ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

ΚΥΠΡΟΣ ΕΙΣΒΟΛΗ

44 χρόνια μετά και οι πληγές από την παράνομη κατάληψη της Αμμοχώστου, της Μόρφου, της Καρπασίας και των χωριών της Μεσαορίας από τον Τούρκο εισβολέα είναι ακόμα νωπές.

Αυτές τις μέρες η σκέψη μας είναι με τους πρόσφυγες, τους εγκλωβισμένους και τους συγγενείς των αγνοουμένων μας που συνεχίζουν να βιώνουν τα αποτελέσματα του εγκλήματος που έγινε το καλοκαίρι του 1974 εις βάρος της πατρίδας μας. Τιμούμε τους ηρωικούς νεκρούς και τους αγωνιστές που με σθένος υπερασπίστηκαν την πατρώα γη ενάντια στον Αττίλα.

Με αφορμή τη θλιβερή αυτή επέτειο επαναλαμβάνουμε το αίτημά μας για άμεση επιστροφή της Αμμοχώστου. Η επιστροφή της πόλης δεν μπορεί να αποτελέσει μέρος της λύσης ούτε της επιστροφής την πρώτη ημέρα. Η επιστροφή της Αμμοχώστου και η εγκατάσταση των νόμιμων κατοίκων της σε αυτήν πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα, στη βάση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ αλλά και της Συμφωνίας του 1979, πριν από τη λύση και ανεξάρτητα από την πορεία των συνομιλιών. Κάνουμε για ακόμα μια φορά έκκληση προς την Κυπριακή Κυβέρνηση:

  • να ζητήσει την άμεση απόδοση της πόλης κατά προτεραιότητα όπως προνοούν οι προαναφερθείσες αποφάσεις,
  • να μην προχωρήσει στο άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας, το οποίο, ανάμεσα σε άλλα  θα συμβάλει στην ενδεχόμενη ανάπτυξη της κλειστής περιοχής της Αμμοχώστου και τον  εκμηδενισμό της οποιασδήποτε πιθανότητας για την επιστροφή της στους νόμιμους κατοίκους της.

Η ΕΔΕΚ, πιστή στους αγώνες για προάσπιση και συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας θα συνεχίσει τον άοκνο αγώνα της για μια λύση δημοκρατική, λειτουργική και βιώσιμη.

Δεν Ξεχνάμε τη γη που μας γέννησε.

Δεν Ξεχνάμε το στόχο μας που δεν είναι άλλος από την απελευθέρωση της πατρίδας μας.

Λευκωσία, 14 Αυγούστου 2018

ΕΡΤΟΓΑΝ ΜΕ ΜΕΡΚΕΛ

Είναι γεγονός, πλέον αναμφισβήτητο, ότι η οικονομία της Τουρκίας εισέρχεται σε περίοδο κρίσης και είναι προφανές ότι θα αναζητήσει στήριξη και ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι η ώρα Ελλάδα και Κύπρος να αξιοποιήσουν αυτή τη συγκυρία και με σωστές και ουσιαστικές παρεμβάσεις στην ΕΕ να αποτρέψουν οποιαδήποτε αναβάθμιση των σχέσεων Τουρκίας και ΕΕ συμπεριλαμβανομένης και της τελωνειακής ένωσης εάν προηγουμένως η Τουρκία δεν προχωρήσει στην υλοποίηση των κυπρογενών υποχρεώσεων που έλαβε ενώπιον της ΕΕ το 2015 και στον τερματισμό της προκλητικής συμπεριφοράς έναντι της Ελλάδας.

 

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 12 Αυγούστου 2018

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, κύριος ομιλητής στην εκδήλωση διαμαρτυρίας κατά του ανοίγματος του οδοφράγματος της Δερύνειας και της  συνεχιζόμενης κατοχής

Ερώτηση: Η κάθοδος της ειδικής απεσταλμένης του Γ.Γ του ΟΗΕ αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον του διεθνούς οργανισμού για το Κυπριακό. Πιστεύετε ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για επανέναρξη του διαλόγου και πάνω σε ποια βάση; Θα είναι δικοινοτικές συνομιλίες ή θα πάμε σε νέα διεθνή διάσκεψη;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Οι προϋποθέσεις επανέναρξης του διαλόγου θα υπάρχουν πάντα, όσο θα υπάρχει κυπριακό πρόβλημα. Το ζητούμενο είναι ποια θα είναι η βάση και το πλαίσιο του διαλόγου. Η αντιμετώπισή-του για 42 χρόνια ως «διακοινοτικού προβλήματος» όχι μόνο δεν οδήγησε σε λύση, αλλά αντίθετα προσέδωσε στην Τουρκία πολιτικά κεκτημένα και παράγωγο δίκαιο. Η θέση της ΕΔΕΚ είναι ξεκάθαρη. Η βάση του διαλόγου πρέπει να είναι η ουσία του κυπριακού, ως προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής, εποικισμού και εθνοκάθαρσης. Το πλαίσιο πρέπει να περιλαμβάνει την αναίρεση των πιο πάνω, δηλ. αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμό των εποίκων, επιστροφή των προσφύγων (Ε/κυπρίων και Τ/κυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας και κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών εγγύησης και συμμαχίας. Αυτά θα πρέπει να ρυθμιστούν σε μια διεθνή διάσκεψη με τη συμμετοχή των πέντε μονίμων μελών του Σ.Α., των εγγυητριών χωρών, της Ε.Ε. και της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η κατάληξη σε συμφωνία θα οδηγήσει σε δεύτερο στάδιο στο πλαίσιο διακοινοτικού διαλόγου στη διαμόρφωση του πολιτειακού μοντέλου, στο οποίο να είναι πλήρως κατοχυρωμένο το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η Ε.Ε. είναι η καλύτερη εγγύηση για την εφαρμογή και υλοποίησή-του χωρίς παρεκκλίσεις σε ότι αφορά τα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα των πολιτών.

Ερώτηση: H ελληνική κυβέρνηση υποστήριξε δημοσίως ότι θα πρέπει να προηγηθεί μια συμφωνία με την Τουρκία για τις εγγυήσεις και μετά να συγκληθεί διάσκεψη για την Κύπρο. Συμφωνείτε με αυτή τη θέση;

 

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Η κατάληξη σε προηγούμενη συμφωνία για την κατάργηση των συνθηκών εγγύησης και συμμαχίας θα είναι ιδιαίτερα υποβοηθητική. Πρέπει να τονισθεί ότι στην κατάργηση πρέπει να περιλαμβάνεται και η συνθήκη εγγύησης γιατί μόνο τότε κατοχυρώνεται και η πλήρης αποχώρηση όλων των ξένων στρατευμάτων. Η παραμονή-της σε ισχύ συνεπάγεται και τη μόνιμη παραμονή αριθμού τουρκικών στρατευμάτων και κατ’ επέκταση έμμεσων εγγυήσεων και επεμβατικού δικαιώματος.

Ερώτηση: Η κυβέρνηση θεωρεί το πλαίσιο Γκουτέρες ως κεκτημένο γιατί μιλά για την ανάγκη νέου συστήματος ασφαλείας και μείωσης των στρατευμάτων. Ασπάζεστε τη θέση ότι θα πρέπει να διαφυλάξουμε το πλαίσιο ως κεκτημένο;

Απάντηση: Η ΕΔΕΚ από την πρώτη στιγμή τόνισε ότι το πλαίσιο Γκουτέρες δεν μπορεί να αποτελέσει βάση για επίλυση του κυπριακού. Είναι αόριστο και νεφελώδες σε ότι αφορά τα βασικά στοιχεία λύσης που συνθέτουν την ουσία του προβλήματος, αλλά συγκεκριμένο ως προς τις πρόσθετες παραχωρήσεις της πλευράς-μας. Συγκεκριμένα: Ποιο θα είναι το νέο σύστημα ασφάλειας που θα συμφωνηθεί και ποιες αρχές πρέπει να το χαρακτηρίζουν; Η μείωση των στρατευμάτων είναι σημαντικό στοιχείο όμως από τη στιγμή που δεν καταργείται η συνθήκη συμμαχίας ο αριθμός των τουρκικών στρατευμάτων που θα παραμείνει μετά τη λύση θα είναι μόνιμος, άρα θα παραμείνει και έμμεση μορφή εγγύησης, αλλά και δυνατότητα παρέμβασης. Αντίθετα τιτλοποιεί τις κατεχόμενες περιουσίες στους έποικους σφετεριστές τους οποίους και νομιμοποιεί στο σύνολό-τους αλλά παρέχει και τη δυνατότητα νομιμοποίησης πρόσθετου αριθμού στη βάση της παραχώρησης των ίδιων δικαιωμάτων με τους υπηκόους της Ελλάδας. Εάν στο μέλλον η όποια αναλογία συμφωνηθεί είτε το 4:1 που προτείνουμε, είτε το 1:1 που διεκδικεί η τουρκική πλευρά ανατραπεί, ποιος είναι ο μηχανισμός αποκατάστασης; Επιπρόσθετα η παραχώρηση των 4 ελευθεριών της Ε.Ε. και στους τούρκους υπηκόους αποτελεί ένα πρόσθετο κίνδυνο αλλοίωσης της πληθυσμιακής αναλογίας. Γίνεται σαφές ότι τα 6 σημεία του πλαισίου του Γ.Γ. παραβιάζουν τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ, σημαντικές αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης και του Σ.Α., τη Διεθνή και Ευρωπαϊκή Συνθήκη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε κεκτημένο, ούτε και βάση διαλόγου. Είναι λυπηρό που υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που το αποδέχονται και στην ουσία αποδυναμώνουν ακόμα περισσότερο τη διαπραγματευτική θέση της πλευράς-μας. Η αποδυνάμωσή-της υποβοηθά την κατάληξη σε λύση τουρκικών προδιαγραφών, η δε ενδυνάμωσή-της σε δημοκρατική και βιώσιμη.

Ερώτηση: Πλησιάζει ο χρόνος για την έναρξη γεωτρήσεων από την Εxxon Mobil στην κυπριακή ΑΟΖ ενώ η Τουρκία απειλεί με δικές της έρευνες. Εκτιμάτε ότι θα ασκηθούν πιέσεις στην πλευρά μας για αλλαγές στο ενεργειακό πρόγραμμα;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Δεν μπορεί να προβλεφθεί με ακρίβεια το ενδεχόμενο άσκησης πιέσεων για αλλαγές στο ενεργειακό πρόγραμμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, παρά το γεγονός ότι δεν μπορεί να αποκλεισθεί. Το σίγουρο είναι ότι η Τουρκία θα προσπαθήσει να επιβάλει γκρίζες ζώνες με την εγκατάσταση του γεωτρύπανού-της έστω και εάν δεν θα προχωρήσει σε ερευνητικές γεωτρήσεις, επιχειρώντας είτε να αναστείλει το πρόγραμμα της Κ.Δ., είτε να οδηγήσει σε λύση τουρκικών προδιαγραφών, είτε τέλος να επιβάλει τη συνδιαχείριση-συνεκμετάλλευση ή ακόμα και τη μεταφορά-του στην Ευρώπη με αγωγό μέσω Τουρκίας. Γι΄ αυτό και η ΕΔΕΚ προ πολλού είχε υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις για αποτροπή αυτών των ενδεχομένων, όπως περαιτέρω αναβάθμιση των 3μερών συνεργασιών και σε επίπεδο γεωστρατηγικής συμφωνίας, διαχείρισης του Φυσικού Αερίου και εμπλοκής εταιριών οι χώρες από τις οποίες προέρχονται να μπορούν να τους προσφέρουν προστασία στην υλοποίηση των ερευνών-τους.

Ερώτηση: Οι ευρωεκλογές είναι η επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Ποιος θα είναι ο στόχος της ΕΔΕΚ, πέραν του προφανούς ότι θα θέλει να διατηρήσει την έδρα; Ποια είναι η εκτίμησή σας για τις προσπάθειες συνεργασίας των κομμάτων που στις προεδρικές εκλογές στήριξαν την υποψηφιότητα Νικόλα Παπαδόπουλου; Υπάρχει πεδίο συνεργασίας και σε ποια βάση; Σε ενιαίο ψηφοδέλτιο;

 

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Αναφορικά με τις ευρωεκλογές η ΕΔΕΚ κινείται σε δύο άξονες. Προτεραιότητα είναι η συνεργασία με τα κόμματα που συνεργάστηκε στις τελευταίες προεδρικές εκλογές στη βάση όμως αλληλοσεβασμού και αρχών που να συνθέτουν μια αξιόπιστη συνεργασία και όχι στη βάση προβληματικών προνοιών. Η αξιοπιστία της συνεργασίας για την ΕΔΕΚ είναι σημαντικός παράγοντας, γιατί πάνω σε αυτή μπορεί να στηριχθεί εποικοδομητικά το μέλλον. Από τη μέχρι τώρα ανταλλαγή απόψεων υπάρχουν συγκλίσεις αλλά και αποκλίσεις, ως εκ τούτου ο διάλογος πρέπει να συνεχισθεί. Η σύνθεση του ψηφοδελτίου είναι μια από τις βασικές παραμέτρους της συνεργασίας, αλλά όχι η μόνη. Ως δεύτερη επιλογή σε περίπτωση μη κατάληξης στην πρώτη είναι υποχρεωτικά η αυτόνομη κάθοδος.

Ερώτηση: Έχει χώρο η Συμμαχία Πολιτών σ’ αυτή την προσπάθεια, ή όχι;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Κατά την περίοδο πριν από τις κρίσιμες προεδρικές εκλογές η Συμμαχία με τις επιλογές-της (θεμιτές και σεβαστές) έθεσε τον εαυτόν-της εκτός της συνεργασίας. Ως εκ τούτου αυτή τη στιγμή στην ΕΔΕΚ δεν αντιμετωπίζεται θετικά το ενδεχόμενο εκλογικής συνεργασίας και με τη Συμμαχία

Ερώτηση: Γίνεται πολύς λόγος για τους όρους εντολής της έρευνας για το Συνεργατισμό, ιδιαίτερα για το χρονικό εύρος της. Εσείς υποστηρίξατε ότι η έρευνα πρέπει να επεκταθεί και πριν το 2013; Πόσο πίσω θα πρέπει να πάει;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Η έρευνα για τον Συνεργατισμό πρέπει να επεκταθεί και πριν από το 2013 για να είναι ολοκληρωμένη και ουσιαστική. Ο λόγος για την αρνητική κατάληξη του Συνεργατισμού ήταν αφενός η κακοδιαχείριση που προηγήθηκε του 2013 που οδήγησε (κακώς) στην κρατικοποίησή-του και αφετέρου η αδυναμία της νέας διοίκησης που διορίστηκε να εξυγιάνει και να αναδιοργανώσει τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα (Σ.Κ.Τ.). Επιπρόσθετες ευθύνες φέρει και η κυβέρνηση η οποία σε πολιτικό επίπεδο δεν διεκδίκησε από τους ευρωπαϊκούς εποπτικούς μηχανισμούς μεταβατική περίοδο ελαστικής αντιμετώπισης του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος, δεδομένων των μεγάλων ευθυνών που είχαν για την οικονομική κρίση του 2013, ώστε τα τραπεζικά-μας ιδρύματα να μπορέσουν με ομαλότητα να προσαρμοσθούν στα αυστηρά κριτήρια τα οποία έθεσαν.

Ερώτηση: Ο κόσμος αντικρίζει με επιφύλαξη τις υποσχέσεις για κάθαρση και τιμωρία όσων ενέχονται για την οικονομική καταστροφή. Ο δε Γενικός Εισαγγελέας είπε χαρακτηριστικά τη φράση «το έργο το έχουμε ξαναδεί». Πιστεύετε ότι η ερευνητική για το Συνεργατισμό θα πει τα πράγματα με το όνομά τoυς;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Οι πολίτες δικαιολογημένα αντιμετωπίζουν και αυτή την έρευνα με επιφυλάξεις. Η εμπειρία από το παρελθόν είναι αρνητική. Να θυμίζουμε τα σκάνδαλα του Χρηματιστηρίου, των Κυπριακών Αερογραμμών, της οικονομικής κατάρρευσης του 2012-2013, και τόσα άλλα για τα οποία ποτέ κανένας δεν τιμωρήθηκε. Αντίθετα πρόσωπα τα οποία φέρονται ως εμπλεκόμενα σε αυτά έτυχαν στη συνέχεια και ευνοϊκής μεταχείρισης.

Ερώτηση: Η ΕΔΕΚ έβαλε πλάτη στη Βουλή για την υπερψήφιση των νομοσχεδίων για το Συνεργατισμό, παρά τις σοβαρές επιφυλάξεις που είχε σε μια σειρά από ζητήματα. Όλοι αναγνωρίζουν ότι τα προβλήματα στο Συνεργατισμό ήταν διαχρονικά. Τίποτα όμως δεν έγινε. Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση εσκεμμένα «σκέπασε» το πρόβλημα ώστε να μην έχει κόστος στις προεδρικές εκλογές;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Η ΕΔΕΚ και σε αυτό το θέμα επέδειξε και απόδειξε την υπευθυνότητά-της. Το ζητούμενο δεν είναι ο λαϊκισμός, η δημαγωγία και η αποφυγή ανάληψης ευθυνών, αλλά η προστασία των πολιτών. Σε αυτή την περίπτωση είχαμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε τρείς κακές λύσεις, όλες σε βάρος των πολιτών. Η πρώτη να εγκρίνουμε τις εγγυήσεις της κυβέρνησης για την πώληση της Σ.Κ.Τ. στην Ελληνική. Η λύση αυτή προστάτευε άμεσα τα 9.5 δις ευρώ των καταθετών, η πλειοψηφία των οποίων έχει συγκεκριμένη κοινωνική προέλευση. Το αρνητικό αυτής της λύσης είναι ο κίνδυνος στην προοπτική των επόμενων 12 χρόνων ,το κράτος και κατ’ επέκταση οι πολίτες να επιβαρυνθούν με πρόσθετο κόστος 2.6 δις. Η δεύτερη λύση ήταν να μην δοθούν οι εγγυήσεις και η Σ.Κ.Τ. να οδηγηθεί σε εκκαθάριση. Αυτή συνεπαγόταν απώλεια 8.5 δις ευρώ από τους καταθέτες και κλείσιμο μιας τράπεζας με σοβαρούς κινδύνους για τη βιωσιμότητα ολόκληρου του τραπεζικού τομέα. Η τρίτη να οδηγηθούμε σε ένα δεύτερο κούρεμα καταθέσεων. Το κράτος θα έπρεπε να καλύψει τις εγγυημένες καταθέσεις μέχρι τις 100 χιλ με συνέπεια να κληθεί να καταβάλει ποσό 7 δις. Αυτό θα οδηγούσε σε νέο μνημόνιο, βαριές φορολογίες και πλήρη αποδόμηση της οικονομίας. Η ΕΔΕΚ επέλεξε να στηρίξει την πρώτη λύση θεωρώντας ότι με σωστή διαχείριση θα ελαχιστοποιηθούν ή/και να εκμηδενισθούν οι επιπτώσεις τόσο στους πολίτες όσο και στην αξιοπιστία του τραπεζικού τομέα.

Ερώτηση: Με την υπερψήφιση των νομοσχεδίων προφανώς και τα προβλήματα δεν εξαφανίζονται, ιδιαίτερα η μάστιγα των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ). Ποια είναι τώρα η μεγάλη πρόκληση; Θα μπορέσει το κράτος να εισπράξει αυτά τα χρήματα;

Απάντηση Προέδρου ΕΔΕΚ: Η κυβέρνηση όντως σκέπασε το πρόβλημα, δεν δημοσιοποίησε όλα τα δεδομένα που αφορούσαν τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού εποπτικού μηχανισμού και τους κινδύνους που προκύπτουν από αυτές. Οι λόγοι συγκάλυψης σαφώς και αφορούσαν τις προεδρικές εκλογές. Όμως η ευθύνη της κυβέρνησης επεκτείνεται και στην αδυναμία που επέδειξαν οι «εκλεκτοί-της» να ανασυγκροτήσουν και να εξυγιάνουν τη Σ.Κ.Τ. Ευθύνες έχει και η Κεντρική Τράπεζα για τον ελλιπή εποπτικό έλεγχο που άσκησε μετά το 2013, καθώς και οι ευρωπαϊκοί μηχανισμοί οι οποίοι με τις παρεμβάσεις-τους κατέστησαν πλεονεκτική τη διαπραγματευτική θέση της Ελληνικής Τράπεζας και μειονεκτική της κυβέρνησης.

Η δημιουργία του φορέα διαχείρισης των ΜΕΔ είναι μια σημαντική πρόκληση, ώστε σε πλαίσιο κοινωνικής ευαισθησίας και κοινωνικών κριτηρίων να διασφαλίσει τους πολίτες που πλήγηκαν πραγματικά από την οικονομική κρίση από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας-τους. Την ίδια στιγμή όμως να υποχρεώσει όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταβάλλουν τις δόσεις-τους. Η ΕΔΕΚ κατάθεσε από τον περασμένο Μάρτιο συγκεκριμένες προτάσεις. Η λύση αυτή θα μπορούσε να είχε εφαρμοσθεί από το 2013 σε πλέον ευνοϊκές συνθήκες εάν γινόταν αποδεκτή η πρόταση-μας, να δοθεί το 1,5 δις ευρώ για ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατισμού και το κράτος να αγοράσει 3,0-3.5 δις ευρώ ΜΕΔ τα οποία θα παραχωρούσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειρισθεί. Τα έσοδα που θα προέρχονταν από τη διαχείριση θα αξιοποιούνταν για την αγορά πρόσθετων ΜΕΔ από τις τράπεζες. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα ο τραπεζικός τομέας να απαλλαγεί σε μεγάλο ποσοστό από τα ΜΕΔ και να χρειαζόταν μικρότερο ποσό για ανακεφαλαιοποίηση. Οι δε πολίτες θα είχαν μεγαλύτερη προστασία από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας-τους.

Ερώτηση: Από πολιτικής πλευράς θεωρείτε ότι υπάρχει θέμα ευθυνών, για την κυβέρνηση, την Κεντρική Τράπεζα;

Απάντηη Προέδρου ΕΔΕΚ: Οπωσδήποτε η κυβέρνηση έχει πολιτικές ευθύνες για την περίοδο 2013-2018 και η Κεντρική Τράπεζα εποπτικές ευθύνες για τον ανεπαρκή έλεγχο και την απουσία υποδείξεων για βελτίωση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας στη διοίκηση της Σ.Κ.Τ.

Ερώτηση: Από τη στιγμή που ο Πρόεδρος όχι μόνο δεν αποδέχθηκε την παραίτηση του Υπουργού του αλλά τον περιβάλλει με εμπιστοσύνη, θεωρείτε ότι το θέμα έκλεισε ή είναι πλέον υπόλογος ο ίδιος ο Πρόεδρος;

Απάντηση: Οι πολιτικές ευθύνες είτε αναλαμβάνονται από τα πολιτικά πρόσωπα, είτε αποδίδονται από το λαό μέσα από την έκφραση της ετυμηγορίας-του.

 

 

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΣΜΟΥ

Οι δυο πρώτες καταθέσεις ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής που έχει συσταθεί για τον Συνεργατισμό είναι αρκούντως ενδεικτικές για την όλη κατάσταση που επικρατούσε αλλά και για τις σκοπιμότητες που κλήθηκε να εκτελέσει η Επιτροπεία της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ επαναλαμβάνουμε το αίτημά μας η έρευνα της αρμόδιας επιτροπής να επεκταθεί και στην περίοδο πριν από το 2013 για να είναι ολοκληρωμένη και ουσιαστική.

Θυμίζουμε πως εάν το 2013 υιοθετείτο η πρόταση του νυν Προέδρου της ΕΔΕΚ όλα όσα προέκυψαν στον Συνεργατισμό θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση προνοούσε: αντί να δοθεί το 1,5 δισ. ευρώ για κρατικοποίηση του Συνεργατισμού, το ποσό αυτό να δινόταν για να αγοράσει το κράτος αντίστοιχης αξίας μη εξυπηρετούμενα δάνεια (αντιστοιχούσαν τότε σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας 3.0-3.5 δισ. ευρώ) τα οποία θα παραχωρούσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειρισθεί. Τα έσοδα που θα προέρχονταν από τη διαχείριση θα αξιοποιούνταν για την αγορά πρόσθετων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα ο τραπεζικός τομέας να απαλλαγεί σε μεγάλο ποσοστό από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και να χρειαζόταν μικρότερο ποσό για ανακεφαλαιοποίηση. Οι δε πολίτες θα είχαν μεγαλύτερη προστασία από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας τους.

Φαίνεται όμως ότι άλλες ήταν οι επιλογές όσον αφορά την κρατικοποίηση του Συνεργατισμού.

 

Λευκωσία, 4 Αυγούστου 2018

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Το τελευταίο διάστημα από τις δηλώσεις τόσο των Τούρκων όσο και των Τουρκοκυπρίων πολιτικών διαφαίνεται για ακόμα μια φορά πως οι τουρκικοί στόχοι αναφορικά με την επίλυση του κυπριακού είναι ξεκάθαροι:

Είτε η λύση να είναι στα πρότυπα ενός συνομοσπονδιακού μοντέλου με πλήρη εξίσωση του κατεχομένου τμήματος με την Κυπριακή Δημοκρατία, είτε η δημιουργία προϋποθέσεων για τη σταδιακή αναγνώριση του τουρκικού κράτους στην κατεχόμενη περιοχή.

Προς αυτή την κατεύθυνση η τουρκική πλευρά επιστρατεύει τους μηχανισμούς των χρονοδιαγραμμάτων της ενδιάμεσης συμφωνίας, την άσκηση πιέσεων αναφορικά με την παράνομη παρέμβαση αναστολής του ενεργειακού προγράμματος της Κυπριακής Δημοκρατίας αξιοποιώντας  τη στρατιωτική ισχύ της Τουρκιάς, καθώς και τις αδικαιολόγητες μέχρι σήμερα υποχωρήσεις της πλευράς μας.

Είναι κατανοητό ότι 42 χρόνια διαλόγου εστιασμένου στην επίλυση της εσωτερικής πτυχής του Κυπριακού (διακυβέρνηση, κατανομή εξουσιών κτλ) δεν οδήγησε σε λύση αλλά σε κατοχύρωση στην Τουρκία πολιτικού κεκτημένου και πρόσθετου «παράγωγου δίκαιου».

Η συνέχιση στην ίδια κατεύθυνση δεν πρόκειται να επιφέρει οποιαδήποτε αλλοίωση των δεδομένων, αλλά αντίθετα, θα προσδώσει περαιτέρω ενίσχυση της τουρκικής πλευράς.

Ως εκ τούτου για την ΕΔΕΚ αυτό που θα πρέπει να επιδιωχθεί ως προτεραιότητα στο πλαίσιο μιας Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό, σύμφωνα και με σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, είναι η κατά προτεραιότητα συζήτηση και επίλυση της ουσίας του κυπριακού που είναι η διεθνής πτυχή και κύρια η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, ο επαναπατρισμός των εποίκων και η κατάργηση των Συνθηκών Εγγυήσεων και Συμμαχίας.

Εφόσον επιτευχθεί συμφωνία σε αυτά, τότε και μόνο τότε να προχωρήσει η συζήτηση για την εσωτερική πτυχή του προβλήματος στο πλαίσιο ενός διακοινοτικού διαλόγου και με σαφή στόχο την ουσιαστική εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεντημένου, του μόνου που μπορεί να εγγυηθεί τη βιωσιμότητα, τη λειτουργικότητα και τη δημοκρατικότητα της επίλυσης.

 

Λευκωσία, 29 Ιουλίου 2018

Κωστής Ευσταθίου

Είναι τουλάχιστον λυπηρό ότι η Κυπριακή Δημοκρατία  εκδίδει συλλήβδην κυπριακά διαβατήρια  σε άτομα τα οποία ενεργούν εις βάρος της Κύπρου

Σε σχετική μου ερώτηση προς το Υπουργείο Εσωτερικών με αρ. 23.06.011.02.569, ημερομηνίας 15 Μαΐου 2018, έθετα το εξής:

«Παρακαλείται ο αρμόδιος Υπουργός όπως με πληροφορήσει ποιοι και πόσοι εμφανιζόμενοι ως “αξιωματούχοι” του ψευδοκράτους κατέχουν διαβατήρια της Κυπριακής Δημοκρατίας, πότε εκδόθηκαν και ποιοι ποιούν χρήση αυτών. Είναι γνωστό ότι πλείστοι όσοι “αξιωματούχοι” του ψευδοκράτους περιφέρονται ανά το παγκόσμιο, χρησιμοποιώντας κυπριακά διαβατήρια και ενεργώντας εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, υποστηρίζουν ότι δεν υφίσταται Κυπριακή Δημοκρατία και γενικώς ενεργούν προς βλάβη της. Περαιτέρω, παρακαλώ όπως με πληροφορήσει ο αρμόδιος Υπουργός κατά πόσο προτίθεται η κυβέρνηση να λάβει ή έχει λάβει μέτρα προς αποκατάσταση της νομιμότητας, περιλαμβανομένης και της ανάκλησης των διαβατηρίων αυτών».

Η απάντηση από το Υπουργείο Εσωτερικών ημερομηνίας 25 Ιουνίου 2018 ανέφερε το εξής:

«Έχω οδηγίες από τον Υπουργό Εσωτερικών να αναφερθώ στην επιστολή σας με αρ. φακ.: 23.06.011.02.569 και ημερομηνία 15/5/2018 και να σας ενημερώσω ότι το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης, δεν γνωρίζει , ούτε και τηρεί αρχείο με τους «αξιωματούχους» του ψευδοκράτους και επομένως δεν είναι σε θέση να δώσει τα στοιχεία που έχετε ζητήσει».

Γίνεται  παραδεχτό ότι οι αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας αγνοούν ποιοι και πόσοι είναι οι Τουρκοκύπριοι κάτοχοι κυπριακών διαβατηρίων, οι οποίοι τα χρησιμοποιούν  για να προσβάλλουν και να αμφισβητούν  την Κυπριακή Δημοκρατία διεθνώς. Όλοι αυτοί ταξιδεύουν στο εξωτερικό, παρουσιάζονται ως «αξιωματούχοι» του ψευδοκράτους και λειτουργούν ως πράκτορες και προαγωγοί των τουρκικών συμφερόντων στην Κύπρο.

Είναι τουλάχιστον λυπηρό ότι η Κυπριακή Δημοκρατία  εκδίδει συλλήβδην κυπριακά διαβατήρια  σε άτομα τα οποία ενεργούν εις βάρος της Κύπρου αδυνατώντας καν να τους εντοπίσει και χωρίς οποιαδήποτε νόμιμη αντίδραση.

 

Λευκωσία, 27 Ιουλίου 2018

 

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Χαιρετίζουμε το ότι η κυβέρνηση και οι συνδικαλιστικοί φορείς αποφάσισαν να μπουν σε ανοικτό διάλογο για την επίλυση των διαφόρων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Παιδεία.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ θέλουμε να σημειώσουμε ότι τα θέματα της Παιδείας θα πρέπει να αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο ενός εποικοδομητικού διαλόγου με την εμπλοκή όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται στον εκπαιδευτικό τομέα και όχι στη βάση επιλογών δημιουργίας τετελεσμένων γεγονότων.

Τα θέματα της παιδείας δεν θα πρέπει να προσεγγίζονται μόνο στη βάση του διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών (ο οποίος δεν είναι ο εργασιακός τους χρόνος), της οικονομικής πτυχής, ή της συνδικαλιστικής, που δεν θα πρέπει να παραγνωρίζονται.

Για την ΕΔΕΚ τα θέματα της εκπαίδευσης πρέπει να προσεγγίζονται με βασικό στόχο την ουσιαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση η οποία να αναβαθμίζει το επίπεδο εκπαίδευσης των μαθητών και κατ’ επέκταση της κυπριακής παιδείας, τις σωστές συνθήκες εργασίας και την στήριξη και αποκατάσταση της αξιοπιστίας του δημόσιου σχολείου.

Για την ΕΔΕΚ όπως πολλές φορές τονίσαμε, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση πρέπει:

  • Να αρχίζει από την προδημοτική εκπαίδευση και στο πλαίσιο συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος να καταλήγει στη μέση, ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση.
  • Να ενισχυθεί η προδημοτική εκπαίδευση κυρίως στις αστικές ή ημιαστικές περιοχές που παρουσιάζουν μεγάλο ποσοστό εφηβικής παραβατικότητας.
  • Να αναβαθμιστεί το πρόγραμμα της δημοτικής εκπαίδευσης ώστε να μειωθεί το γνωσιολογικό χάσμα μεταξύ δημοτικού και γυμνασίου.
  • Να ενισχυθεί η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση ώστε να αναβαθμιστεί ποιοτικά και να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ανέλιξης των αποφοίτων στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση.
  • Να στηρίζει και εκσυγχρονίζει την ειδική εκπαίδευση με δημιουργία νέων θέσεων για σχολικούς συνοδούς για παιδιά με αναπηρίες, πρόσληψη ειδικών εκπαιδευτικών, αναβάθμιση κτιριακών εγκαταστάσεων (ειδικών μονάδων), υποστηρικτική τεχνολογία και άμεση υλοποίηση εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες.
  • Να ενισχύει και επεκτείνει το θεσμό του ολοήμερου και θερινού σχολείου με επέκταση στο ωράριο λειτουργίας, επέκταση λειτουργίας κατά τον μήνα Αύγουστο, εμπλουτισμό με προγράμματα όπως είναι η ρομποτική, επισκέψεις και εξωτερικές δραστηριότητες, σύνδεση με προγράμματα του Οργανισμού Νεολαίας, Α.Γ.Ο κ.ά.

Προς αυτή την κατεύθυνση είμαστε έτοιμοι να προσφέρουμε εποικοδομητικά τις υπηρεσίας μας.

 

Λευκωσία, 27 Ιουλίου 2018

Η προκλητική σημαία πλάτους 425 μέτρων και 250 μέτρων ύψους. Σ΄αυτήν αναγράφεται η φράση "Ne mutlu Türküm diyene" που σημαίνει "Τι ευτυχία το να μπορεί να λέει κάποιος ότι είναι Τούρκος".

Το θέμα της παραμονής της ΟΥΝΦΙΚΥΠ έχει άμεση σχέση με την συνεχιζόμενη παράνομη κατοχή και μη εξεύρεση λύσης στο κυπριακό, και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Την ίδια στιγμή επαναλαμβάνουμε και επαναφέρουμε στο προσκήνιο την αναγκαιότητα ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών να μην διαδραματίζει ρόλο μεσολαβητή ανάμεσα στις προκλητικές τουρκικές θέσεις και τις θέσεις υποχώρησης της δίκης μας πλευράς, αλλά να φροντίζει για την εφαρμογή του καταστατικού χάρτη, του διεθνούς δικαίου και σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας για την παράνομη και συνεχιζόμενη εισβολή και κατοχή, την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, τον επαναπατρισμό των εποίκων και την επιστροφή των προσφύγων σε συνθήκες ασφάλειας στα σπίτια τους.

 

Λευκωσία, 27 Ιουλίου 2018

 

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

ΓΙΑΤΙ Η ΕΔΕΚ ΨΗΦΙΣΕ ΤΙΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΗΣ Σ.Κ.Τ. ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ:

Το 2013 μετά την οικονομική κρίση και το κούρεμα, ο Συνεργατισμός χρειαζόταν 1.5 δισ. ευρώ για ανακεφαλαιοποίηση. Ο κυριότερος λόγος που το επέβαλλε ήταν το μεγάλο ποσοστό Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ), το ύψος των οποίων έφτανε περίπου τα 7.5 δισ. ευρώ.

Κυριότερη αιτία αυτής της ανάγκης ήταν η κακοδιαχείριση που υπήρχε, αποτέλεσμα του κομματικού ελέγχου των ΣΠΕ, όπως για παράδειγμα:

  • Η ανεξέλεγκτη παραχώρηση δανείων σε «ημέτερους» αρκεί να καλύπτονταν από την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου. Δεν προηγείτο καμιά αξιολόγηση εάν ο δανειολήπτης είχε τη δυνατότητα αποπληρωμής του δανείου.
  • Σε περίπτωση καθυστέρησης της αποπληρωμής δεν λαμβάνονταν μέτρα υποχρέωσης για εξόφληση των καθυστερημένων δόσεων.
  • Η κατά βούληση διαγραφή δανείων, κ.ά.

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη αποφάσισε να δώσει το 1.5 δισ. και να κρατικοποιήσει το Συνεργατισμό με στόχο την αναδιοργάνωση . Στην ουσία ο στόχος ήταν η ιδιωτικοποίησή-του.

Προσέλαβε περίπου 120 νέους υπαλλήλους τους περισσότερους σε ψηλόμισθες διευθυντικές θέσεις. Ταυτόχρονα, μειώθηκε ο αριθμός των ΣΠΕ αλλά ο κομματικός έλεγχος και ο διαμοιρασμός συνεχίστηκε.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΔΕΚ:

Ο σημερινός Πρόεδρος του Κόμματος είχε εισηγηθεί τότε:

  1. Η παραχώρηση του 1.5 δισ. να συνδυασθεί με την αγορά 3.0-3.5 δισ. ΜΕΔ (Η τιμή αγοράς κυμαινόταν ανάμεσα στο 40-50% του δανείου).
  2. Να παραχωρηθούν στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης για διαχείριση στη βάση κοινωνικών κριτηρίων.
  3. Τα έσοδα που θα προκύπτουν να διατίθενται για την αγορά και άλλων ΜΕΔ από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Η υλοποίηση αυτής της πρότασης θα βοηθούσε τους πολίτες και επιπλέον θα μείωνε σημαντικά την ανάγκη των τραπεζών για ανακεφαλαιοποίηση.

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:

Τελικά η προσπάθεια αναδιοργάνωσης και ανασυγκρότησης απέτυχε. Τα δε ΜΕΔ σε 5 χρόνια μειώθηκαν περίπου κατά 1.5 δισ. ευρώ.

Τον Ιούλιο του 2018 η Σ.Κ.Τ. είχε:

  • 9.5 δισ. καταθέσεις. Τα 8 δισ. ήταν καταθέσεις μικρότερες των 100 χιλ. ευρώ και το 1.5 δισ. άνω των 100 χιλ.
  • Η διαθέσιμη ρευστότητα ήταν μικρότερη του 1 δισ. ευρώ
  • Τα ΜΕΔ 6.1 δισ. ευρώ και περίπου 2 δισ. τα εξυπηρετούμενα.

Με βάση τα πιο πάνω δεδομένα και στη βάση των κριτηρίων που θέσπισαν οι ευρωπαϊκοί εποπτικοί μηχανισμοί, η Σ.Κ.Τ. χρειαζόταν άμεσα 850 εκ. ευρώ για πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση.

Σε περίπτωση αποτυχίας οι επιλογές που υπήρχαν ήταν τρείς (3):

  1. Πώληση
  2. Εκκαθάριση
  3. Κούρεμα καταθέσεων

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ:

  1. Πώληση:

Διασφαλίζονταν οι καταθέσεις των πολιτών αλλά το κράτος έπρεπε να εγγυηθεί τη συμφωνία με 2.6 δισ. για τα επόμενα 12 χρόνια για τυχόν ζημίες που θα προέκυπταν στην Ελληνική Τράπεζα από τη διαχείριση των ΜΕΔ.

Ο κίνδυνος είναι η επιβάρυνση των πολιτών στη χειρότερη περίπτωση με 2.6 δισ. στην προοπτική των 12 χρόνων. Η μελέτη που προηγήθηκε αναφέρει για ενδεχόμενη επιβάρυνση περίπου 155 εκ. ευρώ.

  1. Εκκαθάριση:

Η διαθέσιμη ρευστότητα του 1 δισ. θα δινόταν στους καταθέτες. Τα υπόλοιπα 8.5 δισ. θα μπορούσαν (ένα μέρος) να τα διεκδικήσουν από τα έσοδα που θα προέκυπταν από την πώληση των ακινήτων (η συνολική-τους αξία ανέρχεται σε 600 εκ. ευρώ) και από τα έσοδα από τη διαχείριση των ΜΕΔ.

Αυτή η επιλογή θα είχε άμεσο κόστος στους πολίτες-καταθέτες 8.5 δισ. ευρώ και την ίδια στιγμή η εκκαθάριση της 2ης σε μέγεθος τράπεζας θα έστελνε ακόμα ένα αρνητικό μήνυμα σε καταθέτες και επενδυτές.

  1. Κούρεμα καταθέσεων:

Σε αυτή την επιλογή το 1.5 δις των καταθέσεων άνω των 100 χιλ. θα χανόταν άμεσα. Το δε κράτος θα ήταν υποχρεωμένο ως εγγυητής να αποζημιώσει τους καταθέτες μέχρι του ποσού των 100 χιλ. Δηλ συνολικό ποσό 7 δισ. (το 1 δισ. θα ήταν η διαθέσιμη ρευστότητα).

Τα 7 δισ. θα οδηγούσαν σε νέο μνημόνιο και νέες φορολογίες. Οι συνέπειες στην οικονομία θα ήταν τραγικές και ίσως ανεπανόρθωτες.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΔΕΚ:

Στη βάση των πιο πάνω δεδομένων και με ορθολογική προσέγγιση ευθύνης έναντι της πατρίδας και του λαού-μας, η ΕΔΕΚ αποφάσισε να στηρίξει την παραχώρηση των εγγυήσεων και την πώληση της Σ.Κ.Τ. στην Ελληνική Τράπεζα θεωρώντας ότι είναι υπό τις περιστάσεις η λιγότερο κακή επιλογή. Η θέση αυτή δεν απαλλάσσει την κυβέρνηση από την ανεπαρκή διαχείριση της πενταετίας 2013-2018, αλλά ούτε και αυτούς που διοικούσαν το Συνεργατισμό πριν από το 2013. Η θετική ψήφος στις εγγυήσεις δεν δόθηκε ούτε ως ανοχή για την κακοδιαχείριση ούτε ως επικύρωση της πολιτικής της Κυβέρνησης. Ήταν ψήφος στήριξης των πολιτών, καταθετών και φορολογούμενων.

Μαρίνος Σιζόπουλος

Πρόεδρος Κ.Σ. ΕΔΕΚ

ΚΥΠΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Παρά τους εκφοβισμούς και τις έμμεσες απειλές του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών, η Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να συνεχίσει την υλοποίηση του ενεργειακού της προγράμματος.

Προς υποστήριξη αυτής της υλοποίησης θα πρέπει να προχωρήσει σε μια κοινή πολιτική με την Ελλάδα η οποία να στηρίζεται σε 3 πυλώνες:

  1. Πολιτικός πυλώνας με συγκεκριμένες δράσεις στην Ε.Ε., τα Ηνωμένα Έθνη και ενδεχομένως και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς.
  2. Ενεργειακός πυλώνας: με περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών με τις χώρες της περιοχής ώστε να περιλαμβάνονται και ζητήματα γεωστρατηγικής συνεργασίας.
  3. Στρατιωτικός πυλώνας: με αναβαθμισμένη παρουσία, αριθμητικά και οπλικά, του ελληνικού στρατού στην Κύπρο.

Λευκωσία, 25 Ιουλίου 2018