ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Στη σημερινή ολομέλεια της Βουλής έγινε η κατάθεση της πρότασης νόμου των Βουλευτών κ. Κωστή Ευσταθίου και κ. Ηλία Μυριάνθους εκ μέρους της ΕΔΕΚ, η οποία τροποποιεί τον «περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμο», δηλαδή τη νομοθεσία που επιτρέπει τις εκποιήσεις ακινήτων από τις Τράπεζες.

Η πρόταση προνοεί ότι ο ενυπόθηκος οφειλέτης, δηλαδή ο οφειλέτης του οποίου το ακίνητο αποτελεί το αντικείμενο της διαδικασίας πλειστηριασμού και ο οποίος αμφισβητεί καλόπιστα το ποσόν της οφειλής, μπορεί υπό προϋποθέσεις να αναζητήσει από το Δικαστήριο την αναστολή της διαδικασίας πλειστηριασμού μέχρι εκδίκασης της διαφοράς του με την Τράπεζα.

Με την εν λόγω πρόταση επιδιώκεται η άρση αδικιών και του παράδοξου να πωλείται και να εκποιείται το ενυπόθηκο ακίνητο δι’ οφειλή η οποία δεν είναι εκκαθαρισμένη ή επιβεβαιωμένη μεταξύ των συμβαλλομένων, δανειστή και οφειλέτη. Εν ολίγοις, επιχειρείται η τροποποίηση της υφιστάμενης κατάστασης όπου η Τράπεζα είναι και κριτής και δικαστής και εκτελεστής των αποφάσεων της.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 16 Νοεμβρίου 2018

ΠΕΡΙΠΟΛΙΚΟ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ

Μετά την αποτρόπαια δολοφονία που διαπράχθηκε στην κοινότητα του Οίκου, που ήρθε να συμπληρώσει την τραγική εικόνα αύξησης της εγκληματικότητας στην κοινωνία μας, για την ΕΔΕΚ είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη για λήψη σοβαρών και άμεσων μέτρων τα οποία θα επαναφέρουν το αίσθημα της ασφάλειας όχι μόνο στις αγροτικές και αποκεντρωμένες περιοχές αλλά σε παγκύπριο επίπεδο.

Ως ΕΔΕΚ προτείνουμε:

  • Αυξημένα μέτρα αστυνόμευσης στις απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές και κοινότητες.
  • Στελέχωση κατά το μέγιστο αριθμό των αστυνομικών σταθμών αυτών των περιοχών.
  • Εξονυχιστικός έλεγχος των απαιτούμενων εγγράφων για παραχώρηση κοινοτικής κάρτας και άδειας παραμονής.
  • Επαναπροσδιορισμός των ποινών και της απονομής της δικαιοσύνης για ειδεχθή εγκλήματα πάσης φύσεως.

Γραφείο Τύπου,

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

ΟΗΕ - Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών

Για την ΕΔΕΚ οι όροι αναφοράς, τόσο ως προς τη διαδικασία όσο και ως προς το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων, επιβάλλεται να περιλαμβάνουν όλα όσα προνοούν οι αποφάσεις και τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Πιο συγκεκριμένα, σε ότι αφορά τη διαδικασία, σε αυτήν πρέπει να περιλαμβάνεται η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης για σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό με τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, των εγγυητριών δυνάμεων και τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτό θα επιτρέψει την επαναφορά του κυπριακού στη σωστή του βάση ως θέματος εισβολής, συνεχιζόμενης και παράνομης κατοχής και εθνοκάθαρσης. Μετά την κατάληξη στα θέματα της διεθνούς πτυχής να ακολουθήσει η συζήτηση για τη διαμόρφωση των εσωτερικών δομών του πολιτειακού συστήματος.

Σε ότι αφορά το περιεχόμενο, θα πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των ψηφισμάτων και αποφάσεων της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στις οποίες ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ρητώς η αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, η κατάργηση των εγγυήσεων, η αποχώρηση των εποίκων (η παρουσία των οποίων συνιστά έγκλημα πολέμου), η απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα ανεξάρτητα από την πορεία λύσης του κυπριακού και η επιστροφή του συνόλου των προσφύγων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, σε συνθήκες ασφάλειας στα σπίτια τους.

Ως εκ τούτου η συμπερίληψη του Πλαισίου Γκουτέρες στους όρους αναφοράς δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι αίτημα της δικής μας πλευράς καθώς το περιεχόμενό του αντιβαίνει στα ψηφίσματα και αποφάσεις του ΟΗΕ που αναφέρθηκαν πιο πάνω.

Η συνέχιση της ίδιας διαδικασίας και της ίδιας βάσης επίλυσης όπου στο παρελθόν οδήγησε στο Σχέδιο Ανάν και στην αποτυχία της Πενταμερούς Διάσκεψης στο Κραν Μοντανά, στην ουσία εκ προοιμίου συνιστά διαδικασία αποτυχίας με ότι αυτό συνεπάγεται.

Εάν ο στόχος είναι η επίτευξη μιας δημοκρατικής και λειτουργικής λύσης τότε θα πρέπει στους όρους αναφοράς να αποκλειστούν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν σε φυλετικό διαχωρισμό στη βάση εθνοτικών κριτηρίων, παραβίαση των πολίτικων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών και παρεμπόδιση της εποικοδομητικής συνεργασίας αναμεσά σε Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκύπριους.

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

ΧΡΥΣΤΑΛΛΑ ΓΙΩΡΚΑΤΖΙΗ ΚΑΤΑΘΕΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΣΜΟ

Άκρως ενδιαφέρουσα η κατάθεση της κ. Γιωρκάτζη με στοιχεία τα οποία χρήζουν ανάλυσης και διερεύνησης από την πλευρά της ερευνητικής επιτροπής.

Οι ευθύνες που έχει η κυβέρνηση για τον τρόπο που κρατικοποίησε και διαχειρίστηκε τον Συνεργατισμό καθώς και οι ευθύνες που έχουν εκείνα τα κόμματα τα οποία διαχρονικά έλεγχαν τον Συνεργατισμό είναι δεδομένες και ελπίζουμε να αποδοθούν. Την ίδια όμως στιγμή θα ήταν χρήσιμο η κ. Γιωρκάτζη να δηλώσει:

  • Ποιες ήταν οι ευθύνες της Κεντρικής Τράπεζας ως εποπτικής αρχής τόσο πριν όσο και μετά το 2013 για τη διόρθωση των κακώς κειμένων στην Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα;
  • Ποιες ήταν οι ενέργειες που έγιναν από πλευράς Κεντρικής για πρόληψη της κατάστασης και αποφυγή της διαδικασίας κατάρρευσης του Συνεργατισμού;

 

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

ΦΑΚΕΛΟΣ-ΚΥΠΡΟΥ-ΣΤΡΟΒΟΛΟΣ-HIGH-RES-Recovered

Η ΕΔΕΚ καταδικάζει την ανακήρυξη του ψευδοκράτους και τιμά το Πολυτεχνείο με εκδήλωση που διοργανώνει αύριο, 15 Νοεμβρίου στις 07.00μ.μ. στον σύλλογο «Ονήσιλος Λακατάμιας» στη Λευκωσία.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, θα παρουσιάσει σχετικά στοιχεία και έγγραφα από τον Φάκελο της Κύπρου.

 

Λευκωσία, 14 Νοεμβρίου 2018

ΚΩΣΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΕΙΟΥ

Παρέμβαση του βουλευτή του Κ.Σ ΕΔΕΚ κ. Κωστή Ευσταθίου στη συνάντηση της Επιτροπής Εξωτερικών με την κα Βαμβακινού, μέλος του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου Αυστραλίας. Βασικό ζήτημα η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της επικοινωνιακής μας πολιτικής στο Κυπριακό

Στην Κύπρο έχουμε το θρίαμβο της γεωπολιτικής. Τα γεωπολιτικά συμφέροντα καθορίζουν την πολιτική, νέες συμμαχίες επαναπροσδιορίζονται, παλιές συμμαχίες διαλύονται.

Επί του προκειμένου, η  Τουρκία με το Ισραήλ , αρχικά σύμμαχοι εναντίον των λαών και των κρατών της περιοχής, σήμερα έχουν σχέσεις σε τεντωμένο σχοινί. Αυτή η διάσπαση που ξεκίνησε από προσωπικές διαφορές (μεγαλοϊδεατισμός-υπεροψία και συμπεριφορά Ερτογάν ) εξελίχθηκε σε μείζον πολιτικό και διμερές θέμα. Για το Ισραήλ η Τουρκία θέλοντας να παίξει το παιχνίδι της προστάτιδας  του Ισλάμ στην περιοχή ενεργεί μέσω proxies (δηλαδή αντιπροσώπους) εναντίον του Ισραήλ, π.χ Χαμάς, Αλ Νούσρα κ.α . Έχουμε επίσης την περίπτωση της Συριακής κρίσης, τις σχέσεις των Κούρδων με ΗΠΑ και Ρωσία και ποιες οι συνέπειες τους στο Ιράκ, στην Τουρκία, στο Ιράν κ.α.

Έχουμε και το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι μεγάλες εταιρείες για τους υδρογονάνθρακες. Υπάρχουν δεδομένα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων στην περιοχή. Αυτά αλληλοενεργούν και αυτοπροσδιορίζονται κατά καιρούς.

Χρειάζεται αξιολόγηση των εμπλεκόμενων αυτών συμφερόντων και αξιοποίηση τους προς όφελος  της Κύπρου.  Για παράδειγμα δεν πιστεύω ότι έχουμε ήδη «συμμαχία» με το Ισραήλ, όπως πολύ απλοϊκά κάποιοι υποστηρίζουν. Έχουμε ξεχωριστούς στόχους και προτεραιότητες. Συνεργασία ναι όχι όμως συμμαχία. Ο  Ερτογάν  μια μέρα θα αποχωρήσει από τη σκηνή. Τι γίνεται με τις σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ ; Ποιος διαβεβαιώνει ότι δεν μπορεί να αλλάξει ξανά η σχέση του Ισραήλ  με την Του/ρκία; Αν δεν είμαστε σοβαροί τώρα θα τρέχουμε  να βάλουμε τα αυγά μας σε άλλο καλάθι. Επομένως να μην ενθουσιαζόμαστε εύκολα ούτε και να απογοητευόμαστε  με το παραμικρό.

Το Κυπριακό είναι ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δεν το αναδείξαμε όπως έπρεπε. Καλές οι προσπάθειες, καλές οι δηλώσεις περί ετοιμότητας για διάλογο αλλά έχω αμφιβολίες για την εξέλιξη των πραγμάτων . Όσο η Τουρκία δεν έχει κυρώσεις για τη συμπεριφορά της, δεν υπάρχει λόγος γι΄αυτήν να αλλάξει την πολιτική της στο Κυπριακό. Δεν αναμένω ότι θα γίνει κάτι. Όλοι θέλουμε λύση, βιώσιμη και λειτουργική, αλλά πρωτίστως δίκαιη ώστε να λειτουργεί το κράτος δικαίου. Χωρίς δίκαιο δε μπορεί να λειτουργήσει κράτος.

Με τους Τ/Κ δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε, αλλά με τους εποίκους και την Τουρκία μας χωρίζουν πολλά. Η ιστορική εμπειρία έχει καταδείξει ότι οι Τούρκοι έποικοι δρουν διατεταγμένα και αλίμονο στο κράτος στο οποίο θα παραμείνουν και το οποίο δεν είναι λειτουργικό ούτε και είναι κράτος δικαίου.

Μπορεί να ισχύει αυτό που υποστηρίζουν πολλοί ότι δε θα πρέπει να τα ζητάμε όλα αλλά σίγουρα δε μπορούμε να τα δίνουμε όλα.

Χρειάζεται νέα επικοινωνιακή προσέγγιση, όχι με επανάληψη του μύθου περί «διαφορών» και «έλλειψη εμπιστοσύνης» των «δύο κοινοτήτων» αλλά στη βάση της ανάγκης αποκατάστασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου στην Κύπρο.

 

Λευκωσία, 13 Νοεμβρίου 2018

 

Η περέικλιστη πόλη της αμμοχώστου

Με αφορμή και τις δηλώσεις του Δημάρχου Αμμοχώστου για επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου επαναλαμβάνουμε ότι σταθερή και διαχρονική θέση και αίτημα της ΕΔΕΚ ήταν και είναι η διεκδίκηση υλοποίησης του ψηφίσματος 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας για την κατά προτεραιότητα επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της, ανεξάρτητα από τη διαδικασία επίλυσης του κυπριακού.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι σειρά κυβερνήσεων δεν πρόταξαν αυτό το ζήτημα και δεν διεκδίκησαν την επιστροφή της Αμμοχώστου. Πολύ φοβόμαστε ότι το άνοιγμα του οδοφράγματος Δερύνειας θα είναι η ταφόπλακα στην προοπτική επιστροφής της Αμμοχώστου.

 

Λευκωσία, 13 Νοεμβρίου 2018

 

ReplyForward

Μέσα ή έξω από το κουτί

Παρατηρώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δήθεν αντιδράσεις απέναντι στην πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για αποκεντρωμένη ομοσπονδία οι οποίες προέρχονται από όλους αυτούς που υποστήριζαν και επικροτούσαν τους μέχρι πρότινος χειρισμούς του Νίκου Αναστασιάδη. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην απόφασή τους να αντιδράσουν απέναντι σε μια πρόταση η οποία καθόλου δεν απομακρύνεται από την ουσία προσέγγισης του κυπριακού προβλήματος που υπήρχε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συζητά ούτε προτείνει αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του κράτους. Αντίθετα, αυτό που εισηγείται είναι η μεταφορά κάποιων περιφερειακών αρμοδιοτήτων από την κεντρική κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες. Αυτό όχι μόνο δεν διαφοροποιεί το σύστημα που μας δόθηκε το 2004 στο διχοτομικό Σχέδιο Ανάν (το οποίο απέρριψε ο λαός) αλλά ούτε και απομακρύνεται από την αποτυχημένη Πενταμερή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά. Συνεπώς, όλοι αυτοί που είναι οπαδοί της ΔΔΟ αλλά απέρριψαν το Σχέδιο Ανάν και αίφνης το τελευταίο χρονικό διάστημα επικρίνουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την πρόταση και τους χειρισμούς του, επιβάλλεται να μας εξηγήσουν σε τι διαφέρουν οι σημερινές συγκλίσεις και προτάσεις του Νίκου Αναστασιάδη από εκείνες που περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Ανάν.

Για την ΕΔΕΚ η πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι στην καλύτερη περίπτωση μορφή συνομοσπονδίας στο πλαίσιο της οποίας δεν αναιρούνται όλες εκείνες οι πρόνοιες που νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών, είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Με άλλα λόγια η πρόταση Αναστασιάδη δεν μας απομακρύνει από όλες αυτές τις πρόνοιες που τα τελευταία δέκα χρόνια υποστήριζαν και υποστηρίζουν οι ηγεσίες ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ. Τέτοιες πρόνοιες είναι:

1. Ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού σε εθνοτική βάση

2. Η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους

3. Η νομιμοποίηση των εποίκων

4. Η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια

5. Η μη αποκατάσταση σε συνθήκες ισονομίας των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνοτικής προέλευσης

6. Η μη αναίρεση της θετικής ψήφου (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρία, η αριθμητική εξίσωση, η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.

Είναι ξεκάθαρο πως η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα της λύσης δεν εξασφαλίζεται με προτάσεις που είτε διαχωρίζουν το λαού είτε επιτρέπουν στην Τουρκία να υλοποιήσει τα επεκτατικά της σχέδια. Η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα προκύπτει μόνο εάν οι πρόνοιες και η βάση της λύσης οικοδομούνται στο πλαίσιο όσων εμπερικλείονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο και στην παγκόσμια διακήρυξη πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτά είναι καταδικασμένη να οδηγήσει σε αποτυχία.

Η επανάληψη της ίδιας διαδικασίας στη βάση του ίδιου πλαισίου λύσης, ουσιαστικά δεν πρόκειται να αλλοιώσει την ήδη αρνητική κατάσταση και δεν πρόκειται να κάμψη την τουρκική αδιαλλαξία. Αντίθετα θα καταλήξει στο ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα, αλλά με κίνδυνο η τουρκική πλευρά να αποκομίσει πρόσθετα πολιτικά οφέλη σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Όσοι επιθυμούν συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και δημιουργία ενός αληθινά ευρωπαϊκού, σύγχρονου, λειτουργικού και δημοκρατικού κράτους, θα πρέπει να ξεκινήσουν να σκέφτονται «έξω από το κουτί» που μας έχει επιβάλει η Τουρκία και «μέσα στο κουτί» που μας καθορίζουν τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Θυμίζω πως τα ψηφίσματα αναφέρονται σε αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμού των εποίκων, επιστροφή όλων των προσφύγων (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας, απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα και σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό. Στοιχεία δηλαδή τα οποία δεν υπάρχουν στην πρόταση Αναστασιάδη, απουσιάζουν από την φαινομενική αντίδραση των μέχρι πρότινος συνοδοιπόρων του και καταστρατηγούνται από όσα περιλαμβάνονται στο πλαίσιο Γκουτέτρες.

ΚΟΚΚΙΝΑ

Η ΕΔΕΚ δηλώνει παρούσα στη σημερινή περιφερειακή σύσκεψη στον Κάτω Πύργο η οποία στοχεύει στο να ασκηθούν πιέσεις για άνοιγμα του οδοφράγματος Κοκκίνων. Εκτιμούμε ότι η κυβέρνηση όφειλε να είχε διασυνδέσει το άνοιγμα των οδοφραγμάτων που διευκολύνουν τη μετακίνηση των Τουρκοκυπρίων με το άνοιγμα του οδοφράγματος των Κοκκίνων και της διόδου Πυροΐου. Το άνοιγα του οδοφράγματος Κοκκίνων θα επιτρέψει να αρθεί ο εδώ και 44 χρόνια αποκλεισμός της ακριτικής περιοχής της Τηλλυρίας ενώ η δίοδος Πυροΐου θα διευκολύνει τη μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής Αθηαίνου και ταυτόχρονα θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση από την είσοδο οχημάτων στην Λευκωσία.

Με αφορμή το πιο πάνω, καλούμε την κυβέρνηση να δώσει στη δημοσιότητα τον κατάλογο με όλα τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης στα οποία έχει συναινέσει και έχουν τεθεί σε εφαρμογή και να ξεκαθαρίσει ποια από αυτά είναι αποτέλεσμα σχετικής απαίτησης του κατοχικού καθεστώτος. Την ίδια στιγμή την καλούμε να μας προσδιορίσει με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία ποια από αυτά έχουν διευκολύνει τις μετακινήσεις και την καθημερινή ζωή των Ελληνοκυπρίων και ποια των Τουρκοκυπρίων.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 10 Νοεμβρίου 2018

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Τα όσα αποκαλύπτονται μέσα από τις καταθέσεις ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής που έχει συσταθεί για τον Συνεργατισμό, είναι αρκούντως ενδεικτικά για την όλη κατάσταση που επικρατούσε στη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα.

Την ίδια στιγμή οι καταθέσεις επιβεβαιώνουν πως εάν το 2013 υιοθετείτο η πρόταση του νυν Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, όλα όσα προέκυψαν στον Συνεργατισμό θα είχαν αποφευχθεί.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση προνοούσε: το 1,5 δισ. ευρώ αντί να δοθεί για κρατικοποίηση του Συνεργατισμού, το ποσό αυτό να δινόταν για να αγοράσει το κράτος αντίστοιχης αξίας μη εξυπηρετούμενα δάνεια (αντιστοιχούσαν τότε σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας 3.0-3.5 δισ. ευρώ) τα οποία θα παραχωρούσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειρισθεί με κοινωνικά κριτήρια και κοινωνική ευαισθησία προς όφελος των πολιτών. Τα έσοδα που θα προέρχονταν από τη διαχείριση θα αξιοποιούνταν για την αγορά πρόσθετων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες. Αυτό θα είχε τα ακόλουθα θετικά αποτελέσματα:

  • την επιβίωση του Συνεργατισμού κάτω από έναν ισχυρό εποπτικό έλεγχο (κάτι που δεν υπήρξε μετά την κρατικοποίησή του με ευθύνη της Κεντρικής Τράπεζας),
  • η Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα θα είχε απαλλαγεί σε μεγάλο βαθμό από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και έτσι θα χρειαζόταν μικρότερο ποσό για ανακεφαλαιοποίηση,
  • οι πολίτες θα διευκολύνονταν στην διαχείριση των δανείων τους και θα είχαν μεγαλύτερη προστασία από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας τους.

Φαίνεται, όμως, ότι άλλες ήταν οι επιλογές όσον αφορά την κρατικοποίηση του Συνεργατισμού γι’ αυτό και οι εναλλακτικές προτάσεις που κατατέθηκαν δεν εισακούστηκαν.

 

Λευκωσία,  9 Νοεμβρίου 2018