ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Πρόεδρος Διάγγελμα Αναστασιάδης Κρανς Μοντάνα

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην ολιγόλεπτη συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ ουσιαστικά έριξε στον κάλαθο των αχρήστων την ευκαιρία για επανατοποθέτηση της διαδικασίας επίλυσης του κυπριακού σε ένα άλλο πλαίσιο, μέρος μιας νέας τακτικής που θα έπρεπε να ακολουθήσει.

Ουσιαστικά αυτοεγκλωβίστηκε σε μια επικίνδυνη διαδικασία η αποτυχία της οποίας επιβεβαιώθηκε στην πενταμερή διάσκεψη της Ελβετίας.

Στην ουσία η κατάληξη σε συμφωνία στο συγκεκριμένο πλαίσιο:

  • Δεν θα απαλλάξει την Κύπρο από τις τουρκικές εγγυήσεις αλλά θα τις διαφοροποιήσει,
  • Κατοχυρώσει την παραμονή τουρκικών στρατευμάτων και μετά τη λύση σε απροσδιόριστο χρόνο κι αριθμό,
  • Κατοχυρώνει την εκ περιτροπής προεδρία, την αριθμητική ισότητα και το βέτο των Τουρκοκυπρίων σε όλες τις αποφάσεις,
  • Νομιμοποιεί την παραμονή εποίκων σε αριθμό μεγαλύτερο από αυτό των Τουρκοκυπρίων,
  • Προσδίδει στους έποικους προτεραιότητα στην κατοχύρωση περιουσιών που σήμερα σφετερίζονται ως χρήστες και
  • Παραχωρεί τις 4 Βασικές Ελευθερίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα 80 εκατομμύρια Τούρκων πολιτών.

Αυτή η συμφωνία δεν θα οδηγήσει σε ένα φυσιολογικό, λειτουργικό και βιώσιμο κράτος αλλά σε ένα κράτος δυσλειτουργικό, σε ένα προτεκτοράτο της Τουρκίας.

Λευκωσία, 24 Σεπτεμβρίου 2017

Λήψη από την πρόσωψη του Προεδρικού Μεγάρου

Η απόφαση του ψευδοκράτους να φορολογήσει τα προϊόντα που στέλνονται στους εγκλωβισμένους είναι ακόμα ένα στοιχείο όπου τεκμηριώνει πως στην ουσία το κατοχικό καθεστώς προωθεί διαδικασίες και αρμοδιότητες που χαρακτηρίζουν κρατική οντότητα.

Και επιχειρείται πραγματικά να δημιουργηθούν συνθήκες ώστε να είμαστε το πρώτο κράτος που άμεσα ή έμμεσα θα αναγνωρίζει το κατοχικό καθεστώς.

Είμαστε πράγματι περίεργοι να δούμε ποια θα είναι η αντίδραση της κυβέρνησης και ποια μέτρα θα λάβει.

Λευκωσία, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Η όλη συμπεριφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας δημιουργεί εύλογα σύγχυση, απορία και πολλά ερωτηματικά.

Μια συμπεριφορά αυτοκαταστροφική την ώρα που στη Γενική Συνέλευση προβάλλει στοιχεία που αφορούν την ουσία του κυπριακού και την πραγματική υφή του, ως θέματος εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και επιχειρούμενης εθνοκάθαρσης και ισλαμοποίησης των κατεχομένων περιοχών με τον επιχειρούμενο εποικισμό από την Τουρκία, την επόμενη στιγμή αυτές τις σημαντικές διαπιστώσεις τις υπονομεύει.

Πως αλλιώς μπορεί να θεωρηθεί η δήλωσή του μετά τη συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα και ουσιαστικά η εμμονή του στις υποχωρητικές προτάσεις που κατέθεσε με αφορμή το πλαίσιο ερωτημάτων του Γενικού Γραμματέα, όταν σε αυτές περιλαμβάνεται ενυπόγραφα η αποδοχή της εκ περιτροπής προεδρίας, η αριθμητική εξίσωση, το βέτο των Τουρκοκυπρίων σε όλες τις αποφάσεις, στοιχεία δηλαδή που δεν συνιστούν δημοκρατικό, βιώσιμο και φυσιολογικό κράτος.

Όχι απλά παραμονή 120 και πλέον χιλιάδων εποίκων αλλά παραχώρηση σε αυτούς κατά προτεραιότητα του δικαιώματος επί των κατεχομένων περιουσιών που σφετερίζονται, αλλά και απόδοση των τεσσάρων Βασικών Ελευθεριών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε Τούρκους υπηκόους, την παραμονή τουρκικών στρατευμάτων μετά τη λύση για χρονικό διάστημα απροσδιόριστο, όπως επίσης και αν η παραμονή τους θα έχει καταληκτική ημερομηνία ή όχι.

Θα πρέπει επιτέλους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να αποφασίσει στη βάση ποιας λογικής θα πολιτευτεί. Της προεκλογικής σκοπιμότητας ή των μέχρι σήμερα θέσεων, απόψεων και αντιλήψεών του στη λύση του Κυπριακού;

Λευκωσία, 23 Σεπτεμβρίου 2017

NoSuccess

Η ύπαρξη 13300 άπορων μαθητών είναι ακόμα ένα στοιχείο που επιβεβαιώνει πως το success story της οικονομίας στηρίζεται μόνο στην «ευημερία των αριθμών» και όχι στις πραγματικότητες που βιώνει σήμερα η κυπριακή οικονομία.

Είναι γεγονός ότι υπήρξε μικρή ανάκαμψη της οικονομίας όμως αυτή σε καμία περίπτωση δεν έχει επηρεάσει θετικά τα μικρομεσαία στρώματα αφού ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, το 29% των Κυπρίων, ζει κάτω ή κοντά στο όριο της φτώχιας.

Λευκωσία, 20 Σεπτεμβρίου 2017

ΝΑ

Τα πολιτικά ολισθήματα του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν έχουν τελειωμό. Στην μακρά αλυσίδα προστίθεται και το γεγονός ότι αποσιώπησε και απέκρυψε από το Εθνικό Συμβούλιο, την πολιτική ηγεσία και το λαό το έγγραφο το οποίο κατατέθηκε στο τελευταίο δείπνο στο Κραν Μοντανά από τον Γενικό Γραμματέα, το οποίο σύμφωνα με τις δηλώσεις του Έλληνα ΥΠΕΞ αφορά την μηχανισμό εφαρμογής της κατάργησης της Συνθήκης Εγγύησης αλλά και της απομάκρυνσης των τουρκικών στρατευμάτων.

Σημειώνουμε πως κατά τις συνεδρίες του Εθνικού Συμβουλίου όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφερόταν σε έγγραφο του Γενικού Γραμματέα, εννοούσε ένα έγγραφο, αυτό των ερωτημάτων του Γενικού Γραμματέα (γνωστό ως πλαίσιο Γκουτέρες), και δεν αναφερόταν σε δεύτερο έγγραφο του Γενικού Γραμματέα (στο οποίο αναφέρθηκε ο Έλληνας ΥΠΕΞ). Εξάλλου, ενώ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας γνώριζε την ύπαρξη του εν λόγω εγγράφου, στις δημόσιες τοποθετήσεις του αναφερόταν μόνο στο πλαίσιο ερωτημάτων του Γενικού Γραμματέα.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας συνεχίζει και επιμένει στο πλαίσιο που κατέθεσε με τη μορφή των ερωτημάτων ο Γενικός Γραμματέας στο οποίο, τοποθετούμενος, δυστυχώς, γραπτώς έχει προβεί σε πρόσθετες επικίνδυνες υποχωρήσεις όσον αφορά την εσωτερική πτυχή του κυπριακού και κυρίως την εκ περιτροπής προεδρία, την αριθμητική εξίσωση σε πλείστα θεσμικά όργανα του κράτους, το βέτο των Τουρκοκυπρίων και την παραχώρηση του πρώτου λόγου νομιμοποίησης της ιδιοκτησίας στους έποικους σφετεριστές των ελληνοκυπριακών περιουσιών.

Είναι προφανές ότι η αποδοχή μιας τέτοιας μορφής λύσης δεν θα είναι λειτουργική και βιώσιμη διότι οδηγεί είτε την απόσχιση και τη δημιουργία δύο κρατών είτε στη δημιουργία της διχοτόμησης.

Λευκωσία, 19 Σεπτεμβρίου 2017

Guardian

Το δημοσίευμα της Guardian για την παραχώρηση κυπριακής υπηκοότητας σε άτομα που μπορεί να έχουν σχέση με τη διαφθορά και το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος ενισχύει τις ανησυχίες που είχαμε για τον έλεγχο που διεξάγουν οι αρμόδιες αρχές και την επάρκειά του. Μας ανησυχεί επίσης η στοχοποίηση της Κυπριακής Δημοκρατίας λόγω των αδιαφανών διαδικασιών που ακολουθούνται και στον τομέα αυτό.

Υπενθυμίζουμε ότι ο βουλευτής της ΕΔΕΚ κ. Κωστής Ευσταθίου είχε θέσει στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου στις 20 Οκτωβρίου 2016, ερώτηση προς τον τότε Υπουργό Εσωτερικών κ. Σωκράτη Χάσικο, η οποία παρατίθεται αυτολεξεί:

“Παρατηρώ ότι από τις 8 Ιουνίου μέχρι σήμερα μας έχουν αποσταλεί πέραν των πενήντα αιτήσεων πολιτογράφησης. Παρακαλώ όπως με πληροφορήσετε πότε κατατέθηκαν οι συγκεκριμένες αιτήσεις πολιτογραφήσεως και ποιες εξ αυτών έτυχαν ειδικής μεταχείρισης ως προς την προτεραιότητα και για ποιο λόγο.
Περαιτέρω, παρακαλώ όπως με πληροφορήσετε και για το μέσο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εξέταση και διεκπεραίωση των αιτήσεων παραχώρησης κυπριακής υπηκοότητας τα τελευταία πέντε χρόνια».

Να σημειωθεί ότι παρά το ότι οι Υπουργοί υποχρεούνται σε άμεση απάντηση, η ερώτηση του βουλευτή κ. Ευσταθίου δεν έχει μέχρι σήμερα απαντηθεί, γεγονός που δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τη σκοπιμότητα της μη ανταπόκρισης.

Επειδή η κατάσταση μας προβληματίζει ενόψει και των φημών για ευμενή μεταχείριση ημετέρων κατά τη διαδικασία πολιτογράφησης αλλά και την επιλεκτική πολιτική που εφαρμόζεται επί του θέματος , οι βουλευτές της ΕΔΕΚ κ. Ευσταθίου και κ. Μυριάνθους έχουν καταθέσει σήμερα ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό με την οποία καλείται να απαντήσει για το μέσο χρόνο που απαιτήθηκε για την εξέταση και διεκπεραίωση των εγκριθέντων αιτημάτων πολιτογράφησης τα τελευταία δυο χρόνια. Τέθηκε επίσης το ερώτημα πόσες ήταν οι αιτήσεις πολιτογράφησης που εξετάστηκαν και απερρίφθησαν καθώς και οι λόγοι απόρριψής τους.

Οι απαντήσεις στα ερωτήματα μας ευχόμαστε να διαλύσουν τις όποιες ανησυχίες, φήμες και υποψίες οι οποίες υπάρχουν για ευνοιοκρατική και άνιση μεταχείριση και στον τομέα των πολιτογραφήσεων.
Πέραν των πιο πάνω, τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας στην ουσία επιβεβαιώνουν όσους επιμένουμε ότι η ανάπτυξη δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στην πώληση διαβατηρίων και στον τουρισμό, δεδομένου ότι είναι δύο τομείς ασταθείς.

Είναι ήδη προφανές ότι όσον αφορά την «πώληση» διαβατηρίων που όπως κυβερνητικές πηγές έχουν παραδεχθεί επέφεραν πέραν των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, ότι θα υπάρξουν προσπάθειες υπονόμευσης αυτής της διαδικασίας από ανταγωνιστικές χώρες.

Ως εκ τούτου οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι μεγάλες για το γεγονός ότι έχει επαναπαυθεί σε ότι αφορά
την ανάπτυξη σε ασταθείς τομείς της οικονομίας με ότι αυτό συνεπάγεται.

Είναι καιρός, στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής αλλαγής την οποία θα πρέπει ο λαός να στηρίξει στις επόμενες προεδρικές εκλογές, να υπάρξει ένας νέος οικονομικός σχεδιασμός για ανάπτυξη νέων τομών της οικονομίας, πιο αποδοτικών και σταθερών.

Στην ίδια κατεύθυνση σημειώνουμε πως μας προκαλούν έκπληξη οι δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών στο Euronews ο οποίος ανέφερε ότι οι αναφορές περί πώλησης ευρωπαϊκών διαβατηρίων δεν ισχύουν, καθώς το κυπριακό κράτος «δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ» από τη διαδικασία. Δηλαδή δεν εισπράττονται φόροι, μεταβιβαστικά και άλλα τέλη από τα όσα απαιτούνται για τη χορήγηση βίζας (οι αιτούντες επενδύουν 2 εκατ. ευρώ σε ακίνητα ή 2,5 εκατ. ευρώ σε εταιρείες ή κρατικά ομόλογα κ.ά.);

Λευκωσία, 19 Σεπτεμβρίου 2017

Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια

Προτάσεις της ΕΔΕΚ για μείωση Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων

Οι δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου της Τράπεζας Κύπρου, κ. Χούρικαν, επιβεβαιώνουν ότι απέτυχε το πρόγραμμα διαχείρισης των Μη Εξυπηρετούμενών Δανείων.

Ως εκ τούτου επαναφέρουμε τις δύο προτάσεις της ΕΔΕΚ που θεωρούμε ότι μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση. Θυμίζουμε πως τις προτάσεις αυτές τις αποδέχθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατία καθώς και η πλειοψηφία των κομμάτων στη Βουλή πριν από την ψήφιση του πλαισίου αφερεγγυότητας, αλλά δεν έχουν προωθηθεί λόγω κωλυσιεργίας της κυβέρνησης και των τραπεζών.

Συγκεκριμένα οι δύο προτάσεις αφορούν την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου και τη ρύθμιση των θεμάτων των εγγυητών.

Σε ότι αφορά το θέμα της ενυπόθηκης αξίας του ακινήτου, ως ΕΔΕΚ είχαμε προτείνει αυτή να είναι εκείνη την οποία αποδέχθηκαν οι τράπεζες στην αρχική συμφωνία για να καθορισθεί και το ύψος του δανείου.
Δεν μπορεί η αξία να μεταβάλλεται σε βάρος του δανειολήπτη όταν όλες οι υπόλοιπες πρόνοιες του εγγράφου που είναι υπέρ του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος παραμένουν ως είχαν.

Για τους εγγυητές θα πρέπει σε περίπτωση προσφυγής στους εγγυητές να υπάρχει ισόποση καταβολή του υπολοίπου του δανείου και όχι να επιβαρύνεται ο ένας ή ενδεχομένως κάποιοι από τους εγγυητές.

Λευκωσία, 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΕΔΕΚ, Βαιλειάδου Αναπληρωτής Πρόεδρος

Η αποτυχημένη τακτική των τελευταίων δέκα χρόνων έφερε την Τουρκία ένα βήμα πιο κοντά στη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση της κατοχής και άρα της διχοτόμησης

Εάν θέλουμε να κρατήσουμε σε ένα υψηλό επίπεδο την πολιτική, η οποιαδήποτε αντιπαράθεση θα πρέπει να στηρίζεται στη βάση επιχειρημάτων και όχι χαρακτηρισμών.

Οι χαρακτηρισμοί είναι ένδειξη απουσίας επιχειρημάτων και τεκμηριωμένων θέσεων. Η ουσία παραμένει και είναι μία:

  1. Η τακτική που ακολούθησε τόσο ο προηγούμενος πρόεδρος όσο και ο σημερινός, ήταν η ίδια και οδήγησε σε αδιέξοδο χωρίς η Τουρκία να έχει υποστεί οποιεσδήποτε επιπτώσεις για τη στάση της και χωρίς να έχει κάνει οποιαδήποτε παραχώρηση.
  2. Οδήγησε σε μία πενταμερή διάσκεψη με τους σοβαρούς κινδύνους που προκύπτουν από αυτή την εξέλιξη.
  3. Την τελευταία δεκαετία παρατηρείται σημαντική αναβάθμιση του ψευδοκράτους ενώ την ίδια στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβάθμισης της Κυπριακής Δημοκρατίας (π.χ. Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συναντά τον εκπρόσωπο του κατοχικού καθεστώτος με πρωτόκολλο αρχηγού κράτους. Διεξάγεται αλληλογραφία με την ευρωπαϊκή επιτροπή σε επιστολόχαρτα του ψευδοκράτους. Η τελευταία επιστολή του κ. Γιούνκερ που απευθύνεται στον κ. Αναστασιάδη ως εκπρόσωπο της Ελληνοκυπριακής κοινότητας και όχι ως πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας).
  4. Αυτή τη δεκαετία η προσάρτηση των κατεχομένων προχώρησε ακόμη περισσότερο σημειώνουμε το θέμα της έλευσης του νερού, του ηλεκτρικού ρεύματος, την προσαρμογή της διοίκησης του ψευδοκράτους στο μοντέλο διοίκησης της Τουρκίας ακόμα και στο θέμα της ώρας και την περαιτέρω ισλαμοποίηση των κατεχομένων εδαφών.

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι ο αγώνας και η προσπάθειά μας πρέπει να είναι η κατοχύρωση της πολιτικής ισότητας των πολιτών μέσω της κατοχύρωσης των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους ανεξάρτητα από θρησκευτική ή εθνοτική προσέλευση. Και όχι η πολιτική ισότητα συνιστώντων τμημάτων που στην ουσία οδηγεί σε συνομοσπονδία και ενδεχομένως στο μέλλον θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε απόσχιση.

Είναι λοιπόν φρονιμότερο ο απολογισμός των υποστηρικτών της αποτυχημένης διαδικασίας να στηριζόταν στο ποια και αν υπάρχουν, θετικά που προέκυψαν σε αυτά τα δέκα χρόνια. Με βάση τα πιο πάνω που αναφέρθηκαν, το μόνο ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι η Τουρκία βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση της κατοχής και άρα της διχοτόμησης.

Λευκωσία, 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΑ ΚΥΠΡΟΣ

Είναι προφανής η αδυναμία αξιόπιστης απάντησης στα ερωτήματα τα οποία έχουν τεθεί με την ανακοίνωση του ΔΗΣΥ.

Όσον αφορά το θέμα της χρηματοδότησης, αφού πετύχαμε τη χαμηλότερη, κάποιος πρέπει να μας εξηγήσει γιατί δεν απορροφήσαμε το σύνολο του δανείου της Τρόικα για σκοπούς ενίσχυσης της ανάπτυξης και προσφύγαμε στην αγορά κυπριακών ομολόγων με πολύ ψηλότερο επιτόκιο;

Όσον αφορά την ανεργία θα ήταν σκόπιμο να ενημερωθεί ο λαός πόσες χιλιάδες νέοι μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους παρέμειναν ή μετακινήθηκαν στο εξωτερικό για σκοπούς εργασίας καθώς και τον αριθμό των Κυπρίων υποαπασχολούμενων.

Η ανάπτυξη του ΑΕΠ στην οποία αναφέρεται η ανακοίνωση του ΔΗΣΥ, είναι παραπλανητική αφού είναι σε σχέση με το 2013 και όχι με την ανάπτυξη των παλαιότερων χρόνων όπου ήταν πολύ μεγαλύτερη.

Ουσιαστικά η ανάπτυξη, όπως το τονίσαμε πολλές φορές, στηρίζεται σε ευκαιριακούς και όχι σταθερούς παράγοντες, όπως ο τουρισμός και η «πώληση» διαβατηρίων. Έχουμε ζητήσει κατ΄ επανάληψη από την κυβέρνηση και τον ΔΗΣΥ να μας δώσει στοιχεία για το ποιοι άλλοι παραγωγικοί τομείς της οικονομίας παρουσιάζουν ανάπτυξη. Ακόμα αναμένουμε.

Καλό θα ήταν να μας πει ο ΔΗΣΥ ποιος ευθύνεται από το ότι το 2008 το δημόσιο χρέος ήταν 48,5 % του ΑΕΠ και σήμερα είναι στο 107% του ΑΕΠ. Αγνοεί ο ΔΗΣΥ πως το δημόσιο χρέος αυξήθηκε και σε ποσοστό και σε απόλυτους αριθμούς;

Τουλάχιστον για τα θέματα της υγείας είναι καλύτερα η σημερινή κυβέρνηση και ο ΔΗΣΥ να σιωπά γιατί ο λαός βιώνει καθημερινά την εξαθλίωση και τον προσωπικό εξευτελισμό από τις συνθήκες λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων και οι εργαζόμενοι σε αυτά (ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό) για τις άθλιες συνθήκες εργοδότησής τους.

Λευκωσία, 17 Σεπτεμβρίου 2017

ΓΕΣΥ

Πραγματικά διερωτόμαστε πώς αυτή η κυβέρνηση θα εφαρμόσει ΓΕΣΥ όταν ήδη η κατάσταση στα νοσοκομεία από μέρα σε μέρα χειροτερεύει, επιβαρύνεται και αυτό πια είναι κάτι που δεν μπορεί να αποκρυβεί.

Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ είναι η αναδιοργάνωση των νοσοκομείων για να μπορέσουν να λειτουργήσουν εντός του ΓΕΣΥ ανταγωνιστικά προς τον ιδιωτικό τομέα αλλά και για να μπορέσουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου περίθαλψη.

Πραγματικά διερωτόμαστε για τη σκοπιμότητα αυτής της τακτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση.

Λευκωσία, 16 Σεπτεμβρίου 2017