ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΧΡΥΣΤΑΛΛΑ ΓΙΩΡΚΑΤΖΙΗ ΚΑΤΑΘΕΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΣΜΟ

Άκρως ενδιαφέρουσα η κατάθεση της κ. Γιωρκάτζη με στοιχεία τα οποία χρήζουν ανάλυσης και διερεύνησης από την πλευρά της ερευνητικής επιτροπής.

Οι ευθύνες που έχει η κυβέρνηση για τον τρόπο που κρατικοποίησε και διαχειρίστηκε τον Συνεργατισμό καθώς και οι ευθύνες που έχουν εκείνα τα κόμματα τα οποία διαχρονικά έλεγχαν τον Συνεργατισμό είναι δεδομένες και ελπίζουμε να αποδοθούν. Την ίδια όμως στιγμή θα ήταν χρήσιμο η κ. Γιωρκάτζη να δηλώσει:

  • Ποιες ήταν οι ευθύνες της Κεντρικής Τράπεζας ως εποπτικής αρχής τόσο πριν όσο και μετά το 2013 για τη διόρθωση των κακώς κειμένων στην Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα;
  • Ποιες ήταν οι ενέργειες που έγιναν από πλευράς Κεντρικής για πρόληψη της κατάστασης και αποφυγή της διαδικασίας κατάρρευσης του Συνεργατισμού;

 

Λευκωσία, 15 Νοεμβρίου 2018

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Τα όσα αποκαλύπτονται μέσα από τις καταθέσεις ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής που έχει συσταθεί για τον Συνεργατισμό, είναι αρκούντως ενδεικτικά για την όλη κατάσταση που επικρατούσε στη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα.

Την ίδια στιγμή οι καταθέσεις επιβεβαιώνουν πως εάν το 2013 υιοθετείτο η πρόταση του νυν Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, όλα όσα προέκυψαν στον Συνεργατισμό θα είχαν αποφευχθεί.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση προνοούσε: το 1,5 δισ. ευρώ αντί να δοθεί για κρατικοποίηση του Συνεργατισμού, το ποσό αυτό να δινόταν για να αγοράσει το κράτος αντίστοιχης αξίας μη εξυπηρετούμενα δάνεια (αντιστοιχούσαν τότε σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας 3.0-3.5 δισ. ευρώ) τα οποία θα παραχωρούσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης να τα διαχειρισθεί με κοινωνικά κριτήρια και κοινωνική ευαισθησία προς όφελος των πολιτών. Τα έσοδα που θα προέρχονταν από τη διαχείριση θα αξιοποιούνταν για την αγορά πρόσθετων μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες. Αυτό θα είχε τα ακόλουθα θετικά αποτελέσματα:

  • την επιβίωση του Συνεργατισμού κάτω από έναν ισχυρό εποπτικό έλεγχο (κάτι που δεν υπήρξε μετά την κρατικοποίησή του με ευθύνη της Κεντρικής Τράπεζας),
  • η Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα θα είχε απαλλαγεί σε μεγάλο βαθμό από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και έτσι θα χρειαζόταν μικρότερο ποσό για ανακεφαλαιοποίηση,
  • οι πολίτες θα διευκολύνονταν στην διαχείριση των δανείων τους και θα είχαν μεγαλύτερη προστασία από τον κίνδυνο εκποίησης της περιουσίας τους.

Φαίνεται, όμως, ότι άλλες ήταν οι επιλογές όσον αφορά την κρατικοποίηση του Συνεργατισμού γι’ αυτό και οι εναλλακτικές προτάσεις που κατατέθηκαν δεν εισακούστηκαν.

 

Λευκωσία,  9 Νοεμβρίου 2018

 

ΚΩΣΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Οι Συνεργατιστές, οι ευάλωτες ομάδες, οι μικρές κοινωνίες της υπαίθρου έχουν δικαίωμα αλλά και απαίτηση να εξυπηρετούνται από αυτούς που στήριζαν τόσα χρόνια.  Αυτό είναι το ελάχιστο το οποίο θα έπρεπε να είχε εξασφαλίσει η Κυβέρνηση όταν άρον άρον ξεπουλούσε το συνεργατικό κίνημα στην Ελληνική Τράπεζα.

 Η Ελληνική Τράπεζα έχει αυξημένο καθήκον ειδικά απέναντι στους παραδοσιακούς καταθέτες και στα πρώην μέλη της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας, την οποία έχει διαδεχθεί.  Δεν θα έπρεπε να είναι μόνον κερδοσκοπικός οργανισμός, αλλά κάτι περισσότερο.  Η Κυβέρνηση απέτυχε και δεν θέλησε να επιβάλει στην Ελληνική Τράπεζα ένα ελάχιστο ποσοστό συμπεριφοράς απέναντι στους Συνεργατιστές. 

Δεν αποτελεί δικαιολογία ότι στην Κύπρο υπάρχουν πολλά υποκαταστήματα ή πολλές τράπεζες, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Υπουργός των Οικονομικών.   Μπορεί ο ίδιος να οραματίζεται τραπεζικά ολιγοπώλια στην Κύπρο αλλά η κυπριακή κοινωνία έχει ανάγκη κοινωνικής ευαισθησίας από τους οργανισμούς τους οποίους στήριξε από το υστέρημά της τα τελευταία χρόνια.

Οι Συνεργατιστές, οι ευάλωτες ομάδες, οι μικρές κοινωνίες της υπαίθρου έχουν δικαίωμα αλλά και απαίτηση να εξυπηρετούνται από αυτούς που στήριζαν τόσα χρόνια.  Αυτό είναι το ελάχιστο το οποίο θα έπρεπε να είχε εξασφαλίσει η Κυβέρνηση όταν άρον άρον ξεπουλούσε το συνεργατικό κίνημα στην Ελληνική Τράπεζα.

 

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 8 Νοεμβρίου 2018

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΔΕΚ ΗΛΙΑΣ ΜΥΡΙΑΝΘΟΥΣ

Επιβάλλεται άμεσα η θέσπιση νομοθεσίας που να καθορίζει το ωράριο εργασίας και το ύψος του κατώτατου μισθού καθώς και η θέσπιση νομοθεσίας για την ποινικοποίηση της απλήρωτης υπερωριακής εργασίας

Έχουμε συζητήσει σήμερα τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Με βάση τα στοιχεία που μας έχουν παρουσιαστεί ο αριθμός των ανέργων που υπάρχει σήμερα ανέρχεται σε 20.000 άτομα ή ποσοστό 7% επί του συνολικού ενεργού πληθυσμού. Ο αριθμός αυτός είναι ακόμα μεγαλύτερος αν αναλογιστεί κανείς και τον αριθμό των εργαζομένων που εξαναγκάστηκαν να μεταβούν για εργασία στο εξωτερικό καθώς και τον αριθμό των νέων που μένουν μετά τις σπουδές τους στο εξωτερικό για εργασία.

Παρόλα αυτά μεγάλο ποσοστό ανεργίας εξακολουθεί να εντοπίζεται στους νέους. Πέραν τούτου και παρόλο ότι παρουσιάζεται μείωση της ανεργίας εντούτοις το ύψος των μισθών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Ως εκ τούτου ως ΕΔΕΚ θεωρούμε ότι επιβάλλεται άμεσα η θέσπιση νομοθεσίας που να καθορίζει το ωράριο εργασίας και το ύψος του κατώτατου μισθού που μπορεί να πληρώνει ο εργοδότης στον εργαζόμενο του καθώς επίσης και η θέσπιση νομοθεσίας για την ποινικοποίηση της απλήρωτης υπερωριακής εργασίας.

Παράλληλα θεωρούμε ότι το κράτος πρόνοιας θα πρέπει να διευρυνθεί και να προχωρήσει με περαιτέρω στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Θεωρούμε ότι το κράτος θα πρέπει να στηρίξει οικονομικά την ιδιωτική πρωτοβουλία με στοχευμένα προγράμματα επιδοτήσεων για τη δημιουργία γηροκομείων και βρεφοκομικών σταθμών.

Επίσης θεωρούμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να επανεξετάσει την πολιτική της για την σύνταξη χηρείας στους άντρες ώστε να καταστεί δίκαιη για όλους τους δικαιούχους και όχι αυτοί που έχουν χηρεύσει μετά την 01/01/2018.

Έχουμε επίσης επισημάνει στην Κυρία Υπουργό την ταλαιπωρία για την καθυστέρηση στην εξέταση των αιτήσεων τους που δέχονται οι αιτητές Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος καθώς και οι ηλικιωμένοι που χρήζουν φροντίδας.

Τέλος, θέλουμε να τονίσουμε ακόμα μια φορά ότι η μεταρρύθμιση των υπηρεσιών κοινωνικής ευημερίας είναι επιβεβλημένη ανάγκη και ότι η αναδιοργάνωση της υπηρεσίας αυτής θα πρέπει να τύχει ιδιαίτερης υποστήριξης από την αρχή, με την πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού.

Λευκωσία, 8 Νοεμβρίου 2018

 

Εκποιήσεις Ακινήτων

Οι τοποθετήσεις του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων σε σχετική συζήτηση για το Σχέδιο Εστία  που έγιναν σήμερα στη Βουλή των Αντιπροσώπων, προκαλούν ιδιαίτερες ανησυχίες και κρούουν των κώδωνα του κινδύνου ως προς το «τι» και «ποιους» θα εξυπηρετεί. Αποκορύφωμα της τοποθέτησης του κ. Θεόφανους ήταν η αναφορά του στο Σχέδιο Εστία χαρακτηρίζοντάς το ως «άδικο».

Για την ΕΔΕΚ η Λειτουργία του Σχεδίου Εστία θα πρέπει να γίνει στη βάση κοινωνικών κριτηρίων και με κοινωνική ευαισθησία έτσι ώστε να υποβοηθηθούν οι πολίτες οι οποίοι έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση. Απώτερος στόχος είναι οι πολίτες αυτοί να μπορέσουν να εκπληρώσουν τις όποιες υποχρεώσεις τους ως δανειολήπτες χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος της απώλειας περιουσιακών στοιχείων και κυρίως της κατοικίας τους. Η ΕΔΕΚ θα κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση με στόχο την  προστασία των πολιτών.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 7 Νοεμβρίου 2018

ΚΩΣΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Σήμερα συνεχίστηκε η συζήτηση για την Πρόταση Νόμου που κατέθεσα η οποία τροποποιεί τον «Περί Καταχρηστικών Ρητρών σε Καταναλωτικές Συμβάσεις Νόμο» και επεκτείνει την προστασία των καταναλωτών έναντι των τραπεζών  και στις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις στην Κύπρο. Η πρόταση συγκεκριμένα σκοπεί στο να προστατευθούν κι αυτές από τις καταχρηστικές ρήτρες, από την επιβολή δηλαδή όρων στα συμβόλαια από τις τράπεζες προς τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι άδικοι και καταχρηστικοί. Αυτό ισχύει στα φυσικά πρόσωπα και προτείνουμε να επεκταθεί και στις μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις, που μπορεί να είναι μεταξύ συζύγων ή μεταξύ παιδιών, ώστε να προστατευθεί όσο το δυνατό καλύτερα αυτή η κατηγορία των αδύναμων επιχειρηματιών απέναντι στο τραπεζικό σύστημα.

Δυστυχώς υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα: Μια μικρή επιχείρηση, φυσικό πρόσωπο ή εταιρεία, υπογράφει μια σύμβαση με μια τράπεζα. Στους όρους του συμβολαίου η τράπεζα επιβάλλει δικαίωμα αυξομείωσης του επιτοκίου, αύξησης του τόκου, μονομερή τερματισμό σε όρια υπερανάληψης κ.ά.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 6 Νοεμβρίου 2018

-τραπεζα-blackwhite

Παρόλο που έχουν περάσει πέντε και πλέον χρόνια από την κατάρρευση της κυπριακής οικονομίας, οι χθεσινές χρηματικές ποινές και η δήλωση του δικαστηρίου στην οποία τονίζεται πως η αξιόποινη ενέργεια των κατηγορουμένων δεν σχετίζεται με την κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος και της οικονομίας του τόπου γενικότερα, δείχνουν πως υπάρχει πολλής δρόμος ακόμα να διανυθεί μέχρι να φτάσουμε στην απόδοση και ανάληψη των πειθαρχικών αλλά και πολιτικών ευθυνών που οδήγησαν στην οικονομική κατάρρευση.

Ως εκ τούτου αναφύονται δύο σημαντικά ερωτήματα:

  • Ποιοι τελικά ευθύνονται για την κακοδιαχείριση και κατάρρευση της Λαϊκής Τράπεζας;
  • Μεταξύ των άλλων προνομίων που απολάμβαναν τα ηγετικά στελέχη της Λαϊκής,  τα υπέρογκα δάνεια με τα ευνοϊκά επιτόκια που έπαιρναν, έχουν αποπληρωθεί ή όχι;

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 3 Νοεμβρίου 2018

Εκποιήσεις Ακινήτων

Το κούρεμα των καταθέσεων που ήταν μια από τις μεγαλύτερες αιτίες που οδήγησαν στην οικονομική κρίση και κυρίως στη δημιουργία μεγάλου όγκου μη εξυπηρετούμενων δανείων,  περιλάμβανε και ποσό για την απαλλαγή των εγγυητών για να καλυφθεί η αφερεγγυότητά τους.

Συνεπώς οι εγγυητές θα έπρεπε να είχαν απαλλαγεί.

Από την στιγμή που αυτό δεν έγινε και δεν επιβλήθηκε στον τραπεζικό τομέα, η κυβέρνηση οφείλει να κατοχυρώσει την απαλλαγή των εγγυητών μέσα στη λειτουργία του «Εστία».

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 3 Νοεμβρίου 2018

ΓΕΣΥ ΨΗΦΙΣΗ

Οι εξελίξεις στον τομέα της υγείας επιβεβαιώνουν πως δεν υπάρχει συγκροτημένος και ολοκληρωμένος σχεδιασμός που να είναι αποδεκτός από όλους τους εμπλεκόμενους και ο οποίος θα οδηγήσει σε μία επιτυχημένη και σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Αυτή η απουσία ολοκληρωμένου σχεδιασμού εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους με αυξημένο το ενδεχόμενο κατάρρευσης των δημοσίων νοσηλευτηρίων.

Στην περίπτωση της κατάρρευσης των Κυπριακών Αερογραμμών και της ΣΚΤ, υπήρχε δυνατότητα κάλυψης της κατάρρευσής τους από άλλους φορείς. Στην περίπτωση κατάρρευσης του δημόσιου τομέα υγείας, το αρμόδιο Υπουργείο έχει αντιληφθεί ότι δεν υπάρχει δυνατότητα κάλυψης του κενού που θα δημιουργηθεί και ότι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από αυτήν ενδεχομένως την εξέλιξη θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε ολόκληρον τον τομέα της υγείας;

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 1 Νοεμβρίου 2018

ΚΩΣΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Ξεκίνησε σήμερα στη Βουλή στην επιτροπή νομικών, η συζήτηση της κοινής πρότασης νόμου που έγινε από μέλη της επιτροπής νομικών περιλαμβανομένου και του Κωστή Ευσταθίου εκ μέρους της ΕΔΕΚ, αναφορικά με την προστασία των εγκλωβισμένων αγοραστών, δηλαδή των αγοραστών ακίνητης περιουσίας για την οποία οι πωλητές αδυνατούν ή αμελούν να εκδώσουν τίτλο ιδιοκτησίας ή να μεταβιβάσουν επ’ ονόματι τους, το ακίνητο. Έγινε πρώτη συζήτηση του θέματος, ακούστηκαν οι απόψεις και η συζήτηση θα συνεχίσει στις 28/11/2018.

 

Για την ΕΔΕΚ, το ζήτημα είναι ύψιστης προτεραιότητας γιατί είναι απαράδεχτο να θυματοποιούνται οι αγοραστές οικιών και διαμερισμάτων, να εξακολουθούν να οφείλουν στα δάνεια τους λόγω της αγοράς, να μην τους μεταβιβάζονται τα ακίνητα και να αντιμετωπίζουν επιπρόσθετα τoν κίνδυνo εκποίησης και ολοκληρωτικής απώλειας της περιουσίας τους και να τους παραμένει και το χρέος. Ήδη η ΕΔΕΚ, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες και με άλλες προτάσεις προστασίας, όπως η πρόσφατη πρόταση του Κωστή Ευσταθίου για την επέκταση της προστασίας εναντίων αδίκων και καταχρηστικών ρητρών και στη περίπτωση των τραπεζών, δηλαδή να υποχρεούνται οι τράπεζες να μην συμπεριφέρονται καταχρηστικά και άδικα εναντίων των οφειλετών.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία,31 Οκτωβρίου 2018