ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΠΡΙΑΚΟ

 

Στο περιθώριο της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου ο Προέδρος της ΕΔΕΚ είχε την ευκαιρία να ενημερώσει τον Υπουργό Εξωτερικών, κ. Ν. Χριστοδουλίδη και τον διαπραγματευτή κ. Μαυρογιάννη για τις προκλητικές ενέργειες του κατοχικού καθεστώτος στην περιοχή της νεκρής ζώνης του χωριού Δένεια. Ειδικότερα, υπό την παρουσία ενόπλων του κατοχικού στρατού και την απαθή στάση μελών της Ειρηνευτικής Δύναμης, Τουρκοκύπριοι και έποικοι κάτοικοι των κατεχομένων προέβησαν σε θερισμό σιτηρών σε γη εντός της νεκρής ζώνης που είχε καλλιεργηθεί από Ελληνοκύπριους γεωργούς, κάτοικους του χωριού Δένεια.

Επειδή η προκλητικές ενέργειες του κατοχικού καθεστώτος στην περιοχή ενδέχεται να συνεχιστούν, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ ζήτησε από τους συνομιλητές του να παρέμβουν προς τα Ηνωμένα Έθνη έτσι ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα και αναγκαία μέτρα για την προστασία των Ελληνοκυπρίων αγροτών αναφορικά και με την καλλιέργεια και διαχείριση κλήρων εντός της νεκρής ζώνης οι οποίοι αποτελούν Ελληνοκυπριακή ιδιοκτησία.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 11 Μαΐου 2019

Οι ιερές μέρες του Θείου Πάθους αποτελούν το πιο ξεκάθαρο μήνυμα πως όσες κι’ αν είναι οι αντιξοότητες, η Ελπίδα και η Αισιοδοξία υπερνικούν κάθε δυσκολία.

Την ίδια στιγμή δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αυτό το Πάσχα κάποιες οικογένειες συμπολιτών μας χρειάζονται τη βοήθειά μας περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Το δράμα του θεανθρώπου οφείλει να γίνει σε εμάς ένα μάθημα ζωής και κυρίως προσφοράς.

Η λύτρωση και η ανάστασή μας θα έλθει μέσα από τις δικές μας ενέργειες και πράξεις. Πράξεις που θα συνάδουν με τα βαθύτερα μηνύματα του Χριστιανισμού. Αυτά της αγάπης, της αδελφοσύνης, της προσφοράς, της συγχώρεσης και της συμπόνιας.

Αυτό το Πάσχα δυστυχώς έχει αμαυρωθεί από στυγερά εγκλήματα που έχουν πλήξει την κυπριακή κοινωνία, εγκλήματα αποτρόπαια και ειδεχθή. Εγκλήματα που κατέδειξαν τις αδυναμίες που τρέφουμε ως πολιτεία αλλά και την ανάγκη να διαμορφώσουμε κουλτούρα σεβασμού προς τον «Άλλο».

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι μόνο μέσα από τις δικές μας αποφάσεις, ενέργειες και πιέσεις θα μπορέσουμε ξανά να γιορτάσουμε το Πάσχα στις κατεχόμενες περιοχές μας. Να ηχήσει ξανά το χαρμόσυνο μήνυμα της ανάστασης στις κατεχόμενες εκκλησίες μας. Είναι γι’ αυτό το λόγο που ως ΕΔΕΚ θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για όλα αυτά που νοιαζόμαστε και επιθυμούμε μέχρι η Κύπρος να γίνει μία λεύτερη και ευημερούσα πατρίδα για όλους τους νόμιμους πολίτες της.

Καλό Πάσχα και Καλή Λευτεριά!

 

Λευκωσία, 26 Απριλίου 2019

 

  1. Αντίστροφη μέτρηση για τις ευρωεκλογές. Ποιο το στοίχημα για την ΕΔΕΚ και πόσο εφικτό να κερδηθεί αυτό;

 Αναφορικά με τις προσεχείς ευρωεκλογές τέθηκαν δύο στόχοι. Το ποσοστό του κόμματος να είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο των Βουλευτικών εκλογών του 2016 και η εκλογή ευρωβουλευτή. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις δυσκολίες  της εκλογικής αναμέτρησης είμαστε αισιόδοξοι. Είναι εφικτό να υλοποιηθούν οι στόχοι-μας και να κερδηθεί το στοίχημα.

  1. Με όλες τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, η ΕΔΕΚ χάνει την έδρα στις Βρυξέλες… Πού στηρίζετε την αισιοδοξία σας για ανατροπή των προγνωστικών;

Είναι πολύ καλά γνωστό και επιβεβαιωμένο ότι οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν τις τάσεις μέρους του εκλογικού σώματος σε μια χρονική στιγμή. Έχουν την αξία-τους, μια σωστή ανάλυση των δεδομένων μπορεί να δώσει χρήσιμα στοιχεία για την προεκλογική πορεία του κόμματος. Δεν αποτελούν όμως το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ αξιολογώντας αριθμό δημοσκοπήσεων του τελευταίου μήνα καταλήγουμε σε ορισμένα συμπεράσματα που προκύπτουν από όλες τις δημοσκοπήσεις. 1. Η ΕΔΕΚ παρουσιάζει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια το ψηλότερο ποσοστό ψήφων 2. Η συσπείρωσή-της ξεπερνά το 60% 3. Δημοσκοπικά δεν καταγράφονται αξιόλογες διαρροές, αντίθετα καταγράφονται εισροές. 4. Παρουσιάζει ένα σημαντικό απόθεμα ψήφων η προσέλευση των οποίων στην κάλπη θα δώσει περαιτέρω αύξηση στα ποσοστά. Ένα πρόσθετο στοιχείο είναι το γεγονός ότι σε όλες τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις οι δημοσκοπήσεις κατέγραφαν για την ΕΔΕΚ ποσοστά 25-30% χαμηλότερα από το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Η αισιοδοξία-μας πηγάζει από το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά η οργανωτική δομή του κόμματος και καλύφθηκαν σημαντικές αδυναμίες του παρελθόντος. Το ψηφοδέλτιο είναι ελκυστικό και σωστά σχεδιασμένο για να καλύψει τις απαιτήσεις σημαντικού μέρους του εκλογικού σώματος και τέλος οι καθαρές θέσεις που προβάλλονται τόσο για την Ευρώπη όσο και για τα θέματα του κυπριακού και της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης γίνονται πολύ πιο εύκολα αποδεκτά από τους πολίτες. Εύκολα ή δύσκολα θα κάνουμε την ανατροπή και θα υλοποιήσουμε τους στόχους-μας.

  1. Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών είναι και μία σφυγμομέτρηση για τον Μαρίνο Σιζόπουλο στην προεδρία του κόμματος;

 

Τα τελευταία 4 χρόνια προχωρήσαμε σε σημαντικές καινοτομίες, πρωτόγνωρες για τα κυπριακά δεδομένα, όπως ο περιορισμός των θητειών των στελεχών σε κομματικά και πολιτειακά αξιώματα, καθιέρωση ανοικτών στα ΜΜΕ συνεδριάσεων των συλλογικών οργάνων του κόμματος, αλλαγή του τρόπου οικονομικής διαχείρισης, νέα Διοικητική Δομή και πρόσφατα άρχισε η εφαρμογή νέας Οργανωτικής Δομής. Η  εικόνα του κόμματος παρουσιάζει μια σταδιακή αλλά σταθερή ενίσχυση της σοσιαλιστικής-του ιδεολογίας με επίκεντρο τα θέματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής ώστε να σταματήσει να θεωρείται μονοθεματικό κόμμα.  Είναι λογικό τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών να αποτελούν μια μορφή σφυγμομέτρησης της άποψης της κοινής γνώμης. Ένα θετικό αποτέλεσμα θα ενισχύσει αυτή την προσπάθεια και θα συμβάλει στη γρηγορότερη και καλύτερη ολοκλήρωσή-της. Ένα αρνητικό αποτέλεσμα εκτός από τον προβληματισμό σίγουρα θα οδηγήσει σε αναθεώρηση  επιλογών.

  1. Η μάχη της ΕΔΕΚ για την έδρα είναι με το ΕΛΑΜ, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις. Κάποιοι σας επιρρίπτουν και εσάς ως κόμμα ευθύνη για την άνοδο του… Πώς το σχολιάζετε;

Η άνοδος ακραίων κινημάτων στην Ευρώπη είναι κατ’ εξοχή αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και οδήγησε σε οικονομική δυσπραγία, σε ψηλά ποσοστά ανεργίας και γενικά σε κοινωνική εξαθλίωση. Η Κύπρος δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πέραν της οικονομικής κρίσης, συνέβαλε η ατιμωρησία των ενόχων που  εμπλέκονταν σε επιβεβαιωμένα σκάνδαλα καθώς και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Φυσικά ευθύνες άμεσα ή έμμεσα μπορούν να αποδοθούν σε κόμματα και πολιτειακούς θεσμούς. Όμως οι ευθύνες δεν είναι σε όλους οι ίδιες. Η όποια επίρριψη ευθυνών θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Η ΕΔΕΚ δεν είχε καμιά συμμετοχή στο φαγοπότι του χρηματιστηρίου. Δεν έκανε πλάτες στους τραπεζίτες. Δεν έτυχε προνομιακής διαγραφής χρεών. Δεν ψήφισε το νόμο για τις εκποιήσεις. Επιχείρησε να προστατεύσει τους πολίτες αλλά συνάντησε την άρνηση της πλειοψηφίας της Βουλής. Από τη δεκαετία του 1980 προσπάθησε ανεπιτυχώς να εκσυγχρονιστεί ο Συνεργατισμός, αλλά συνάντησε την άρνηση εκείνου του κομματικού συστήματος που ήθελε να συνεχίσει να τον ελέγχει. Όχι μόνο δεν συγκάλυψε αλλά αντίθετα αποκάλυψε σειρά σκανδάλων για τα οποία οι εμπλεκόμενοι ποτέ δεν λογοδότησαν. Οι προτάσεις που κατά καιρούς είχε καταθέσει αποσκοπούσαν στην οικονομική ενίσχυση και την προστασία των οικονομικά χαμηλότερων στρωμάτων ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή.

  1. «Η ΕΔΕΚ έχασε το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της». Φαντάζομαι έφτασε και στ΄αυτιά σας αυτό… Τι απαντάτε;

Αυτό είναι ένα αφήγημα το οποίο προβάλλεται από διάφορες κομματικές πλευρές για εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, για τη συγκάλυψη ευθυνών αλλά και παραπληροφόρηση. Οι θέσεις της ΕΔΕΚ ενοχλούν πολλούς, κόμματα και κοινωνικο-οικονομικά κατεστημένα. Η ΕΔΕΚ ποτέ δεν υιοθέτησε τη λογική του λαϊκισμού και της δημαγωγίας. Η σοσιαλιστική ιδεολογία διαπνέει το σύνολο των προτάσεων της ΕΔΕΚ τόσο για το κυπριακό όσο και για θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής.

  1. Ποια η πρόταση της ΕΔΕΚ για αυτές τις ευρωεκλογές;

Ο πυρήνας της πρότασης της ΕΔΕΚ για τις ευρωεκλογές είναι η ενίσχυση και η ενδυνάμωση της παρουσίας της πατρίδας μας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και ιδιαίτερα του ευρωκοινοβουλίου. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στην δεύτερη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα, τη σοσιαλιστική, αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, δεδομένου ότι αυτή η ομάδα διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο αναφορικά με αποφάσεις κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα οι οποίες επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών της Ε.Ε. και κατ’ επέκταση των συμπατριωτών μας. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που διέρχεται η Κύπρος, δράσεις κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής οι οποίες λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και οι οποίες ενσωματώνονται στην κυπριακή νομοθεσία μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την πατρίδα μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το υψηλότερο κοινωνικό και βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Ε.Ε. καταγραφόταν την περίοδο όπου οι σοσιαλιστές ήταν πλειοψηφία. Την ίδια περίοδο υπήρχε και ο μεγαλύτερος σεβασμός στα κράτη μέλη. Σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων, των τεράστιων κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων, των δυσμενών διακρίσεων και των ολιγομονοπωλίων. Γι’ αυτό και καλούμε τους πολίτες να συνδράμουν την προσπάθεια της ΕΔΕΚ και να ενισχύσουν την παρουσία της Κύπρου στα θεσμικά όργανα με την εκλογή ευρωβουλευτή από την ΕΔΕΚ ο οποίος θα έχει ένα ουσιαστικό ρόλο στο πλαίσιο λειτουργίας του ευρωκοινοβουλίου και όχι έναν περιθωριακό ρόλο ο οποίος ουσιαστικά θα έχει μηδενική, ίσως και αρνητική συνεισφορά.

  1. Πώς σχολιάζετε για την άνοδος της ακροδεξιάς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο; Μήπως είναι η ώρα της αυτοκριτικής για όλους;

Η άνοδος της ακροδεξιάς όπως διαπιστώθηκε και στο παρελθόν είναι αποτέλεσμα οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δεδομένων. Όσο υπάρχει αύξηση της αδιαφάνειας, απουσία δημοκρατικών διαδικασιών και αξιοκρατίας, και τη θέση-τους καταλαμβάνουν η ευνοιοκρατία, η απαξίωση των θεσμών, όταν η ανεργία και η οικονομική κρίση μεγαλώνουν το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις, μοιραία ενισχύονται τα κόμματα της ακροδεξιάς και όσα κόμματα εκφράζουν πολιτικές θέσεις ακραίες και εφαρμόζουν ολοκληρωτικού τύπου πολιτική. Γι’ αυτό βλέπουμε σε χώρες της Ευρώπης, ακόμα και σε αυτές που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα να παρατηρείται αύξηση στα κόμματα αυτού του ιδεολογικού χαρακτήρα και προσανατολισμού. Είναι λογικό ότι όλοι έχουμε  ευθύνες γι’ αυτήν την εξέλιξη όμως οι ευθύνες δεν μπορούν να επιμερίζονται εξίσου. Δεν μπορούν αν επιμεριστούν εξίσου οι ευθύνες σε αυτούς που αγωνίζονται για τους δημοκρατικούς θεσμούς, τη διαφάνεια, τη συνταγματική νομιμότητα, την κοινωνική και οικονομική στήριξη των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, που αγωνίζονται εναντίον του κοινωνικού αποκλεισμού με εκείνους που οι πράξεις και οι ενέργειές τους είτε καλοπροαίρετα είτε όχι οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα. Αυτή η πορεία πρέπει να ανακοπεί. Οι μόνοι που μπορούν να την ανακόψουν είναι οι σοσιαλιστές, οι οποίοι διαπνέονται από αισθήματα δημοκρατίας, διαφάνειας αλλά και η πολιτική-τους αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών κοινωνικής συνοχής, σμίκρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων και δημιουργίας συνθηκών ευημερίας των λαών. Στην Κύπρο η δραματική αύξηση αυτών των φαινομένων είναι αποτέλεσμα των λανθασμένων πολιτικών αποφάσεων και ενεργειών που οδήγησαν στο σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, στην ασυδοσία του τραπεζικού τομέα, στην κρίση της οικονομίας, στο κούρεμα των καταθέσεων, και στα σκάνδαλα των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

  1. Δεν λέτε όχι στις προκλήσεις ως ΕΔΕΚ, είπατε σε σχέση με την πρόταση Αβέρωφ Νεοφύτου για αυτοδιάλυση της Βουλής. Συμφωνείτε δηλαδή με την πρόταση;

Η προσφυγή στους πολίτες είναι ύψιστη δημοκρατική διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις επίλυσης πολιτικών αδιεξόδων. Ο σεβασμός στην ετυμηγορία των πολιτών όταν αυτή εκφράζεται με δημοκρατικό τρόπο πρέπει να δεδομένη. Η αυτοδιάλυση της Βουλής και η προσφυγή σε εκλογές απαιτεί 28 θετικούς ψήφους. Όταν ο ΔΗΣΥ καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση και οι υπηρεσίες του κράτους δηλώσουν υπεύθυνα ότι μπορούν να προχωρήσουν στη διεξαγωγή των εκλογών στο χρονικό περιθώριο που απομένει μέχρι τις 26 Μαΐου η ΕΔΕΚ δεν θα έχει ένσταση. Όμως θα πρέπει να σημειώσουμε και την ένστασή-μας στη διασύνδεση της πρότασης με την υιοθέτηση της οριζόντιας ψηφοφορίας. Η θέση της ΕΔΕΚ είναι γνωστή,  τον τελευταίο χρόνο πριν από εκλογές δεν πρέπει να τροποποιείται ο εκλογικός νόμος.

  1. Αναλαμβάνετε και εσείς την ευθύνη που σας αναλογεί ως κόμμα;

Ποτέ δεν αρνηθήκαμε να αναλάβουμε ευθύνες που μας αναλογούν και δεν αποποιηθήκαμε  σε κρίσιμες στιγμές τις ευθύνες-μας έναντι του λαού, της πατρίδας-μας και της ιστορίας όποιο και εάν ήταν το τίμημα. Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται όμως να αποδεχθούμε τον καταλογισμό ευθυνών που δεν μας αναλογούν γιατί κάποιοι θέλουν να αποσιωπήσουν τις δικές-τους.  Στην πρόσφατη περίπτωση της κατάρρευσης του Συνεργατισμού κάποιοι σκόπιμα επιχείρησαν να αποδώσουν ευθύνες και στην ΕΔΕΚ. Δεν ανέλαβαν όμως τις δικές-τους. Απέκρυψαν ότι ως μέλη της Βουλής καταψήφισαν προτάσεις της ΕΔΕΚ για την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως συστήματος για την εκλογή των Επιτροπειών των ΣΠΕ ή ότι ψήφισαν προτάσεις που περιόριζαν τον εποπτικό έλεγχο ή ακόμα και για την απραξία-τους που ως μέλη της κυβέρνησης δεν προχώρησαν έγκαιρα στη λήψη μέτρων για αποτροπή είτε των κομματικών παρεμβάσεων είτε για την επιλεκτική διαγραφή δανείων ή παραχώρησης δανείων. Επιχείρησαν μάλιστα κάποιοι να κατηγορήσουν την ΕΔΕΚ ότι ο λόγος για τον οποίο είχε προτείνει την απλή αναλογική ως εκλογικού συστήματος στο Συνεργατισμό ήταν για να μπορεί να εκλέγει αντιπροσώπους και να έχει μερίδιο στη διαχείρισή-του.

  1. Δημιουργήθηκε μία έντονη αντίδραση από μερίδα πολιτών εναντίον της ΕΔΕΚ στην Πάφο και όχι μόνο, για τη στάση των δημοτικών συμβούλων του κόμματος στο θέμα της ανέγερσης του μητροπολιτικού ναού στο δημοτικό κήπο. Τι μεσολάβησε για να αλλάξει η στάση δημοτικών σας συμβούλων για να αλλάξει τελικά και η απόφαση;

Η αρχική θέση της ΕΔΕΚ ήταν αρνητική ως προς την ανέγερση του ναού,  κυρίως λόγω του προτεινόμενου μεγέθους και της ασάφειας για την ανάπλαση του χώρου. Μετά τις διευκρινήσεις που δόθηκαν από τον Μητροπολίτη Πάφου ως προς το μέγεθος του ναού, αλλά και τη δυνατότητα ανάπλασης συνολικά του χώρου για να καταστεί φιλική η πρόσβασή-του στους πολίτες, κύρια σε οικογένειες και παιδιά, οι δημοτικοί σύμβουλοι του κόμματος έδωσαν θετική ψήφο. Η ΕΔΕΚ για ακόμα μια φορά επέδειξε υπευθυνότητα και με τη στάση-της έδωσε λύση σε ένα θέμα που ταλανίζει για 10 και πλέον χρόνια το Δήμο της πόλης. Ο συγκεκριμένος χώρος λόγω της «εγκατάλειψής-του» είχε καταστεί μη προσβάσιμος στους πολίτες. Όσοι διαμαρτύρονται ας καταθέσουν δημόσια τι έπραξαν τα προηγούμενα χρόνια για να αξιοποιηθεί ο χώρος. Ενόχλησε γιατί από τις 14 χιλ. τετραγωνικά μέτρα που καλύπτει το πάρκο θα παραχωρηθούν τα 600-700 για την ανέγερση ενός καλαίσθητου ναού συμβατού με την τοπιοτέχνιση της περιοχή και τα υπόλοιπα χωρίς να καταστρέφεται ως αστικός πνεύμονας πρασίνου να αναπτυχθεί με την κατασκευή παιδικής χαράς, αναψυκτηρίου και άλλων έργων ώστε να γίνει φιλικά προσβάσιμος στους πολίτες;

  1. Πώς αξιολογείτε τα δεδομένα μέχρι στιγμής σε σχέση με το ΓεΣΥ; Κατηγορηθήκατε στο παρελθόν από ορισμένους για τη στάση σας…

Τα σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται στην πορεία υλοποίησής του ΓεΣΥ γίνονται ολοένα και περισσότερο αντιληπτά ακόμα και από τους απλούς πολίτες. Όπως από την αρχή τονίσαμε όση αξία έχει η ψήφιση της νομοθεσίας άλλη τόση έχει και η υλοποίησή-της. Δυστυχώς οι φορείς που ανέλαβαν την ευθύνη για την υλοποίηση της νομοθεσίας ευθύνονται για σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και για την παραγνώριση σημαντικών προνοιών της νομοθεσίας. Η νομοθεσία προνοεί ότι πριν από την έναρξη εφαρμογής του ΓεΣΥ πρέπει να ολοκληρωθεί θετικά η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο. Η πρόνοια αυτή δεν λήφθηκε υπόψη. Τον Ιούνιο αρχίζει η εφαρμογή αλλά η αυτονόμηση θα ολοκληρωθεί μετά από 4-5 χρόνια. Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στους ασθενείς εάν το επιθυμούν να επισκεφθούν απευθείας τον ειδικό γιατρό. Με τους κανονισμούς εφαρμογής επιχειρείται έμμεσα πλην σαφώς να παρεμποδιστεί αυτό το δικαίωμα. Η  συμφωνία που έγινε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους πολιτικούς αρχηγούς προέβλεπε την αποσυμφόρηση και την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση. Όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε αυτή η συμφωνία αλλά αντίθετα η κατάσταση χειροτέρευσε. Διαπιστώσατε να αγοράζεται νέος εξοπλισμός, να δημιουργούνται νέες κλινικές, να αναβαθμίζονται τα περιφερειακά νοσοκομεία ή τα αγροτικά κέντρα ώστε να μπορούν να προσφέρουν ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες;  Η μόνη πρόνοια της νομοθεσίας που εφαρμόστηκε άμεσα ήταν η φορολόγηση των πολιτών. Κατηγορήθηκα από αυτούς που είτε δεν μπορούσαν να αντιληφθούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από μια λανθασμένη εφαρμογή μιας μεγάλης κοινωνικής μεταρρύθμισης είτε για καθαρά πολιτικές σκοπιμότητες. Σήμερα όμως τα γεγονότα μας δικαιώνουν. Η πιθανότητα εφαρμογής ενός κουτσουρεμένου ΓεΣΥ είναι πολύ μεγάλη, αλλά το κόστος δεν θα το καταβάλουν όσοι μας κατηγορούσαν αλλά οι πολίτες και κύρια αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν ποιοτική περίθαλψη λόγω της οικονομικής-τους κατάστασης.

  1. Σας ικανοποιούν τα όσα συζητήθηκαν στην σύσκεψη στο Προεδρικό για την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων;

Η απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου είναι σεβαστή, για αυτό και δεν την σχολιάσαμε. Όπως σεβαστή είναι και η πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει έφεση. Το ερώτημα όμως είναι εάν η απόρριψη της έφεσης από το Ανώτατο Δικαστήριο θα προκαλέσει ένα οικονομικό τσουνάμι τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και τι συνέπειες ενδεχομένως θα προκύψουν για την οικονομία.

  1. Ενημερωθήκατε από τον Πρόεδρο και για τις εξελίξεις σε σχέση με το Κυπριακό; Ποια η εκτίμηση σας για τη συνέχεια; Αναμένετε εξελίξεις;

Οι εξελίξεις στο κυπριακό όπως προκύπτει και από το αρχικό κείμενο της έκθεσης του Γ.Γ. του ΟΗΕ δεν είναι θετικές. Δεν φαίνεται η αποστολή της κας Λουτ να ολοκληρώνεται θετικά. Η σκόπιμη τακτική παρεμπόδισης που ακολουθεί η Τουρκία και το κατοχικό καθεστώς είναι εμφανής. Επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν πρόσθετα πολιτικά κέρδη με την απαίτηση για κατά προτεραιότητα συζήτηση και συμφωνία της «πολιτικής ισότητας». Οι προβλέψεις της ΕΔΕΚ για ακόμα μία φορά επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να γίνει αντιληπτό και συνάμα κατανοητό ότι η ασάφεια τόσο στη διαδικασία όσο και στη βάση των συνομιλιών ευνοούν την Τουρκία. Ο Πρόεδρος πρέπει να αξιοποιήσει την πρωτοβουλία και να υποστηρίξει σθεναρά ως διαδικασία τη Διεθνή Διάσκεψη με τη συμμετοχή και των 5 μονίμων μελών του Σ.Α. και ως πλαίσιο την κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος.

  1. Τριμερείς συνεργασίες,  ενίσχυση κυπροαμερικανικών σχέσεων, ψήφισμα για άρση του αμερικανικού εμπάργκο. Πολιτική αναβάθμισης του ρόλου της Κύπρου για την Κυβέρνηση, επικοινωνιακά παιχνίδια για κάποιους άλλους. Η ΕΔΕΚ πώς τοποθετείται;

Η ΕΔΕΚ από το 2015 είχε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στο Εθνικό Συμβούλιο για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου αξιοποιώντας τα ενεργειακά δεδομένα. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών, η εμπλοκή στην εκμετάλλευση του Φ.Α. εταιριών οι χώρες προέλευσης των οποίων είναι διατεθειμένες να στηρίξουν και να προστατεύσουν τις ενεργειακές-τους δραστηριότητες, την προώθηση της κατασκευής του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου (EastMed) κ.ά. Η ενδεχόμενη άρση του εμπάργκο για την πώληση όπλων από τις ΗΠΑ θα είναι θετική εξέλιξη. Η ΕΔΕΚ δεν είναι αντίθετη με την ενίσχυση των κυπροαμερικανικών σχέσεων όμως χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Οι εμπειρίες από το παρελθόν πρέπει να μας κάνουν να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Επιπρόσθετα δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο τις παραδοσιακά καλές-μας σχέσεις με άλλες χώρες.

 

Το περιεχόμενο του ανεπίσημου αντίγραφου της έκθεσης του Γενικού Γραμματέα όπως δημοσιοποιήθηκε σήμερα επιβεβαιώνει την αποτυχία επανέναρξης των συνομιλιών η οποία, κατά την άποψή μας, οφείλεται στην ασάφεια ως προς τη βάση αλλά και τη διαδικασία την οποία, το κάθε ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη προσεγγίζει και ερμηνεύει διαφορετικά.

Είναι για αυτό το λόγο που ως ΕΔΕΚ επιμένουμε στο ότι η προοπτική επανέναρξης των συνομιλιών θα ενισχυθεί εάν και εφόσον αξιοποιηθούν σωστά τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του ΟΗΕ τα οποία η κυβέρνηση αλλά και ο Γενικός Γραμματέας και οι εκπρόσωποί του οφείλουν να σέβονται και να προωθούν προς υλοποίηση.

Στο σημείο που έφτασαν οι διαβουλεύσεις καθώς και η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από το Κραν Μοντανά επιβάλλουν να επαναλαμβάνουμε με κάθε ευκαιρία πως η διαδικασία επίλυσης θα πρέπει να μετακινηθεί στο πλαίσιο μίας Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με τη συμμετοχή των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας, όπως περιλαμβάνεται σε σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Θυμίζουμε πως υπάρχει και δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος τόσο από τη Γαλλία όσο και από τη Ρωσία και την Κίνα για εμπλοκή τους σε αυτή τη διαδικασία.

Η Διεθνής Διάσκεψη θα πρέπει να έχει ως βάση την κατά προτεραιότητα συζήτηση της ουσίας του κυπριακού που επικεντρώνεσαι στην επίλυση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος που συνιστά:

  • Πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων
  • Επαναπατρισμό των εποίκων
  • Κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας
  • Διαμόρφωση και κατοχύρωση συνθηκών ελεύθερης και ασφαλούς επιστροφής όλων των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στις περιουσίες τους.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 17 Απριλίου 2019

Δείτε τη δήλωση εδώ:

Η στάση του κατοχικού καθεστώτος και της Τουρκίας για την πρόταξη των θεμάτων της πολιτικής ισότητας, επιβεβαιώνει τη διαχρονική θέση της ΕΔΕΚ στην οποία τονίζεται πως ο βασικός στόχος της Τουρκίας είναι ο πλήρης έλεγχος της Κύπρου δια μέσου της μορφής λύσης του κυπριακού.

Σε ότι αφορά το Πλαίσιο Γκουτέρες, από τη στιγμή που υπάρχει διαφωνία, θυμίζουμε πως ως ΕΔΕΚ έχουμε καταθέσει πρόταση για να ζητηθεί από τον Γενικό Γραμματέα να καταγράψει με ακρίβεια τις προτάσεις του ώστε να μην υπάρχει αμφισβήτηση αλλά και για να αξιολογηθεί κατά πόσο το πλαίσιο είναι συμβατό τόσο με τις αποφάσεις και τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ, όσο και με το διεθνές δίκαιο.

Επαναλαμβάνουμε ότι τώρα είναι η ευκαιρία ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να διεκδικήσει τη μετακίνηση τόσο της διαδικασίας όσο και της βάσης συζήτησης προς μία θετική και αξιόπιστη κατεύθυνση, όπως είναι η διαδικασία στο πλαίσιο μιας Διεθνούς Διάσκεψης.

Στη Διεθνή Διάσκεψη να συμμετέχουν τα Πέντε Μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, η Ε.Ε., η Κυπριακή Δημοκρατία και οι εγγυήτριες δυνάμεις, και σε αυτή να γίνει κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του Κυπριακού, που συνιστά:

  • Πλήρη αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων
  • Επαναπατρισμό των εποίκων
  • Κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας
  • Διαμόρφωση και κατοχύρωση συνθηκών ελεύθερης και ασφαλούς επιστροφής όλων των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στις περιουσίες τους.

Εάν η Τουρκία αρνηθεί ή απορρίψει τη συγκεκριμένη διαδικασία και βάση συζήτησης, τότε θα είναι η ίδια εκτεθειμένη.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 10 Απριλίου 2019

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΣΗΜΑΙΑ

Η συνέχιση της ίδιας  διαδικασίας, δηλαδή της Πενταμερούς Διάσκεψης στο Κρανς Μοντανά, καθώς και το πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα με τα 6 σημεία, λόγω της ασάφειας που περιέχει αλλά και της αμφισβήτησης όσον αφορά την ακριβής διατύπωση των όρων αναφοράς, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν θετική προοπτική για την επίλυση του κυπριακού.

Αντίθετα, προσφέρουν τη δυνατότητα στην Τουρκία και στο κατοχικό καθεστώς με παρελκυστική τακτική να επιχειρήσουν να κεφαλαιοποιήσουν πρόσθετα πολιτικά οφέλη.

Η ΕΔΕΚ θεωρεί ότι σε αυτή την κρίσιμη καμπή του κυπριακού θετική προοπτική μπορούν να προσφέρουν μόνο η καθαρή διαδικασία και η χωρίς αμφισβήτηση βάση των συνομιλίων μέσα από μία Διεθνή Διάσκεψη, με την παρουσία και των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας με κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του κυπριακού, όπως καταγράφεται στις σχετικές αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 9 Απριλίου 2019

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος

Τα μέχρι στιγμής δεδομένα που προκύπτουν δεν μας επιτρέπουν να είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι όσον αφορά τη θετική κατάληξη αυτής της διαδικασίας. Τόσο η συμπεριφορά της Τουρκίας όσο και του κατοχικού καθεστώτος, αλλά και το γεγονός ότι μετά από τόσους μήνες παραμένει ασαφής τόσο η διαδικασία που θα ακολουθηθεί  όσο και η βάση συζήτησης για την επίλυση του κυπριακού, θα πρέπει να μας καταστήσουν ιδιαίτερα επιφυλακτικούς όσον αφορά αυτή την προσπάθεια.

Την ίδια στιγμή όμως θα πρέπει, όπως πολλές φορές τονίσαμε, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία και να επιχειρήσει με καθαρές διαδικασίες και θέσεις να προτάξει τα θέματα που έχουν σχέση με τις αποφάσεις  του ΟΗΕ και ιδίως  της Γενικής Συνέλευσης. Δηλαδή όσον αφορά τη διαδικασία να επιμείνει στην ανάγκη σύγκλησης Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό και όσον αφορά τη βάση, να συζητηθεί κατά προτεραιότητα η διεθνής πτυχή του κυπριακού, δηλαδή η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, ο επαναπατρισμός των εποίκων, η επιστροφή των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, σε συνθήκες ασφάλειας στις περιουσίες τους και η κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών Εγγύησης και Συμμαχίας.

Η διεθνής πτυχή του κυπριακού επιβεβαιώνεται μέσα από τις αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης και όποιος δεν τις σέβεται θα είναι εκτεθειμένος και υπόλογος στη διεθνή κοινότητα. Αυτό θα έπρεπε να  το είχαμε αξιοποιήσει. Από εκεί και πέρα είναι προφανές πως τόσο η Τουρκία όσο και  το κατοχικό καθεστώς πετύχουν μέσα από μια παρελκυστική πολιτική να κατοχυρώσουν πρόσθετα κέρδη όσον αφορά τη διαδικασία και τη βάση συζήτησης για να μπορέσουν με αυτό τον τρόπο  να οδηγήσουν ενδεχομένως τη λύση  είτε σε τουρκικών προδιαγραφών περιεχόμενο ή σε αντίθετη περίπτωση να επιρριφθούν ευθύνες στη δική μας πλευρά. Και αυτό για να μπορέσει η Τουρκία ανενόχλητη να συνεχίσει την ισλαμοποίηση του κατοχικού καθεστώτος  και κυρίως τη δημιουργία συνθηκών προσάρτησής του.

Γραφείο Τύπου

 Λευκωσία, 7 Απριλίου 2019

Το ενδεχόμενο άρσης του εμπάργκο πώλησης όπλων από τις ΗΠΑ στην Κυπριακή Δημοκρατία είναι εξέλιξη προς τη θετική κατεύθυνση.

Είναι αδιανόητο μετά την άρση του εμπάργκο πώλησης όπλων προς την Τουρκία (μετά την εισβολή) από τις ΗΠΑ, να επιβάλλεται εμπάργκο πώλησης όπλων στην κατεχόμενη Κύπρο και να επιτρέπεται στην κατοχική δύναμη να ενισχύει και να αναβαθμίζει τα οπλικά συστήματα του κατοχικού στρατού με αμερικανικά όπλα, κατά παράβαση κάθε έγνοιας διεθνούς δικαίου και νομιμότητας.

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες προς την γερμανική κυβέρνηση για απαγόρευση της αναβάθμισης του αρματικού δυναμικού των κατοχικών δυνάμεων με σύγχρονα άρματα μάχης γερμανικής προέλευσης και κατασκευής.

Είναι αδιανόητο χώρα μέλος της Ε.Ε. να υφίσταται για 45 χρόνια παράνομη κατοχή των εδαφών της, η ίδια η Ε.Ε. να αναγνωρίζει τα κατεχόμενα εδάφη ως τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας και όμως χώρες μέλη της Ε.Ε. να συνεχίζουν και να ενισχύουν την κατοχή με δικά τους οπλικά συστήματα.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 27 Μαρτίου 2019

Του Μαρίνου Σιζόπουλου, Προέδρου Κ. Σ. ΕΔΕΚ

Η μορφή της λύσης που θα συμφωνηθεί για το κυπριακό είναι αντικείμενο συνεχών συζητήσεων και εν πολλοίς διαφωνιών μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο.

Η ΔΔΟ απέκτησε σταδιακά υποστηρικτές και επικριτές. Είναι ένα πολιτειακό μόρφωμα το οποίο δεν έχει συγκεκριμένη μορφή, οι πρόνοιές-του επιχειρείται να επινοηθούν ή να εφευρεθούν μέσα από ένα ετεροβαρή διάλογο, ο οποίος υποβοηθά το θύτη και θυματοποιεί το θύμα.

Η Τουρκία ως έχουσα τη στρατιωτική και όχι μόνο ισχύ, επιχειρεί να το μορφοποιήσει με τρόπο ώστε να κατοχυρώνει όχι μόνο τα συμφέροντά-της αλλά και η τελική-του μορφή να αποτελεί πρόκριμα για την υλοποίηση του βασικού-της στόχου: της πλήρους ενσωμάτωσης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια, ώστε η Τουρκία να μετατραπεί σε μια μεγάλη περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια εμβέλεια.

Αυτή τη λύση η Τουρκία επιχείρησε να την προωθήσει ως μορφή επίλυσης του κυπριακού ήδη πριν από την εισβολή και την κατοχή του 1974. Προβάλλοντας το κινδυνολογικό σύνθημα για διχοτόμηση, προωθούσε τη ΔΔΟ και αυτό επειδή με τη διχοτόμηση θα έλεγχε μόνο το Τ/κυπριακό τμήμα, ενώ με τη ΔΔΟ θα ασκούσε αποτελεσματικό έλεγχο σε ολόκληρη την επικράτεια.

Σε όλες τις «προσπάθειες» για δήθεν επίλυση του κυπριακού εντός του ΝΑΤΟικού  πλαισίου, η Τουρκία έθετε ως πρώτο θέμα τη δική-της, δήθεν, ασφάλεια. Αυτά αναφέρονται στα πρακτικά των συζητήσεων για το Σχέδιο Άτσεσον τον Αύγουστο του 1964 και στα πρακτικά της συνάντησης των υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας – Τουρκίας το Δεκέμβριο του 1966 στο Παρίσι.

Υπάρχουν σωρεία στοιχείων που επιβεβαιώνουν τα πιο πάνω. Τα πλέον όμως χαρακτηριστικά είναι τα όσα αναγράφονται στα πρακτικά της συνάντησης του Έβρου (σελ. 5-7) που πραγματοποιήθηκε το Σεπτέμβριο του 1967 μετά από πρόσκληση της Ελληνικής στρατιωτικής χούντας που κυβερνούσε την Ελλάδα.

Πιο συγκεκριμένα, στην πρόταση του δικτάτορα Γ. Παπαδόπουλου για λύση διπλής ένωσης, ο τότε πρωθυπουργός της Τουρκίας, Σ. Ντεμιρέλ, δήλωσε ότι «οι συμφωνίες Ζυρίχης – Λονδίνου καθιέρωσαν ομοσπονδία βασιζόμενη επί των ατόμων. Τώρα η Κύπρος να μεταβληθεί σε ομοσπονδία με γεωγραφική βάση».

Όπως δήλωσε, οι αρχές της θεμελίωσης μελλοντικών λύσεων (καταγράφονται με τη σειρά που τις παρουσίασε) είναι:

  1. Η διασφάλιση των στρατηγικών συμφερόντων της Τουρκίας, για αυτό και  κάθε συμφωνία θα πρέπει να παρέχει συγκεκριμένες εγγυήσεις
  2. Η διασφάλιση της ουσιαστικής ισορροπίας την οποία καθιέρωσαν οι συμφωνίες Ζυρίχης – Λονδίνου, όπως την πολιτική ισορροπία την οποία καθιέρωσαν για τα δικαιώματα και τα συμφέροντα τόσο των δύο κοινοτήτων, όσο και της Ελλάδας και Τουρκίας
  3. Η κάθε επαρχία, τουρκική και ελληνική, να έχει ξεχωριστή εσωτερική αυτονομία, νομοθετική, διοικητική και δικαστική εξουσία
  4. Συγκεκριμένες εγγυήσεις για τη διασφάλιση της Τ/κυπριακής κοινότητας
  5. Αναγνώριση ξεχωριστής προσωπικότητας και ιδιομορφίας της Τ/κυπριακής κοινότητας
  6. Συμμετοχή της Τ/κυπριακής κοινότητας κατά δίκαιο τρόπο στη γενική διοίκηση του νησιού
  7. Διασφάλιση της τοπικής αυτοδιοίκησης των Τ/κυπρίων
  8. Το μελλοντικό καθεστώς  της φύσης του νησιού είτε από τη φύση του , είτε από τις συνοδεύουσες αυτό εγγυήσεις θα είναι καθεστώς το οποίο δεν θα μπορεί να παραβιασθεί.

Με μια απλή σύγκριση με το περιεχόμενο του σχεδίου Ανάν αλλά και τα όσα έχουν καταγραφεί ως συγκλίσεις στις μέχρι σήμερα συνομιλίες, μπορεί ο  καθένας να αντιληφθεί το βαθμό που έχουμε προσεγγίσει τις τουρκικές θέσεις και μάλιστα οικιοθελώς.

Υπάρχουν δυστυχώς και κάποιοι που υποστηρίζουν ότι ακόμα δεν δώσαμε πολλά και θα πρέπει να το πράξουμε. Εάν διαθέταμε ελάχιστη ιστορική αυτογνωσία ίσως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά και οπωσδήποτε καλύτερα.

Συνέντευξη Προέδρου ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου στην Εφημερίδα Καθημερινή, 24 Μαρτίου

Ίσως να καθυστερήσατε να έρθετε σε αντιπαράθεση με το ΕΛΑΜ;

Δεν είναι θέμα καθυστέρησης αντιπαράθεσης, υπάρχουν πολλοί τρόποι να χειριστείς τέτοιες καταστάσεις.  Είναι γεγονός ότι η Ακροδεξιά με αυτή την φασιστοειδή αντίληψη και νοοτροπία παρουσιάζει μία αύξηση σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως και η Κύπρος δε μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Όμως την ίδια στιγμή η Κύπρος σε αντίθεση με άλλες χώρες έχει να αντιμετωπίσει και άλλα προβλήματα, όπως η κατοχή και η προκλητική τουρκική συμπεριφορά. Με αυτή την πατριδοκάπηλη συνθηματολογία από πλευράς της ελληνικής χούντας οδηγηθήκαμε σε μία καταστροφή το 1974 και ως εκ τούτου θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Είναι πολύ ξεκάθαρο πως ως ΕΔΕΚ δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από το πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης στη βάση των πολιτικών όρων όμως την ίδια στιγμή δεν είμαστε και διατεθειμένοι να δεχτούμε από τον οποιοδήποτε εκβιασμούς και απειλές. Η ιστορία μας το επιβεβαιώνει. Αυτή την ιστορία δεν πρόκειται να την αφήσουμε ορφανή και αυτό θα πρέπει να το συνειδητοποιήσουν όλοι.

Το ΕΛΑΜ βεβαίως μιλά για ΕΛΑΜοποίηση της ΕΔΕΚ…

Το θέμα ΕΛΑΜοποίησης της ΕΔΕΚ που ήταν μία στοχευμένη πολιτική κυρίως σε βάρος του κόμματός μας, εξυπηρετούσε σκοπιμότητες άλλων κομμάτων.

Όπως;

Νομίζω ότι είναι καλά γνωστό. Γιατί έτσι θεωρούσαν ότι μπορούσαν να αντιμετωπίσουν με μεγαλύτερη ευκολία τις θέσεις της ΕΔΕΚ που σε πολιτικό και ιδεολογικό επίπεδο ήταν αδύνατο να τις αντιμετωπίσουν. Και τα ερωτήματα είναι σαφέστατα: τι σχέση έχουν οι θέσεις της ΕΔΕΚ μαζί με τις θέσεις του ΕΛΑΜ; Η ΕΔΕΚ απορρίπτει τη συγκεκριμένη μορφή ΔΔΟ γιατί ως ένα σοσιαλιστικό κόμμα δε μπορεί να δεχτεί ότι ο λαός θα είναι διαχωρισμένος στη βάση εθνοτικής και θρησκευτικής προσέλευσης. Ένα κόμμα όπως η ΕΔΕΚ που αγωνίστηκε εναντίον του Άπαρτχαιτ, της καθιέρωσης του «ένας άνθρωπος μία ψήφος» δεν θα μπορούσε να αποδέχεται ότι στην ίδια μας την πατρίδα στο πλαίσιο μίας λύσης θα υπάρχουν αυτοί οι ρατσιστικοί και φυλετικοί διαχωρισμοί. Το ΕΛΑΜ μπορεί να απορρίπτει τη ΔΔΟ στη βάση ενός εντελώς διαφορετικού κριτηρίων. Τα δικά μας κριτήρια είναι σαφέστατα και απόλυτα συνυφασμένα με την σοσιαλιστική μας ιδεολογία.

Για κάποιους μπορεί να ξεφεύγει του ρεαλισμού…

Ρεαλισμός, δεν είναι υποταγή σε ρατσιστικά συνθήματα. Ρεαλισμός είναι να αγωνίζομαι για το δίκαιο των ανθρώπων και  την καθιέρωση των πολιτικών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Όταν πριν από δεκαετίες αγωνιζόντουσαν στη Νότια Αφρική εναντίον του Άπαρτχαιτ θεωρούσαν πως δεν ήταν ρεαλισμός. Όμως εκείνη η πολιτική έφερε αποτελέσματα. Κατέρρευσε και εφαρμόστηκε ένα άλλο σύστημα πιο δημοκρατικό πιο ανθρώπινο, πιο φιλελεύθερο με κατοχύρωση δικαιωμάτων. Γι αυτό ως σοσιαλιστές ως ιδεολόγοι και οραματιστές έχουμε την υποχρέωση να αγωνιστούμε και να παλέψουμε.

Η εικόνα σας όμως με το ΕΛΑΜ έξω από την πρεσβεία της Ελλάδας έκανε πολλούς να δουν συγκλίσεις μεταξύ των δύο κομμάτων.

Σε καμία περίπτωση. Ήταν μία εκδήλωση την οποία πραγματοποίησε, οργάνωση Ελλαδιτών που κατοικούν στην Κύπρο και μας απηύθυναν  πρόσκληση. Δεν ήταν εκδήλωση που οργάνωσε το ΕΛΑΜ για να παρευρεθεί η ΕΔΕΚ. Όπως αντιλαμβάνεστε δε μπορώ να αποφεύγω να παρευρίσκομαι σε οποιαδήποτε εκδήλωση γιατί υπάρχει το ενδεχόμενο να παρευρεθεί το ΕΛΑΜ ή οποιοσδήποτε άλλος. Με το ίδιο σκεπτικό δεν πρέπει να παρευρίσκομαι ούτε στη βουλή και σε καμία εκδήλωση! Αυτή η συμπεριφορά είναι που επιτρέπει στο ΕΛΑΜ να μονοπωλήσει κάποια ζητήματα, να αλλοιώσει την πραγματική του εικόνα να την εξωραΐσει και αυτό θα είναι σε βάρος της κοινωνίας και της πατρίδας μας.

Είχατε  προσεγγίσει το ΕΛΑΜ κατά τις προεδρικές για να στηρίξει με κάποιο τρόπο την υποψηφιότητα Νικόλα Παπαδόπουλου; επειδή αυτό λέγεται…

Σε καμία περίπτωση δεν έγινε κάτι τέτοιο από τη δική μας πλευρά. Και ο Νικόλας Παπαδόπουλος εξήγησε και διέψευσε τις πληροφορίες που υπήρχαν. Αλλά από την πλευρά τη δική μας, υπογραμμίζω πως δεν υπήρξε καμία επαφή και καμία σχέση.

Σε αυτές τις εκλογές επιλέξατε να ακολουθήσετε μοναχική πορεία. Δεν δυσκολεύει το εγχείρημα η κατάληψη της έδρας;

Τα εύκολα είναι για τους πολλούς, τα δύσκολα για τους λίγους. Το θέμα είναι να τολμήσεις. Εμείς καταβάλαμε κάθε ειλικρινή προσπάθεια για να υπάρξει μία συνεργασία με τα υπόλοιπα δύο κόμματα που συνεργαστήκαμε και στις προεδρικές εκλογές. Αυτή η συνεργασία δεν καρποφόρησε, όχι με υπαιτιότητα της ΕΔΕΚ και το γνωρίζετε πολύ καλά. Απλά υπήρχαν πρόνοιες στις προτάσεις των φίλων των υπολοίπων κομμάτων που θεωρούσαμε πως δε μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές γιατί κλόνιζαν την αξιοπιστία της συνεργασίας έναντι του εκλογικού σώματος.  Εμείς θέλουμε να είμαστε έντιμοι και καθαροί απέναντι στους πολίτες, να τους βλέπουμε στα μάτια χωρίς να ντρεπόμαστε και να υποστηρίζουμε τις θέσεις και τις απόψεις μας. Γι αυτό και όταν δεν κατορθώθηκε να γίνουν τέτοιες αλλαγές που να ικανοποιούν αυτά τα στοιχεία της αξιοπιστίας ακολουθήσαμε τον δικό μας δρόμο.

Αυτό σημαίνει και λήξη της όποιας μελλοντικής συνεργασίας του χώρου;

Εμείς καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια συνεργασίας. Άλλωστε και στις προεδρικές εκλογές ήταν δική μας πρωτοβουλία αυτή η συνεργασία. Προσπαθήσαμε να υπάρξει και μία κοινοβουλευτική συνεργασία των κομμάτων η οποία ήταν αρκετά προβληματική. Δεν είναι της ώρας να πούμε τα προβλήματα που είχαν ανακύψει σε αυτή την πορεία οπόταν κάτω από αυτές τις συνθήκες ο καθένας επιλέγει να ακολουθήσει τον δρόμο του.

Στην ΕΔΕΚ υπάρχει έλλειψη στελεχών;

Δεν υπάρχει έλλειψη στελεχών, όμως αυτό που υπάρχει σε ένα βαθμό είναι απουσία προβεβλημένων στελεχών. Αυτό δεν εξαρτάται μόνο από το κόμμα και τα  στελέχη αλλά και από τα ΜΜΕ, που επιλέγουν ποιόν θα καλέσουν. Αυτό προκαλεί προβλήματα καθώς ενώ διαθέτεις ένα στελεχιακό δυναμικό δε μπορείς να το αξιοποιείς στον βαθμό που θέλεις.

Τι απαντάτε στις καταγγελίες για τη σταλινοποίηση της ΕΔΕΚ;

Ότι ξεφεύγουν από κάθε όριο φαντασίας. Ενδεικτικό ότι η ΕΔΕΚ είναι το μοναδικό κόμμα στην Κύπρο που έχει τις συνεδριάσεις όλων των συλλογικών του οργάνων ανοικτές στα ΜΜΕ. Ακόμα και τις πιο κρίσιμες. Εάν η ηγεσία  του κόμματος έχει  τέτοια τρομακτική ικανότητα να ποδηγετεί εκατοντάδες στελέχη του κόμματος που παρευρίσκονται σε αυτές τις συνδιασκέψεις στην παρουσία μάλιστα των ΜΜΕ τότε πρέπει να μας βγάλετε το καπέλο και να παραδεχτείτε ότι οι ικανότητές μας είναι τρομακτικές. Εάν τώρα κάποιοι για τους δικούς τους λόγους θέλουν να στοχοποιήσουν συγκεκριμένα πρόσωπα τότε είναι άλλη υπόθεση.

Δεν σας ανησυχεί όταν υπάρχουν τέτοιες καταγγελίες;

Το θέμα είναι ότι είμαστε ένα κόμμα εξωστρεφές πια, ένα δημοκρατικό και διαφανές κόμμα και είναι όλα ανοικτά από τα οικονομικά μέχρι τα πάντα.

Ποιο είναι στοίχημα της ΕΔΕΚ στις επικείμενες εκλογές;

Να εκλέξουμε ευρωβουλευτή και να έχουμε ένα ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό των εκλογών του 2016.

Στο ενδεχόμενο που δεν λάβετε την έδρα έχετε πει ότι θα αναλάβετε την πολιτική ευθύνη…

Έχω πει ότι η πολιτική ευθύνη θα αναληφθεί. Δεν σημαίνει ότι την πολιτική ευθύνη την έχει αποκλειστικά ο πρόεδρος. Όλοι έχουν την πολιτική ευθύνη άλλοι σε μεγαλύτερο και άλλοι σε λιγότερο βαθμό.

Τι σημαίνει συνεπώς το να αναληφθεί η πολιτική ευθύνη;

Οι αποφάσεις είναι ομόφωνες, συνεπώς αναλαμβάνονται από το σύνολο όλων αυτών που έλαβαν την απόφαση. Το οτι υπάρχει διαβάθμιση είναι δεδομένο. Το ζητούμενο για μας είναι εντελώς διαφορετικό. Δεν έχουν την ίδια ευθύνη αυτοί που εργάζονται και προσπαθούν με αυτούς που δεν εργάζονται και βρίσκονται στο περιθώριο.

Σε ποιους αναφέρεστε;

Σε όσους για διάφορους λόγους είναι κάπως περιθωριοποιημένοι και αρέσκονται στην κριτική αλλά όχι στην αυτοκριτική.

Επειδή  εσάς σας αρέσει να κάνετε την αυτοκριτική σας, υπάρχει το ενδεχόμενο παραίτησής σας στο σενάριο που δεν κερδίσετε την έδρα;

Είμαι γιατρός και δουλεύω βάσει δεδομένων και όχι σεναρίων.

Και δεν το θεωρείτε πραγματικό σενάριο το να χάσετε την έδρα;

Ακριβώς.

Έχετε δεχτεί την κριτική ότι υποσκάπτετε το ΓεΣΥ. 

Έχω δεχτεί την επίθεση αλλά χωρίς καμία τεκμηρίωση. Όσο προχωρά ο χρόνος και όλες οι καταγγελίες που έχω κάνει δικαιώνονται, δεν άκουσα αυτοκριτική ούτε ανάληψη ευθύνης από όλους αυτούς που έκαναν τις επιθέσεις . Όταν τον Μάρτιο του 18, κατέθετα στοιχεία για το ασυμβίβαστο του Νίκολσον και το ενδεχόμενο σύγκρουσης συμφερόντων, θυμάστε πόση επίθεση δέχτηκα; Σήμερα δεν άκουσα κάποιον να ζητά συγγνώμη τη στιγμή που με δικαίωσε ο Γενικός Ελεγκτή,  η γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, όταν ο κ. Νίκολσον υπό το βάρος της ευθύνης αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Δεν άκουσα κανέναν να πει για τα τεράστια προβλήματα στον τομέα της υγείας, που δεν φρόντισαν αυτοί που είχαν την ευθύνη να τα επιλύσουν για να εφαρμοστεί σωστά το Σχέδιο Υγείας. Η ΕΔΕΚ αγωνίζεται για τη σωστή εφαρμογή ενός ΓεΣΥ που να προσφέρει ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες και σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλο τρόπο.

Ίσως να ήταν καλύτερα δηλαδή να υπάρξει αναβολή;

Γιατί να υπάρξει αναβολή και να μην υπάρξει επίκριση αυτών που είχαν την ευθύνη από τον Ιούνιο του 2017 να προετοιμάσουν το σύστημα; Είναι δυνατό να ξεκινά 1η Ιουνίου το ΓεΣΥ και ακόμα το κανονιστικό πλαίσιο για την ένταξη των ειδικών γιατρών να μην έχει ψηφιστεί από τη βουλή; Στη βάση ποιού πλαισίου θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι γιατροί; Που ξέρω αν ανταποκρίνομαι στους κανονισμούς για να εκφράσω το ενδιαφέρον μου; Τι έκανε το συμβούλιο του ΟΚΥΠΥ από τον Δεκέμβρη του 17 μέχρι και τον Φλεβάρη του 2019; Το μόνο πράγμα που έκανε ο κ. Νίκολσον με τους συνεργάτες του ήταν να διορίσουν τη διευθυντική ομάδα. Με αυτούς τους ρυθμούς εφαρμόζεις ΓΕΣΥ;

Δεν πρέπει να ξεκινήσει πρώτα και στην συνέχεια να διορθωθούν στρεβλώσεις και λάθη;

Άλλο να το εφαρμόζεις και να διορθώνεις τα λάθη και άλλο η παραβίαση της νομοθεσίας. Υπάρχουν τρεις διαφορετικές σχολές σκέψης γύρω από το ΓεΣΥ. Η τάση όλων όσων επιθυμούμε μια πραγματική εφαρμογή του ΓΕΣΥ με ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες,  η τάση αυτών που λένε να εφαρμόσουμε ένα ΓΕΣΥ και ο,τι ΓΕΣΥ και να’ ναι και αυτοί που θέλουν να εφαρμοστεί ένα ΓΕΣΥ στη βάση σκοπιμοτήτων για να έχουν ενδεχομένως στη συνέχεια κάποια προσωπικά ή άλλα συμφέροντα.

Σαν τι συμφέροντα;

Η κατάρρευση του δημόσιου τομέα της υγείας και η ανάγκη να οδηγηθεί σε μία λύση Συνεργατισμού, Κυπριακών Αερογραμμών. Θα έχουμε μπροστά μας τρεις επιλογές: ή μικραίνουμε τις υπηρεσίες που θα παρέχει ο δημόσιος τομέας, ή ακολουθούμε το μοντέλο των κυπριακών αερογραμμών και κλείνουμε, ή το αποτέλεσμα είναι ένα μοντέλο όπως με τη Συνεργατική Τράπεζα.

Και ποιοι θα εξυπηρετούνται;

Ενδεχομένως ξένα συμφέροντα. Και εδώ θα είναι η τραγωδία του κύπριου πολίτη.

Ήδη όμως υποφέρει ο κύπριος πολίτης από την απουσία δημόσιας υγείας.

Συμφωνούμε πως θα πρέπει να διορθωθούν οι στρεβλώσεις σωστά. Από την ώρα που δε μπορείς να ανταποκριθείς σε αυτές τις υποχρεώσεις πείτε μου πώς μπορείς να εφαρμόσεις ΓΕΣΥ. Δεν είναι για όλα αυτά που παλεύω τα τελευταία χρόνια; Και μου απαντούν ότι είμαι γιατρός ιδιώτης. Αφού είμαι γιατρός ιδιώτης γιατί παλεύω για τον δημόσιο τομέα; Εγώ υποστηρίζω και παλεύω να ενισχυθεί ο δημόσιος τομέας.

Ως γιατρός θα εγγραφείτε στο ΓΕΣΥ;

Όταν τελειώσει το κανονιστικό πλαίσιο να το συζητήσουμε.

Δεν έχετε αποφασίσει ακόμα δηλαδή.

Περιμένω το κανονιστικό πλαίσιο ακόμα. Η προσπάθεια στοχοποίησής μου από κάποιους είναι γιατί αντιλαμβάνονται ότι η εμπειρία που έχω, η τεχνογνωσία στα συστήματα υγείας αλλά και οι θέσεις μου είναι τόσο τεκμηριωμένες που από την ώρα που δεν μπορούν να τις αποδεχτούν και να τις απορρίψουν απλά με στοχοποιούν για να τις απαξιώσουν. Αυτό που πρέπει να ψάξουμε δεν είναι τι συμφέροντα εξυπηρετεί ο Σιζόπουλος αλλά τι συμφέροντα εξυπηρετούν αυτοί που πολεμούν αυτές τις θέσεις που προωθεί ο Σιζόπουλος οι οποίες θέσεις στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των προβλημάτων από την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, την ισχυροποίηση του δημόσιου τομέα για να αποτελέσει πραγματική ραχοκοκαλιά του συστήματος και τέλος, την προσφορά ποιοτικής περίθαλψης στους πολίτης σε ολόκληρη την επικράτεια, και κυρίως σε αυτούς τους πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους.