ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΥΠΡΙΑΚΟ

ΟΗΕ - Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών

Για την ΕΔΕΚ οι όροι αναφοράς, τόσο ως προς τη διαδικασία όσο και ως προς το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων, επιβάλλεται να περιλαμβάνουν όλα όσα προνοούν οι αποφάσεις και τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Πιο συγκεκριμένα, σε ότι αφορά τη διαδικασία, σε αυτήν πρέπει να περιλαμβάνεται η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης για σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό με τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, των εγγυητριών δυνάμεων και τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτό θα επιτρέψει την επαναφορά του κυπριακού στη σωστή του βάση ως θέματος εισβολής, συνεχιζόμενης και παράνομης κατοχής και εθνοκάθαρσης. Μετά την κατάληξη στα θέματα της διεθνούς πτυχής να ακολουθήσει η συζήτηση για τη διαμόρφωση των εσωτερικών δομών του πολιτειακού συστήματος.

Σε ότι αφορά το περιεχόμενο, θα πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των ψηφισμάτων και αποφάσεων της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στις οποίες ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ρητώς η αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, η κατάργηση των εγγυήσεων, η αποχώρηση των εποίκων (η παρουσία των οποίων συνιστά έγκλημα πολέμου), η απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα ανεξάρτητα από την πορεία λύσης του κυπριακού και η επιστροφή του συνόλου των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, σε συνθήκες ασφάλειας στα σπίτια τους.

Ως εκ τούτου η συμπερίληψη του Πλαισίου Γκουτέρες στους όρους αναφοράς δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι αίτημα της δικής μας πλευράς καθώς το περιεχόμενό του αντιβαίνει στα ψηφίσματα και αποφάσεις του ΟΗΕ που αναφέρθηκαν πιο πάνω.

Η συνέχιση της ίδιας διαδικασίας και της ίδιας βάσης επίλυσης όπου στο παρελθόν οδήγησε στο Σχέδιο Ανάν και στην αποτυχία της Πενταμερούς Διάσκεψης στο Κραν Μοντανά, στην ουσία εκ προοιμίου συνιστά διαδικασία αποτυχίας με ότι αυτό συνεπάγεται.

Εάν ο στόχος είναι η επίτευξη μιας δημοκρατικής και λειτουργικής λύσης τότε θα πρέπει στους όρους αναφοράς να αποκλειστούν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν σε φυλετικό διαχωρισμό στη βάση εθνοτικών κριτηρίων, παραβίαση των πολίτικων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών και παρεμπόδιση της εποικοδομητικής συνεργασίας αναμεσά σε Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκύπριους.

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

Η προκλητική σημαία πλάτους 425 μέτρων και 250 μέτρων ύψους. Σ΄αυτήν αναγράφεται η φράση "Ne mutlu Türküm diyene" που σημαίνει "Τι ευτυχία το να μπορεί να λέει κάποιος ότι είναι Τούρκος".

Τον Νοέμβριο του 1983 η Τουρκία με προφανή στόχο τη σταδιακή νομιμοποίηση των τετελεσμένων του Ιουλίου του 1974 και θέλοντας να δώσει συνέχεια στο έγκλημα της εισβολής και κατοχής, προχώρησε στην ανακήρυξη του ψευδοκράτους.

Με την πράξη αυτή η Τουρκία έθεσε σε παράλληλη πορεία τις δύο επιλογές της: να οδηγηθούμε σε μια τουρκικών προδιαγραφών λύση που θα της επιτρέπει να ελέγχει ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια, οικονομικά, πολιτικά και στρατιωτικά, μετατρέποντας ουσιαστικά την Κύπρο σε ένα τουρκικό προτεκτοράτο, και σε περίπτωση που δεν το πετύχει αυτό να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την νόμιμη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην Κύπρο.

Για μια ακόμη χρονιά καταδικάζουμε την παράνομη ανακήρυξη του ψευδοκράτους και την εδώ και χρόνια προσπάθεια της Τουρκίας να ελέγξει την Κύπρο μέσω μίας συνομοσπονδιακής λύσης. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε κατά όλων εκείνων των ενεργειών που υποδηλώνουν άμεση ή έμμεση αναγνώριση του ψευδοκράτους και θα καταδικάζουμε κάθε ενέργεια αναβάθμισης του ψευδοκράτους και εξίσωσής του με την Κυπριακή Δημοκρατία.

Η ΕΔΕΚ δηλώνει πίστη στον αγώνα για επαναφορά του Κυπριακού στη σωστή του βάση ως θέματος εισβολής και κατοχής και στην εξεύρεση μίας δίκαιης, δημοκρατικής και βιώσιμης λύσης που να καθιστά την πατρίδα μας ένα αληθινά ελεύθερο, σύγχρονο και ευρωπαϊκό κράτος χωρίς φυλετικούς διαχωρισμούς και ρατσιστικά στοιχεία όπου όλοι οι νόμιμοι κάτοικοί της να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα σε πνεύμα ισότητας και συνεργασίας.

Γραφείο Τύπου
Λευκωσία, 14 Νοεμβρίου 2018

ΦΑΚΕΛΟΣ-ΚΥΠΡΟΥ-ΣΤΡΟΒΟΛΟΣ-HIGH-RES-Recovered

Η ΕΔΕΚ καταδικάζει την ανακήρυξη του ψευδοκράτους και τιμά το Πολυτεχνείο με εκδήλωση που διοργανώνει αύριο, 15 Νοεμβρίου στις 07.00μ.μ. στον σύλλογο «Ονήσιλος Λακατάμιας» στη Λευκωσία.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, θα παρουσιάσει σχετικά στοιχεία και έγγραφα από τον Φάκελο της Κύπρου.

 

Λευκωσία, 14 Νοεμβρίου 2018

ΚΩΣΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΕΙΟΥ

Παρέμβαση του βουλευτή του Κ.Σ ΕΔΕΚ κ. Κωστή Ευσταθίου στη συνάντηση της Επιτροπής Εξωτερικών με την κα Βαμβακινού, μέλος του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου Αυστραλίας. Βασικό ζήτημα η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της επικοινωνιακής μας πολιτικής στο Κυπριακό

Στην Κύπρο έχουμε το θρίαμβο της γεωπολιτικής. Τα γεωπολιτικά συμφέροντα καθορίζουν την πολιτική, νέες συμμαχίες επαναπροσδιορίζονται, παλιές συμμαχίες διαλύονται.

Επί του προκειμένου, η  Τουρκία με το Ισραήλ , αρχικά σύμμαχοι εναντίον των λαών και των κρατών της περιοχής, σήμερα έχουν σχέσεις σε τεντωμένο σχοινί. Αυτή η διάσπαση που ξεκίνησε από προσωπικές διαφορές (μεγαλοϊδεατισμός-υπεροψία και συμπεριφορά Ερτογάν ) εξελίχθηκε σε μείζον πολιτικό και διμερές θέμα. Για το Ισραήλ η Τουρκία θέλοντας να παίξει το παιχνίδι της προστάτιδας  του Ισλάμ στην περιοχή ενεργεί μέσω proxies (δηλαδή αντιπροσώπους) εναντίον του Ισραήλ, π.χ Χαμάς, Αλ Νούσρα κ.α . Έχουμε επίσης την περίπτωση της Συριακής κρίσης, τις σχέσεις των Κούρδων με ΗΠΑ και Ρωσία και ποιες οι συνέπειες τους στο Ιράκ, στην Τουρκία, στο Ιράν κ.α.

Έχουμε και το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι μεγάλες εταιρείες για τους υδρογονάνθρακες. Υπάρχουν δεδομένα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων στην περιοχή. Αυτά αλληλοενεργούν και αυτοπροσδιορίζονται κατά καιρούς.

Χρειάζεται αξιολόγηση των εμπλεκόμενων αυτών συμφερόντων και αξιοποίηση τους προς όφελος  της Κύπρου.  Για παράδειγμα δεν πιστεύω ότι έχουμε ήδη «συμμαχία» με το Ισραήλ, όπως πολύ απλοϊκά κάποιοι υποστηρίζουν. Έχουμε ξεχωριστούς στόχους και προτεραιότητες. Συνεργασία ναι όχι όμως συμμαχία. Ο  Ερτογάν  μια μέρα θα αποχωρήσει από τη σκηνή. Τι γίνεται με τις σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ ; Ποιος διαβεβαιώνει ότι δεν μπορεί να αλλάξει ξανά η σχέση του Ισραήλ  με την Του/ρκία; Αν δεν είμαστε σοβαροί τώρα θα τρέχουμε  να βάλουμε τα αυγά μας σε άλλο καλάθι. Επομένως να μην ενθουσιαζόμαστε εύκολα ούτε και να απογοητευόμαστε  με το παραμικρό.

Το Κυπριακό είναι ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δεν το αναδείξαμε όπως έπρεπε. Καλές οι προσπάθειες, καλές οι δηλώσεις περί ετοιμότητας για διάλογο αλλά έχω αμφιβολίες για την εξέλιξη των πραγμάτων . Όσο η Τουρκία δεν έχει κυρώσεις για τη συμπεριφορά της, δεν υπάρχει λόγος γι΄αυτήν να αλλάξει την πολιτική της στο Κυπριακό. Δεν αναμένω ότι θα γίνει κάτι. Όλοι θέλουμε λύση, βιώσιμη και λειτουργική, αλλά πρωτίστως δίκαιη ώστε να λειτουργεί το κράτος δικαίου. Χωρίς δίκαιο δε μπορεί να λειτουργήσει κράτος.

Με τους Τ/Κ δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε, αλλά με τους εποίκους και την Τουρκία μας χωρίζουν πολλά. Η ιστορική εμπειρία έχει καταδείξει ότι οι Τούρκοι έποικοι δρουν διατεταγμένα και αλίμονο στο κράτος στο οποίο θα παραμείνουν και το οποίο δεν είναι λειτουργικό ούτε και είναι κράτος δικαίου.

Μπορεί να ισχύει αυτό που υποστηρίζουν πολλοί ότι δε θα πρέπει να τα ζητάμε όλα αλλά σίγουρα δε μπορούμε να τα δίνουμε όλα.

Χρειάζεται νέα επικοινωνιακή προσέγγιση, όχι με επανάληψη του μύθου περί «διαφορών» και «έλλειψη εμπιστοσύνης» των «δύο κοινοτήτων» αλλά στη βάση της ανάγκης αποκατάστασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου στην Κύπρο.

 

Λευκωσία, 13 Νοεμβρίου 2018

 

Η περέικλιστη πόλη της αμμοχώστου

Με αφορμή και τις δηλώσεις του Δημάρχου Αμμοχώστου για επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου επαναλαμβάνουμε ότι σταθερή και διαχρονική θέση και αίτημα της ΕΔΕΚ ήταν και είναι η διεκδίκηση υλοποίησης του ψηφίσματος 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας για την κατά προτεραιότητα επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της, ανεξάρτητα από τη διαδικασία επίλυσης του κυπριακού.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι σειρά κυβερνήσεων δεν πρόταξαν αυτό το ζήτημα και δεν διεκδίκησαν την επιστροφή της Αμμοχώστου. Πολύ φοβόμαστε ότι το άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας θα είναι η ταφόπλακα στην προοπτική επιστροφής της Αμμοχώστου.

 

Λευκωσία, 13 Νοεμβρίου 2018

 

ReplyForward

Μαρίνος Σιζόπουλος

Πόσο έχει διασκεδάσει τις ανησυχίες σας ο Πρόεδρος Αναστασιάδης μετά τη συνέντευξη Τύπου, ως προς την ιδέα του για την αποκέντρωση των εξουσιών του ομόσπονδου κράτους;

Mε την πρότασή του για αποκέντρωση των εξουσιών της κεντρικής κυβέρνησης με στόχο τη διευκόλυνση της κατάληξης σε συμφωνία, o Πρόεδρος ουσιαστικά παραδέχεται ότι τόσο η διαδικασία όσο και η βάση των συνομιλιών όπως αυτές ακολουθήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια σε περίπτωση επανάληψης, θα καταλήξουν και πάλι σε αδιέξοδο. Η διερεύνηση που πραγματοποιεί η εκπρόσωπος του Γ.Γ. του ΟΗΕ για επανέναρξη των συνομιλιών δίνει στον Πρόεδρο την ευκαιρία να διεκδικήσει μια εναλλακτική διαδικασία και να επαναφέρει το κυπριακό στην ορθή του βάση ως πρόβλημα εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής. Η  αποδοχή επανάληψης  της παλιάς διαδικασίας με περιφερειακές μικροαλλαγές  απλά και μόνο για να συνεχιστεί ο διάλογος δεν θα έχει ελπίδα θετικής κατάληξης.

Ποιό είναι το σημείο στο οποίο έχετε τις μεγαλύτερες επιφυλάξεις;

Η διαφωνία της ΕΔΕΚ εστιάζεται τόσο στη διαδικασία όσο και στη βάση-πλαίσιο των συνομιλιών. Ενώ το Κυπριακό είναι θέμα εισβολής-κατοχής επιχειρείται η λύση του να προέλθει μέσα από το διακοινοτικό διάλογο. Αναλώνεται ο χρόνος στην ερμηνεία της πολιτικής ισότητας, της υιοθέτησης της αριθμητικής εξίσωσης και του καθορισμού των αρμοδιοτήτων και των εξουσιών της κεντρικής κυβέρνησης. Πρωταρχικής όμως σημασία για την επίτευξη λύσης θα έπρεπε να ήταν  η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων, η κατάργηση των αναχρονιστικών συνθηκών εγγύησης και συμμαχίας, ο επαναπατρισμός των εποίκων, η επιστροφή των προσφύγων Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων στις περιουσίες τους. Όσον αφορά τη διαδικασία κατά προτεραιότητα θα έπρεπε να αξιοποιηθεί η απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ για σύγκληση διεθνούς διάσκεψης για να συζητηθούν τα παραπάνω. Η τακτική αυτή θα υποχρέωνε την Τουρκία είτε να την αποδεχθεί και σε περίπτωση αποτυχίας να επιβεβαιωθεί η αδιαλλαξία-της, είτε να αρνηθεί να λάβει μέρος και να έχει την ευθύνη για τη στασιμότητα. Μια τέτοια εξέλιξη θα έδινε τη δυνατότητα στην Κυπριακή Δημοκρατία να ζητήσει στη συνέχεια τη λήψη πρακτικών μέτρων σε βάρος της Τουρκίας.

Δεν τίθεται θέμα μικρότερης ή μεγαλύτερης επιφύλαξης αναφορικά με την πρόταση για αποκέντρωση των εξουσιών. Η ΕΔΕΚ διαφωνεί τόσο με τη διαδικασία η οποία ακολουθείται και η οποία αντιμετωπίζει το κυπριακό ως διακοινοτικό πρόβλημα, όσο και με τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ). Η ΔΔΟ είναι ένα πολιτειακό μόρφωμα απροσδιόριστο. Για 40 τόσα χρόνια καταβάλλεται προσπάθεια να αποκτήσει περιεχόμενο χωρίς επιτυχία. Όμως την ίδια στιγμή έχουν γίνει αποδεκτές πρόνοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε ένα δημοκρατικό και λειτουργικό κράτος, αλλά σε νομιμοποίηση της διχοτόμησης. Τέτοιες πρόνοιες είναι ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού, οι εγγυημένες πλειοψηφίες πληθυσμού και ιδιοκτησίας, η αριθμητική εξίσωση σε όργανα του κράτους, η θετική ψήφος για τη λήψη αποφάσεων, η εκ περιτροπής προεδρία, η παραβίαση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών κ.ά.

Ο ΓΓ του ΟΗΕ ζήτησε από τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων να καταλήξουν στους όρους αναφοράς που θα κρίνουν και τη συνέχιση ή όχι των διαπραγματεύσεων. Έχετε αντιληφθεί τί ακριβώς θα αφορούν οι όροι αναφοράς; Τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθηθεί (εάν δηλαδή θα αρχίσουν με δικοινοτικές διαπραγματεύσεις και ύστερα θα υπάρξει νέα διάσκεψη για την Κύπρο) ή την ουσία των διαπραγματεύσεων ως προς τη φιλοσοφία της λύσης;

Το τοπίο αναφορικά με τις προθέσεις του Γ.Γ. του ΟΗΕ εξακολουθεί να παραμένει ασαφές. Μέχρι στιγμής δεν το έχει αποσαφηνίσει αναμένοντας πιθανόν τις εισηγήσεις της εκπροσώπου του, η οποία πραγματοποιεί ένα δεύτερο γύρο επαφών για βολιδοσκόπηση. Ανάλογα με τις προσλαμβάνουσες παραστάσεις από τις επαφές υπάρχει πιθανότητα η διαδικασία να αρχίσει με επαφές των ομάδων εργασίας προτού αρχίσει ένας νέος γύρος διαπραγματεύσεων. Οι φόβοι μας εστιάζονται στο γεγονός ότι η πλευρά μας εμφανίζεται δεδομένη σε όποια διαδικασία προταθεί. Λογικά θα έπρεπε να διεκδικήσει μεταφορά τόσο της διαδικασίας όσο και της βάσης-πλαίσιο της συζήτησης σε πεδίο πλέον ευνοϊκό, αξιοποιώντας ως όφειλε αποφάσεις και ψηφίσματα του ΟΗΕ τα οποία ο Γ.Γ. θα έπρεπε να λάβει υπόψη ή τουλάχιστον να του υποδειχθεί ότι οφείλει να λάβει υπόψη. Η τακτική του «καλού παιδιού» δεν είναι πάντοτε και σε όλες τις περιπτώσεις η καλύτερη επιλογή.

Από τα λεγόμενα του Προέδρου αλλά και την ευρύτερη πληροφόρηση, δεν φαίνεται να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων. Ποιά είναι η δική σας εκτίμηση;

Σίγουρα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας γνωρίζει κάτι περισσότερο από τους υπόλοιπους. Λογικά πρέπει να έχει πλέον καθαρή εικόνα για την δημιουργία ή όχι των προϋποθέσεων για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων. Όμως επειδή στην πολιτική δεν επιτρέπεται ο αιφνιδιασμός ο Πρόεδρος πρέπει να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει με τη μεγαλύτερη δυνατή επάρκεια οποιοδήποτε σενάριο εμφανισθεί ενώπιον του. Πολύ περισσότερο να αντιμετωπίσει το χειρότερο. Δυστυχώς στο παρελθόν η πλευρά-μας αιφνιδιάστηκε σε πολλές περιπτώσεις και αυτό κόστισε. Αποδυναμώθηκε ακόμα περισσότερο η ήδη αποδυναμωμένη διαπραγματευτική μας θέση, προσφέροντας στην τουρκική πλευρά πρόσθετα πολιτικά και διαπραγματευτικά πλεονεκτήματα.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έκανε μια ιστορική αποτίμηση των προσπαθειών για λύση του Κυπριακού, οι οποίες όπως είπε, απέτυχαν λόγω της τουρκικής αδιαλλαξίας. Τι σημαίνει αυτό; Βρισκόμαστε μπροστά σε σταυροδρόμι για τις μετέπειτα επιλογές μας

Συμφωνούμε με τον Πρόεδρο ότι οι μέχρι σήμερα προσπάθειες απέτυχαν λόγω της τουρκικής αδιαλλαξίας. Γι΄ αυτό και θα αποτελέσει ακόμα μεγαλύτερο λάθος να επιμένουμε στη συνέχιση της ίδιας διαδικασίας, η οποία επιτρέπει στην Τουρκία να την ποδηγετεί και την ίδια στιγμή να πιστώνεται δυστυχώς με εποικοδομητική στάση και να επιρρίπτεται η ευθύνη για την αποτυχία στην πλευρά μας, όπως συνέβη πρόσφατα στο Crans Montana.

Πώς προχωρούμε από εδώ και πέρα;

Ως ΕΔΕΚ έχουμε καταθέσει κατ΄ επανάληψη τις θέσεις μας τόσο προφορικώς όσο και γραπτώς για το πώς θα πρέπει να προχωρήσουμε.  Επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του Προέδρου να τις αξιολογήσει και να τις αξιοποιήσει. Πρωταρχικός, σταθερός και αμετάθετος στόχος πρέπει να είναι η διατήρηση και ενίσχυση της κρατικής οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας και η αποφυγή άμεσα ή έμμεσα αναβάθμισης του κατοχικού καθεστώτος. Επιπρόσθετα, η επιδίωξη ενίσχυσης της διαπραγματευτικής μας θέσης με προσεκτική αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου. Αυτό εκτιμούμε ότι θα επιτευχθεί με την διαμόρφωση κοινής εθνικής πολιτικής Κύπρου-Ελλάδας, η οποία να στηρίζεται σε τρείς πυλώνες, τον πολιτικό, τον ενεργειακό και τον στρατιωτικό.

Σε λίγες μέρες είναι προγραμματισμένες οι γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ από την ExxonMobil. Πόσο σας ανησυχεί η ρητορική των απειλών, που ακολουθεί η τουρκική κυβέρνηση;

Η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας είτε με ρητορικές απειλές, είτε με παραβιάσεις στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας στοχεύει στην προώθηση συγκεκριμένων στόχων, όπως α) να καταστεί μέρος της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου της Αν. Μεσογείου και κύρια ο αγωγός μεταφοράς-του στην Ευρώπη να διέρχεται από την Τουρκία. β) να υποχρεώσει την Κυπριακή Δημοκρατία να συμφωνήσει στη συνδιαχείριση με το κατοχικό καθεστώς πριν από την λύση. Γι΄ αυτό και απαιτεί να καταστεί κατά προτεραιότητα μέρος των διαπραγματεύσεων, και γ) Μέσα από τις δήθεν γεωτρήσεις να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες που να τις επιτρέπουν διεκδίκηση παρουσίας στην Αν. Μεσόγειο και τη Μ. Ανατολή. Οι τριμερείς συμφωνίες με τις χώρες της περιοχής, η εμπλοκή στις γεωτρήσεις εταιρειών που προέρχονται από χώρες που είναι αποφασισμένες να προστατεύσουν τις δραστηριότητες των εταιρειών τους από τις τουρκικές προκλήσεις, είναι ενέργειες προς την ορθή κατεύθυνση. Επιβάλλεται όμως παραπέρα αναβάθμιση αυτών των συμφωνιών ώστε να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η υλοποίηση του ενεργειακού προγράμματος τόσο της Κύπρου όσο και των υπολοίπων χωρών της περιοχής. Η κατασκευή του αγωγού της Αν. Μεσογείου (EastMed) πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Η λειτουργία του θα αναβαθμίσει ακόμα περισσότερο το γεωστρατηγικό ρόλο της Κύπρου και την ίδια στιγμή θα υποβαθμίσει τον αντίστοιχο της Τουρκίας. Η δε ενεργειακή προσφορά σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης θα εξισορροπήσει μερικώς τα οικονομικά τους συμφέροντα σε σχέση με την Τουρκία.

Στις 18/11 απόφαση για Ευρωεκλογές

Πώς προχωρούν οι διαδικασίες στην ΕΔΕΚ για τις ευρωεκλογές; Πόσο κοντά είστε στη συνομολόγηση συνεργασίας με άλλες πολιτικές δυνάμεις;

Η ΕΔΕΚ από την πρώτη στιγμή ήταν θετική σε επέκταση της συνεργασίας και για τις ευρωεκλογές, με τα κόμματα που συνεργάστηκε στις τελευταίες προεδρικές εκλογές. Όμως την ίδια στιγμή επιδιώκει να διασφαλιστεί ότι η συνεργασία αυτή δεν θα είναι ευκαιριακή, αλλά ουσιαστική και να προδιαγράφεται θετική προοπτική για το μέλλον. Από τις επαφές που πραγματοποιήθηκαν, διαμορφώθηκαν κάποιες προτάσεις, μερικές πρόνοιες των οποίων κατά την άποψη των μελών των συλλογικών οργάνων του κόμματος, θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία της συνεργασίας  με κίνδυνο να προκληθούν σοβαρά προβλήματα σε περίπτωση υιοθέτησής τους. Για αυτό και η Κεντρική Επιτροπή που συνήλθε στις 21 Οκτωβρίου αποφάσισε να αναβάλει τη λήψη τελικής απόφασης ώστε να δοθεί χρόνος για περαιτέρω διαβουλεύσεις με στόχο είτε την καλύτερη  διατύπωση, είτε την αλλαγή και βελτίωσή τους. Εκτιμώ ότι στις 18 Νοεμβρίου όταν θα συνέλθει ξανά η Κεντρική Επιτροπή θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

Μέσα ή έξω από το κουτί

Παρατηρώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δήθεν αντιδράσεις απέναντι στην πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για αποκεντρωμένη ομοσπονδία οι οποίες προέρχονται από όλους αυτούς που υποστήριζαν και επικροτούσαν τους μέχρι πρότινος χειρισμούς του Νίκου Αναστασιάδη. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην απόφασή τους να αντιδράσουν απέναντι σε μια πρόταση η οποία καθόλου δεν απομακρύνεται από την ουσία προσέγγισης του κυπριακού προβλήματος που υπήρχε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συζητά ούτε προτείνει αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του κράτους. Αντίθετα, αυτό που εισηγείται είναι η μεταφορά κάποιων περιφερειακών αρμοδιοτήτων από την κεντρική κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες. Αυτό όχι μόνο δεν διαφοροποιεί το σύστημα που μας δόθηκε το 2004 στο διχοτομικό Σχέδιο Ανάν (το οποίο απέρριψε ο λαός) αλλά ούτε και απομακρύνεται από την αποτυχημένη Πενταμερή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά. Συνεπώς, όλοι αυτοί που είναι οπαδοί της ΔΔΟ αλλά απέρριψαν το Σχέδιο Ανάν και αίφνης το τελευταίο χρονικό διάστημα επικρίνουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την πρόταση και τους χειρισμούς του, επιβάλλεται να μας εξηγήσουν σε τι διαφέρουν οι σημερινές συγκλίσεις και προτάσεις του Νίκου Αναστασιάδη από εκείνες που περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Ανάν.

Για την ΕΔΕΚ η πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι στην καλύτερη περίπτωση μορφή συνομοσπονδίας στο πλαίσιο της οποίας δεν αναιρούνται όλες εκείνες οι πρόνοιες που νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών, είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Με άλλα λόγια η πρόταση Αναστασιάδη δεν μας απομακρύνει από όλες αυτές τις πρόνοιες που τα τελευταία δέκα χρόνια υποστήριζαν και υποστηρίζουν οι ηγεσίες ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ. Τέτοιες πρόνοιες είναι:

1. Ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού σε εθνοτική βάση

2. Η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους

3. Η νομιμοποίηση των εποίκων

4. Η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια

5. Η μη αποκατάσταση σε συνθήκες ισονομίας των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνοτικής προέλευσης

6. Η μη αναίρεση της θετικής ψήφου (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρία, η αριθμητική εξίσωση, η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.

Είναι ξεκάθαρο πως η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα της λύσης δεν εξασφαλίζεται με προτάσεις που είτε διαχωρίζουν το λαού είτε επιτρέπουν στην Τουρκία να υλοποιήσει τα επεκτατικά της σχέδια. Η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα προκύπτει μόνο εάν οι πρόνοιες και η βάση της λύσης οικοδομούνται στο πλαίσιο όσων εμπερικλείονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο και στην παγκόσμια διακήρυξη πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτά είναι καταδικασμένη να οδηγήσει σε αποτυχία.

Η επανάληψη της ίδιας διαδικασίας στη βάση του ίδιου πλαισίου λύσης, ουσιαστικά δεν πρόκειται να αλλοιώσει την ήδη αρνητική κατάσταση και δεν πρόκειται να κάμψη την τουρκική αδιαλλαξία. Αντίθετα θα καταλήξει στο ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα, αλλά με κίνδυνο η τουρκική πλευρά να αποκομίσει πρόσθετα πολιτικά οφέλη σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Όσοι επιθυμούν συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και δημιουργία ενός αληθινά ευρωπαϊκού, σύγχρονου, λειτουργικού και δημοκρατικού κράτους, θα πρέπει να ξεκινήσουν να σκέφτονται «έξω από το κουτί» που μας έχει επιβάλει η Τουρκία και «μέσα στο κουτί» που μας καθορίζουν τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Θυμίζω πως τα ψηφίσματα αναφέρονται σε αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμού των εποίκων, επιστροφή όλων των προσφύγων (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας, απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα και σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό. Στοιχεία δηλαδή τα οποία δεν υπάρχουν στην πρόταση Αναστασιάδη, απουσιάζουν από την φαινομενική αντίδραση των μέχρι πρότινος συνοδοιπόρων του και καταστρατηγούνται από όσα περιλαμβάνονται στο πλαίσιο Γκουτέτρες.

ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Κατά την αποψινή διάσκεψη Τύπου ο Προέδρος της Δημοκρατίας επιχείρησε να παρουσιάσει την πρότασή του για αποκεντρωμένη ομοσπονδία με απώτερο στόχο να συγκαλύψει ότι συναινεί στην επανάληψη και συνέχιση μίας διαδικασίας που ακολουθήθηκε εδώ και τέσσερις δεκαετίες και απέτυχε παταγωδώς. Κορύφωση της αποτυχημένης αυτής πολιτικής ήταν το διχοτομικό Σχέδιο Ανάν και η αποτυχημένη Πενταμερής Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά.

Η πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας να μεταφερθούν κάποιες περιφερειακές αρμοδιότητες από την κεντρική κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες δεν αλλάζει την ουσία αυτής της επικίνδυνης διαδικασίας που ακολουθείται εδώ και δέκα χρόνια και εντάσσεται στο πλαίσιο της ΔΔΟ. Η αποκεντρωμένη ομοσπονδία είναι στην καλύτερη περίπτωση μορφή συνομοσπονδίας στο πλαίσιο της οποίας δεν αναιρούνται όλες εκείνες οι πρόνοιες που νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών, είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Τέτοιες πρόνοιες είναι:

1.      Ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού σε εθνοτική βάση

2.      Η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους

3.      Η νομιμοποίηση των εποίκων

4.      Η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια

5.      Η μη αποκατάσταση σε συνθήκες ισονομίας των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνοτικής προέλευσης

6.      Η μη αναίρεση της θετικής ψήφου (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρία,  η αριθμητική εξίσωση, η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.

Η λειτουργικότητα ενός κράτους δεν εξασφαλίζεται στα επουσιώδη αλλά στα ουσιώδη ζητήματα όπως είναι το Υπουργικό Συμβούλιο, το Ανώτατο Δικαστήριο και τα νομοθετικά σώματα (Βουλή και Γερουσία). Αντί λοιπόν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να επιχειρεί να συγκαλύψει μία αποτυχημένη πολιτική και να ψάχνει μία ψευδεπίγραφη δικαιολογία για να επαναλάβει το λάθος, ας ξεκινήσει να διεκδικεί την εφαρμογή του συνόλου των αποφάσεων και ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας που αναφέρονται σε αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμού των εποίκων, επιστροφή όλων των προσφύγων (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας, απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα, σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό, και όχι μόνο το τμήμα των ψηφισμάτων που αναφέρεται σε λύση ΔΔΟ.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Νοεμβρίου 2018

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων που δημοσιεύονται σήμερα στην εφημερίδα «Σημερινή» και στην εφημερίδα «Καθημερινή», επιβεβαιώνουν πως δεν μπορεί να υπάρξει και ούτε να γίνει αποδεκτή λύση στην οποία να προνοείται η παραμονή τουρκικών στρατευμάτων.

Ο κίνδυνος παραμονής των τουρκικών στρατευμάτων και μετά τη λύση είναι υπαρκτός αφού στο πλαίσιο Γκουτέρες δεν αναφέρεται και δεν προνοείται η κατάργηση της συνθήκης Συμμαχίας με την οποία διέπεται η παρουσία των κατοχικών στρατευμάτων στο νησί. Είναι λοιπόν προφανές πως το πλαίσιο Γκουτέρες δεν προσφέρει επαρκή βάση ούτε και μπορεί να οδηγήσει  σε μία δίκαιη, δημοκρατική, βιώσιμη και λειτουργική λύση.

Είναι αδήριτη ανάγκη πια ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να αξιοποιήσει, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, την πρωτοβουλία που αναλαμβάνεται από τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο την έναρξη μιας νέας διαδικασίας η οποία να απεγκλωβίζει το κυπριακό από το δικοινοτικό του χαρακτήρα και να το επαναφέρει στη σωστή του βάση ως θέμα εισβολής και κατοχής με κατά προτεραιότητα συζήτηση τη διεθνή πτυχή του προβλήματος.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 4 Νοεμβρίου 2018

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΣΗΜΑΙΑ

Η αποκέντρωση περιφερειακών εξουσιών από την κεντρική κυβέρνηση ουδόλως αλλάζει το ρατσιστικό, μη δημοκρατικό και λειτουργικό χαρακτήρα της ΔΔΟ δεδομένου ότι:

  1. Δεν αναιρεί τον γεωγραφικό διαχωρισμό
  2. Δεν αναιρεί την εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους
  3. Δεν εφαρμόζεται το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια
  4. Δεν αποκαθίστανται σε συνθήκες ισονομίας τα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα όλων των πολιτών ανεξάρτητα από θρησκευτική ή εθνοτική προέλευση
  5. Δεν αναιρείται η θετική ψήφος (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρεία,  η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.
  6. Τέλος, δεν αναιρείται η διαδικασία επικύρωσης της λύσης μέσα από τα ξεχωριστά δημοψηφίσματα τα οποία στην ουσία παραπέμπουν σε δύο ξεχωριστούς λαούς με δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης κατά τρόπο διαχωριστικό.

Πρόκειται ουσιαστικά για πρόνοιες που στην ουσία νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια.

Ως εκ τούτου η όποια φαινομενική «αντιδικία» με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όχι επί της ουσίας του ζητήματος αλλά επί της ανάγκης επιβολής αυτού του ρατσιστικού και φυλετικού πολιτειακού συστήματος, αποσκοπεί στην αποποίηση ευθυνών και στην παραπλάνηση το λαού.

Η ΕΔΕΚ, εξακολουθεί να πιστεύει ότι στο πλαίσιο της ΔΔΟ τα όσα μέχρι στιγμής έχουν συμφωνηθεί ως συγκλίσεις συνιστούν τη χειρότερη μορφή της νομιμοποίησης της διχοτόμησης της πατρίδας μας, ακυρώνουν τη λειτουργία ενός κανονικού κράτους, υποσκάπτουν τις αποφάσεις και τα ψηφίσματα του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ και τέλος υπονομεύουν την κρατική οντότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 3 Νοεμβρίου 2018