ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

 

Καταδικαστέα η νέα πρόκληση της Τουρκίας σε βάρος των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η Τουρκία εκμεταλλευόμενη την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί με την πανδημία και την αναστολή των σχεδιασμών των αδειοδοτημένων πετρελαϊκών κολοσσών ,εισέβαλε για ακόμη μία φορά με το Γιαβούζ εντός της ΑΟΖ της Κ.Δ –  δυτικά της Κύπρου -και ξεκίνησε γεωτρήσεις όπως παραδέχεται προκλητικά ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας.

Ως ΕΔΕΚ καλούμε την Κυβέρνηση:

  • να καταγγείλει τις νέες προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ζητώντας την επιβολή κυρώσεων   (και παράλληλα)
  • να απευθυνθεί στα Ηνωμένα Έθνη ζητώντας από τον διεθνή παράγοντα να υποχρεώσει την Τουρκική κυβέρνηση να συμμορφωθεί με το διεθνές δίκαιο να σεβαστεί την κυριαρχία , τα κυριαρχικά δικαιώματα και την δικαιοδοσία της Κυπριακής Δημοκρατίας .

Την ίδια ώρα ως ΕΔΕΚ διερωτόμαστε πως μετά από αυτές τις επεκτατικές ενέργειες της Τουρκίας εξακολουθούν ακόμα να υπάρχουν πολιτικά πρόσωπα στην Κύπρο που επενδύουν στην καλή διάθεση της Τουρκίας για επίλυση του Κυπριακού.

 

Ας Προβληματισμό προκαλούν τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας με τα τέστ για τον COVID-19 τόσο για το κόστος τους αλλά και για το ποιοι έκαναν χρήση του προγράμματος των 20 χιλιάδων τέστ τα οποία διενεργήθηκαν δωρεάν για σκοπούς επιδημιολογικού ελέγχου.

Ως  ΕΔΕΚ επαναλαμβάνομαι πως από την ώρα που στο συγκεκριμένο πρόγραμμα των δωρεάν τέστ συμπεριλήφθηκαν και  υπάλληλοι Τραπεζών και μεγάλων Υπεραγορών ,είναι αδιανόητο να ζητείται εκβιαστικά ,είτε από υπαλλήλους περιπτέρων είτε υπαλλήλους μικρών επιχειρήσεων , να πληρώσουν για να υποβληθούν στο συγκεκριμένο τεστ ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν να εργάζονται.

Ως  ΕΔΕΚ ζητούμε τα συγκεκριμένα άτομα να συμπεριληφθούν σε πρόγραμμα που παρέχεται δωρεάν η διενέργεια του τέστ.

 

Με αφορμή την αυριανή συνάντηση στο Προεδρικό μεταξύ του Προέδρου της Δημοκρατίας και τους Αρχηγούς των κομμάτων για το θέμα του νομοσχεδίου που αφορά την παραχώρηση Κρατικών Εγγυήσεων προς στα Τραπεζικά Ιδρύματα ύψους 2 δις. παρά το γεγονός ότι ως ΕΔΕΚ δεν είμαστε αντίθετοι με την δανειοδότηση Επιχειρήσεων και Αυτοτελώς εργαζόμενων που έχουν πληγεί από την κρίση διαπιστώσαμε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο περιέχει πολλές ασάφειες οι οποίες για ακόμη μία φορά ενθαρρύνουν την αποθράσυνση των Τραπεζιτών εις βάρος των πολιτών.

Δυστυχώς το Τραπεζικό σύστημα παρά το γεγονός ότι το 2013 σε μεγάλο βαθμό διασώθηκε από το κούρεμα των καταθέσεων , δεν επέδειξε την απαραίτητη Κοινωνική αλληλεγγύη ακόμη και σήμερα, κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες που περνά η Πατρίδα μας, έχοντας κατά νου πρόσφατες περιπτώσεις:

  • -Άρνηση παγοποίησης των τόκων κατά την διάρκεια αναστολής των δόσεων μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020
  • -Προώθηση διαδικασίας εκποιήσεων περιουσίων πολιτών από τον Ιούλιο και μετά
  • -‘Άρνηση συνεργασίας για διευθετήσεις δανείων πολιτών με την δικαιολογία της εξασφάλισης από ακίνητη περιουσία δανείου
  • -Απόλυση προσωπικού και μάλιστα εργαζομένων που είχαν κάνει χρήση ειδικής άδειας

Γίνεται κατανοητό ότι με βάση αυτά τα δεδομένα η ΕΔΕΚ δεν μπορεί να δώσει θετική ψήφο σε αυτό το νομοσχέδιο εάν δεν υπάρξουν ουσιώδεις αλλαγές.

 

Η ανακοίνωση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ για το κλείσιμο των οδοφραγμάτων λόγω κορωνοϊού μας απογοητεύει βαθύτατα δεδομένου ότι η Κυπριακή Δημοκρατία ως το νόμιμο κράτος οφείλει να λάβει όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα για την προστασία των πολιτών της από ενδεχόμενη διασπορά του ιού.

Τα μέτρα από την κατεχόμενη περιοχή λόγω της αδυναμίας άσκησης αποτελεσματικής εξουσίας και ελέγχου της καταστάσεως οφείλουν να είναι ιδιαίτερα αυστηρά δεδομένης μάλιστα της συμπεριφοράς της Τουρκίας όσον αφορά τις σκόπιμες μεταναστευτικές ροές και την αξιοποίησή τους ως μορφής υβριδικού πολέμου σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Για εμάς “φυσιολογικές συνθήκες” δεν είναι ο συμβιβασμός και η αποδοχή της κατοχής αλλά η επίλυση του κυπριακού και η πλήρης κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των Κυπρίων όπως αυτές καταγράφονται στις αρχές και τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ.

Τέλος, μας στεναχωρεί ιδιαίτερα η επιλεκτική ευαισθησία την οποία επιδεικνύει η ΟΥΝΦΙΚΥΠ δεδομένης της απουσίας της στις περιπτώσεις όπου προκλητικά το κατοχικό καθεστώς και η κατοχική Τουρκία προκαλούν με τις ενέργειές τους στην περιοχή της Δένειας και στα Στροβίλια καθώς επίσης και την, κατά παράβαση των αποφάσεων του ΟΗΕ, προσπάθεια εποικισμού της Αμμοχώστου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Μαρτίου 2020

Η καταδικαστέα τουρκική πολιτική εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου είναι μέρος ενός υβριδικού πολέμου που στόχο έχει να δημιουργήσει συνθήκες αποσταθεροποίησης και να πλήξει την κοινωνική δομή και συνοχή στην ΕΕ και κύρια στην Κύπρο και την Ελλάδα.

Διευκρινίζουμε πως η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των προσφύγων που προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες είναι επιβεβλημένη. Σε αυτή όμως την περίπτωση πρόκειται για παράνομη και ηθελημένη διακίνηση ανθρώπων για δημιουργία μεταναστευτικών ροών.

Χρειάζεται λήψη άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων για προστασία από αυτόν τον υβριδικό πόλεμο τον οποίο η Τουρκία εφαρμόζει σε βάρος της Κύπρου και της Ελλάδας για εξυπηρέτηση των δικών της σκοπών.

 Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 4 Μαρτίου 2020

Είναι απαράδεκτο ,άνδρες των Σωμάτων Ασφαλείας και ειδικά Εθνοφρουροί που επιτηρούν την γραμμή κατάπαυσης του πυρός προστατεύοντας ουσιαστικά την Κυπριακή Δημοκρατία και την νομιμότητα, να δέχονται επιθέσεις από πολίτες οι οποίοι μεταξύ άλλων διατείνονται για τις δημοκρατικές τους αντιλήψεις.

Ως Κ.Σ ΕΔΕΚ καλούμε Αστυνομία και Εθνική Φρουρά να ενισχύσουν την παρουσία τους και να αναβαθμίσουν την προστασία των μελών τους. Την ίδια ώρα επιβάλλεται όπως η αστυνομία αξιοποιήσει βίντεο και μαρτυρίες για την επίθεση εναντίον του Εθνοφρουρού και όχι μόνο από πολίτες στην Λήδρας και να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες τόσο για αυτούς που προέβησαν σε τέτοιες απαράδεκτες ενέργειες όσο και για τους ηθικους αυτουργούς που βρίσκονται πίσω από τα επεισόδια.

 

Το debate επιβεβαίωσε το προφανές: ότι η συγκεκριμένη τηλεμαχία είναι μέρος ενός σκηνικού που στήνουν τα δύο μεγάλα κόμματα με φόντο τις εκλογικές αναμετρήσεις που ακολουθούν, σε μία προσπάθεια να δημιουργήσουν συνθήκες διπολισμού και επικυριαρχίας των δύο. Ενώ σε όλα τα σοβαρά θέματα ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ συμφωνούν απόλυτα, εφευρίσκουν μικροδιαφορές για τεχνητή όξυνση και αντιπαράθεση για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους ώστε να επιτύχουν το στόχο τους για διπολισμό.

Επί της ουσίας. Στο κυπριακό:

  • Συμφωνούν στη μορφή της λύσης.
  • Συμφωνούν στο πλαίσιο του ΓΓ.
  • Συμφώνησαν στην διεξαγωγή Πενταμερούς διάσκεψης.

Στα σοβαρά θέματα της οικονομίας:

  • Συμφώνησαν στο κούρεμα των καταθέσεων.
  • Συμφώνησαν στην κρατικοποίηση του Συνεργατισμού.
  • Συμφώνησαν και ψήφισαν το νόμο των εκποιήσεων.

Συμφωνούν με τον τρόπο που εφαρμόζεται το ΓεΣΥ και με το φαγοπότι που έχει στηθεί σε βάρος των φορολογούμενων πολιτών.

Συμφώνησαν στο διορισμό Νίκολσον στην προεδρεία του ΟκΥΠΥ παρά την εξόφθαλμη σύγκρουση συμφερόντων που είχε.

Στη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης συμφωνούν και οι δύο στο ιδιότυπο εκλογικό σύστημα αλλά και στον τρόπο συνένωσης των δήμων που έχει συμφωνηθεί ώστε να κυριαρχούν οι δύο τους και στην τοπική μεταρρύθμιση.

Καμία ουσιαστική διαφωνία. Μία ακόμη τεχνητή πόλωση για καθαρά επικοινωνιακούς σκοπούς.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Φεβρουαρίου 2020

Είναι προφανές ότι η συζήτηση που γίνεται σήμερα για τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (=ΜΕΔ) σε Πολιτικά Εκτεθειμένα Πρόσωπα (=ΠΕΠ) είναι αποτέλεσμα του αιτήματος που ως ΕΔΕΚ είχαμε καταθέσει τον Δεκέμβριο του 2018 στην τότε Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας για να παραδοθεί ο συγκεκριμένος κατάλογος.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε όμως ότι αυτή τη στιγμή το ζήτημα για διάφορους λόγους έχει περιπλακεί. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είμαστε ξεκάθαροι ότι το ζήτημα αυτό αφορά τα Πολιτικά Εκτεθειμένα Πρόσωπα τα οποία ενδεχομένως έχουν δάνεια τα οποία λήφθηκαν είτε με προνομιακούς όρους, είτε χωρίς συγκεκριμένες εξασφαλίσεις, είτε τους έγιναν χαριστικές διαγραφές είτε δόθηκαν με χαριστικά επιτόκια.

Κατανοούμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις ΠΕΠ τα οποία πήραν νόμιμα ένα δάνειο και για διάφορους λόγους στη συνέχεια αυτό δεν είναι εξυπηρετούμενο. Δεν μπορούμε αυτά τα πρόσωπα να τα καταδικάσουμε.

Αλλά κυρίως αυτό που έχει σημασία είναι να μην τυγχάνουν τα  πολιτικά πρόσωπα ευνοιοκρατικής μεταχείρισης από πλευράς των τραπεζών, έτσι ώστε οι τράπεζες στη συνέχεια  είτε να εκβιάζουν είτε να ζητούν διευκολύνσεις προς όφελός τους και σε βάρος των πολιτών, όπως πολλές φορές έχουμε διαπιστώσει να υπάρχει μια τραπεζική αυθαιρεσία σε βάρος των πολιτών.

Την ίδια στιγμή κατά τη διάρκεια της συζήτησης  μας δόθηκε και η ευκαιρία να αναδείξουμε ακόμη ένα ζήτημα. Ότι όπως τα πολιτικά πρόσωπα δεν πρέπει να έχουν ευνοϊκή μεταχείριση από το τραπεζικό σύστημα, την ίδια στιγμή δεν μπορεί να έχουν δυσμενή μεταχείριση από τα τραπεζικά ιδρύματα, τόσο αυτοί όσο και τα συγγενικά πρόσωπα πρώτου βαθμού με τα ΠΕΠ.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου εάν υπάρχουν περιπτώσεις όπου τραπεζικά ιδρύματα εκβιάσαν πολιτικά πρόσωπα, ο κ. Σιζόπουλος απάντησε:

Δεν μπορώ να γνωρίζω αν υπάρχουν περιπτώσεις που εκβίασαν, αλλά διαπιστώνουμε ότι εδώ γίνονται παρεμβάσεις με διάφορους τρόπους κυρίως για να μην ψηφιστούν ενδεχομένως νομοθεσίες, οι οποίες να προσφέρουν μια μεγαλύτερη ασφάλεια στους πολίτες για θέματα τα οποία έχουν σχέση ενδεχομένως με δάνεια, εξυπηρέτηση δανείων και γενικά με τις τραπεζικές τους συναλλαγές.

Αν θέλετε ένα κλασικό παράδειγμα που μπορώ να αναφέρω, είναι ότι τον Απρίλιο του 2015 κατά τη διάρκεια συζήτησης του πλαισίου αφερεγγυότητας η πλειοψηφία των βουλευτών και των κομμάτων  αποδέχθηκαν δυο συγκεκριμένες εισηγήσεις της ΕΔΕΚ. Την εισήγηση για την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου, ότι θα πρέπει να είναι αυτή που αναγράφεται στο αρχικό έγγραφο παραχώρησης του δανείου και όχι η υποτιμημένη, η οποία καθορίστηκε εκ των υστέρων, καθώς επίσης και το θέμα των εγγυητών. Ότι δηλαδή σε περίπτωση καταφυγής στους εγγυητές να επιμοιράζεται το ποσό ισόποσα και αν υπάρχει εγγυητής ο οποίος δεν βρίσκεται εν ζωή ή βρίσκεται σε πτώχευση, η τράπεζα να απορροφήσει το μερίδιό του ως ζημιά. Δεν προχωρούν όμως σε ψήφιση λόγω παρεμβάσεων, ακριβώς, του Συνδέσμου Τραπεζών. Και έχει γίνει κατ’ επανάληψη στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. Ως εκ τούτου δεν αποκλείω, ότι στο παρασκήνιο μπορεί να γίνονται τέτοιες παρεμβάσεις. Όταν γίνονται στο προσκήνιο σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν μπορώ να το αποκλείσω να γίνονται και στο παρασκήνιο. Και τολμώ να το πω και δημόσια, ότι είναι σε πάρα πολλές περιπτώσεις που διαπιστώνουμε αυθαιρεσίες των τραπεζιτών, και δεν λέω των τραπεζών, των τραπεζιτών, σε βάρος των πολιτών και ειδικά αυτών των πολιτών οι οποίοι έχουν την τύχη ή την ατυχία να μην έχουν μια ισχυρή νομική αρωγή λόγω οικονομικών προβλημάτων, αλλά να είναι ιδιοκτήτες ενός προνομιούχου ακινήτου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Φεβρουαρίου 2020

Με αφορμή τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας για αγορά ιδιωτικών κτηρίων από την κυβέρνηση για στέγαση δημόσιων οργανισμών, οφείλουμε να  επαναφέρουμε την πρόταση που εδώ και δέκα και πλέον χρόνια καταθέσαμε στις εκάστοτε κυβερνήσεις και κοινοποιήσαμε δημόσια.

Η πρόταση της ΕΔΕΚ καλεί την κυβέρνηση να προχωρήσει σε σωστή μελέτη και καθορισμό των πραγματικών στεγαστικών αναγκών της δημόσιας υπηρεσίας και των κρατικών υπηρεσιών και ακολούθως να αξιοποιηθούν τεμάχια κρατικής γης για ανέγερση κατάλληλων κτηριακών εγκαταστάσεων σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα (μέθοδοι PPP, PFI) που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρουν. Ένας τέτοιος χώρος θα μπορούσε να είναι η περιοχή όπου μέχρι πρόσφατα ήταν οι αστυνομικές κατοικίες στην είσοδο της Λευκωσίας.

Από τη στιγμή που η κυβέρνηση συζητά την αγορά ιδιωτικών κτηρίων, θα πρέπει να ενημερώσει τόσο για το κόστος αγοράς όσο και για το κόστος ανακαίνισης και μετατροπής των κτιρίων, ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες που θα προσφέρουν.

Τέλος, η κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους δεν προχώρησε σε αξιοποίηση των κτηρίων του Συνεργατισμού και προκρίνει την αγορά ιδιωτικών κτηρίων.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 29 Ιανουαρίου 2020

Διαφανής και σε βάθος έρευνα για να αποδειχθεί κατά πόσο υπάρχουν πειθαρχικές, ποινικές, πολιτικές ευθύνες ή ένας συνδυασμός όλων

Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του Προέδρου της ΕΔΕΚ Μαρίνου Σιζόπουλου στη Λάρνακα, σε ερώτηση δημοσιογράφου για το σχόλιο της ΕΔΕΚ απέναντι στη δήλωση του Κυβερνητικού εκπροσώπου για το ότι η τριμελής επιτροπή για τις πολιτογραφήσεις δεν θα ερευνήσει παλιές υποθέσεις άλλα θα συσταθεί για τις επόμενες διαδικασίες, ο κ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Έχουμε ήδη τονίσει ότι θα έπρεπε σε όλες αυτές τις αμφισβητούμενες περιπτώσεις να γίνει μια διαφανής και σε βάθος έρευνα για να αποδειχθεί κατά πόσο υπάρχουν πειθαρχικές, ποινικές, πολιτικές ευθύνες ή ένας συνδυασμός όλων. Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες. Δυστυχώς μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει γίνει. Γι’ αυτό τον λόγο εκείνο που έχει μεγάλη σημασία είναι ο εποπτικός έλεγχος για την επίβλεψη κυρίως της σωστής εφαρμογής της νομοθεσίας.

Δεν επιτρέπεται σε μία περίοδο, όπου η Κυπριακή οικονομία που βρίσκεται σε ασταθή βάση, την ίδια στιγμή να υπάρχουν σοβαρές εξελίξεις στο Κυπριακό, εμείς οι ίδιοι να μεγιστοποιούμε και να πολλαπλασιάζουμε το συγκεκριμένο πρόβλημα δημιουργώντας πρόβλημα διεθνούς αναξιοπιστίας της Κυπριακής Δημοκρατίας .

Οφείλουμε να λειτουργήσουμε με συναίνεση, με εποικοδομητικό τρόπο, χωρίς συγκάλυψη των ευθυνών αλλά πάνω από όλα θα πρέπει ο στόχος μας να είναι η προστασία της Κυπριακής Δημοκρατίας και της οικονομίας της πατρίδας μας».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 11 Νοεμβρίου 2019