ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΓΕΙΑ

Η εξέλιξη γύρω από την πνευμονολογική κλινική του νοσοκομείου Λεμεσού είναι μία ακόμα περίπτωση η οποία δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για την κατάσταση λειτουργίας των δημοσίων νοσηλευτηρίων αλλά και την απρόσκοπτη εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Το συγκεκριμένο συμβάν προστίθεται στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τμήματα των Πρώτων Βοηθειών αλλά και άλλων κλινικών των δημοσίων νοσηλευτηρίων που επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες τις οποίες από την αρχή η ΕΔΕΚ είχε εκφράσει γύρω από τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την προχειρότητα με την οποία επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί το ΓεΣΥ, η μεγαλύτερη κοινωνική μεταρρύθμιση που θα συνέβαινε στην πατρίδα μας.

Έστω και την υστάτη οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στη λήψη των σωστών αποφάσεων και να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες προτού να είναι αργά.

Ο κίνδυνος κατάρρευσης των δημοσίων νοσηλευτηρίων είναι ορατός και οι συνέπειες από ένα τέτοιο ενδεχόμενο, τόσο για το επίπεδο της προσφερόμενης περίθαλψης στους ασθενείς όσο και ευρύτερα στην οικονομία της πατρίδας μας, θα είναι τρομακτικές.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 11 Φεβρουαρίου 2020

Το Κ.Σ ΕΔΕΚ επισημαίνει πως, είναι πραγματικά εκπληκτικό η πλειοψηφία των βουλευτών να καταψηφίζει την τροπολογία της ΕΔΕΚ που προνοούσε την γραπτή ενημέρωση της Βουλής για τον τρόπο που ο ΟΑΥ θα διαθέσει τα 930εκ  εισφορών των πολιτών για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ. Κατά τα άλλα διακηρύττουμε περί διαφάνειας και προστασίας των πολιτών.

 

 

Η τηλεμαχία των αρχηγών των κομμάτων ΔΗΣΥ -ΑΚΕΛ  στην ουσία επιβεβαίωσε ότι επρόκειτο για τηλεμαχία « χαμηλής πτήσης» η οποία αποσκοπούσε στην δημιουργία τεχνητής έντασης με βασικό στόχο την φαινομενική αντιπαράθεση των ηγεσιών των δύο κομμάτων με φόντο τις επερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις .

Επί της ουσίας, οι ηγεσίες των δυο κομμάτων ΔΗΣΥ -ΑΚΕΛ  στο κυπριακό:

  • Συμφωνούν στη μορφή της λύσης.
  • Συμφωνούν στο πλαίσιο του ΓΓ.
  • Συμφώνησαν στην διεξαγωγή Πενταμερούς διάσκεψης.

Στα σοβαρά θέματα της οικονομίας:

  • Συμφώνησαν στο κούρεμα των καταθέσεων.
  • Συμφώνησαν στην κρατικοποίηση του Συνεργατισμού.
  • Συμφώνησαν και ψήφισαν το νόμο των εκποιήσεων.

Συμφωνούν με τον τρόπο που εφαρμόζεται το ΓεΣΥ και με το φαγοπότι που έχει στηθεί σε βάρος των φορολογούμενων πολιτών.

Συμφώνησαν στο διορισμό Νίκολσον στην προεδρεία του ΟκΥΠΥ παρά την εξόφθαλμη σύγκρουση συμφερόντων που είχε.

Στη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης συμφωνούν και οι δύο στο ιδιότυπο εκλογικό σύστημα αλλά και στον τρόπο συνένωσης των δήμων που έχει συμφωνηθεί ώστε να κυριαρχούν οι δύο τους και στην τοπική μεταρρύθμιση.

Ως ΕΔΕΚ επισημαίνουμε πως εαν επιθυμούσαν οι ηγέτες των κομμάτων ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ πραγματικό διάλογο και ενημέρωση πολιτών  θα έπρεπε οι ίδιοι να ζητήσουν την παρουσία και άλλων αρχηγών κομμάτων με διαφορετικές απόψεις από τις δικές τους, ώστε ο διάλογος να είναι ολοκληρωμένος και ουσιαστικός.

 

Η σημερινή Παγκόσμια Μέρα κατά του Καρκίνου καθιερώθηκε με σκοπό την ευαισθητοποίηση των ατόμων αλλά και των κυβερνήσεων ώστε να ενισχυθεί η έγκαιρη διάγνωση της νόσου. Την ίδια στιγμή οφείλουμε να τονίζουμε πως ένας από τους παράγοντες που προκαλεί την αύξηση των περιστατικών καρκίνου είναι η κλιματική αλλαγή και η μόλυνση του περιβάλλοντος και της ατμόσφαιρας. Αυτό επιβάλλει τη λήψη άμεσων μέτρων και την ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ώστε να μειωθεί η ρύπανση του περιβάλλοντος.

Η μέρα αυτή επιβάλλει πρώτιστα την έμπρακτη στήριξη όλων μας προς τους ασθενείς και τους συγγενείς τους αλλά και την ευγνωμοσύνη που οφείλουμε να εκφράσουμε στις εθελοντικές οργανώσεις για την φροντίδα που παρέχουν στους καρκινοπαθείς. Είναι θλιβερό να διαπιστώνουμε για ακόμα μια χρονιά την απουσία κρατικού ογκολογικού κέντρου καθώς και το ότι η κρατική συνδρομή στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των ασθενών αντί να είναι κυρίαρχη, είναι απλώς επικουρική.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 4 Φεβρουαρίου 2020

H εμφάνιση επιβεβαιωμένων κρουσμάτων κορωνοϊού σε Ευρωπαϊκές χώρες αυξάνει τις ανησυχίες για επέκταση της επιδημίας .Ως εκ τούτου ως ΕΔΕΚ υποδεικνύουμε πως οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες στην Κύπρο οφείλουν να ενισχύσουν σημαντικά τα μέτρα πρόληψης και ασφάλειας συμπεριλαμβανομένου και αυστηρότερων ελέγχων πολιτών από Χώρες της Άπω Ανατολής που επισκέπτονται την Κύπρο τόσο από τις νόμιμες εισόδους όσο και από τα κατεχόμενα.

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

1/2/2020, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

 

Από τη στιγμή που ο ΟΑΥ έχει πλεόνασμα 80 εκατομμυρίων γιατί έπρεπε να δεσμευτούν και κρατικές εγγυήσεις 70 εκατομμυρίων;

Από την συζήτηση που έγινε σήμερα στην Επιτροπή Υγείας της Βουλής, αναφορικά με τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας για το 2020, έχουν προκύψει διάφορα ζητήματα τα οποία χρήζουν άμεσης απάντησης από πλευράς των αρμοδίων. Το σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει είναι ότι στον προϋπολογισμό προβλέπεται πλεόνασμα στο τέλος του χρόνου ύψους περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ.

Το μεγάλο ερώτημα το οποίο τίθεται είναι ότι από τη στιγμή που το Υπουργείο Υγείας γνώριζε αυτό το πλεόνασμα λόγω της σύνταξης του προϋπολογισμού και της έγκρισής του, γιατί θα έπρεπε να υπάρξει η δέσμευση για κρατικές εγγυήσεις ή για κάλυψη των ελλειμάτων των Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων με πρόσθετη χορηγία προς τον ΟΑΥ ύψους 70 εκ. ευρώ από την στιγμή που το ταμείο του ΟΑΥ παρουσιάζει πλεόνασμα πολύ μεγαλύτερο από αυτή την ανάγκη;

Είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που από την πλευρά μας θα θέλαμε μια δημόσια τοποθέτηση, μία απάντηση τόσο από την πλευρά του Υπ. Υγείας όσο και από την πλευρά του ΟΑΥ.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 23 Ιανουαρίου 2020

Για ακόμα μια φορά επιβεβαιώνεται η προχειρότητα με την οποία αρμόδιοι φορείς για την εφαρμογή του ΓεΣΥ αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα που έχουν σχέση με τη σωστή εφαρμογή του:

  1. Είναι πολύ καλά γνωστό ότι μέχρι πρόσφατα και πριν από τις δημόσιες τοποθετήσεις της ΕΔΕΚ μιλούσαν για κρατικές εγγυήσεις των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων. Σήμερα αναφέρονται σε κάλυψη ελλειμάτων στον προϋπολογισμό του ΟΑΥ.
  2. Σύμφωνα με την νομοθεσία ο ΟΑΥ διαχειρίζεται τον σφαιρικό προϋπολογισμό ο οποίος προέρχεται από τις εισφορές όπως έχουν καθοριστεί με βάση τη νομοθεσία. Η οποιαδήποτε επιπλέον συνεισφορά του κράτους συνιστά κρατική ενίσχυση.
  3. Αυτή η κάλυψη των ελλειμάτων για τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια αναφέρθηκε ότι θα ισχύει για τα δύο πρώτα χρόνια. Μετά την εκπνοή του χρόνου αυτού σε περίπτωση ελλειμάτων τι θα γίνει;
  4. Ενώ οι πολίτες συνεισφέρουν στο ΓεΣΥ για να έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, σε περίπτωση καταβολής των εβδομήντα εκατομμυρίων για το 2020, οι πρόσθετες επιβαρύνεις του φορολογούμενου πολίτη θα φτάσουν τα τριακόσια εκατομμύρια.

Άρα πού βρίσκεται ο σφαιρικός προϋπολογισμός; Πώς διαχειρίζονται τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη; Γιατί πρέπει να προκύπτουν ελλείματα μέσα από τη διαχείριση; Επειδή, προφανώς, δεν υπάρχει σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ, σωστός προγραμματισμός, και ισχυρός εποπτικός έλεγχος.

Όλα αυτά οφείλονται στο ότι δυστυχώς για κάποιους το ΓεΣΥ έχει γίνει χρηματιστηριακό και όχι υπηρεσία κοινωνικής προσφοράς στους πολίτες.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 17 Ιανουαρίου 2020

Η εξήγηση που δίνεται από πλευράς υπουργείου Υγείας για τις κρατικές εγγυήσεις για τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια είναι μία προσπάθεια συσκότισης, παραπλάνησης και παραπληροφόρησης.

Από τη στιγμή που γίνεται λόγος για ελλείματα, θα πρέπει να τονίσουμε ότι το 2020 ο ΟΚΥΠΥ θα έχει περίπου 230 εκατομμύρια ελλείματα με βάση τον προϋπολογισμό του. Εάν προκύψουν και 70 εκατομμύρια έλλειμα από πλευράς ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, θα έχουμε περίπου 300 εκατομμύρια έλλειμα. Τα ελλείματα αυτά θα κληθεί να τα καλύψει ο φορολογούμενος πολίτης ο οποίος υπερχρεώνεται αφού αφενός πληρώνει τις εισφορές του στο πλαίσιο του σφαιρικού προϋπολογισμού για το ΓεΣΥ και την ίδια στιγμή καλείται να καλύψει και άλλα 300 εκατομμύρια από ελλείματα τα οποία προκύπτουν λόγω λανθασμένης εφαρμογής του ΓεΣΥ.

Το ότι το έτος 2019-2020 παρουσιάζεται ως μία περίοδος οικονομικής άνεσης, οφείλεται στο ότι δημιουργούνται στον ΟΑΥ «πλεονάσματα» από 4 διαφορετικές πηγές:

1. Η μία πηγή είναι το ότι ο πολίτης ξεκίνησε να πληρώνει συνδρομή στο ΓεΣΥ τρεις μήνες πριν από την περίοδο έναρξης εφαρμογής του.

2. Η δεύτερη πηγή είναι από τη λειτουργία ορισμένων ταμείων υγείας που συνεχίζουν να λειτουργούν (π.χ. τραπεζικών υπαλλήλων, ημικρατικών οργανισμών κ.ά.) και από αριθμό πολιτών που χρησιμοποιούν την κάλυψη από τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και όχι το ΓεΣΥ, παρόλο που συνεισφέρουν σε αυτό.

3. Η τρίτη πηγή προκύπτει από την αδυναμία του ΟΚΥΠΥ να τιμολογήσει σε πραγματικές αξίες τις υπηρεσίες τις οποίες προσφέρει με αποτέλεσμα να παραμένει πλεόνασμα αρκετών εκατομμυρίων στον ΟΑΥ για τους πρώτους 7 μήνες.

4. Η τέταρτη πηγή είναι το ποσοστό που καταβάλλεται στο ΓεΣΥ από το μέρισμα που παραχωρούν οι εταιρείες στους μετόχους τους. Είναι γνωστό πως αρκετές υπεράκτιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο και κάνουν τζίρο εκατομμυρίων, οι μέτοχοί τους δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό και δεν κάνουν χρήση των υπηρεσιών του ΓεΣΥ. Ο κίνδυνος οι εταιρείες αυτές να διεκδικήσουν να μην γίνεται αποκοπή του ποσού αυτό είναι μεγάλος με σοβαρές συνέπειες.

Συνεπώς δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε διότι τα πλεονάσματα είναι πλασματικά και οι «ισχνές αγελάδες» έπονται.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 16 Ιανουαρίου 2020

Με αφορμή τη σημερινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα πρέπει να ξεκαθαριστεί από πλευράς κυβέρνησης κατά τρόπο σαφή:

  • Η οποιαδήποτε κρατική εγγύηση σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια και η οποιαδήποτε υποχρέωση από πλευράς κράτους να καλύψει ελλείματα, θα θεωρηθεί κρατική ενίσχυση, γεγονός που απαγορεύεται από την ΕΕ;
  • Για τη σημερινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου έχει ερωτηθεί η ΕΕ;
  • Έχουν ληφθεί διαβεβαιώσεις από την ΕΕ ότι μπορεί να υλοποιηθεί;
  • Ο Έφορος Κρατικών Ενισχύσεων έχει ερωτηθεί και έχει εκφράσει άποψη για την εν λόγω απόφαση;
  • Για πόσο χρονικό διάστημα θα παρέχεται η κρατική εγγύηση;

Εάν για όλα τα πιο πάνω δεν υπάρχουν σχετικές απαντήσεις που να διασφαλίζουν την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρόνοιας, τότε η συγκεκριμένη κίνηση ευλόγως μπορεί να θεωρηθεί είτε προχειρότητα είτε σκοπιμότητα για εξυπηρέτηση, προφανώς, συγκεκριμένων στόχων.

Ας μην ξεχνάμε ότι για τα δημόσια νοσηλευτήρια η κάλυψη των ελλειμάτων ισχύει μόνο για πέντε χρόνια.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 15 Ιανουαρίου 2020

Με αφορμή τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες σχετικά με το μνημόνιο ένταξης των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων στο Γενικό Σχέδιο Υγείας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ένταξη των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων αποτελεί μια θετική εξέλιξη η οποία σαφώς θα ενισχύσει την προσφορά υψηλού επιπέδου ιατρικής περίθαλψης στους πολίτες.

Την ίδια στιγμή όμως υπάρχουν και δύο ζητήματα τα οποία δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες και θα πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να δώσουν συγκεκριμένες διευκρινήσεις.

Το πρώτο ζήτημα είναι το θέμα της εγγύησης από πλευράς κράτους για την ένταξη των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων. Αυτό θα έπρεπε πριν κατοχυρωθεί, να γίνει διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά πόσο υπάρχει η δυνατότητα από την πλευρά του κράτους να προσφέρει τέτοια εγγύηση. Και αυτό δεδομένου ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση, την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση το απαγορεύει και στο τέλος αντιλαμβάνεστε ότι θα μείνουν όλα αιωρούμενα με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται.

Και αυτό ακριβώς λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι και στην περίπτωση των δημοσίων νοσηλευτηρίων αυτή η κάλυψη των όποιων τυχών ελλειμάτων θα είναι μόνο για τα 5 χρόνια της λειτουργίας του ΓεΣΥ.

Εδώ ακριβώς είναι που τέθηκε ακόμα ένα ζήτημα που είδαμε μερικές μέρες προηγουμένως όταν συζητήθηκε και ο προϋπολογισμός του ΟΚΥΠΥ ότι τον 4ο χρόνο από την εφαρμογή του ΓεΣΥ προβλέπεται ο δημόσιος τομέας θα έχει ελλείματα που θα πλησιάζουν τα 140 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Ως εκ τούτου τίθεται και εκεί ένα τεράστιο πρόβλημα ότι ο κίνδυνος πια αδυναμίας κάλυψης αυτών των ελλειμάτων να οδηγήσει και τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα σε πλήρη απαξίωση με όλους τους κίνδυνους που συνεπάγονται για τη σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ. Γι’ αυτό οι αρμόδιοι οφείλουν να δώσουν άμεσες απαντήσεις, τεκμηριωμένες και στη βάση του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 11 Ιανουαρίου 2020