ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΔΕΚ ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΟΚΥπΥ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

Έγνοια μας το μεγαλεπήβολο σχέδιο της εφαρμογής του ΓεΣΥ να κινηθεί προς την ορθή κατεύθυνση και κυρίως προς την κατεύθυνση  της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των πολιτών

Μετά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής Υγείας, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Πρέπει να εκφράσω τη απογοήτευσή μου από τα όσα άκουσα προηγουμένως από τον κ. Υπουργό και την προσπάθεια που καταβάλλεται να στραφεί προς μία άλλη κατεύθυνση ο κοινοβουλευτικός έλεγχος ο οποίος γίνεται αυτή τη στιγμή για να διακριβωθεί εάν και κατά πόσο οι πρόνοιες της νομοθεσίας που ψήφισε η Βουλή τον περασμένο χρόνο, στην προκειμένη περίπτωση του διορισμού του διοικητικού συμβουλίου για την αυτονόμηση των νοσοκομείων, έχουν τηρηθεί.

Το διοικητικό συμβούλιο (δ.σ.) από ότι γνωρίζετε ήδη εργάζεται, συνεδριάζει, λειτουργεί και σχεδιάζει. Ως εκ τούτου πού βλέπετε να υπάρχει καθυστέρηση και να γίνεται οποιαδήποτε προσπάθεια κωλυσιεργίας για τη μη εφαρμογή του ΓΕΣΥ;

Εάν έχει δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί διότι ακριβώς το Υπουργείο έρχεται αναδρομικά και ζητά την τροποποίηση της νομοθεσίας για να καλύψει ουσιαστικά παρατυπίες οι οποίες ενδεχομένως έχουν γίνει αναφορικά με τη διαδικασία του διορισμού.

Και επίσης από το γεγονός ότι ενδεχομένως, και το είπα και την περασμένη φορά, έστω και αν κάποια μέσα ενημέρωσης σκόπιμα προσπάθησαν να το παραποιήσουν, να υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων.

Έχουμε κάθε δικαίωμα ως Βουλή να διερευνήσουμε τη συγκεκριμένη πτυχή και μπορώ να πω με τις απαντήσεις που πήραμε σήμερα, το ενδεχόμενο της σύγκρουσης συμφερόντων να ενισχύεται ακόμα περισσότερο. Και πρέπει επίσης να δηλώσουμε ότι το Υπουργείο Υγείας αρνήθηκε εδώ και 15 μέρες να καταθέσει στη Βουλή τις δηλώσεις σύγκρουσης συμφερόντων που υπέγραφαν τα συγκεκριμένα μέλη του δ.σ., εάν τις υπέγραψαν. Γιατί εδώ υπάρχουν πληροφορίες ότι δεν υπέβαλαν όλοι τις συγκεκριμένες δηλώσεις.

Και ρωτούμε. Γιατί το υπουργείο αρνήθηκε και σκόπιμα απέφυγε να καταθέσει τις συγκεκριμένες δηλώσεις; Τι θέλει να κρύψει; Ποιους θέλει να καλύψει; Και η τροπολογία που επιχειρείται να γίνει στη νομοθεσία δεν είναι για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη διαφάνεια, τον έλεγχο και ενδεχομένως τη χρηστή διοίκηση και λειτουργία του συγκεκριμένου συμβουλίου. Αλλά κινούνται οι τροπολογίες προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ δεν θα αποδεχθούμε το όψιμο ενδιαφέρον κάποιων για το ΓΕΣΥ όταν γνωρίζετε πως η ΕΔΕΚ αγωνίζεται για την εφαρμογή ΓΕΣΥ από το 1969. Και ότι εάν φτάσαμε εδώ που φτάσαμε ήταν μετά από παρεμβάσεις της ΕΔΕΚ. Τόσο για να ψηφιστεί το 2001 ο νόμος πλαίσιο για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ όσο και για να γίνει η σύσκεψη στο προεδρικό τον Ιούνιο του 2016 με τον Προέδρο της Δημοκρατίας για να μπορέσει να δρομολογηθεί η διαδικασία αλλαγής της νομοθεσίας, της προώθησης αυτών ακριβώς των ζητημάτων.

Όταν η ΕΔΕΚ μιλούσε εδώ και δεκαετίες για την αυτονόμηση των νοσοκομείων αυτοί που σήμερα κόπτονται για την αυτονόμηση των νοσοκομείων δεν ήξεραν τι είναι αυτονόμηση των νοσοκομείων και πώς θα λειτουργήσει.

Το ενδιαφέρον μας είναι τέτοιο που θα θέλαμε αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιο της εφαρμογής του ΓΕΣΥ να κινηθεί προς την ορθή κατεύθυνση και κυρίως προς την κατεύθυνση  της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των πολιτών και κυρίως αυτών των πολιτών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν υψηλού επιπέδου περίθαλψη με άλλους τρόπους. Αυτός είναι ο στόχος μας, αυτή είναι η έγνοια μας.

Και επειδή δυστυχώς τα παραδείγματα στην κυπριακή κοινωνία και στην Κυπριακή Δημοκρατία είναι πάρα πολλά, να μιλήσουμε για τα θέματα των Κυπριακών Αερογραμμών, για τα θέματα τώρα του Συνεργατισμού, της προσπάθειας ουσιαστικά ιδιωτικοποίησης μέσα από δήθεν διαδικασίες δημόσιου ελέγχου ζωτικού τομέα που αφορούν την ποιότητα ζωής και το βιοτικό επίπεδο του λαού μας, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί για να προλάβουμε ακριβώς λάθη.

Πολύ φοβάμαι να παρατηρήσω ότι σε αυτή την περίπτωση κρύβονται σκοπιμότητες. και πολύ φοβάμαι ότι η όλη διαδικασία όπως έγινε και τον Οκτώβριο του 2014 είναι να οδηγήσουμε τελικά τον δημόσιο τομέα υγείας στην ιδιωτικοποίηση. Και εκεί ακριβώς και οι ασθενείς και οι γιατροί θα αντιληφθούν το τεράστιο κόστος που θα επωμιστούν από μια τέτοια εξέλιξη».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη σπουδαιότητα των δηλώσεων σύγκρουσης συμφερόντων, ο κ. Σιζόπουλος απάντησε:

«Είναι πολύ σημαντικό. Είναι ένα από τα καίρια σημεία στα οποία θα κρίνουμε εάν η νομοθεσία εφαρμόστηκε σωστά η όχι. Από τη στιγμή που η κυβέρνηση και το Υπουργείο φέρνουν συγκεκριμένες τροπολογίες που άπτονται αυτών των συγκεκριμένων θεμάτων οφείλουμε να διερευνήσουμε με κάθε λεπτομέρεια το τι προηγήθηκε. Και η κατάθεση των δηλώσεων σύγκρουσης συμφερόντων είναι σημαντικότατες για τη μελέτη και την τελική τοποθέτηση των κομμάτων πάνω στις τροπολογίες που έχει υποβάλει το Υπουργείο».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το ποιος είναι ο σκοπός των τροπολογιών απάντησε:

«Η μια τροπολογία είναι ακριβώς για να αλλάξει τα προσόντα αυτών που θα διορίζονται στο συμβούλιο. Εκεί που λέει ότι πρέπει να διορίζονται δύο επαγγελματίες υγείας τώρα λέει «κατά προτίμηση δύο επαγγελματίες υγείας». Εκεί που λέει για παράδειγμα ότι θα πρέπει να διορίζονται δυο άτομα τα οποία να προέρχονται από το χώρο της διοίκησης οργανισμών συναφών με τον τομέα της υγείας για χρονικό διάστημα πέραν των πέντε χρόνων, αυτό αφαιρείται. Άρα να είναι, ουσιαστικά, άτομα τα οποία να έχουν εμπειρία σε διοίκηση επιχειρήσεων, οποιωνδήποτε επιχειρήσεων ενδεχομένως. Και το δεύτερο σημείο ότι γίνεται πολύ πιο ελαστικό το ζήτημα της δήλωσης, με την έννοια ότι θα πρέπει να καταθέσει απλά μια δήλωση ότι δεν έχει σύγκρουση συμφερόντων με ενδεχομένως συναφείς υπηρεσίες που έχουν σχέση με τον τομέα της υγείας.

Υπάρχουν ενδείξεις και γι’ αυτό ζητούμε, για να μπορούμε από την πλευρά μας να αποφανθούμε, αν αυτές οι ενδείξεις γίνονται αποδείξεις ή αν αυτές οι ενδείξεις είναι ανυπόστατες. Όταν το Υπουργείο αρνείται να μας δώσει τα στοιχεία πρέπει να σας πω ότι στην ουσία διαπράττει ποινικό αδίκημα. Και στη γραπτή απάντηση των ερωτημάτων που θέσαμε, το Υπουργείο ουσιαστικά αποσιωπά το συγκεκριμένο ζήτημα και ούτε καν αναφέρεται στην αναγκαιότητα που έθεσαν οι βουλευτές για το ότι πρέπει να κατατεθούν οι συγκεκριμένες δηλώσεις. Στη νομοθεσία υπάρχει πρόνοια όταν η επιτροπή της Βουλής ζητά την κατάθεση συγκεκριμένων στοιχείων τα αρμόδια τμήματα οφείλουν να καταθέσουν αυτά τα στοιχεία. Από τη στιγμή που αρνούνται να τα καταθέσουν αυτό αποτελεί ποινικό αδίκημα. Αυτό που ζητούμε είναι το αυτονόητο. Το ερώτημα είναι γιατί το Υπουργείο αποσιωπά το γεγονός και απέφυγε εδώ και 2 βδομάδες να καταθέσει τα συγκεκριμένα στοιχεία όπως υποσχέθηκε να πράξει».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το αν υπάρχει θέμα για τον πρόεδρο του δ.σ. απάντησε:

«Ο καθένας μας θα κριθεί από το αποτέλεσμα των επίλογων και των πράξεων του. Ειδικά για την περίπτωση του Προέδρου του δ.σ., ο αγγλικός τύπος έχει πληθώρα άρθρων για διάφορες παρατυπίες στις οποίες είχε προβεί κατά τη διάρκεια που υπηρετούσε στο εθνικό σύστημα υγείας της Μεγάλης Βρετανίας. Εμείς δεν μπορούμε αυτά να τα επιβεβαιώσουμε. Αυτά όφειλε το Υπουργείο πριν πάρει την απόφαση του διορισμού να τα μελετήσει και να τα επιβεβαιώσει ή όχι. Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι δεν έχουν διαψευστεί. Και λυπάμαι να παρατηρήσω ότι ο τίτλος του Σερ δεν απαλλάσσει κανέναν από ενδεχόμενες παρατυπίες. Ουδείς πέραν του νόμου».

 

 

Λευκωσία, 22 Μαρτίου 2018

You may also like