ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να στηρίζει τα δίκαια αιτήματα των δανειοληπτών και να τους προστατεύει από αυθαιρεσίες των τραπεζών

Ανεξάρτητα από τις προθέσεις της κυβέρνησης και του Προέδρου της Δημοκρατίας γύρω από το πλαίσιο των εκποιήσεων, η ΕΔΕΚ όπως έπραξε και στο παρελθόν θα συνεχίσει και σήμερα να στηρίζει τα δίκαια αιτήματα των δανειοληπτών και να τους προστατεύει από τυχόν αυθαιρεσίες του τραπεζικού συστήματος.

Γραφείο Τύπου,

Λευκωσία, 13 Ιουλίου 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΔΕΚ, ΜΑΡΙΝΟΥ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ

Πρόταση νόμου της ΕΔΕΚ για πάγωμα των εκποιήσεων μέχρι την τελική ρύθμιση του θέματος

Μετά τη σημερινή συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής σχετικά με προτάσεις νόμου που βρίσκονται υπό συζήτηση και αφορούν τις εκποιήσεις, και δεδομένης της μέχρι σήμερα συμπεριφοράς των τραπεζών για το συγκεκριμένο θέμα, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ δήλωσε πως από την πλευρά της ΕΔΕΚ θα επανακατατεθεί πρόταση νόμου για πλήρη αναστολή των εκποιήσεων μέχρι την ολοκλήρωση των συζητήσεων και την τελική ρύθμιση του θέματος. Πάγια και σταθερή θέση της ΕΔΕΚ ήταν η προστασία των πολιτών από την άδικη συμπεριφορά και καταχρηστική άσκηση των προνοιών υπέρ των τραπεζών. Συγκεκριμένα ο κ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Όπως πολύ καλά γνωρίζετε τον Απρίλιο του 2015 κατά τη διάρκεια του επικαιροποιημένου σχεδίου της αφερεγγυότητας είχε γίνει αποδεχτή η πιο πάνω πρόταση τόσο  από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όσο και από την πλειοψηφία των πολιτικών κομμάτων εντός του κοινοβουλίου. Όμως έκτοτε αυτή η πρόταση δεν υιοθετήθηκε για διάφορους λόγους. Σήμερα είναι όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρη γιατί διαπιστώνουμε να υπάρχει μια συστηματική προσπάθεια από διάφορα κέντρα για συμπίεση προς τα κάτω της τιμής των ακινήτων με προφανείς στόχους. Και κυρίως αυτοί οι οποίοι θα κληθούν πάλι να καταβάλουν το μεγάλο κόστος θα είναι όσοι έχουν δάνεια τα οποία έχουν ακίνητη περιουσία ως υποθήκη. Γι’ αυτό και θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό και δίκαιο ότι σε αυτές τις περιπτώσεις η αξία του ακινήτου θα πρέπει να είναι αυτή η οποία είχε περιληφθεί στο αρχικό έγγραφο σύναψης του δανείου. Δεν είναι δυνατόν οι τράπεζες στη συνέχεια να αξιοποιούν εκτιμητές ακινήτων, να υποβιβάζουν την τιμή του ακινήτου, και στο τέλος ο δανειολήπτης να είναι ανεπανόρθωτα εκτεθειμένος και να αδυνατεί να καλύψει τις οποιεσδήποτε υποχρεώσεις του ακόμα και στην περίπτωση και της εκποίησης η τιμή αυτή να είναι πάρα πολύ χαμηλή. Επίσης δεν είναι δυνατόν όπως προβλεπόταν και στο Σχέδιο Εστία, ένα ακίνητο να έχει διαφορετικές τιμές. Άλλη τιμή καθορίζει το κτηματολόγιο, άλλη η τιμή την οποία καθορίζουν οι εκτιμητές των τραπεζών για σκοπούς είτε υποθήκευσης είτε ενδεχομένως και εκποίησης. Επιτέλους το κράτος θα πρέπει να αντιληφθεί ότι στην Κύπρο για τα ακίνητα πρέπει να υπάρχει μία και ενιαία αξία.

Το δεύτερο με τα όσα έχουμε παρακολουθήσει το τελευταίο χρονικό διάστημα και κυρίως την επιδρομή, επιτρέψετε μου να πω, των τραπεζών, για την εκποίηση ακινήτων σε βάρος πολιτών όπου σε πάρα πολλές περιπτώσεις κι ενώ υπάρχει σε διαδικασία δικαστική απόφαση η οποία εκκρεμεί να προχωρούμε με εκβιαστικούς τρόπους στην εκποίηση ακινήτων. Και να οδηγούμε οικογένειες σε απόγνωση αλλά και σε ακόμη μεγαλύτερη οικονομική δυσπραγία. Γι’ αυτό και από την πλευρά της ΕΔΕΚ κατά τη διάρκεια της σημερινής συζήτησης έχουμε ξεκαθαρίσει ότι θα προχωρήσουμε στην κατάθεση της συγκεκριμένης πρότασης που να αναστέλλεται πλήρως η διαδικασία των εκποιήσεων μέχρι που να μπορέσει πια να ρυθμιστεί συνολικά το ζήτημα των εκποιήσεων μέχρι που να μπορούν να κλείσουν τα συγκεκριμένα παράθυρα τα οποία δυστυχώς ο τραπεζικός τομέας αξιοποιεί κυρίως για να οδηγήσει σε απόγνωση πολίτες. Και δεν μιλούμε για εκείνες τις περιπτώσεις όπου ενδεχομένως δικαιολογημένα θα πρέπει να προχωρήσει μια διαδικασία εκποίησης.

Όμως την ίδια στιγμή θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι και τον Ιούνιο του 2018 ενώ η ΕΔΕΚ είχε καταθέσει μια συγκεκριμένη πρόταση, τροπολογίας στην ουσία, όπου δεν θα επιτρεπόταν η εκποίηση περιουσίας, εάν και εφόσον θα υπήρχε σε εκκρεμότητα δικαστική διαδικασία στην οποία προσέφυγε ο πρωτοφειλέτης, λόγω του ότι αμφισβητεί τις χρεώσεις, δυστυχώς η πλειοψηφία των βουλευτών απέρριψε την συγκεκριμένη πρόταση με αποτέλεσμα να δώσει υπερεξουσίες και υπερόπλα στον τραπεζικό τομέα που να λειτουργεί σε πολλές περιπτώσεις σε σημεία ασυδοσίας.

Εύχομαι κι’ ελπίζω ότι οι πλειοψηφία των βουλευτών αυτή τη φορά θα κάνει δεύτερες σοφότερες σκέψεις και θα στηρίξει ακριβώς προτάσεις και ενέργειες οι οποίες επιτέλους θα προστατεύσουν τους πολίτες από την τραπεζική ασυδοσία».

Σε παρέμβαση δημοσιογράφου για το ότι μέχρι στιγμής δεν έχει εκποιηθεί κατοικία, ο κ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Ήδη θα πρέπει να τονίσουμε ότι έτυχε σε πάρα πολλές περιπτώσεις σε πολυκατοικίες οι οποίες ουσιαστικά ήταν ενιαίος ο τίτλος ιδιοκτησίας και σε αυτές περιλαμβάνονταν και πρώτες κατοικίες ατόμων να προχωρήσουν σε διαδικασία εκποίησης και έχουμε αρκετά τέτοια στοιχεία όπως επίσης και σε περιπτώσεις κατά τις οποίες το ενυπόθηκο ακίνητο ήταν οικόπεδο αλλά στη συνέχεια ανεγέρθηκε εντός αυτής πρώτη κατοικία και πηγαίνει εκποίηση ως οικόπεδο. Με αποτέλεσμα να περιλαμβάνεται και η πρώτη κατοικία. Και είναι πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις και είναι σε αρκετές περιπτώσεις που το τελευταίο χρονικό διάστημα με κινητοποιήσεις και παρεμβάσεις αποτρέψαμε σε πρώτη φάση την πραγματοποίηση της εκποίησης».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 4 Ιουλίου 2019

ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΑ

Με αφορμή τα όσα δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα «Πολίτης» για τις αντιδράσεις των πρατηριούχων, σημειώνουμε πως ήδη από τον Απρίλιο του 2018 ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, είχε καταθέσει τόσο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας όσο και στον Υπουργό Εξωτερικών συγκεκριμένες προτάσεις για λήψη πρακτικών μέτρων κατά της μεταφοράς καυσίμων από τα κατεχόμενα στις ελεύθερες περιοχές, ανάμεσα στα οποία ήταν και η εξαίρεση των καυσίμων από τον Κανονισμό της Πράσινης Γραμμής.

Όπως πολλές φορές δημόσια διατύπωσε η ΕΔΕΚ, η προμήθεια καυσίμων από τα κατεχόμενα:

  • συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό,
  • οδηγεί σε κλείσιμο ή σε υπολειτουργία πρατήρια που δραστηριοποιούνται κυρίως σε ακριτικές περιοχές,
  • δεν είναι ελεγχόμενη η ποιότητα των χρησιμοποιημένων καυσίμων και
  • αποστερεί από την Κυπριακή Δημοκρατία φόρους.

Καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε αυστηρότερο έλεγχο της εφαρμογής του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής γεγονός που επιβάλλει όχι μόνο το θέμα των καυσίμων όσο και η μεταφορά και άλλων προϊόντων (π.χ. οικοδομικά υλικά).

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 1 Ιουλίου 2019

 

Η ΕΔΕΚ βρισκόταν και σήμερα δίπλα στο Κίνημα κατά των Εκποιήσεων συμβάλλοντας και εμπράκτως στην αποτροπή της εκποίησης κατοικίας μονογονεϊκής οικογένειας στον Ύψωνα στη Λεμεσό.

Θυμίζουμε πως η ΕΔΕΚ ως ένα γνήσιο σοσιαλιστικό κόμμα προειδοποίησε ήδη από το 2008 με συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις για να αποτρέψει τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και ειδικότερα τις εκποιήσεις.

Μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2014 μόνο η ΕΔΕΚ καταψήφισε το νόμο για τις εκποιήσεις ενώ τον Απρίλιο του 2015 συνέβαλε στη βελτίωση του πλαισίου αφερεγγυότητας προς όφελος των πολιτών. Την ίδια στιγμή η ΕΔΕΚ κατέθεσε στη Βουλή και τις πιο κάτω προτάσεις οι οποίες ακόμη δεν έχουν συζητηθεί παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές της:

  • Κατοχύρωση της αξίας του ενυπόθηκου ακινήτου ως περιλαμβάνεται στο αρχικό έγγραφο σύναψης του δανείου και όχι τη μειωμένη αξία που απαιτεί η Τράπεζα.
  • Προστασία των εγγυητών με ισόποση κατανομή του υπολοίπου σε όλους και όχι επιλεκτικά σε αυτόν που θα υποδείξει η Τράπεζα.

Πρόσφατα η ΕΔΕΚ κατέθεσε εκ νέου την πρότασή της να μην προχωρεί η Τράπεζα σε εκποίηση ακινήτου όταν εκκρεμεί απόφαση δικαστηρίου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 18 Ιουνίου 2019

Κοινοβουλευτική Ομάδα ΕΔΕΚ

Με αφορμή την επανέναρξη των μαζικών εκποιήσεων που σημειώνονται με το πέρας των ευρωεκλογών, επαναφέρουμε το αίτημα μας για συζήτηση της πρότασης νόμου των βουλευτών της ΕΔΕΚ κ. Κωστή Ευσταθίου και κ. Ηλία Μυριάνθους στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Η πρόταση νόμου τροποποιεί τον «περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμο», όπως έχει τροποποιηθεί, δηλαδή τη νομοθεσία που επιτρέπει και διευκολύνει τις εκποιήσεις ακινήτων από τις τράπεζες. Δυστυχώς, το επανειλημμένο αίτημα μας για συζήτηση της πρότασης δεν εισακούστηκε ακόμη από τον Πρόεδρο της Επιτροπής με αποτέλεσμα να μένει σε εκκρεμότητα την ώρα που οι εκποιήσεις συνεχίζονται καθημερινά.

Υπενθυμίζουμε ότι η πρόταση νόμου προνοεί ότι ο οφειλέτης του οποίου το ακίνητο αποτελεί το αντικείμενο της διαδικασίας πλειστηριασμού και ο οποίος αμφισβητεί καλόπιστα και με στοιχεία, με συγκεκριμένο τρόπο και επί συγκεκριμένου ποσού, μπορεί υπό προϋποθέσεις να αναζητήσει από το Δικαστήριο την αναστολή της διαδικασίας πλειστηριασμού μέχρι την εκδίκαση της διαφοράς του με την τράπεζα κατά τρόπο συνοπτικό.

Με την εν λόγω πρόταση επιδιώκεται η άρση αδικιών και του παράδοξου να πωλείται και να εκποιείται το ενυπόθηκο ακίνητο για οφειλή η οποία δεν είναι εκκαθαρισμένη ή επιβεβαιωμένη μεταξύ των συμβαλλομένων, δανειστή και οφειλέτη. Εν ολίγοις, επιχειρείται η τροποποίηση της υφιστάμενης κατάστασης όπου η Τράπεζα είναι και κριτής και δικαστής και εκτελεστής των αποφάσεων της.

Η συγκεκριμένη πρόταση δεν έχει ακόμα συζητηθεί απο την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής παρόλο που έχει κατατεθεί από τον περασμένο Ιούνιο. Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι όταν επιτέλους συζητηθεί να υπάρχουν ακίνητα που να μην έχουν εκποιηθεί.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 5 Ιουνίου 2019

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Η ΕΔΕΚ στηρίζει τη σημερινή διαμαρτυρία των κατόχων αξιογράφων έξω από το Προεδρικό και δηλώνει παρούσα και συνοδοιπόρος όλων των κινητοποιήσεων που θα γίνουν.

Είναι γεγονός πως μέχρι στιγμής υπήρξε, δυστυχώς σκόπιμα, μία επιλεκτική ρύθμιση των θεμάτων που είχαν σχέση με τους κατόχους αξιογράφων παρόλο που το ζήτημα της αποζημίωσής τους περιλαμβάνονταν και ως πρόνοια στο Μνημόνιο που υπογράφτηκε με την Τρόικα το 2013.

Ήδη από το 2012 η ΕΔΕΚ είχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για αποκατάσταση των κατόχων αξιογράφων και η οποία απορρίφθηκε από την κυβέρνηση. Με αφορμή τη σημερινή διαμαρτυρία επαναφέρουμε την πρότασή μας η οποία προνοεί:

  • Να εξασφαλισθούν οι πρώτες 100 χιλ. (εκατό) ευρώ όπως συνέβηκε και με τις καταθέσεις.
  • Να γίνει συμψηφισμός δανείων και αξιογράφων. Ο συμψηφισμός να  καλύπτει: (α) δάνεια που έχουν οι κάτοχοι των αξιογράφων ή συγγενείς πρώτου βαθμού (β) δάνεια τα οποία έχουν εταιρείες στις οποίες οι κάτοχοι των αξιογράφων είναι οι κύριοι μέτοχοι και (γ) δάνεια των οποίων η αποπληρωμή εξαρτάται αποκλειστικά από τους τόκους και το κεφάλαιο των αξιογράφων.
  • Για κάθε αξιόγραφο από το υπόλοιπο πέραν των 100 χιλ. που θα απομείνει να αφαιρεθεί το ποσό των τόκων που ήδη ο κάτοχος έλαβε μέχρι τον Ιούνιο του 2012.Το υπόλοιπο ποσό να αποδοθεί στους κατόχους ή τους κληρονόμους τους σε χρονική περίοδο 5-10 χρόνων σε ετήσιες ισόποσες δόσεις.

Είναι αναμφίβολο πως εάν η πιο πάνω πρόταση υιοθετείτο ήδη από το 2012 αρκετά μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα είχαν μειωθεί, και μεγάλο μέρος των κατόχων αξιογράφων θα είχαν αποκατασταθεί.

 

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 5 Ιουνίου 2019

Χαιρετίζουμε τη δημιουργία Κέντρου Φιλοξενίας Αστέγων στη Λεμεσό, απότοκο της συνεργασίας του Κινήματος ΕνΕργώ και του Υπουργείου Εργασίας.

Η θέση της ΕΔΕΚ είναι ότι κέντρα φιλοξενίας αστέγων θα πρέπει να γίνουν σε ολόκληρη την Κύπρο μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης καθώς υπάρχει δυνατότητα αλλά και ανάγκη να επιλυθεί μόνιμα το θέμα των αστέγων.

Με αυτή την ευκαιρία, επαναλαμβάνουμε τις θέσεις της ΕΔΕΚ για άμβλυνση και επίλυση του στεγαστικού προβλήματος οι οποίες κατατέθηκαν στη Βουλή, στον Υπουργό Εσωτερικών, στην Υπουργό Εργασίας, στον ΚΟΑΓ και  στον Οργανισμό Χρηματοδοτήσεως Στέγης:

  1. Επιστράτευση πολυκατοικιών ή και ξενοδοχείων που δεν λειτουργούν ώστε να στεγαστούν άμεσα οι άστεγοι.
  2. Οριοθέτηση περιοχών (σε κρατική γη) στις οποίες θα αναπτυχθούν προκατασκευασμένες κατοικίες για προσωρινή στέγαση αστέγων, αποφεύγοντας τη μονιμοποίηση σε αυτό το καθεστώς καθώς και την γκετοποίησή τους, μέχρι την επίτευξη του τελικού στόχου που είναι η επανένταξή τους στον κοινωνικό ιστό.
  3. Παραχώρηση από τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ) σε νεαρά ζευγάρια κατοικία σε τιμή κόστους.
  4. Παραχώρηση από τον ΚΟΑΓ σε οικογένειες που εμπίπτουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού οικίες / διαμερίσματα με χαμηλό ενοίκιο ή με τη μέθοδο της ενοικιαγοράς.
  5. Επιδότηση για την ανακαίνιση κατοικίας για επιστροφή κατοίκων από τα αστικά κέντρα στην ύπαιθρο και κυρίως στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές.
  6. Επαναφορά της δήλωσης  πολιτικής για τη στεγαστική ανάπτυξη των αγροτεμαχίων και τη δυνατότητα διαχωρισμού σε δίσκαλα τεμάχια και επαναφορά του συντελεστή δόμησης στο 10%.
  7. Ανέγερση φοιτητικών εστιών για παραχώρηση διαμερισμάτων σε φοιτητές με χαμηλό ενοίκιο.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 24 Μαΐου 2019

Με αφορμή τα σημερινά δημοσιεύματα που αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του στεγαστικού προβλήματος και των αστέγων, θυμίζουμε πως η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κόμμα που είχε προτείνει αντί να ψηφιστούν τα 45 εκατομμύρια για τη μείωση της τιμής των καυσίμων, τα χρήματα αυτά να δοθούν σε στοχευμένα κοινωνικά μέτρα όπως αυτά που οδηγούν στην άμβλυνση του στεγαστικού προβλήματος των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.

Τόσο κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Εσωτερικών όσο και σε συνάντηση του Προέδρου της ΕΔΕΚ με τον Υπουργό Εσωτερικών, κατατέθηκαν οι πιο κάτω συγκεκριμένες προτάσεις για άμβλυνση ή και επίλυση του στεγαστικού προβλήματος:

  1. Παραχώρηση από τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ) σε νεαρά ζευγάρια κατοικία σε τιμή κόστους.
  2. Παραχώρηση από τον ΚΟΑΓ σε οικογένειες που εμπίπτουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού οικίες / διαμερίσματα με χαμηλό ενοίκιο ή με τη μέθοδο της ενοικιαγοράς.
  3. Επιστράτευση πολυκατοικιών ή και ξενοδοχείων που δεν λειτουργούν ώστε να στεγαστούν άμεσα οι άστεγοι.
  4. Οριοθέτηση περιοχών (σε κρατική γη) στις οποίες θα αναπτυχθούν προκατασκευασμένες κατοικίες για προσωρινή στέγαση αστέγων, αποφεύγοντας τη μονιμοποίηση σε αυτό το καθεστώς καθώς και την γκετοποίησή τους, μέχρι την επίτευξη του τελικού στόχου που είναι η επανένταξή τους στον κοινωνικό ιστό.
  5. Επιδότηση για την ανακαίνιση κατοικίας για επιστροφή κατοίκων από τα αστικά κέντρα στην ύπαιθρο και κυρίως στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές.
  6. Επαναφορά της δήλωσης  πολιτικής για τη στεγαστική ανάπτυξη των αγροτεμαχίων και τη δυνατότητα διαχωρισμού σε δίσκαλα τεμάχια και επαναφορά του συντελεστή δόμησης στο 10%.
  7. Ανέγερση φοιτητικών εστιών για παραχώρηση διαμερισμάτων σε φοιτητές με χαμηλό ενοίκιο.

 

Λευκωσία, 23 Απριλίου 2019

 

  1. Αντίστροφη μέτρηση για τις ευρωεκλογές. Ποιο το στοίχημα για την ΕΔΕΚ και πόσο εφικτό να κερδηθεί αυτό;

 Αναφορικά με τις προσεχείς ευρωεκλογές τέθηκαν δύο στόχοι. Το ποσοστό του κόμματος να είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο των Βουλευτικών εκλογών του 2016 και η εκλογή ευρωβουλευτή. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις δυσκολίες  της εκλογικής αναμέτρησης είμαστε αισιόδοξοι. Είναι εφικτό να υλοποιηθούν οι στόχοι-μας και να κερδηθεί το στοίχημα.

  1. Με όλες τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, η ΕΔΕΚ χάνει την έδρα στις Βρυξέλες… Πού στηρίζετε την αισιοδοξία σας για ανατροπή των προγνωστικών;

Είναι πολύ καλά γνωστό και επιβεβαιωμένο ότι οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν τις τάσεις μέρους του εκλογικού σώματος σε μια χρονική στιγμή. Έχουν την αξία-τους, μια σωστή ανάλυση των δεδομένων μπορεί να δώσει χρήσιμα στοιχεία για την προεκλογική πορεία του κόμματος. Δεν αποτελούν όμως το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ αξιολογώντας αριθμό δημοσκοπήσεων του τελευταίου μήνα καταλήγουμε σε ορισμένα συμπεράσματα που προκύπτουν από όλες τις δημοσκοπήσεις. 1. Η ΕΔΕΚ παρουσιάζει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια το ψηλότερο ποσοστό ψήφων 2. Η συσπείρωσή-της ξεπερνά το 60% 3. Δημοσκοπικά δεν καταγράφονται αξιόλογες διαρροές, αντίθετα καταγράφονται εισροές. 4. Παρουσιάζει ένα σημαντικό απόθεμα ψήφων η προσέλευση των οποίων στην κάλπη θα δώσει περαιτέρω αύξηση στα ποσοστά. Ένα πρόσθετο στοιχείο είναι το γεγονός ότι σε όλες τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις οι δημοσκοπήσεις κατέγραφαν για την ΕΔΕΚ ποσοστά 25-30% χαμηλότερα από το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Η αισιοδοξία-μας πηγάζει από το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά η οργανωτική δομή του κόμματος και καλύφθηκαν σημαντικές αδυναμίες του παρελθόντος. Το ψηφοδέλτιο είναι ελκυστικό και σωστά σχεδιασμένο για να καλύψει τις απαιτήσεις σημαντικού μέρους του εκλογικού σώματος και τέλος οι καθαρές θέσεις που προβάλλονται τόσο για την Ευρώπη όσο και για τα θέματα του κυπριακού και της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης γίνονται πολύ πιο εύκολα αποδεκτά από τους πολίτες. Εύκολα ή δύσκολα θα κάνουμε την ανατροπή και θα υλοποιήσουμε τους στόχους-μας.

  1. Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών είναι και μία σφυγμομέτρηση για τον Μαρίνο Σιζόπουλο στην προεδρία του κόμματος;

 

Τα τελευταία 4 χρόνια προχωρήσαμε σε σημαντικές καινοτομίες, πρωτόγνωρες για τα κυπριακά δεδομένα, όπως ο περιορισμός των θητειών των στελεχών σε κομματικά και πολιτειακά αξιώματα, καθιέρωση ανοικτών στα ΜΜΕ συνεδριάσεων των συλλογικών οργάνων του κόμματος, αλλαγή του τρόπου οικονομικής διαχείρισης, νέα Διοικητική Δομή και πρόσφατα άρχισε η εφαρμογή νέας Οργανωτικής Δομής. Η  εικόνα του κόμματος παρουσιάζει μια σταδιακή αλλά σταθερή ενίσχυση της σοσιαλιστικής-του ιδεολογίας με επίκεντρο τα θέματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής ώστε να σταματήσει να θεωρείται μονοθεματικό κόμμα.  Είναι λογικό τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών να αποτελούν μια μορφή σφυγμομέτρησης της άποψης της κοινής γνώμης. Ένα θετικό αποτέλεσμα θα ενισχύσει αυτή την προσπάθεια και θα συμβάλει στη γρηγορότερη και καλύτερη ολοκλήρωσή-της. Ένα αρνητικό αποτέλεσμα εκτός από τον προβληματισμό σίγουρα θα οδηγήσει σε αναθεώρηση  επιλογών.

  1. Η μάχη της ΕΔΕΚ για την έδρα είναι με το ΕΛΑΜ, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις. Κάποιοι σας επιρρίπτουν και εσάς ως κόμμα ευθύνη για την άνοδο του… Πώς το σχολιάζετε;

Η άνοδος ακραίων κινημάτων στην Ευρώπη είναι κατ’ εξοχή αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και οδήγησε σε οικονομική δυσπραγία, σε ψηλά ποσοστά ανεργίας και γενικά σε κοινωνική εξαθλίωση. Η Κύπρος δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πέραν της οικονομικής κρίσης, συνέβαλε η ατιμωρησία των ενόχων που  εμπλέκονταν σε επιβεβαιωμένα σκάνδαλα καθώς και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Φυσικά ευθύνες άμεσα ή έμμεσα μπορούν να αποδοθούν σε κόμματα και πολιτειακούς θεσμούς. Όμως οι ευθύνες δεν είναι σε όλους οι ίδιες. Η όποια επίρριψη ευθυνών θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Η ΕΔΕΚ δεν είχε καμιά συμμετοχή στο φαγοπότι του χρηματιστηρίου. Δεν έκανε πλάτες στους τραπεζίτες. Δεν έτυχε προνομιακής διαγραφής χρεών. Δεν ψήφισε το νόμο για τις εκποιήσεις. Επιχείρησε να προστατεύσει τους πολίτες αλλά συνάντησε την άρνηση της πλειοψηφίας της Βουλής. Από τη δεκαετία του 1980 προσπάθησε ανεπιτυχώς να εκσυγχρονιστεί ο Συνεργατισμός, αλλά συνάντησε την άρνηση εκείνου του κομματικού συστήματος που ήθελε να συνεχίσει να τον ελέγχει. Όχι μόνο δεν συγκάλυψε αλλά αντίθετα αποκάλυψε σειρά σκανδάλων για τα οποία οι εμπλεκόμενοι ποτέ δεν λογοδότησαν. Οι προτάσεις που κατά καιρούς είχε καταθέσει αποσκοπούσαν στην οικονομική ενίσχυση και την προστασία των οικονομικά χαμηλότερων στρωμάτων ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή.

  1. «Η ΕΔΕΚ έχασε το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της». Φαντάζομαι έφτασε και στ΄αυτιά σας αυτό… Τι απαντάτε;

Αυτό είναι ένα αφήγημα το οποίο προβάλλεται από διάφορες κομματικές πλευρές για εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, για τη συγκάλυψη ευθυνών αλλά και παραπληροφόρηση. Οι θέσεις της ΕΔΕΚ ενοχλούν πολλούς, κόμματα και κοινωνικο-οικονομικά κατεστημένα. Η ΕΔΕΚ ποτέ δεν υιοθέτησε τη λογική του λαϊκισμού και της δημαγωγίας. Η σοσιαλιστική ιδεολογία διαπνέει το σύνολο των προτάσεων της ΕΔΕΚ τόσο για το κυπριακό όσο και για θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής.

  1. Ποια η πρόταση της ΕΔΕΚ για αυτές τις ευρωεκλογές;

Ο πυρήνας της πρότασης της ΕΔΕΚ για τις ευρωεκλογές είναι η ενίσχυση και η ενδυνάμωση της παρουσίας της πατρίδας μας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και ιδιαίτερα του ευρωκοινοβουλίου. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στην δεύτερη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα, τη σοσιαλιστική, αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, δεδομένου ότι αυτή η ομάδα διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο αναφορικά με αποφάσεις κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα οι οποίες επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών της Ε.Ε. και κατ’ επέκταση των συμπατριωτών μας. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που διέρχεται η Κύπρος, δράσεις κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής οι οποίες λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και οι οποίες ενσωματώνονται στην κυπριακή νομοθεσία μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την πατρίδα μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το υψηλότερο κοινωνικό και βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Ε.Ε. καταγραφόταν την περίοδο όπου οι σοσιαλιστές ήταν πλειοψηφία. Την ίδια περίοδο υπήρχε και ο μεγαλύτερος σεβασμός στα κράτη μέλη. Σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων, των τεράστιων κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων, των δυσμενών διακρίσεων και των ολιγομονοπωλίων. Γι’ αυτό και καλούμε τους πολίτες να συνδράμουν την προσπάθεια της ΕΔΕΚ και να ενισχύσουν την παρουσία της Κύπρου στα θεσμικά όργανα με την εκλογή ευρωβουλευτή από την ΕΔΕΚ ο οποίος θα έχει ένα ουσιαστικό ρόλο στο πλαίσιο λειτουργίας του ευρωκοινοβουλίου και όχι έναν περιθωριακό ρόλο ο οποίος ουσιαστικά θα έχει μηδενική, ίσως και αρνητική συνεισφορά.

  1. Πώς σχολιάζετε για την άνοδος της ακροδεξιάς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο; Μήπως είναι η ώρα της αυτοκριτικής για όλους;

Η άνοδος της ακροδεξιάς όπως διαπιστώθηκε και στο παρελθόν είναι αποτέλεσμα οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δεδομένων. Όσο υπάρχει αύξηση της αδιαφάνειας, απουσία δημοκρατικών διαδικασιών και αξιοκρατίας, και τη θέση-τους καταλαμβάνουν η ευνοιοκρατία, η απαξίωση των θεσμών, όταν η ανεργία και η οικονομική κρίση μεγαλώνουν το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις, μοιραία ενισχύονται τα κόμματα της ακροδεξιάς και όσα κόμματα εκφράζουν πολιτικές θέσεις ακραίες και εφαρμόζουν ολοκληρωτικού τύπου πολιτική. Γι’ αυτό βλέπουμε σε χώρες της Ευρώπης, ακόμα και σε αυτές που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα να παρατηρείται αύξηση στα κόμματα αυτού του ιδεολογικού χαρακτήρα και προσανατολισμού. Είναι λογικό ότι όλοι έχουμε  ευθύνες γι’ αυτήν την εξέλιξη όμως οι ευθύνες δεν μπορούν να επιμερίζονται εξίσου. Δεν μπορούν αν επιμεριστούν εξίσου οι ευθύνες σε αυτούς που αγωνίζονται για τους δημοκρατικούς θεσμούς, τη διαφάνεια, τη συνταγματική νομιμότητα, την κοινωνική και οικονομική στήριξη των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, που αγωνίζονται εναντίον του κοινωνικού αποκλεισμού με εκείνους που οι πράξεις και οι ενέργειές τους είτε καλοπροαίρετα είτε όχι οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα. Αυτή η πορεία πρέπει να ανακοπεί. Οι μόνοι που μπορούν να την ανακόψουν είναι οι σοσιαλιστές, οι οποίοι διαπνέονται από αισθήματα δημοκρατίας, διαφάνειας αλλά και η πολιτική-τους αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών κοινωνικής συνοχής, σμίκρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων και δημιουργίας συνθηκών ευημερίας των λαών. Στην Κύπρο η δραματική αύξηση αυτών των φαινομένων είναι αποτέλεσμα των λανθασμένων πολιτικών αποφάσεων και ενεργειών που οδήγησαν στο σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, στην ασυδοσία του τραπεζικού τομέα, στην κρίση της οικονομίας, στο κούρεμα των καταθέσεων, και στα σκάνδαλα των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

  1. Δεν λέτε όχι στις προκλήσεις ως ΕΔΕΚ, είπατε σε σχέση με την πρόταση Αβέρωφ Νεοφύτου για αυτοδιάλυση της Βουλής. Συμφωνείτε δηλαδή με την πρόταση;

Η προσφυγή στους πολίτες είναι ύψιστη δημοκρατική διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις επίλυσης πολιτικών αδιεξόδων. Ο σεβασμός στην ετυμηγορία των πολιτών όταν αυτή εκφράζεται με δημοκρατικό τρόπο πρέπει να δεδομένη. Η αυτοδιάλυση της Βουλής και η προσφυγή σε εκλογές απαιτεί 28 θετικούς ψήφους. Όταν ο ΔΗΣΥ καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση και οι υπηρεσίες του κράτους δηλώσουν υπεύθυνα ότι μπορούν να προχωρήσουν στη διεξαγωγή των εκλογών στο χρονικό περιθώριο που απομένει μέχρι τις 26 Μαΐου η ΕΔΕΚ δεν θα έχει ένσταση. Όμως θα πρέπει να σημειώσουμε και την ένστασή-μας στη διασύνδεση της πρότασης με την υιοθέτηση της οριζόντιας ψηφοφορίας. Η θέση της ΕΔΕΚ είναι γνωστή,  τον τελευταίο χρόνο πριν από εκλογές δεν πρέπει να τροποποιείται ο εκλογικός νόμος.

  1. Αναλαμβάνετε και εσείς την ευθύνη που σας αναλογεί ως κόμμα;

Ποτέ δεν αρνηθήκαμε να αναλάβουμε ευθύνες που μας αναλογούν και δεν αποποιηθήκαμε  σε κρίσιμες στιγμές τις ευθύνες-μας έναντι του λαού, της πατρίδας-μας και της ιστορίας όποιο και εάν ήταν το τίμημα. Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται όμως να αποδεχθούμε τον καταλογισμό ευθυνών που δεν μας αναλογούν γιατί κάποιοι θέλουν να αποσιωπήσουν τις δικές-τους.  Στην πρόσφατη περίπτωση της κατάρρευσης του Συνεργατισμού κάποιοι σκόπιμα επιχείρησαν να αποδώσουν ευθύνες και στην ΕΔΕΚ. Δεν ανέλαβαν όμως τις δικές-τους. Απέκρυψαν ότι ως μέλη της Βουλής καταψήφισαν προτάσεις της ΕΔΕΚ για την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως συστήματος για την εκλογή των Επιτροπειών των ΣΠΕ ή ότι ψήφισαν προτάσεις που περιόριζαν τον εποπτικό έλεγχο ή ακόμα και για την απραξία-τους που ως μέλη της κυβέρνησης δεν προχώρησαν έγκαιρα στη λήψη μέτρων για αποτροπή είτε των κομματικών παρεμβάσεων είτε για την επιλεκτική διαγραφή δανείων ή παραχώρησης δανείων. Επιχείρησαν μάλιστα κάποιοι να κατηγορήσουν την ΕΔΕΚ ότι ο λόγος για τον οποίο είχε προτείνει την απλή αναλογική ως εκλογικού συστήματος στο Συνεργατισμό ήταν για να μπορεί να εκλέγει αντιπροσώπους και να έχει μερίδιο στη διαχείρισή-του.

  1. Δημιουργήθηκε μία έντονη αντίδραση από μερίδα πολιτών εναντίον της ΕΔΕΚ στην Πάφο και όχι μόνο, για τη στάση των δημοτικών συμβούλων του κόμματος στο θέμα της ανέγερσης του μητροπολιτικού ναού στο δημοτικό κήπο. Τι μεσολάβησε για να αλλάξει η στάση δημοτικών σας συμβούλων για να αλλάξει τελικά και η απόφαση;

Η αρχική θέση της ΕΔΕΚ ήταν αρνητική ως προς την ανέγερση του ναού,  κυρίως λόγω του προτεινόμενου μεγέθους και της ασάφειας για την ανάπλαση του χώρου. Μετά τις διευκρινήσεις που δόθηκαν από τον Μητροπολίτη Πάφου ως προς το μέγεθος του ναού, αλλά και τη δυνατότητα ανάπλασης συνολικά του χώρου για να καταστεί φιλική η πρόσβασή-του στους πολίτες, κύρια σε οικογένειες και παιδιά, οι δημοτικοί σύμβουλοι του κόμματος έδωσαν θετική ψήφο. Η ΕΔΕΚ για ακόμα μια φορά επέδειξε υπευθυνότητα και με τη στάση-της έδωσε λύση σε ένα θέμα που ταλανίζει για 10 και πλέον χρόνια το Δήμο της πόλης. Ο συγκεκριμένος χώρος λόγω της «εγκατάλειψής-του» είχε καταστεί μη προσβάσιμος στους πολίτες. Όσοι διαμαρτύρονται ας καταθέσουν δημόσια τι έπραξαν τα προηγούμενα χρόνια για να αξιοποιηθεί ο χώρος. Ενόχλησε γιατί από τις 14 χιλ. τετραγωνικά μέτρα που καλύπτει το πάρκο θα παραχωρηθούν τα 600-700 για την ανέγερση ενός καλαίσθητου ναού συμβατού με την τοπιοτέχνιση της περιοχή και τα υπόλοιπα χωρίς να καταστρέφεται ως αστικός πνεύμονας πρασίνου να αναπτυχθεί με την κατασκευή παιδικής χαράς, αναψυκτηρίου και άλλων έργων ώστε να γίνει φιλικά προσβάσιμος στους πολίτες;

  1. Πώς αξιολογείτε τα δεδομένα μέχρι στιγμής σε σχέση με το ΓεΣΥ; Κατηγορηθήκατε στο παρελθόν από ορισμένους για τη στάση σας…

Τα σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται στην πορεία υλοποίησής του ΓεΣΥ γίνονται ολοένα και περισσότερο αντιληπτά ακόμα και από τους απλούς πολίτες. Όπως από την αρχή τονίσαμε όση αξία έχει η ψήφιση της νομοθεσίας άλλη τόση έχει και η υλοποίησή-της. Δυστυχώς οι φορείς που ανέλαβαν την ευθύνη για την υλοποίηση της νομοθεσίας ευθύνονται για σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και για την παραγνώριση σημαντικών προνοιών της νομοθεσίας. Η νομοθεσία προνοεί ότι πριν από την έναρξη εφαρμογής του ΓεΣΥ πρέπει να ολοκληρωθεί θετικά η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο. Η πρόνοια αυτή δεν λήφθηκε υπόψη. Τον Ιούνιο αρχίζει η εφαρμογή αλλά η αυτονόμηση θα ολοκληρωθεί μετά από 4-5 χρόνια. Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στους ασθενείς εάν το επιθυμούν να επισκεφθούν απευθείας τον ειδικό γιατρό. Με τους κανονισμούς εφαρμογής επιχειρείται έμμεσα πλην σαφώς να παρεμποδιστεί αυτό το δικαίωμα. Η  συμφωνία που έγινε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους πολιτικούς αρχηγούς προέβλεπε την αποσυμφόρηση και την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση. Όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε αυτή η συμφωνία αλλά αντίθετα η κατάσταση χειροτέρευσε. Διαπιστώσατε να αγοράζεται νέος εξοπλισμός, να δημιουργούνται νέες κλινικές, να αναβαθμίζονται τα περιφερειακά νοσοκομεία ή τα αγροτικά κέντρα ώστε να μπορούν να προσφέρουν ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες;  Η μόνη πρόνοια της νομοθεσίας που εφαρμόστηκε άμεσα ήταν η φορολόγηση των πολιτών. Κατηγορήθηκα από αυτούς που είτε δεν μπορούσαν να αντιληφθούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από μια λανθασμένη εφαρμογή μιας μεγάλης κοινωνικής μεταρρύθμισης είτε για καθαρά πολιτικές σκοπιμότητες. Σήμερα όμως τα γεγονότα μας δικαιώνουν. Η πιθανότητα εφαρμογής ενός κουτσουρεμένου ΓεΣΥ είναι πολύ μεγάλη, αλλά το κόστος δεν θα το καταβάλουν όσοι μας κατηγορούσαν αλλά οι πολίτες και κύρια αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν ποιοτική περίθαλψη λόγω της οικονομικής-τους κατάστασης.

  1. Σας ικανοποιούν τα όσα συζητήθηκαν στην σύσκεψη στο Προεδρικό για την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων;

Η απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου είναι σεβαστή, για αυτό και δεν την σχολιάσαμε. Όπως σεβαστή είναι και η πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει έφεση. Το ερώτημα όμως είναι εάν η απόρριψη της έφεσης από το Ανώτατο Δικαστήριο θα προκαλέσει ένα οικονομικό τσουνάμι τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και τι συνέπειες ενδεχομένως θα προκύψουν για την οικονομία.

  1. Ενημερωθήκατε από τον Πρόεδρο και για τις εξελίξεις σε σχέση με το Κυπριακό; Ποια η εκτίμηση σας για τη συνέχεια; Αναμένετε εξελίξεις;

Οι εξελίξεις στο κυπριακό όπως προκύπτει και από το αρχικό κείμενο της έκθεσης του Γ.Γ. του ΟΗΕ δεν είναι θετικές. Δεν φαίνεται η αποστολή της κας Λουτ να ολοκληρώνεται θετικά. Η σκόπιμη τακτική παρεμπόδισης που ακολουθεί η Τουρκία και το κατοχικό καθεστώς είναι εμφανής. Επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν πρόσθετα πολιτικά κέρδη με την απαίτηση για κατά προτεραιότητα συζήτηση και συμφωνία της «πολιτικής ισότητας». Οι προβλέψεις της ΕΔΕΚ για ακόμα μία φορά επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να γίνει αντιληπτό και συνάμα κατανοητό ότι η ασάφεια τόσο στη διαδικασία όσο και στη βάση των συνομιλιών ευνοούν την Τουρκία. Ο Πρόεδρος πρέπει να αξιοποιήσει την πρωτοβουλία και να υποστηρίξει σθεναρά ως διαδικασία τη Διεθνή Διάσκεψη με τη συμμετοχή και των 5 μονίμων μελών του Σ.Α. και ως πλαίσιο την κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος.

  1. Τριμερείς συνεργασίες,  ενίσχυση κυπροαμερικανικών σχέσεων, ψήφισμα για άρση του αμερικανικού εμπάργκο. Πολιτική αναβάθμισης του ρόλου της Κύπρου για την Κυβέρνηση, επικοινωνιακά παιχνίδια για κάποιους άλλους. Η ΕΔΕΚ πώς τοποθετείται;

Η ΕΔΕΚ από το 2015 είχε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στο Εθνικό Συμβούλιο για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου αξιοποιώντας τα ενεργειακά δεδομένα. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών, η εμπλοκή στην εκμετάλλευση του Φ.Α. εταιριών οι χώρες προέλευσης των οποίων είναι διατεθειμένες να στηρίξουν και να προστατεύσουν τις ενεργειακές-τους δραστηριότητες, την προώθηση της κατασκευής του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου (EastMed) κ.ά. Η ενδεχόμενη άρση του εμπάργκο για την πώληση όπλων από τις ΗΠΑ θα είναι θετική εξέλιξη. Η ΕΔΕΚ δεν είναι αντίθετη με την ενίσχυση των κυπροαμερικανικών σχέσεων όμως χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Οι εμπειρίες από το παρελθόν πρέπει να μας κάνουν να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Επιπρόσθετα δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο τις παραδοσιακά καλές-μας σχέσεις με άλλες χώρες.

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΔΕΚ ΗΛΙΑΣ ΜΥΡΙΑΝΘΟΥΣ

Δήλωση του Βουλευτή της ΕΔΕΚ, Ηλία Μυριάνθους για ρύθμιση λειτουργίας των Airbnb

Σχετικά με  την πρόταση νόμου που αφορά τη ρύθμιση και τη  λειτουργία τουριστικών καταλυμάτων στο πλαίσιο της διαδικτυακής πλατφόρμας, τα λεγόμενα Airbnb έχουμε επανακαταθέσει την πρόταση νόμου μαζί με τον κ. Αφέρωφ Νεοφύτου, μετά και από την ψήφιση της νέας νομοθεσίας για τα τουριστικά και ξενοδοχειακά καταλύματα. Υπάρχουν κάποιες εισηγήσεις οι οποίες θα πρέπει να ενσωματωθούν στη συγκεκριμένη πρόταση νόμου. Φαίνεται γενικά ότι όλες οι πλευρές ασπάζονται αυτές τις εισηγήσεις, οπόταν αναμένεται μετά το Πάσχα θα επανασυζητηθεί με την ενσωμάτωση των προτάσεων και να προχωρήσει στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Έχουμε πει πολλές φορές ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός, πέριξ των 40 000 τουριστικών καταλυμάτων (διαμερίσματα, επαύλεις κτλ), τα οποία είναι μη αδειούχα και επομένως δεν ελέγχονται και παράλληλα δεν καταβάλλουν τα σχετικά δικαιώματα που καταβάλλουν όσα είναι αδειοδοτημένα. Θεωρούμε ότι με την εν λόγω πρόταση όλα αυτά θα ρυθμιστούν και παράλληλα θα αναβαθμιστεί ποιοτικά και το τουριστικό μας προϊόν.

Η πιο σημαντική εισήγηση στην πρόταση είναι ότι όλα αυτά τα τουριστικά καταλύματα τα οποία δε μπορούσαν να αδειοδοτηθούν λόγω της νομοθεσίας, θα μπορούν να αδειοδοτηθούν μέσα από ένα ειδικό καθεστώς ούτως ώστε από τη μια να υπάρχει η παρακολούθηση από την αρμόδια αρχή που είναι το Υφυπουργείο Τουρισμού και από την άλλη το ίδιο το κράτος να μπορεί να ελέγχει την ποιότητα του κάθε προσφερόμενου προϊόντος, το οποίο είναι το κυριότερο που μας απασχολεί.

Επειδή έχουν λεχθεί πολλά για το θέμα της φοροδιαφυγής πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι δεν έχει καμιά σχέση με την πρόταση νόμου και είναι κάτι που αφορά τη νομοθεσία του φόρου εισοδήματος, σύμφωνα με την οποία οποιοσδήποτε έχει εισόδημα στην Κύπρο υποχρεούται να το δηλώνει. Αν δεν το πράττει έχει τις επιπτώσεις που προνοεί η νομοθεσία του φόρου εισοδήματος. Η πρόταση νόμου δεν έχει σχέση μ΄αυτό το ζήτημα.

 

Δήλωση  Βουλευτή της ΕΔΕΚ κ.Ηλία Μυριάνθους για πληρωμή του τέλους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Αναφορικά με την πρόταση νόμου που κατέθεσαν οι συνάδερφοι Ανδρέας Κυπριανού και Νίκου Νουρή για την απαλλαγή των γεωργών από την πληρωμή του τέλους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είμαστε σύμφωνοι, για να μειωθεί το κόστος των γεωργών  ώστε να αντεπεξέρχονται ανταγωνιστικά.

 

Δήλωση του Βουλευτή της ΕΔΕΚ κ.Ηλία Μυριάνθους για την έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία

Συνεχίστηκε σήμερα στην Επιτροπή Εμπορίου η συζήτηση για την έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία. Εδώ και δύο χρόνια γίνονται συζητήσεις για να βρεθεί λύση για την έλλειψη προσωπικού. Δυστυχώς, οι ζητήσεις αυτές συνεχίζονται και οι εξελίξεις μας έχουν ήδη προλάβει. Υπάρχει μια σοβαρότατη έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία και αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να βρούμε όσο το δυνατόν πιο άμεσες λύσεις για να απαμβλυνθεί στο βαθμό που ει δυνατόν το πρόβλημα.

Έχει αναφερθεί ότι μια μέση λύση θα ήταν η παραχώρηση αδειών εργοδότησης σε φοιτητές και σε αιτητές πολιτικού ασύλου. Για αυτές τις δύο περιπτώσεις χρειάζονται κάποιες ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σε νόμιμα πλαίσια. Από την άλλη, υπάρχει ζήτημα από την πλευρά της Υπουργού Εργασίας να υπογραφτεί το συγκεκριμένο διάταγμα.

Αναμένουμε το ζήτημα αυτό να κλείσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα για να μην μας προλάβουν οι εξελίξεις εν όψει της επερχόμενης τουριστικής περιόδου. Αναμφίβολα η σοβαρή αυτή έλλειψη εργατικού δυναμικού είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει και τους ίδιους τους εργοδότες σε ό,τι αφορά το ύψος των παρεχόμενων μισθολογικών επιπέδων που είναι από τα βασικότερα στοιχεία προσέλκυσης εργατικού δυναμικού.

 

Γραφείο Τύπου ΕΔΕΚ,

Λευκωσία, 16 Απριλίου 2019