ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΑΝΟΙΓΜΑ ΤΟΥ ΟΔΟΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΚΕΡΥΝΕΙΑΣ

Την Πέμπτη 19 Ιουλίου στις 07.30 μ.μ. στο Πολιτιστικό Κέντρο Κατεχόμενης Αμμοχώστου (πλησίον του οδοφράγματος Δερύνειας) η ΕΔΕΚ διοργανώνει εκδήλωση διαμαρτυρίας κατά του ανοίγματος του Οδοφράγματος της Δερύνειας με κύριο ομιλητή τον Πρόεδρο του κόμματος, κ. Μαρίνο Σιζόπουλο, και απευθύνει ανοικτή πρόσκληση προς τους πολίτες.

Η εν λόγω εκδήλωση είναι το αποκορύφωμα μιας σειράς ενεργειών που ξεκίνησαν πριν από ένα περίπου χρόνου με έκδοση σχετικών ανακοινώσεων, ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής με φυλλάδια, κατ’ ιδίαν συζητήσεις του Μαρίνου Σιζόπουλου με τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης της περιοχής, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Υπουργό Εξωτερικών, όπου αναλύονταν οι κίνδυνοι από το άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας. Στόχος των πιο πάνω δράσεων είναι να γίνουν δεύτερες σκέψεις από πλευράς κυβέρνησης και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα του οδοφράγματος.

Για την ΕΔΕΚ η διάνοιξη του οδοφράγματος Δερύνειας θα έχει σοβαρές οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις τόσο στην Κυπριακή Δημοκρατία όσο και στους κατοίκους της περιοχής της Ελεύθερης Αμμοχώστου και αυτό επειδή:

  1. Σήμερα επισκέπτονται ημερησίως την κατεχόμενη περιοχή Αμμοχώστου περίπου 10.000 τουρίστες που διαμένουν στην περιοχή της Ελεύθερης Αμμοχώστου. Αυτό έχει ως συνέπεια την απώλεια περίπου μισού εκατομμυρίων ευρώ τη μέρα. Η διάνοιξη του οδοφράγματος σίγουρα θα διπλασιάσει αυτούς τους αριθμούς.
  2. Λόγω του χαμηλού κόστους και της απουσίας φορολογίας στα κατεχόμενα θα ενισχυθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος των επαγγελματιών των ελεύθερων περιοχών.
  3. Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος θα διευκολύνει τη σταδιακή ανάπτυξη της παραλίας της κατεχόμενης πόλης της Αμμοχώστου. Μια τέτοια εξέλιξη ουσιαστικά θα είναι η ταφόπλακα σε ενδεχόμενη επιστροφή της κλειστής περιοχής στους νόμιμους κατοίκους της.

Η ΕΔΕΚ έχει εγκαίρως ξεκαθαρίσει τη θέση της για το άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας και την ίδια στιγμή έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς μπορούν να περιοριστούν τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού που ήδη παρατηρούνται.

Περισσότερα για την εκδήλωση εδώ:

Λευκωσία, 17 Ιουλίου 2018

Περισσότερα για την εκδήλωση εδώ: https://bit.ly/2zDSi9Q

Συνεργατισμός

Του Δώρου Θεοδώρου

πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης κια

Δημόσιας Τάξης

2.7.2018

Μια από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις της Κυπριακής κοινωνίας, με ιστορία ενός αιώνα, απεβίωσε “επισήμως” αυτές τις μέρες.

Επισήμως διότι κλινικά νεκρός ήταν ήδη από το 2013.

Πάνω από το νεκρό σώμα αυτής της τεράστιας κοινωνικής κατάκτησης χύνονται δάκρυα, καυτά από τον αγνό λαό που θρηνεί ένα διαχρονικό οικονομικό στήριγμα του, και κροκοδείλια από εκείνους που τον οδήγησαν σ΄ αυτό το τέλος είτε από τη δική τους κακοδιαχείριση, είτε από τις ιδεοληψίες τους.

Ερίζουν πάνω από το νεκρό σώμα του Συνεργατισμού οι χύνοντες κροκοδείλια δάκρυα για το ποιος φταίει γι΄ αυτό το θλιβερό τέλος.

Και φυσικά όπως γίνεται συνήθως ο ένας τα ρίχνει στον άλλο.

Ποια είναι όμως η αλήθεια;

Δυστυχώς είναι αδυσώπητη και για τους δυο: Οι μεν διέλυσαν τον Συνεργατισμό με την κακοδιαχείριση, την ανεξέλεγκτη διασπάθιση και τη σκόπιμη λεηλασία, και οι δε έκτισαν επί των ερειπίων το δικό τους νεοφιλελεύθερο μοντέλο που πάντα πρέσβευαν και πάντα διακήρυσσαν.

Το αν φταίνε οι μεν περισσότερο από τους δε μικρή σημασία έχει. Αυτό που μετρά είναι ότι και οι μεν και οι δε έπαιξαν το δικό τους ρόλο στην καταστροφή του Συνεργατισμού.

Βασική αιτία, βασικός λόγος, που οι πρώτοι “κατάφεραν” να διαλύσουν το συνεργατισμό ήταν η έλλειψη ελέγχου.

Τόσο πραγματικού λογιστικού ελέγχου όσο κυρίως και πολιτικού ελέγχου.

Σ΄ ότι αφορά τον πραγματικό λογιστικό έλεγχο αρμόδια υπηρεσία ήταν η ελεγκτική υπηρεσία του συνεργατισμού, η οποία διοριζόταν από το Υπουργικό Συμβούλιο μέσα από λίστα που υπέβαλλε η Συνεργατική Ομοσπονδία, λαμβάνοντας υπόψη τη δομή του Συνεργατικού Κινήματος, τη σχέση και την αλληλεξάρτηση των διαφόρων επιπέδων, λογικό είναι να συμπεράνει κανείς ότι το προσωπικό της υπηρεσίας αυτής επιλεγόταν (άμεσα ή έμμεσα) ύστερα από συνεννόηση της Κ.Σ.Τ. με τα μεγάλα τουλάχιστον συνεργατικά ιδρύματα. Κατά κάποιον τρόπο δηλαδή υπήρχε μια κάποια σχέση “εξάρτησης” από αυτά.

Παρ΄ όλο τούτο στα μισά της δεκαετίας του 1990, περί το 1995-1996 ήρθε στη Βουλή πρόταση νόμου από το ΑΚΕΛ για να δοθεί δικαίωμα στους μεγάλους συνεργατικούς οργανισμούς να διεξάγουν μόνοι τους, με το διορισμό δικού τους ελεγκτή, τον έλεγχο των πεπραγμένων τους και να απαλλαγούν από τον έλεγχο της ελεγκτικής υπηρεσίας του Συνεργατισμού.

Προφανώς υπήρχαν μέσα στην ελεγκτική υπηρεσία στελέχη που δεν ήταν τόσο πρόθυμα να πειθαρχήσουν στις υποδείξεις. Αυτά για τον πραγματικό λογιστικό έλεγχο.

Σ΄ ότι αφορά τον πολιτικό έλεγχο.

Είναι γνωστό ότι οι εκλογές των επιτροπειών των διαφόρων συνεργατικών ιδρυμάτων διεξήγοντο με βάση το πλειοψηφικό σύστημα. Το αποτέλεσμα λοιπόν ήταν πάντα ανάλογο: Όποιο κόμμα είχε την πλειοψηφία σ΄ ένα Συνεργατικό Ίδρυμα εξέλεγε όλους τους δικούς του υποψήφιους χωρίς να συμμετέχει έστω και ένας άλλου κόμματος. Έτσι τα συνεργατικά ήταν κομματικοποιημένα σχεδόν όλα. Άλλα ελεγχόντουσαν από το ΑΚΕΛ, άλλα από το ΔΗΚΟ, κι άλλα από τον ΔΗΣΥ.

Να μην ξεχνούμε δε ότι η κάθε Συνεργατική ήταν ανεξάρτητος οργανισμός. Υπό τις περιστάσεις δε και εντελώς ανεξέλεγκτος. Αυτή λοιπόν η παντελής έλλειψη ουσιαστικού ελέγχου, πολιτικού και λογιστικού έφερε την αυθαιρεσία, την κακοδιαχείριση, τη σπατάλη, την ευνοιοκρατία και προ πάντων μετέτρεψε τις συνεργατικές σε όργανα κομματικής επιβολής και εξαναγκασμού. Αυτή η μεγάλη κοινωνική κατάκτηση άρχισε να μετατρέπεται σε εργαλείο κοινωνικού εκμαυλισμού. Και ταυτόχρονα να φέρνει μαζί της και το σπέρμα της αυτοκαταστροφής.

Εν έτει 1997 η ΕΔΕΚ υπόβαλε στη Βουλή πρόταση νόμου που σκόπευε να προλάβει την κατρακύλα του συνεργατισμού και τον εξελισσόμενο κοινωνικό εκμαυλισμό, με την οποία, απλά, ζητούσε την αντικατάσταση του πλειοψηφικού εκλογικού συστήματος στο Συνεργατισμό με την απλή αναλογική.

Η Βουλή, η πλειοψηφία, ανέβαλλε τη συζήτηση του θέματος από εβδομάδα σε εβδομάδα και από χρόνο σε χρόνο ώσπου τελικά το 2000 εδέησε να συζητηθεί στην ολομέλεια.

Πρέπει να λεχθεί ότι ένα από τα μεγάλα κόμματα που ήταν αντίθετα με την αναλογική, προς πίστην του άλλαξε θέση και υποστήριξε την αλλαγή. Επίσης τάχθηκαν υπέρ εξ αρχής και οι  Ενωμένοι Δημοκράτες.

ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ, ιδιαίτερα το ΑΚΕΛ την πολέμησαν μέχρι τέλους και την καταψήφισαν. Το αποτέλεσμα 26 ψήφοι υπέρ και 26 κατά. Η πρόταση δεν πέρασε δυστυχώς. Αν περνούσε ίσως η κατάσταση να ήταν τώρα διαφορετική….

Και ο συνεργατισμός κρεμίστηκε σε ερείπια.

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη το 2013 τον κρατικοποίησε, κατάργησε τα χωριστά ιδρύματα, αρχικά τα περιόρισε σε 17 και τελικά τα ενοποίησε σε μια μόνο τράπεζα, στην οποία το κράτος κατείχε το 99% των μετοχών. Και εφάρμοσε το δικό του πρόγραμμα και όραμα για την οικονομία, το νεοφιλελεύθερο. Ιδιωτικοποιήσεις, αποκυπροποιήσεις, εύνοια στα εξωτερικά κεφάλαια, για προσέλκυση ξένων επενδύσεων, διάλυση των εργατικών σχέσεων και κατάργηση εργατικών κεκτημένων δεκαετιών, συρρίκνωση της μεσαίας τάξης μέχρι εξαλείψεως και δημιουργία άκρως ευνοϊκών συνθηκών για το κεφάλαιο.

Αν το ΑΚΕΛ που τώρα χύνει κροκοδείλια δάκρυα για τη διάλυση του Συνεργατισμού δεν εγνώριζε τόσο το οικονομικό ιδεολόγημα του ΔΗΣΥ, όσο και τις ήδη εκφρασθείσες σε πλείστες περιπτώσεις προθέσεις του για την οικονομία γενικά, θα μπορούσε να έχει μια κάποια δικαιολογία για την εκλογή Αναστασιάδη στην Προεδρία για δεύτερη πενταετία.

Το θέμα όμως είναι ότι τα γνώριζε πολύ καλά και παρ΄ όλον τούτο άνοιξε το δρόμο στον Αναστασιάδη.

Ας μη χύνουν τώρα κροκοδείλια δάκρυα.

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

 

Η Βουλή καλείται για ακόμη μια φορά σε συνθήκες τετελεσμένων γεγονότων να προσυπογράψει τον επίλογο μιας σημαντικής οικονομικής πτυχής με τεράστιες, όμως, κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις. Καλείται η Βουλή να αναλάβει την ευθύνη να δώσει λύση σε ένα θέμα που δεν είχε εμπλοκή, δεν είχε ενημέρωση, δεν κλήθηκε σε συζητήσεις για να δώσει προτάσεις.

Αυτό που βιώνουμε σήμερα δεν είναι στιγμιαίο γεγονός, είναι το αποκορύφωμα μιας πορείας που άρχισε με την κακοδιαχείριση του Συνεργατισμού πριν το 2013 και οδήγησε στην κρατικοποίηση του για να συζητάμε σήμερα την ιδιωτικοποίηση του και ενδεχομένως το ξεπούλημα του. Είναι ακόμα αποτέλεσμα:

  • της αδυναμίας της Διοίκησης του να αναδιοργανώσει, να ανασυγκροτήσει και να διοικήσει σωστά τη ΣΚΤ
  • της απουσίας εποπτικού ελέγχου από την Κεντρική Τράπεζα
  • της ανύπαρκτης πολιτικής καθοδήγησης στο Συνεργατισμό

Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου και η Κυβέρνηση ελέγχονται και για το γεγονός ότι δε διεκδίκησαν από τους ευρωπαϊκούς εποπτικούς μηχανισμούς παρεκκλίσεις και ελαστικότητα αντιμετώπισης του χρηματοπιστωτικού τομέα της Κύπρου.

Ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά η έρευνα θα καταλήξει, θα αποδώσει ευθύνες και θα υπάρξει τιμωρία και δε θα έχουμε επανάληψη με ό,τι έγινε με το Χρηματιστήριο, τις Κυπριακές αερογραμμές, την κρίση του 2013, κτλ. Όμως μέχρι τώρα δε διαπιστώσαμε να υπάρχει ευθιξία και παραιτήσεις.

Μπροστά στις δύο επιλογές δεν είχαμε τεκμηριωμένες εισηγήσεις για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, με την υιοθέτηση της μιας ή της άλλης λύσης. Υπήρξε μόνο κινδυνολογία. Ούτε και ακούσαμε όποια αξιόπιστη τρίτη επιλογή. Γι’ αυτό και επιλέγουμε με βάση τις άμεσες επιπτώσεις από τις επιλογές που έχουμε ενώπιον μας. Με υπευθυνότητα και εντιμότητα θα προσπαθήσουμε:

  • να διασφαλίσουμε τις καταθέσεις των πολιτών
  • να δημιουργήσουμε συνθήκες ομαλότητας στον τραπεζικό τομέα
  • να πράξουμε ό,τι είναι δυνατό για να αποφύγουμε δεύτερο μνημόνιο

Δεν παραγνωρίζουμε τον κίνδυνο που ενδεχόμενα ο φορολογούμενος πολίτης να επωμιστεί πρόσθετες οικονομικές επιπτώσεις.

Η θετική ψήφος στις εγγυήσεις δε δίνεται ούτε ως ανοχή για την κακοδιαχείριση ούτε και ως επικύρωση της πολιτικής της Κυβέρνησης. Είναι ψήφος στήριξης των πολιτών είτε ως καταθετών είτε φορολογούμενων.

Επιπρόσθετα, ανεξάρτητα από τη στήριξη που δίνουμε στις εγγυήσεις, απαιτείται:

  • η θέσπιση αυστηρού μηχανισμού ελέγχου της διαδικασίας διαχείρισης των εξυπηρετούμενων δανείων που θα αναλάβει η Ελληνική
  • η διασφάλιση των οικημάτων των ΣΠΕ στις κοινότητες ώστε να αξιοποιηθούν προς όφελος των κοινοτήτων και να μην πωληθούν
  • πρόσθετη προστασία των υπαλλήλων της ΣΚΤ

Τέλος, για τα νομοσχέδια της Κυβέρνησης σχετικά με την ενδυνάμωση του νομικού πλαισίου με σκοπό τη μείωση των ΜΕΔ, προσπάθεια μας είναι να προστατεύσουμε με τις τροπολογίες μας τους πολίτες από την αυθαιρεσία των τραπεζών.

 

Λευκωσία, 8 Ιουλίου 2018

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Η ΕΔΕΚ το τελευταίο χρονικό διάστημα κατέβαλε έντονες προσπάθειες ώστε τα κατατεθειμένα στη Βουλή νομοσχέδια και κυρίως το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις, του πλαισίου αφερεγγυότητας και της τιτλοποίησης δανείων από τις τράπεζες στους διαχειριστές, να βελτιωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο.

Οι προσπάθειες της ΕΔΕΚ στοχεύουν στο να βελτιωθούν τα νομοσχέδια:

1.  Προς όφελος των πολιτών και κυρίως αυτών που προέρχονται από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού που λόγω της οικονομικής κρίσης αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους λόγω μείωσης του οικογενειακού εισοδήματος.

2. Να παρέχουν πλήρη διαφάνεια και χρηστή διαχείριση.

3.Να μην υπάρχουν περιθώρια προστασίας των λεγόμενων στρατηγικών κακοπληρωτών.

Υπό το βάρος των νέων δεδομένων όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί μετά και τη συνάντηση του Προέδρου του κόμματος με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, το Πολιτικό Γραφείο της ΕΔΕΚ συγκαλείται αύριο εκτάκτως στις 13.30 (στα γραφεία της ΕΔΕΚ) για να τύχει πρόσθετης ενημέρωσης και ενδεχομένως λήψης νέων αποφάσεων.

Λευκωσία, 7 Ιουλίου 2018

ΠΡΟΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

Χρειάζεται να ληφθούν αυστηρά μέτρα όσον αφορά την εφαρμογή του κανονισμού της Πράσινης Γραμμής για να αποφευχθεί η λαθραία μεταφορά προϊόντων από την Τουρκία διά μέσου των κατεχομένων.

Επιβάλλεται να περιοριστεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός, να σταματήσει η επιδότηση της κατοχής από πλευράς των ελληνοκυπρίων και να προστατευτούν οι αγρότες και οι μικρομεσαίοι στις ελεύθερες περιοχές από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που δημιουργείται.

Την ίδια στιγμή καλούμε την Κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα του οδοφράγματος της Δερύνειας καθώς κάτι τέτοιο θα:

  • υποβοηθήσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των ελληνοκυπρίων αγροτών και μικροεπαγγελματιών,
  • θα διευκολύνει τη μετακίνηση τουριστών από τον Πρωταρά και την Αγία Νάπα στην κατεχόμενη Αμμόχωστο με τις ανάλογες επιπτώσεις στον τουρισμό των δύο περιοχών και τέλος,
  • θα συμβάλει στην ενδεχόμενη ανάπτυξη της κλειστής περιοχής της Αμμοχώστου και τον  εκμηδενισμό της οποιασδήποτε πιθανότητας για την επιστροφή της στους νόμιμους κατοίκους της.

 

Λευκωσία, 6 Ιουλίου 2018

 

ΕΔΕΚ ΓΡΟΘΙΑ

Οι βουλευτές της ΕΔΕΚ, ανάλογα με τις εξελίξεις που θα προκύψουν μέχρι την Κυριακή, να λειτουργήσουν όπως οι ίδιοι κρίνουν ορθό, με βασικό γνώμονα τη διασφάλιση της προστασίας των καταθετών, των φορολογουμένων πολιτών αλλά και του ευρύτερου συμφέροντος της οικονομίας της πατρίδας μας

Πραγματοποιήθηκε σήμερα έκτακτη συνεδρία του διευρυμένου Πολιτικού Γραφείου της ΕΔΕΚ για να εξετάσει τη στάση που θα πρέπει να τηρήσει το κόμμα κατά τη ψήφιση του νομοσχεδίου παραχώρησης κρατικών εγγυήσεων στην Ελληνική Τράπεζα ύψους 2,6 δισ. ευρώ και των νομοσχεδίων για ενδυνάμωση του νομικού πλαισίου, με στόχο τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Πρόεδρος του Κόμματος ενημέρωσε τα μέλη για τα μέχρι σήμερα δεδομένα που αφορούν τα πιο πάνω νομοσχέδια καθώς επίσης και για τις τροπολογίες που έχει προτείνει η ΕΔΕΚ.

Στη συνέχεια κατατέθηκαν προς τους βουλευτές του κόμματος οι απόψεις και εισηγήσεις των μελών του διευρυμένου Πολιτικού Γραφείου της ΕΔΕΚ.

Μετά από εποικοδομητική συζήτηση και χρήσιμη ανταλλαγή απόψεων, τα μέλη εξουσιοδότησαν τους βουλευτές του κόμματος, ανάλογα με τις εξελίξεις που θα προκύψουν μέχρι την Κυριακή, να χειριστούν τα συγκεκριμένα ζητήματα όπως οι ίδιοι κρίνουν ορθό, με βασικό γνώμονα τη διασφάλιση της προστασίας των καταθετών, των φορολογουμένων πολιτών αλλά και του ευρύτερου συμφέροντος της οικονομίας της πατρίδας μας.

Λευκωσία,  5 Ιουλίου 2018

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος

Θα πρέπει να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος ώστε αυτή η συζήτηση και η ολοκλήρωση της να γίνει κατά τρόπο αποδοτικό και εποικοδομητικό

«Τα νομοσχέδια που συζητούνται στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, τόσο το νομοσχέδιο που αφορά την παροχή εγγυήσεων αλλά και όλα τα υπόλοιπα, προϋποθέτουν λεπτομερή, σε βάθος μελέτη και κυρίως τεχνοκρατική υποστήριξη. Γι’ αυτό εκτιμούμε ότι η συζήτηση και η ψήφιση με συνοπτικές διαδικασίες πιθανόν να οδηγήσει σε λάθη, στη συμπερίληψη αρνητικών ενδεχομένως προνοιών που στη συνέχεια θα δημιουργήσουν πρόσθετα προβλήματα και το κόστος θα το πληρώσει και πάλι ο φορολογούμενος πολίτης.

Γι’ αυτό θα πρέπει να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος ώστε αυτή η συζήτηση και η ολοκλήρωση της να γίνει κατά τρόπο αποδοτικό και εποικοδομητικό. Το τονίσαμε πάρα πολλές φορές. Σε ετεροβαρή νομοσχέδια το κόστος δεν το πληρώνει αυτός που είναι ισχυρός αλλά αυτός που είναι ανίσχυρος. Σε αυτή την περίπτωση ισχυρός είναι ο χρηματοπιστωτικός τομέας  και ανίσχυρος είναι ο πολίτης τον οποίο πρέπει να διασφαλίσουμε. Χωρίς βέβαια αυτή η διασφάλιση να δημιουργεί οποιαδήποτε προβλήματα στη λειτουργία του χρηματοοικονομικού τομέα».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τα ενδεχόμενα προβλήματα που δημιουργεί η καθυστέρηση της απόφασης της Βουλής, ο κ. Σιζόπουλος απάντησε:

«Το σχέδιο για τις εγγυήσεις μπορεί να συζητηθεί και να ψηφιστεί την Παρασκευή. Θα πρέπει να πούμε πως οι εκροές από τη Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα είναι αποτέλεσμα των πρόχειρων, των λανθασμένων και απαράδεκτων τοποθετήσεων που έγιναν δημόσια  από την πλευρά των εκπροσώπων της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου που μέχρι στιγμής έχουμε διαπιστώσει να μην έχουν αναλάβει καμία ευθύνη και να μην έχουν επιδείξει καμία ευαισθησία. Έπρεπε να το είχαν πράξει με παραιτήσεις. Κάτι που δεν έγινε.

Γιατί πέραν όλων των υπολοίπων, η Κεντρική Τράπεζα είχε και την ευθύνη του ελέγχου της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και φαίνεται ότι ουδέν έπραξε προς την κατεύθυνση αυτή. Και να υπενθυμίσω ότι τον Δεκέμβριο του 2015 όταν η ΕΔΕΚ ζητούσε την ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου από την Κεντρική και της υπόδειξης της προοπτικής του Συνεργατισμού, τι ενέργειες πρέπει να γίνουν για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του, δεν έγινε απολύτως τίποτα.

Και η Βουλή, ξαφνικά, ενώ δεν είχαμε καμία ενημέρωση, δεν είχαμε καμία εμπλοκή στην όλη διαδικασία, καλούμαστε σήμερα να λάβουμε την ευθύνη για τόσο σοβαρές αποφάσεις. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ πέρα από την επίδειξη της απαραίτητης πολιτικής ωριμότητας για τη διασφάλιση του καλώς νοουμένου συμφέροντος του κυπριακού κράτους και των πολιτών, πάντα καταθέταμε προτάσεις οι οποίες όμως δεν ακολουθήθηκαν. Εάν τις ακολουθούσαν δεν θα φτάναμε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα».

 

Λευκωσία, 4 Ιουλίου 2018

 

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Εκτιμούμε ως θετική κίνηση την παραίτηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και ευχόμαστε ότι τα άτομα αυτά δεν θα αξιοποιηθούν στο Φορέα Διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Την ίδια στιγμή εκτιμούμε ότι είναι επιβεβλημένη και η παραίτηση του κλιμακίου της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου που είχε την ευθύνη του εποπτικού ελέγχου της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας.

Τέλος, καλούμε την κυβέρνηση να εξετάσει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος το ενδεχόμενο η εγγύηση των 2,6 δισ. να παραχωρηθεί από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί εποπτικοί μηχανισμοί στην ουσία υποχρεώνουν την κυπριακή κυβέρνηση να παραχωρήσει την Συνεργατική μόνο στην Ελληνική Τράπεζα, αποκλείοντας στην ουσία οποιονδήποτε άλλον ενδιαφερόμενο.

 

Λευκωσία, 3 Ιουλίου 2018

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΔΕΚ Μ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ 01-07-2018

Ερώτηση: – Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό στο Κυπριακό μετά τις τουρκικές εκλογές; Συμμερίζεστε την άποψη ότι θα υπάρξει νέα πρωτοβουλία;

Απάντηση:  Είναι αυταπάτη κάποιος να πιστεύει ότι μετά την επανεκλογή του κ. Ερντογάν υπάρχει πιθανότητα θετικής αλλαγής της στάσης της Τουρκίας αναφορικά με το Κυπριακό, αλλά και τα Ελλαδο-Τουρκικά. Όποιος με προσοχή μελετήσει την τουρκική πολιτική από τη δεκαετία του 1950 που διαμορφώθηκε και άρχισε η σταδιακή υλοποίησή της, θα διαπιστώσει μια ιδιαίτερη συνέπεια ανεξάρτητα εάν κυβερνούσαν πολιτικοί ή στρατιωτικοί. Η μόνη ενδεχομένως διαφοροποίηση αφορά στις λεκτικές διατυπώσεις και τον τρόπο έκφρασης. Νέα πρωτοβουλία θα υπάρξει. Όμως το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Έχει ιδιαίτερη σημασία τι θα περιλαμβάνει. Θα είναι όντως νέα διαδικασία ή μία διαδικασία από τα παλιά; Από την πλευρά της η ΕΔΕΚ εκτιμούμε ότι θα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη αυτό που δυστυχώς υποστηρίζεται και από κάποιες πολιτικές δυνάμεις, η συνέχιση της διαδικασίας στη βάση του πλαισίου του ΓΓ του ΟΗΕ και η υπογραφή «ενδιάμεσης στρατηγικής συμφωνίας». Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι ιδιαίτερα αρνητική για την Κυπριακή Δημοκρατία. Εάν δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία λύσης αυτό θα διευκολύνει την Τουρκία να προχωρήσει σε ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην κατεχόμενη Κύπρο. Επιπρόσθετα αναιρεί και τη συμφωνημένη αρχή ότι «δεν ισχύει τίποτα εάν δεν συμφωνηθούν όλα».

Ερ: Το τελευταίο διάστημα αποτελεί θέμα αντιπαράθεσης τα περί συζήτησης περί δύο κρατών. Εσείς συμμερίζεστε την άποψη ότι γίνονται σκέψεις ή συζητήσεις στην ελληνοκυπριακή κοινότητα για λύση διχοτόμησης;

Απ: Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ο αρχικός στρατηγικός στόχος της Τουρκίας είναι η λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ) για να μπορεί να ελέγχει και να ποδηγετεί τη λειτουργία του κράτους με προοπτική την πλήρη ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Ως δεύτερο σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας υλοποίησής του είναι η νόμιμη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στις κατεχόμενες περιοχές. Η Τουρκία αξιοποιώντας τα λάθη, τις παραλείψεις και την απουσία ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής, προωθεί παράλληλα και τους δύο στόχους της. Δεν γνωρίζω και δεν έχω αποδεικτικά στοιχεία ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες να υποστηρίζουν αυτή την πολιτική, όμως σε πολλές περιπτώσεις προτάσεις που είτε κατατίθενται είτε υιοθετούνται συνεργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Τέτοιες προτάσεις είναι: η αποδοχή του γεωγραφικού πληθυσμού του λαού, η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας, η δημιουργία ενός νέου συνεταιριστικού κράτους (κοινό ανακοινωθέν Χριστόφια – Ταλάτ), η προέλευση της κυριαρχίας εξ ίσου από Ε/κύπριους και Τ/κύπριους (κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη – Έρογλου), η δυνατότητα τα συστατικά τμήματα του κράτους να συνάπτουν συμφωνίες με άλλα κράτη

Ερ: Η αλλαγή πλεύσης όσον αφορά στη βάση λύσης, την οποία προτάσσει η ΕΔΕΚ, σας κατηγορούν ότι οδηγεί στη διχοτόμηση…

Απ: Αντίθετα η πρόταση της ΕΔΕΚ απομακρύνει από αυτό το ενδεχόμενο ακόμα και στην περίπτωση που δεν θα οδηγήσει σε λύση, γιατί στηρίζεται στη δόμηση της διαδικασίας στην πραγματική υφή του Κυπριακού ως ενός διεθνούς προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης εισβολής και εθνοκάθαρσης. Η επίλυση λοιπόν της διεθνούς πτυχής στη βάση των αποφάσεων και του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ θα δώσει την ευκαιρία η διαπραγμάτευση της εσωτερικής πτυχής να γίνει σε ισότιμη και εξισορροπημένη βάση, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και η κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών. Σε περίπτωση αποτυχίας την αποκλειστική ευθύνη θα έχει η Τουρκία και αυτό θα την καταστήσει αδύνατη να προχωρήσει σε ανακήρυξη κράτους ή και σε προσάρτηση των κατεχομένων εδαφών. Όταν υπάρχει απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ που ζητά τη σύγκλειση Διεθνούς Διάσκεψης γιατί κάποιοι την παραγνωρίζουν και αποδέχονται 5μερή; Όταν η Γ.Σ. καθορίζει ότι στο πλαίσιο της λύσης πρέπει να αποχωρήσουν όλα τα κατοχικά στρατεύματα, γιατί κάποιοι αποδέχονται την παραμονή αριθμού τουρκικών στρατευμάτων; Η κατηγορία που εκτοξεύεται από τους γνωστούς κύκλους είναι γιατί αδυνατούν με πολιτικά επιχειρήματα να αντιμετωπίσουν τις θέσεις της ΕΔΕΚ. Κρύβονται πίσω από κινδυνολογίες και δηκολαβισμούς. Αποκρύβουν ακόμα από τον λαό ότι η μέχρι σήμερα τακτική τους είναι που έφερε την κατάσταση ένα βήμα πριν από τη νομιμοποίηση της διχοτόμησης.

Ερ: Από το φθινόπωρο θα έχουμε και τη συνέχιση του ενεργειακού προγράμματος στην Κυπριακή ΑΟΖ. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει κάποια κίνηση από πλευράς Τουρκίας; Και πώς διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Απ: Εάν θα υπάρξει στρατιωτική παρεμπόδιση από την πλευρά της Τουρκίας είναι κάτι που ενδέχεται αλλά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Εκτιμώ ότι θα επιχειρήσει να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας είτε με την έκδοση navtex, είτε με την εγκατάσταση του γεωτρύπανού της σε κάποιο από τα οικόπεδα της ΑΟΖ, πιθανόν το 3. Φυσικά για τον βαθμό εμπλοκής της θα συνυπολογίσει και τη στάση την οποία θα τηρήσουν οι κυβερνήσεις των χωρών των αδειοδοτημένων για τις έρευνες εταιρειών. Η διαχείριση δεν είναι εύκολη και όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα σημειώσαμε τόσο δημόσια όσο και στο Εθνικό Συμβούλιο, αυτή πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη, διαβαθμισμένη και να επικεντρωθεί σε δύο άξονες. Ο ένας πρέπει να είναι ο πολιτικοδιπλωματικός με συγκεκριμένες δράσεις εντός της ΕΕ αλλά και των ΗΕ και ο δεύτερος η περαιτέρω αναβάθμιση των συμφωνιών με τις γειτονικές χώρες ώστε αυτές να επεκταθούν και στους τομείς της εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου (φ.Α.) και της γεωστρατηγικής συνεργασίας.

Ερ: Είναι και η έλευση του «Πορθητή» στην κυπριακή ΑΟΖ… Σε μια τέτοια περίπτωση πώς αντιδρούμε;

Απ: Είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο και πρέπει να αντιμετωπισθεί στο πλαίσιο που ανέφερα παραπάνω, γιατί αποτελεί μέρος της τουρκικής τακτικής.

Ερ: Ασκήσατε έντονη κριτική στο θέμα του Συνεργατισμού. Τι ήταν αυτό που έπρεπε να γίνει;

Απ: Ο ελλιπής εποπτικός έλεγχος πριν από το 2012 συνέβαλε στην κακοδιαχείριση και τη δημιουργία προβλημάτων στη βιωσιμότητα του Συνεργατικού Κινήματος. Φυσικά η διαπίστωση αυτή δεν γίνεται εκ των υστέρων. Θα υπενθυμίσω ότι σε θέμα που ενέγραψα στη Βουλή και συζητήθηκε στις 20 και 27 Νοεμβρίου 2008 είχαμε προβλέψει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τον ασύδοτο τρόπο λειτουργίας του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος. Δυστυχώς όμως κανένας υπεύθυνος δεν τα έλαβε υπόψη του. Ο τρόπος λειτουργίας του βόλευε πολλούς. Το 2013 όταν προέκυψε η ανάγκη κάλυψης των κεφαλαιουχικών αναγκών είχα προτείνει αντί για κρατικοποίηση το 1,5 δισ. να δοθεί για εξαγορά αντίστοιχου ποσού Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) τα οποία να δοθούν στην Οργανισμό Ανάπτυξης Γης και να τα διαχειριστεί στη βάση κοινωνικών κριτηρίων, με ταυτόχρονη ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου. Μετά από 5 χρόνια κρατικοποιημένης λειτουργίας καθίσταται αναγκαία η ιδιωτικοποίηση και το κράτος έχει συνεισφέρει άλλα 2,5 δισ. ευρώ για να παραδοθεί το «κερδοφόρο τμήμα» σε άλλη ιδιωτική τράπεζα που ουσιαστικά ελέγχεται από ξένα κεφάλαια. Μάλιστα η κυβέρνηση ανέλαβε δέσμευση ύψους 2,6 δισ. ευρώ ως εγγύηση σε περίπτωση που τα εξυπηρετούμενα δάνεια που ανέλαβε ο αγοραστής προκαλέσουν ζημιά να την καλύψει. Πρόκειται για μια «Λεόντειο Συμφωνία». Τα τελευταία 6 χρόνια ο φορολογούμενος πολίτης λόγω λανθασμένων και επιζήμιων πολιτικών αποφάσεων κλήθηκε να καταβάλει με διάφορους τρόπους πέραν των 20 δισ. ευρώ για να στηρίξει τον χρηματοπιστωτικό τομέα, ο οποίος στη συνέχεια για χάριν του ιδιωτικού κέρδους θα του εκποιήσει και την περιουσία του. Αυτά αποτελούν κυπριακή παγκόσμια αρνητική πρωτοπορία.

Ερ: Ο Γενικός Εισαγγελέας ανακοίνωσε τον διορισμό Ερευνητικής Επιτροπής για διερεύνηση στον Συνεργατισμό. Η Κυβέρνηση ζητά τη διεξαγωγή έρευνας και για πριν και για μετά το 2013. Ποια η άποψή σας;

Απ: Οπωσδήποτε η έρευνα πρέπει να επεκταθεί και πριν από το 2013. Όμως είμαστε υποχρεωμένοι και αυτή την εξαγγελία να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη επιφύλαξη. Η εμπειρία από το παρελθόν δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την έκβασή της. Τιμωρήθηκε οποιοσδήποτε για το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, των Κυπριακών Αερογραμμών, της οικονομικής κρίσης; Φυσικά όχι. Απονεμήθηκαν σε οποιονδήποτε ή ανέλαβε οποιοσδήποτε πολιτικές ευθύνες για τα παραπάνω; Φυσικά όχι.

Ερ: Ο κόσμος ανησυχεί. Φοβάται για νέες αρνητικές εξελίξεις. Ποια μέτρα θεωρείτε ότι πρέπει να ληφθούν από πλευράς κράτους;

Απ: Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί. Η Κυβέρνηση επέδειξε ατολμία και έλλειψη διορατικότητας αλλά και διεκδίκησης ειδικής μεταχείρισης από τους Ευρωπαϊκούς Εποπτικούς Μηχανισμούς. Δεν είναι δυνατό να έχουν τις ίδιες απαιτήσεις από τον κυπριακό χρηματοπιστωτικό τομέα όπως από τους αντίστοιχους των άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όταν και η Ε.Ε. έχει τεράστιες ευθύνες για την οικονομική κρίση στην Κύπρο, αλλά και του τραπεζικού τομέα. Πώς αντιμετώπισαν τις περιπτώσεις της Ελλάδας, της Ισπανίας ή της Ιταλίας και πώς αντιμετώπισαν την Κύπρο;

Ερ: Εκκρεμούν και σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Τόσο σε σχέση με τα ΜΕΔ, τις εκποιήσεις, αλλά και γενικότερα. Ποια θα είναι η στάση της ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ όπως έπραξε και στο παρελθόν θα συμπεριφερθεί υπεύθυνα και όχι δημαγωγικά. Δεν έχει λόγους να συγκαλύψει ή να δικαιολογήσει ευθύνες που της αναλογούν όπως ενδεχομένως κάποιοι άλλοι. Βασικό κριτήριο των επιλογών της θα είναι η διασφάλιση των καλώς νοούμενων συμφερόντων των αδύναμων πολιτών από την ασυδοσία την οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει επιδείξει ο τραπεζικός τομέας με την ανοχή δυστυχώς της πολιτείας. Δεν είναι δυνατόν το κούρεμα του 2013 να περιελάμβανε και την αφερεγγυότητα των εγγυητών, αλλά οι εγγυητές όχι μόνο δεν έχουν απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις τους αλλά να κυνηγιούνται. Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία δανειοδότησης να αλλοιώνεται πάντοτε σε βάρος του δανειολήπτη για να εξυπηρετηθεί η τράπεζα ή να πωλείται το δάνειό του σε άλλο διαχειριστή χωρίς τη συγκατάθεσή του και την ίδια στιγμή να μην του δίνεται η δυνατότητα να το αγοράσει στην τιμή που η τράπεζα θα το πωλήσει. Αυτές δεν είναι διαδικασίες αλλά ούτε και πλαίσιο προστασίας του πολίτη. Είναι σύστημα ασυδοσίας των τραπεζών σε βάρος των πολιτών.

Ερ: Πού βρίσκονται οι διεργασίες για τις ευρωεκλογές;

Απ: Από την πλευρά της ΕΔΕΚ βρίσκονται στο αρχικό στάδιο διερεύνησης προθέσεων, αλλά και σχεδιασμού. Όπως θα έχετε αντιληφθεί από το πρόσφατο παρελθόν, η ΕΔΕΚ ενδιαφέρεται η όποια συνεργασία να οικοδομηθεί σε στέρεα βάση και αξιοπιστία. Όπως δηλώνει και η λέξη συνεργασία, στόχος είναι η ενισχυμένη και αξιόπιστη συμπόρευση δυνάμεων και όχι απλά η συνύπαρξη. Εκτιμώ ότι το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από πολλές και λεπτές παραμέτρους.

Ερ: Κάποια εκ των συνεργαζομένων κομμάτων στις προεδρικές φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να συζητούν και με άλλες πολιτικές δυνάμεις, ενώ το ΔΗΚΟ φαίνεται να προκρίνει αυτόνομη κάθοδο. Μένει τελικά μόνη η ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ και με τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές έχει αποδείξει ότι διαθέτει αυτοπεποίθηση και μαχητικότητα. Αυτό δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε μια αλαζονική απομόνωση, αλλά και ούτε σε μια αρνητικά ετεροβαρή συνεργασία. Εκτιμώ ότι το σκηνικό θα ξεκαθαρίσει σύντομα. Από την πλευρά μας εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα με προσοχή και ψυχραιμία, επίσης διερευνούμε και τις επιλογές μας για τους υποψήφιους που θα απαρτίζουν το ψηφοδέλτιο, τόσο τους κομματικούς όσο και τις προσωπικότητες ευρείας αποδοχής.

Ερ: Αληθεύει ότι κάποια κόμματα θέλουν να υπάρχει εναλλαξιμότητα στη θητεία βουλευτών; Αν ναι, γιατί δεν το συζητάτε;

Απ: Είναι ένα από τα θέματα που χρήζουν διευκρίνησης και οπωσδήποτε αξιολόγησης. Πρέπει να σταθμισθούν τα θετικά και τα αρνητικά. Οι ευρωεκλογές για την ΕΔΕΚ δεν είναι μια απομονωμένη εκλογική διαδικασία όπως ενδεχομένως για άλλες πολιτικές δυνάμεις. Πέραν των προεκτάσεων που έχουν σε τοπικό επίπεδο, υπάρχουν και αυτές που σχετίζονται και με το ευρωπαϊκό, κυρίως με την αναγκαιότητα να υπάρχει κυπριακή σοσιαλιστική εκπροσώπηση στη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου.

Ερ: Φαίνεται ότι ούτε η συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο δεν λειτουργεί απόλυτα μεταξύ των συνεργαζόμενων κομμάτων στις προεδρικές εκλογές…

Απ: Δεν είχαμε αυταπάτες όταν στις 9 περασμένου Μαρτίου τα κόμματα που συνεργαστήκαμε στις προεδρικές εκλογές αποφασίζαμε να προχωρήσουμε και σε κοινοβουλευτική συνεργασία, ότι αυτή από την αρχή θα εκφραζόταν στο 100% των δυνατοτήτων.  Άλλο η εκλογική συνεργασία στη βάση ενός προσυμφωνημένου προγράμματος και άλλο η κοινοβουλευτική συνεργασία. Είμαστε κόμματα με διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας και σε πολλά θέματα και με διαφορετικές θέσεις. Έχουν γίνει θετικά βήματα, όμως απαιτείται χρόνος περαιτέρω ομοιογενοποίησης και οπωσδήποτε υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης. Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να καταβάλλει ειλικρινείς προσπάθειες χωρίς υστεροβουλία και σκοπιμότητα προς αυτή την κατεύθυνση.

 

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΕΚΠΟΙΗΣΕΙΣ

Η ΕΔΕΚ δηλώνει παρούσα και στηρίζει την εκδήλωση διαμαρτυρίας για το ξεπούλημα του Συνεργατισμού που διοργανώνεται σήμερα από το Κίνημα κατά των Εκποιήσεων.

Θυμίζουμε πως η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κοινοβουλευτικό κόμμα το οποίο καταψήφισε το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις στις 6 Σεπτεμβρίου το 2014.

 

Λευκωσία, 30 Ιουνίου 2018