ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΡΕΥΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Με αφορμή τη δημοσιοποίηση του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε το 2015 και 2016 για τις έρευνες της νομικής υπηρεσίας για το σκάνδαλο της οικονομικής κατάρρευσης, σημειώνουμε πως αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που υπάρχουν και που έχει να αντιμετωπίσει η νομική υπηρεσία γύρω από το σκάνδαλο αυτό.

Παρόλα αυτά τίθενται συγκεκριμένα ερωτήματα:

  • Τι ενέργειες έγιναν μέχρι στιγμής για να προωθηθεί η έρευνα σχετικά με την κατάρρευση της Λαϊκής Τράπεζας;
  • Την εβδομάδα που ήταν κλειστά τα υποκαταστήματα των τραπεζών, συνιστούσε ή όχι αδίκημα η είσοδος εντός αυτών (κυρίως στα κτίρια διοικήσεων) υψηλόβαθμων στελεχών των τραπεζών; Τι είδους εργασίες αυτά διεκπεραίωναν;
  • Επιβεβαιώνεται ή όχι από την Γενική Εισαγγελία ή από την Κεντρική Τράπεζα ότι κατά την κλειστή περίοδο υπήρξε μεταφορά καταθέσεων στο εξωτερικό;

Λευκωσία, 18 Ιανουαρίου 2018

χριστοφιας αναστασιαδης

Η ΕΔΕΚ σε ανακοίνωση της στις 10/01/2018 παρέθεσε στοιχεία τα οποία τεκμηριώνουν ότι το πρώτο κούρεμα ήταν παράνομο, αφού σύμφωνα με οδηγία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας απαγορευόταν η απομείωση καταθέσεων κάτω των 100,000 ευρώ.

Παρόλο που αυτό ήταν εν γνώσει των κυπριακών αρχών η Κυβέρνηση Αναστασιάδη προχώρησε και κατέθεσε αυτή την πρόταση. Η πρόταση είχε προσυμφωνηθεί από την κυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια, στοιχείο το οποίο καθιστά και τις δύο κυβερνήσεις συνυπεύθυνες για το τελικό αποτέλεσμα.

Σήμερα παραθέτουμε απόσπασμα από το προσχέδιο του μνημονίου συναντίληψης ανάμεσα στην κυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια και στον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) τον Νοέμβριο του 2012. Συγκεκριμένα, αναφέρεται:

” Ο στόχος για το έλλειμμα του 2013 μπορεί να αναθεωρηθεί για να ληφθεί υπόψη η ενδεχόμενη αποζημίωση των ζημιών των συνταξιοδοτικών ταμείων από καταθέσεις στη Λαϊκή Τράπεζα που δεν καλύπτονται από το σύστημα εγγύησης καταθέσεων” (“The 2013 deficit target may be revised to take into account the potential compensation of pension funds’ losses on deposits in Cyprus Popular Bank not covered by deposit guarantee scheme”, https://www.scribd.com/document/133362673/Draft-troika-memorandum-for-Cyprus )

Από το πιο πάνω αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση Χριστόφια:

  • γνώριζε για το κούρεμα της Λαϊκής
  • συμφώνησε σε αυτό γι’ αυτό και το νομοσχέδιο για το κούρεμα που ψηφίστηκε στις 22/03/2013 είχε ετοιμαστεί και σταλεί από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Βάσο Σιαρλή στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για γνωμάτευση στις 13/01/2013.

Υπενθυμίζουμε ότι με βάση το προσχέδιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας τα ταμεία Προνοίας των Υπαλλήλων θα έπρεπε να είχαν εξαιρεθεί από το κούρεμα. Αυτό είναι κάτι που ούτε η κυβέρνηση Χριστόφια αλλά ούτε η κυβέρνηση Αναστασιάδη διεκδίκησαν.

Υπουργός της τότε κυβέρνησης ήταν ο κ Σταύρος Μαλάς, υποψήφιος σήμερα για την προεδρία της Δημοκρατίας ο οποίος ουσιαστικά συναίνεσε σε αυτήν την πρόταση καθιστώντας τον εαυτό του συνυπεύθυνο όπως είναι και ο κ. Αναστασιάδης. Μέχρι στιγμής δημόσια δεν έχει δικαιολογήσει αυτή τη στάση όπως και για άλλες επιζήμιες αποφάσεις για τον κύπριο φορολογούμενο πολίτη και την κυπριακή οικονομία τις οποίες έλαβε η κυβέρνηση Χριστόφια από τον Ιούλιο του 2011 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2013.

 

Λευκωσία, 16 Ιανουαρίου 2018

Άντρος Κυπριανού - Αβέρωφ Νεοφύτου

O κ. Αναστασιάδης τρείς μέρες μετά και ακόμη δεν έχει προβεί σε σχολιασμό της δήλωσης του Γερούν Ντάισελμπλουμ. Αυτό επιβεβαιώνει τα όσα με τεκμηριώσαμε στοιχεία ως ΕΔΕΚ αναδείξαμε σε ανακοίνωσή μας στις 10 Ιανουαρίου 2018. Ότι δηλαδή το κούρεμα καταθέσεων που έγινε τον Μάρτιο του 2013 στην Κύπρο ήταν γνωστό και συμφωνημένο τόσο από την κυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια όσο και από την κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη.

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη επέλεξε να φέρει στη Βουλή μια πρόταση για οριζόντιο κούρεμα στις 19/03/2013 επί του συνόλου των καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα της Κύπρου, συμπεριλαμβανομένων και των καταθέσεων κάτω των 100,000 ευρώ, προκειμένου να μπορέσει να δικαιολογήσει το κούρεμα των δυο μεγάλων κυπριακών τραπεζών που είχε ήδη συμφωνηθεί ενώ:

α) γνώριζε τη θέση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας με επιστολή προς του Υπουργείο Οικονομικλων την 1/02/2013 για άρνηση σε περίπτωση κουρέματος των εγγυημένων καταθέσεων κάτω των 100,000 ευρώ, θέση που στην ουσία υιοθετούσε το προσχέδιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας που είχε κυκλοφορήσει από τις 06/06/2012 και εξαιρούσε στην περίπτωση διάσωσης με ίδια μέσα τις εγγυημένες καταθέσεις καθώς και τα Ταμεία Προνοίας.

β) στις 16/03/2013 έγινε τηλεδιάσκεψη των Υπουργών Οικονομικών των χωρών της Ευρωζώνης με την οποία ανακλήθηκε η πρόταση που είχε συμφωνηθεί στο EuroGroup μετά από την εισήγηση των Κυπριακών αρχών στις 15/03/2013 για οριζόντιο κούρεμα επί του συνόλου των καταθέσεων και καλούσαν τις Κυπριακές αρχές να καταθέσουν εναλλακτικές προτάσεις με τις οποίες θα συγκεντρωνόταν το ίδιο ποσό (δήλωση Draghi https://www.youtube.com/watch?v=S7sRGcDn8kk )

γ) στις 18/03/2013 εκδόθηκε ανακοίνωση του Προέδρου του EuroGroup που ξεκαθάριζε ότι είναι της άποψης ότι καταθέσεις κάτω των 100,000 θα πρέπει να διασφαλιστούν και θα ανέμενε από την Κυβέρνηση Αναστασιάδη εναλλακτικές προτάσεις (που ως γνωστό δεν κατατέθηκαν ποτέ), http:/www.consillium.europa.eu/media/24035/136246.pdf .

δ) με το ίδιο περιεχόμενο, ανακοίνωση εκδόθηκε επίσης και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 20/03/2013.

Σήμερα επιχειρείται συγκάλυψη τόσο από την ηγεσία του ΑΚΕΛ στην ηγεσία του ΔΗΣΥ και αντίστροφα για το θέμα του κουρέματος με σκοπό να αποκρύψουν τις ευθύνες που τους βαραίνουν καθώς η κυβέρνηση του Δημήτρη Χριστόφια ήταν αυτή που ετοίμασε το νομοσχέδιο “περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων” σε σχέση με το κούρεμα που ψηφίστηκε στις 22/03/2013 από τον Ιανουάριο του 2013 και το απέστειλε στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για γνωμάτευση.

Την επιστολή αυτή την κατέθεσε ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Αναστασιάδη στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής στις 24/02/2015 όταν οι ηγεσίες ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ επέρριπταν ευθύνες ο ένας στον άλλο σε σχέση με το κούρεμα.

Τώρα ενόψει εκλογών, για να αποπροσανατολίσουν από τις δικές τους ευθύνες, ομογνωμούν και επιρρίπτουν και οι δυο τις ευθύνες στον Νικόλα Παπαδόπουλο.

 

Λευκωσία, 15 Ιανουαρίου 2018

νταισεμπλουμ

Πολύ αργά θυμήθηκε να εκφράσει την μετάνοιά του ο απερχόμενος Πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ ο οποίος συνέβαλε στην καταστροφή της κυπριακής οικονομίας προκαλώντας τεράστιες επιπτώσεις στους πολίτες.

Η ειλικρίνειά του, έστω και την υστάτη, του ουσιαστικά διαψεύδει τους ισχυρισμούς του Προέδρου της Δημοκρατίας ο οποίος συστηματικά επιχείρησε να αποποιηθεί των ευθυνών του παραπληροφορώντας και παραπλανώντας το λαό.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα από τη δήλωση του Γερούν Ντάισελμπλουμ προκύπτει ότι:

  1. Αυτό το οποίο προτάθηκε ήταν bail in δηλαδή κούρεμα και όχι επιβολή τέλους όπως ισχυρίζεται ο Νίκος Αναστασιάδης.
  2. Ο λόγος που δεν κατάφερε ο Γερούν Ντάισελμπλουμ να πείσει την κοινή γνώμη για το το κούρεμα κάτω των 100 χιλιάδων ευρώ οφείλεται στο ότι υπάρχει ευρωπαϊκή νομοθεσία που προστατεύει ρητώς τις καταθέσεις κάτω των 100 χιλιάδων.

Θυμίζουμε πως στο υπόμνημα που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 20 Μαρτίου 2013 αναφέρεται πως σε επικοινωνία που είχε η Επιτροπή με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας του πρότεινε να αποφύγει το κούρεμα κάτω των 100 χιλιάδων και τον καλούσε να συζητήσει μαζί τους ένα εναλλακτικό σενάριο το οποίο να εξασφαλίζει το συγκεκριμένο ποσό. Σύμφωνα πάντα με το υπόμνημα, οι κυπριακές αρχές αρνήθηκαν να συζητήσουν ένα τέτοιο εναλλακτικό σενάριο.

Είναι προφανές πως στην ουσία ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επέμενε στο κούρεμα για τους δικούς του λόγους.

 

Λευκωσία, 13 Ιανουαρίου 2018

νταισεμπλουμ

Από τα όσα δήλωσε στους Financial Times ο απερχόμενος Πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ ξεχωρίζουν δύο σημαντικά στοιχεία:

1.     Το κούρεμα των καταθέσεων κάτω από τις 100 χιλιάδες δεν ήταν νόμιμο και δεν έπρεπε να γίνει.

2.     Η πρόταση του κουρέματος ήταν πρόταση της Κυπριακής Κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη.

Τα πιο πάνω αφήνουν για ακόμα μια φορά ανεπανόρθωτα εκτεθειμένο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους συνεργάτες του οι οποίοι συστηματικά προσπαθούν:

·         να αποσείσουν τις τεράστιες ευθύνες που έχουν για τα όσα δεινά επισώρευσαν στον κυπριακό λαό και στην κυπριακή οικονομία με το κούρεμα των καταθέσεων,

·         να μεταφέρουν τις ευθύνες για αυτή την κατάσταση σε τρίτους.

Πολύ αργά θυμήθηκε ο κ. Ντάισελμπλουμ να μετανιώσει για τη συμβολή του στην καταστροφή του τραπεζικού τομέα και της Κυπριακής οικονομίας.

Λευκωσία 12 Ιανουαρίου 2018

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΑΟΖ

Εδώ και αρκετό καιρό, ήδη από τις 29 Σεπτεμβρίου 2016, στη Νέα Στρατηγική για την Κυπριακή Δημοκρατία και τη Λύση του Κυπριακού που συνδιαμόρφωσαν οι Δυνάμεις που υποστηρίζουν την υποψηφιότητα του Νικόλα Παπαδόπουλου, έχουμε επισημάνει την αναγκαιότητα για την κατάθεση των συντεταγμένων της Κυπριακής ΑΟΖ.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει σχετική απραξία και αντί η ενέργεια αυτή να προηγείται των τουρκικών προκλήσεων στην ουσία τις ακολουθούμε.

Σημειώνουμε προς τον κ. Κασουλίδη πως η κατάθεση συντεταγμένων για την ΑΟΖ της Κύπρου δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνεται σε συνάρτηση με τη συμπεριφορά της Τουρκίας που είναι δεδομένη, αλλά θα πρέπει άμεσα να κατατεθούν οι συντεταγμένες και να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση των εργασιών των γεωτρήσεων.

 

Λευκωσία, 5 Ιανουαρίου 2018

ΑΟΖ - ΚΥΠΡΟΣ

Όσο και αν προσπαθήσει ο Νίκος Αναστασιάδης, το πολιτικό ολίσθημα που έκανε στις 2 Ιανουαρίου περί Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης του ψευδοκράτους έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά γεγονότων και δηλώσεων που επιβεβαιώνουν ότι αυτή είναι η θέση και η άποψή του.

Εξάλλου είναι ο Νίκος Αναστασιάδης που στο παρελθόν υποστήριξε με πάθος ένα διχοτομικό σχέδιο όπως το ΑΝΑΝ.

Είναι ο Νίκος Αναστασιάδης που εξέφρασε κατ’ επανάληψη την άποψη για αυξημένες εξουσίες δύο «συνιστώντων κρατιδίων» και χαλαρής ομοσπονδίας.

Είναι ο Νίκος Αναστασιάδης που αποδέχθηκε (κακώς) το Κοινό Ανακοινωθέν με τον Έρογλου με βάση το οποίο η κυριαρχία προέρχεται εξίσου από Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους και όχι από το σύνολο του κυπριακού λαού.

Είναι ο Νίκος Αναστασιάδης που αποδέχθηκε πρόνοιες λύσης που στηρίζονται στον γεωγραφικό διαχωρισμό στη βάση εθνοτικών κριτηρίων και με εγγυημένες πλειοψηφίες πληθυσμού και ιδιοκτησίας γης.

Υπάρχει λοιπόν μια σειρά από δεδομένα που επιβεβαιώνουν ότι η πρόθεση του Νίκου Αναστασιάδη δεν είναι η όποια μορφή λύσης να αφορά ένα λαό και ένα κράτος αλλά δύο κράτη και δύο λαούς. Αυτό συνεπάγεται νομιμοποίηση της διχοτόμησης της πατρίδας μας και εκχώρηση στην Τουρκία επικυριαρχικού ρόλου.

Λευκωσία, 4 Ιανουαρίου 2018

ΑΟΖ - ΚΥΠΡΟΣ

Οι δηλώσεις Αναστασιάδη περί ΑΟΖ του ψευδοκράτους σε συνάρτηση με τα όσα έχει αποδεχθεί οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο στόχος είναι η νομιμοποίηση της διχοτόμησης

Oι χθεσινές δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας περί ύπαρξης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης του κατοχικού καθεστώτος στο οποίο η Τουρκία μπορεί να πραγματοποιεί γεωτρήσεις για τη διασφάλιση των συμφερόντων των Τουρκοκυπρίων, αποτελούν ένα πολύ σοβαρό πολιτικό ολίσθημα του Νίκου Αναστασιάδη.

Να υπενθυμίσουμε και την παλαιότερη θέση του περί λύσης του Κυπριακού το οποίο θα στηρίζεται σε αυξημένες αρμοδιότητες εξουσίας στα συνιστώντα τμήματα και χαλαρής ομοσπονδίας, κάτι που στην ουσία συνιστά μορφή συνομοσπονδίας.

Να υπενθυμίσουμε ακόμα και τα πολιτικά ολισθήματα του Υπουργού Εξωτερικών, κ. Ι. Κασουλίδη, που αφορούσαν τόσο το κατεχόμενο αεροδρόμιο της Τύμπου όσο και τη δήλωσή του ότι το νέο κράτος που θα προκύψει θα διαδεχτεί την Κυπριακή Δημοκρατία. Αυτό στην ουσία αποτελεί παραδοχή παρθενογένεσης και κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Τέτοιου είδους πολιτικά ολισθήματα δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα όταν μάλιστα προέρχονται από τα άτομα που κατεξοχήν χειρίζονται το Κυπριακό, αλλά και από πολιτικά πρόσωπα με μακρά παρουσία στα πολιτικά δρώμενα της πατρίδας μας.

Τα πιο πάνω σε συνάρτηση με τα όσα έχει αποδεχθεί ο Νίκος Αναστασιάδης οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στην ουσία ο στόχος τους είναι:

  • η νομιμοποίηση της διχοτόμησης της πατρίδας μας και
  • να οδηγήσουν το Κυπριακό σε μία μορφή λύσης τουρκικών προδιαγραφών.

Γι’ αυτό και καλούμε τον κυπριακό λαό να θέσει τέρμα σε αυτές τις επικίνδυνες πολιτικές επιλογές αξιοποιώντας τις προσεχείς προεδρικές εκλογές, στηρίζοντας την υποψηφιότητα του Νικόλα Παπαδόπουλου με στόχο την αλλαγή πορείας και τη στήριξη μιας πολιτικής αναφορικά με τη λύση του Κυπριακού που θα οδηγεί σε ένα δημοκρατικό, λειτουργικό και βιώσιμο κράτος.

 

Λευκωσία, 3 Ιανουαρίου 2018

ΕΚΠΟΙΗΣΕΙΣ

Η πολιτική της κυβέρνησης για τα θέματα της οικονομίας άρχισε να επιβεβαιώνεται με την έναρξη πώλησης ενυπόθηκων δανείων σε ξένα επενδυτικά ταμεία με ότι αυτό συνεπάγεται.

Θυμίζουμε πως ως ΕΔΕΚ είχαμε προτείνει ότι σε αυτές τις περιπτώσεις θα έπρεπε ως πρώτη επιλογή το πακέτο του κάθε δανείου να μπορούσε να αγοραστεί από τον πρωτοφειλέτη, αν αυτός αδυνατούσε να δινόταν ως δεύτερη επιλογή η αγορά από συγγενικό πρόσωπο πρώτου βαθμού, ως τρίτη επιλογή να δινόταν το δικαίωμα σε όποιον Κύπριο ήθελε να αγοράσει το πακέτο και εάν ούτε και αυτό ήταν δυνατό τότε ως τέταρτη επιλογή να προχωρούσε η τράπεζα στην πώληση του πακέτου σε ξένα επενδυτικά ταμεία.

Σημειώνεται πως η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κοινοβουλευτικό κόμμα το οποίο καταψήφισε το νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις στις 6 Σεπτεμβρίου το 2014 και ότι είχε αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για τη βελτίωση του πλαισίου αφερεγγυότητας.

Λευκωσία, 3 Ιανουαρίου 2018

Αλήθεια

Τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης που δημοσιεύονται στη «Σημερινή» επιβεβαιώνουν αυτά που εδώ και αρκετό καιρό καταγράφουν οι ανακοινώσεις της ΕΔΕΚ.  Ότι δηλαδή τα στατιστικά στοιχειά που παρουσιάζονται από την κυβέρνηση και το επιτελείο Νίκου Αναστασιάδη για την ανεργία είναι παραπλανητικά δεδομένου ότι σε αυτά δεν περιλαμβάνονται:

  • Οι 27 και πλέον χιλιάδες οι οποίοι εργάζονται στο εξωτερικό,
  • οι ξενοδοχοϋπάλληλοι που είναι άνεργοι κατά τη χειμερινή περίοδο (και το επίδομα ανεργίας κατά τις μέρες των γιορτών δεν τους καταβάλλεται έγκαιρα),
  • οι λήπτες του δημόσιου βοηθήματος,
  • οι εκατοντάδες υπάλληλοι των ημικρατικών οργανισμών και του τραπεζικού τομέα οι οποίοι αφυπηρέτησαν πρόωρα και δεν λαμβάνουν σύνταξη,
  • ο μεγάλος αριθμός υποαπασχολούμενων συμπατριωτών μας που είναι 4 στους 10.

Την ίδια στιγμή τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι το δήθεν success story της κυβέρνησης στα θέματα της οικονομίας και τα όποια έσοδα έχουν προκύψει από αυτό δεν κατανέμονται στο σύνολο του πληθυσμού αλλά όπως έχει επιβεβαιώσει και η ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία αυτά τα καρπώνεται λιγότερο του 10% του πληθυσμού.

Ο κίνδυνος κατάρρευσης της κοινωνικής συνοχής με ότι αυτό συνεπάγεται είναι επί θύραις.

Ως εκ τούτου απαιτείται μια άλλη οικονομική και κοινωνική πολιτική με μεγαλύτερη ευαισθησία για προστασία των μεσαίων και χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων της πατρίδας μας.

Αυτή η πολιτική δεν μπορεί να εφαρμοστεί από τον σημερινό Πρόεδρο της Δημοκρατίας όπως απεδείχθη για αυτό και οι πολίτες έχουν την ευκαιρία στις επόμενες προεδρικές εκλογές να στηρίξουν τις Δυνάμεις της Αλλαγής με υποψήφιο πρόεδρο τον Νικόλα Παπαδόπουλο.