση της αξιοπιστίας του Κόμματος στο εκλογικό σώμα, η στάση αναφορικά με τις εκποιήσεις και η κεφαλαιοποίηση σημαντικών ωφελημάτων στους πολίτες με την ψήφιση του τελευταίου προϋπολογισμού, εντατικοποίησε την πολεμική σε βάρος της ΕΔΕΚ. Δυστυχώς για ακόμα μία φορά αξιοποιήθηκαν σε βάρος του Κόμματος, στελέχη τα οποία προέταξαν και πάλι τα προσωπικά τους συμφέροντα, υπονόμευσαν αντί να υπηρετήσουν το καλώς νοούμενο συμφέρον του Κόμματος και της πατρίδας.
Βιώσαμε την πολεμική, σε πολλές περιπτώσεις αθέμιτη και άνευ ορίων. Δεν ήταν καθόλου τυχαία η συμπερίληψη σε ψηφοδέλτια άλλων συνδυασμών υποψηφίων προερχόμενων από το Κόμμα, όταν με αρκετούς από αυτούς υπήρχε διάλογος για συμμετοχή στα κομματικά ψηφοδέλτια. Το φαινόμενο αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στην επαρχία Λεμεσού.
Μέσα στις δύσκολες συνθήκες της προεκλογικής περιόδου μπορεί να μην κατορθώσαμε να πετύχουμε το σύνολο των στόχων μας, όμως το αποτέλεσμα δεν ήταν αποτυχία όπως κάποιοι προσπαθούν να το παρουσιάσουν.
Η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο από τα ιστορικά κόμματα που κατόρθωσε να αυξήσει τα ποσοστά  της, έστω και κατά 0.54%, ήτοι 2292 ψήφους περισσότερους σε σχέση με το 2016. Εξέλεξε Βουλευτή στη Λάρνακα για πρώτη φορά μετά το 1970. Η επιτυχία όλων των στόχων μας θα ήταν δυνατή εάν σε Παγκύπριο επίπεδο το Κόμμα συγκέντρωνε ακόμα 1250 περίπου ψήφους. Θα ήταν 4ο Κοινοβουλευτικό Κόμμα, θα είχε εκλέξει 6 Βουλευτές και θα ήταν ο καθοριστικός ρυθμιστικός παράγοντας στη Βουλή.
Η απώλεια της 4ης θέσης στη Βουλή είναι καθαρή ευθύνη εκείνων των στελεχών και μελών του Κόμματος που όχι μόνο δεν συνέβαλαν στον προεκλογικό αγώνα, αλλά αντίθετα πολέμησαν το Κόμμα και στήριξαν υποψηφίους σε άλλους συνδυασμούς.
Τα υπόλοιπα παραδοσιακά κόμματα είχαν σημαντικές απώλειες. Ο ΔΗΣΥ 3.0%, το ΑΚΕΛ 3.2%, το ΔΗΚΟ 3.4% και οι Οικολόγοι 0.5%. Η ΕΔΕΚ όπως έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες εντός της Βουλής έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, αρκεί να τον αξιοποιήσει με σύνεση προς όφελος των πολιτών και της πατρίδας μας.
Συναγωνίστριες/στές,
Αναγνωρίζοντας την ευθύνη μας έναντι της ιστορίας του Κόμματος, του κόσμου της ΕΔΕΚ και του μέλλοντος, οφείλουμε να παραδώσουμε στους επόμενους ΕΔΕΚίτες ένα Κόμμα υγιές, μια ισχυρή έπαλξη από την οποία να συνεχίσουν τους αγώνες για ελευθερία, δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη.
Η ΕΔΕΚ μπορεί και πρέπει να μεγαλώσει, να ισχυροποιηθεί, να αγκαλιάσει κόσμο και να την αγκαλιάσει ο κόσμος, να αυξήσει τα ποσοστά της και να πάρει τη θέση που της αξίζει στην κοινωνία, γιατί η κοινωνία και η πατρίδα μας τη χρειάζονται. Θα πρέπει η κοινή ομολογία όλων ότι είμαστε το κόμμα με τις πιο σωστές θέσεις, το πιο έντιμο, ότι είμαστε ένα Κόμμα αγωνιστικό, να μετατραπεί σε έμπρακτη στήριξη από το λαό.
Αυτό θα το πετύχουμε εάν εγκαταλείψουμε την εσωστρέφεια που μας χαρακτηρίζει, εάν ανοίξουμε τις πόρτες και προσκαλέσουμε τους προοδευτικούς συμπατριώτες μας να ενωθούν μαζί μας. Η ΕΔΕΚ δεν πρέπει να είναι κλειστή λέσχη, αλλά έπαλξη αγώνων.
Είναι ευθύνη όλων μας να αποδείξουμε πως είμαστε έτοιμοι μαζί με τους νεότερους να πορευτούμε για μια καλύτερη κοινωνία με μία ΕΔΕΚ δυνατή. Μία ΕΔΕΚ που δεν θα παραμείνει στην αντιπολίτευση. Μια ΕΔΕΚ που θα αλλάξει θέση και ρόλο. Γιατί αυτό είναι προς όφελος και της πατρίδας μας.
Πρέπει να αποδείξουμε και να πείσουμε πως είμαστε ένα πρωτοπόρο κομμάτι της κοινωνίας, πως παρά τα 52 χρόνια βαριάς ιστορίας, δεν είμαστε κατεστημένο, πως είμαστε ένα κόμμα, στο οποίο, όταν ένας πολίτης ενταχθεί, δεν θα ικανοποιηθεί μόνο από τις θέσεις μας, αλλά και από τον τρόπο λειτουργίας μας.
Έχουμε καθήκον  τα επόμενα χρόνια:

  • Να εκσυγχρονίσουμε ακόμα περισσότερο τις δομές και τον τρόπο λειτουργίας μας.
  • Τα συλλογικά όργανα, κεντρικά και επαρχιακά, να είναι οι φορείς που θα αφουγκράζονται τη βάση του Κόμματος και την κοινωνία.
  • Να ενισχύσουμε την ηλεκτρονική συμμετοχική δημοκρατία, αξιοποιώντας την τεχνολογία.
  • Να αξιοποιήσουμε την εμπειρογνωμοσύνη και ιδιαίτερα τις καινοτόμες γνώσεις και προτάσεις των νέων ανθρώπων. Να ετοιμάσουμε την επόμενη γενιά των ΕΔΕΚιτών, που θα συνεχίσουν τους αγώνες, με σύγχρονα μέσα και νέες ιδέες, αλλά με γερές ιδεολογικές και εθνικές βάσεις.
  • Να αυξήσουμε τις κοινές δράσεις με τις μαζικές οργανώσεις του κόμματος  τη Σοσιαλιστική Γυναικεία Κίνηση, τη Νέα Αγροτική και τη ΔΕΟΚ.

Συναγωνίστριες, συναγωνιστές,
Η ΕΔΕΚ δεν πρέπει να είναι μόνο η φωνή της συνείδησης του λαού, δεν πρέπει να είναι μόνο το ανάχωμα σε κακές, κοινωνικές ή εθνικές πολιτικές, δεν πρέπει μόνο να σπεύδει να διορθώνει, όσο μπορεί, τα κακώς κείμενα και να εμβολιάζει πολιτικές άλλων, με επωφελείς για το λαό προτάσεις.
Η ΕΔΕΚ πρέπει να εφαρμόσει τη δική της πολιτική, να υλοποιήσει τις δικές-της προτάσεις, να ασκήσει διακυβέρνηση.
Είναι αδήριτη ανάγκη, για το καλό του τόπου και του λαού, η ΕΔΕΚ να πρωταγωνιστήσει, όχι μόνο στο επίπεδο που ανάφερα πιο πάνω, αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών.
Έχουμε καθήκον να κάνουμε πράξη αυτό που μας μεταλαμπάδευσε ο Βάσος Λυσσαρίδης.
Η ΕΔΕΚ πρέπει να είναι δίπλα στο λαό, μαζί με το λαό, γιατί η ΕΔΕΚ είναι ο ίδιος ο λαός.
Μαζί στον αγώνα,  μπορούμε να διεκδικήσουμε, να πετύχουμε, να προχωρήσουμε. 
Μαζί συνεχίζουμε!

Γραφείο Τύπου
Λευκωσία, 24 Οκτωβρίου 2021
 
 
 
 

Ανακοινώσεις