ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Η χθεσινή ομιλία του Προέδρου της της Δημοκρατίας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο και οι αναφορές του στο κυπριακό πρόβλημα εμπεριείχαν σωστές διαπιστώσεις.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ ευχόμαστε και ελπίζουμε  ότι αυτές οι διαπιστώσεις θα οδηγήσουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στο να εναρμονίσει την πρακτική και τακτική που ακολουθεί στο Κυπριακό με τις χθεσινές φραστικές του διατυπώσεις ώστε να οδηγηθούμε σε μία αληθινά δίκαιη, δημοκρατική, λειτουργική και βιώσιμη λύση.

 

Λευκωσία, 13 Δεκεμβρίου 2018

Μαρίνος Σιζόπουλος
Η τελική διαμόρφωση πρότασης συνεργασίας τόσο με τους Οικολόγους, όσο και με την Αλληλεγγύη θα πρέπει να ικανοποιεί τις ελάχιστες απαιτήσεις που έχει θέσει η Κεντρική Επιτροπή της ΕΔΕΚ, δηλώνει ο Μαρίνος Σιζόπουλος, ξεκαθαρίζοντας πως σε διαφορετική περίπτωση η αυτόνομη κάθοδος του κόμματος στις Ευρωεκλογές θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Υπογραμμίζει πως βασικός στόχος του σχεδιασμού είναι η συνεργασία που θα συνομολογηθεί να είναι ειλικρινής, έντιμη, και να εκπέμπει στο εκλογικό σώμα αξιοπιστία και ως ΕΔΕΚ δεν ευνοούν τις ασάφειες και όταν ακόμα αυτές είναι «θετικά εποικοδομητικές».

Ξεκαθαρίσει επίσης ότι δεν τίθεται σε καμία περίπτωση θέμα συνεργασίας με τη Συμμαχία Πολιτών, καθώς, όπως υποστηρίζει, δεν μπορεί να αποτελέσει έναν αξιόπιστο εταίρο για νέα συμφωνία. Ο λόγος είναι, όπως αναφέρει, ότι ο Γιώργος Λιλλήκας αθέτησε όσα ο ίδιος συμφώνησε το 2012 με την ΕΔΕΚ, αλλά και όταν του δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία το 2018, δεν την αξιοποίησε, προτιμώντας την αυτόνομη κάθοδο στις προεδρικές εκλογές.

Τελικά όλο αυτό που ζητά η ΕΔΕΚ είναι μία επανάληψη της συνεργασίας με τους Οικολόγους το 2014; Γιατί απορρίπτετε μία διεύρυνσή της και τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτή η επιλογή θα είναι ξανά επιτυχημένη;
Είναι κοινή ομολογία ότι η συνεργασία του 2014 ήταν επιτυχημένη. Γι’ αυτό και η Κεντρική Επιτροπή της ΕΔΕΚ τον περασμένο Μάρτιο είχε αποφασίσει κατά προτεραιότητα να διερευνήσει την πιθανότητα επανάληψής της. Όμως δεν περιορίστηκε μόνο σε αυτό. Προχώρησε στη διερεύνηση και της δυνατότητας διεύρυνσης της συνεργασίας με τη συμμετοχή και της Αλληλεγγύης.

Από την αξιολόγηση των προτάσεων που υποβλήθηκαν προέκυψε ότι κάποιες από τις πρόνοιές τους, όπως η εκ περιτροπής εκπροσώπηση στο Ευρωκοινοβούλιο, η σύνθεση του ψηφοδελτίου κ.ά. δεν ικανοποιούσαν τις προϋποθέσεις για συγκρότηση συνεργασίας, η οποία να εκπέμπει στο εκλογικό σώμα την απαιτούμενη αξιοπιστία. Επιπρόσθετα, παρατηρήθηκαν φαινόμενα παλινδρομήσεων και αναθεωρήσεων προνοιών που απαιτούσαν διευκρινίσεις. Αυτός είναι ο λόγος που η Κ.Ε. ομόφωνα αποφάσισε να δώσει μια τελευταία ευκαιρία για ξεκαθάρισμα. Εάν η τελική διαμόρφωση της πρότασης συνεργασίας ικανοποιεί τις ελάχιστες απαιτήσεις καλώς, εάν όχι, τότε η αυτόνομη κάθοδος της ΕΔΕΚ στις προσεχείς Ευρωεκλογές πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Απορρίπτετε κάθετα το ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Συμμαχία Πολιτών. Πολλοί λένε ότι είναι προσωπικό το ζήτημα με τον Γιώργο Λιλλήκα…
Το ζήτημα δεν είναι καθόλου προσωπικό. Με τον Γιώργο Λιλλήκα έχω πολύ καλές προσωπικές σχέσεις, όπως και με τους προέδρους ή αρχηγούς των άλλων κομμάτων. Στην πολιτική και κομματική μου διαδρομή ποτέ δεν έχω προσωποποιήσει τις πολιτικές διαφωνίες και αυτό είναι πολύ καλά γνωστό.
Το ζήτημα είναι καθαρά πολιτικό. Ο Γιώργος δεν τήρησε τη συμφωνία που ο ίδιος πρότεινε το 2012. Τα μέλη και τα στελέχη της ΕΔΕΚ νιώθουν προδομένα, γιατί είχαν στηρίξει με πάθος την υποψηφιότητά του, πίστεψαν σε αυτόν και τους απογοήτευσε. Ακόμα δεν εκτίμησε το γεγονός ότι η στήριξη από την ΕΔΕΚ του έδωσε άλλη δυναμική και τον κατέταξε σε άλλο επίπεδο υποψηφίων. Εξάλλου το ποσοστό που συγκέντρωσε το 2013 σε σχέση με αυτό του 2018 είναι ενδεικτικό.
Ως εκ τούτου, εκτιμούμε ότι η Συμμαχία Πολιτών δεν μπορεί να αποτελέσει έναν αξιόπιστο εταίρο σε μια νέα συμφωνία. Φυσικά όλοι έχουμε δικαίωμα σε μια δεύτερη ευκαιρία. Αυτή δόθηκε στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές αλλά δεν αξιοποιήθηκε.
Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι η ΕΔΕΚ δικαιούται να έχει μεγαλύτερη εκπροσώπηση υποψηφίων σε ένα κοινό ψηφοδέλτιο περισσότερων από δύο κομμάτων. Με βάση την εκλογική δύναμη των κομμάτων στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές, τα ποσοστά και των τριών κομμάτων είναι κοντά…
Η άποψή μας δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και αποδοχή από τους υπόλοιπους. Εκτιμούμε ότι με βάση την κοινωνική σύνθεση του κόμματος αλλά και γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει η ΕΔΕΚ όσον αφορά την κατανομή των ψηφοφόρων της, για να καταστεί δυνατή η συσπείρωσή τους και να υλοποιηθεί ο εκλογικός στόχος, απαιτείται ένας ελάχιστος αριθμός υποψηφίων. Η ενδεχόμενη εκπροσώπηση της ΕΔΕΚ σε ψηφοδέλτιο συνεργασίας με έναν μόνο υποψήφιο όπως μας έχει προταθεί, εκτιμούμε ότι δεν θα βοηθήσει στην υλοποίηση του εκλογικού μας στόχου.
Η εκλογική αποτυχία μιας συνεργασίας έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις από την αποτυχία του ενός κόμματος. Στη συγκρότηση μιας εκλογικής συνεργασίας διαβουλευόμαστε για να καταλήξουμε σε κοινά αποδεκτή συμφωνία. Όπως δεν προσπαθούμε να επιβάλουμε την άποψή μας στους εν δυνάμει εταίρους μας, το ίδιο δεν επιθυμούμε να μας επιβάλουν αυτοί την άποψή τους.
Πληροφορίες λένε ότι αντιδράσεις εντός κόμματος υπάρχουν για την Ελένη Θεοχάρους… Αυτός είναι ο λόγος που ουσιαστικά οδηγείτε τα πράγματα είτε σε συνεργασία μόνο με Οικολόγους, είτε σε αυτόνομη κάθοδο;
Είμαι υποχρεωμένος να διαψεύσω τις πληροφορίες. Είναι ανυπόστατες. Εξάλλου οι αποφάσεις της Κ.Ε. αναφορικά με τις Ευρωεκλογές τόσο του π. Μαρτίου όσο και οι πρόσφατες του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου ήταν ομόφωνες. Η ΕΔΕΚ έχει έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό με βάση τον οποίο προχωρεί. Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από το γεγονός ότι τα μέλη της Κ.Ε. τον έχουν υιοθετήσει και στηρίζουν την υλοποίησή του.
Βασικός στόχος του σχεδιασμού είναι η συνεργασία που θα συνομολογηθεί να είναι ειλικρινής, έντιμη, και να εκπέμπει στο εκλογικό σώμα αξιοπιστία. Αυτός είναι και ο λόγος που προσπαθούμε όλες οι πρόνοιες των προτάσεων που βρίσκονται ενώπιόν μας να ανταποκρίνονται σε αυτό τον σχεδιασμό. Δεν ευνοούμε τις ασάφειες και όταν ακόμα αυτές είναι «θετικά εποικοδομητικές» για την ΕΔΕΚ.
Τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν μια ισχυροποίηση του ΕΛΑΜ, ώστε να διεκδικεί βάσιμα την έκτη έδρα. Αυτός δεν είναι ένας επιπλέον λόγος για να υπάρξει συνεργασία με τα υπόλοιπα κόμματα;
Η ΕΔΕΚ πολιτεύεται από την ίδρυσή της στη βάση αρχών και όχι φόβου. Η ΕΔΕΚ μπορεί να διεκδικήσει και να καταλάβει την 5η (πέμπτη) έδρα αυτόνομα. Απέδειξε και στο πρόσφατο παρελθόν ότι έχει τη δύναμη να ανατρέψει δεδομένα. Το 2014 όταν όλες σχεδόν οι δημοσκοπήσεις ήταν αρνητικές, η ΕΔΕΚ κέρδισε την έδρα. Το 2016 στις βουλευτικές εκλογές όλες οι δημοσκοπήσεις την κατάτασσαν στην 6η ή/και 7η θέση, τελικά έστω και οριακά κατέλαβε την 4η.
Σήμερα η ΕΔΕΚ είναι πολύ πιο ισχυρή. Το απέδειξε τόσο στις τελευταίες δημοτικές εκλογές, όσο και στις πρόσφατες Προεδρικές. Έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας, εμπιστευόμαστε τους φίλους και τους ψηφοφόρους μας. Όμως η συνεργασία που άρχισε στις προεδρικές εκλογές, πιστεύουμε ότι πρέπει να παραμείνει ζωντανή, παρά το γεγονός ότι οι Ευρωεκλογές έχουν διαφορετικό χαρακτήρα από τις Προεδρικές. Σε αυτές αποτυπώνονται τα ποσοστά των κομμάτων και όχι η εκλογή Προέδρου. Θα εξαντλήσουμε καλόπιστα κάθε πιθανότητα επιτυχίας, όμως αυτό ελπίζουμε ότι δεν θα εκληφθεί ως αδυναμία.
Κάποιες μετρήσεις δείχνουν ότι μόνο με συνεργασία των τεσσάρων υπάρχει ισχυρή προοπτική αναχαίτισης της δυναμικής του ΕΛΑΜ… Πώς το σχολιάζετε;
Ήδη έχω αναφερθεί στην απάντησή μου στην προηγούμενη ερώτηση. Οι μετρήσεις είναι χρήσιμες για μελέτη και καθορισμό τακτικής, δεν είναι όμως το αποτέλεσμα. Γι’ αυτό θα ήταν καλό κάποιος να μελετήσει προσεκτικά τις δημοσκοπήσεις πριν από τις βουλευτικές εκλογές του 2016 και όχι μόνο, θα εξαγάγει σημαντικά συμπεράσματα.
Στο απευκταίο σενάριο της μη διατήρησης της έδρας, πολλοί θα είναι οι επικριτές και μεγάλη θα είναι η πίεση και προς την ηγεσία του κόμματος διότι κάποιοι θεωρούν ότι η ΕΔΕΚ οδεύει προς κλείσιμο… Μια νέα εκλογική αποτυχία θα ενισχύσει τη θέση τους…
Είναι φανερό ότι είναι πολλοί που θα ήθελαν να υλοποιηθεί αυτό το σενάριο. Αρκετοί είναι αυτοί που το προωθούν άλλοι στο προσκήνιο και άλλοι στο παρασκήνιο. Μάθαμε να αγωνιζόμαστε. Να δίνουμε μάχες, να κερδίζουμε και να χάνουμε. Όμως παραμένουμε όρθιοι και δικαιωμένοι. Ποτέ δεν διστάσαμε να αναμετρηθούμε με την ιστορία, ποτέ δεν αρνηθήκαμε να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, αλλά και ποτέ δεν καταθέσαμε «τα όπλα». Αυτή ήταν η διαδρομή του ιδρυτή του κόμματος του Βάσου Λυσσαρίδη, αυτή είναι και η παρακαταθήκη του. Θα την ακολουθήσουμε με συνέπεια είτε μόνοι, είτε και με άλλους.
Δέχεστε όλο και συχνότερα κριτική ως ΕΔΕΚ για «ΕΛΑΜοποίηση». Κριτική η οποία προέρχεται και από το ίδιο το ΕΛΑΜ ότι προσεγγίζετε τις θέσεις του αλλά και από την κοινωνία, ότι οδηγείστε σε όλο και πιο ακραίες πολιτικές θέσεις. Το γεγονός ότι έχει περάσει αυτό το μήνυμα δεν σας ανησυχεί; Είναι θέμα παρερμηνείας, ή μήπως θα πρέπει να γίνει μία αυτοκριτική σε σχέση με τον πολιτικό σας λόγο;
Είναι και αυτή μια συγκεκριμένη προσπάθεια υπονόμευσης της ΕΔΕΚ. Τι σχέση έχει η ΕΔΕΚ με το ΕΛΑΜ. Τι σχέση έχει η ΕΔΕΚ που αγωνίστηκε εναντίον της χούντας των Αθηνών, της ΕΟΚΑ Β’ και του πραξικοπήματος, με αυτούς που αποτελούν την πολιτική συνέχεια της Χούντας, που δεν καταδικάζουν την ΕΟΚΑ Β’ και το πραξικόπημα και εξακολουθούν να έχουν τους ολετήρες του κυπριακού Ελληνισμού ως καθοδηγητές τους.
Η ΕΔΕΚ ως ένα γνήσιο Σοσιαλιστικό Κόμμα που αγωνίσθηκε για τη Δημοκρατία, την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων και την κατοχύρωση στους πολίτες των πολιτικών και ανθρωπίνων τους δικαιωμάτων, πώς είναι δυνατόν να αποδεχθεί λύση στο πρόβλημα της πατρίδας μας, η οποία να παραβιάζει όλα τα παραπάνω.
Αλήθεια ποιος μπορεί να αποκαλείται προοδευτικός όταν αποδέχεται ένας λαός να διαχωρίζεται γεωγραφικά με βάση την εθνοτική προέλευση των πολιτών του. Να αποδέχεται εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας. Να διαχωρίζονται οι πολίτες σε 4 διαφορετικές κατηγορίες με διαφορετικά πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα. Να υπάρχει εκ περιτροπής προεδρία, δήθεν σταθμισμένη ψήφος και οι πλέον σημαντικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου να λαμβάνονται μετά από κλήρωση;!!! Ένας λαός πώς είναι δυνατό να αναπτύξει συνεργασία και να σχεδιάσει το κοινό του μέλλον όταν είναι διαχωρισμένος;

Η ΕΔΕΚ ήταν από την αρχή αντίθετη με τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ). Η απόρριψη μιας θέσης από διάφορα κόμματα δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και ταύτιση. Οι λόγοι προφανώς είναι διαφορετικοί. Η καλόπιστη κριτική είναι πάντα καλοδεχούμενη γιατί αυτή βοηθά στη βελτίωσή μας, όμως σε αυτή την περίπτωση δεν πρόκειται για καλόπιστη κριτική αλλά για πολεμική με συγκεκριμένο στόχο.

Πρόσφατα είχατε μία έντονη διαδικτυακή συζήτηση με το πρώην υπουργό Υγείας, Γιώργο Παμπορίδη, για το ΓεΣΥ. Προωθείτε κάποιες τροποποιήσεις για βελτιώσεις, αλλά στην ουσία, όπως υποστήριξε ο κ. Παμπορίδης, επιχειρείτε ανατροπή του… Πώς το σχολιάζετε;
Τα όσα υποστήριξε ο κ. Παμπορίδης για ακόμα μια φορά είναι ανυπόστατα και αποκύημα φαντασίας. Απλά είναι εκτός τόπου και εκτός χρόνου. Θα υπενθυμίσω ότι ανάλογες δηλώσεις έκανε και στο παρελθόν για τον «δήθεν Ιούδα», τον οποίο όμως δεν είχε το θάρρος να κατονομάσει. Τελικά αναγκάστηκε μετά από πολλούς μήνες, κάτω από την πίεση ραδιοφωνικής συζήτησης, να τον αποκαλύψει και εκτέθηκε, γιατί δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα.

Οι πρόσφατες δηλώσεις του κινούνται επίσης στη σφαίρα της φαντασίας και αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων. Θα ήταν καλύτερα να εξηγήσει στον λαό, αφού θεωρεί τον εαυτό του ως τον κατεξοχή αρχιτέκτονα του ΓεΣΥ, γιατί δεν συνέχισε ως υπουργός να το υλοποιήσει, αλλά φρόντισε με ελαφρά πηδηματάκια να απομακρυνθεί και να αναθέσει σε άλλον την ευθύνη της υλοποίησής του. Μήπως η τακτική αυτή εξυπηρετεί κάποιες άλλες σκοπιμότητες;
Στη συνάντησή μου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στις 25 περασμένου Οκτωβρίου, μετέφερα τις ανησυχίες μου για τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται η εφαρμογή του ΓεΣΥ. Εκτιμώ ότι θα προκληθούν σοβαρά προβλήματα με κίνδυνο την κατάρρευση του Δημόσιου τομέα Υγείας με ολέθριες επιπτώσεις εάν αυτό συμβεί. Όπως έπραξα και τον Ιούλιο του 2017 κατά την ψήφιση της νομοθεσίας, καταθέτω τις απόψεις μου χωρίς φόβο. Δεν πρόκειται να καταθέσω τροπολογίες, γιατί δεν θέλω να δώσω στους υπαίτιους της ενδεχόμενης κατάρρευσης του ΓεΣΥ την ευκαιρία να μετατοπίσουν τις ευθύνες τους. Να τις αναλάβουν αυτούσιες αυτοί και οι συνοδοιπόροι τους.
Η κοινωνία πάντως ζητά το ΓεΣΥ και η ευθύνη βαραίνει όλους για εφαρμογή του… Δεν συμφωνείτε ότι κάποια στιγμή πρέπει να προχωρήσει το θέμα;
Θα υπενθυμίσω ότι η υλοποίηση του ΓεΣΥ ήταν μνημονιακή υποχρέωση και έπρεπε να αρχίσει η εφαρμογή του το 2015. Βρισκόμαστε στο 2018. Από το 2015 καταθέσαμε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς η ΕΔΕΚ εκτιμά ότι θα πρέπει να υλοποιηθεί για να μπορέσει να προσφέρει στους πολίτες υψηλού επίπεδου ιατρική περίθαλψη και ειδικά σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους.
Η πρόταση της ΕΔΕΚ για σταδιοποιημένη εφαρμογή περιλάμβανε, την αποσυμφόρηση των δημόσιων νοσοκομείων με μετακίνηση μέρους της πρωτοβάθμιας περίθαλψης (Α’ Βοήθειες και Εξωτερικά Ιατρεία) στον Ιδιωτικό τομέα, την αναβάθμιση των Νοσοκομείων και την κάλυψη των αναγκών τους σε κλινικές, εξοπλισμό και προσωπικό, την Αυτονόμηση σε Διοικητικό, Επιστημονικό επίπεδο για να έχουν οικονομική επάρκεια και όχι ελλείμματα και τέλος την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Τα χρονοδιαγράμματα θα καθορίζονταν ανάλογα με τις δυνατότητες εφαρμογής του κάθε σταδίου. Εάν ο Δημόσιος τομέας δεν ενισχυθεί για να ανταποκριθεί με επάρκεια στις υποχρεώσεις που θα αναλάβει και καταρρεύσει, τότε οι συνέπειες για τους πολίτες θα είναι τραγικές. Κάποιοι σίγουρα θα ευννοηθούν από μια τέτοια εξέλιξη όπως συνέβη με το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, την πώληση της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας. Πάντως σε αυτούς δεν περιλαμβάνονται οι πολίτες. Η ΕΔΕΚ τάχθηκε να στηρίξει τους πολίτες και όχι τα γεράκια που θα καραδοκούν.
Το Κυπριακό βρίσκεται σε αδιέξοδο. Έχετε κάποιες εισηγήσεις προς τον Πρόεδρο και το Εθνικό Συμβούλιο; Ποια η εκτίμησή σας;
Για ακόμα μία φορά έχουμε καταθέσει ολοκληρωμένη και πολυσέλιδη εισήγηση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το πώς θα πρέπει να χειριστεί τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει. Στη διακριτική του ευχέρεια επαφίεται να αποφασίσει πώς θα την αξιοποιήσει.
Η άποψη της ΕΔΕΚ είναι πως θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια να μετακινηθεί τόσο η διαδικασία όσο και η βάση των συζητήσεων σε ένα πλέον θετικό πεδίο, αξιοποιώντας αποφάσεις και ψηφίσματα του ΟΗΕ, όπως η σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για να συζητηθεί κατά προτεραιότητα η διεθνής πτυχή του προβλήματος. Σταθερή επιμονή στην ανάγκη για πλήρη και χωρίς παρεκκλίσεις εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρη την επικράτεια, πλήρης αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων πριν από την εφαρμογή της συμφωνημένης λύσης, επαναπατρισμός των εποίκων για να μην κινδυνεύουν οι Τ/κύπριοι και κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών ανεξάρτητα από εθνοτική ή θρησκευτική προέλευση.
Η πρόθεση του Προέδρου για αποκέντρωση εξουσιών δεν αλλάζει ούτε τη διαδικασία, ούτε τη βάση λύσης που αποδείχθηκαν μέχρι σήμερα αναποτελεσματικές και αποτυχημένες. Η επανάληψη τι εχέγγυα δίνει ότι αυτή τη φορά η κατάληξη θα είναι επιτυχής; Απλά δίνουμε χρόνο στην Τουρκία για να προωθεί τους σχεδιασμούς της και ταυτόχρονα να κερδίζει πρόσθετα πολιτικά κεκτημένα. Αυτή η διαδικασία την πρώτη φορά κατέληξε στο σχέδιο Ανάν και τη δεύτερη στο Κραν Μοντανά, όπου ενώ η διαδικασία κατέληξε σε αποτυχία λόγω της τουρκικής στάσης, τελικά στην Τουρκία πιστώθηκε εποικοδομητική στάση και στην πλευρά μας χρεώθηκε το 50% της αποτυχίας. Είναι καιρός να διδασκόμαστε από τα λάθη του παρελθόντος εάν πραγματικά θέλουμε να διορθωθούμε και να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον.
Τουρκικές προκλήσεις σε Αιγαίο και Κύπρο. Θα υπάρξουν κινήσεις από πλευράς Άγκυρας με πρόθεση δημιουργίας επεισοδίου; Ποια η εκτίμησή σας; Συμφωνείτε με τους χειρισμούς από πλευράς Κυβέρνησης;
Οι τουρκικές προκλήσεις αποσκοπούν στην προώθηση της υλοποίησης τουλάχιστον ενός από τους τρεις παρακάτω στόχους. Η Τουρκία να καταστεί συμμέτοχος στην εκμετάλλευση του Φ.Α. της Αν. Μεσογείου και να κατοχυρώσει τη μεταφορά του στην Ευρώπη μέσω του τουρκικού αγωγού, να υποχρεώσει την Κυπριακή Δημοκρατία είτε να αναστείλει το ενεργειακό της πρόγραμμα είτε να αποδεχθεί τη συμμετοχή των Τ/κυπρίων στη διαχείριση πριν από τη λύση του Κυπριακού και τέλος με την εγκατάσταση του γεωτρύπανου να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες τις οποίες μελλοντικά να αξιοποιήσει για επέκταση του θαλάσσιου ελέγχου της Αν. Μεσογείου.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του διαχρονικού σχεδιασμού της να καταστεί μια ισχυρή περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια εμβέλεια. Μια τέτοια εξέλιξη ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για τους γείτονές της και πολύ περισσότερο για την Κύπρο και την Ελλάδα.

 

Στο φετινό προσχέδιο προόδου για την Τουρκία, που παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου, γίνεται, για πρώτη φορά, αναφορά για αναστολή των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, λόγω της σαφέστατης παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα καθώς και στην απουσία του κράτους δικαίου. Σημειωτέων ότι η πρόταση για αναστολή δεν προκύπτει λόγω της κατοχής της χώρας μας, που αποτελεί ευρωπαϊκό έδαφος.

Η αναφορά για αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία, αποτελεί σοβαρότατο κίνδυνο για την Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς αποτελεί ικανοποίηση της Τουρκικής πλευράς, με τεράστια οικονομικά κέρδη, χωρίς την ίδια στιγμή να είναι υποχρεωμένη να προβεί σε μεταρρυθμίσεις, όπως προβλέπεται στη διαδικασία ανοίγματος ενταξιακών κεφαλαίων. Ουσιαστικά, θα αποτελέσει ένταξη της Τουρκίας στην Ε.Ε, από  τη πίσω πόρτα, χωρίς κανένα όφελος για την Κυπριακή Δημοκρατία, σε σχέση με τις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού και άρσης της Τουρκικής κατοχής.

Εδώ είναι που έρχεται και ο ρόλος της Κυπριακής Δημοκρατίας, που πρέπει να ξεκαθαρίσει, χωρίς κανένα δισταγμό και με αποφασιστικότητα, ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αποδεχτεί αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης Ε.Ε – Τουρκίας, αν δεν προχωρήσει η Τουρκία στην εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Άγκυρας και αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία.

Την ίδια στιγμή η Κυπριακή Κυβέρνηση και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να κινηθούν για δημιουργία συμμαχιών εντός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με απαίτηση λήψη οικονομικών και εμπορικών κυρώσεων κατά της Τουρκίας, κατ’ αντίστοιχο τρόπο που λήφθηκαν κυρώσεις κατά της Ρωσίας, για το ζήτημα της Κριμαίας, σε περίπτωση που η Τουρκία προχωρήσει σε επιθετικές ενέργειες εντός της Α.Ο.Ζ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Επίσης, η Κυβέρνηση, οφείλει να αξιοποιήσει το ψήφισμα της Επιτροπής Αναφορών, για παράδοση της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της.

Τέλος, μετά από τις δηλώσεις του Ερντογάν, σχετικά με την απόφαση του Ε.Δ.Α.Δ για άμεση απελευθέρωση του ηγέτη του φιλοκουρδικού κόμματος της Τουρκία Σελαχατίν Ντεμιρτάς, όπου ουσιαστικά την αγνοεί και μάλιστα προκαλεί, λέγοντας ότι η Ευρώπη δεν εξαρθρώνει τρομοκρατικές οργανώσεις, έχω ήδη προβεί σε κατάθεση γραπτής ερώτησης προς την Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, κ. Φεντερίκα Μογκερίνι, όπου ζητώ για τις δέουσες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

Γραφείο Τύπου Ευρωβουλευτή

24.11.2018

NATO

Με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται για εγγυήσεις από το ΝΑΤΟ, η ΕΔΕΚ δηλώνει την αντίθεσή της.

Η ΕΔΕΚ επαναλαμβάνει τη θέση της πως τα ζητήματα της  διασφάλισης του ευρωπαϊκού κεκτημένου και της ασφάλειας υλοποίησης της συμφωνίας θα πρέπει να προέρχονται μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.

Την ίδια στιγμή τονίζει την ανάγκη κατάργησης της Συνθήκης Εγγύησης και Συμμαχίας.

 

 

Λευκωσία, 20 Νοεμβρίου 2018

Η σημερινή συνεδρία της Κεντρικής Επιτροπής της ΕΔΕΚ εξέτασε τα νέα δεδομένα όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί μετά από τις διαβουλεύσεις που έλαβαν χώρα στο μεσοδιάστημα μεταξύ της προηγούμενης και της σημερινής συνόδου.

Η Κεντρική Επιτροπή διαπίστωσε πως οι προτάσεις που υπάρχουν και έχουν δοθεί στην ΕΔΕΚ δεν μπορούν να οδηγήσουν σε μία αξιόπιστη συνεργασία.

Ως εκ τούτου, εξουσιοδοτείται ο Πρόεδρος του κόμματος να προχωρήσει σε μια τελευταία προσπάθεια σε διμερές επίπεδο για να διαπιστωθεί ενδεχόμενη βελτίωση των προτάσεων που έχουν δοθεί προς άρση των προβλημάτων που υπάρχουν ώστε να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια συνεννόησης. Σε περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό η αυτόνομη κάθοδος της ΕΔΕΚ στις επερχόμενες ευρωεκλογές πρέπει να θεωρείται  δεδομένη.

 

Λευκωσία, 18 Νοεμβρίου 2018

Μέσα ή έξω από το κουτί

Παρατηρώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δήθεν αντιδράσεις απέναντι στην πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για αποκεντρωμένη ομοσπονδία οι οποίες προέρχονται από όλους αυτούς που υποστήριζαν και επικροτούσαν τους μέχρι πρότινος χειρισμούς του Νίκου Αναστασιάδη. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην απόφασή τους να αντιδράσουν απέναντι σε μια πρόταση η οποία καθόλου δεν απομακρύνεται από την ουσία προσέγγισης του κυπριακού προβλήματος που υπήρχε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συζητά ούτε προτείνει αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του κράτους. Αντίθετα, αυτό που εισηγείται είναι η μεταφορά κάποιων περιφερειακών αρμοδιοτήτων από την κεντρική κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες. Αυτό όχι μόνο δεν διαφοροποιεί το σύστημα που μας δόθηκε το 2004 στο διχοτομικό Σχέδιο Ανάν (το οποίο απέρριψε ο λαός) αλλά ούτε και απομακρύνεται από την αποτυχημένη Πενταμερή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά. Συνεπώς, όλοι αυτοί που είναι οπαδοί της ΔΔΟ αλλά απέρριψαν το Σχέδιο Ανάν και αίφνης το τελευταίο χρονικό διάστημα επικρίνουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την πρόταση και τους χειρισμούς του, επιβάλλεται να μας εξηγήσουν σε τι διαφέρουν οι σημερινές συγκλίσεις και προτάσεις του Νίκου Αναστασιάδη από εκείνες που περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Ανάν.

Για την ΕΔΕΚ η πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι στην καλύτερη περίπτωση μορφή συνομοσπονδίας στο πλαίσιο της οποίας δεν αναιρούνται όλες εκείνες οι πρόνοιες που νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών, είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Με άλλα λόγια η πρόταση Αναστασιάδη δεν μας απομακρύνει από όλες αυτές τις πρόνοιες που τα τελευταία δέκα χρόνια υποστήριζαν και υποστηρίζουν οι ηγεσίες ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ. Τέτοιες πρόνοιες είναι:

1. Ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού σε εθνοτική βάση

2. Η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους

3. Η νομιμοποίηση των εποίκων

4. Η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια

5. Η μη αποκατάσταση σε συνθήκες ισονομίας των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνοτικής προέλευσης

6. Η μη αναίρεση της θετικής ψήφου (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρία, η αριθμητική εξίσωση, η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.

Είναι ξεκάθαρο πως η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα της λύσης δεν εξασφαλίζεται με προτάσεις που είτε διαχωρίζουν το λαού είτε επιτρέπουν στην Τουρκία να υλοποιήσει τα επεκτατικά της σχέδια. Η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα προκύπτει μόνο εάν οι πρόνοιες και η βάση της λύσης οικοδομούνται στο πλαίσιο όσων εμπερικλείονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο και στην παγκόσμια διακήρυξη πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτά είναι καταδικασμένη να οδηγήσει σε αποτυχία.

Η επανάληψη της ίδιας διαδικασίας στη βάση του ίδιου πλαισίου λύσης, ουσιαστικά δεν πρόκειται να αλλοιώσει την ήδη αρνητική κατάσταση και δεν πρόκειται να κάμψη την τουρκική αδιαλλαξία. Αντίθετα θα καταλήξει στο ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα, αλλά με κίνδυνο η τουρκική πλευρά να αποκομίσει πρόσθετα πολιτικά οφέλη σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Όσοι επιθυμούν συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και δημιουργία ενός αληθινά ευρωπαϊκού, σύγχρονου, λειτουργικού και δημοκρατικού κράτους, θα πρέπει να ξεκινήσουν να σκέφτονται «έξω από το κουτί» που μας έχει επιβάλει η Τουρκία και «μέσα στο κουτί» που μας καθορίζουν τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Θυμίζω πως τα ψηφίσματα αναφέρονται σε αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμού των εποίκων, επιστροφή όλων των προσφύγων (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας, απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα και σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό. Στοιχεία δηλαδή τα οποία δεν υπάρχουν στην πρόταση Αναστασιάδη, απουσιάζουν από την φαινομενική αντίδραση των μέχρι πρότινος συνοδοιπόρων του και καταστρατηγούνται από όσα περιλαμβάνονται στο πλαίσιο Γκουτέτρες.

ΡΟΥΛΛΑ ΜΑΥΡΟΝΙΚΟΛΑ

Αναχώρησε σήμερα για τις Βρυξέλλες η πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Γυναικείας Κίνησης κυρία Ρούλλα Μαυρονικόλα μέλος της Πολιτικής Επιτροπής των Γυναικών του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος, για να συμμετάσχει σε συνεδρία των γυναικών του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος και ακολούθως θα μιλήσει σε συνέδριο που διοργανώνεται από κοινού από το PES γυναικών και τη Σοσιαλιστική Διεθνή Γυναικών με θέμα «Women on the move» – τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα υποδοχής τους. Ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει και η Κύπρος σε μεγάλο πλέον βαθμό.

 

 Λευκωσία 24 Οκτωβρίου, 2018

Με αφορμή τη δολοφονία της δημοσιογράφου Β. Μαρίνοβα, η ΕΔΕΚ καταδικάζει τις δολοφονίες είτε δημοσιογράφων είτε άλλων ατόμων που διερευνούν θέματα διαφθοράς.

Καλούμε τις αρμόδιες αρχές όπως:

  • προχωρήσουν σε άμεση διαλεύκανση της υπόθεσης,
  • λάβουν δραστικά μέτρα για την προστασία ατόμων που διερευνούν υποθέσεις στις οποίες ενδέχεται η ζωή τους να βρίσκεται σε κίνδυνο,
  • συμπεριλάβουν συγκεκριμένες ρήτρες που να μην αφήνουν ανοικτή τη δυνατότητα διασπάθισης κονδυλίων από ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, επιχορηγήσεις,
  • προχωρήσουν σε ριζική καταπολέμηση της διαφθοράς σε όλες τις μορφές της με συγκεκριμένα και άμεσα υλοποιήσιμα μέτρα.

Σημειώνουμε πως για την εν λόγω δολοφονία η ΕΔΕΚ διά μέσου του Ευρωβουλευτή της έχει υποβάλει κατεπείγουσα γραπτή ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 9 Οκτωβρίου 2018

edek green

Οι χθεσινές δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου στο Παρίσι σε σχέση με τις Κυπρο-Γαλλικές σχέσεις και την στρατηγική αναβάθμισή τους στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού και ενεργειακού πυλώνα, είναι σε γενικές γραμμές δηλώσεις που κινούνται στην κατεύθυνση των θέσεων που κατ’ επανάληψη η ΕΔΕΚ κατέθεσε στο Εθνικό Συμβούλιο.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε  ότι οι συγκεκριμένες δηλώσεις εντός των πιο πάνω πυλώνων δεν θα μείνουν σε θεωρητικό επίπεδο αλλά θα προωθηθεί, από την πλευρά της κυβέρνησης, και εμπράκτως η υλοποίησή τους.

 

Λευκωσία, 15 Σεπτεμβρίου 2018

Ορθώς το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» χαρακτηρίζει ως «τρικλοποδιά» την πρόταση του Προέδρου της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, για κατάργηση της λήψης αποφάσεων με ομοφωνία για ορισμένα θέματα εξωτερικής πολιτικής και φορολογίας.

Σημειώνουμε πως η πρόταση αυτή έγινε αποδεκτή από τον Γκι Φέρχοφσταντ, ηγέτη της ομάδας των Φιλελευθέρων αλλά και τον Μάνφρεντ Βέμπερ, υποψήφιο για την προεδρία της Κομισιόν και Πρόεδρο της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), στην οποία συμμετέχει ο ΔΗΣΥ.

Η υλοποίηση της πρότασης Γιούνκερ θα σημαίνει αυτόματα περιθωριοποίηση της Κύπρου αλλά και άμεσες πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία, αφού αυτομάτως δεν θα μπορεί να αντιταχθεί σε πολιτικές που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τα συμφέροντά της.

Καλούμε την κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες τόσο εντός των όμορων δυνάμεών της στο ΕΛΚ όσο και εντός ΕΕ, ώστε να μην προχωρήσει η πρόταση Γιούνκερ.

 

Λευκωσία, 13 Σεπτεμβρίου 2018