ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα κεντρικά γραφεία της κεντρικής Τράπεζας

 

Η  ΕΔΕΚ  συστρατεύεται  με το  Αγροτικό  Κίνημα,  την Ένωση  Κοινοτήτων Κύπρου και τις  υπόλοιπες Επαγγελματικές Συνδικαλιστικές  Οργανώσεις  για  διεκδίκηση  της  επιστροφής  των  περιουσιακών στοιχείων  του  Συνεργατισμού  στο  λαό,  το  σταμάτημα της αποξένωσης της  περιουσίας  του  Συνεργατισμού  και  την  τιμωρία  των  ενόχων  για  την  κατάληξη  του  Συνεργατισμού.

Η  ΕΔΕΚ  καλεί  τα  μέλη και  τους  φίλους της αλλά και όλο  τον  κυπριακό  λαό να  δώσει μαζικά  το  παρών  του στην  εκδήλωση που  προγραμματίσθηκε  για  την Τετάρτη  27  Μαρτίου  στις  6:30μ.μ. στο   Οίκημα  της  ΠΑΣΥΔΥ  και στην  πορεία  προς  το  Προεδρικό.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 22 Μαρτίου 2019

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος

Δείτε τη δήλωση εδώ:

Ερώτηση δημοσιογράφου:

«Μετά και την καταψήφιση του προϋπολογισμού θα θέλαμε και μια τοποθέτηση από πλευράς ΕΔΕΚ ειδικά και μετά τις χθεσινές δηλώσεις του Αβέρωφ Νεοφύτου ότι τελικά δεν θα μείνουν εκτεθειμένοι οι εργαζόμενοι του ΡΙΚ μέχρι και την Παρασκευή. Τι μπορούσε να αλλάξει την Παρασκευή που δεν μπορούσε να αλλάξει πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού;»

Αντιλαμβάνομαι ότι αυτό που αναμένεται είναι να προσέλθει ένας αναθεωρημένος προϋπολογισμός του ΡΙΚ για να τύχει της έγκρισης της πλειοψηφίας των βουλευτών ούτως ώστε να μπορέσει να προχωρήσει και να λειτουργήσει.

Όμως θα ήθελα την ίδια στιγμή να πω το εξής: ότι από την πλευρά της ΕΔΕΚ τα τελευταία 3 χρόνια συνεχώς θέταμε συγκεκριμένα ζητήματα γύρω από τον τρόπο λειτουργίας του ιδρύματος, γύρω από ευνοϊκές μεταχειρίσεις, γύρω από το θέμα του παραμερισμού και παραγκωνισμού ικανότατων στελεχών του ιδρύματος και γύρω από πολλά ζητήματα τα οποία κατά την άποψή μας  δεν ήταν εντός του πλαισίου που θα έπρεπε μια κρατική ραδιοτηλεόραση να ακολουθεί για σκοπούς δημόσιας ενημέρωσης, για σκοπούς κυρίως που έχουν σχέση με τον ρόλο που το ΡΙΚ θα πρέπει να επιτελέσει.

Όμως όλα αυτά τα χρόνια δυστυχώς μιλούσαμε σε ώτα μη ακουόντων. Τώρα από κει και πέρα εάν το κυβερνητικό κόμμα σήμερα ξαφνικά αποφάσισε ότι υπάρχουν όλα αυτά τα κακώς κείμενα στο ΡΙΚ που όπως διατυπώθηκαν από τον πρόεδρο του ΔΗΣΥ και, οφείλω να ομολογήσω ότι συμφωνώ με τις διαπιστώσεις τις οποίες έκανε. Θα πω όμως την ίδια στιγμή ποιοι έχουν την ευθύνη για να αποκαταστήσουν αυτά τα κακώς κείμενα; Αυτοί που κυβερνούν. Και δεν είναι η ΕΔΕΚ που κυβερνά. Ο ΔΗΣΥ είναι που κυβερνά. Άρα λοιπόν ο ΔΗΣΥ ας αναλάβει τις ευθύνες του και ας προχωρήσει ακριβώς σε εκείνες τις αποφάσεις και σε εκείνες τις ρυθμίσεις είτε μέσα από τους διορισμούς των συγκεκριμένων στελεχών που απαρτίζουν το Διοικητικό Συμβούλιο του ΡΙΚ, είτε μέσα από σωστό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, να αποκαταστήσει όλα αυτά τα προβλήματα και να δώσει ακριβώς στην κρατική ραδιοτηλεόραση εκείνη την προοπτική που οφείλει να έχει

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 18 Μαρτίου 2019

ΡΙΚ

 

Παρά τις πολιτικές μας διαφωνίες για τον τρόπο που η Διεύθυνση του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ) λειτουργεί σε κάποιες περιπτώσεις και παρά το γεγονός ότι αξιόλογα στελέχη του προσωπικού του Ιδρύματος παραμένουν στο περιθώριο αναξιοποίητα, η ΕΔΕΚ κατά τη χθεσινή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής υπερψήφισε τον Προϋπολογισμό του ΡΙΚ εκτιμώντας το ρόλο που η δημόσια ραδιοτηλεόραση οφείλει να επιτελεί στις δύσκολες συνθήκες που εξακολουθεί να βιώνει η πατρίδα μας, τόσο εντός όσο και εκτός Κύπρου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 16 Μαρτίου 2019

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Υπερψηφίστηκε σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής η πρόταση νόμου που τροποποιεί τους σκοπούς της ιδρύσεως του Ταμείου Αλληλεγγύης, ένα Ταμείο που συστάθηκε μετά από πρόταση νόμου της ΕΔΕΚ το 2013 μετά το κούρεμα των καταθέσεων και που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κανένα ενδιαφέρον από πλευράς κυβέρνησης για την προικοδότηση του συγκεκριμένου Ταμείου.

Συνεπώς η στήριξή μας προς τους πολίτες που μέσω του κουρέματος των καταθέσεων, μετοχών ή αξιογράφων τους συνέβαλαν στη διάσωση της οικονομίας του τόπου είναι δεδομένη. Ο λόγος που υποχρεωθήκαμε να καταψηφίσουμε την πρόταση νόμου είναι ότι προνοεί το ξεπούλημα προνομιούχων κρατικών τεμαχίων γης όπως για π.χ το οικόπεδο απέναντι από το Hilton και άλλα.

Η θέση της ΕΔΕΚ ήταν ότι τα τεμάχια αυτά θα μπορούσαν αντί να πωληθούν να αξιοποιηθούν προς εκμετάλλευση ώστε να προκύπτουν συνεχόμενα έσοδα τα οποία θα μπορούσαν να διατεθούν για την αποζημίωση των επηρεαζόμενων συμπολιτών μας σε βάθος χρόνου.

 

Λευκωσία, 15 Μαρτίου 2019

 

Δείτε τη δήλωση εδώ:

Πραγματοποιήθηκε σήμερα στα Γραφεία του Κ.Σ.ΕΔΕΚ δημοσιογραφική διάσκεψη από τον Πρόεδρο της ΕΔΕΚ Μαρίνο Σιζόπουλο και τον τέως Υπουργό Δικαιοσύνης και Βουλευτή της ΕΔΕΚ, Δώρο Θεοδώρου, με θέμα: Συνεργατισμός, αίτια κατάρρευσης, πόρισμα Ερευνητικής Επιτροπής.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος δήλωσε:

«Καταρχήν να σας ευχαριστήσουμε για την παρουσία σας. Μαζί με τον συναγωνιστή Δώρο Θεοδώρου, θα έχουμε την ευκαιρία να καταθέσουμε κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και ντοκουμέντα που αφορούν τα θέματα του Συνεργατισμού έτσι ώστε για να καταδειχθεί αφενός μεν η ευθύνη την οποία έχουν κάποιοι αλλά και την ίδια στιγμή να καταδειχθεί και το γεγονός ότι εδώ και πενταετίες η ΕΔΕΚ αγωνιζόταν για την διαφάνεια και την χρηστή διοίκηση του συνεργατισμού αλλά όλες τις οι προσπάθειες προσέκρουαν σε σκοπιμότητες οι οποίες ουσιαστικά είχαν συγκεκριμένους λόγους. Και να πούμε ακριβώς ότι η λειτουργία και ο τρόπος διαχείρισης του Συνεργατισμού πριν από το 2013 αλλά και μετά το 2013 όταν κρατικοποιήθηκε δεν ήταν απλά προβληματική και προβληματικός αλλά ήταν σε πολλές περιπτώσεις προκλητικός ο τρόπος λειτουργίας. Να υπενθυμίσουμε τις κομματικές παρεμβάσεις συγκεκριμένων κομμάτων οι οποίες ήταν εμφανέστατες τόσο όσον αφορά την πρόσληψη προσωπικού στη βάση κομματικών κριτηρίων και όχι αξιοκρατικών, στην παραχώρηση με ευνοϊκούς όρους δανείων σε ημέτερα πρόσωπα, καθώς επίσης και σε επιλεκτικές μειώσεις των δανείων ή ακόμα και διαγραφής δανείων.

Τα οικονομικά σκάνδαλα σε συγκεκριμένες πιστωτικές εταιρίες νομίζω ήταν συχνό φαινόμενο, να υπενθυμίσω το μεγάλο σκάνδαλο της συνεργατικής πιστωτικής εταιρίας της Αγίας Φύλας. Το οποίο ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη όσων αφορά την εκδίκασή του και τα υπόλοιπα. Ήταν λοιπόν προφανές ότι το φαγοπότι ήταν αρκετά μεγάλο πριν από το 2013 όχι ότι σταμάτησε μετά το 2013. Όταν λοιπόν το 2013 τέθηκε ζήτημα κρατικοποίησης του συνεργατισμού λόγω των τεραστίων προβλημάτων που αντιμετώπιζε, να υπενθυμίσω από την πλευρά του υποφαινόμενου είχε υποβληθεί μια συγκεκριμένη πρόταση το 1,5 δισεκατομμύριο να το παραχωρήσει  το κράτος στον συνεργατισμό για να τον στηρίξει αλλά την ίδια στιγμή να αγοράσει 3 με 3,5δισεκατομμύρια μη εξυπηρετούμενα δάνεια των πολιτών τα οποία να τα παραχωρήσει στον ΟΓΑ, ο οποίος να τα διαχειριστεί στη βάση κοινωνικών κριτηρίων και με κοινωνική ευαισθησία έτσι ώστε να προστατευτούν κυρίως οι ιδιοκτήτες πρώτης κατοικίας και όχι μόνο από εκποίηση περιουσιών και την ίδια στιγμή να υπάρξει μία ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου που θα έπρεπε να ασκηθεί στο συνεργατισμό για να αποφύγουμε τα φαινόμενα του παρελθόντος, της ευνοιοκρατίας, της κομματοκρατίας, και της ευνοϊκής μεταχείρισης συγκεκριμένων ατόμων.

Επίσης θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι ο λόγος για τον οποίο αναγκάστηκε το κράτος να ιδιωτικοποιήσει τον συνεργατισμό τον περασμένο χρόνο ήταν ο μεγάλος αριθμός των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Εάν λοιπόν το 2013 το κράτος απορροφούσε 3 με 3,5δισεκαττομύρια μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τον συνεργατισμό, ο συνεργατισμός σήμερα θα ήταν βιώσιμος, θα ήταν στον τραπεζικό τομέα της Κύπρου, και θα μπορούσε να συνεχίσει να ασκεί εποικοδομητικά τον ρόλο του αλλά πάντοτε με την προϋπόθεση της βελτίωσης της διαχείρισης και της ενίσχυσης του εποπτικού του ρόλου. Ευθύνες υπάρχουν σε πάρα πολλά επίπεδα, υπάρχουν ευθύνες σε αυτούς οι οποίοι είχαν κυρίως τον εποπτικό ρόλο και οι οποίοι ενδεχομένως δεν τον άσκησαν με τον τρόπο που ενδεχομένως όφειλαν να τον ασκήσουν. Ευθύνες υπάρχουν σε αυτούς που είχαν την ευθύνη της διαχείρισης και πριν το 2013 και μετά το 2013 και έχει σημασία να αναγνωρίσουμε και σε ποια κόμματα ανήκαν αυτοί, γιατί όλοι έχουν ονόματα άρα και ταυτότητα κομματική, καθώς επίσης και ευθύνες ενδεχομένως ποινικές και πειθαρχικές όπως το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής.

Η θέση της ΕΔΕΚ είναι σαφέστατη όσον αφορά τις πολιτικές ευθύνες αυτές οφείλουν να τις αναλάβουν αυτοί που είχαν την πολιτική ευθύνη διαχείρισης του Συνεργατισμού και αν αυτοί δεν θέλουν να αναλάβουν τις πολιτικές ευθύνες, τότε οι πολιτικές ευθύνες αποδίδονται από τους πολίτες από τον λαό στη βάση της ψήφου που σε κάποια στιγμή θα εκφράσουν. Οι πειθαρχικές ευθύνες αντιλαμβάνεστε ότι με την απουσία του Συνεργατισμού δεν μπορούν να αποδοθούν πειθαρχικές ευθύνες, άρα παραμένουν οι ποινικές ευθύνες, οι οποίες θα πρέπει τα εντεταλμένα και  συντεταγμένα όργανα της πολιτείας με εξουσιοδότηση που θα πρέπει αν έχουν από την Κυβέρνηση να προχωρήσουν και να ετοιμάσουν τους σχετικούς φακέλους και να παραπέμψουν στη δικαιοσύνη αυτούς που έχουν κατά την άποψη τους ποινική ευθύνη για εκδίκαση. Θα είναι μεγάλη πρόκληση εάν ακόμα ένα τεράστιο σκάνδαλο όπως αυτό του Συνεργατισμού αποσιωπηθεί και συγκαλυφθεί όπως ήταν η περίπτωση του σκανδάλου του χρηματιστηρίου, των κυπριακών αερογραμμών, των φαρμακευτικών υπηρεσιών, του ακτινοθεραπευτικού του νοσοκομείου Λεμεσού, και της οικονομικής κρίσης που έπληξε τον τόπο μας κατά το 2013, ξοδέψαμε μέχρι στιγμής εκατομμύρια αλλά ακόμα δεν έχουμε δει στην ουσία την πλήρη εξιχνίαση και την όδευση αυτών που είχαν πολιτικές ευθύνες ως τώρα. Για τα όσα προηγήθηκαν του 2013 και τις θέσεις τις οποίες οι ΕΔΕΚ είχε διατυπώσει για την προστασία του Συνεργατισμού ο πλέον αρμόδιος και υπεύθυνος να το πράξει είναι ο συναγωνιστής Δώρος Θεοδώρου, ο οποίος τότε ως βουλευτής είχε ακριβώς την ευθύνη να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις αλλά και αν μεταφέρει και τις εμπειρίες του για το πως αυτές οι προτάσεις αντιμετωπίστηκαν από την πλειοψηφία των κοινοβουλευτικών κομμάτων αλλά και των βουλευτών».

Ο τέως Υπουργός Δικαιοσύνης και Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Δώρος Θεοδώρου, δήλωσε ότι:

«Ευχαριστώ Μαρίνο, ευχαριστώ και εσάς κύριοι για την ανταπόκριση θα προσπαθήσω να είμαι πάρα πολύ σύντομος. Πρώτον, σας έχουμε δώσει κείμενα για την περίοδο πριν το 2013 είναι η έκθεση της  επιτροπής σε ότι αφορά της καταθέσεις και τα θέματα τα οποία υποστήριξα. Η οποία ομιλία αφ’ εαυτής για τι έκαμε η ΕΔΕΚ ούτως ώστε  να διορθωθεί όσον τον δυνατόν η κατάσταση στον Συνεργατισμό. Και δεύτερον το πόρισμα και μάλιστα το κομμάτι του πορίσματος το οποίο αποδεικνύει την ευθύνη των πολιτικών κομμάτων και το οποίο στοχοποιεί κάποιους και το οποίο είναι απολύτως ξεκάθαρο, διαβάζω: «Θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί και να μην περιλαμβάνουμε συλλήβδην την πιο πάνω κριτική μας στο σύνολο των κομμάτων φαίνεται ότι αυτές οι πρακτικές ήταν ευκολότερο να ασκούνται σε τοπικά επίπεδα από τα μεγαλύτερα πολιτικά κόμματα με δεδομένο ότι η επιλογή των επιτροπειών των ΣΠΙ διεξαγόταν με το πλειοψηφικό σύστημα, ήταν επόμενο κατά γενικό κανόνα μόνο αυτά θα μπορούσαν να εκλέγουν την πλειοψηφία των μελών μιας επιτροπείας ανάλογα με την κομματική τους δύναμη σε μια δεδομένη τοπική κοινωνία.  Αυτά για να ξεκαθαρίσουμε την ομίχλη που υπάρχει, ο ένας ρίχνει ευθύνες σε εκεινών που τον βολεύει, άλλοι προσπαθούν να ρίξουν σε όλους ευθύνες λέγοντας ότι όλα τα κόμματα είναι υπεύθυνα. Αυτά δεν ισχύουν, ισχύει ότι λέει η επιτροπή. Να σας παρακαλέσω δείτε αυτά τα πράγματα για να μην χάσουμε χρόνο διότι είναι πολύ ξεκάθαρα στα κείμενα στα οποία σας έχω δώσει και θέλω να προχωρήσω και λίγο παρακάτω.

Είπε ο κ. Σιζόπουλος για την ευθύνη των δύο μεγάλων κομμάτων, εγώ θα το πω πιο πολιτικά. Είναι η ευθύνη του πολιτικού συστήματος, του οποίου πυλώνες είναι το ΑΚΕΛ και ο ΔΗΣΥ για δεκαετίες τώρα για να μην πω από γεννήσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτοί είναι οι πυλώνες του συστήματος, αυτοί κανονίζουν και ορίζουν τους όρους του πολιτικού γίγνεσθαι και του πολιτικού παιχνιδιού από ενός σημείου και μετά είναι γνωστό πως όχι μόνο στο εθνικό ζήτημα αλλά και σε πολλά άλλα συνεργάζονται.

Δεν θα πω πάρα πολλά σε αυτόν τομέα, αλλά θα αναφερθώ και ονόματα, όπως ανέφερα σε μια εκπομπή στο Σίγμα, η οποία δεν απαντήθηκε από αυτούς που ανέφερα. Λέγετε ότι μεγάλες ευθύνες ποινικές έχει ο Νικόλας Χατζηγιάννης, ο κολλητός του Υπουργού. Ποιος διόρισε τον κύριο Χατζηγιάννη; Διαβάσετε τα πρακτικά; Τον κύριο Χατζηγιάννη των διόρισε η συνομοσπονδία, η συνεργατική συνομοσπονδία. Συγκεκριμένα ο κύριος Ανδρέας Μουσκάλης με βούλα και με υπογραφή. Ο κ. Αντρεας Μουσκάλλης  ο Πρόεδρος της με βούλα και υπογραφή. Τι σχέση είχε ο κ. Αντρέας Μουσκάλλης, και το ΑΚΕΛ;  Ο κ. Μουσκάλλης δεν ήταν απλώς ένας κύριος ήταν και βουλευτής του ΑΚΕΛ αλλά και μέλος Κ.Ε. του ΑΚΕΛ. Αυτό να το θυμόμαστε όταν καταλογίσουμε ευθύνες. Δεύτερο. Γίνεται λόγος για τα κόκκινα δάνεια όχι για τα κόκκινα τους αλλά για αυτά τα οποία έχουν διαγραφεί. Έχω πληροφορηθεί και το έχω δηλώσει επανειλημμένα και δημοσίως ότι της επιτροπής η οποία έχει αναλάβει αυτή την ευθύνη εκ μέρους του συνεργατισμού ηγείτο ο κ. Αντρέας Βύρας. Και το επαναλαμβάνω. Νυν δήμαρχος Λάρνακας και μέλος Κ.Ε. του ΑΚΕΛ. Και τουλάχιστο για την τελευταία φουρνιά έδωσα έναν κατάλογο 150 153 ονομάτων με πολλά εκατομμύρια. Πάρα πολλά εκατομμύρια. 160 170 δεν θυμάμαι ακριβώς. Μπορεί να υπολογίσει κανείς ότι αυτή η συμμετοχή και του κ. Βύρα σήμαινε ότι να βολέψουμε τώρα όσους μπορούμε και δικούς μας; Έτσι έκαναν. Δηλαδή χάρισαν τα χρέη σε δικούς τους οι μεν σε δικούς τους οι δε και εμείς πληρώνουμε. Αυτή είναι η κατάσταση. Να θυμίσουμε ότι ο κ. Κίκης Καζαμίας δεν μιλώ ειδικά για τον άνθρωπο για εκπρόσωπο του ΑΚΕΛ τη δεκαετία του ’90 ζήτησε με πρόταση να αφαιρεθούν τα μεγάλα πιστωτικά συνεργατικά ιδρύματα από τον έλεγχο ανεξάρτητης υπηρεσίας συνεργατισμού. Γιατί; Για να διορίζουν ελεγκτικούς οίκους της δικής τους επιλογής. Δηλαδή τελείως σκοτάδι. Να μην ξέρει κανένας τι γίνεται και το πέτυχαν τελικά αυτό το πράμα σε κάποια φάση. Να πω ακόμα για τις διασυνδέσεις οι οποίες υπήρξαν και για το πως οδηγηθήκαμε εδώ που οδηγηθήκαμε; Όταν κρατικοποιήθηκε ο Συνεργατισμός και όταν επίσης επενδυθήκαν και περισσότερα κεφάλαια αγοράς από την ξένη την τράπεζα την ελληνική πληροφορηθήκαμε έκπληκτη ότι η κ. Ειρένα Γεωργιάδου είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου. Καλή η κοπέλα δεν λέω δεν έχω να πω κάτι αλλά πως ξαφνικά βλάστησε από το πουθενά; Κυριολεκτικά από το πουθενά. Και το χειρότερο ότι την κρίσιμη περίοδο που τα συνεργατικά ιδρύματα απορροφούντο από την τράπεζα την ελληνική η κ. Ειρένα Γεωργιάδου ήταν υπεύθυνη για αυτή την διαδικασία. Και οι μετοχές του κ. Αβέρωφ. Πως βρέθηκαν τόσες μετοχές στο χέρι του κ. Αβέρωφ απ’ τη στιγμή που εξελισσόταν αυτή η διαδικασία; Τι θέλω να πω κύριοι; Θέλω να πω ότι το πρόβλημα είναι εξόχως πολιτικό. Τούτος ο τόπος δεινοπάθησε και με χρηματιστήρια και με Δρομολαξιές και με Focus, με διάλυση του τραπεζικού συστήματος, με πάρα πολλά πράματα. Και περνούν αβρόχοις ποσίν οι υπεύθυνοι. Γιατί; Γιατί το θέμα είναι πολιτικό. Δεν είναι ούτε νομικό θέμα ούτε ποινικό θέμα είναι πολιτικό. Από τη στιγμή που οι πολιτικές ευθύνες όπως πολύ σωστά είπε ο Πρόεδρος δεν αναλαμβάνονται από αυτούς που πρέπει το λόγο έχει ο λαός. Κανένας άλλος. Δεν είναι τα δικαστήρια που απονέμουν πολιτικές ευθύνες. Μόνο ο λαός. Και αν ο λαός δεν πάρει απόφαση ότι θα θέσει τέρμα σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση η οποία οδήγησε σε τεράστια προβλήματα αυτόν τον τόπο η οποία πτώχευσε τον φτωχό τον έκαμε φτωχότερο κατάργησε την μεσαία τάξη τελικά και έκανε το κεφάλαιο να είναι το πιο ευτυχισμένο κεφάλαιο παγκοσμίως  εδώ στην Κύπρο. Αυτά τα πράματα ο λαός πρέπει να τα κοιτάξει και ο λαός πρέπει να αποφασίσει τι θα γίνει με αυτό το πολιτικό σύστημα. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε.

Υπάρχει εδώ ολόκληρη σειρά  από ενέργειες εκ μέρους μας. Για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος για τις εκλογές στον συνεργατισμό. Ξεκίνησε η προσπάθεια αυτή το 1985 με μία προσπάθεια τροποποίησης του περί συνεργατισμού νόμου λόγω του σκανδάλου τότε με τον συνεργατισμό του κ. Αζίνα κλπ κλπ. Εκεί κατετέθησαν οι θέσεις της ΕΔΕΚ και είναι εξαιρετικής σημασίας οι θέσεις που κατέθεσε ο Ρένος ο Πρέντζας ο οποίος ήταν τότε Γενικός Γραμματέας της ΔΕΟΚ αναφέρονται ονομαστικά εδώ και χαρακτηρίζονται ως προφητικές από την επιτροπή για πρώτο το θέμα της αναλογικής και δεύτερο για τη μεταφορά των υπερεξουσιών του διοικητή στα δημοτικά συμβούλια. Είναι εδώ που δημιουργείται το τεράστιο πρόβλημα. Δηλαδή καταργήσαμε τον ένα Αζίνα και κάμαμε 1000 Αζίνες στην Κύπρο. Να κάμνουν ότι θέλουν. Κυριολεκτικά να κάμνουν ότι θέλουν. Χωρίς έλεγχο. Απολύτως κανένα έλεγχο. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο είναι το ’97 υποβάλαμε πρόταση νόμου για εισαγωγή της απλής αναλογικής σε κατάργηση του πλειοψηφικού συστήματος. Τρία χρόνια συζητείτο. Στην επιτροπή απορρίφθηκε με πλειοψηφία μεγάλη όμως όταν πήγαμε στην ολομέλεια μετά πάροδο τριών ετών ένα κόμμα πείστηκε και θα το αναφέρω εις πίστη του γιατί εμείς δεν κυνηγούμε κόμματα εδώ πέρα. Ο δημοκρατικός συναγερμός. Ο δημοκρατικός συναγερμός άλλαξε θέση και δήλωσε ότι δεχόμεθα αυτή την πρόταση νόμου γιατί είναι όντως δημοκρατική γιατί υπάρχει τεράστιο πρόβλημα μονοκομματισμού μέσα στις επιτροπείες. Δεν πέρασε. Ισοψήφησε παρά το ότι μας υποστήριξε  ο συναγερμός και η ΕΔΗ. Ισοψήφησε και δεν μπορεί να περάσει. Επαναληφθεί αυτή η προσπάθεια το 2003 κάτι τέτοιο περίπου από τον τότε βουλευτή μας Γιώργο Βαρνάβα. Είχε την ίδια τύχη. Θέλω να πω ότι αυτό το κόμμα για το οποίο κάποιοι λένε ότι ευθύνεται όχι μόνο δεν ευθύνεται έκαμε ότι μπορούσε ότι εξαρτάται από χέρι του για να μην φτάσουν τα πράματα εδώ που έφτασαν. Είναι τόσο μεγάλη η απώλεια του Συνεργατισμού κυρίες και κύριοι τόσο μεγάλη που δεν ξέρω πως αυτός ο λαός να την υποκαταστήσει να την αντικαταστήσει. Νομίζω δεν αντικαθίσταται. Ότι και να συμβεί είναι μια οριστική απώλεια. Και είναι μια απώλεια μιας κατάκτησης του ίδιου του λαού».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου:

«Εσείς ουσιαστικά αγνοείται τον αρνητική χροιά που δίνει στο πόρισμα της η Επιτροπή, στο ρόλο των κομμάτων; Και δεύτερον, η πρόταση η δική σας, ναι δημοκρατικά είναι εύλογη, αλλά από την άλλη το ζήτημα εδώ αφορούσε διαχείριση δανείων, δηλαδή έπρεπε τα κριτήρια να ήταν αποκλειστικά οικονομικά και απλώς εσείς παρουσιάσατε μια πρόταση που λέτε αντί πλειοψηφικό σύστημα απλή αναλογική και να συμμετέχουμε και εμείς στη διαχείριση την κομματική.»

Ο τέως Υπουργός Δικαιοσύνης και Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Δώρος Θεοδώρου απάντησε:

«Εμείς ξεκινήσαμε από το γεγονός με ένα πλειοψηφικό σύστημα. Αποκλείεται εντελώς αυτό που ονομάζεται πολιτικός έλεγχος, πολιτικός δημοκρατικός έλεγχος. Όπως συμβαίνει στη Βουλή. Ελέγχει το ένα κόμμα το άλλο.  Ελέγχει το ένα κόμμα την κυβέρνηση και ούτω καθεξής και όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Αυτός είναι ο δημοκρατικός πολιτικός έλεγχος. Όταν δεν υπάρχει αυτή η προϋπόθεση αντιλαμβάνεστε ότι μονοκομματικά συμβούλια μπορούν να κάμουν ότι θέλουν χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανένα. Να μου πείτε μα εξαρτάται από την του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου. Ασφαλώς. Άλλο η προσωπική διαφθορά και άλλο η πολιτική διαφθορά. Είναι έτερον εκάτερον και εμείς αυτή θέλουμε να κτυπήσουμε. Προσωπική διαφθορά υπήρχε και θα υπάρχει πάντοτε σε όλα τα κόμματα. Πολιτική διαφθορά είναι ανεπίτρεπτη. Δεν μπορεί να είσαι εκπρόσωπος του λαού και να είσαι πολιτικά διεφθαρμένος δηλαδή να βάζεις το συμφέρον του κόμματος σου πάνω από το συμφέρον του θεσμού που υπηρετείς ή του τόπου ολόκληρου.»

 

Σε ερώτηση δημοσιογράφου:

«Επειδή αναφερθήκατε στον κύριο Βύρα, εσείς ουσιαστικά υποστηρίζεται ότι αυτές οι συνεδριάσεις που γινόντουσαν για διαγραφές δανείων ήταν καθαρά διαγραφή δανείων ημετέρων;»

Ο τέως Υπουργός Δικαιοσύνης και Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Δώρος Θεοδώρου απάντησε:

«Να τα δώσουν στη δημοσιότητα και να φανεί γιατί δεν τα δίνουν στη δημοσιότητα; Εγώ δεν έχω αμφιβολία προσωπικά αλλά δεν είναι αρκετό αυτό να τα δώσουν στη δημοσιότητα αυτό ζητούμε».

 

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, δήλωσε ότι:

«Και μια τελευταία τοποθέτηση από μένα (Πρόεδρος) επειδή ακριβώς ζητούμε να υπάρχει πλήρης δημοσιοποίηση των πολιτικών προσώπων των κομμάτων των κομματικών οργανώσεων ή οργανώσεων συνδεμένων με κόμματα τα οποία έτυχαν είτε διαγραφής δανείων είτε δραστικής μείωσης των δανείων είτε ευνοϊκής παραχώρησης δανείων χωρίς τις απαιτούμενες και τις αναγκαίες εγγυήσεις. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν τα προσωπικά δεδομένα εμείς ζητούμε από τα πολιτικά πρόσωπα να δώσουν την εξουσιοδότηση για να μπορέσει να προχωρήσει η συγκεκριμένη δημοσιοποίηση. Όσο αφορά την ΕΔΕΚ και εμένα προσωπικά θα ήθελα να σας δηλώσω υπεύθυνα ότι εγώ δεν έχω καμία επιλεκτική διαγραφή δανείου από πλευράς του συνεργατισμού ούτε έτυχα οποιασδήποτε ευνοϊκής δανειοδότησης από πλευράς του συνεργατισμού ή οποιασδήποτε άλλη τράπεζας. Το ίδιο συμβαίνει και με την ΕΔΕΚ. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο και δεν έχουμε οποιοδήποτε πρόβλημα ούτε τύχαμε οποιασδήποτε ευνοϊκής μεταχείρισης».

 

Γραφείο Τύπου,

Λευκωσία 14 Μαρτίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Η ΕΔΕΚ επαναλαμβάνει το αίτημά της για πλήρη διαφάνεια και δημοσιοποίηση των ονομάτων των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων και οργανώσεων συνδεδεμένων με κόμματα, που είτε έλαβαν δάνεια με προνομιακούς όρους είτε έτυχαν διαγραφής μέρους ή ολόκληρου του δανείου ή είχαν μη εξυπηρετούμενα δάνεια στον Συνεργατισμό. Την ίδια στιγμή, είναι επιβεβλημένο να δημοσιοποιηθεί και η κομματική παράταξη στην οποία ανήκουν τα άτομα τα οποία αντιμετωπίζουν ποινικές ευθύνες (τόσο για την περίοδο πριν όσο και μετά το 2013).

Η ΕΔΕΚ, σε αντίθεση με άλλα κόμματα, από νωρίς είχε σημειώσει στις δημόσιες τοποθετήσεις της και στην Ολομέλεια της Βουλής:

  • την κακοδιαχείριση,
  • τις αδιαφανείς διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού,
  • τα πολυέξοδα και πολυτελή κτίρια,
  • την έλλειψη εμπιστοσύνης προς την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου για τον εποπτικό έλεγχο που ασκούσε στην ΣΚΤ
  • τον επιβεβλημένο εποπτικό έλεγχο του Γενικού Ελεγκτή σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας (ΣΚΤ) (εκτός από το χρηματοπιστωτικό τομέα) και το γεγονός πως οι περιορισμοί που κάποια κόμματα ήθελαν να βάλουν στην πρόσβαση και τον έλεγχο που θα ασκούσε ο Γενικός Ελεγκτής στην ΣΚΤ, θα αξιοποιείτο για να παρεμποδιστεί ο σωστός διαχειριστικός έλεγχος.

Προς τεκμηρίωση των πιο πάνω, παραθέτουμε τα αποσπάσματα των τοποθετήσεων του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, στην Ολομέλεια της Βουλής, στις 11 Νοεμβρίου 2016 και 2 Δεκεμβρίου 2016, αντίστοιχα:

[…] Πολύ φοβούμαστε ότι το θέμα του συνεργατισμού μπορεί να καταλήξει μια καινούρια μεγάλη μαύρη τρύπα για την κυπριακή οικονομίαμε την όλη διαδικασία που μέχρι σήμερα έχουμε βιώσει και αυτά τα οποία σήμερα βλέπουμε. […] Έχουμε δυστυχώς διαπιστώσει όλο αυτό το χρονικό διάστημα ότι κάθε άλλο παρά σώφρων είναι η διαχείριση που γίνεται από πλευράς Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας. Να υπενθυμίσω τις αδιαφανείς διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού με μισθούς που φτάνουν μέχρι και τις €10.000 το μήνα. Να υπενθυμίσω το διαστημικό κτίριο, το οποίο και αυτό με σχετικές αδιαφανείς και πολυέξοδες διαδικασίες κτίζεται στη βιομηχανική περιοχή του Δαλιού. Και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε επιπρόσθετα τι άλλο τεκταίνεται στο παρασκήνιο γύρω από το θέμα της διαχείρισης ακριβώς αυτής της τεράστιας περιουσίας, που ο φορολογούμενος πολίτης στην ουσία έχει καταβάλει. Από πότε θα πρέπει να έχουμε προβληματισμούς και περιορισμούς στον έλεγχο που θα πρέπει τα συντεταγμένα όργανα της πολιτείας να ασκούν πάνω σε αυτούς τους οργανισμούς; Να υπενθυμίσω ότι εκεί και όπου δεν υπήρχε αυτός ο έλεγχος στο βαθμό που θα έπρεπε υπήρξαν σοβαρά προβλήματα. Δεν υπάρχει λόγος αυτή τη στιγμή να αναφερθούμε σε παραδείγματα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είναι από τον Αύγουστο του 2015 που δημόσια έχουμε επισημάνει τέτοιου είδους προβλήματα και ζητήσαμε ακριβώς και εξηγήσεις και διευθετήσεις, τις οποίες ποτέ δεν έχουμε λάβει από την πλευρά της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας. Και ο λόγος είναι προφανής, γιατί ακριβώς παραβιάζονται θεσμικές δημοκρατικές διαδικασίες, διαδικασίες που αφορούν τη διαχείριση, τις προσλήψεις και όλα τα υπόλοιπα τα οποία αφορούν τη λειτουργία ενός κρίσιμου σήμερα για το χρηματοπιστωτικό τομέα ιδρύματος. Εμείς θεωρούμε ότι το να διαχωριστεί ο εποπτικός έλεγχος από το διαχειριστικό έλεγχο είναι κάτι το οποίο μπορούμε να συζητήσουμε, παρά το γεγονός ότι με ευθύτητα μπορούμε να πούμε ότι και στον εποπτικό έλεγχο, ναι, δεν έχουμε εμπιστοσύνη στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου για τον τρόπο που τον ασκεί. Γιατί, αν η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ασκούσε σωστό εποπτικό έλεγχο σε τραπεζικά ιδρύματα, δε θα φτάναμε στο σημείο που φτάσαμε με τις τράπεζες και τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει η οικονομία μας, αλλά τουλάχιστον στο διαχειριστικό τομέα δεν μπορούμε να θέτουμε περιορισμούς. Η αρχική μας άποψη ήταν να ψηφίσουμε την τροπολογία του ΑΚΕΛ. Με τις προσθήκες οι οποίες όμως έχουν μπει σήμερα, τώρα στη διαβούλευση που έγινε, θεωρούμε ότι τίθενται πρόσθετοι περιορισμοί στην πρόσβαση του Γενικού Ελεγκτή. Περιορισμοί τους οποίους κάποιοι θα αξιοποιήσουν, για να δημιουργήσουν προβλήματα και κυρίως να παρεμποδίσουν ενδεχομένως ένα σωστό διαχειριστικό έλεγχο. Κάτω λοιπόν από αυτές τις συνθήκες εμείς δεν πρόκειται και δεν μπορούμε να δώσουμε τη συγκατάθεσή μας. Γι’ αυτό εμείς θα καταψηφίσουμε και τις τροπολογίες όπως έχουν διαμορφωθεί, αλλά και την πρόταση νόμου όπως έχει κατατεθεί από πλευράς του Δημοκρατικού Συναγερμού»

«[…] Η ΕΔΕΚ είχε τοποθετηθεί κατά τρόπο ξεκάθαρο, ότι θα ήθελε ο εποπτικός έλεγχος του Γενικού Ελεγκτή να επεκτείνεται σε όλους τους τομείς δραστηριότητας της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας εκτός από το χρηματοπιστωτικό τομέα. Και πάνω σε αυτή τη βάση ήρθαμε να συζητήσουμε στη Βουλή, με κάποιες τροπολογίες οι οποίες κατατέθηκαν. Αυτή η βασική αρχή της ΕΔΕΚ συνεχίζει να υπάρχει και να υφίσταται. Λοιπόν, και η θέση μας εξακολουθεί να παραμένει σταθερή και αμετακίνητη. Διαπιστώνουμε σήμερα ότι με αυτό που επιχειρείται θα προστεθούν πρόσθετα εμπόδια στο Γενικό Ελεγκτή στο να ασκήσει τον έλεγχο όπως θα έπρεπε να τον είχε ασκήσει, όπως εμείς θέλαμε».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 13 Μαρτίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Η ΕΔΕΚ χαιρετίζει την σε βάθος έρευνα που θα αρχίσει στις αρχές Απριλίου από τον Γενικό Ελεγκτή, για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων, την παραχώρηση δανείων με ευνοϊκούς  όρους και την κατά χάρη διαγραφή τους.

Επαναλαμβάνουμε πως η εν λόγω έρευνα καθώς και η δημοσιοποίηση των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων που σχετίζονται με τα πιο πάνω ήταν και είναι πάγιο αίτημα της ΕΔΕΚ.

 

Λευκωσία, 12 Μαρτίου 2019

Τα κεντρικά γραφεία της κεντρικής Τράπεζας

 

Με αφορμή τη σημερινή δημοσιοποίηση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής για τον Συνεργατισμό, επαναλαμβάνουμε πως οι πολιτικές ευθύνες τις οποίες η Ερευνητική Επιτροπή εντόπισε πως υπάρχουν, θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να αναληφθούν.

Την ίδια στιγμή η επίσης διαπίστωση πειθαρχικών και ποινικών ευθυνών θα πρέπει να οδηγήσει σε περαιτέρω έρευνα και διενέργεια ενδεχομένως πειθαρχικών και ποινικών ερευνών σε βάρος όλων όσων εμπλέκονται σε αυτές.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι αυτού του μεγέθους σκάνδαλο, όπως είναι η κατάρρευση και πώληση του Συνεργατισμού, δεν θα έχει την ίδια τύχη που είχε το σκάνδαλο του Χρηματιστήριου, το σκάνδαλο των Κυπριακών Αερογραμμών και το σκάνδαλο της οικονομίας το οποίο παραμένει σε εκκρεμότητα.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Μαρτίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Με αφορμή τη σημερινή δημοσιοποίηση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής για τον Συνεργατισμό, επαναλαμβάνουμε πως οι πολιτικές ευθύνες τις οποίες η Ερευνητική Επιτροπή εντόπισε πως υπάρχουν, θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να αναληφθούν.

Την ίδια στιγμή η επίσης διαπίστωση πειθαρχικών και ποινικών ευθυνών θα πρέπει να οδηγήσει σε περαιτέρω έρευνα και διενέργεια ενδεχομένως πειθαρχικών και ποινικών ερευνών σε βάρος όλων όσων εμπλέκονται σε αυτές.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι αυτού του μεγέθους σκάνδαλο, όπως είναι η κατάρρευση και πώληση του Συνεργατισμού, δεν θα έχει την ίδια τύχη που είχε το σκάνδαλο του Χρηματιστήριου, το σκάνδαλο των Κυπριακών Αερογραμμών και το σκάνδαλο της οικονομίας το οποίο παραμένει σε εκκρεμότητα.

Λευκωσία, 6 Μαρτίου 2019

Κοινοβουλευτική Ομάδα ΕΔΕΚ

Καμία έκπληξη δεν μας προκαλεί η αναφορά του John Hourican κατά την ανακοίνωση σήμερα των αποτελεσμάτων της Τράπεζας Κύπρου στη ψήφιση της πρότασης νόμου η οποία τροποποιεί τη νομοθεσία και δίνει τη δυνατότητα μετατροπής των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων (ΑΦΑ) σε αναβαλλόμενες φορολογικές πιστώσεις (ΑΦΑ).

Έκπληξη όμως μας προκαλεί ο ζήλος που επέδειξαν συγκεκριμένα κόμματα για να ψηφιστεί άρον-αρον στην Ολομέλεια της Παρασκευής, 01/03/2019 η εν λόγω πρόταση.

Ως ΕΔΕΚ καταψηφίσαμε την πρόταση νόμου που κατατέθηκε από τον ΔΗΣΥ γιατί δεν είναι δυνατό τη στιγμή που οι τράπεζες ασκούν αφόρητες πιέσεις προς τους δανειολήπτες για να εισπράξουν το λαβείν τους, την ίδια ώρα η Βουλή να ψηφίζει προτάσεις νόμου με πρώτιστο μέλημα τα συμφέροντα των τραπεζών και όχι των πολιτών, με επίκληση τη σταθερότητα στο χρηματοπιστωτικό μας σύστημα.

Να υπενθυμίσουμε ακόμα ότι οι τράπεζες έχουν αρνητική τοποθέτηση σε δυο προτάσεις της ΕΔΕΚ που είναι προς όφελος των πολιτών:

1. Κατοχύρωση της αξίας του ενυπόθηκου ακινήτου ως περιλαμβάνεται στο αρχικό έγγραφο σύναψης του δανείου και όχι τη σημερινής μειωμένης που απαιτεί η Τράπεζα.

2. Η προστασία των εγγυητών με ισόποση κατανομή του υπολοίπου σε όλους και όχι επιλεκτικά σε αυτόν που θα υποδείξει η Τράπεζα.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 4 Μαρτίου 2019