ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μ. Σιζόπουλος στην αίθουα τύπου της Βουλής των Αντιπροσώπων

Όσον αφορά την έκθεση του Γ.Γ. του Ο.Η.Ε μπορώ να πω ότι αυτή οδηγεί σε κάποια συμπεράσματα:

Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι επιχειρεί να κρατήσει ίσες αποστάσεις μεταξύ των δύο πλευρών ανεξάρτητα από τη θετική και αρνητική συνδρομή της κάθε μίας.

Το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένες ασάφειες οι οποίες χρήζουν διευκρίνησης και ως εκ τούτου χρειάζεται μεγάλη προσοχή από τη δική μας πλευρά για το πώς ακριβώς θα ερμηνεύσουμε αυτά τα σημεία και τι κατεύθυνση πρέπει να δώσουμε για να αποφύγουμε αρνητικές εξελίξεις.

Και το τρίτο, υπάρχουν και ορισμένα στοιχεία τα οποία θεωρώ άκρως αρνητικά. Για παράδειγμα το στοιχείο που έχει σχέση με τα ενεργειακά προγράμματα. Δεν διευκρινίζει αν και κατά πόσο θα πρέπει να σταματήσουν οι προκλητικές ενέργειες από την πλευρά της Τουρκίας και να επιτρέψει στην Κυπριακή Δημοκρατία, ως κυρίαρχο κράτος, να συνεχίσει την άσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων όπως αναφέρουν οι σχετικές αποφάσεις του Ο.Η.Ε. ή αν η αναστολή θα περιλαμβάνει και την αναστολή της εφαρμογής του ενεργειακού προγράμματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο.

Δεύτερον προσπαθεί να εισαγάγει κατά έμμεσο τρόπο τα θέματα των χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά ενδεχομένως το θέμα ολοκλήρωσης της διαδικασίας κάτι που είναι απαίτηση της τουρκικής πλευράς και το τρίτο καλεί σε πρόσθετες συγκλίσεις. Συγκλίσεις που θα τεθούν στη βάση ποιών προϋποθέσεων; Στη βάση των περαιτέρω υποχωρήσεων της δικής μας πλευράς ή στο πλαίσιο των υποχωρήσεων της τουρκικής πλευράς για να μπορέσουν οι θέσεις να εναρμονιστούν με σχετικές αποφάσεις και ψηφίσματα του Ο.Η.Ε;

Με βάση αυτά τα δεδομένα από την πλευρά της ΕΔΕΚ στις 23 του μήνα θα καταθέσουμε ολοκληρωμένες προτάσεις στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το πώς κατά την άποψή μας θα πρέπει να χειριστεί από εδώ και πέρα και τα ζητήματα της διαδικασίας αλλά και τα ζητήματα που άπτονται της ουσίας της λύσης του Κυπριακού προβλήματος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 16 Οκτωβρίου 2018

ΤΣΑΒΟΥΣΟΓΛΟΥ
Με αφορμή το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» που θέλει τον Τούρκο ΥΠΕΞ να έχει δηλώσει προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πως ο στόχος της Τουρκίας είναι η εσαεί παρουσία της στο νησί λόγω των στρατηγικών συμφερόντων που έχει στην περιοχή, επιβεβαιώνει τη θέση της ΕΔΕΚ γύρω από τους στόχους της Άγκυρας.

Όπως πολλές φορές δημόσια δήλωσε η ΕΔΕΚ, η Τουρκία μέσα από μία λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας στοχεύει στην άσκηση στρατιωτικού, πολιτικού και οικονομικού ελέγχου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια και όχι μόνο στο υπό «τουρκοκυπριακή διοίκηση» τμήμα. Αυτή η λύση θα της επιτρέπει να υπονομεύει την κρατική λειτουργία με απώτερο στόχο την προσάρτηση ολόκληρης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Το εναλλακτικό σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας αυτού είναι η νομιμοποιημένη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην Κύπρο.

Οι όποιες ενέργειες για επανέναρξη ή βολιδοσκόπηση επανέναρξης των διαπραγματεύσεων στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες θα οδηγήσουν σε υλοποίηση των πιο πάνω τουρκικών επεκτατικών στόχων.

Ως εκ τούτου καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατία να προχωρήσει στην κατάθεση αιτήματος για σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με κατά προτεραιότητα συζήτηση τη διεθνή πτυχή του ζητήματος που είναι και η ουσία του κυπριακού προβλήματος. Την ίδια στιγμή οι όποιες προτάσεις κατατίθενται θα πρέπει να οδηγούν σε ένα φυσιολογικό κράτος με πλήρη:

  • εφαρμογή των πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξάρτητα από θρησκευτική και εθνοτική προέλευση,
  • εφαρμογή σε ολόκληρη την επικράτεια του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και πρωτογενές δίκαιο.
  • κατάργηση οποιασδήποτε μορφής εγγυήσεων από τρίτες χώρες καθώς και παρουσίας ξένων στρατευμάτων.

Μόνο έτσι θα απαλλαγούμε από πειράματα που οδηγούν σε δυσλειτουργικά πολιτειακά μορφώματα, αποτρέποντας τη δημιουργία προϋποθέσεων που επιτρέπουν την ανεμπόδιστη υλοποίηση των επικίνδυνων τουρκικών στόχων.

Λευκωσία,  14 Οκτωβρίου 2018

 

ΟΔΟΦΡΑΓΜΑ ΔΕΡΥΝΕΙΑΣ

FLYER DERYNEIAFLYER DERYNEIA1

Έκκληση προς την κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας

Με αφορμή τα δημοσιεύματα που θέλουν τη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον κατοχικό ηγέτη να σχετίζεται με το άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας, επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας προς την κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα του εν λόγω οδοφράγματος.

Όπως πολλές φορές δημόσια δήλωσε η ΕΔΕΚ, το άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας είναι απόφαση προς την λανθασμένη κατεύθυνση καθώς:

  • θα εκμηδενίσει την πιθανότητα επιστροφής της κλειστής πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της
  • θα υποβοηθήσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των ελληνοκυπρίων αγροτών και μικροεπαγγελματιών, και τέλος,
  • θα διευκολύνει τη μετακίνηση τουριστών από τον Πρωταρά και την Αγία Νάπα στην κατεχόμενη Αμμόχωστο με τις ανάλογες επιπτώσεις στον τουρισμό και την οικονομία των δύο περιοχών.

 

Λευκωσία, 13 Οκτωβρίου 2018

 

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Η επαναλαμβανόμενη τουρκική προκλητικότητα που προβάλλεται μέσω των ανακοινώσεων και δηλώσεων του τουρκικού ΥΠΕΞ και του Ερντογάν επιβάλλουν Ελλάδα και Κύπρος να προχωρήσουν στη διαμόρφωση ενιαίας εθνικής πολιτικής η οποία θα επιτρέψει την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου των δύο χωρών.

Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από την αξιοποίηση τριών βασικών πυλώνων:

  • Τον πολιτικό, με συγκεκριμένες δράσεις εντός Ε.Ε. για την παρεμπόδιση της οποιασδήποτε οικονομικής, εμπορικής και πολιτικής αναβάθμισης των ευρωτουρκικών σχέσεων και εντός ΟΗΕ αξιοποιώντας τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης που μιλούν για την ανάγκη σύγκλησης Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με κατά προτεραιότητα συζήτηση τη διεθνή πτυχή του προβλήματος (αποχώρηση τουρκικών στρατευμάτων και εποίκων, κατάργηση εγγυήσεων κ.ά.). Αυτό θα επιτρέψει την επανατοποθέτηση του Κυπριακού στη σωστή του βάση ως ένα διεθνές πρόβλημα εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και εθνοκάθαρσης και όχι ως ένα πρόβλημα δικοινοτικής διευθέτησης.
  • Τον ενεργειακό, με ολοκλήρωση του ενεργειακού προγράμματος, σωστή αξιοποίηση του φυσικού αερίου, περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών με τις χώρες της περιοχής και με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Τον στρατιωτικό, με επανενεργοποίηση του δόγματος ενιαίου αμυντικού χώρου και περαιτέρω ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων τόσο της Κύπρου όσο και της Ελλάδας έναντι του τουρκικού επεκτατισμού.

 

Λευκωσία, 13 Οκτωβρίου 2018

20181007_114811

Οι τραπεζικές υπηρεσίες σήμερα δεν αποτελούν προνόμιο των ολίγων και ισχυρών. Οι χρηματοοικονομικές συναλλαγές γίνονται καθημερινά και αποτελούν ανάγκη για όλο τον πληθυσμό.

Το κλείσιμο του υποκαταστήματος της πρώην ΣΚΤ στην ακριτική περιοχή των Λυμπιών από την Ελληνική Τράπεζα αποτελεί μια βεβιασμένη ενέργεια που έγινε ελαφρά τη καρδία, χωρίς να ληφθούν  υπόψη οι ανάγκες της ακριτικής κοινότητας, των 800 περίπου συνταξιούχων που ζουν εδώ, των ευάλωτων ομάδων και των κατοίκων που δραστηριοποιούνται εδώ επαγγελματικά και κρατούν τη κοινότητα ζωντανή.
Απευθύνουμε έκκληση προς την κυβέρνηση και την Κεντρική Τράπεζα να ασκήσουν την επιρροή τους ώστε να ικανοποιηθεί το αίτημα των κατοίκων της περιοχής και την ίδια στιγμή καλούμε τη διοίκηση της Ελληνικής Τράπεζας να αναδείξει το ανθρώπινο της πρόσωπο και να λύσει άμεσα αυτό το πρόβλημα, όχι με ημίμετρα και υποσχέσεις, αλλά με τη λειτουργία ολοκληρωμένων τραπεζικών υπηρεσιών.

Είτε με την επαναλειτουργία του υποκαταστήματος, είτε τουλάχιστον με τη λειτουργία του 2-3 μέρες τη βδομάδα και σίγουρα με την εγκατάσταση ΑΤΜ στο χωριό.

 

Λευκωσία, 7 Οκτωβρίου 2018

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ ΕΔΕΚ ΜΑΡΙΝΟΣ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΣ

 

  1. Τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων στη Νέα Υόρκη φαίνεται να εδραιώνουν στο Κυπριακό μια κατάσταση κρίσιμης αβεβαιότητας, ενώ επιχειρείται από ορισμένες πλευρές η αλλαγή του πλαισίου διαπραγμάτευσης. Θεωρείτε ότι ήρθε η ώρα για εφαρμογή μιας νέας στρατηγικής και εγκατάλειψη της λύσης ΔΔΟ;

Η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ) θα έπρεπε λογικά, αλλά και για σκοπούς τακτικής, να είχε εγκαταλειφθεί μετά την απόρριψη του σχεδίου Ανάν και να εγκαινιασθεί μια νέα τακτική η οποία θα τοποθετούσε το κυπριακό στη σωστή-του βάση ως προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και εθνοκάθαρσης. Η κατάληξη της Πενταμερούς διάσκεψης στο Crans Montana αποτελούσε ένα πρόσθετο λόγο για την αλλαγή τακτικής και κύρια της εγκατάλειψης μιας διαδικασίας η οποία όχι μόνο αποδείχτηκε αναποτελεσματική, όχι μόνο δεν έφερε τη λύση ένα βήμα πιο κοντά μας, αλλά αντίθετα κληροδότησε στην Τουρκία πρόσθετα πολιτικά οφέλη και συνέβαλε στη σταδιακή αναβάθμιση του κατοχικού καθεστώτος. Όπως πολλές φορές τονίσαμε, η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει τη διαπραγματευτική-της θέση αξιοποιώντας τα πολιτικά και διπλωματικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Κυπριακή Δημοκρατία. Ως τέτοια, μπορούν να θεωρηθούν αποφάσεις του ΟΗΕ, το ενεργειακό και η ιδιότητα του πλήρους μέλους της Ε.Ε.

  1. Πολλοί, ενόψει ενός νέου, ενδεχομένως οριστικού, αδιεξόδου, επισημαίνουν τον κίνδυνο μετατροπής της de facto κατάστασης στην Κύπρο, σε de jure. Πώς απαντάμε σ’ αυτήν τη δυσοίωνη προοπτική; Είμαστε έτοιμοι, και πόσο, να διαχειριστούμε το ενδεχόμενο μιας περίπου «μόνιμης» κατάστασης μη λύσης;

Για να μετατραπεί η παράνομη εισβολή της Τουρκίας από de facto σε de jure θα πρέπει να τύχει της συγκατάθεσης και της έγκρισης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή η μετατροπή επιχειρήθηκε να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, αποκορύφωμα το σχέδιο Ανάν. Φαίνεται ότι στο παρασκήνιο κάποιες πλευρές επιχειρούν να αλλάξει το πλαίσιο διαπραγμάτευσης. Αυτό το γεγονός μπορεί να αξιοποιηθεί και να προωθηθεί μια νέα διαδικασία με επίκεντρο την ανάγκη σύγκλησης Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό για να συζητηθεί η διεθνής πτυχή του προβλήματος, δηλ. ο τερματισμός της κατοχής, η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και των εποίκων. Η επίτευξη λύσης δεν εξαρτάται από τη δική-μας πλευρά. Η Τουρκία μέσα από τις κωλυσιεργίες και την παρελκυστική τακτική που ακολουθεί, στοχεύει στην παράταση του χρόνου με στόχο την εδραίωση δεδομένων που να βοηθούν στην εφαρμογή του τελικού-της στόχου που είναι η πλήρης ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Δεν ήταν τυχαία η αναφορά του αείμνηστου Αρχ. Μακαρίου στην τελευταία-του ομιλία στις 20.7.1977 όπου ουσιαστικά είχε κηρύξει το μακροχρόνιο αγώνα, τονίζοντας ότι η Τουρκία αξιοποιεί το διακοινοτικό διάλογο για να εδραιώσει τα τετελεσμένα της εισβολής. Κατανοούμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την παράταση της σημερινής κατάστασης. Αυτό όμως δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε πορεία που θα διευκολύνει στη νομιμοποίηση της διχοτόμησης και σε τελικό στάδιο στην προσάρτηση της Κύπρου στην Τουρκία.

  1. Υπό αυτά τα δεδομένα, θα στηρίζατε μια ενδεχόμενη προσπάθεια απαγκίστρωσης της Κυβέρνησης από το υφιστάμενο πλαίσιο διαπραγμάτευσης;

Ασφαλώς και θα το στηρίζαμε. Για αυτό το σκοπό η ΕΔΕΚ κατ’ επανάληψη έχει καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις στους Προέδρους της Δημοκρατίας αλλά και στο Εθνικό Συμβούλιο.

  1. Το επί θύραις διάστημα προβάλλει ως ιδιαίτερα σημαντικό για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της ΚΔ, με κορυφαία γεγονότα τη γεώτρηση της Exxon Mobil και την υπογραφή της συμφωνίας για τον EastMed. Θεωρείτε ότι, αυτές οι εξελίξεις, οι οποίες αναβαθμίζουν, ipso facto, τον γεωστρατηγικό ρόλο της Κύπρου στην περιοχή, διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο αντίκρισης και διαχείρισης του Κυπριακού;

Όπως έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει, σε ένα τόσο σοβαρό διεθνές πρόβλημα όπως είναι το κυπριακό, αλλά και με δεδομένη την επιθετικότητα της Τουρκίας, η επίτευξη λύσης θα μπορούσε να επιτευχθεί με αξιοποίηση του γεωστρατηγικού παράγοντα. Η προσπάθεια θα πρέπει να εστιασθεί στην ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου. Η χάραξη κοινής πολιτικής με την Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά. Ένας από τους πυλώνες της κοινής πολιτικής είναι ο ενεργειακός. Αυτός ανάμεσα σε άλλα πρέπει να περιλαμβάνει την περαιτέρω αναβάθμιση των Τριμερών συμφωνιών που έχουν υπογραφεί με τις χώρες της περιοχές, την εμπλοκή και άλλων χωρών σε αυτές τις συμφωνίες, κύρια ισχυρών χωρών μελών της Ε.Ε., και την έναρξη υλοποίησης του ενεργειακού προγράμματος με την αξιοποίηση του Φ.Α.. Η κατασκευή του αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου θα προσδώσει ιδιαίτερη αναβάθμιση αυτού του ρόλου. Αποκλείει τον αγωγό μέσω Τουρκίας και την ίδια στιγμή προσφέροντας ενεργειακή επάρκεια στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης εξισορροπεί σε κάποιο βαθμό τα οικονομικά συμφέροντα που αυτές έχουν με την Τουρκία. Είναι λοιπόν λογικό η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων να ενισχύει σημαντικά τη διαπραγματευτική θέση της Κύπρου, να διαφοροποιεί δεδομένα και να αυξάνει τις πιθανότητες οι συνομιλίες να καταλήξουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα.

  1. Πώς θα αντίκριζε η ΕΔΕΚ, μέσα στα διαμορφούμενα γεωπολιτικά και ενεργειακά συμφραζόμενα, με τις τριμερείς και οιονεί τετραμερείς συνεργασίες να βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη, μια πιθανή πρόταση ένταξης στο ΝΑΤΟ;  

Η ρεαλιστική διάσταση δεν θα πρέπει ποτέ να απουσιάζει από τους σχεδιασμούς-μας, ειδικά όταν τα εμπλεκόμενα συμφέροντα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Η Τουρκία όσο είναι μέλος του ΝΑΤΟ και οι στρατηγικοί-της στόχοι σε σχέση με την Κύπρο βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν πρόκειται να επιτρέψει την υλοποίηση ενός τέτοιου ενδεχομένου. Παράλληλα θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι στην ανατολική Μεσόγειο και οι δύο υπερδυνάμεις έχουν συμφέροντα και παρουσία. Η μονομερής επιλογή ένταξης στο ένα από τα δύο στρατόπεδα ενδεχομένως θα επιδεινώσει, δεν θα αναβαθμίσει τη θέση-μας. Γι΄ αυτό και απαιτούνται προσεκτικοί και λεπτοί χειρισμοί. Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι τα ανταλλάγματα τα οποία ενδεχομένως οι ΗΠΑ θα προσφέρουν στην Τουρκία στην προσπάθειά-τους να προχωρήσουν σε πλήρη αποκατάσταση των σχέσεων-τους με την Τουρκία. Θα υπενθυμίσω όταν το 2001 επρόκειτο να πραγματοποιηθεί η ΝΑΤΟική εισβολή στο Ιράκ, η Τουρκία για να επιτρέψει τη χρήση της βάσης του Ιντσιρλίκ, ανάμεσα σε άλλα, ζήτησε στήριξη των τουρκικών θέσεων στο κυπριακό.

  1. Ας έρθουμε στο θέμα των ευρωεκλογών: Εμφανίζεται μια δυστοκία στα κόμματα του ενδιάμεσου χώρου για σύμπηξη συνεργασίας. Ως ΕΔΕΚ, αποκλείσατε μια ενδεχόμενη τετραμερή συνεργασία, με τη συμμετοχή και της Συμμαχίας Πολιτών, ενώ δυσκολίες παρουσιάζει και η προοπτική μιας νέας συνεργασίας με τους Οικολόγους. Πού έγκεινται, κατ’ εσάς, τα προβλήματα; Υπάρχει, δεδομένων τούτων, ενδεχόμενο για αυτόνομη κάθοδο του Κινήματος στις ευρωεκλογές;

Η ΕΔΕΚ μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει καμιά απόφαση για τις ευρωεκλογές. Αυτό αναμένεται να γίνει στην επόμενη σύνοδο της Κεντρικής Επιτροπής η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός Οκτωβρίου. Μέχρι στιγμής γίναμε δέκτες διαφόρων προτάσεων που προέρχονται κύρια από τους Οικολόγους και την Αλληλεγγύη. Οι προτάσεις αυτές αξιολογούνται προσεκτικά δεδομένου ότι η καθεμιά από αυτές έχει θετικά και αρνητικά. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο κύκλος ανταλλαγής απόψεων με τα στελέχη του κόμματος σε όλες τις επαρχίες σε μια προσπάθεια σφυγμομέτρησης των απόψεών-τους με στόχο να ληφθεί η καλύτερη δυνατή απόφαση η οποία να στηριχθεί εάν είναι δυνατόν από το σύνολο των στελεχών και να είναι ομόφωνη. Στόχος-μας δεν είναι η σύσταση μιας ευκαιριακής συνεργασίας η οποία στη συνέχεια είτε θα καταρρεύσει είτε θα δημιουργήσει προβλήματα. Για την ΕΔΕΚ προέχει η όποια συνεργασία να είναι αξιόπιστη όχι μόνο μεταξύ των εταίρων αλλά και στην κοινή γνώμη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλες τις συνεργασίες που συνήψε μέχρι σήμερα η ΕΔΕΚ, τις τίμησε με ιδιαίτερη σχολαστικότητα. Εκφράζοντας την προσωπική-μου άποψη εκτιμώ ότι κάποιες από τις προτάσεις δεν διασφαλίζουν αυτό το στοιχείο. Η εμπλοκή της Συμμαχίας Πολιτών σε αυτή τη συνεργασία δεν αντιμετωπίζεται θετικά από την συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών του κόμματος λόγω της πολιτικής συμπεριφοράς του Γ. Λιλλήκα τόσο μετά τις προεδρικές εκλογές του 2013 που δεν τίμησε τις υποσχέσεις που έδωσε, όσο και με τη στάση-του στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές. Οφείλω να ομολογήσω ότι προβληματισμό προκάλεσε και η δήλωση του Γ. Περδίκη στις 5 Αυγούστου ότι «προφανώς για τις ευρωεκλογές δεν υπάρχει θέμα να συνεχισθεί αυτή η συνεργασία των 4 κομμάτων». Όμως ανεξάρτητα από τα επιμέρους ζητήματα τα οποία έχουν προκύψει οι τελικές αποφάσεις της ΕΔΕΚ θα ληφθούν από τα συλλογικά όργανα του κόμματος με πλήρη διαφάνεια. Στις προτάσεις φυσικά δεν αποκλείεται και η αυτόνομη κάθοδος.

  1. Μια ενδεχόμενη μη εκλογή ευρωβουλευτή στις προσεχείς ευρωεκλογές, θα θεωρηθεί αποτυχία για το Κίνημα;

Η μη εκλογή ευρωβουλευτή σίγουρα αποτελεί μια ανεπιθύμητη εξέλιξη, δεδομένου ότι το πλήγμα θα είμαι μεγαλύτερο για την πατρίδα-μας απ’ ότι για την ΕΔΕΚ. Δεν είναι δυνατό να απουσιάζουμε από την δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του ευρωκοινοβουλίου. Όμως η απουσία έχει σχέση και με το τελικό ποσοστό του κόμματος. Και το 2004 η ΕΔΕΚ απέτυχε να εκλέξει ευρωβουλευτή. Αυτός όμως δεν ήταν αποτρεπτικός παράγοντας στην πάρα πέρα πορεία του κόμματος. Αντίθετα στις βουλευτικές εκλογές που ακολούθησαν τα ποσοστά της ΕΔΕΚ αυξήθηκαν περίπου 2,5%. Για την ΕΔΕΚ οι ευρωεκλογές δεν είναι αγώνας μόνο για το κόμμα. Είναι κυρίως αγώνας για την Κύπρο.

  1. Πώς είναι οι σχέσεις σας με τον ευρωβουλευτή της ΕΔΕΚ, Δημήτρη Παπαδάκη; Διάφορα δημοσιεύματα το τελευταίο διάστημα τις φέρουν να είναι διαταραγμένες.

Ως πρόεδρος οφείλω να διατηρώ καλές σχέσεις με το σύνολο των στελεχών του κόμματος συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών και του ευρωβουλευτή. Η διαφορετική προσέγγιση σε επιμέρους θέματα είναι λογική και ενδεχομένως αναπόφευκτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι όποιες διαφωνίες μεταφράζονται και σε επίπεδο προσωπικών σχέσεων. Εδώ διατηρούμε χρηστές σχέσεις με στελέχη άλλων κομμάτων και ποτέ δεν έχουμε προσωποποιήσει τις πολιτικές μας διαφωνίες, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για συναγωνιστή. Όμως είναι κοινή γνώση ότι εξωκομματικοί κύκλοι για τους δικούς τους λόγους επιχειρούν, όταν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, να τις μεταφέρουν σε άλλο επίπεδο με διογκώσεις και επεκτάσεις. Η ΕΔΕΚ είναι ένα πολυφωνικό κόμμα. Οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων είναι ανοικτές ακόμα και στα ΜΜΕ.

  1. Υπάρχουν έντονες αντιδράσεις στην κοινή γνώμη όσον αφορά το θέμα των πρόσφατων αποφυλακίσεων, με τα κοινοβουλευτικά κόμματα να επικρίνονται διαρρήδην για την ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας. Με ποιο σκεπτικό η Βουλή προχώρησε στη συγκεκριμένη ψήφιση; Υπό το βάρος των αντιδράσεων, αλλά και της παρέμβασης του Γεν. Εισαγγελέα, προτίθεστε να αναλάβετε πρωτοβουλίες για αλλαγή της νομοθεσίας;

Η ψήφιση της σχετικής πρότασης νόμου η οποία εκκρεμούσε από αρκετά χρόνια και κάποια στιγμή θα έπρεπε να συζητηθεί και να εγκριθεί ή να απορριφθεί, ουσιαστικά αφορούσε τη μείωση του χρόνου όπου κάποιος κατάδικος θα είχε δικαίωμα να υποβάλει αίτηση αποφυλάκισης. Την σχετική ευθύνη την έχει η αρμόδια επιτροπή η οποία θα κρίνει εάν και κατά πόσο πληροί τα κριτήρια και να υποβάλει την πρότασή-της προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στους καταδικασθέντες περιλαμβάνονται και άτομα για αστικά αδικήματα όπως οφειλών προς το κράτος (π.χ. ΦΠΑ). Η ευθύνη για τις αποφυλακίσεις δεν βαραίνει τη Βουλή. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είμαστε έτοιμοι εάν οι αρμόδιοι και πλέον ειδικοί κρίνουν ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές με στόχο να κλείσουν κάποια «παράθυρα» και να γίνει εξορθολογισμός της νομοθεσίας, να συνδράμουμε την προσπάθειά-τους.

  1. Η ΕΔΕΚ διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για την ψήφιση της νομοθεσίας για το ΓεΣΥ. Εκτιμάτε ότι, τελικά, η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει, ή θα προσκρούσει, ακόμη μια φορά, στον τοίχο «διαπλεκόμενων συμφερόντων»;

Οφείλουμε για ακόμα μια φορά να διατυπώσουμε τις ανησυχίες και τις επιφυλάξεις-μας για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση και ειδικά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας χειρίζεται τα θέματα υλοποίησης του ΓεΣΥ. Οι ανησυχίες αυτές όχι μόνο δεν διασκεδάστηκαν μετά την τελευταία ενημέρωση που είχαμε στη Βουλή από τον Υπουργό, αλλά αντίθετα αυξήθηκαν. Συγκεκριμένα ενώ η κυβέρνηση και όλα τα κόμματα υποστηρίζαμε ότι η σωστή αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό, επιστημονικό και οικονομικό επίπεδο πρέπει να προηγηθεί της έναρξης εφαρμογής του ΓεΣΥ, η κυβέρνηση εγκαταλείπει αυτή την αρχή και η ολοκλήρωση της αυτονόμησης θα ολοκληρωθεί μετά την έναρξη εφαρμογής. Την ώρα που είναι γνωστά τα προβλήματα, οι ελλείψεις και η αδυναμία αποτελεσματικής λειτουργίας σε διάφορους τομείς της δημόσιας υγείας, απουσιάζει μια συνολική μελέτη για τις ανάγκες του δημόσιου τομέα σε κλινικές, εξοπλισμό και προσωπικό ώστε να μπορέσει να προσφέρει υπηρεσίες ομοιόμορφα σε ολόκληρη την επικράτεια. Ενώ η νομοθεσία προβλέπει κάλυψη των ελλειμμάτων των δημόσιων νοσηλευτηρίων μόνο για τα 5 πρώτα χρόνια της αυτονόμησης, η καθυστέρηση ολοκλήρωσής-της ενδέχεται να μειώσει την ανταγωνιστικότητά-τους και άρα την δημιουργία ελλειμμάτων. Γι’ αυτό το πολύ σημαντικό στοιχείο το Υπουργείο δεν εξασφάλισε προηγουμένως γραπτώς τη θέση της ΕΕ με κίνδυνο η αδυναμία κάλυψης των ελλειμμάτων να οδηγήσει σε ιδιωτικοποίηση του δημόσιου τομέα υγείας με ότι αυτό συνεπάγεται για τον πολίτη και ειδικά αυτόν που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσει ικανοποιητική περίθαλψη με άλλους τρόπους. Η ΕΔΕΚ το κόμμα που διαχρονικά στήριξε με αποφασιστικότητα την εφαρμογή του ΓεΣΥ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις καθώς και χρονοδιάγραμμα για τη σωστή υλοποίησή-του. Αυτές προβλέπουν αποσυμφόρηση και αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων, σωστή αυτονόμηση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες ανταγωνισμού που θα υπάρχουν και εισαγωγή του ΓεΣΥ. Μεγάλες είναι τέλος οι ανησυχίες-μας και για τη σύνθεση του Δ.Σ. του Οργανισμού για την αυτονόμηση των νοσοκομείων καθώς και για τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών των αυτονομημένων νοσοκομείων. Παρ΄ όλα αυτά θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές-μας για την κατοχύρωση συνθηκών που να επιτρέπουν την προσφορά μέσω του ΓεΣΥ υψηλού επιπέδου ιατρική περίθαλψη στους πολίτες σε ολόκληρη την επικράτεια και κύρια σε αυτούς που δεν μπορούν να την εξασφαλίσουν με άλλο τρόπο.

ΟΔΟΦΡΑΓΜΑ ΔΕΡΥΝΕΙΑΣ
FLYER DERYNEIA1   FLYER DERYNEIA
Με βάση τα καινούργια δεδομένα όπως διαμορφώνονται, καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και την κυβέρνηση να αναλογιστούν τις τεράστιες πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν από το άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας.
 
Τους καλούμε να αναθεωρήσουν τη θέση τους και να μην προχωρήσουν στο άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας.
 
 
Λευκωσία, 29 Σεπτεμβρίου 2018

ΟΗΕ - Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών

Ανάμεσα στις προτάσεις που κατέθεσε χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προς τον Γενικό Γραμματέα, εμπεριέχονται θετικά στοιχεία όπως είναι η ανάγκη εμπλοκής και των πέντε Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει συντεταγμένα στο πλαίσιο μίας διεθνούς διάσκεψης για το κυπριακό.

Στην ίδια κατεύθυνση, θετική είναι η αναφορά για την ανάγκη εφαρμογής των αρχών του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ και του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου. Όμως, από τη στιγμή που το πλαίσιο Γκουτέρες προβάλλεται ως προτεραιότητα συζήτησης, οφείλουμε να επισημάνουμε τις σοβαρές αντιφάσεις που αυτό έχει με τις πιο αποφάσεις. Συγκεκριμένα:

  • Ενώ στα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (π.χ. 37/253) ζητείται η άμεση αποχώρηση όλων των δυνάμεων κατοχής από την Κυπριακή Δημοκρατία, στο πλαίσιο Γκουτέρες περιλαμβάνεται πρόνοια για παραμονή αριθμού κατοχικών στρατευμάτων για όσο χρόνο αποφασιστεί από τις εγγυήτριες δυνάμεις.
  • Ενώ ο εποικισμός είναι έγκλημα πολέμου και υπάρχουν αποφάσεις που ζητούν την αποχώρηση των εποίκων, το πλαίσιο Γκουτέρες νομιμοποιεί το σύνολο των εποίκων και τους δίνει ταυτόχρονα προτεραιότητα στην περιουσία.
  • Ενώ στα ψηφίσματα ζητείται η εισαγωγή μέτρων για επιστροφή όλων των προσφύγων στα σπίτια τους σε συνθήκες ασφαλείας, το πλαίσιο Γκουτέρες αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο επιστροφής μόνο μικρού αριθμού προσφύγων.

Συνεπώς η αποδοχή του πλαισίου Γκουτέρες ως βάση για περαιτέρω συζήτηση στην ουσία αποδυναμώνει την πολιτική διεκδίκηση για την εφαρμογή των ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης και του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου στη μελλοντική λύση.

 

Λευκωσία, 29 Σεπτεμβρίου 2018

 

 

ΕΚΘΕΣΗ ΓΚΟΥΤΕΡΕΣ

Η επικείμενη επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στη Νέα Υόρκη και η συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ προσφέρεται ως μια ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό του Κυπριακού και της διαδικασίας επίλυσής του στη βάση της πραγματικής υφής του προβλήματος, ως θέμα εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής με επίκεντρο κυρίως τη σύγκληση μίας διεθνούς διάσκεψης για το κυπριακό.

Η διεθνής διάσκεψη επιβάλλεται να είναι με τη σωστή σύνθεση και στο πλαίσιό της να συζητηθεί η διεθνής πτυχή του Κυπριακού προβλήματος, και κυρίως το θέμα:

  • της αποχώρησης των τουρκικών στρατευμάτων,
  • της κατάργησης  της συνθήκης Εγγύησης και Συμμαχίας,
  • της αποχώρησης των εποίκων και
  • της επιστροφής των προσφύγων  (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 23 Σεπτεμβρίου 2018

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΣΗΜΑΙΑ

Για ακόμα μια φορά ο λεγόμενος «αντιπρόεδρος» και «ΥΠΕΞ» του ψευδοκράτους, Κουντρέτ Όζερσαϊ, προχωρεί σε προκλητικές και απαράδεκτες δηλώσεις μέσα από τη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή».

Ανάμεσα σε άλλα ζητά αποχώρηση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ και «διοίκηση της ουδέτερης ζώνης με ένα είδος μεταβατικού καθεστώτος διοίκησης».

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ καλούμε την  κυβέρνηση να καταστήσει σαφές ότι η νεκρή ζώνη είναι πρωτίστως έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας και δεν τίθεται θέμα συνδιαχείρισης με το κατοχικό καθεστώς.

Για αυτό επιβάλλεται η κυβέρνηση να προχωρήσει σε προληπτικά μέτρα και σε συγκεκριμένες ενέργειες ώστε σε περίπτωση κατά την οποία ενδεχομένως αποχωρήσει η ΟΥΝΦΙΚΥΠ από την Κύπρο (όπως προκλητικά φαίνεται να ζητά το κατοχικό καθεστώς για ευνόητους λόγους) να μην επιτραπεί η παραπέρα επέκταση του ψευδοκράτους με την προσθήκη και νέων εδαφών υπό την κατοχή της Τουρκίας.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 23 Σεπτεμβρίου 2018