Οι προσπάθειες της ΕΔΕΚ για την εφαρμογή του ΓεΣΥ επιβεβαιώνονται από την ιστορία, τις πράξεις, τις προτάσεις και τα όσα διαχρονικά έχει διεκδικήσει για  σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ

Οι προσπάθειες της ΕΔΕΚ για την εφαρμογή του ΓεΣΥ επιβεβαιώνονται από την ιστορία, τις πράξεις, τις προτάσεις και τα όσα διαχρονικά έχει διεκδικήσει για  σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Οι προσπάθειες της ΕΔΕΚ για την εφαρμογή του ΓεΣΥ επιβεβαιώνονται από την ιστορία, τις πράξεις, τις προτάσεις και τα όσα διαχρονικά έχει διεκδικήσει για  σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ

Οι προσπάθειες της ΕΔΕΚ για την εφαρμογή του ΓεΣΥ επιβεβαιώνονται από την ιστορία, τις πράξεις, τις προτάσεις και τα όσα διαχρονικά έχει διεκδικήσει για  σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ:

·       Για πρώτη φορά στη Βουλή τέθηκε θέμα ΓεΣΥ το 1968 από το Βάσο Λυσσαρίδη

·       Το 2001 ψηφίστηκε ο νόμος πλαίσιο μετά από παρέμβαση της ΕΔΕΚ για να ψηφιστούν οι προϋπολογισμοί του 1999

·       Η ψήφιση του επικαιροποιημένου νομοσχεδίου τον Ιούνιο του 2017 ήταν αποτέλεσμα της συνεχούς άσκησης πολιτικής πίεσης από τον Μαρίνο Σιζόπουλο προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ήδη από τον Απρίλιο του 2015

·       Από την αρχή η ΕΔΕΚ τόνισε τη σημασία της σωστής αυτονόμησης και την εφαρμογή ενός μονοασφαλιστικού ΓεΣΥ

·       Η ΕΔΕΚ είναι το μόνο κόμμα που είχε και έχει ολοκληρωμένη θέση, αντίληψη και πρόταση για συγκροτημένο τρόπο εφαρμογής του ΓεΣΥ την οποία και ακολουθεί πιστά  

·       Είναι το μόνο κόμμα, εξάλλου, που ήδη από το 2016 κατέθεσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ολοκληρωμένη πρόταση για εφαρμογή του ΓεΣΥ στη βάση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και χωρίς την επιβάρυνση των πολιτών με πρόσθετες φορολογίες.

 

Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να αγωνίζεται υπέρ της εφαρμογής του ΓεΣΥ, χωρίς αναβολές, χωρίς καθυστερήσεις και χωρίς παρεκκλίσεις ώστε μέσω του ΓεΣΥ να παρέχεται υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους πολίτες και κυρίως σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αποκτήσουν με άλλους τρόπους.

Ο αγώνας της ΕΔΕΚ για εφαρμογή ενός ΓεΣΥ το οποίο φύσει θέσει θα εξυπηρετεί τον πιο πάνω σκοπό και δεν θα καταρρεύσει, είναι διαρκής.

Πρωταγωνιστής της διαμόρφωσης των πιο πάνω θέσεων ήταν και είναι ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος. Οι καθαρές, ολοκληρωμένες και συγκροτημένες θέσεις που από το 2013 έχει καταθέσει για τη σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ, επαναδημοσιεύονται πιο κάτω με πλήρη διαφάνεια.

Έγγραφο Αρ. 1. Κατάσταση δημόσιου τομέα Υγείας και πρόταση Κ. Σ. ΕΔΕΚ για σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ, Νοέμβριος 2013

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – Η ΕΔΕΚ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΣΥ

Πηγή: ΚΥΠΕ – ΚΥΠΡΟΣ/Λευκωσία 07/11/2013 11:14

 

ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ Κ.Σ.ΕΔΕΚ

ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΓΕΙΑΣ

 

Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία την προσπάθεια της κυβέρνησης να τορπιλίσει την προώθηση της εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Υγείας, όπως έχει συμφωνηθεί με τους κοινωνικούς εταίρους και τον ιατρικό κόσμο. Αντ` αυτού η προσπάθεια της κυβέρνησης επικεντρώνεται στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων του ασφαλιστικού κεφαλαίου μέσω του επανασχεδιασμού του ΓεΣΥ.

 

Είναι γνωστό ότι η εισαγωγή του ΓεΣΥ ήταν μία από τις 7 υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την προηγούμενη κυβέρνηση. Υπόδειξη την οποία επανέφερε με το Μνημόνιο η Τρόικα στη σημερινή κυβέρνηση.

 

Η στάση αυτή δεν φαίνεται να είναι άσχετη με τις προεκλογικές δεσμεύσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για τη διεξαγωγή νέας μελέτης και την εμπλοκή των ασφαλιστικών εταιρειών στην εφαρμογή του ΓεΣΥ. Οι πληροφορίες στον Τύπο ότι η κυβέρνηση θα αναθέσει στη Διεθνή Τράπεζα την επαναξιολόγηση των υπολογισμών του ΓεΣΥ «σκοτώνει» ουσιαστικά τον κοινωνικά αποδεκτό σχεδιασμό του ΓεΣΥ και ανοίγει παράθυρο για τον επανασχεδιασμό του Σχεδίου με την εμπλοκή των ασφαλιστικών εταιρειών για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων.

 

Μια τέτοια ενέργεια θα γυρίσει την προσπάθεια πολλά χρόνια πίσω.

 

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ απαιτούμε  ξεκάθαρη τοποθέτηση από την κυβέρνηση.

 

Είναι διατεθειμένη να προωθήσει την εφαρμογή του ΓεΣΥ  και σε ποια βάση;

Στη βάση του νόμου-πλαισίου που ψήφισε η Βουλή και επεξεργάσθηκε ο ΟΑΥ με τη σύμφωνη γνώμη των εμπλεκομένων μερών και των κοινωνικών εταίρων ή

στη βάση των προεκλογικών εξαγγελιών του Προέδρου της Δημοκρατίας;

 

Με αυτή την ευκαιρία θα θέλαμε να επαναλάβουμε ότι για την ΕΔΕΚ το ΓεΣΥ για να μπορέσει να προσφέρει υψηλού επίπεδου περίθαλψη και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να την αγοράσουν θα πρέπει:

 

1. Η κάλυψη να είναι καθολική

 

2. Η ισότιμη μεταχείριση όλων των πολιτών και η ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας να διασφαλισθεί

 

3. Ο ασθενής να έχει το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής γιατρού και νοσηλευτηρίου

 

4. Να αυτονομηθούν τα δημόσια νοσηλευτήρια σε διοικητικό οικονομικό και επιστημονικό επίπεδο

 

5. Να ενισχυθούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες στην ύπαιθρο με την αναβάθμιση των υφιστάμενων Αγροτικών Κέντρων Υγείας και τη λειτουργία νέων, όπου είναι αναγκαίο

 

6. Να προωθηθεί η σωστή συνεργασία του ιδιωτικού και του δημόσιου  τομέα στο επίπεδο της τριτοβάθμιας και τεταρτοβάθμιας περίθαλψης με στόχο να περιορισθούν ακόμα περισσότερο οι αποστολές ασθενών στο εξωτερικό και παράλληλα να προσελκύσουμε ασθενείς από το εξωτερικό.

 

Η ΕΔΕΚ θεωρεί ότι η άμεση προώθηση της εφαρμογής του ΓεΣΥ αποτελεί κοινωνική απαίτηση και υποχρέωση της κυβέρνησης προς τους πολίτες. Οποιοιδήποτε νέοι σχεδιασμοί αποτελούν πισωγύρισμα και ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

 

Η καταστροφή της οικονομίας του τόπου και η φτωχοποίηση τεραστίων μαζών του κυπριακού λαού ως αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση και των χειρισμών της παρούσας κυβέρνησης που μας παρέδωσε στην Τρόικα και τα Μνημόνιά της δεν αφήνουν άλλη επιλογή από την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, όπως έχει συμφωνηθεί με τους κοινωνικούς εταίρους  μέχρι το τέλος του 2015.

 

 

 

Έγγραφο Αρ. 2: Πρωτοβουλία ΕΔΕΚ για το ΓΕΣΥ. Κάλεσμα σε κόμματα της αντιπολίτευσης για διαμόρφωση κοινών θέσεων έναντι των προτάσεων της κυβέρνησης, Οκτώβριος 2014

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ -ΤΟ ΚΣ ΕΔΕΚ ΓΙΑ ΓΕΣΥ 
Πηγή: ΚΥΠΕ – ΚΥΠΡΟΣ/Λευκωσία 10/10/2014 13:11 

 

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
ΤΟΥ ΚΣ ΕΔΕΚ ΜΑΡΙΝΟΥ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ
 
Πρωτοβουλία ΕΔΕΚ για το ΓΕΣΥ – Κάλεσμα σε κόμματα της αντιπολίτευσης
για διαμόρφωση κοινών θέσεων έναντι των προτάσεων της κυβέρνησης

Η πρόσφατη συνάντηση του Υπουργού Υγείας με την ΕΔΕΚ όχι μόνο δεν διασκέδασε τις ανησυχίες-μας για τις προθέσεις της κυβέρνησης αναφορικά με τις αλλαγές που επιθυμεί να επιφέρει στο ΓεΣΥ, αλλά αντίθετα τις ενίσχυσε ακόμα περισσότερο.

Η διαπίστωσή-μας είναι πως η κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας στερούνται ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την πολιτική διαχείριση του τομέα της υγείας.

Οι επιδιωκόμενες αλλαγές στο θεσμικό νομικό πλαίσιο του ΓεΣΥ θα επιφέρουν πλήρη αλλαγή στη φιλοσοφία-του με απρόβλεπτους κινδύνους.

Συγκεκριμένα:

• Η συγκέντρωση όλων των αρμοδιοτήτων του ΓεΣΥ σε ομάδα γραφειοκρατών που θα διοριστεί στο υπουργείο Υγείας, αποδομεί την κοινωνικοποιημένη μορφή του συστήματος, καταργεί τη διαφάνεια και καθιστά το ΓεΣΥ ευάλωτο στις πολιτικές επιλογές των εκάστοτε κυβερνώντων. Το ΓεΣΥ πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητο και πέραν από κόμματα και κυβερνήσεις

• Η μεταφορά διαχείρισης του ταμείου ύψους ενός και πλέον δις ευρώ στην ίδια ομάδα, αυξάνει κατά την άποψή-μας τις πιθανότητες για σπατάλες και κακοδιαχείριση

• Διερωτόμαστε ποια η σκοπιμότητα της νομοθετικής εισαγωγής του πολυασφαλιστικού συστήματος, όταν η πρόθεση υλοποίησης προσδιορίζεται για μετά από 5-6 χρόνια, όταν οι συνθήκες πιθανόν να είναι διαφορετικές.

• Γιατί ενώ η κυβερνητική πρόταση προνοεί μετατροπή του ΟΑΥ σε συμβουλευτικό σώμα, την ίδια στιγμή θέλει να διορίζει και την πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ.;

• Όταν ο ΟΑΥ χρειάστηκε αρκετά χρόνια και ξοδεύτηκαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσει εμπειρία διαχείρισης του ΓεΣΥ, πώς θα μπορέσει η ομάδα που θα διοριστεί στο Υπουργείο σε μερικούς μήνες να είναι έτοιμη για την εφαρμογή του νέου μοντέλου;

• Τέλος, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα συγκροτημένη άποψη για τη μορφή αυτονόμησης των κρατικών νοσηλευτηρίων, καθώς και για τα φάρμακα τα οποία θα καλύπτουν πέραν του 20% της συνολικής ετήσιας δαπάνης του ΓεΣΥ.

Η ΕΔΕΚ ως το κόμμα που πρωτοστάτησε στην εφαρμογή του ΓεΣΥ δεν θα αποδεχθεί να διακυβεύεται το μέλλον και η σωστή εφαρμογή-του, σήμερα όπου η οικονομική κρίση έθεσε σε κίνδυνο την προσφορά ικανοποιητικού επιπέδου ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στους πολίτες, ειδικά αυτών που προέρχονται από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα.

Το Π.Γ. του κόμματος στην τελευταία-του συνεδρία αποφάσισε η ΕΔΕΚ να αναλάβει την πρωτοβουλία συζήτησης με τα κόμματα που δεν συμμετέχουν στο κυβερνητικό σχήμα για τη διαμόρφωση κοινής θέσης και τη δημιουργία κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας που θα αποτρέψει την έγκριση όσων από τις κυβερνητικές προτάσεις στρέφονται προς λανθασμένη κατεύθυνση.

Ήδη εντός της ημέρας θα αποσταλεί σχετική επιστολή προς τα κόμματα. Εάν συμφωνούν θα προγραμματισθεί κοινή συνάντηση για την έναρξη δομημένου διαλόγου.

Λευκωσία, 10 Οκτωβρίου 2014
Γραφείο Τύπου

Σημ.: Η επιστολή προς τους αρχηγούς κοινοβουλευτικών κομμάτων ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών επισυνάπτεται. 

Επιστολή του Αναπλ. Προέδρου του ΚΣ ΕΔΕΚ προς αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και Οικολόγων Περιβαλλοντιστών

Λευκωσία
10 Οκτωβρίου 2014

Προς
Κύριο ……………..

ΘΕΜΑ: ΓεΣΥ

Αγαπητέ ….,

Οι τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με την προώθηση εφαρμογής του ΓεΣΥ και οι προθέσεις της κυβέρνησης για ριζικές αλλαγές στον υφιστάμενο νόμο πλαίσιο, μας δημιουργούν εύλογες ανησυχίες για το ποιες είναι οι τελικές της προθέσεις.
Όλοι αναγνωρίζουμε ότι η υγεία αποτελεί ύψιστο κοινωνικό αγαθό ειδικά στις σημερινές κρίσιμες οικονομικές συνθήκες που διέρχεται η πατρίδα μας.
Εκτιμούμε ότι τα κόμματα μας θα πρέπει να εγκαινιάσουν ένα δομημένο διάλογο με στόχο τη διαμόρφωση κοινής στάσης στο κοινοβούλιο για αποτροπή δυσάρεστων εξελίξεων.
Προτείνουμε οι πυλώνες συζήτησης να είναι τα παρακάτω:


1. Διατήρηση της κοινωνικοποιημένης μορφής του ΓεΣΥ όπως αυτή καθορίζεται από το σημερινό νόμο-πλαίσιο και την εφαρμογή του από τον ΟΑΥ
2. Αποτροπή της μεταφοράς του ταμείου του ΓεΣΥ στο Υπουργείο Υγείας και παραμονής του στον ΟΑΥ
3. Αυτονόμηση των κρατικών νοσηλευτηρίων
4. Εισαγωγή του πολυασφαλιστικού συστήματος και
5. Τιμολογιακή πολιτική για τα φάρμακα

Εάν η απάντηση-σας στην πρόταση-μας είναι θετική θα θέλαμε να προχωρήσουμε στην πρώτη μας συνάντηση το συντομότερο δυνατό δεδομένων των χρονικών περιθωρίων που η κυβέρνηση καθόρισε για τη συζήτηση των προτάσεών της στη Βουλή, και καθορισμού από κάθε κόμμα της αντιπροσωπείας του.

Με εκτίμηση
Δρ. Μαρίνος Σιζόπουλος
Αν.  Πρόεδρος Κ.Σ ΕΔΕΚ

Κοινοποίηση:
Κύριο Άντρο Κυπριανού, Γενικό Γραμματέα ΑΚΕΛ
Κύριο Νικόλα Παπαδόπουλο, Πρόεδρο ΔΗΚΟ  
Κύριο Γιώργο Περδίκη, Γεν. Γραμματέα Κινήματος
Οικολόγων Περιβαλλοντιστών

Έγγραφο Αρ. 3: 6 προτάσεις της ΕΔΕΚ για τη δημόσια Υγεία, Απρίλιος 2014

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΤΟ ΚΣ ΕΔΕΚ ΓΙΑ ΓΕΣΥ 
Πηγή: ΚΥΠΕ – ΚΥΠΡΟΣ/Λευκωσία 28/04/2014 11:25 

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
ΤΟΥ Κ.Σ. ΕΔΕΚ ΜΑΡΙΝΟΥ ΣΙΖΟΥΠΟΛΟΥ

Ποιο ΓΕΣΥ θέλει η Κυβέρνηση;

6 προτάσεις της ΕΔΕΚ
για τη δημόσια Υγεία

Παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία την ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης στα Δημόσια νοσηλευτήρια και την κατάρρευση του σημερινού συστήματος υγείας η οποία βρίσκεται «προ των πυλών».

Οι λίστες αναμονής μεγαλώνουν.

Οι ελλείψεις είναι καθημερινό φαινόμενο.

Το ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό βρίσκεται σε κατάσταση εξουθένωσης.

Οι ασθενείς καταβάλλουν το μεγάλο τίμημα με ταλαιπωρία αλλά και σε πολλές περιπτώσεις με επιβάρυνση της κατάστασης της υγείας τους.

Οι προειδοποιήσεις μας εδώ και χρόνια δυστυχώς δεν έχουν εισακουσθεί.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης του ΑΚΕΛ που είχε αναστείλει την εφαρμογή του ΓεΣΥ είναι τεράστιες.

Οι ευθύνες της σημερινής  κυβέρνησης του ΔΗΣΥ εξ΄ ίσου μεγάλες.

Από την ανάληψη της διακυβέρνησης πέρασαν 14 μήνες και διαπιστώνουμε να παρακολουθεί με αμηχανία τα όσα αρνητικά συμβαίνουν στον τομέα της υγείας.

Οι προεκλογικές υποσχέσεις ότι τάχατες έχει έτοιμες προτάσεις και σωρεία νομοσχεδίων για επίλυση των προβλημάτων αποδεικνύονται κούφια λόγια.

Για μήνες απέφευγε να απαντήσει εάν στις προθέσεις της είναι να παρακάμψει το υφιστάμενο πλαίσιο εφαρμογής του ΓεΣΥ όπως έχει ψηφισθεί από τη Βουλή και να εισαγάγει νέο σχέδιο με τη συμμετοχή ασφαλιστικών εταιρειών.
Σήμερα παραδέχθηκε ότι εξετάζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Εμείς γνωρίζουμε ότι το έχει αποφασίσει και αυτό που εξετάζει είναι ο τρόπος προώθησής του.

Γι’ αυτό ζήτησε από την Τρόικα εξάμηνη παράταση έναρξης εφαρμογής του ΓεΣΥ.

Γι’ αυτό έγιναν επαφές με ασφαλιστικές εταιρείες.

Γι΄ αυτό παρακάμπτει συστηματικά τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας, ο οποίος είναι ο καθ’  ύλην υπεύθυνος σύμφωνα με το νόμο να προωθήσει την εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προσπάθεια της νέας ηγεσίας των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών (Φ.Υ.) να καταστούν ο μοναδικός παραλήπτης και προμηθευτής φαρμάκων για το ΓεΣΥ, καθώς και ρυθμιστής όλων των αποφάσεων που θα έχουν σχέση με τα φάρμακα. Οι προσπάθειες αυτές μας θυμίζουν το υπόβαθρο πάνω στο οποίο στήθηκε το μεγάλο σκάνδαλο των Φ.Υ. την περίοδο 2003-2005.

Οι ενέργειες της κυβέρνησης θα γυρίσουν την προσπάθεια πολλά χρόνια πίσω και επιπρόσθετα:

·       σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης όπου το εισόδημα των περισσότερων οικογενειών έχει μειωθεί επικίνδυνα η συνεισφορά ασφαλιστικής κάλυψης  θα είναι αδύνατη,

·       το πολυασφαλιστικό σχέδιο εφαρμόσθηκε στις ΗΠΑ, ο πρόεδρος Ομπάμα έδωσε σκληρή μάχη εναντίον των συντηρητικών δυνάμεων για να το αντικαταστήσει και να μπορέσει να προσφέρει αξιοπρεπή περίθαλψη σε μεγαλύτερο αριθμό πολιτών.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ ζητούμε ξεκάθαρη τοποθέτηση από την κυβέρνηση.

Είναι διατεθειμένη θα προωθήσει την εφαρμογή του ΓεΣΥ  και σε ποια βάση;

Στη βάση του νόμου πλαισίου που ψήφισε η Βουλή και επεξεργάσθηκε ο ΟΑΥ με τη σύμφωνη γνώμη των εμπλεκομένων μερών και των κοινωνικών εταίρων; Ή στη βάση των προεκλογικών εξαγγελιών του προέδρου της Δημοκρατίας για πολυασφαλιστικό σχέδιο;

Εάν η κυβέρνηση ακολουθήσει την πρώτη επιλογή η ΕΔΕΚ θα είναι συμπαραστάτης. Σε αντίθετη περίπτωση θα αγωνισθεί για να αποτρέψει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Δεν θα αποδεχθεί περαιτέρω συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους και μάλιστα στον πλέον ευαίσθητο τομέα κοινωνικής πολιτικής, την υγεία.


Με αυτή την ευκαιρία θα θέλαμε να επαναλάβουμε ότι για την ΕΔΕΚ το ΓεΣΥ για να μπορέσει να προσφέρει υψηλού επίπεδου περίθαλψη και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να την αγοράσουν θα πρέπει:


1. Η κάλυψη να είναι καθολική
2. Ο ασθενής να έχει το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής γιατρού και νοσηλευτηρίου
3. Να αυτονομηθούν τα δημόσια νοσηλευτήρια σε διοικητικό, οικονομικό και επιστημονικό επίπεδο
4. Να ενισχυθούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες στην ύπαιθρο με την αναβάθμιση των υφιστάμενων Αγροτικών Κέντρων Υγείας και τη λειτουργία νέων όπου είναι αναγκαίο
5. Να συσταθούν εποπτικά όργανα παρακολούθησης της πιστής και χωρίς καταχρήσεις εφαρμογής του ΓεΣΥ με στόχο την οικονομική-του βιωσιμότητα
6. Να προωθηθεί η σωστή συνεργασία του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα στο επίπεδο της τριτοβάθμιας και τεταρτοβάθμιας περίθαλψης με στόχο να περιορισθούν ακόμα περισσότερο οι αποστολές ασθενών στο εξωτερικό και παράλληλα να προσελκύσουμε ασθενείς από το εξωτερικό.

Λευκωσία
Γραφείο Τύπου
28  Απριλίου 2014

 

 

Έγγραφο Αρ. 4: Αυτονόμηση κρατικών νοσοκομείων. Σχόλια για το προτεινόμενο προσχέδιο νομοσχεδίου – προτάσεις, Ιανουάριος 2015

 

Στις σημερινές κρίσιμες οικονομικές συνθήκες η άμεση, ορθή και βιώσιμη εφαρμογή του ΓεΣΥ πρέπει να αποτελεί για όλες τις πολιτικές δυνάμεις και τους κοινωνικούς φορείς βασική προτεραιότητα.

 

Τα κύρια χαρακτηριστικά ενός ορθολογιστικού, κοινωνικά δίκαιου και λειτουργικού ΓεΣΥ πρέπει να είναι:

 

–        Η καθολικότητα

–        Η κοινωνική αλληλεγγύη

–        Η οικονομική βιωσιμότητα

–        Η προσφορά υψηλού επιπέδου περίθαλψης σε όλους τους πολίτες και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους

–        Η ισότιμη αλλά και συμπληρωματική συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Η σωστή και βιώσιμη αυτονόμηση των κρατικών νοσοκομείων είναι βασικός συντελεστής για την εφαρμογή του ΓεΣΥ καθότι αυτά πρέπει να αποτελέσουν:

 

–        τον κύριο πυλώνα για την προσφορά υψηλού επιπέδου περίθαλψης

–        τον σταθεροποιητικό παράγοντα για την αποτροπή του ενδεχόμενου πλήρους ιδιωτικοποίησης του τομέα της υγείας

–        τον αξιόπιστο εταίρο του ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη της τρίτο και τεταρτοβάθμιας περίθαλψης καθώς και της υλοποίησης ερευνητικών προγραμμάτων

–        την κλινική υποστήριξη στη νεοσύστατη ιατρική σχολή του πανεπιστημίου Κύπρου.

Η μελέτη του προσχεδίου του νομοσχεδίου για την αυτονόμηση των κρατικών νοσοκομείων που ετοίμασε το Υπ. Υγείας δεν ικανοποιεί το πλαίσιο όπως έχει περιγραφή πιο πάνω και δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες-μας.

 

Επιπρόσθετα, διαπιστώνουμε ότι καμία από τις εισηγήσεις-μας δεν έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο. Αυτό επιβεβαιώνει ότι ο πολυδιαφημιζόμενος κοινωνικός διάλογος του Υπουργού Υγείας που προηγήθηκε δεν ήταν ουσιαστικός. Ήταν για το θεαθήναι και αποτελούσε μέρος επικοινωνιακής τακτικής σκοπιμότητας και παραπληροφόρησης.

 

Το προσχέδιο του νομοσχεδίου περιλαμβάνει σειρά αρνητικών προνοιών που καταδεικνύουν ότι ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι η αναδιοργάνωση και η ουσιαστική αυτονόμηση των κρατικών νοσοκομείων αλλά η πλήρης ιδιωτικοποίησή-τους στα επόμενα τρία χρόνια, δηλ. μέχρι τη λήξη της θητείας-της.

 

Συγκεκριμένα το προσχέδιο του νομοσχεδίου:

 

–        προωθεί την πλήρη κομματικοποίηση των νέοιδρυθέντων οργανισμών μέσα από τον τρόπο διορισμού και ελέγχου των Δ.Σ. και των Διευθυντικών ομάδων, καθώς και της αξιολόγησης του προσωπικού και των προαγωγών

–        καθορίζει ότι οι οργανισμοί θα λειτουργούν κατά τρόπο αποκλειστικό με τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου και τα διατάγματα του Υπουργού Υγείας. Αυτό παραβιάζει τόσο την αυτονομημένη όσο και την κοινωνικοποιημένη μορφή που θα πρέπει να έχουν οι οργανισμοί.

–        Προνοεί τη συμμετοχή των Γενικών Διευθυντών των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών στα Δ.Σ. και των πέντε οργανισμών. Αυτό είτε θα τα καταστήσει δυσκίνητα, είτε μόνιμα θα αντικαθίστανται από άλλους λειτουργούς

–        δεν καθορίζει το εργασιακό καθεστώς του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού

–        δεν διασφαλίζει την οικονομική-τους βιωσιμότητα. Οι 5 οργανισμοί δεν είναι βιώσιμοι. Τα τρία χρόνια κάλυψης των ελλειμμάτων είναι μικρό χρονικό διάστημα ώστε να μπορέσουν οι οργανισμοί να προσαρμοσθούν στο νέο περιβάλλον

–        περιλαμβάνει πρόνοια για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων στους οργανισμούς. Σε περίπτωση πώλησής- τους θα υπάρχει αποξένωση κρατικής περιουσίας

–        διατηρεί στο υπουργείο Υγείας το ρόλο του παροχέα και το διατηρεί σε υπουργείο κρατικής υγείας, ουσιαστικά διατηρείται το σημερινό σύστημα.

Κατά την άποψή-μας η ορθολογιστική, λειτουργική και βιώσιμη αυτονόμηση των κρατικών νοσοκομείων πρέπει να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

 

1.    Συνεργασία με διεθνή οίκο με εμπειρία στην εφαρμογή ΓεΣΥ και ανάθεσης σε αυτόν της ευθύνης:

o   Για επιλογή των μελών των Δ.Σ. από κατάλογο που θα ετοιμασθεί με ανοικτές διαδικασίες ώστε να διορίζονται με βάση επιστημονικά κριτήρια οι καλύτεροι, να αποκλείεται η κομματική παρέμβαση και να διασφαλίζεται η κοινωνικοποιημένη μορφή των οργανισμών.

o   Να υποστηρίζουν τους οργανισμούς στον καταρτισμό των επιστημονικών-τους προγραμμάτων και των οικονομικών-τους προϋπολογισμών

o   Να προβαίνουν σε υποδείξεις για τη βελτίωση της παρεχόμενης περίθαλψης, της ανάπτυξης ή όχι νέων τμημάτων και σώφρονος οικονομικής διαχείρισης

 

2.    Δημιουργία μικρότερου αριθμού οργανισμών ώστε να ανταποκρίνονται στην κλίμακα οικονομίας, να αυξάνεται η δυνατότητα βιωσιμότητας και επιστημονικής συνεργασίας

 

3.    Ο χρόνος κάλυψης των ελλειμμάτων να επεκταθεί στα 5 χρόνια με σταδιακή μείωση 20% κάθε χρόνο

 

4.    Ξεκάθαρος καθορισμός του εργασιακού καθεστώτος του προσωπικού και της επιστημονικής δομής της κάθε κλινικής.

Καλούμε για τελευταία φορά την κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας να συνεργασθούν με τα κόμματα της αντιπολίτευσης και τους κοινωνικούς εταίρους για την άμεση εφαρμογή του ΓεΣΥ στη βάση του νόμου πλαισίου του 2001 και του ενοποιημένου τροποποιημένου νομοσχεδίου που ετοιμάσθηκε από τον ΟΑΥ.

 

Σε αντίθετη περίπτωση θέλουμε για μια ακόμα φορά να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν πρόκειται με οποιονδήποτε τρόπο να συναινέσουμε σε μια εκτρωματική μορφή ΓεΣΥ όπως επιχειρείται από την κυβέρνηση. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι προφανής-της στόχος είναι η πλήρης ιδιωτικοποίηση του τομέα υγείας, όπως έχει συμβεί και με τους άλλους κερδοφόρους Ημικρατικούς Οργανισμούς.

 

 

 

Έγγραφο Αρ. 5: Επιστολές Μαρίνου Σιζόπουλου προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την ανάγκη εφαρμογής του ΓεΣΥ από το 2015 και συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη πρόταση εφαρμογής του ΓεΣΥ εντός χρονοδιαγράμματος και χωρίς την επιβάρυνση των πολιτών με πρόσθετες φορολογίες.

 

Επιστολή Αρ. 1:

 

Λευκωσία
9 Απριλίου 2015


Εξοχότατο Πρόεδρο Κυπριακής Δημοκρατίας
Κύριο Νίκο Αναστασιάδη
Προεδρικό Μέγαρο
Λευκωσία


Εξοχότατε,


Είναι κοινή διαπίστωση ότι ο Δημόσιος Τομέας Υγείας στην πατρίδα μας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω της μη εισέτι εισαγωγής του Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ) καθώς επίσης και της μεγάλης επιβάρυνσης που δέχεται ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης που πλήττει την πατρίδα μας.

 

Δυστυχώς θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις δικαιολογημένες ή όχι στην εισαγωγή του ΓεΣΥ καθώς επίσης κατά την άποψη μας απροθυμία ή και αδυναμία από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας να επιλύσει τα σοβαρά αυτά προβλήματα. Αποτέλεσμα είναι ο δημόσιος τομέας υγείας να οδηγείται σε επιστημονική απαξίωση με τελική συνέπεια το κόστος να το καταβάλλουν οι ασθενείς.

 

Ως εκ τούτου εκτιμούμε ότι τα θέματα της υγείας θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα της κοινωνικής μας πολιτικής γι’ αυτό και εισηγούμαστε να αναλάβετε την πρωτοβουλία το συντομότερο δυνατό για πραγματοποίηση σύσκεψης των κοινοβουλευτικών κομμάτων υπό την προεδρία σας, με κύριο στόχο τη συνδιαμόρφωση κοινής πολιτικής η οποία να καλύπτει τους παρακάτω 5 άξονες:

 

1.    Ποιος έχει την αρμοδιότητα για την εφαρμογή του ΓεΣΥ

2.    Ποιος θα διαχειρίζεται και πως το ταμείο του ΓεΣΥ

3.    Εισαγωγή ή όχι πολυασφαλιστικού συστήματος

4.    Αυτονόμηση δημόσιων νοσηλευτηρίων

5.    Τρόπος εισαγωγής των φαρμάκων στο ΓεΣΥ

Για τις κοινές αποφάσεις να αναληφθούν ευθύνες από όλες τις πολιτικές δυνάμεις ανεξάρτητα αν συμμετέχουν ή όχι στο κυβερνητικό σχήμα, για να προωθηθεί τάχιστα η υλοποίηση τους.


Με εκτίμηση
Μαρίνος Σιζόπουλος
Πρόεδρος Κ.Σ. ΕΔΕΚ

 

Επιστολή Αρ. 2:

 

Λευκωσία
2 Φεβρουαρίου 2016

 

Εξοχότατο Πρόεδρος Κυπριακής Δημοκρατίας
Κύριο Νίκο Αναστασιάδη
Προεδρικό Μέγαρο
Λευκωσία

 

Εξοχότατε,

Είναι πια κοινή διαπίστωση ότι ο τομέας Υγείας και κύρια ο Δημόσιος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Η εισέτι μη εισαγωγή του ΓΕΣΥ επιδεικνύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση όπως επίσης και την προσφερόμενη περίθαλψη από τα νοσοκομεία λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας και της μείωσης του ιατρικού προσωπικού.

 

Είναι πεποίθησή- μας ότι αυτή τη στιγμή απαιτείται η λήψη πολιτικών αποφάσεων για την εισαγωγή του ΓΕΣΥ στη βάση προκαθορισμένου χρονοδιαγράμματος, αρχίζοντας από την πρωτοβάθμια περίθαλψη και την αυτονόμηση των νοσοκομείων.

 

Εισηγούμαστε να αναλάβετε την πρωτοβουλία για την πραγματοποίηση το συντομότερο δυνατό, σύσκεψης των αρχηγών και Προέδρων των Κοινοβουλευτικών Κομμάτων υπό την Προεδρία- σας, με στόχο την συνδιαμόρφωση κοινής πολιτικής για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ.

 

Παρόμοια επιστολή σας είχα αποστείλει και στις 9 Απριλίου του 2015 (η επιστολή επισυνάπτεται), χωρίς όμως να τύχω οποιασδήποτε απάντησης.

 

Με εκτίμηση

Δρ. Μαρίνος Σιζόπουλος
Πρόεδρος Κ.Σ. ΕΔΕΚ

 

Επιστολή Αρ. 3:

 

Λευκωσία,

9 Μαρτίου  2016

 

Εξοχότατο
Πρόεδρο Κυπριακής Δημοκρατίας
κ.κ. Νίκο Αναστασιάδη
Προεδρικό Μέγαρο
Λευκωσία


Θέμα: Εισαγωγή του ΓεΣΥ

 

Εξοχότατε,

 

Σε απάντηση της επιστολής-σας με ημερομηνία 2 Φεβρουαρίου 2016 σας κοινοποιώ την πρόταση εισήγηση του Κ.Σ. ΕΔΕΚ η οποία αφορά την άμεση εισαγωγή του ΓεΣΥ.

 

Η πρόταση αυτή κατατέθηκε προφορικά και στον Υπουργό Υγείας κατά τη διάρκεια της τελευταίας –μας συνάντησης.

 

Είμαι στη διάθεση τόσο εσάς προσωπικά όσο και των συνεργατών-σας,  για οποιεσδήποτε επιπρόσθετες διευκρινήσεις.

Με εκτίμηση

 

Δρ Μαρίνος Σιζόπουλος
Πρόεδρος

 

 

 

 

ΓεΣΥ-ΕΦΑΡΜΟΓΗ

 

Λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην εισαγωγή του ΓεΣΥ, της οικονομικής κρίσης και της δραματικής επιδείνωσης της λειτουργίας των κρατικών νοσηλευτηρίων, η ταυτόχρονη εφαρμογή όλων των φάσεων του ΓεΣΥ εκτιμάται αδύνατη και άκρως επικίνδυνη.

 

Γι’ αυτό και προτείνεται η εφαρμογή κατά φάσεις στο πλαίσιο συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος καθορισμένης χρονικής διάρκειας.

 

Οι προτεινόμενες φάσεις εφαρμογής περιλαμβάνουν:

–        Εισαγωγή της πρωτοβάθμιας περίθαλψης *

–        Ένταξη των παρακλινικών και εργαστηριακών εξετάσεων

–        Αυτονόμηση των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων

–        Εισαγωγή της δευτεροβάθμιας περίθαλψης (ενδονοσοκομειακής)

–        Εισαγωγή της τριτοβάθμιας και τεταρτοβάθμιας περίθαλψης

Εισαγωγή πρωτοβάθμιας περίθαλψης:

Η σωστή και αποτελεσματική εφαρμογή της πρωτοβάθμιας περίθαλψης αποτελεί τη «λυδία λίθο» της εφαρμογής του ΓεΣΥ. Στόχος της εισαγωγής της πρωτοβάθμιας περίθαλψης είναι:

–        Η αποσυμφόρηση των Εξωτερικών Ιατρείων και των Πρώτων Βοηθειών των Νοσοκομείων με την μεταφορά ασθενών και στον Ιδιωτικό Τομέα

–        Η ανασυγκρότηση των Νοσοκομείων για να οδηγηθούν μέσα σε κατάλληλες συνθήκες στην αυτονόμηση

–        Η αναβάθμιση των Αγροτικών Κέντρων Υγείας

–        Η ενίσχυση της προληπτικής ιατρικής μέσα από την έγκαιρη εξέταση των περιστατικών και αποφυγή της επιδείνωσης της κατάστασης υγείας των ασθενών λόγω καθυστέρησης, η οποία στη συνέχεια θα απαιτήσει μεγαλύτερο κόστος αποθεραπείας. Άρα μπορεί να γίνει εξοικονόμηση πόρων

–        Η συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα

Μέθοδος εφαρμογής:

–        Την ευθύνη εποπτείας και εφαρμογής θα έχει ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας(ΟΑΥ)

–        Ο ασθενής θα έχει τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής γιατρού τόσο από τον Ιδιωτικό τομέα όσο και από το δημόσιο

–        Στην περίπτωση επιλογής ιατρού του ιδιωτικού τομέα θα καθορισθεί τέλος επίσκεψης (copayment). Της καταβολής του τέλους να εξαιρεθούν οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι ευάλωτες ομάδες.

–        Στην επίσκεψη σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνονται και τα φάρμακα. Σε δεύτερη φάση να συμπεριληφθούν και οι εργαστηριακές και παρακλινικές εξετάσεις.

–        Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για την κάλυψη των προσφερομένων υπηρεσιών θα είναι αυτό το οποίο διαθέτει σήμερα το κράτος ως δαπάνη για την πρωτοβάθμια περίθαλψη. Ο προϋπολογισμός να είναι σταθερός και να μην υπάρχουν υπερβάσεις.

–        Σύσταση ομάδων ελέγχου για αποφυγή καταχρήσεων από τους παροχείς υγείας και καθορισμός ποινών σε περίπτωση υποτροπής.

–        Το κράτος θα έχει πρόσθετα έσοδα τα οποία θα προκύπτουν από το φόρο εισοδήματος των παροχέων υγείας, δεδομένου ότι για τον καθένα θα είναι γνωστό τόσο το ποσό που θα λάβει από το κράτος, όσο και από το επιπρόσθετο τέλος επίσκεψης (copayment).

–        Όσον αφορά τα φάρμακα να εφαρμοσθεί η θέση που υιοθέτησε ο ΟΑΥ. Δηλ. για κάθε κατηγορία φαρμάκων να καθορισθεί η τιμή αποζημίωσης. Εάν ο παροχέας υγείας επιθυμεί να συνταγογραφήσει φάρμακο που είναι πιο ακριβό από την προκαθορισμένη τιμή, τότε ο ασθενής θα καλύψει τη διαφορά. Έτσι αποφεύγεται η απομάκρυνση φαρμάκων από την αγορά και ταυτόχρονα κατοχυρώνεται η δυνατότητα τόσο του ασθενή, όσο και του παροχέα υγείας να έχουν εκλογή φαρμάκου.

Τέλος, προτείνουμε την άμεση κατάθεση στη Βουλή για ψήφιση του  επικαιροποιημένου τροποποιητικού νομοσχεδίου για το ΓεΣΥ, όπως αυτό έχει διαμορφοποιηθεί σε συνεργασία με τον ΟΑΥ.

 

*Σημ.: Υπάρχει η δυνατότητα η εφαρμογή να γίνει δοκιμαστικά για κάποιο χρονικό διάστημα σε μια επαρχία, ώστε να εντοπισθούν και να διορθωθούν τυχόν λάθη ή αδυναμίες ή/και ελλείψεις που θα παρατηρηθούν.

 

 

 

 

Έγγραφο Αρ. 6: Προεκλογικό πρόγραμμα Κ. Σ. ΕΔΕΚ, Βουλευτικές εκλογές 2016

 

ΓεΣΥ – Προεκλογικό πρόγραμμα Κ. Σ. ΕΔΕΚ, Βουλευτικές εκλογές 2016

 

Προϊστορία του ΓεΣΥ:

 

Για πρώτη φορά τέθηκε στη Βουλή θέμα εφαρμογής ΓεΣΥ το 1968 από τον Βάσο Λυσσαρίδη

 

Το Νοέμβριο του 1998 η ψήφιση των κρατικών προϋπολογισμών εξαρτάτο από την ψήφο των βουλευτών της ΕΔΕΚ. Η ΕΔΕΚ έθεσε στην κυβέρνηση 3 όρους για να δώσει θετική ψήφο. Ο ένας από τους τρείς ήταν η κατάθεση νομοσχεδίου για το ΓεΣΥ

 

Το νομοσχέδιο τελικά κατατέθηκε στη Βουλή το Μάρτιο του 1999 και ψηφίστηκε σε νόμο τον Απρίλιο του 2001.

 

Μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2003 η κυβέρνηση Κληρίδη (ΔΗΣΥ) δεν προχώρησε στη σύσταση του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) όπως προνοούσε ο νόμος.

 

Η σύσταση του ΟΑΥ άρχισε το 2005 από την κυβέρνηση Τ. Παπαδόπουλου (ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ)

 

Το 2010 η κυβέρνηση Δ. Χριστόφια (ΑΚΕΛ) παγοποίησε την εφαρμογή του ΓεΣΥ και ανέστειλε τον ανταγωνιστικό διάλογο για την κατακύρωση της προσφοράς για το Μηχανογραφικό Σύστημα

 

Η σημερινή κατάσταση στον τομέα της Υγείας:

Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία την ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης στον τομέα της δημόσιας υγείας.

 

Η μαζική μετακίνηση ασθενών από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο λόγω και της οικονομικής κρίσης, έχει επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Μέρος του ιδιωτικού τομέα οδηγείται σε μαρασμό, ενώ τα Δημόσια νοσηλευτήρια αδυνατούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί. Η  κατάρρευση του σημερινού συστήματος υγείας βρίσκεται «προ των πυλών».

 

–        Οι λίστες αναμονής μεγαλώνουν.

–        Οι ελλείψεις αναλωσίμων και φαρμάκων είναι καθημερινό φαινόμενο.

–        Η απουσία του αναγκαίου ιατρικού εξοπλισμού καθυστερεί σημαντικά την έγκαιρη διάγνωση παθήσεων και η υγεία των ασθενών τίθεται σε κίνδυνο.

–        Το ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό βρίσκεται σε κατάσταση εξουθένωσης. Οι κακές συνθήκες εργασίας και η απαράδεκτη μισθοδοσία οδήγησε μεγάλο αριθμό γιατρών να εγκαταλείψουν τα δημόσια νοσοκομεία.

–        Σημαντικές κλινικές είναι υποστελεχωμένες.

Η κυβέρνηση μέσα από παλινδρομήσεις ουσιαστικά έχει επιβεβαιώσει ότι δεν διαθέτει όραμα, ούτε και συγκροτημένη άποψη για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Αυτό που την ενδιέφερε ήταν η άρον άρον ψήφιση του νομοσχεδίου για την Αυτονόμηση των Δημόσιων Νοσοκομείων και η επικαιροποίηση του νόμου για το ΓεΣΥ λόγω των προσεχών Προεδρικών εκλογών.

 

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι οι πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης δεν είναι να εφαρμόσει το ΓεΣΥ και να προσφέρει στους πολίτες ποιοτική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Αλλά δια μέσου της υποτιθέμενης κρατικοποίησης να οδηγήσει το σύστημα στην κατάρρευση και την πλήρη ιδιωτικοποίησή-του, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που θα προκύψουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, ειδικά στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης.

 

Προς επιβεβαίωση παρατίθενται τα παρακάτω γεγονότα:

–        Το Νοέμβριο του 2014 ετοίμασε νομοσχέδια για την αυτονόμηση των νοσοκομείων για να ψηφισθούν με διαδικασία εξπρές τα οποία προέβλεπαν τη δημιουργία 6 (έξι) αυτόνομων οργανισμών Ιδιωτικού Δικαίου. Σήμερα στο τελικό νομοσχέδιο προτάθηκε ένας οργανισμός Δημόσιου Δικαίου.  Παρά τις πολλαπλές μελέτες που έγιναν για άλλα θέματα καμία μελέτη δεν έγινε για να καθορίσει πιο είναι το πλέον λειτουργικό και αποτελεσματικό μοντέλο, του ενός Οργανισμού ή των 3 ή των 6 Οργανισμών.

–        Ξεκίνησε με σύνθημα το πολυασφαλιστικό σύστημα. Σήμερα κατέληξε στο μονοασφαλιστικό, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχουν στελέχη της κυβέρνησης που εξακολουθούν να υποστηρίζουν το πολυασφαλιστικό.

–        Προωθείται η αυτονόμηση των νοσοκομείων αλλά καμιά μελέτη δεν έγινε για τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου τομέα σε εξοπλισμό και κατανομή κλινικών ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με αξιώσεις στις ευθύνες που θα επωμισθεί στο πλαίσιο του ΓεΣΥ. Δεν είναι δυνατόν σήμερα στο δημόσιο τομέα να μην υπάρχει έστω και ένα  ολοκληρωμένο Ογκολογικό Τμήμα. Να λειτουργεί μόνο μία Νευροχειρουργική Κλινική και ένας Μαγνητικός Τομογράφος

–        Τέσσερα και πλέον χρόνια από την ανάληψη της διακυβέρνησης όχι μόνο δεν κατόρθωσε να καλύψει τις ανάγκες των νοσοκομείων σε ιατρικό προσωπικό, αλλά αντίθετα αυτές έγινα ακόμα μεγαλύτερες λόγω της μαζικής αποχώρησης γιατρών

–        Ενώ το καλοκαίρι του 2016 ο ΠτΔ αρνείτο να αναγνωρίσει την επιστημονική αναβάθμιση των νοσηλευτών και τους οδήγησε σε απεργία διαρκείας, σήμερα τους το έχει αναγνωρίσει αλλά με έναρξη εφαρμογής μετά τις Προεδρικές εκλογές. Το ίδιο και με τη μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών.

–        Το φθινόπωρο του 2016 κατατέθηκαν από την κυβέρνηση στη Βουλή τα νομοσχέδια για την αυτονόμηση των νοσοκομείων και την αναδιάρθρωση της Δημόσιας Υπηρεσίας με στόχο την ταυτόχρονη ψήφισή-τους. Τα δύο νομοσχέδια καθόριζαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο την πρόσληψη των γιατρών στο δημόσιο τομέα.

Η εφαρμογή του ΓεΣΥ:

Το ΓεΣΥ για να μπορέσει να εκπληρώσει αποτελεσματικά την αποστολή-του και τους λόγους εφαρμογής-του, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προσφέρει στους πολίτες άμεσα και αποτελεσματικά υψηλού επιπέδου ιατρική και φαρμακευτική περίθαλψη.

Οι παρακάτω βασικές αρχές πρέπει να χαρακτηρίζουν την εφαρμογή-του. Αρχές οι οποίες  υιοθετήθηκαν από την πρώτη στιγμή και στην πορεία του χρόνου επιβεβαιώθηκαν και έγιναν αποδεκτές από το σύνολο των κοινωνικών εταίρων.

1.    Σωστή εφαρμογή  ώστε να παρέχει υψηλού επιπέδου ποιοτική περίθαλψη στον κυπριακό λαό και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους

2.    Διασφάλιση της δυνατότητας ισότιμης πρόσβασης όλων των πολιτών σε αυτό

3.    Η εφαρμογή-του να παραμείνει μακριά από κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες καθώς και οικονομικά συμφέροντα

4.    Να αποκλεισθούν παρεμβάσεις οι οποίες θα παρεμποδίσουν την ομαλή και εύρυθμη εφαρμογή και λειτουργία-του

5.    Κατά την εφαρμογή-του να υπάρχει διαφάνεια, σωστός και αυστηρός εποπτικός έλεγχος και χρηστή οικονομική διαχείριση

6.    Διασφάλιση της καθολικότητας, της αλληλεγγύης και της κοινωνικοποιημένης μορφής-του

7.    Σωστή αυτονόμηση των νοσοκομείων, ώστε να διασφαλισθεί η επιστημονική και οικονομική-τους επιβίωση

8.    Αξιοποίηση των επιβεβαιωμένων θετικών στοιχείων του υφιστάμενου συστήματος και αποφυγή των αρνητικών

9.    Σωστή αξιοποίηση του ιατρικού και παραιατρικού προσωπικού της πατρίδας-μας. Κατοχύρωση της ελεύθερης επιλογής από τον ασθενή γιατρού και νοσηλευτηρίου.

Λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην εισαγωγή του ΓεΣΥ, της οικονομικής κρίσης και της δραματικής επιδείνωσης της λειτουργίας των κρατικών νοσηλευτηρίων, η ταυτόχρονη εφαρμογή όλων των φάσεων-του εκτιμάται αδύνατη και άκρως επικίνδυνη.

 

Γι΄ αυτό και η εφαρμογή-του κατά φάσεις στο πλαίσιο συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος καθορισμένης χρονικής διάρκειας εκτιμάται ως η πλέον ρεαλιστική διαδικασία.

 

Οι προτεινόμενες φάσεις εφαρμογής περιλαμβάνουν:

–        Εισαγωγή της πρωτοβάθμιας περίθαλψης (εξωνοσοκομειακής)

–        Ένταξη των παρακλινικών και εργαστηριακών εξετάσεων

–        Αυτονόμηση των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων

–        Εισαγωγή της δευτεροβάθμιας περίθαλψης (ενδονοσοκομειακής)

–        Εισαγωγή της τριτοβάθμιας και τεταρτοβάθμιας περίθαλψης

Εισαγωγή πρωτοβάθμιας περίθαλψης:

Η σωστή και αποτελεσματική εφαρμογή της πρωτοβάθμιας περίθαλψης αποτελεί τη «λυδία λίθο» της εφαρμογής του ΓεΣΥ. Στόχος της εισαγωγής-της είναι:

–        Η αποσυμφόρηση των Εξωτερικών Ιατρείων και των Πρώτων Βοηθειών των Νοσοκομείων με την παραχώρηση του δικαιώματος στους ασθενείς ναι επιλέγουν ελεύθερα το γιατρό της αρεσκείας-τους τόσο από το Δημόσιο όσο και από τον Ιδιωτικό Τομέα

–        Η ανασυγκρότηση των Νοσοκομείων για να οδηγηθούν μέσα σε κατάλληλες συνθήκες στην αυτονόμηση

–        Η αναβάθμιση των Αγροτικών Κέντρων Υγείας

–        Η ενίσχυση της προληπτικής ιατρικής μέσα από την έγκαιρη εξέταση των περιστατικών και αποφυγή της επιδείνωσης της κατάστασης υγείας των ασθενών λόγω καθυστέρησης, η οποία στη συνέχεια θα απαιτήσει μεγαλύτερο κόστος αποθεραπείας.

–        Η αρμονική και ισότιμη συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα

Μέθοδος εφαρμογής:

–        Την ευθύνη εποπτείας και εφαρμογής θα έχει ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας(ΟΑΥ)

–        Ο ασθενής θα έχει τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής γιατρού τόσο από τον Ιδιωτικό τομέα όσο και από το δημόσιο, χωρίς περιορισμό στον αριθμό ασθενών

–        Στην περίπτωση επιλογής ιατρού του ιδιωτικού τομέα θα καθορισθεί τέλος επίσκεψης (copayment). 

–        Στην επίσκεψη σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνονται και τα φάρμακα. Σε δεύτερη φάση να συμπεριληφθούν και οι εργαστηριακές και παρακλινικές εξετάσεις

–        Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για την κάλυψη των προσφερόμενων υπηρεσιών θα είναι αυτό το οποίο διαθέτει σήμερα το κράτος ως δαπάνη για την πρωτοβάθμια περίθαλψη. Ο προϋπολογισμός να είναι σταθερός και να μην υπάρχουν υπερβάσεις.

–        Σύσταση ομάδων ελέγχου για αποφυγή καταχρήσεων από τους παροχείς υγείας και καθορισμός ποινών σε περίπτωση υποτροπής.

–        Όσον αφορά τα φάρμακα για κάθε κατηγορία να καθορισθεί η τιμή αποζημίωσης. Εάν ο παροχέας υγείας επιθυμεί να συνταγογραφήσει φάρμακο που είναι πιο ακριβό από την προκαθορισμένη τιμή, τότε ο ασθενής θα καλύψει τη διαφορά. Έτσι αποφεύγεται η απομάκρυνση φαρμάκων από την αγορά και ταυτόχρονα κατοχυρώνεται η δυνατότητα τόσο του ασθενή, όσο και του παροχέα υγείας να έχουν επιλογή φαρμάκου.

Η παραπάνω επιλογή θα:

–        Μειώσει το λειτουργικό κόστος

–        Βελτιώσει το επίπεδο της προσφερόμενης περίθαλψης

–        Μειώσει την ταλαιπωρία των ασθενών στα Εξωτερικά Ιατρεία και στα Τμήματα Πρώτων Βοηθειών

–        Εξαφανίσει σταδιακά τις λίστες αναμονής

–        Συμβάλει στην μετατροπή της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο παροχής ιατρικών υπηρεσιών

Η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Αυτή πρέπει να αφορά το διοικητικό, επιστημονικό και οικονομικό επίπεδο

Για να είναι επιτυχημένη η αυτονόμηση πρέπει να διασφαλιστούν

–        Η δυνατότητα λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον επί ίσοις όροις με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια

–        Ο καθορισμός χρονοδιαγράμματος για την οικονομική-τους στήριξη στα πρώτα χρόνια της αυτονόμησης, και

–        Ο/οι οργανισμός/οί που θα προκύψει/ουν με την αυτονόμηση να είναι τέτοιος/οι ώστε να μπορεί/ούν να καταστεί/ούν οικονομικά βιώσιμος/οι και κατ΄ επέκταση αυτοδύναμος/οι.

Η πραγματοποίηση μελέτης η οποία θα αφορά τον αριθμό των αυτονομημένων οργανισμών, τον αριθμό των κλινικών κατά ειδικότητα που θα πρέπει να λειτουργήσουν στο δημόσιο τομέα, ο αριθμός του προσωπικού που θα πρέπει να στελεχώσει τόσο τις κλινικές όσο και τα δημόσια νοσηλευτήρια, το μοντέλο συνεργασίας τόσο μεταξύ των δημόσιων νοσηλευτηρίων όσο και με τα αντίστοιχα ιδιωτικά καθώς και οι ανάγκες σε εξοπλισμό είναι επιβεβλημένη. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε με αποτέλεσμα το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί για έγκριση να αποδειχθεί στο μέλλον εάν όχι επικίνδυνο, το ολιγότερο αναποτελεσματικό.

 

You may also like