ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Για ακόμα μια φορά βλέπουμε δημόσιες αντιπαραθέσεις για την «προστασία» των πολιτών από τις αυθαιρεσίες των τραπεζιτών. Αυτοί που σήμερα αντιπαρατίθενται έπρεπε να σκεφτούν τους πολίτες όταν με τη στάση τους εντός του κοινοβουλίου έδιναν υπερόπλα στους τραπεζίτες σε βάρος των πολιτών.

Kαλά θα είναι να πουν δημόσια στους πολίτες τι ψήφισαν στην περίπτωση των εκποιήσεων και πώς τοποθετήθηκαν στην τροπολογία της ΕΔΕΚ τον Ιούλιο του 2018 που προνοούσε όταν ο πολίτης καταφεύγει σε ένδικα μέσα να αναστέλλεται η διαδικασία της εκποίησης μέχρι τη λήψη της τελικής απόφασης. Αυτές ήταν οι κινήσεις που έπρεπε να στηρίξουν για την προστασία των πολιτών και όχι τα αφηγήματα που σήμερα παρουσιάζουν.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 12 Νοεμβρίου 2019

 

Κατά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών για τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εμπορίου, ένα από τα κύρια ζητήματα που αναδείχθηκαν ήταν το γεγονός ότι εδώ και τρία χρόνια και ενώ η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου έχει εκδώσει σε πενήντα υποθέσεις καταδικαστική απόφαση σε σχέση με την ύπαρξη καταχρηστικών ρητρών σε συμβάσεις, καμιά από αυτές τις υποθέσεις δεν έχει οδηγηθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης.

 Οι υποθέσεις αυτές εξακολουθούν  και παραμένουν στα συρτάρια της Νομικής Υπηρεσίας. Είναι έκκλησή μας αλλά  και δημόσια απαίτηση όπως οι υποθέσεις αυτές οδηγηθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης για να τερματιστεί η αυθαιρεσία των τραπεζών.

 Να υπενθυμίσουμε ότι ως ΕΔΕΚ καταθέσαμε συγκεκριμένη πρόταση στη Βουλή ώστε στις περιπτώσεις όπου οι δανειολήπτες προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη για τις υπερχρεώσεις των τραπεζών, να αναστέλλεται η διαδικασία εκποίησης μέχρι τη λήψη της τελικής απόφασης.

Η πρόταση αυτή καταψηφίστηκε από την πλειοψηφία των βουλευτών.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 11 Νοεμβρίου 2019

 

Χαιρετίζουμε τα μέτρα που επαναφέρονται από τον ΚΟΑΓ για «προσιτή κατοικία και ενοίκιο» και προβάλλονται σήμερα στην εφημερίδα Αλήθεια. Υπενθυμίζουμε πως η ανάγκη για εφαρμογή τέτοιων μέτρων έχουν κατατεθεί εδώ και αρκετά χρόνια από την πλευρά της ΕΔΕΚ η οποία υπογράμμιζε πως αυτά έπρεπε να αποτελέσουν τους βασικούς στόχους της στεγαστικής πολιτικής του ΚΟΑΓ.

Θυμίζουμε πως τον περασμένο Δεκέμβριο η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κόμμα το οποίο δεν ψήφισε τα 45 εκατομμύρια να δοθούν για την δήθεν μείωση της τιμής των καυσίμων κατά 5 σεντ, αλλά υπέδειξε πως τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να διοχετευτούν και προς την ενίσχυση της στεγαστικής πολιτικής του ΚΟΑΓ.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 10 Νοεμβρίου 2019

Σε ότι αφορά τις χρεώσεις των τραπεζών από την πλευρά της ΕΔΕΚ επαναλαμβάνουμε αυτό που δηλώσαμε διά μέσου του Βουλευτή της ΕΔΕΚ, Κ. Ευσταθίου, ήδη αμέσως μετά από τη σχετική ενημέρωση που μας έγινε στην Επιτροπή Θεσμών: Πως η όλη εξέλιξη καταδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι το κράτος άφησε τις τράπεζες στο απυρόβλητο να συμπεριφέρονται κατά τρόπο καταχρηστικό και ετσιθελικό προς βλάβη των καταναλωτών. Όπως σημείωσε ο Κ. Ευσταθίου θα έπρεπε το κράτος και ιδιαίτερα οι θεσμοί της Κεντρικής Τράπεζας, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και ιδιαίτερα της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού να είχαν επέμβει αυτεπαγγέλτως για να ρυθμίσουν τα εξόφθαλμα ζητήματα καταχρηστικής συμπεριφοράς.

Προκαλείται πράγματι έκπληξη όταν διαπιστώνεται πώς κάποιες πολιτικές δυνάμεις οι οποίες φρόντισαν στο παρελθόν να εξοπλίσουν τις τράπεζες με ένα πρωτοφανές νομικό οπλοστάσιο, όπως είναι ο νόμος των εκποιήσεων, σήμερα να επιχειρούν να φανούν προστάτες των πολιτών έναντι στις αυθαιρεσίες των τραπεζών. Εάν πράγματι αυτός είναι ο σκοπός τους θα έπρεπε να είχαν ενώσει τις δυνάμεις τους μαζί με την ΕΔΕΚ που σταθερά και διαχρονικά δρα δίπλα στον πολίτη και απέναντι στις αυθαιρεσίες των τραπεζών.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 9 Νοεμβρίου 2019

Το ΕΣΤΙΑ χρειάζεται ριζικές λύσεις και όχι ημίμετρα

Αμέσως μετά τη σχετική συζήτηση στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, δήλωσε:

“Παρά τις προσπάθειες βελτίωσης στο Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, όπως για παράδειγμα η παράταση της αίτησης υποβολής της συγκεκριμένης αίτησης, την ίδια στιγμή  υπάρχουν κάποιες βελτιώσεις οι οποίες έχουν γίνει σχετικά με τη διαδικασία υποβολής της αίτησης. Το ζητούμενο είναι ένα: ότι το Σχέδιο ΕΣΤΙΑ πελαγοδρομεί. Και η επιβεβαίωση αυτού είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία υπάρχουν πέραν των 10,000 ατόμων που είναι δικαιούχοι για να υποβάλουν αίτηση, αλλά μέχρι στιγμής, δυόμιση σχεδόν μήνες από την έναρξη της εφαρμογής του συγκεκριμένου Σχεδίου, έχουν υποβάλει αίτηση περίπου το 5-6% αυτών των ατόμων.

Εάν υπολογίσουμε ότι και σε αυτές τις αιτήσεις θα υπάρχουν κάποιες οι οποίες δεν πληρούν τα κριτήρια και θα απορριφθούν, αντιλαμβάνεστε ότι στην ουσία το Σχέδιο αυτό δεν εξυπηρετεί τον στόχο για τον οποίο ουσιαστικά έχει σχεδιαστεί. Γι’ αυτό και θα πρέπει να γίνουν άλλες ριζικές λύσεις όσον αφορά τα συγκεκριμένα ζητήματα.

Μια από τις ριζικές λύσεις ήταν η πρόταση την οποία η ΕΔΕΚ κατέθεσε στο Κοινοβούλιο και η πλειοψηφία την απέρριψε, ότι από τη στιγμή που ο δανειολήπτης αντιλαμβάνεται ότι έχει υπερχρεώσεις, παράνομες χρεώσεις που δεν δικαιολογούνται και προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, να υπάρχει αναστολή της διαδικασίας εκποίησης μέχρι τη λήψη της τελικής απόφασης.

Το δεύτερο στοιχείο το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν ήταν δυνατή η αναδιάρθρωση των δανείων για να καταστούν εξυπηρετούμενα, ήταν γιατί ακριβώς, στην ιδιωτική συμφωνία που έγινε για τη σύναψη του δανείου υπήρχε αλλαγή ενός μόνο όρου που αφορούσε την τιμή του ακινήτου που μπήκε υποθήκη με αποτέλεσμα η μείωση της τιμής του ακινήτου στη συνέχεια να μην καλύπτει το δάνειο το οποίο υπήρχε, η τράπεζα να ζητά από τον δανειολήπτη είτε άλλο ακίνητο ως εγγύηση είτε άλλες εγγυήσεις, προσωπικές, που στην ουσία δεν μπορούσε να τις εξασφαλίσει και γι’ αυτό ένας μεγάλος αριθμός δανείων δεν κατέστη δυνατό να γίνουν εξυπηρετούμενα.

Άρα αυτό που χρειάζεται είναι ριζικές λύσεις με αποφασιστικότητα και όχι ημίμετρα όπως αυτά που επιχειρούμε αυτή τη στιγμή να κάνουμε.  

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 7 Νοεμβρίου 2019

Το κράτος άφησε τις τράπεζες στο απυρόβλητο να συμπεριφέρονται κατά τρόπο καταχρηστικό

Η σημερινή συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών για τις χρεώσεις των τραπεζών σε καταθέσεις και συναλλαγές καταδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι το κράτος άφησε τις τράπεζες στο απυρόβλητο να συμπεριφέρονται κατά τρόπο καταχρηστικό και ετσιθελικό, προς βλάβη των καταναλωτών που είναι οι καταθέτες και οι δανειολήπτες αλλά και ο απλός πολίτης που είναι αναγκασμένος να διεκπεραιώνει τις βασικές του υποχρεώσεις μέσω των τραπεζών. Θα έπρεπε το κράτος και ιδιαίτερα οι θεσμοί της Κεντρικής Τράπεζας, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και ιδιαίτερα της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού να είχαν επέμβει αυτεπαγγέλτως για να ρυθμίσουν κάποια εξόφθαλμα ζητήματα καταχρηστικής συμπεριφοράς.

Σημειώνουμε ότι στην Κύπρο οι τράπεζες έχουν εξοπλιστεί με ένα πρωτοφανές νομικό οπλοστάσιο με βάση το νόμο των εκποιήσεων που η πλειοψηφία της βουλής ψήφισε το καλοκαίρι του 2018. Περαιτέρω,  ο τραπεζικός τομέας χαρακτηρίζεται από ολιγοπώλιο με έντονα τα χαρακτηριστικά του συλλογικού μονοπωλίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι δύο τράπεζες κατέχουν πρωτοφανή ποσοστά του τραπεζικού τομέα και θα έπρεπε γι αυτούς τους λόγους να επιβληθούν περιορισμοί στη δράση των τραπεζών τόσο ως προς τις εκποιήσεις όσο και ως προς τις αυθαίρετες χρεώσεις.

Η ΕΠΑ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Κεντρική Τράπεζα όφειλαν να εξετάσουν την καταχρηστική επιβολή τόκων, πανωτοκίων, τόκων υπερημερίας, χρεώσεων και τελών στις συναλλαγές. Δεν το πράττουν όμως με αποτέλεσμα την ασυδοσία που αποτελεί κοινωνική νάρκη αλλά και τροχοπέδη στην οικονομική ανάπτυξη. Από τη στιγμή που οι τράπεζες αφήνονται να εκμεταλλεύονται τους φτωχούς, τους μικρομεσαίους, τους συνταξιούχους, τα νοικοκυριά να μην περιμένουμε κάτι διαφορετικό από την κοινωνική πτώχευση. Η σιωπή και απραξία της ΕΠΑ θα πρέπει επιτέλους να λήξει. Την ίδια υποχρέωση κοινωνικής επέμβασης αμελεί να ασκήσει το Υπουργείο Οικονομικών ενεργοποιώντας το άρθρο 19(4) του νόμου για τη συγκρισημότητας των τελών σύμφωνα με το οποίο “ο Υπουργός δύναται, με Διάταγμα να απαιτεί από τα πιστωτικά ιδρύματα να εφαρμόζουν διαφορετικά συστήματα τιμολόγησης ανάλογα με το επίπεδο ένταξης του καταναλωτή στο τραπεζικό σύστημα, τα οποία να επιτρέπουν, ιδιαίτερα, ευνοϊκότερους όρους για τους ευάλωτους καταναλωτές που δεν χρησιμοποιούν τραπεζικές υπηρεσίες”.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Νοεμβρίου 2019

Οι εξελίξεις που συνδέονται με τα θέματα των διαβατήριων επιβεβαιώνουν τις θέσεις της ΕΔΕΚ που είχε προβάλει ήδη από το 2003 για την ανάγκη η ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας να επικεντρωθεί σε καινούργιους τομείς οι οποίοι να είναι σταθεροί.

Τέτοιοι τομείς μπορούν να συνδέονται με την τεχνολογία και όχι μόνο με τον τουρισμό, την πώληση διαβατήριων και τον κατασκευαστικό τομέας που είναι ασταθείς και επηρεάζονται άμεσα από εξωγενείς παράγοντες.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 5 Νοεμβρίου 2019

Η ευθύνη όσων ψήφισαν τις Ηλεκτρονικές εκποιήσεις είναι μεγάλη , αφού συσιαστικά αποτελούν ακόμη ένα όπλο στα χέρια των Τραπεζιτών  που έχουν τεράστια ευθύνη για την οικονομική κατάντια στον τόπο μας και αξιοποιώντας τώρα αυτό το σύστημα θα οδηγήσουν στην φτωχοποίηση ομάδες του πληθυσμού.

Την ώρα μάλιστα που κατά την οποία  σε αρκετές περιπτώσεις πολιτών οι οποίοι δεν διαθέτουν οικονομική δυνατότητα για ισχυρή νομική αγωγή ,οι Τραπεζίτες προκλητικά είτε αρνούνται την αναδιάρθρωση δανείου για να είναι βιώσιμο είτε με υπερβολικές και παράνομες υπερχρεώσεις οδηγούν το δάνειο να είναι μη εξυπηρετούμενο με αποτέλεσμα την επιλεκτική εκποίηση περιουσιών  πολιτών ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού .

Η πολιτεία οφείλει και πρέπει να προστατέψει τους πολίτες από οποιανδήποτε αυθαιρεσία για αυτό επιβάλλεται η επανεξέταση του θέματος .Με την ευκαιρία να υπενθυμίσουμε τις προτάσεις της ΕΔΕΚ που έγιναν αποδεκτές από την Πολιτεία αλλά λόγω της στάσης των τραπεζιτών εδώ και 4,5 χρόνια παραμένουν αναξιοποίητες .

Η πρώτη αφορά την αξία των ενυπόθηκων ακινήτων, που θα πρέπει να είναι αυτή που αναφέρεται στην αρχική δανειακή σύμβαση και όχι σημαντικά μειωμένη όπως προκύπτει από την επανάληψη εκτίμησης που κάνουν οι τράπεζες εις βάρος του δανειολήπτη και δεύτερον σε περίπτωση καταφυγής στους εγγυητές το οφειλόμενο ποσό να κατανέμεται εξίσου σε όλους και όχι οι τράπεζες να επιλέγουν έναν εξ αυτών και να τον οδηγούν εμμέσως πλην σαφώς σε αρκετές περιπτώσεις στην οικονομική εξόντωση.

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΛΕΥΚΩΣΙΑ 3 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019

Η κατάσταση της οικονομίας που παρουσιάζεται από την κυβέρνηση δίνει μια πλασματική εικόνα επειδή είναι αποσπασματική. Για παράδειγμα, ο Υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στη μείωση του ποσοστού της ανεργίας από το 8,4% στο 7,7%, αλλά δεν ανέφερε ότι η Κύπρος είναι σύμφωνα με την EUROSTAT η δεύτερη σε κατανομή στην ημιαπασχόληση με ποσοστό 52% ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 18% .

Για ακόμη μια φορά στο ποσοστό της ανεργίας δεν περιλαμβάνονται οι νέοι επιστήμονες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό ή μετά την αποπεράτωση των σπουδών τους παρέμειναν εκτός Κύπρου για σκοπούς εργοδότησης.

Επίσης, σε σχέση με τη μείωση της ανεργίας των νέων, δεν ανέφερε ότι σύμφωνα με την EUROSTAT, ποσοστό 33,7% των νέων ηλικίας 25-34 αναγκάζονται να μένουν με τους γονείς τους ενώ ο αντίστοιχος μέσος στην Ευρώπη είναι 28,2%.

Τέλος, παρέλειψε να αναφέρει ότι σε σχέση με τη μείωση του δείκτη Gini (δείκτης κοινωνικής ανισότητας) η Κύπρος συγκαταλέγεται στην πρώτη πεντάδα των χωρών με σοβαρές υλικές στερήσεις με ποσοστό 10,5%.

 Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 29 Οκτωβρίου 2019

Το οικονομικό αντίκτυπο από το κλείσιμο της Thomas Cook και των θυγατρικών της στην κυπριακή τουριστική βιομηχανία και στην οικονομία του νησιού γενικότερα, εκτιμάται ότι είναι πολύ μεγάλο.

Κάποιοι υπολογίζουν την ζημιά σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ενώ άλλοι εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις θα μετακυλήσουν και στο προσωπικό των ξενοδοχειακών μονάδων.

Καλείται το Υφυπουργείο Τουρισμού να μας ενημερώσει για το πόσο θα κοστίσει στην κυπριακή οικονομία το κλείσιμο της Thomas Cook και των θυγατρικών της καθώς και για τις ενέργειες που έχουν τροχοδρομηθεί για άμβλυνση των οικονομικών επιπτώσεων από αυτή την εξέλιξη.

Από πλευράς της ΕΔΕΚ το θέμα προωθείται για εγγραφή και συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 24 Οκτωβρίου 2019