ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΠΡΙΑΚΟ

Όπως διαφαίνεται η νέα πρωτοβουλία νεκρανάστασης της Πενταμερούς έχει και πάλι το ανυπέρβλητο πρόβλημα ότι η Τουρκία μετέχει ως εγγυήτρια δύναμη δήθεν για να συμβάλει στην επίλυση του Κυπριακού, το οποίο στην πραγματικότητα αυτή δημιούργησε με την εισβολή και την κατοχή.

Αυτή η εξέλιξη είναι και δυσμενέστατη και αντιπαραγωγική. Αποκτά ιδιαίτερη σημασία και από το γεγονός ότι στην Πενταμερή θα λαμβάνουν μέρος οι δύο κοινότητες ως εάν το κυπριακό να είναι πρόβλημα μεταξύ των δύο κοινοτήτων.

Αυτή η αποτυχημένη συνταγή επαναλαμβάνεται με κίνδυνο όχι μόνο την κατάρρευσή της αλλά και να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και άλλες απαράδεκτες τουρκικές απαιτήσεις.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 2 Δεκεμβρίου 2020

Δήλωση Προέδρου Κ.Σ.ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου για το κυπριακό

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου για την κάθοδο της κ. Λουτ και τη θέση της ΕΔΕΚ για όσα συμβαίνουν στην Αμμόχωστο, ο κ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Από την πλευρά της ΕΔΕΚ από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίσαμε ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες, κυρίως της επεκτατικής προκλητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας, της έναρξης εποικισμού της Αμμοχώστου αλλά και των προκλητικών ενεργειών όσον αφορά την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά και το αίτημα το οποίο συστηματικά προβάλλεται και από το κατοχικό καθεστώς για την λύση των δύο κρατών, ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν έπρεπε να αποδεχθεί να προχωρήσει αυτή η διαδικασία της άτυπης Πενταμερούς Διάσκεψης.

Οι λόγοι είναι δύο ꓽ

  • Ο ένας λόγος είναι ότι από πλευρά της Τουρκίας θα αξιοποιηθεί για να μην υπάρξουν οποιεσδήποτε κυρώσεις από την πλευρά της Ε.Ε. και το δεύτερος γιατί
  • Η εμπειρία του Κραν Μοντανά επιβεβαιώνει ότι τέτοιου είδους διαδικασίες εγκυμονούν τεράστιους κινδύνους όσον αφορά την φύση του κυπριακού και κυρίως την παγίωση της διολίσθησης ότι το κυπριακό είναι ένα πρόβλημα διακοινοτικής διευθέτησης. Και δεν είναι τυχαίο που η Κυπριακή Δημοκρατία υποβαθμίζεται σε επίπεδο κοινότητας.

Επειδή τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα διατείνονται για τα ψηφίσματα του ΟΗΕ, από την πλευρά της ΕΔΕΚ, τίθεται ένα συγκεκριμένο ερώτημα το οποίο δεν το απαντούν. Γιατί παρασιωπούμε και δεν αξιοποιούμε την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ της 13ης Μαΐου του 1983, η οποία ζητά, όσον αφορά την διαδικασία, κατά προτεραιότητα σύγκλησης Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό για να συζητηθείꓽ

  • η πλήρης αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων,
  • η επιστροφή των προσφύγων σε συνθήκες ασφάλειας,
  • ο επαναπατρισμός των εποίκων και
  • η κατάργηση των εγγυήσεων

Αυτό δεν είναι απόφαση του ΟΗΕ; Γιατί εμείς οι ίδιοι την έχουμε ρίξει στον κάλαθο των αχρήστων; Γιατί δεν ζητούμε από τον Γενικό Γραμματέα να ενεργοποιήσει αυτήν την απόφαση ως όφειλε;

Λυπούμε πραγματικά να παρατηρήσω το εξής. Είμαστε έτοιμοι να εμπλακούμε σε μια διαδικασία στην βάση του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα των έξι σημείων. Όταν τα περισσότερα από τα έξι σημεία βρίσκονται σε αντίθεση με αποφάσεις, με ψηφίσματα και με τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ. Όπου στην ουσία εμείς νομιμοποιούμε την εκτροπή του κυπριακού και κυρίως την υπονόμευση των αποφάσεων.

Ένα πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο, κατ’ επανάληψη έχω ζητήσει στο Εθνικό Συμβούλιο, να ζητηθεί από τον Γενικό Γραμματέα να δοθεί το συγκεκριμένο πλαίσιο γραπτώς, ώστε να μην υπάρχουν αμφισβητήσεις όσον αφορά το περιεχόμενο και την διατύπωση.

Από την στιγμή που γνωρίζουμε ότι στην διαπραγμάτευση ενός τόσου σοβαρού ζητήματος ακόμα και το κόμμα ακόμα και η κάθε λέξη έχει την δική της σημασία. Πολύ περισσότερο αυτό έπρεπε να είχε ζητηθεί από την αρχή όπως είχαμε ζητήσει από την πλευρά της ΕΔΕΚ, δεδομένου ότι ακόμα ότι και τα πολιτικά κόμματα στην Κύπρο είχαν διαφωνίες, ποιο ήταν το πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα. Αυτό της 3ης Ιουνίου στον δείπνο το οποίο υπήρξε στο Κρανς Μοντανά ή της 4ης Ιουλίου το οποίο είχε δώσει ο κύριος  Άϊντα».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 27 Νοεμβρίου 2020 

Δήλωση Συμβούλου Προέδρου Κ.Σ. ΕΔΕΚ για το κυπριακό, Χρ. Ιακώβου για το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου αποτελεί ένα πολύ καλό εργαλείο προς διπλωματική και πολιτική αξιοποίηση από τη δική μας πλευρά, αφού αυξάνει την πίεση στο επικείμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, για πιο αυστηρές κυρώσεις σε βάρος της τουρκικής προκλητικότητας.

Θεωρούμε ιδιαιτέρως σημαντικές τις αναφορές του ψηφίσματος για την απόσυρση των τουρκικών στρατευμάτων από την Κύπρο, την αποφυγή της δημογραφικής αλλοίωσης του νησιού, την ανάγκη εφαρμογής του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρη την Κύπρο μετά την επίλυση του προβλήματος και την καταδίκη των παράνομων δραστηριοτήτων της Τουρκίας στην Αμμόχωστο.

Το ψήφισμα καταδεικνύει το διαμορφωθέν αρνητικό κλίμα σε βάρος της Τουρκίας εντός της Ευρωπαϊκή Ένωσης και καθιστά το πολιτικό πεδίο πιο ευνοϊκό για να προωθήσουμε τις δικές μας θέσεις. Είναι αναγκαίο να εντάξουμε το ψήφισμα αυτό σε μία νέα και διαρκή στρατηγική, πιο επιθετική και πιο διεκδικητική, προκαλώντας μεγαλύτερο και πιο αποτελεσματικό κόστος στην ενταξιακή πορεία της Τουρκίας.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 27 Νοεμβρίου 2020

Ο πρωταρχικός στόχος της Τουρκίας είναι η λύση ΔΔΟ για να μπορεί να ελέγχει ολόκληρη την Κύπρο, και σε περίπτωση που δεν πετύχει αυτό να προχωρήσει στο εναλλακτικό της σενάριο που είναι η νομιμοποίηση του κατοχικού καθεστώτος σε κρατική οντότητα.

Είναι γι’ αυτό το λόγο που επιμένουμε πως υπό τις σημερινές συνθήκες η Κυπριακή Κυβέρνηση δεν πρέπει να εμπλακεί σε οποιαδήποτε άτυπη Πενταμερή Διάσκεψη.

Αντίθετα θα πρέπει να διεκδικήσει την εφαρμογή του ψηφίσματος 37/253 (1983) της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ που ανάμεσα σε άλλα προνοεί σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του Κυπριακού (που είναι η ουσία του) και περιλαμβάνει την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, την επιστροφή του συνόλου των προσφύγων σε συνθήκες ασφάλειας, την κατάργηση των εγγυήσεων και τον επαναπατρισμό των εποίκων.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2020

Οι δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα για την πενταμερή και η αναφορά του σε συμμετοχή δύο κοινοτήτων επιβεβαιώνουν την υποβάθμιση της Κυπριακής Δημοκρατίας σε επίπεδο κοινότητας και την διολίσθηση του κυπριακού από θέματος παράνομης εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και εθνοκάθαρσης σε θέμα δικοινοτικής διευθέτησης.

Η απάντησή του ΓΓ στην ερώτηση που του έγινε «περί λύσης δύο κρατών» δείχνουν πως για ακόμα μία φορά οι δηλώσεις του, δυστυχώς, ανοίγουν την προοπτική για προώθηση διαδικασιών και ενδεχομένως βάσης επίλυσης του κυπριακού εκτός των αποφάσεων του ΟΗΕ και του καταστατικού του χάρτη.

Τελικά το θέμα της πολιτικής ισότητας είναι αυτό που επιχειρεί η Τουρκία να αξιοποιήσει για να πετύχει πλήρη εξίσωση του κατοχικού καθεστώτος με την Κυπριακή Δημοκρατία σε όλα τα επίπεδα.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 21 Νοεμβρίου 2020

Δήλωση Α΄ Αντιπροέδρου Κ.Σ.ΕΔΕΚ, Λευτέρη Ανδρέου, για τα αποτελέσματα της Συνόδου των ΥΠΕΞ της ΕΕ

Για ακόμα μία φορά δυστυχώς οι Υπουργοί Εξωτερικών και ο Ύπατος Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζοζέπ Μπορέλ παρέμειναν σε φραστικές διακηρύξεις αλληλεγγύης.

Οι φραστικές διακηρύξεις, όπως αποδείχθηκε, από πλευράς Τουρκίας δεν λαμβάνονται υπόψη.

Εάν η ΕΕ θέλει να στηρίξει τα κράτη μέλη της στο πλαίσιο της αλληλεγγύης, πρέπει να ξεκινήσει την εφαρμογή κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας κατά τρόπο συντονισμένο και αναβαθμισμένο.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 20 Νοεμβρίου 2020

Δήλωση Συμβούλου Προέδρου Κ.Σ. ΕΔΕΚ για το Κυπριακό, Χρίστου Ιακώβου, για τις κινήσεις Τουρκίας και ψευδοκράτους για αναγνώριση

Η προσπάθεια της Τουρκίας να προωθήσει την αναγνώριση του κατεχόμενου τμήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας από συμμαχικές της χώρες προκαλεί έντονη ανησυχία. Η εκστρατεία της Άγκυρας για αναβάθμιση της υποτελούς οντότητας των κατεχομένων δεν είναι ανεξάρτητη από τις κινήσεις που η ίδια κάνει τον τελευταίο καιρό στην Αμμόχωστο.

Είναι αναγκαίο να γίνουν, εκ των προτέρων, από την δική μας πλευρά όλες οι απαραίτητες πολιτικές και διπλωματικές ενέργειες, τόσο στον ΟΗΕ όσο και στην Ε.Ε., προκειμένου να αναχαιτιστούν οι τουρκικοί σχεδιασμοί.

Επίσης, αυτές οι τουρκικές κινήσεις θα πρέπει να προβληματίσουν, αφού σε περίπτωση επανέναρξης των συνομιλιών, η Άγκυρα θα επιδιώξει πάλι τον εκτροχιασμό τους ούτως ώστε να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό γι’ αυτήν πολιτικό πλαίσιο, προκειμένου να αναβαθμίσει το ψευδοκράτος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 19 Νοεμβρίου 2020

Τα όσα αυτή τη στιγμή δηλώνει ο κατοχικός ηγέτης περί λύσης δύο κρατών και διαψεύδει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, επιβεβαιώνουν τη θέση της ΕΔΕΚ ότι δεν έπρεπε να είχαμε καταλήξει σε συνάντηση εν μέσω προκλήσεων της Τουρκίας, και των δηλώσεων και στόχων αυτής, τόσο από τον Ερντογάν όσο και από τον εκπρόσωπο της κατοχής, τον κ. Τατάρ.

Πολύ περισσότερο ο Πρόεδρος δεν πρέπει να αποδεχθεί τη συμμετοχή του σε μια άτυπη Πενταμερή όπου η Τουρκία θα καθορίζει την ατζέντα των συνομιλιών αλλά να προχωρήσουμε σε Διεθνή Διάσκεψη όπως προνοεί και η σχετική απόφαση του ΟΗΕ. Σε αυτή την περίπτωση η Τουρκία δεν θα λαμβάνει μέρος ως εγγυήτρια δύναμη, αλλά ως η δύναμη που εισέβαλε και κατέχει την Κύπρο και η οποία επιτέλους θα πρέπει συμμορφωθεί προς το διεθνές δίκαιο.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 18 Νοεμβρίου 2020

Δεν θα κουραστούμε να καταδικάζουμε ξανά και ξανά με τον πιο απερίφραστο τρόπο την προκλητική επίσκεψη του ισλαμοφασίστα Ερντογάν και τους πανηγυρισμούς που έχουν στηθεί από το ψευδοκράτος.

Την ίδια στιγμή, όμως, οφείλουμε να σημειώσουμε πως η απροθυμία υιοθέτησης οικονομικών και πολιτικών μέτρων σε βάρος του κατοχικού καθεστώτος μετά από τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της Τουρκίας και της προώθησης του εποικισμού της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου, δεν είναι ένδειξη καλής διάθεσης για επίλυση του κυπριακού. Η τουρκική πλευρά το εκλαμβάνει ως αδυναμία.

Ως εκ τούτου η κυβέρνηση οφείλει να προχωρήσει στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων.

Η ΕΔΕΚ κατέθεσε εδώ και τέσσερα χρόνια στην κυβέρνηση συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες με την υλοποίησή τους θα επιφέρουν οικονομικό κόστος στο κατοχικό καθεστώς,

Είναι η ώρα η κυβέρνηση να τις αξιολογήσει και να τις αποφασίσει.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2020

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΣΗΜΑΙΑ

Η σημερινή επέτειος της ανακήρυξης των κατεχομένων εδαφών μας σε «κράτος» επιβάλλει τόσο την καταδίκη της παράνομης ανακήρυξης όσο και τον τερματισμό  όλων εκείνων των δράσεων που υποδηλώνουν άμεση ή έμμεση αναγνώριση και αναβάθμιση του ψευδοκράτους.

Η ανακήρυξη του ψευδοκράτους τον Νοέμβριο του 1983 δεν ήταν μια τυχαία απόφαση της Τουρκίας, ούτε μια στιγμιαία επιλογή. Ήταν μέρος της τουρκικής τακτικής που διαμορφώθηκε από τη δεκαετία του 1950 και αποσκοπεί στο γεωστρατηγικό έλεγχο της Αν. Μεσογείου και στη μετατροπή της Τουρκίας σε μια μεγάλη περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια εμβέλεια.

Η ανακήρυξη του ψευδοκράτους είχε πολλαπλούς στόχους:

  • Μετατροπή του κυπριακού σε θέμα διακοινοτικής διευθέτησης.
  • Διεκδίκηση της πολιτικής ισότητας στο πλαίσιο της λύσης για να είναι δυνατός ο πλήρης έλεγχος του κράτους.
  • Σταδιακή αναβάθμιση του κατοχικού καθεστώτος στο επίπεδο της Κυπριακής Δημοκρατίας, είτε με υποβάθμιση της Κυπριακής Δημοκρατίας στο επίπεδο κοινότητας και εξίσωσης με το κατοχικό καθεστώς (κάτι που συνέβη κατά την Πενταμερή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά το 2017 αλλά και θα επαναλαμβάνεται σε κάθε διάσκεψη με πενταμερή σύνθεση).
  • Κατοχύρωση των βασικών παραμέτρων που το διεθνές δίκαιο καθορίζει ως αναγκαίες και απαραίτητες για τη νόμιμη ανακήρυξη κράτους (νόμιμος λαός, νόμιμο έδαφος, επικυρωμένο σύνταγμα, και κυριαρχία). Αυτός ο στόχος αποτελεί το εναλλακτικό σενάριο της Τουρκίας σε περίπτωση αποτυχίας για την επιβολή της λύσης της ΔΔΟ που θα επιτρέπει στην Τουρκία την μετατροπή της Κύπρου σε τουρκικό προτεκτοράτο.

Με τη μέχρι σήμερα λανθασμένη πολιτική που ακολουθήσαμε στο πλαίσιο δήθεν της καλής μας διάθεσης για επίλυση του κυπριακού και με τις συνεχείς μονομερείς υποχωρήσεις, προσφέραμε στην Τουρκία περαιτέρω πολιτικό κεκτημένο και τη φέραμε πιο κοντά στην υλοποίηση των μακροχρόνιων, σταθερών και επιβεβαιωμένων στόχων της.

Είναι γι’ αυτό που επιβάλλεται τερματισμός των ψευδαισθήσεων και άμεση αντίδραση:

  • Ελλάδα και Κύπρος να προχωρήσουν σε διαμόρφωση κοινής πανεθνικής πολιτικής που θα αναβαθμίζει τον γεωστρατηγικό ρόλο των δύο χωρών σε πολιτικό, ενεργειακό και στρατιωτικό επίπεδο.
  • Επαναφορά του Κυπριακού στη σωστή του βάση ως θέματος εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής με σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2020