ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΤΟΥΡΚΙΑ

ΔΩΡΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ

του Δώρου Θεοδώρου

π. Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης

 27 Νοεμβρίου, 2018

 

Ξεκινώ με τη βασική διαπίστωση: Το ΑΚΕΛ είναι της θέσης ότι πρώτα πρέπει να λυθεί το Κυπριακό και μετά ν΄ ακολουθήσει η ανάπτυξη του υποθαλάσσιου πλούτου σε συνεργασία με όλες τις χώρες της περιοχής και φυσικά και με την Τουρκία.

Δεν ξέρω αν ο κ. Κυπριανού νομίζει ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην περιοχή μας είναι πρόσφατη υπόθεση. Πρόσφατη επιβεβαίωση είναι. Όχι όμως και υπόθεση. Οι μεγάλες τουλάχιστον χώρες αλλά και μικρότερες ενδιαφερόμενες της περιοχής γνώριζαν από πολύ πριν τη μεγάλη πιθανότητα ύπαρξης σημαντικών αποθεμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή μας. Αναφέρω τη πιο απλή περίπτωση. Όταν ο κ. Ρολάνδης, Υπουργός Εμπορίου επί της πρώτης κυβέρνησης Κληρίδη εισηγήθηκε στον Πρόεδρο να βάλει μπροστά τις διαδικασίες για τον εντοπισμό αυτών των κοιτασμάτων, ο Κληρίδης του είπε, κατά τον ίδιο  το Ρολάνδη, ότι ενόσω είναι άλυτο το Κυπριακό οι Τούρκοι ούτε ένα “τενεκεδάκι” πετρέλαιο δεν θα μας αφήσουν να βγάλουμε. Το γνωρίζαμε δηλ. και εμείς και η Ελλάδα και η Τουρκία. Πόσο μάλλον οι μεγάλες δυνάμεις.

Από το 1974, τουλάχιστον, συζητούμε με τους Τουρκοκύπριους για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση  που δεν βρέθηκε ακόμα όχι εξ αιτίας κυρίως της Τουρκίας, όπως ανάφερε στη συνέντευξή του ο κ. Κυπριανού, αλλά εξ αιτίας αποκλειστικά της Τουρκίας. Παρόλο που η πλευρά μας δέχτηκε να συζητήσει τη λύση που επίμονα ζητούσε η Τουρκία: Τη διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία. Γιατί δεν βρήκαμε λύση; Γιατί εμείς ευνοούσαμε ομοσπονδία η δε Τουρκία ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ. Αμφιβάλλει μήπως ο κ. Κυπριανού; Να του θυμίσω τους Δείκτες Γκουεγιάρ, τις Ιδέες Γκάλι, το σχέδιο Ανάν; Τι ήταν όλα αυτά; Τι άλλο από κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας και αντικατάστασή της με μια συνομοσπονδία δυο κρατών κυρίαρχων και μια ομοσπονδιακή κυβέρνηση ανάπηρη γιατί έτσι την θέλει η Τουρκία για να μη λειτουργεί, να μη μπορεί να πάρει αποφάσεις και τελικά να εξουδετερωθεί και να αχρηστευτεί;

Λέγει ο κ. Κυπριανού ότι σήμερα είναι εναντίον της συνομοσπονδίας και της διχοτόμησης. Δεν ήταν πάντα έτσι όμως. Ούτε όταν υπεράσπιζε το ΑΚΕΛ με σθένος στη βουλή τις Ιδέες Γκάλι, ούτε όταν το Π.Γ. αποφάσιζε ΝΑΙ στο δημοψήφισμα για το Ανάν. Γιατί προφανώς το ΟΧΙ ήρθε σε δεύτερη φάση μετά από την αντίδραση των μελών του. Και μάλιστα για να τσιμεντώσει το ΝΑΙ.

Αν λοιπόν σήμερα είναι εναντίον της συνομοσπονδίας το καταγράφω στα θετικά της συνέντευξης. Όχι όμως και να μας παρουσιάζεται ως ο έκπαλαι  ορκισμένος εχθρός της συνομοσπονδίας. Και αυτός και ο ΔΗΣΥ ήσαν φανατικοί οπαδοί της διζωνικής δικοινοτικής ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ.

Στη συνέντευξη δεν πρόσεξα να δίνεται και ιδιαίτερη σημασία στην λειτουργικότητα της λύσης. Αυτή ποτέ δεν την πρόσεξε, ούτε της έδωσε ιδιαίτερη σημασία όπως ακριβώς και ο ΔΗΣΥ.

Και είναι με ανακούφιση που τώρα πλέον ακούω τον Πρόεδρο να αποδίδει τεράστια σημασία στην αποτελεσματική λειτουργία του κράτους. Γιατί ακριβώς η Τουρκία θέλει ένα κράτος παράλυτο κι αναποτελεσματικό. Εμείς όχι. Το σημαντικότερο όμως είναι: Πρώτα λύση και μετά η ενέργεια;

Πώς όμως θα λυθεί το Κυπριακό με το συσχετισμό δυνάμεων του 1974; Υπάρχει περίπτωση να δει φως η Τουρκία και να καταλάβει ότι “τη συμφέρει” μια δίκαιη και βιώσιμη λύση; Ο Άντρος Κυπριανού επιστρέφοντας από την πρώτη επίσκεψη του στην Κων/πολη μας είχε πει ότι “διεπίστωσα καλή θέληση από πλευράς Τουρκίας για μια δίκαιη λύση”. Αλλά είπε εμείς “πρέπει να πείσουμε”. Δηλ. δεν φταίει η Τουρκία. Φταίμε εμείς που δεν πείσαμε;

Άκουσε κ. Άντρο Κυπριανού. Στην πολιτική μετρούν οι συσχετισμοί των δυνάμεων κι όχι οι ανύπαρκτες καλές θελήσεις. Αν ο συσχετισμός είναι εις βάρος σου τότε οφείλεις να κάνεις το παν για να τον ανατρέψεις. (Αυτός είναι εξάλλου και ο προσδιορισμός της αγωνιστικότητας). Αν όχι παραδίδεσαι και αφήνεσαι στην καλή θέληση του κατακτητή. Που μπορεί και να σου τάζει να είσαι ο πρώτος, αλά πρώτος μεταξύ σκλάβων, δούλων. Παρακολουθώ ότι από τότε που άρχισε μια προσπάθεια της πλευράς μας (και δεν με ενδιαφέρει από που ξεκίνησε) για ανατροπή του ισοζυγίου δυνάμεων αντιδράς παράξενα, αρνητικά, φοβισμένα. Μας αφήνεις την εντύπωση ότι είσαι αντίθετος με αυτή την πολιτική. Μήπως διότι προέρχεται ίσως εκ δυσμών; Μα αν θυμάμαι καλά επί προεδρίας Χριστόφια ούτε εσείς δώσατε θαλάσσιο οικόπεδο σε Ρωσικές εταιρείες. Τις απότρεψε να κάνουν αίτηση. Τι θέλετε λοιπόν; Ο Τσώρτσιλ όταν συμμάχησε με το Στάλιν εναντίον της ναζιστικής Γερμανίας είχε πει “και με το διάβολο θα συμμαχούσα για να σώσω την πατρίδα μου”.

Οι καιροί είναι δύσκολοι. Χρειαζόμαστε τη μεγαλύτερη δυνατή ενότητα. Αντικατοχική ενότητα κι όχι σαν αυτή που κάνατε με τα φιλοκατοχικά Τ/κα κόμματα. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβετε τόσο το καλύτερο για τον τόπο μας.

 

Στο φετινό προσχέδιο προόδου για την Τουρκία, που παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου, γίνεται, για πρώτη φορά, αναφορά για αναστολή των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, λόγω της σαφέστατης παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα καθώς και στην απουσία του κράτους δικαίου. Σημειωτέων ότι η πρόταση για αναστολή δεν προκύπτει λόγω της κατοχής της χώρας μας, που αποτελεί ευρωπαϊκό έδαφος.

Η αναφορά για αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία, αποτελεί σοβαρότατο κίνδυνο για την Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς αποτελεί ικανοποίηση της Τουρκικής πλευράς, με τεράστια οικονομικά κέρδη, χωρίς την ίδια στιγμή να είναι υποχρεωμένη να προβεί σε μεταρρυθμίσεις, όπως προβλέπεται στη διαδικασία ανοίγματος ενταξιακών κεφαλαίων. Ουσιαστικά, θα αποτελέσει ένταξη της Τουρκίας στην Ε.Ε, από  τη πίσω πόρτα, χωρίς κανένα όφελος για την Κυπριακή Δημοκρατία, σε σχέση με τις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού και άρσης της Τουρκικής κατοχής.

Εδώ είναι που έρχεται και ο ρόλος της Κυπριακής Δημοκρατίας, που πρέπει να ξεκαθαρίσει, χωρίς κανένα δισταγμό και με αποφασιστικότητα, ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αποδεχτεί αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης Ε.Ε – Τουρκίας, αν δεν προχωρήσει η Τουρκία στην εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Άγκυρας και αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία.

Την ίδια στιγμή η Κυπριακή Κυβέρνηση και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να κινηθούν για δημιουργία συμμαχιών εντός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με απαίτηση λήψη οικονομικών και εμπορικών κυρώσεων κατά της Τουρκίας, κατ’ αντίστοιχο τρόπο που λήφθηκαν κυρώσεις κατά της Ρωσίας, για το ζήτημα της Κριμαίας, σε περίπτωση που η Τουρκία προχωρήσει σε επιθετικές ενέργειες εντός της Α.Ο.Ζ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Επίσης, η Κυβέρνηση, οφείλει να αξιοποιήσει το ψήφισμα της Επιτροπής Αναφορών, για παράδοση της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της.

Τέλος, μετά από τις δηλώσεις του Ερντογάν, σχετικά με την απόφαση του Ε.Δ.Α.Δ για άμεση απελευθέρωση του ηγέτη του φιλοκουρδικού κόμματος της Τουρκία Σελαχατίν Ντεμιρτάς, όπου ουσιαστικά την αγνοεί και μάλιστα προκαλεί, λέγοντας ότι η Ευρώπη δεν εξαρθρώνει τρομοκρατικές οργανώσεις, έχω ήδη προβεί σε κατάθεση γραπτής ερώτησης προς την Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, κ. Φεντερίκα Μογκερίνι, όπου ζητώ για τις δέουσες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

Γραφείο Τύπου Ευρωβουλευτή

24.11.2018

Αναχωρεί αύριο για τη Θεσσαλονίκη ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, μετά από πρόσκληση από το Δίκτυο Σύγχρονοι Δημοκράτες για να συμμετάσχει την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στις 6.30 μ.μ. ως ο κύριος ομιλητής σε εκδήλωση με θέμα «Τα νέα στοιχεία από το Φάκελο της Κύπρου – Αποκαλύψεις και Συμπεράσματα».

Η εκδήλωση θα γίνει στην αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Στην εκδήλωση θα μιλήσει και ο Γιώργος Χαζτηθεοφάνους, Υποστάτηγος ε.α. – Συγγραφέας. Την εκδήλωση συντονίζει ο δημοσιογράφος  Σταύρος Τζίμας.

Λευκωσία, 20 Νοεμβρίου 2018

 

Η καταδικαστέα και απαράδεκτη συμπεριφορά του κατοχικού στρατού έναντι των Ελληνοκυπρίων γεωργών στην περιοχή της Δένειας επιβεβαιώνει πως η παρουσία της ΟΥΝΦΙΚΥΠ είναι απαραίτητη.

Η πιο πάνω προκλητική και επεκτατική ενέργεια του τουρκικού στρατού αποτελεί ένα πρόσθετο λόγο που επιβάλλει η Κυπριακή Δημοκρατία να προχωρήσει στο να γίνουν όλα τα απαραίτητα βήματα ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της  παρουσίας της ειρηνευτικής δύναμης στην Κύπρο χωρίς αλλαγή των όρων εντολής της.

Την ίδια στιγμή τονίζουμε πως τα γεγονότα στη Δένεια αποτελούν την καλύτερη απάντηση σε όσους επιθυμούν συνέχιση της παρουσίας των κατοχικών στρατευμάτων μετά τη λύση του Κυπριακού στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες. Η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων πριν από την εφαρμογή της συμφωνίας κατά το προηγούμενο της ενοποίησης της Γερμανίας και η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και πρωτογενές δίκαιο, πρέπει να γίνει προτεραιότητα των επίλογων μας και των προτάσεων που καταθέτουμε.

Λευκωσία, 20 Νοεμβρίου 2018

Για την ΕΔΕΚ οι όροι αναφοράς, τόσο ως προς τη διαδικασία όσο και ως προς το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων, επιβάλλεται να περιλαμβάνουν όλα όσα προνοούν οι αποφάσεις και τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Πιο συγκεκριμένα, σε ότι αφορά τη διαδικασία, σε αυτήν πρέπει να περιλαμβάνεται η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης για σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό με τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, των εγγυητριών δυνάμεων και τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτό θα επιτρέψει την επαναφορά του κυπριακού στη σωστή του βάση ως θέματος εισβολής, συνεχιζόμενης και παράνομης κατοχής και εθνοκάθαρσης. Μετά την κατάληξη στα θέματα της διεθνούς πτυχής να ακολουθήσει η συζήτηση για τη διαμόρφωση των εσωτερικών δομών του πολιτειακού συστήματος.

Σε ότι αφορά το περιεχόμενο, θα πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των ψηφισμάτων και αποφάσεων της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στις οποίες ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ρητώς η αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, η κατάργηση των εγγυήσεων, η αποχώρηση των εποίκων (η παρουσία των οποίων συνιστά έγκλημα πολέμου), η απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα ανεξάρτητα από την πορεία λύσης του κυπριακού και η επιστροφή του συνόλου των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, σε συνθήκες ασφάλειας στα σπίτια τους.

Ως εκ τούτου η συμπερίληψη του Πλαισίου Γκουτέρες στους όρους αναφοράς δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι αίτημα της δικής μας πλευράς καθώς το περιεχόμενό του αντιβαίνει στα ψηφίσματα και αποφάσεις του ΟΗΕ που αναφέρθηκαν πιο πάνω.

Η συνέχιση της ίδιας διαδικασίας και της ίδιας βάσης επίλυσης όπου στο παρελθόν οδήγησε στο Σχέδιο Ανάν και στην αποτυχία της Πενταμερούς Διάσκεψης στο Κραν Μοντανά, στην ουσία εκ προοιμίου συνιστά διαδικασία αποτυχίας με ότι αυτό συνεπάγεται.

Εάν ο στόχος είναι η επίτευξη μιας δημοκρατικής και λειτουργικής λύσης τότε θα πρέπει στους όρους αναφοράς να αποκλειστούν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν σε φυλετικό διαχωρισμό στη βάση εθνοτικών κριτηρίων, παραβίαση των πολίτικων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών και παρεμπόδιση της εποικοδομητικής συνεργασίας αναμεσά σε Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκύπριους.

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

Η περέικλιστη πόλη της αμμοχώστου

Με αφορμή και τις δηλώσεις του Δημάρχου Αμμοχώστου για επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου επαναλαμβάνουμε ότι σταθερή και διαχρονική θέση και αίτημα της ΕΔΕΚ ήταν και είναι η διεκδίκηση υλοποίησης του ψηφίσματος 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας για την κατά προτεραιότητα επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της, ανεξάρτητα από τη διαδικασία επίλυσης του κυπριακού.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι σειρά κυβερνήσεων δεν πρόταξαν αυτό το ζήτημα και δεν διεκδίκησαν την επιστροφή της Αμμοχώστου. Πολύ φοβόμαστε ότι το άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας θα είναι η ταφόπλακα στην προοπτική επιστροφής της Αμμοχώστου.

 

Λευκωσία, 13 Νοεμβρίου 2018

 

ReplyForward

Χαιρετίζουμε την έκδοση και κυκλοφορία των τεσσάρων πρώτων τόμων του Φακέλου της Κύπρου. Η δημοσιοποίηση αρχειακού υλικού για τον Φάκελο της Κύπρου είναι ιστορικής σημασίας για την Κυπριακή Δημοκρατία, παρουσιάζοντας με ξεκάθαρο τρόπο τους πραγματικούς υπαιτίους της κυπριακής τραγωδίας και τους ηθικούς αυτουργούς όλων των εγκληματικών ενεργειών που επέτρεψαν στην Τουρκία να υλοποιήσει μέρος των επεκτατικών της σχεδίων, τα οποία είχε θέσει σε εφαρμογή. Ο Φάκελος της Κύπρου θα πρέπει να γίνει αντικείμενο μελέτης σε ερευνητικό επίπεδο προσφέροντας τη δυνατότητα περαιτέρω ενασχόλησης με την ιστορία της Κύπρου. Ευελπιστούμε πως αυτό το ιστορικό εγχείρημα θα έχει την ανάλογη συνέχεια. Επιπρόσθετα περιμένουμε να δοθεί δυνατότητα πρόσβασης και μελέτης σημαντικών εγγράφων τα οποία υπάρχουν σε διάφορες κρατικές υπηρεσίες της Ελλάδος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία 24 Οκτωβρίου 2018

Όσον αφορά την έκθεση του Γ.Γ. του Ο.Η.Ε μπορώ να πω ότι αυτή οδηγεί σε κάποια συμπεράσματα:

Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι επιχειρεί να κρατήσει ίσες αποστάσεις μεταξύ των δύο πλευρών ανεξάρτητα από τη θετική και αρνητική συνδρομή της κάθε μίας.

Το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένες ασάφειες οι οποίες χρήζουν διευκρίνησης και ως εκ τούτου χρειάζεται μεγάλη προσοχή από τη δική μας πλευρά για το πώς ακριβώς θα ερμηνεύσουμε αυτά τα σημεία και τι κατεύθυνση πρέπει να δώσουμε για να αποφύγουμε αρνητικές εξελίξεις.

Και το τρίτο, υπάρχουν και ορισμένα στοιχεία τα οποία θεωρώ άκρως αρνητικά. Για παράδειγμα το στοιχείο που έχει σχέση με τα ενεργειακά προγράμματα. Δεν διευκρινίζει αν και κατά πόσο θα πρέπει να σταματήσουν οι προκλητικές ενέργειες από την πλευρά της Τουρκίας και να επιτρέψει στην Κυπριακή Δημοκρατία, ως κυρίαρχο κράτος, να συνεχίσει την άσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων όπως αναφέρουν οι σχετικές αποφάσεις του Ο.Η.Ε. ή αν η αναστολή θα περιλαμβάνει και την αναστολή της εφαρμογής του ενεργειακού προγράμματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο.

Δεύτερον προσπαθεί να εισαγάγει κατά έμμεσο τρόπο τα θέματα των χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά ενδεχομένως το θέμα ολοκλήρωσης της διαδικασίας κάτι που είναι απαίτηση της τουρκικής πλευράς και το τρίτο καλεί σε πρόσθετες συγκλίσεις. Συγκλίσεις που θα τεθούν στη βάση ποιών προϋποθέσεων; Στη βάση των περαιτέρω υποχωρήσεων της δικής μας πλευράς ή στο πλαίσιο των υποχωρήσεων της τουρκικής πλευράς για να μπορέσουν οι θέσεις να εναρμονιστούν με σχετικές αποφάσεις και ψηφίσματα του Ο.Η.Ε;

Με βάση αυτά τα δεδομένα από την πλευρά της ΕΔΕΚ στις 23 του μήνα θα καταθέσουμε ολοκληρωμένες προτάσεις στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το πώς κατά την άποψή μας θα πρέπει να χειριστεί από εδώ και πέρα και τα ζητήματα της διαδικασίας αλλά και τα ζητήματα που άπτονται της ουσίας της λύσης του Κυπριακού προβλήματος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 16 Οκτωβρίου 2018

Ιδιαίτερα ανησυχητικές οι δηλώσεις του Βρετανού Ύπατου Αρμοστή, Στίβεν Λίλι, στην εφημερίδα Γενί Ντουζέν, σύμφωνα με τις οποίες αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο δημιουργίας και αναγνώρισης ενός χωριστού κράτους στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου.

Για την ΕΔΕΚ θεωρείται δεδομένο πως μία παράνομη οντότητα, απότοκο εισβολής συνεχιζόμενης κατοχής και εθνοκάθαρσης δεν μπορεί να αποκτήσει νόμιμη υπόσταση εκτός εάν εμείς οι ίδιοι την αναγνωρίσουμε. Ευχόμαστε ότι ούτε από πλευράς Βρετανίας υπάρχει αυτή η πρόθεση.

Σε ότι αφορά τη δήλωση του κ. Λίλι για τις εξηγήσεις που πρέπει να δοθούν για τον τρόπο που θα λειτουργήσουν άλλα μοντέλα εκτός της ΔΔΟ, τον καλούμε να απαντήσει ο ίδιος για τη λειτουργικότητα που διέπει τη λύση ΔΔΟ.

Είναι προφανές ότι αυτή η μορφή λύσης όπως αποτυπώθηκε και στο βρετανικής έμπνευσης σχέδιο Ανάν, απορρίφθηκε από την πλειοψηφία του κυπριακού λαού γιατί ήταν ρατσιστικό, αντιδημοκρατικό και μη λειτουργικό.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 15 Οκτωβρίου 2018

Με αφορμή το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» που θέλει τον Τούρκο ΥΠΕΞ να έχει δηλώσει προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πως ο στόχος της Τουρκίας είναι η εσαεί παρουσία της στο νησί λόγω των στρατηγικών συμφερόντων που έχει στην περιοχή, επιβεβαιώνει τη θέση της ΕΔΕΚ γύρω από τους στόχους της Άγκυρας.

Όπως πολλές φορές δημόσια δήλωσε η ΕΔΕΚ, η Τουρκία μέσα από μία λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας στοχεύει στην άσκηση στρατιωτικού, πολιτικού και οικονομικού ελέγχου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια και όχι μόνο στο υπό «τουρκοκυπριακή διοίκηση» τμήμα. Αυτή η λύση θα της επιτρέπει να υπονομεύει την κρατική λειτουργία με απώτερο στόχο την προσάρτηση ολόκληρης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Το εναλλακτικό σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας αυτού είναι η νομιμοποιημένη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην Κύπρο.

Οι όποιες ενέργειες για επανέναρξη ή βολιδοσκόπηση επανέναρξης των διαπραγματεύσεων στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες θα οδηγήσουν σε υλοποίηση των πιο πάνω τουρκικών επεκτατικών στόχων.

Ως εκ τούτου καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατία να προχωρήσει στην κατάθεση αιτήματος για σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με κατά προτεραιότητα συζήτηση τη διεθνή πτυχή του ζητήματος που είναι και η ουσία του κυπριακού προβλήματος. Την ίδια στιγμή οι όποιες προτάσεις κατατίθενται θα πρέπει να οδηγούν σε ένα φυσιολογικό κράτος με πλήρη:

  • εφαρμογή των πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξάρτητα από θρησκευτική και εθνοτική προέλευση,
  • εφαρμογή σε ολόκληρη την επικράτεια του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και πρωτογενές δίκαιο.
  • κατάργηση οποιασδήποτε μορφής εγγυήσεων από τρίτες χώρες καθώς και παρουσίας ξένων στρατευμάτων.

Μόνο έτσι θα απαλλαγούμε από πειράματα που οδηγούν σε δυσλειτουργικά πολιτειακά μορφώματα, αποτρέποντας τη δημιουργία προϋποθέσεων που επιτρέπουν την ανεμπόδιστη υλοποίηση των επικίνδυνων τουρκικών στόχων.

Λευκωσία,  14 Οκτωβρίου 2018