ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Οι δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Ενέργειας επιβεβαιώνουν ότι η κατοχική δύναμη προχωρεί σταθερά σε μία προσπάθεια κλιμάκωσης των προκλητικών της ενεργειών με συγκεκριμένο στόχο την αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, την αναστολή του ενεργειακού της προγράμματος και τη δημιουργία γκρίζων ζωνών στην Ανατολική Μεσόγειο. Από πλευράς ΕΕ, αναμένουμε ότι το ανακοινωθέν του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων δεν θα είναι μόνο μια φραστική διακήρυξη στήριξης προς την Κυπριακή Δημοκρατία αλλά θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα πρακτικά μέτρα όπως τα εξής:

  • αποκοπή των προενταξιακών κονδυλίων της Τουρκίας,
  • αναστολή της τελωνειακής αναβάθμισης και παγοποίηση των οποιωνδήποτε οικονομικών και εμπορικών συμφωνιών μεταξύ Τουρκίας και ΕΕ,
  • λήψη πρακτικών μέτρων (κυρώσεων) σε βάρος της Τουρκίας.

Πέραν από την υλοποίηση των παραπάνω η Κυπριακή Κυβέρνηση θα πρέπει να διεκδικήσει και την αεροναυτική συνδρομή με κύριο στόχο την προστασία της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας που αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού χώρου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 18 Ιουνίου 2019

  1. Αντίστροφη μέτρηση για τις ευρωεκλογές. Ποιο το στοίχημα για την ΕΔΕΚ και πόσο εφικτό να κερδηθεί αυτό;

 Αναφορικά με τις προσεχείς ευρωεκλογές τέθηκαν δύο στόχοι. Το ποσοστό του κόμματος να είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο των Βουλευτικών εκλογών του 2016 και η εκλογή ευρωβουλευτή. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις δυσκολίες  της εκλογικής αναμέτρησης είμαστε αισιόδοξοι. Είναι εφικτό να υλοποιηθούν οι στόχοι-μας και να κερδηθεί το στοίχημα.

  1. Με όλες τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, η ΕΔΕΚ χάνει την έδρα στις Βρυξέλες… Πού στηρίζετε την αισιοδοξία σας για ανατροπή των προγνωστικών;

Είναι πολύ καλά γνωστό και επιβεβαιωμένο ότι οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν τις τάσεις μέρους του εκλογικού σώματος σε μια χρονική στιγμή. Έχουν την αξία-τους, μια σωστή ανάλυση των δεδομένων μπορεί να δώσει χρήσιμα στοιχεία για την προεκλογική πορεία του κόμματος. Δεν αποτελούν όμως το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ αξιολογώντας αριθμό δημοσκοπήσεων του τελευταίου μήνα καταλήγουμε σε ορισμένα συμπεράσματα που προκύπτουν από όλες τις δημοσκοπήσεις. 1. Η ΕΔΕΚ παρουσιάζει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια το ψηλότερο ποσοστό ψήφων 2. Η συσπείρωσή-της ξεπερνά το 60% 3. Δημοσκοπικά δεν καταγράφονται αξιόλογες διαρροές, αντίθετα καταγράφονται εισροές. 4. Παρουσιάζει ένα σημαντικό απόθεμα ψήφων η προσέλευση των οποίων στην κάλπη θα δώσει περαιτέρω αύξηση στα ποσοστά. Ένα πρόσθετο στοιχείο είναι το γεγονός ότι σε όλες τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις οι δημοσκοπήσεις κατέγραφαν για την ΕΔΕΚ ποσοστά 25-30% χαμηλότερα από το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Η αισιοδοξία-μας πηγάζει από το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά η οργανωτική δομή του κόμματος και καλύφθηκαν σημαντικές αδυναμίες του παρελθόντος. Το ψηφοδέλτιο είναι ελκυστικό και σωστά σχεδιασμένο για να καλύψει τις απαιτήσεις σημαντικού μέρους του εκλογικού σώματος και τέλος οι καθαρές θέσεις που προβάλλονται τόσο για την Ευρώπη όσο και για τα θέματα του κυπριακού και της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης γίνονται πολύ πιο εύκολα αποδεκτά από τους πολίτες. Εύκολα ή δύσκολα θα κάνουμε την ανατροπή και θα υλοποιήσουμε τους στόχους-μας.

  1. Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών είναι και μία σφυγμομέτρηση για τον Μαρίνο Σιζόπουλο στην προεδρία του κόμματος;

 

Τα τελευταία 4 χρόνια προχωρήσαμε σε σημαντικές καινοτομίες, πρωτόγνωρες για τα κυπριακά δεδομένα, όπως ο περιορισμός των θητειών των στελεχών σε κομματικά και πολιτειακά αξιώματα, καθιέρωση ανοικτών στα ΜΜΕ συνεδριάσεων των συλλογικών οργάνων του κόμματος, αλλαγή του τρόπου οικονομικής διαχείρισης, νέα Διοικητική Δομή και πρόσφατα άρχισε η εφαρμογή νέας Οργανωτικής Δομής. Η  εικόνα του κόμματος παρουσιάζει μια σταδιακή αλλά σταθερή ενίσχυση της σοσιαλιστικής-του ιδεολογίας με επίκεντρο τα θέματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής ώστε να σταματήσει να θεωρείται μονοθεματικό κόμμα.  Είναι λογικό τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών να αποτελούν μια μορφή σφυγμομέτρησης της άποψης της κοινής γνώμης. Ένα θετικό αποτέλεσμα θα ενισχύσει αυτή την προσπάθεια και θα συμβάλει στη γρηγορότερη και καλύτερη ολοκλήρωσή-της. Ένα αρνητικό αποτέλεσμα εκτός από τον προβληματισμό σίγουρα θα οδηγήσει σε αναθεώρηση  επιλογών.

  1. Η μάχη της ΕΔΕΚ για την έδρα είναι με το ΕΛΑΜ, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις. Κάποιοι σας επιρρίπτουν και εσάς ως κόμμα ευθύνη για την άνοδο του… Πώς το σχολιάζετε;

Η άνοδος ακραίων κινημάτων στην Ευρώπη είναι κατ’ εξοχή αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και οδήγησε σε οικονομική δυσπραγία, σε ψηλά ποσοστά ανεργίας και γενικά σε κοινωνική εξαθλίωση. Η Κύπρος δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πέραν της οικονομικής κρίσης, συνέβαλε η ατιμωρησία των ενόχων που  εμπλέκονταν σε επιβεβαιωμένα σκάνδαλα καθώς και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Φυσικά ευθύνες άμεσα ή έμμεσα μπορούν να αποδοθούν σε κόμματα και πολιτειακούς θεσμούς. Όμως οι ευθύνες δεν είναι σε όλους οι ίδιες. Η όποια επίρριψη ευθυνών θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Η ΕΔΕΚ δεν είχε καμιά συμμετοχή στο φαγοπότι του χρηματιστηρίου. Δεν έκανε πλάτες στους τραπεζίτες. Δεν έτυχε προνομιακής διαγραφής χρεών. Δεν ψήφισε το νόμο για τις εκποιήσεις. Επιχείρησε να προστατεύσει τους πολίτες αλλά συνάντησε την άρνηση της πλειοψηφίας της Βουλής. Από τη δεκαετία του 1980 προσπάθησε ανεπιτυχώς να εκσυγχρονιστεί ο Συνεργατισμός, αλλά συνάντησε την άρνηση εκείνου του κομματικού συστήματος που ήθελε να συνεχίσει να τον ελέγχει. Όχι μόνο δεν συγκάλυψε αλλά αντίθετα αποκάλυψε σειρά σκανδάλων για τα οποία οι εμπλεκόμενοι ποτέ δεν λογοδότησαν. Οι προτάσεις που κατά καιρούς είχε καταθέσει αποσκοπούσαν στην οικονομική ενίσχυση και την προστασία των οικονομικά χαμηλότερων στρωμάτων ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή.

  1. «Η ΕΔΕΚ έχασε το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της». Φαντάζομαι έφτασε και στ΄αυτιά σας αυτό… Τι απαντάτε;

Αυτό είναι ένα αφήγημα το οποίο προβάλλεται από διάφορες κομματικές πλευρές για εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, για τη συγκάλυψη ευθυνών αλλά και παραπληροφόρηση. Οι θέσεις της ΕΔΕΚ ενοχλούν πολλούς, κόμματα και κοινωνικο-οικονομικά κατεστημένα. Η ΕΔΕΚ ποτέ δεν υιοθέτησε τη λογική του λαϊκισμού και της δημαγωγίας. Η σοσιαλιστική ιδεολογία διαπνέει το σύνολο των προτάσεων της ΕΔΕΚ τόσο για το κυπριακό όσο και για θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής.

  1. Ποια η πρόταση της ΕΔΕΚ για αυτές τις ευρωεκλογές;

Ο πυρήνας της πρότασης της ΕΔΕΚ για τις ευρωεκλογές είναι η ενίσχυση και η ενδυνάμωση της παρουσίας της πατρίδας μας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και ιδιαίτερα του ευρωκοινοβουλίου. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στην δεύτερη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα, τη σοσιαλιστική, αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, δεδομένου ότι αυτή η ομάδα διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο αναφορικά με αποφάσεις κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα οι οποίες επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών της Ε.Ε. και κατ’ επέκταση των συμπατριωτών μας. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που διέρχεται η Κύπρος, δράσεις κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής οι οποίες λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και οι οποίες ενσωματώνονται στην κυπριακή νομοθεσία μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την πατρίδα μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το υψηλότερο κοινωνικό και βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Ε.Ε. καταγραφόταν την περίοδο όπου οι σοσιαλιστές ήταν πλειοψηφία. Την ίδια περίοδο υπήρχε και ο μεγαλύτερος σεβασμός στα κράτη μέλη. Σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων, των τεράστιων κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων, των δυσμενών διακρίσεων και των ολιγομονοπωλίων. Γι’ αυτό και καλούμε τους πολίτες να συνδράμουν την προσπάθεια της ΕΔΕΚ και να ενισχύσουν την παρουσία της Κύπρου στα θεσμικά όργανα με την εκλογή ευρωβουλευτή από την ΕΔΕΚ ο οποίος θα έχει ένα ουσιαστικό ρόλο στο πλαίσιο λειτουργίας του ευρωκοινοβουλίου και όχι έναν περιθωριακό ρόλο ο οποίος ουσιαστικά θα έχει μηδενική, ίσως και αρνητική συνεισφορά.

  1. Πώς σχολιάζετε για την άνοδος της ακροδεξιάς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο; Μήπως είναι η ώρα της αυτοκριτικής για όλους;

Η άνοδος της ακροδεξιάς όπως διαπιστώθηκε και στο παρελθόν είναι αποτέλεσμα οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δεδομένων. Όσο υπάρχει αύξηση της αδιαφάνειας, απουσία δημοκρατικών διαδικασιών και αξιοκρατίας, και τη θέση-τους καταλαμβάνουν η ευνοιοκρατία, η απαξίωση των θεσμών, όταν η ανεργία και η οικονομική κρίση μεγαλώνουν το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις, μοιραία ενισχύονται τα κόμματα της ακροδεξιάς και όσα κόμματα εκφράζουν πολιτικές θέσεις ακραίες και εφαρμόζουν ολοκληρωτικού τύπου πολιτική. Γι’ αυτό βλέπουμε σε χώρες της Ευρώπης, ακόμα και σε αυτές που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα να παρατηρείται αύξηση στα κόμματα αυτού του ιδεολογικού χαρακτήρα και προσανατολισμού. Είναι λογικό ότι όλοι έχουμε  ευθύνες γι’ αυτήν την εξέλιξη όμως οι ευθύνες δεν μπορούν να επιμερίζονται εξίσου. Δεν μπορούν αν επιμεριστούν εξίσου οι ευθύνες σε αυτούς που αγωνίζονται για τους δημοκρατικούς θεσμούς, τη διαφάνεια, τη συνταγματική νομιμότητα, την κοινωνική και οικονομική στήριξη των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, που αγωνίζονται εναντίον του κοινωνικού αποκλεισμού με εκείνους που οι πράξεις και οι ενέργειές τους είτε καλοπροαίρετα είτε όχι οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα. Αυτή η πορεία πρέπει να ανακοπεί. Οι μόνοι που μπορούν να την ανακόψουν είναι οι σοσιαλιστές, οι οποίοι διαπνέονται από αισθήματα δημοκρατίας, διαφάνειας αλλά και η πολιτική-τους αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών κοινωνικής συνοχής, σμίκρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων και δημιουργίας συνθηκών ευημερίας των λαών. Στην Κύπρο η δραματική αύξηση αυτών των φαινομένων είναι αποτέλεσμα των λανθασμένων πολιτικών αποφάσεων και ενεργειών που οδήγησαν στο σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, στην ασυδοσία του τραπεζικού τομέα, στην κρίση της οικονομίας, στο κούρεμα των καταθέσεων, και στα σκάνδαλα των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

  1. Δεν λέτε όχι στις προκλήσεις ως ΕΔΕΚ, είπατε σε σχέση με την πρόταση Αβέρωφ Νεοφύτου για αυτοδιάλυση της Βουλής. Συμφωνείτε δηλαδή με την πρόταση;

Η προσφυγή στους πολίτες είναι ύψιστη δημοκρατική διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις επίλυσης πολιτικών αδιεξόδων. Ο σεβασμός στην ετυμηγορία των πολιτών όταν αυτή εκφράζεται με δημοκρατικό τρόπο πρέπει να δεδομένη. Η αυτοδιάλυση της Βουλής και η προσφυγή σε εκλογές απαιτεί 28 θετικούς ψήφους. Όταν ο ΔΗΣΥ καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση και οι υπηρεσίες του κράτους δηλώσουν υπεύθυνα ότι μπορούν να προχωρήσουν στη διεξαγωγή των εκλογών στο χρονικό περιθώριο που απομένει μέχρι τις 26 Μαΐου η ΕΔΕΚ δεν θα έχει ένσταση. Όμως θα πρέπει να σημειώσουμε και την ένστασή-μας στη διασύνδεση της πρότασης με την υιοθέτηση της οριζόντιας ψηφοφορίας. Η θέση της ΕΔΕΚ είναι γνωστή,  τον τελευταίο χρόνο πριν από εκλογές δεν πρέπει να τροποποιείται ο εκλογικός νόμος.

  1. Αναλαμβάνετε και εσείς την ευθύνη που σας αναλογεί ως κόμμα;

Ποτέ δεν αρνηθήκαμε να αναλάβουμε ευθύνες που μας αναλογούν και δεν αποποιηθήκαμε  σε κρίσιμες στιγμές τις ευθύνες-μας έναντι του λαού, της πατρίδας-μας και της ιστορίας όποιο και εάν ήταν το τίμημα. Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται όμως να αποδεχθούμε τον καταλογισμό ευθυνών που δεν μας αναλογούν γιατί κάποιοι θέλουν να αποσιωπήσουν τις δικές-τους.  Στην πρόσφατη περίπτωση της κατάρρευσης του Συνεργατισμού κάποιοι σκόπιμα επιχείρησαν να αποδώσουν ευθύνες και στην ΕΔΕΚ. Δεν ανέλαβαν όμως τις δικές-τους. Απέκρυψαν ότι ως μέλη της Βουλής καταψήφισαν προτάσεις της ΕΔΕΚ για την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως συστήματος για την εκλογή των Επιτροπειών των ΣΠΕ ή ότι ψήφισαν προτάσεις που περιόριζαν τον εποπτικό έλεγχο ή ακόμα και για την απραξία-τους που ως μέλη της κυβέρνησης δεν προχώρησαν έγκαιρα στη λήψη μέτρων για αποτροπή είτε των κομματικών παρεμβάσεων είτε για την επιλεκτική διαγραφή δανείων ή παραχώρησης δανείων. Επιχείρησαν μάλιστα κάποιοι να κατηγορήσουν την ΕΔΕΚ ότι ο λόγος για τον οποίο είχε προτείνει την απλή αναλογική ως εκλογικού συστήματος στο Συνεργατισμό ήταν για να μπορεί να εκλέγει αντιπροσώπους και να έχει μερίδιο στη διαχείρισή-του.

  1. Δημιουργήθηκε μία έντονη αντίδραση από μερίδα πολιτών εναντίον της ΕΔΕΚ στην Πάφο και όχι μόνο, για τη στάση των δημοτικών συμβούλων του κόμματος στο θέμα της ανέγερσης του μητροπολιτικού ναού στο δημοτικό κήπο. Τι μεσολάβησε για να αλλάξει η στάση δημοτικών σας συμβούλων για να αλλάξει τελικά και η απόφαση;

Η αρχική θέση της ΕΔΕΚ ήταν αρνητική ως προς την ανέγερση του ναού,  κυρίως λόγω του προτεινόμενου μεγέθους και της ασάφειας για την ανάπλαση του χώρου. Μετά τις διευκρινήσεις που δόθηκαν από τον Μητροπολίτη Πάφου ως προς το μέγεθος του ναού, αλλά και τη δυνατότητα ανάπλασης συνολικά του χώρου για να καταστεί φιλική η πρόσβασή-του στους πολίτες, κύρια σε οικογένειες και παιδιά, οι δημοτικοί σύμβουλοι του κόμματος έδωσαν θετική ψήφο. Η ΕΔΕΚ για ακόμα μια φορά επέδειξε υπευθυνότητα και με τη στάση-της έδωσε λύση σε ένα θέμα που ταλανίζει για 10 και πλέον χρόνια το Δήμο της πόλης. Ο συγκεκριμένος χώρος λόγω της «εγκατάλειψής-του» είχε καταστεί μη προσβάσιμος στους πολίτες. Όσοι διαμαρτύρονται ας καταθέσουν δημόσια τι έπραξαν τα προηγούμενα χρόνια για να αξιοποιηθεί ο χώρος. Ενόχλησε γιατί από τις 14 χιλ. τετραγωνικά μέτρα που καλύπτει το πάρκο θα παραχωρηθούν τα 600-700 για την ανέγερση ενός καλαίσθητου ναού συμβατού με την τοπιοτέχνιση της περιοχή και τα υπόλοιπα χωρίς να καταστρέφεται ως αστικός πνεύμονας πρασίνου να αναπτυχθεί με την κατασκευή παιδικής χαράς, αναψυκτηρίου και άλλων έργων ώστε να γίνει φιλικά προσβάσιμος στους πολίτες;

  1. Πώς αξιολογείτε τα δεδομένα μέχρι στιγμής σε σχέση με το ΓεΣΥ; Κατηγορηθήκατε στο παρελθόν από ορισμένους για τη στάση σας…

Τα σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται στην πορεία υλοποίησής του ΓεΣΥ γίνονται ολοένα και περισσότερο αντιληπτά ακόμα και από τους απλούς πολίτες. Όπως από την αρχή τονίσαμε όση αξία έχει η ψήφιση της νομοθεσίας άλλη τόση έχει και η υλοποίησή-της. Δυστυχώς οι φορείς που ανέλαβαν την ευθύνη για την υλοποίηση της νομοθεσίας ευθύνονται για σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και για την παραγνώριση σημαντικών προνοιών της νομοθεσίας. Η νομοθεσία προνοεί ότι πριν από την έναρξη εφαρμογής του ΓεΣΥ πρέπει να ολοκληρωθεί θετικά η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο. Η πρόνοια αυτή δεν λήφθηκε υπόψη. Τον Ιούνιο αρχίζει η εφαρμογή αλλά η αυτονόμηση θα ολοκληρωθεί μετά από 4-5 χρόνια. Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στους ασθενείς εάν το επιθυμούν να επισκεφθούν απευθείας τον ειδικό γιατρό. Με τους κανονισμούς εφαρμογής επιχειρείται έμμεσα πλην σαφώς να παρεμποδιστεί αυτό το δικαίωμα. Η  συμφωνία που έγινε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους πολιτικούς αρχηγούς προέβλεπε την αποσυμφόρηση και την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση. Όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε αυτή η συμφωνία αλλά αντίθετα η κατάσταση χειροτέρευσε. Διαπιστώσατε να αγοράζεται νέος εξοπλισμός, να δημιουργούνται νέες κλινικές, να αναβαθμίζονται τα περιφερειακά νοσοκομεία ή τα αγροτικά κέντρα ώστε να μπορούν να προσφέρουν ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες;  Η μόνη πρόνοια της νομοθεσίας που εφαρμόστηκε άμεσα ήταν η φορολόγηση των πολιτών. Κατηγορήθηκα από αυτούς που είτε δεν μπορούσαν να αντιληφθούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από μια λανθασμένη εφαρμογή μιας μεγάλης κοινωνικής μεταρρύθμισης είτε για καθαρά πολιτικές σκοπιμότητες. Σήμερα όμως τα γεγονότα μας δικαιώνουν. Η πιθανότητα εφαρμογής ενός κουτσουρεμένου ΓεΣΥ είναι πολύ μεγάλη, αλλά το κόστος δεν θα το καταβάλουν όσοι μας κατηγορούσαν αλλά οι πολίτες και κύρια αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν ποιοτική περίθαλψη λόγω της οικονομικής-τους κατάστασης.

  1. Σας ικανοποιούν τα όσα συζητήθηκαν στην σύσκεψη στο Προεδρικό για την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων;

Η απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου είναι σεβαστή, για αυτό και δεν την σχολιάσαμε. Όπως σεβαστή είναι και η πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει έφεση. Το ερώτημα όμως είναι εάν η απόρριψη της έφεσης από το Ανώτατο Δικαστήριο θα προκαλέσει ένα οικονομικό τσουνάμι τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και τι συνέπειες ενδεχομένως θα προκύψουν για την οικονομία.

  1. Ενημερωθήκατε από τον Πρόεδρο και για τις εξελίξεις σε σχέση με το Κυπριακό; Ποια η εκτίμηση σας για τη συνέχεια; Αναμένετε εξελίξεις;

Οι εξελίξεις στο κυπριακό όπως προκύπτει και από το αρχικό κείμενο της έκθεσης του Γ.Γ. του ΟΗΕ δεν είναι θετικές. Δεν φαίνεται η αποστολή της κας Λουτ να ολοκληρώνεται θετικά. Η σκόπιμη τακτική παρεμπόδισης που ακολουθεί η Τουρκία και το κατοχικό καθεστώς είναι εμφανής. Επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν πρόσθετα πολιτικά κέρδη με την απαίτηση για κατά προτεραιότητα συζήτηση και συμφωνία της «πολιτικής ισότητας». Οι προβλέψεις της ΕΔΕΚ για ακόμα μία φορά επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να γίνει αντιληπτό και συνάμα κατανοητό ότι η ασάφεια τόσο στη διαδικασία όσο και στη βάση των συνομιλιών ευνοούν την Τουρκία. Ο Πρόεδρος πρέπει να αξιοποιήσει την πρωτοβουλία και να υποστηρίξει σθεναρά ως διαδικασία τη Διεθνή Διάσκεψη με τη συμμετοχή και των 5 μονίμων μελών του Σ.Α. και ως πλαίσιο την κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος.

  1. Τριμερείς συνεργασίες,  ενίσχυση κυπροαμερικανικών σχέσεων, ψήφισμα για άρση του αμερικανικού εμπάργκο. Πολιτική αναβάθμισης του ρόλου της Κύπρου για την Κυβέρνηση, επικοινωνιακά παιχνίδια για κάποιους άλλους. Η ΕΔΕΚ πώς τοποθετείται;

Η ΕΔΕΚ από το 2015 είχε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στο Εθνικό Συμβούλιο για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου αξιοποιώντας τα ενεργειακά δεδομένα. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών, η εμπλοκή στην εκμετάλλευση του Φ.Α. εταιριών οι χώρες προέλευσης των οποίων είναι διατεθειμένες να στηρίξουν και να προστατεύσουν τις ενεργειακές-τους δραστηριότητες, την προώθηση της κατασκευής του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου (EastMed) κ.ά. Η ενδεχόμενη άρση του εμπάργκο για την πώληση όπλων από τις ΗΠΑ θα είναι θετική εξέλιξη. Η ΕΔΕΚ δεν είναι αντίθετη με την ενίσχυση των κυπροαμερικανικών σχέσεων όμως χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Οι εμπειρίες από το παρελθόν πρέπει να μας κάνουν να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Επιπρόσθετα δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο τις παραδοσιακά καλές-μας σχέσεις με άλλες χώρες.

Δείτε τις δηλώσεις εδώ:

Πραγματοποιήθηκε σήμερα συνάντηση του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, με την Υπουργό Εργασίας, Ζέτα Αιμιλιανίδου, στο γραφείο της Υπουργού για την προώθηση της πληρωμένης γονικής άδειας, την επίλυση των στεγαστικών προβλημάτων και τη συνταξιοδότηση των θαλασσαιμικών.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε σύγκλιση και ως προς την καθιέρωση του εθνικού κατώτατου μισθού ενώ τέθηκε και το θέμα της εξέτασης από την πολιτεία της δυνατότητας να λειτουργήσουν σε μεγάλες επιχειρήσεις  βρεφονηπιακοί σταθμοί. Τα πιο πάνω υπενθυμίζεται ότι αποτελούν πάγιες θέσεις της ΕΔΕΚ.

Αμέσως μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ δήλωσε:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την Υπουργό γι’ αυτήν την πολύ εποικοδομητική συνάντηση που είχαμε και τις απόψεις τις οποίες ανταλλάξαμε πάνω σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία μας. Θα πρέπει να τονίσω ότι έχουμε σύγκλιση σε τρία πάρα πολύ σημαντικά ζητήματα.

Το πρώτο είναι το θέμα της γονικής άδειας, μίαν πρόταση νόμου την οποία από την πλευρά της ΕΔΕΚ καταθέσαμε εδώ και πάρα πολύ καιρό στη Βουλή μετά και την τελευταία απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης φαίνεται ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο πλησίον της τελικής ρύθμισης του ζητήματος κι’ αυτό θα είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Το δεύτερο είναι σε μία κοινή συνεργασία και με το Υπ. Εσωτερικών που θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τις παρεμβάσεις μας να προωθήσουμε συγκεκριμένα στεγαστικά προγράμματα με βασικό στόχο  την προσφορά κυρίως σε νεαρά ζευγάρια ή σε ζευγάρια που έρχονται από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού στέγης είτε σε αγορά σε χαμηλή τιμή είτε για ενοικίαση με χαμηλό ενοίκιο για να  μπορέσουμε ακριβώς να δώσουμε μια λύση στο μεγάλο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πάρα πολλές οικογένειες.

Και το τρίτο είναι το θέμα της απόδοσης σύνταξης στους θαλασσαιμικούς πιο νωρίς. Μία κατηγορία συμπολιτών μας οι οποίοι αντιμετωπίζουν το δικό τους πρόβλημα υγείας και δεν θα πρέπει στο πλαίσιο μιας κοινωνικής ευαισθησίας  να συνταξιοδοτούνται στο όριο συνταξιοδότησης όλων των υπολοίπων. Φαίνεται ότι και αυτό βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ρύθμισης του και μπορώ να θεωρήσω ότι είναι τρεις πάρα πολύ σημαντικές εξελίξεις οι οποίες θα βοηθήσουν ακριβώς σημαντικές ομάδες  των συμπολιτών μας».

Ακολούθως η Υπουργός Εργασίας δήλωσε:

«Και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο της ΕΔΕΚ και τους συνεργάτες του για αυτή την συζήτηση όλων των θεμάτων που απασχολούν την κοινωνία. Πράγματι υπάρχει σύγκλιση σε κάποια θέματα τα οποία πραγματικά πρέπει να προχωρήσουμε και είναι μέσα στις σκέψεις της κυβέρνησης όπως είναι το στεγαστικό, η σύνταξη για τους θαλασσαιμικούς και άλλα επιμέρους θέματα. Πιστεύω ότι με τη συνεργασία όλων μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζει ευρύτερα η κοινωνία».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 22 Απριλίου 2019

 

Με αφορμή την υπόθεση της Ανδριανής Ιωάννου θυμίζουμε πως η λειτουργία της «επιτροπής ακίνητης περιουσίας» τίθεται παρανόμως υπεράνω του διεθνούς δικαίου και του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ. Εξάλλου είναι ανεπίτρεπτο σε ένα ημικατεχόμενο κράτος να λειτουργεί διοικητικό όργανο άσκησης εξουσίας μίας άλλης χώρας, πόσο μάλλον της κατοχικής δύναμης.

Παρατηρούμε ότι συνεχίζεται η πλήρης εξαθλίωση των ιδιοκτητών κατεχόμενων περιουσίων με την προσφυγή στην παράνομη επιτροπή καθώς επίσης και η κοροϊδία και εκμετάλλευση την οποία υφίστανται οι ιδιοκτήτες από τις κατοχικές δυνάμεις. Η προσφυγή στην εν λόγω επιτροπή αποτελεί την χειρότερη προσωπική επιλογή αλλά και την χειρότερη υπηρεσία στην πατρίδα.

Οι ευθύνες βαραίνουν την πολιτεία που δεν έδωσε στήριξη στους πρόσφυγες αλλά και ούτε και προχώρησε σε αποτελεσματικό σχεδιασμό παρεμπόδισης της προσφυγής στην εν λόγω επιτροπή.

Αντίθετα, ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Κωστής Ευσταθίου έχει καταθέσει πρόταση νόμου η οποία παρέχει στήριξη στους ιδιοκτήτες της ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται στα κατεχόμενα ή και που είναι απροσπέλαστη, ή η οικονομική αξιοποίηση της οποίας είναι πρακτικώς ή νομικώς αδύνατη, συνεπεία της Τουρκικής Εισβολής.

Συγκεκριμένα, προτείνεται το Συμβούλιο του Φορέα Ισότιμης Κατανομής να λαμβάνει «εισφορά στήριξης» επί ποσοστού 0,40% επί της αξίας οποιασδήποτε συναλλαγής ακίνητής περιουσίας ή μεταβίβασης ή πώλησης ακίνητης ιδιοκτησίας στις ελεύθερες περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το ποσό που θα συγκεντρώνεται θα κατατίθεται σε ξεχωριστή μερίδα στο Φορέα Ισότιμης Κατανομής των Βαρών προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη, τη  βοήθεια, τη  δανειοδότηση με ευνοϊκούς ορούς έναντι δέσμευσης (όχι υποθήκευσης ούτε πώλησης) της συγκεκριμένης περιουσίας.

Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με την πρόταση νομού, οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας στα κατεχόμενα, αντί να προσφεύγουν στην παράνομη Επιτροπή Αποζημιώσεων Περιουσίων των κατεχομένων ή στην εκποίηση της ακίνητης τους περιουσίας, θα μπορούν να προσφεύγουν στο Φορέα Ισότιμης Κατανομής των Βαρών όπου μέσα από το Ταμείο Στήριξης Ιδιοκτητών Κατεχόμενων Περιουσιών θα λαμβάνουν την απαραίτητη οικονομική στήριξη.

 

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 18 Απριλίου 2019

 

Το περιεχόμενο του ανεπίσημου αντίγραφου της έκθεσης του Γενικού Γραμματέα όπως δημοσιοποιήθηκε σήμερα επιβεβαιώνει την αποτυχία επανέναρξης των συνομιλιών η οποία, κατά την άποψή μας, οφείλεται στην ασάφεια ως προς τη βάση αλλά και τη διαδικασία την οποία, το κάθε ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη προσεγγίζει και ερμηνεύει διαφορετικά.

Είναι για αυτό το λόγο που ως ΕΔΕΚ επιμένουμε στο ότι η προοπτική επανέναρξης των συνομιλιών θα ενισχυθεί εάν και εφόσον αξιοποιηθούν σωστά τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του ΟΗΕ τα οποία η κυβέρνηση αλλά και ο Γενικός Γραμματέας και οι εκπρόσωποί του οφείλουν να σέβονται και να προωθούν προς υλοποίηση.

Στο σημείο που έφτασαν οι διαβουλεύσεις καθώς και η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από το Κραν Μοντανά επιβάλλουν να επαναλαμβάνουμε με κάθε ευκαιρία πως η διαδικασία επίλυσης θα πρέπει να μετακινηθεί στο πλαίσιο μίας Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με τη συμμετοχή των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας, όπως περιλαμβάνεται σε σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Θυμίζουμε πως υπάρχει και δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος τόσο από τη Γαλλία όσο και από τη Ρωσία και την Κίνα για εμπλοκή τους σε αυτή τη διαδικασία.

Η Διεθνής Διάσκεψη θα πρέπει να έχει ως βάση την κατά προτεραιότητα συζήτηση της ουσίας του κυπριακού που επικεντρώνεσαι στην επίλυση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος που συνιστά:

  • Πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων
  • Επαναπατρισμό των εποίκων
  • Κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας
  • Διαμόρφωση και κατοχύρωση συνθηκών ελεύθερης και ασφαλούς επιστροφής όλων των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στις περιουσίες τους.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 17 Απριλίου 2019

ΓΕΣΥ
Βόμβα στα θεμέλια της αυτονόμησης των νοσοκομείων και του ΟΚΥΠΥ έχουν θέσει αυτοί που είχαν την ευθύνη να προτείνουν τον διορισμό του κ. Νίκολσον αλλά και αυτοί που τον αποδέχθηκαν, εν γνώση των οποίων ήταν προφανές ότι υπήρχε σύγκρουση συμφερόντων

—————————————————————————————

 
Τόσο η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή όσο και η γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες στις οποίες είχε προβεί πριν από ένα χρόνο η ΕΔΕΚ σχετικά με το ασυμβίβαστο του κ. Νίκολσον.
 
Με αφορμή και τους τίτλους των εφημερίδων, οφείλουμε να αναδείξουμε πως βόμβα στα θεμέλια της αυτονόμησης των νοσοκομείων και του ΟΚΥΠΥ έχουν θέσει αυτοί που είχαν την ευθύνη να προτείνουν τον διορισμό του κ. Νίκολσον αλλά και αυτοί που τον αποδέχθηκαν, εν γνώση των οποίων ήταν προφανές ότι υπήρχε σύγκρουση συμφερόντων. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το γεγονός ότι επιχείρησαν να στοχοποιήσουν όσους είχαν αναδείξει το σημείο του ασυμβίβαστου.
 
Η αδιαφορία την οποία επέδειξε το Υπουργείο και η κυβέρνηση για άμεση λήψη μέτρων μετά τις αρχικές καταγγελίες και την επιβεβαίωσή τους για το ασυμβίβαστο, ενδέχεται να οδηγήσει σε πρόσθετες περιπλοκές όσον αφορά τη λειτουργία του Οργανισμού, δεδομένης της δυνατότητας νομικής αμφισβήτησης του συνόλου των αποφάσεων που έλαβε το διοικητικό συμβούλιο του ΟΚΥΠΥ. Χρειάζεται, ακόμη, περαιτέρω προσεκτική μελέτη για το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικού αδικήματος από πλευράς Νίκολσον, δεδομένης της συνειδητής απόκρυψης στοιχείων που αφορούσαν τον ίδιο όσο και τη σύζυγό του, τα οποία επιβεβαίωναν το ασυμβίβαστο του διορισμού του στη συγκεκριμένη θέση.
 
Τέλος, είναι λυπηρό να διαπιστώσουμε ότι για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όπως είναι η αυτονόμηση των δημοσίων νοσοκομείων, η οποία ουσιαστικά άπτεται της ουσίας της εφαρμογής του ΓεΣΥ, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΚΥΠΥ, εδώ και 14 ολόκληρους μήνες, μόλις και μετά βίας διόρισε τη διευθυντική ομάδα του Οργανισμού. Με αυτούς του ρυθμούς η θετική ολοκλήρωση της αυτονόμησης φαντάζει απομακρυσμένο σενάριο.
 
Από πλευράς ΕΔΕΚ θα συνεχίσουμε να υποδεικνύουμε τις όποιες στρεβλώσεις και προβλήματα υπάρχουν με απώτερο στόχο αυτά να διορθωθούν άμεσα και να οδηγηθούμε χωρίς καθυστερήσεις στη σωστή εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας.
 
 
Λευκωσία, 6 Μαρτίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Με αφορμή τη σημερινή δημοσιοποίηση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής για τον Συνεργατισμό, επαναλαμβάνουμε πως οι πολιτικές ευθύνες τις οποίες η Ερευνητική Επιτροπή εντόπισε πως υπάρχουν, θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να αναληφθούν.

Την ίδια στιγμή η επίσης διαπίστωση πειθαρχικών και ποινικών ευθυνών θα πρέπει να οδηγήσει σε περαιτέρω έρευνα και διενέργεια ενδεχομένως πειθαρχικών και ποινικών ερευνών σε βάρος όλων όσων εμπλέκονται σε αυτές.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι αυτού του μεγέθους σκάνδαλο, όπως είναι η κατάρρευση και πώληση του Συνεργατισμού, δεν θα έχει την ίδια τύχη που είχε το σκάνδαλο του Χρηματιστήριου, το σκάνδαλο των Κυπριακών Αερογραμμών και το σκάνδαλο της οικονομίας το οποίο παραμένει σε εκκρεμότητα.

Λευκωσία, 6 Μαρτίου 2019

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Όσοι ειλικρινά ενδιαφέρονται για μια πραγματική λύση στο κυπριακό, μία λύση αληθινά δημοκρατική και λειτουργική, θα πρέπει να συμβάλουν ώστε η διαδικασία και η βάση των συνομιλίων να μετακινηθεί προς μια πιο θετική κατεύθυνση όπως είναι η διαδικασία στο πλαίσιο μιας Διεθνούς Διάσκεψης.

Στη Διεθνή Διάσκεψη να συμμετέχουν τα Πέντε Μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, η Ε.Ε., η Κυπριακή Δημοκρατία και οι εγγυήτριες δυνάμεις. Στη διάσκεψη να γίνει κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του Κυπριακού, που συνιστά:

  • Πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων
  • Επαναπατρισμό των εποίκων
  • Κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας
  • Διαμόρφωση και κατοχύρωση συνθηκών ασφαλούς και ελεύθερης επιστροφής όλων των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στις περιουσίες τους.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην εν εξελίξει διερευνητική διαδικασία της εκπροσώπου του Γ.Γ. θα θέσει τα πιο πάνω τα ζητήματα επιτακτικά.

Η επανάληψη της ίδιας διαδικασίας όπου στο παρελθόν οδήγησε δύο φορές σε αποτυχία, στο Σχέδιο Ανάν και στην Πενταμερή Διάσκεψη στο Κραν Μοντανά, στην ουσία δεν μπορεί να εγγυηθεί επιτυχία.

 

Λευκωσία, 28 Ιανουαρίου 2019

Χαιρετίζουμε την πρόταση της Υπουργού Εργασίας για αυξήσεις στους χαμηλοσυνταξιούχους καθώς είναι ένα μέτρο προς την ορθή κατεύθυνση.

Θυμίζουμε πως πρόταση της ΕΔΕΚ είναι η κυβέρνηση να προχωρήσει τάχιστα σε κλιμακωτή αύξηση των χαμηλών συντάξεων έως τα χίλια ευρώ.

Τονίζουμε την ανάγκη να ενισχυθούν τα στοχευμένα μέτρα κοινωνικής πολιτικής ώστε οι πόροι να διατίθενται για τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού με στόχο τη  βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και τη σμίκρυνση του χάσματος οικονομικής ανισότητας μεταξύ των χαμηλών και υψηλών οικονομικών στρωμάτων.

 

Λευκωσία, 24 Ιανουαρίου 2019

Είναι πρωτοφανής, όσο και παράλογη νομικώς και λογικώς, η θέση της Κυβέρνησης δια στόματος του Υπουργού Υγείας για το θέμα της σύγκρουσης συμφερόντων του κ. Νίκολσον. Για τους δικούς της λόγους επιμένει στην παράνομη πρόσληψή του, παρά το γεγονός ότι η εν δυνάμει διαπλοκή του ίδιου δεν εξαντλείται στο ποιων συνεργατών του τα συμφέροντα προωθεί, αλλά επεκτείνεται και στο ποιων από τους ανταγωνιστές του τα συμφέροντα αποκλείει σε προσφορές και συμβάσεις.

Λευκωσία, 24 Ιανουαρίου 2019