Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
έχω την εντύπωση ότι όπως έχει εξελιχθεί η διαδικασία των εκποιήσεων ίσως να αποτελεί το τρίτο πιο σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που αντιμετώπισε η πατρίδα μας μετά την εισβολή του 74, μετά το κούρεμα των καταθέσεων. Και είναι κάτι το οποίο έπρεπε από την αρχή να προχωρήσουμε για να δώσουμε άμεση λύση. Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι γιατί χρειάζεται να γίνει αναβολή των εκποιήσεων; Ο λόγος είναι απλός. Γιατί δυστυχώς ο νόμος ο οποίος ψήφισε αυτή η Βουλή το 2014, τον Σεπτέμβριο, και η ΕΔΕΚ τον καταψήφισε, έδωσε υπερεξουσίες και υπερόπλα στους τραπεζίτες να μπορούν να λεηλατούν τους πολίτες. Τα παράθυρα τα οποία άφησε ο νόμος ανοικτά να τα χρησιμοποιούν σε βάρος των πολιτών και οι πολίτες παρέμειναν απροστάτευτοι όταν προσπαθήσαμε στην συνέχεια με το πλαίσιο αφερεγγυότητας τον Απρίλιο του 2015 για να βελτιώσουμε την προστασία των πολιτών.
Για να μην ξεχνάμε, για να θυμόμαστε και να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, η ΕΔΕΚ για να ψηφίσει το πλαίσιο αφερεγγυότητας η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε σημαντικές βελτιώσεις. Μεταξύ των οποίων και μια από αυτές, να μην υπάρχει δυνατότητα αλλοίωσης της ιδιωτικής σύμβασης που έγινε μεταξύ της τράπεζας και του δανειολήπτη αναφορικά με την αρχική αξία του ενυπόθηκου ακινήτου, ένα σημείο το οποίο σήμερα περιλαμβάνεται στο αν ο Πρόεδρος αναπέμπει τον νόμο γιατί λέει παρεμβαίνουμε στην ελεύθερη σύμβαση του δανειολήπτη μαζί με την τράπεζα.
Εκεί γιατί επιτρέψαμε να υπάρχει ελεύθερή παραβίαση της συγκεκριμένης συμφωνίας με αποτέλεσμα οι τράπεζες να μειώνουν την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου όπως την είχαν οι ίδιες ορίσει αρχικά με αποτέλεσμα τα δάνεια να γίνονται μη εξυπηρετούμενα τις περισσότερες φορές και να οδηγούν τους δανειολήπτες σε αδυναμία εξυπηρέτησης του δανείου τους;
Το δεύτερο, πρόταση προστασίας των εγγυητών. Έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση αυτή η πρόταση και μαζί με το ΔΗΚΟ προσπαθήσαμε να την ψηφίσουμε στην βουλή. Δεν πέρασε, δεν είχε πλειοψηφία γιατί δυστυχώς ούτε το ΑΚΕΛ ψήφισε να ενισχύσει αυτήν την πρόταση για να προστατεύσουμε τους δανειολήπτες και το πλαίσιο αφερεγγυότητας.
Όσες φορές προσπαθήσαμε από το 2016 και μετά στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής να τεθεί το συγκεκριμένο ζήτημα για να ψηφιστεί συναντούσαμε πάντοτε την αντίδραση του Συνδέσμου Εμπορικών Τραπεζών με αποτέλεσμα ποτέ δεν ήρθαν στην Βουλή να συζητήσουν για να ψηφιστούν αυτά τα ζητήματα αφήνοντας τους δανειολήπτες εντελώς ακάλυπτους.
Να υπενθυμίσω ότι τον Ιούλιο του 2018 από την πλευρά της ΕΔΕΚ είχαμε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για την δυνατότητα του δανειολήπτη να προσφεύγει στην Δικαιοσύνη σε περίπτωση που είχε διαφωνίες όσον αφορά τις υπερχρεώσεις ή τον τρόπο χειρισμού του δάνειου του από πλευράς της τράπεζας και αυτό ήταν οδηγία της Ε.Ε.
Καταψηφίστηκε από την πλειοψηφία της Βουλής και μάλιστα για να μην παρεμβαίνουμε φυσικά και να αποτρέπουμε παράνομες εκποιήσεις οι οποίες γίνονταν που το κάναμε σε πάρα πολλές περιπτώσεις, η πλειοψηφία της Βουλής ψήφισε για την ηλεκτρονική εκποίηση ώστε να μην υπάρχει καμία δυνατότητα παρέμβασης προστασίας των δανειοληπτών που άδικα η περιουσία τους εκποιείτο.
Ξέρουμε πολύ καλά ποιες περιουσίες εκποιούνταν. Αυτών των δανειοληπτών που είχαν την τύχη ή το προνόμιο να είχαν μια σημαντική αξίας περιουσία αλλά δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να έχουν μια ισχυρή νομική ή άλλου είδους προστασία και αρωγή. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο και από την πλευρά της ΕΔΕΚ, είχαμε ζητήσει με αφορμή την ψήφιση του προϋπολογισμού να προχωρήσει το θέμα της σύστασης του ειδικού τμήματος του δικαστηρίου για να μπορούν οι δανειολήπτες να προσφεύγουν στο δικαστήριο και σε σύντομο χρονικό διάστημα να εκδίδεται η απόφαση, έτσι ώστε να υπάρχει ενδεχομένως μια διαφάνεια και μια δικαιοσύνη. Κατατέθηκε από την πλευρά της κυβέρνησης η συγκεκριμένη πρόταση.
Πρέπει να πω πως στην Επιτροπή Νομικών έγιναν πολλά και διάφορα σε σημείο να αποδυναμωθεί η πρόταση και να δοθεί το δικαίωμα και η δικαιολογία στην κυβέρνηση να την αποσύρει. Και έχω ένα απλό ερώτημα, μια από τις προτάσεις οι οποίες προστέθηκαν πάνω στην πρόταση την συγκεκριμένη για την σύσταση του Ειδικού Δικαστηρίου, ήταν ότι σε περίπτωση κατά την οποία κύρια κατοικία εκποιηθεί, ότι θα πρέπει πριν την υλοποίηση της συγκεκριμένης απόφασης της εκποίησης το κράτος να βρει στέγη στον δανειολήπτη. Καλά, γιατί αυτή την πρόταση δεν την βάλαμε στο πλαίσιο της αφερεγγυότητας; Γιατί δεν την βάλαμε όταν ψηφίζαμε τον νόμο των εκποιήσεων;
Κακώς η κυβέρνηση απέσυρε την συγκεκριμένη πρόταση. Όταν την επόμενη μέρα το πρωί με την διαδικασία του κατεπείγοντος ως ΕΔΕΚ καταθέταμε την συγκεκριμένη πρόταση το αρχικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης με δύο απλές τροπολογίες. Η μία τροπολογία να ξεκαθαρίζει όπως συμφωνήσαμε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι μέχρι την τελική έκδοση της απόφασης του Δικαστηρίου θα αναστέλλεται η διαδικασία της εκποίησης και το δεύτερο να αφαιρεθεί μια πρόνοια που περιλαμβανόταν στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης ότι δανειολήπτες έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν στο ειδικό τμήμα του Δικαστηρίου αυτοί που προέρχονται από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όπως αυτές καθορίζονται με διυπουργικό διάταγμα, κάτι το οποίο στερούσε την ισότητα πρόσβασης στην δικαιοσύνη των πολιτών. Ποιος θα είναι Υπουργός που θα καθορίζει ποιες είναι ευάλωτες ομάδες και πως;
Το πρωί όταν ξεκινούσαμε 22 του μήνα αυτή την ολομέλεια της Βουλής, το σύνολο της ολομέλειας ψήφισε ομόφωνα με 52 βουλευτές, να συζητηθεί με την διαδικασία του κατεπείγοντος το συγκεκριμένο ζήτημα. Το μεσημέρι έγινε συνεδρία της επιτροπής Νομικών, ετοιμάστηκε έκθεση και παραπέμφθηκε, στις 7.30 το βράδυ όταν τέθηκε το ζήτημα.
Όμως δυστυχώς Συναγερμός, ΔΗΚΟ και ΑΚΕΛ ψηφίσατε αναβολή της συζήτησης για την σύσταση του ειδικού δικαστηρίου με πρόσχημα ότι αναβάλλονται οι εκποιήσεις μέχρι 31 του μήνα όπως διαμορφώσαμε προηγουμένως την πρόταση.
Άρα λοιπόν ποιοι έχουν την ευθύνη για αυτή την κατάσταση; Είναι λοιπόν καιρός και όπως έχει ξεκαθαρίσει η υπόθεση αυτή η Βουλή με την διαδικασία του κατεπείγοντος άμεσα θα έπρεπε να ψηφίσει το ειδικό τμήμα του δικαστηρίου για να προχωρήσει.
Από εκεί και πέρα αν κάποιοι θέλουν έμμεσα ή άμεσα να στηρίζουν τους τραπεζίτες και να δημιουργούν προϋποθέσεις αυθαιρεσίας για όλα αυτά που γίνονται ας αναλάβουν τις ευθύνες τους. Και δεν είναι τυχαία ούτε η παράταση όπως έγινε ούτε το γεγονός ότι σήμερα παραπέμπονται. Τα γεγονότα θα μας επιβεβαιώσουν τον Οκτώβρη όταν θα δει πια τι θα γίνει τον Οκτώβριο. Προς το παρόν δεν έχουμε τίποτε άλλο να πούμε. Θα συνεχίσουμε την στάση μας, εμείς θα διεκδικούμε την σύσταση του ειδικού δικαστηρίου αλλά την ίδια στιγμή εμείς θα απέχουμε από αυτή την διαδικασία γιατί θεωρούμε ότι η διαδικασία η οποία δεν εξυπηρετεί τους πολίτες, είναι διαδικασία κωλυσιεργίας, διαδικασία που εξυπηρετεί τους τραπεζίτες, και ξεχωρίζει τους τραπεζίτες από τους τραπεζικούς υπαλλήλους.
Γραφείο Τύπου
Λευκωσία, 27 Ιουλίου 2021