ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με αφορμή τα σημερινά δημοσιεύματα που αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του στεγαστικού προβλήματος και των αστέγων, θυμίζουμε πως η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κόμμα που είχε προτείνει αντί να ψηφιστούν τα 45 εκατομμύρια για τη μείωση της τιμής των καυσίμων, τα χρήματα αυτά να δοθούν σε στοχευμένα κοινωνικά μέτρα όπως αυτά που οδηγούν στην άμβλυνση του στεγαστικού προβλήματος των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.

Τόσο κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Εσωτερικών όσο και σε συνάντηση του Προέδρου της ΕΔΕΚ με τον Υπουργό Εσωτερικών, κατατέθηκαν οι πιο κάτω συγκεκριμένες προτάσεις για άμβλυνση ή και επίλυση του στεγαστικού προβλήματος:

  1. Παραχώρηση από τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ) σε νεαρά ζευγάρια κατοικία σε τιμή κόστους.
  2. Παραχώρηση από τον ΚΟΑΓ σε οικογένειες που εμπίπτουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού οικίες / διαμερίσματα με χαμηλό ενοίκιο ή με τη μέθοδο της ενοικιαγοράς.
  3. Επιστράτευση πολυκατοικιών ή και ξενοδοχείων που δεν λειτουργούν ώστε να στεγαστούν άμεσα οι άστεγοι.
  4. Οριοθέτηση περιοχών (σε κρατική γη) στις οποίες θα αναπτυχθούν προκατασκευασμένες κατοικίες για προσωρινή στέγαση αστέγων, αποφεύγοντας τη μονιμοποίηση σε αυτό το καθεστώς καθώς και την γκετοποίησή τους, μέχρι την επίτευξη του τελικού στόχου που είναι η επανένταξή τους στον κοινωνικό ιστό.
  5. Επιδότηση για την ανακαίνιση κατοικίας για επιστροφή κατοίκων από τα αστικά κέντρα στην ύπαιθρο και κυρίως στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές.
  6. Επαναφορά της δήλωσης  πολιτικής για τη στεγαστική ανάπτυξη των αγροτεμαχίων και τη δυνατότητα διαχωρισμού σε δίσκαλα τεμάχια και επαναφορά του συντελεστή δόμησης στο 10%.
  7. Ανέγερση φοιτητικών εστιών για παραχώρηση διαμερισμάτων σε φοιτητές με χαμηλό ενοίκιο.

 

Λευκωσία, 23 Απριλίου 2019

 

  1. Αντίστροφη μέτρηση για τις ευρωεκλογές. Ποιο το στοίχημα για την ΕΔΕΚ και πόσο εφικτό να κερδηθεί αυτό;

 Αναφορικά με τις προσεχείς ευρωεκλογές τέθηκαν δύο στόχοι. Το ποσοστό του κόμματος να είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο των Βουλευτικών εκλογών του 2016 και η εκλογή ευρωβουλευτή. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις δυσκολίες  της εκλογικής αναμέτρησης είμαστε αισιόδοξοι. Είναι εφικτό να υλοποιηθούν οι στόχοι-μας και να κερδηθεί το στοίχημα.

  1. Με όλες τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, η ΕΔΕΚ χάνει την έδρα στις Βρυξέλες… Πού στηρίζετε την αισιοδοξία σας για ανατροπή των προγνωστικών;

Είναι πολύ καλά γνωστό και επιβεβαιωμένο ότι οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν τις τάσεις μέρους του εκλογικού σώματος σε μια χρονική στιγμή. Έχουν την αξία-τους, μια σωστή ανάλυση των δεδομένων μπορεί να δώσει χρήσιμα στοιχεία για την προεκλογική πορεία του κόμματος. Δεν αποτελούν όμως το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ αξιολογώντας αριθμό δημοσκοπήσεων του τελευταίου μήνα καταλήγουμε σε ορισμένα συμπεράσματα που προκύπτουν από όλες τις δημοσκοπήσεις. 1. Η ΕΔΕΚ παρουσιάζει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια το ψηλότερο ποσοστό ψήφων 2. Η συσπείρωσή-της ξεπερνά το 60% 3. Δημοσκοπικά δεν καταγράφονται αξιόλογες διαρροές, αντίθετα καταγράφονται εισροές. 4. Παρουσιάζει ένα σημαντικό απόθεμα ψήφων η προσέλευση των οποίων στην κάλπη θα δώσει περαιτέρω αύξηση στα ποσοστά. Ένα πρόσθετο στοιχείο είναι το γεγονός ότι σε όλες τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις οι δημοσκοπήσεις κατέγραφαν για την ΕΔΕΚ ποσοστά 25-30% χαμηλότερα από το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Η αισιοδοξία-μας πηγάζει από το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά η οργανωτική δομή του κόμματος και καλύφθηκαν σημαντικές αδυναμίες του παρελθόντος. Το ψηφοδέλτιο είναι ελκυστικό και σωστά σχεδιασμένο για να καλύψει τις απαιτήσεις σημαντικού μέρους του εκλογικού σώματος και τέλος οι καθαρές θέσεις που προβάλλονται τόσο για την Ευρώπη όσο και για τα θέματα του κυπριακού και της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης γίνονται πολύ πιο εύκολα αποδεκτά από τους πολίτες. Εύκολα ή δύσκολα θα κάνουμε την ανατροπή και θα υλοποιήσουμε τους στόχους-μας.

  1. Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών είναι και μία σφυγμομέτρηση για τον Μαρίνο Σιζόπουλο στην προεδρία του κόμματος;

 

Τα τελευταία 4 χρόνια προχωρήσαμε σε σημαντικές καινοτομίες, πρωτόγνωρες για τα κυπριακά δεδομένα, όπως ο περιορισμός των θητειών των στελεχών σε κομματικά και πολιτειακά αξιώματα, καθιέρωση ανοικτών στα ΜΜΕ συνεδριάσεων των συλλογικών οργάνων του κόμματος, αλλαγή του τρόπου οικονομικής διαχείρισης, νέα Διοικητική Δομή και πρόσφατα άρχισε η εφαρμογή νέας Οργανωτικής Δομής. Η  εικόνα του κόμματος παρουσιάζει μια σταδιακή αλλά σταθερή ενίσχυση της σοσιαλιστικής-του ιδεολογίας με επίκεντρο τα θέματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής ώστε να σταματήσει να θεωρείται μονοθεματικό κόμμα.  Είναι λογικό τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών να αποτελούν μια μορφή σφυγμομέτρησης της άποψης της κοινής γνώμης. Ένα θετικό αποτέλεσμα θα ενισχύσει αυτή την προσπάθεια και θα συμβάλει στη γρηγορότερη και καλύτερη ολοκλήρωσή-της. Ένα αρνητικό αποτέλεσμα εκτός από τον προβληματισμό σίγουρα θα οδηγήσει σε αναθεώρηση  επιλογών.

  1. Η μάχη της ΕΔΕΚ για την έδρα είναι με το ΕΛΑΜ, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις. Κάποιοι σας επιρρίπτουν και εσάς ως κόμμα ευθύνη για την άνοδο του… Πώς το σχολιάζετε;

Η άνοδος ακραίων κινημάτων στην Ευρώπη είναι κατ’ εξοχή αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και οδήγησε σε οικονομική δυσπραγία, σε ψηλά ποσοστά ανεργίας και γενικά σε κοινωνική εξαθλίωση. Η Κύπρος δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πέραν της οικονομικής κρίσης, συνέβαλε η ατιμωρησία των ενόχων που  εμπλέκονταν σε επιβεβαιωμένα σκάνδαλα καθώς και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Φυσικά ευθύνες άμεσα ή έμμεσα μπορούν να αποδοθούν σε κόμματα και πολιτειακούς θεσμούς. Όμως οι ευθύνες δεν είναι σε όλους οι ίδιες. Η όποια επίρριψη ευθυνών θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Η ΕΔΕΚ δεν είχε καμιά συμμετοχή στο φαγοπότι του χρηματιστηρίου. Δεν έκανε πλάτες στους τραπεζίτες. Δεν έτυχε προνομιακής διαγραφής χρεών. Δεν ψήφισε το νόμο για τις εκποιήσεις. Επιχείρησε να προστατεύσει τους πολίτες αλλά συνάντησε την άρνηση της πλειοψηφίας της Βουλής. Από τη δεκαετία του 1980 προσπάθησε ανεπιτυχώς να εκσυγχρονιστεί ο Συνεργατισμός, αλλά συνάντησε την άρνηση εκείνου του κομματικού συστήματος που ήθελε να συνεχίσει να τον ελέγχει. Όχι μόνο δεν συγκάλυψε αλλά αντίθετα αποκάλυψε σειρά σκανδάλων για τα οποία οι εμπλεκόμενοι ποτέ δεν λογοδότησαν. Οι προτάσεις που κατά καιρούς είχε καταθέσει αποσκοπούσαν στην οικονομική ενίσχυση και την προστασία των οικονομικά χαμηλότερων στρωμάτων ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή.

  1. «Η ΕΔΕΚ έχασε το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της». Φαντάζομαι έφτασε και στ΄αυτιά σας αυτό… Τι απαντάτε;

Αυτό είναι ένα αφήγημα το οποίο προβάλλεται από διάφορες κομματικές πλευρές για εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, για τη συγκάλυψη ευθυνών αλλά και παραπληροφόρηση. Οι θέσεις της ΕΔΕΚ ενοχλούν πολλούς, κόμματα και κοινωνικο-οικονομικά κατεστημένα. Η ΕΔΕΚ ποτέ δεν υιοθέτησε τη λογική του λαϊκισμού και της δημαγωγίας. Η σοσιαλιστική ιδεολογία διαπνέει το σύνολο των προτάσεων της ΕΔΕΚ τόσο για το κυπριακό όσο και για θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής.

  1. Ποια η πρόταση της ΕΔΕΚ για αυτές τις ευρωεκλογές;

Ο πυρήνας της πρότασης της ΕΔΕΚ για τις ευρωεκλογές είναι η ενίσχυση και η ενδυνάμωση της παρουσίας της πατρίδας μας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και ιδιαίτερα του ευρωκοινοβουλίου. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στην δεύτερη μεγαλύτερη πολιτική ομάδα, τη σοσιαλιστική, αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, δεδομένου ότι αυτή η ομάδα διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο αναφορικά με αποφάσεις κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα οι οποίες επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών της Ε.Ε. και κατ’ επέκταση των συμπατριωτών μας. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που διέρχεται η Κύπρος, δράσεις κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής οι οποίες λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και οι οποίες ενσωματώνονται στην κυπριακή νομοθεσία μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την πατρίδα μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το υψηλότερο κοινωνικό και βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Ε.Ε. καταγραφόταν την περίοδο όπου οι σοσιαλιστές ήταν πλειοψηφία. Την ίδια περίοδο υπήρχε και ο μεγαλύτερος σεβασμός στα κράτη μέλη. Σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων, των τεράστιων κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων, των δυσμενών διακρίσεων και των ολιγομονοπωλίων. Γι’ αυτό και καλούμε τους πολίτες να συνδράμουν την προσπάθεια της ΕΔΕΚ και να ενισχύσουν την παρουσία της Κύπρου στα θεσμικά όργανα με την εκλογή ευρωβουλευτή από την ΕΔΕΚ ο οποίος θα έχει ένα ουσιαστικό ρόλο στο πλαίσιο λειτουργίας του ευρωκοινοβουλίου και όχι έναν περιθωριακό ρόλο ο οποίος ουσιαστικά θα έχει μηδενική, ίσως και αρνητική συνεισφορά.

  1. Πώς σχολιάζετε για την άνοδος της ακροδεξιάς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο; Μήπως είναι η ώρα της αυτοκριτικής για όλους;

Η άνοδος της ακροδεξιάς όπως διαπιστώθηκε και στο παρελθόν είναι αποτέλεσμα οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δεδομένων. Όσο υπάρχει αύξηση της αδιαφάνειας, απουσία δημοκρατικών διαδικασιών και αξιοκρατίας, και τη θέση-τους καταλαμβάνουν η ευνοιοκρατία, η απαξίωση των θεσμών, όταν η ανεργία και η οικονομική κρίση μεγαλώνουν το χάσμα ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις, μοιραία ενισχύονται τα κόμματα της ακροδεξιάς και όσα κόμματα εκφράζουν πολιτικές θέσεις ακραίες και εφαρμόζουν ολοκληρωτικού τύπου πολιτική. Γι’ αυτό βλέπουμε σε χώρες της Ευρώπης, ακόμα και σε αυτές που δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα να παρατηρείται αύξηση στα κόμματα αυτού του ιδεολογικού χαρακτήρα και προσανατολισμού. Είναι λογικό ότι όλοι έχουμε  ευθύνες γι’ αυτήν την εξέλιξη όμως οι ευθύνες δεν μπορούν να επιμερίζονται εξίσου. Δεν μπορούν αν επιμεριστούν εξίσου οι ευθύνες σε αυτούς που αγωνίζονται για τους δημοκρατικούς θεσμούς, τη διαφάνεια, τη συνταγματική νομιμότητα, την κοινωνική και οικονομική στήριξη των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, που αγωνίζονται εναντίον του κοινωνικού αποκλεισμού με εκείνους που οι πράξεις και οι ενέργειές τους είτε καλοπροαίρετα είτε όχι οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα. Αυτή η πορεία πρέπει να ανακοπεί. Οι μόνοι που μπορούν να την ανακόψουν είναι οι σοσιαλιστές, οι οποίοι διαπνέονται από αισθήματα δημοκρατίας, διαφάνειας αλλά και η πολιτική-τους αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών κοινωνικής συνοχής, σμίκρυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων και δημιουργίας συνθηκών ευημερίας των λαών. Στην Κύπρο η δραματική αύξηση αυτών των φαινομένων είναι αποτέλεσμα των λανθασμένων πολιτικών αποφάσεων και ενεργειών που οδήγησαν στο σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, στην ασυδοσία του τραπεζικού τομέα, στην κρίση της οικονομίας, στο κούρεμα των καταθέσεων, και στα σκάνδαλα των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

  1. Δεν λέτε όχι στις προκλήσεις ως ΕΔΕΚ, είπατε σε σχέση με την πρόταση Αβέρωφ Νεοφύτου για αυτοδιάλυση της Βουλής. Συμφωνείτε δηλαδή με την πρόταση;

Η προσφυγή στους πολίτες είναι ύψιστη δημοκρατική διαδικασία και σε πολλές περιπτώσεις επίλυσης πολιτικών αδιεξόδων. Ο σεβασμός στην ετυμηγορία των πολιτών όταν αυτή εκφράζεται με δημοκρατικό τρόπο πρέπει να δεδομένη. Η αυτοδιάλυση της Βουλής και η προσφυγή σε εκλογές απαιτεί 28 θετικούς ψήφους. Όταν ο ΔΗΣΥ καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση και οι υπηρεσίες του κράτους δηλώσουν υπεύθυνα ότι μπορούν να προχωρήσουν στη διεξαγωγή των εκλογών στο χρονικό περιθώριο που απομένει μέχρι τις 26 Μαΐου η ΕΔΕΚ δεν θα έχει ένσταση. Όμως θα πρέπει να σημειώσουμε και την ένστασή-μας στη διασύνδεση της πρότασης με την υιοθέτηση της οριζόντιας ψηφοφορίας. Η θέση της ΕΔΕΚ είναι γνωστή,  τον τελευταίο χρόνο πριν από εκλογές δεν πρέπει να τροποποιείται ο εκλογικός νόμος.

  1. Αναλαμβάνετε και εσείς την ευθύνη που σας αναλογεί ως κόμμα;

Ποτέ δεν αρνηθήκαμε να αναλάβουμε ευθύνες που μας αναλογούν και δεν αποποιηθήκαμε  σε κρίσιμες στιγμές τις ευθύνες-μας έναντι του λαού, της πατρίδας-μας και της ιστορίας όποιο και εάν ήταν το τίμημα. Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται όμως να αποδεχθούμε τον καταλογισμό ευθυνών που δεν μας αναλογούν γιατί κάποιοι θέλουν να αποσιωπήσουν τις δικές-τους.  Στην πρόσφατη περίπτωση της κατάρρευσης του Συνεργατισμού κάποιοι σκόπιμα επιχείρησαν να αποδώσουν ευθύνες και στην ΕΔΕΚ. Δεν ανέλαβαν όμως τις δικές-τους. Απέκρυψαν ότι ως μέλη της Βουλής καταψήφισαν προτάσεις της ΕΔΕΚ για την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως συστήματος για την εκλογή των Επιτροπειών των ΣΠΕ ή ότι ψήφισαν προτάσεις που περιόριζαν τον εποπτικό έλεγχο ή ακόμα και για την απραξία-τους που ως μέλη της κυβέρνησης δεν προχώρησαν έγκαιρα στη λήψη μέτρων για αποτροπή είτε των κομματικών παρεμβάσεων είτε για την επιλεκτική διαγραφή δανείων ή παραχώρησης δανείων. Επιχείρησαν μάλιστα κάποιοι να κατηγορήσουν την ΕΔΕΚ ότι ο λόγος για τον οποίο είχε προτείνει την απλή αναλογική ως εκλογικού συστήματος στο Συνεργατισμό ήταν για να μπορεί να εκλέγει αντιπροσώπους και να έχει μερίδιο στη διαχείρισή-του.

  1. Δημιουργήθηκε μία έντονη αντίδραση από μερίδα πολιτών εναντίον της ΕΔΕΚ στην Πάφο και όχι μόνο, για τη στάση των δημοτικών συμβούλων του κόμματος στο θέμα της ανέγερσης του μητροπολιτικού ναού στο δημοτικό κήπο. Τι μεσολάβησε για να αλλάξει η στάση δημοτικών σας συμβούλων για να αλλάξει τελικά και η απόφαση;

Η αρχική θέση της ΕΔΕΚ ήταν αρνητική ως προς την ανέγερση του ναού,  κυρίως λόγω του προτεινόμενου μεγέθους και της ασάφειας για την ανάπλαση του χώρου. Μετά τις διευκρινήσεις που δόθηκαν από τον Μητροπολίτη Πάφου ως προς το μέγεθος του ναού, αλλά και τη δυνατότητα ανάπλασης συνολικά του χώρου για να καταστεί φιλική η πρόσβασή-του στους πολίτες, κύρια σε οικογένειες και παιδιά, οι δημοτικοί σύμβουλοι του κόμματος έδωσαν θετική ψήφο. Η ΕΔΕΚ για ακόμα μια φορά επέδειξε υπευθυνότητα και με τη στάση-της έδωσε λύση σε ένα θέμα που ταλανίζει για 10 και πλέον χρόνια το Δήμο της πόλης. Ο συγκεκριμένος χώρος λόγω της «εγκατάλειψής-του» είχε καταστεί μη προσβάσιμος στους πολίτες. Όσοι διαμαρτύρονται ας καταθέσουν δημόσια τι έπραξαν τα προηγούμενα χρόνια για να αξιοποιηθεί ο χώρος. Ενόχλησε γιατί από τις 14 χιλ. τετραγωνικά μέτρα που καλύπτει το πάρκο θα παραχωρηθούν τα 600-700 για την ανέγερση ενός καλαίσθητου ναού συμβατού με την τοπιοτέχνιση της περιοχή και τα υπόλοιπα χωρίς να καταστρέφεται ως αστικός πνεύμονας πρασίνου να αναπτυχθεί με την κατασκευή παιδικής χαράς, αναψυκτηρίου και άλλων έργων ώστε να γίνει φιλικά προσβάσιμος στους πολίτες;

  1. Πώς αξιολογείτε τα δεδομένα μέχρι στιγμής σε σχέση με το ΓεΣΥ; Κατηγορηθήκατε στο παρελθόν από ορισμένους για τη στάση σας…

Τα σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται στην πορεία υλοποίησής του ΓεΣΥ γίνονται ολοένα και περισσότερο αντιληπτά ακόμα και από τους απλούς πολίτες. Όπως από την αρχή τονίσαμε όση αξία έχει η ψήφιση της νομοθεσίας άλλη τόση έχει και η υλοποίησή-της. Δυστυχώς οι φορείς που ανέλαβαν την ευθύνη για την υλοποίηση της νομοθεσίας ευθύνονται για σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και για την παραγνώριση σημαντικών προνοιών της νομοθεσίας. Η νομοθεσία προνοεί ότι πριν από την έναρξη εφαρμογής του ΓεΣΥ πρέπει να ολοκληρωθεί θετικά η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο. Η πρόνοια αυτή δεν λήφθηκε υπόψη. Τον Ιούνιο αρχίζει η εφαρμογή αλλά η αυτονόμηση θα ολοκληρωθεί μετά από 4-5 χρόνια. Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στους ασθενείς εάν το επιθυμούν να επισκεφθούν απευθείας τον ειδικό γιατρό. Με τους κανονισμούς εφαρμογής επιχειρείται έμμεσα πλην σαφώς να παρεμποδιστεί αυτό το δικαίωμα. Η  συμφωνία που έγινε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους πολιτικούς αρχηγούς προέβλεπε την αποσυμφόρηση και την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση. Όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε αυτή η συμφωνία αλλά αντίθετα η κατάσταση χειροτέρευσε. Διαπιστώσατε να αγοράζεται νέος εξοπλισμός, να δημιουργούνται νέες κλινικές, να αναβαθμίζονται τα περιφερειακά νοσοκομεία ή τα αγροτικά κέντρα ώστε να μπορούν να προσφέρουν ποιοτική περίθαλψη στους πολίτες;  Η μόνη πρόνοια της νομοθεσίας που εφαρμόστηκε άμεσα ήταν η φορολόγηση των πολιτών. Κατηγορήθηκα από αυτούς που είτε δεν μπορούσαν να αντιληφθούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από μια λανθασμένη εφαρμογή μιας μεγάλης κοινωνικής μεταρρύθμισης είτε για καθαρά πολιτικές σκοπιμότητες. Σήμερα όμως τα γεγονότα μας δικαιώνουν. Η πιθανότητα εφαρμογής ενός κουτσουρεμένου ΓεΣΥ είναι πολύ μεγάλη, αλλά το κόστος δεν θα το καταβάλουν όσοι μας κατηγορούσαν αλλά οι πολίτες και κύρια αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν ποιοτική περίθαλψη λόγω της οικονομικής-τους κατάστασης.

  1. Σας ικανοποιούν τα όσα συζητήθηκαν στην σύσκεψη στο Προεδρικό για την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων;

Η απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου είναι σεβαστή, για αυτό και δεν την σχολιάσαμε. Όπως σεβαστή είναι και η πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει έφεση. Το ερώτημα όμως είναι εάν η απόρριψη της έφεσης από το Ανώτατο Δικαστήριο θα προκαλέσει ένα οικονομικό τσουνάμι τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και τι συνέπειες ενδεχομένως θα προκύψουν για την οικονομία.

  1. Ενημερωθήκατε από τον Πρόεδρο και για τις εξελίξεις σε σχέση με το Κυπριακό; Ποια η εκτίμηση σας για τη συνέχεια; Αναμένετε εξελίξεις;

Οι εξελίξεις στο κυπριακό όπως προκύπτει και από το αρχικό κείμενο της έκθεσης του Γ.Γ. του ΟΗΕ δεν είναι θετικές. Δεν φαίνεται η αποστολή της κας Λουτ να ολοκληρώνεται θετικά. Η σκόπιμη τακτική παρεμπόδισης που ακολουθεί η Τουρκία και το κατοχικό καθεστώς είναι εμφανής. Επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν πρόσθετα πολιτικά κέρδη με την απαίτηση για κατά προτεραιότητα συζήτηση και συμφωνία της «πολιτικής ισότητας». Οι προβλέψεις της ΕΔΕΚ για ακόμα μία φορά επιβεβαιώθηκαν. Πρέπει να γίνει αντιληπτό και συνάμα κατανοητό ότι η ασάφεια τόσο στη διαδικασία όσο και στη βάση των συνομιλιών ευνοούν την Τουρκία. Ο Πρόεδρος πρέπει να αξιοποιήσει την πρωτοβουλία και να υποστηρίξει σθεναρά ως διαδικασία τη Διεθνή Διάσκεψη με τη συμμετοχή και των 5 μονίμων μελών του Σ.Α. και ως πλαίσιο την κατά προτεραιότητα συζήτηση της διεθνούς πτυχής του προβλήματος.

  1. Τριμερείς συνεργασίες,  ενίσχυση κυπροαμερικανικών σχέσεων, ψήφισμα για άρση του αμερικανικού εμπάργκο. Πολιτική αναβάθμισης του ρόλου της Κύπρου για την Κυβέρνηση, επικοινωνιακά παιχνίδια για κάποιους άλλους. Η ΕΔΕΚ πώς τοποθετείται;

Η ΕΔΕΚ από το 2015 είχε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στο Εθνικό Συμβούλιο για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου αξιοποιώντας τα ενεργειακά δεδομένα. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών, η εμπλοκή στην εκμετάλλευση του Φ.Α. εταιριών οι χώρες προέλευσης των οποίων είναι διατεθειμένες να στηρίξουν και να προστατεύσουν τις ενεργειακές-τους δραστηριότητες, την προώθηση της κατασκευής του αγωγού της ανατολικής Μεσογείου (EastMed) κ.ά. Η ενδεχόμενη άρση του εμπάργκο για την πώληση όπλων από τις ΗΠΑ θα είναι θετική εξέλιξη. Η ΕΔΕΚ δεν είναι αντίθετη με την ενίσχυση των κυπροαμερικανικών σχέσεων όμως χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Οι εμπειρίες από το παρελθόν πρέπει να μας κάνουν να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Επιπρόσθετα δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο τις παραδοσιακά καλές-μας σχέσεις με άλλες χώρες.

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΔΕΚ ΗΛΙΑΣ ΜΥΡΙΑΝΘΟΥΣ

Δήλωση του Βουλευτή της ΕΔΕΚ, Ηλία Μυριάνθους για ρύθμιση λειτουργίας των Airbnb

Σχετικά με  την πρόταση νόμου που αφορά τη ρύθμιση και τη  λειτουργία τουριστικών καταλυμάτων στο πλαίσιο της διαδικτυακής πλατφόρμας, τα λεγόμενα Airbnb έχουμε επανακαταθέσει την πρόταση νόμου μαζί με τον κ. Αφέρωφ Νεοφύτου, μετά και από την ψήφιση της νέας νομοθεσίας για τα τουριστικά και ξενοδοχειακά καταλύματα. Υπάρχουν κάποιες εισηγήσεις οι οποίες θα πρέπει να ενσωματωθούν στη συγκεκριμένη πρόταση νόμου. Φαίνεται γενικά ότι όλες οι πλευρές ασπάζονται αυτές τις εισηγήσεις, οπόταν αναμένεται μετά το Πάσχα θα επανασυζητηθεί με την ενσωμάτωση των προτάσεων και να προχωρήσει στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Έχουμε πει πολλές φορές ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός, πέριξ των 40 000 τουριστικών καταλυμάτων (διαμερίσματα, επαύλεις κτλ), τα οποία είναι μη αδειούχα και επομένως δεν ελέγχονται και παράλληλα δεν καταβάλλουν τα σχετικά δικαιώματα που καταβάλλουν όσα είναι αδειοδοτημένα. Θεωρούμε ότι με την εν λόγω πρόταση όλα αυτά θα ρυθμιστούν και παράλληλα θα αναβαθμιστεί ποιοτικά και το τουριστικό μας προϊόν.

Η πιο σημαντική εισήγηση στην πρόταση είναι ότι όλα αυτά τα τουριστικά καταλύματα τα οποία δε μπορούσαν να αδειοδοτηθούν λόγω της νομοθεσίας, θα μπορούν να αδειοδοτηθούν μέσα από ένα ειδικό καθεστώς ούτως ώστε από τη μια να υπάρχει η παρακολούθηση από την αρμόδια αρχή που είναι το Υφυπουργείο Τουρισμού και από την άλλη το ίδιο το κράτος να μπορεί να ελέγχει την ποιότητα του κάθε προσφερόμενου προϊόντος, το οποίο είναι το κυριότερο που μας απασχολεί.

Επειδή έχουν λεχθεί πολλά για το θέμα της φοροδιαφυγής πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι δεν έχει καμιά σχέση με την πρόταση νόμου και είναι κάτι που αφορά τη νομοθεσία του φόρου εισοδήματος, σύμφωνα με την οποία οποιοσδήποτε έχει εισόδημα στην Κύπρο υποχρεούται να το δηλώνει. Αν δεν το πράττει έχει τις επιπτώσεις που προνοεί η νομοθεσία του φόρου εισοδήματος. Η πρόταση νόμου δεν έχει σχέση μ΄αυτό το ζήτημα.

 

Δήλωση  Βουλευτή της ΕΔΕΚ κ.Ηλία Μυριάνθους για πληρωμή του τέλους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Αναφορικά με την πρόταση νόμου που κατέθεσαν οι συνάδερφοι Ανδρέας Κυπριανού και Νίκου Νουρή για την απαλλαγή των γεωργών από την πληρωμή του τέλους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είμαστε σύμφωνοι, για να μειωθεί το κόστος των γεωργών  ώστε να αντεπεξέρχονται ανταγωνιστικά.

 

Δήλωση του Βουλευτή της ΕΔΕΚ κ.Ηλία Μυριάνθους για την έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία

Συνεχίστηκε σήμερα στην Επιτροπή Εμπορίου η συζήτηση για την έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία. Εδώ και δύο χρόνια γίνονται συζητήσεις για να βρεθεί λύση για την έλλειψη προσωπικού. Δυστυχώς, οι ζητήσεις αυτές συνεχίζονται και οι εξελίξεις μας έχουν ήδη προλάβει. Υπάρχει μια σοβαρότατη έλλειψη προσωπικού στην τουριστική βιομηχανία και αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να βρούμε όσο το δυνατόν πιο άμεσες λύσεις για να απαμβλυνθεί στο βαθμό που ει δυνατόν το πρόβλημα.

Έχει αναφερθεί ότι μια μέση λύση θα ήταν η παραχώρηση αδειών εργοδότησης σε φοιτητές και σε αιτητές πολιτικού ασύλου. Για αυτές τις δύο περιπτώσεις χρειάζονται κάποιες ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σε νόμιμα πλαίσια. Από την άλλη, υπάρχει ζήτημα από την πλευρά της Υπουργού Εργασίας να υπογραφτεί το συγκεκριμένο διάταγμα.

Αναμένουμε το ζήτημα αυτό να κλείσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα για να μην μας προλάβουν οι εξελίξεις εν όψει της επερχόμενης τουριστικής περιόδου. Αναμφίβολα η σοβαρή αυτή έλλειψη εργατικού δυναμικού είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει και τους ίδιους τους εργοδότες σε ό,τι αφορά το ύψος των παρεχόμενων μισθολογικών επιπέδων που είναι από τα βασικότερα στοιχεία προσέλκυσης εργατικού δυναμικού.

 

Γραφείο Τύπου ΕΔΕΚ,

Λευκωσία, 16 Απριλίου 2019

 

 

 

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος στο βήμα της Βουλής των Αντιπροσώπων κατά τη διάρκεια της επετειακής συνεδρίας της Βουλής

Διευκρινίσεις του Κ.Σ.ΕΔΕΚ  ως προς το περιεχόμενο του ψηφίσματος για την κατάρρευση του Συνεργατισμού

 

Κύριε Πρόεδρε, κύριες και κύριοι συνάδελφοι,

την προηγούμενη βδομάδα στην αρχική μου τοποθέτηση είχα αναφερθεί με συγκεκριμένα στοιχεία για τις ευθύνες που υπήρχαν τόσο πριν από το 2013 για τον τρόπο διαχείρισης του Συνεργατισμού, για τις παρεμβάσεις, για την στέρηση σημαντικού εποπτικού ελέγχου, για την ευνοιοκρατία που υπήρχε, τα προβλήματα που προκλήθηκαν, καθώς επίσης και τις ευθύνες που ακολούθησαν μετά το 2013.

Ως εκ τούτου θεωρώ ότι δεν είναι της ώρας αυτή τη στιγμή να αναφερθώ ξανά σε αυτά τα ζητήματα αλλά μου δίνεται η ευκαιρία σήμερα να απαντήσω σε ορισμένα από τα όσα ακούστηκαν την περασμένη βδομάδα . Μάλιστα μία από τις κατηγορίες η οποία υπήρχε για την ΕΔΕΚ ήταν ότι αγωνιζόμαστε πριν από το 2013 συστηματικά να υιοθετηθεί η απλή αναλογική ως εκλογικού συστήματος για την εκλογή των επιτροπειών των Συνεργατικών Πιστωτικών Εταιρειών. Γι’ αυτό αντί να θεωρηθεί ότι ήταν μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, προς την διαφάνεια, προς τη δημοκρατία, προς τον πλουραλισμό και τον καλύτερο έλεγχο, θωρήθηκε ότι ήταν ακριβώς γιατί θέλαμε να λαμβάνουμε κι εμείς μέρος στις επιτροπείες για να τακτοποιούμε δήθεν τους δικούς μας! Ε κάποιοι από τη στιγμή που διαφωνούν με την απλή αναλογική η οποία είναι το πλέον δημοκρατικό εκλογικό σύστημα στον πλανήτη, διερωτώμαι, γιατί συμμετέχουν σε διαδικασίες εκλογής σωμάτων με την απλή αναλογική οι ίδιοι; Είναι ένα ερώτημα το οποίο πρέπει να απαντήσουν και δεν απαντούν. Γιατί ακριβώς από τη στιγμή που είτε είσαι υπέρ της δημοκρατίας είτε υπέρ του ολοκληρωτισμού πρέπει να έχεις και συγκεκριμένες θέσεις και τοποθετήσεις ξεκάθαρες, ποιο από τα δύο υιοθετείς και ακολουθείς.

Επίσης έγινε μια επίκληση ότι η ΕΔΕΚ έλαβε μέρος στη διαδικασία της ψήφισης τον Ιούλιο του 2018 για την πώληση της συνεργατικής κυπριακής τράπεζας στην ελληνική τράπεζα. Επικαλούμενοι μάλιστα μία επίσκεψη προσωπική δική μου στο προεδρικό μέγαρο και συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Η συνάντηση αυτή ήταν γνωστοποιημένη από την ίδια στιγμή και μάλιστα υπήρξε και στην συνεδρίαση της επιτροπής οικονομικών ανοικτή τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας που αφορούσε ένα σημαντικό ζήτημα που είχε σχέση με τις εκποιήσεις. Ότι δεν θα μπορούσαν οι τράπεζες να προχωρήσουν σε διαδικασία εκποίησης ενώ υπήρχε προσφυγή από τον πρωτοωφειλέτη, τον δανειολήπτη δηλαδή, σε ένδικα μέτρα. Κάτι το οποίο δυστυχώς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενώ το είχε αποδεχθεί η πλειοψηφία της Βουλής δεν το ενέκρινε δεν το αποδέχτηκε και στερήσαμε τους πολίτες από ένα σημαντικό όπλο της αντιμετώπισης των άτυχων εκποιήσεων που σήμερα ο τραπεζικός τομέας επιχειρεί σε βάρος τους.

Το τρίτο στοιχείο είναι ότι υπάρχει προσπάθεια επίρριψης ευθυνών αλλά την ίδια στιγμή από αυτούς οι οποίοι είχαν ευθύνη, δεν έδειξαν τον καλό δρόμο να αναλάβουν τις δικές τους ευθύνες ως μέλη του νομοθετικού σώματος όταν για παράδειγμα ψήφιζαν νομοθεσίες που έδιναν τη δυνατότητα στέρησης του εποπτικού ελέγχου, την ίδια ώρα που έδιναν μεγαλύτερες δυνατότητες και αρμοδιότητες στις επιτροπείες ως ΣΠΕ, την ίδια στιγμή που καταψήφιζαν την απλή αναλογική ως μέθοδο και μέτρο για την εκλογή των Συνεργατικών Πιστοποιητικών Εταιρειών των επιτροπειών τους για διαφάνεια ,αλλά και όταν ακόμα ως μέλη της εκτελεστικής εξουσίας δεν μας είπαν τι έπραξαν να κάμουν για να προστατέψουν τον Συνεργατισμό. Αντίθετα σήμερα πολύ πιο εύκολα επιρρίπτουμε τις ευθύνες σε όλους τους υπόλοιπους αποποιούμαστε ουσιαστικά τις δικές μας τις ευθύνες.

Η ΕΔΕΚ γιατί ψήφισε τελικά την πρόταση πώλησης της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας στην Ελληνική Τράπεζα; Ενώπιον μας υπήρχαν τρεις επιλογές. Και οι τρεις όπως είπαμε ήταν κακές επιλογές. Και έπρεπε να επιλέξουμε την λιγότερο κακή επιλογή. Ποια ήταν η πρώτη επιλογή; Η εκκαθάριση. Τι σημαίνει εκκαθάριση; Απώλεια 8,5 δισεκατομμυρίων καταθέσεων από τον Συνεργατισμό και ποιοι ήταν οι καταθέτες στο Συνεργατισμό; Οι ξένοι επενδυτές; οι πολυεκατομμυριούχοι; Ή οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι αστυνομικοί,  οι αγρότες, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και όλοι οι υπόλοιποί; Είχαμε τη δυνατότητα να στερήσουμε από όλους αυτούς τους ανθρώπους 8,5 δισεκατομμύρια από τις καταθέσεις τους; Ποιος θα τους αποζημίωνε στη συνέχεια;

Η δεύτερη επιλογή, ήταν η επιλογή του κουρέματος. Με την επιλογή του κουρέματος, οι καταθέσεις οι οποίες ήταν κάτω των 100.000 χιλιάδων και έπρεπε να προστατευτούν, ήταν 8,5 δισεκατομμύρια. Ενώ η ρευστότητα του συνεργατισμού ήταν 1 δισεκατομμύριο. Τα  υπόλοιπα 7 δισεκατομμύρια που το Κράτος που θα έπρεπε να τα καλύψει που θα τα έβρισκε;  Με ένα νέο μνημόνιο, με νέες φορολογίες,  με νέα μέτρα οικονομικής και κοινωνικής εξόντωσης των πολιτών, με αποδόμηση ολόκληρου στου συστήματος. Αυτό ήθελαν κάποιοι; Να πάμε σε ένα νέο μνημόνιο;

Η τρίτη επιλογή ήταν η πώληση. Τι πετυχαίναμε με την πώληση; Την διασφάλιση των 9,5 δισεκατομμυρίων καταθέσεων των καταθετών. Την ίδια στιγμή ναι, υπήρχε μια απώλεια ενός δισεκατομμυρίου 675 εκατομμυρίων από το Κράτος που έδωσε στον Συνεργατισμό για σκοπούς κρατικοποίησης και ανακεφαλοποίησης, 2,6 δισεκατομμύρια ως εγγυήσεις, για την διαχείριση των εξυπηρετούμενων και των μη εξυπηρετούμενων δανείων που δόθηκαν στην Ελληνική Τράπεζα για τα επόμενα 12 χρόνια. Μπροστά λοιπόν σε αυτούς τους υπολογισμούς κάθε ένας που σκέφτεται όχι με λαϊκισμό, όχι με σκοπιμότητα, αλλά το συμφέρον  των πολιτών και των καταθετών, το συμφέρον της κυπριακής οικονομίας και του κράτους τι έπρεπε να κάνει;

Η ΕΔΕΚ θεώρησε ότι η σωστή επιλογή ήταν αυτή που έκανε, και γι’ αυτό αναλαμβάνει αυτή την ευθύνη και είμαστε έτοιμοι αυτή την ευθύνη να την συζητήσουμε και όποιος θέλει να τη συζητήσουμε είμαστε ανοικτοί. Και δημόσια και εντός της Βουλής, να ξαναγίνει μια συζήτηση γι’ αυτό το ζήτημα. Με απεριόριστο χρόνο για να υπάρχει η δυνατότητα να  κατατεθούν όλα τα στοιχεία.

Και τώρα επί του ψηφίσματος. Εμείς δώσαμε την συγκατάθεσή μας, και υπογράψαμε το συγκεκριμένο ψήφισμα που ετοιμάστηκε από το ΔΗΚΟ και το ΑΚΕΛ, τονίζοντας από την πρώτη στιγμή ότι δεν συμφωνούμε με το σύνολο των προνοιών που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο ψήφισμα. Και συγκεκριμένα ξεκαθαρίσαμε ότι θεωρούμε ότι ποινικές ευθύνες υπάρχουν και μετά το 2013 και πριν το 2013.  Και αυτές θα πρέπει να αποδοθούν. Το δεύτερο στοιχείο οι πολιτικές ευθύνες. Οι πολιτικές ευθύνες αναλαμβάνονται από αυτούς που έχουν την ευθιξία και κρίνονται. Δεν είναι η ώρα εμείς να αποδώσουμε πολιτικές ευθύνες και να ζητήσουμε είτε τις παραιτήσεις είτε του ενός είτε του άλλου. Πράγματα τα οποία δεν έγιναν στο παρελθόν. Αλλά και όταν κάποια στιγμή, για να υπενθυμίσω, το Μάρτη του 1985, έγινε μια τέτοια προσπάθεια στο τέλος της ημέρας απέτυχε, άρα λοιπόν γιατί επαναλαμβάνουμε τα ίδια ζητήματα;

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, και διαφωνούμε με την Παράγραφο 4 του κυρίου ψηφίσματος για τα 8 δισεκατομμύρια. Εμείς θεωρούμε ότι αυτή δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Επίσης στο διατακτικό μέρος ζητούμε η παράγραφος 4 να απαλειφθεί. Δεν συμφωνούμε με την παράγραφο 4 και ζητούμε να καταγραφεί στα πρακτικά.

Στην παράγραφο 1, ζητούμε να προστεθούν οι ποινικές και αστικές ευθύνες και για τα δεδομένα που υπήρχαν πριν από το 2013.

Και τέλος για την παράγραφο 5 για εμάς υπάρχει μια συγκεκριμένη διαφοροποίηση αλλά επειδή δεν είναι η ώρα να μπουν σε ψηφοφορία οι τροπολογίες μας, εμείς για σκοπούς πρακτικών, και ιστορίας καταθέτουμε γραπτώς αυτές τις διαφορετικές μας τοποθετήσεις για να βρίσκονται στα πρακτικά. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

 

Λευκωσία, 12 Απριλίου 2019

 

 

 

Κοινοβουλευτική Ομάδα ΕΔΕΚ

Είναι με ικανοποίηση που ενημερωθήκαμε για την κατάρτιση και αποστολή στη Βουλή του καταλόγου  με τα ονόματα των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων που έχουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Θυμίζουμε πως το αίτημα για να γίνει αυτός ο κατάλογος κατατέθηκε από τον Πρόεδρο της ΕΔΕΚ, Μαρίνο Σιζόπουλο, στις 3 Δεκεμβρίου 2018 σε συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, στην παρουσία της κ. Γιωρκάτζη.

Έκτοτε, η θέση της ΕΔΕΚ παραμένει σταθερή για δημοσιοποίηση των ονομάτων που βρίσκονται στον εν λόγω κατάλογο για σκοπούς διαφάνειας. Στόχος της ενέργειάς μας αυτής δεν είναι η θυματοποίηση όσων είχαν ή έχουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια ως απότοκο της οικονομικής κρίσης αλλά η γνωστοποίηση εκείνων των πολιτικά εκτεθειμένων προσώπων που εκμεταλλευόμενοι την ιδιότητά τους έτυχαν διαγραφής δανείων ή πήραν δάνεια με ευνοϊκούς όρους.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 10 Απριλίου 2019

 

Χθες ο Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Χρηματοδοτικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Manfred Bergmann δήλωσε πως θα μπορούσαν να ληφθούν διαφορετικές αποφάσεις για στον Συνεργατισμό. Θυμίζουμε πως ήδη από το 2013 ο νυν Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, κατέθεσε πρόταση η οποία θα εξασφάλιζε:

  • την επιβίωση του Συνεργατισμού κάτω από έναν ισχυρό εποπτικό έλεγχο,
  • την απαλλαγή της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας σε μεγάλο βαθμό από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και έτσι θα χρειαζόταν μικρότερο ποσό για ανακεφαλαιοποίηση,
  • την διευκόλυνση των πολιτών στη διαχείριση των δανείων τους και τη μεγαλύτερη προστασία 3-3,5 χιλιάδων οικογενειών από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας τους.

Θυμίζουμε πως η πρόταση του Μαρίνου Σιζόπουλου προνοούσε: το 1,5 δισ. ευρώ αντί να δοθεί για κρατικοποίηση του Συνεργατισμού να δινόταν για να αγοράσει το κράτος αντίστοιχης αξίας μη εξυπηρετούμενα δάνεια (αντιστοιχούσαν τότε σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας 3-3.5 δισ. ευρώ) τα οποία θα παραχωρούσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειρισθεί με κοινωνικά κριτήρια και κοινωνική ευαισθησία προς όφελος των πολιτών. Τα έσοδα που θα προέρχονταν από τη διαχείριση θα αξιοποιούνταν για την αγορά πρόσθετων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 3 Απριλίου 2019

To Κ.Σ.ΕΔΕΚ χαιρετίζει την απόφαση του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου κ. Παύλου Ιωάννου για την απαλλαγή εγγυητή από τις εγγυητικές του υποχρεώσεις, καθώς ο δανειστής δεν τον ενημέρωνε εγκαίρως όπως προβλέπει η νομοθεσία για την αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεων του πρωτοφειλέτη.

Με την ευκαιρία αυτή επαναφέρουμε για συζήτηση την πρόταση της ΕΔΕΚ σε σχέση με τους εγγυητές. Η πρόταση προβλέπει πως σε περίπτωση προσφυγής στους εγγυητές λόγω αδυναμίας αποπληρωμής των υποχρεώσεων του πρωτοφειλέτη, να υπάρχει ισόποση καταβολή του υπολοίπου του δανείου και όχι να επιβαρύνεται ο ένας  ή ενδεχομένως κάποιοι από τους εγγυητές. Σε περίπτωση θανάτου ή πτώχευσης ενός εκ των εγγυητών, το αντίστοιχο ποσό να απορροφάται από την τράπεζα.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ θα επαναφέρουμε συνεχώς τη συγκεκριμένη πρόταση μέχρι την υλοποίησή της.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 2 Απριλίου 2019

Στέλνουμε τα συγχαρητήριά μας στον κ. Κωνσταντίνο Ηροδότου για τον διορισμό του στη θέση του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου.

Είναι γεγονός ότι αναλαμβάνει τα ηνία σε μια δύσκολη περίοδο. Ευχόμαστε ότι θα αποδειχθεί αντάξιος των περιστάσεων.

 

Λευκωσία, 29 Μαρτίου 2019

 

Κατανοούμε την αγωνία του κ. Λιλλήκα η οποία θα επιτείνεται όσο οι δημοσκοπήσεις θα βλέπουν το φως της δημοσιότητας.

Από εκεί και πέρα ο κ. Λιλλήκας ακόμη δεν απάντησε.

Αφού, όπως και ο ίδιος αναγνωρίζει σε ανακοίνωσή του (ΚΥΠΕ, 27/3/2019, 12:51) πως ένα από τα κόμματα που είχαν ευθύνη για τα προβλήματα του Συνεργατισμού ήταν το ΑΚΕΛ, ο ίδιος ως βουλευτής του ΑΚΕΛ για 8 χρόνια και ως μέλος της κυβέρνησης Βασιλείου, η οποία είχε εκλεγεί με τη στήριξη του ΑΚΕΛ, τι έκανε;

Για αυτά περιμένουμε ακόμα να απαντήσει.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ ο κ. Λιλλήκα θα λάβει τις υπόλοιπες απαντήσεις στις 4 Απρίλιου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 28 Μαρτίου 2019

Με αφορμή διάφορές δηλώσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας γύρω από το θέμα του Συνεργατισμού και τις κρατικές εγγυήσεις, θυμίζουμε πως τον Ιούλιο του 2018 οι επιλογές που υπήρχαν ενώπιον της Βουλής ήταν:

  1. Εκκαθάριση του Συνεργατισμού. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν 8.5 δις καταθέσεων οι οποίες κατά κύριο λόγο προέρχονταν από τα μικρομεσαία στρώματα των συμπολιτών μας, δημόσιους υπαλλήλους, εκπαιδευτικούς, αγρότες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  2. Κούρεμα καταθέσεων με εγγύηση των καταθέσεων κάτω των 100 χιλιάδων. Η εφαρμογή αυτού του σεναρίου θα επέφερε απώλειες 1.5 δις καταθέσεων που υπερέβαιναν τις 100 χιλιάδες και 7 δις τα οποία θα έπρεπε το κράτος να καταβάλει στους καταθέτες ή στους κατόχους καταθέσεων κάτω των 100 χιλιάδων. Αυτό σήμαινε νέο μνημόνιο, επαχθείς όρους για τους φορολογούμενους πολίτες και την κυπριακή οικονομία καθώς και νέες βαριές φορολογίες.
  3. Να πωληθεί ο Συνεργατισμός στην Ελληνική Τράπεζα διασφαλίζοντας το σύνολο των καταθέσεων με εγγύηση τα 2.6 δις για ενδεχόμενες ζημιές που θα είχε η Ελληνική από τη διαχείριση των δανείων, εξυπηρετούμενων και μη που παρέλαβε.

Με αυτά τα δεδομένα, φαίνεται ποιοι είναι αυτοί που λειτούργησαν με υπευθυνότητα και σύνεση και ποιοι με ανευθυνότητα και σε βάρος των πολιτών.

Τέλος, για ακόμα μια φορά επαναλαμβάνουμε πως το πόρισμα για τον Συνεργατισμό πρέπει να γίνει σεβαστό, οι πολιτικές ευθύνες επιβάλλεται να αναληφθούν και να παραπεμφθούν στη δικαιοσύνη όσοι έχουν ποινικές ευθύνες, τόσο για την περίοδο πριν όσο και για την περίοδο μετά το 2013.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 28 Μαρτίου 201