ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ATVNNA

Οι τριμερείς συνεργασίες να αξιοποιηθούν για να προστατευθούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας

Οι τριμερείς συναντήσεις και συνεργασίες όπως η σημερινή στη Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να αξιοποιηθούν με τρόπο ώστε να δημιουργείται ένας σοβαρός πολιτικοστρατιωτικός περίγυρος ο οποίος θα εγγυάται την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή.

Οι συνεργασίες αυτές πρέπει ταυτόχρονα να αξιοποιηθούν για να προστατευθούν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας για την αξιοποίηση και εκμετάλλευσή του Φυσικού Αερίου ή των ενεργειακών πόρων που βρίσκονται εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Είναι για αυτό το λόγο που η όποια συμφωνία επίλυσης του κυπριακού δεν θα πρέπει άμεσα ή έμμεσα να ακυρώνει αυτές τις προσπάθειες αλλά συνέχεια να τις ενισχύει.

 

Λευκωσία, 15 Ιουνίου 2017

EDEK FOR WEBSITE

Ενώ η κυβέρνηση Αναστασιάδη έχει προεκλογικά αναλωθεί στην κατάθεση νομοσχεδίων που εξυπηρετούν καθαρά προεκλογικούς και μόνο σκοπούς, τέτοια όπως η μαζική αποπαγοποίηση των θέσεων προαγωγής που η απαγόρευση θα τερματιζόταν ούτως ή άλλως στις 31.12.2017, αγνοεί παντελώς τη δέσμευση που ανέλαβε η Κυπριακή Δημοκρατία ως μνημονιακή υποχρέωση το 2009 για δημιουργία πραγματικού αποθεματικού στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και την κατάθεση κανονισμών για την επενδυτική πολιτική σε σχέση με αυτό.

Με αρκετή ευκολία, ο Υπ. Οικονομικών δήλωσε σήμερα στη Βουλή ότι η επενδυτική αυτή πολιτική είναι συναφής με το Ταμείο Επενδύσεων Υδρογονανθράκων που συζητείται εδώ και κάποιους μήνες στη Βουλή και σύντομα οδηγείται στην Ολομέλεια, χωρίς όμως στο νομοσχέδιο να υπάρχει οποιαδήποτε αναφορά για το ΤΚΑ.

Διερωτόμαστε πως πέραν μιας γενικής αναφοράς που υπάρχει στο σχετικό νομοσχέδιο όπου η μόνη νύξη που γίνεται είναι στο άρθρο που αναφέρει ότι ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να καθορίζει τα περιουσιακά στοιχεία του κράτους για τα οποία ο Κυπριακός Οργανισμός Διαχείρισης Επενδύσεων θα μπορεί να παρέχει επενδυτικές υπηρεσίες, θα υπάρξει ή θα γίνεται η επενδυτική πολιτική του ΤΚΑ.

Για να υπάρξει επενδυτική πολιτική, πρέπει πρώτα να δημιουργηθεί αποθεματικό. Αφού η Κυβέρνηση έχει χρήματα για να δίνει αυξήσεις και να αποπαγοποιεί επιλεκτικά θέσεις διορισμού και προαγωγής στη Δημόσια Υπηρεσία, οφείλει να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά τρόπους για τη σταδιακή αποπληρωμή του χρέους προς το ΤΚΑ που ανέρχεται στο ύψος των 7,6 δις.

 

Λευκωσία, 6 Ιουνίου 2017

se-xekatharisma-ton-kokkinon-daneion-prochorei-o-synergatismos

Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για τον Συνεργατισμό επιβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση άρχισε τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης με την παραχώρηση του 25% των μετοχών του σε αριθμό καταθετών και δανειοληπτών.

Τα χρήματα που δόθηκαν από τον φορολογούμενο πολίτη ύψους 1,5 δις, δόθηκαν όχι γιατί η κυβέρνηση ήθελε να βοηθήσει τον τραπεζικό τομέα αλλά για:

·         να βολέψει σε υψηλές θέσεις στο Συνεργατισμό έναν αριθμό «ημετέρων», πέραν των 100, που προέρχονταν κυρίως από την πρώην Λαϊκή και

·         για να προχωρήσει σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης.

Όπως πρότεινε εξαρχής η ΕΔΕΚ, τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν είτε να αξιοποιηθούν αγοράζοντας μη εξυπηρετούμενα δάνεια πολιτών για την πρώτη κατοικία και τη μικρή επαγγελματική στέγη, είτε να διατεθούν μικρότερα ποσά για να μπορεί να υπάρχει αποτελεσματική συμμετοχή κυπριακού κεφαλαίου σε άλλα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία σήμερα ελέγχονται από ξένα ιδιωτικά συμφέροντα.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι σε αυτή τη περίπτωση η κίνηση της κυβέρνησης δεν εξυπηρετεί προεκλογικές σκοπιμότητες.

Λευκωσία, 2 Ιουνίου 2017

EDEK FOR WEBSITE

Με έκπληξη ακούσαμε σήμερα την Υπουργό Εργασίας να δηλώνει ότι σύμφωνα με απάντηση που της αποστάλθηκε από τον Υπ. Οικονομικών σε σχέση με την επενδυτική πολιτική του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων εισηγείται όπως αυτή ενταχθεί μέσα στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για την Ίδρυση του Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων.

Διερωτόμαστε πως μετά από τόσες συζητήσεις στην Επιτροπή Οικονομικών για το εν λόγω νομοσχέδιο και ενώ οι τεχνοκράτες της κυβέρνησης, επικαλούνταν συνεχώς το νορβηγικό μοντέλο, παρέλειψαν να εντάξουν και μέχρι σήμερα να αναφέρουν οτιδήποτε σε σχέση με την δημιουργία ενός οργανισμού αντίστοιχου του νορβηγικού (Government Pension Fund Norway).

Δηλαδή κάτι ανάλογου με το δικό μας ΤΚΑ που θα μπορούσε να επενδύει τόσο εντός όσο και εκτός Κύπρου.

Μήπως η δήλωση αυτή έρχεται μετά από δημοσιεύματα από ειδικούς που είδαν το φως μόλις την περασμένη Κυριακή για τα κακώς έχοντα στο σχεδιασμό του Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων;

Λευκωσία, 23 Μαΐου 2017

EDEK FOR WEBSITE

Αυτό το οποίο σήμερα διαπιστώνουμε είναι πως σε κάποιες περιπτώσεις ο Τραπεζικός Τομέας λειτουργεί κατά τρόπο αυθαίρετο και σε βάρος των πολιτών με επικίνδυνες συνέπειες.

Γι΄ αυτό ακριβώς και η πολιτεία οφείλει πια με σοβαρότητα να μελετήσει το συγκεκριμένο θέμα και να προχωρήσει στη λήψη πρόσθετων μέτρων προστασίας των πολιτών.

Θεωρούμε πως οι δύο προτάσεις που κατέθεσε η ΕΔΕΚ και αφορούν την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου και τους εγγυητές είναι προτάσεις προς την ορθή κατεύθυνση.

Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να μελετά με ενδελεχώς τα πιο πάνω προβλήματα και σύντομα θα καταθέσει στη Βουλή προτάσεις που θα επιτρέπουν την άμβλυνση των προβλημάτων αυτών.

Λευκωσία, 23 Μαΐου 2017

EDEK FOR WEBSITE

του Μαρίνου Σιζόπουλου

Οι δύο προτάσεις νόμου της ΕΔΕΚ που αφορούν τους εγγυητές και την αξία των ακινήτων ουσιαστικά αποσκοπούσαν στην προστασία των δανειοληπτών από τα θέματα των εκποιήσεων αλλά και των εγγυητών από την πιθανότητα οι τράπεζες να απευθυνθούν σε ένα εκ των εγγυητών και να τον οδηγήσουν σε πτώχευση.

Η πρόταση νόμου που αφορά τους εγγυητές προβλέπει, πως σε περίπτωση εκποίησης ακινήτου του πρωτοφειλέτη για σκοπούς ικανοποίησης αξίωσης του πιστωτή, σε περίπτωση πτώχευσης ή θανάτου του εγγυητή στη σύμβαση, το αντίστοιχο ποσό να μην επιμερίζεται στους υπόλοιπους εγγυητές, είτε να καθίστανται υπόχρεοι μεταξύ τους σε ίσο ποσό, εφόσον ο πρωτοφειλέτης τελεί σε πτώχευση ή αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Η δεύτερη πρόταση νόμου προβλέπει πως σε περίπτωση αναδιάρθρωσης δανείου ή διεξαγωγής διαδικασίας πώλησης ενυπόθηκου ακινήτου με πλειστηριασμό, ως αξία του ακινήτου να λαμβάνεται υπόψη η αρχική αξία αυτού, όπως έγινε αποδεκτή από το πιστωτικό ίδρυμα κατά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης, τιμή την οποία είχαν καθορίσει οι εκτιμητές του ιδρύματος.

Η κατάθεση των δυο πιο πάνω προτάσεων ήταν αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων της ΕΔΕΚ με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον Απρίλιο του 2015 ώστε η ΕΔΕΚ να ψηφίσει το πλαίσιο αφερεγγυότητας.

Έκτοτε δυστυχώς από την πλευρά της κυβέρνησης υπήρξε παρελκυστική τακτική με αποτέλεσμα να καθυστερεί η έγκριση των δυο προτάσεων νόμου που ειρήσθω εν παρόδω θα προωθούνταν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.

Εκτιμούμε ότι η πρόταση που αφορά την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου, από τη στιγμή που περιλαμβάνεται στο αρχικό συμβόλαιο της παραχώρησης του δανείου, δεν πρέπει μονομερώς να διαφοροποιείται η τιμή του ακινήτου προς όφελος της τράπεζας και σε βάρος του δανειολήπτη. Την ίδια στιγμή εάν και εφόσον υπάρχει οποιαδήποτε ανάγκη για αναθεώρηση της συγκεκριμένη τιμής σε τακτά χρονικά διαστήματα εάν και εφόσον αυτό προβλέπεται από το συμβόλαιο, τότε η τιμή θα πρέπει να είναι αυτή η οποία καθορίζεται από το κτηματολόγιο και όχι αυτή η οποία θα καθοριστεί από εκτιμητές που μέχρι σήμερα λειτουργούσαν, δυστυχώς, καθ’ υπόδειξη των συμφερόντων των τραπεζών.

Για το θέμα των εγγυητών θα πρέπει παράλληλα να τονιστεί ότι όταν εγκρίθηκε το κούρεμα των καταθέσεων, το ποσό το οποίο κάλυψε το κούρεμα δεν ήταν τα 5,7 δισεκατομμύρια όπως προέβλεπε η πρόταση του υπουργικού συμβουλίου αλλά 9,4 δισεκατομμύρια γιατί ακριβώς στο συγκεκριμένο σενάριο λήφθηκε υπόψη η αφερεγγυότητα των εγγυητών και ότι η συνεισφορά τους θα ήταν μηδενική. Συνεπώς, καθώς τα 3,7 δισεκατομμύρια αφορούσαν το σύνολο των εγγυήσεων, με το κούρεμα όλοι οι εγγυητές θα έπρεπε να είχαν απαλλαγεί από τις ευθύνες που είχαν σε δάνεια τα οποία βρίσκονταν στον τραπεζικό τομέα.

Δυστυχώς αυτό δεν έγινε. Με ευθύνες πολλών δεν είναι δυνατό σήμερα μετά από αυτή την εξέλιξη οι εγγυητές να βρίσκονται για ακόμα μια φορά εκτεθειμένοι στα συμφέροντα των τραπεζών ή των αποφάσεων των τραπεζών.

Γι’ αυτό θεωρούμε πως οι προτάσεις μας σε κάποιο βαθμό προστατεύουν τους δανειολήπτες και τους εγγυητές από αυθαιρεσίες και από οικονομικές επιβαρύνσεις που ενδεχομένως να τους οδηγήσουν στην πτώχευση, στην χρεοκοπία ή να τους δημιουργήσουν πρόσθετα οικονομικά προβλήματα.

Ως ΕΔΕΚ καλούμε τόσο την κυβέρνηση όσο και τα υπόλοιπα κόμματα στη βουλή με αίσθημα ευθύνης να στηρίξουν τις συγκεκριμένες προτάσεις και να στηρίξουν τους πολίτες.

?? d??ta?µa µe t? ?p??? t??eta? ?p? ?a?est?? e????a?s?? t? ?p??at?st?µa t?? FBME Bank Ltd st?? ??p??, e??d?se a??? ??e? t? ß??d? ? ?e?t???? ???pe?a t?? ??p???, t? ?p??? ?a? t????e se ?s??.
S?et??? a?a?????s? a?af??e? ?t? s??p?? t?? d?at??µat?? e??a? ? p???s? t?? e??as??? t?? ?p??atast?µat?? µe st??? t?? p??stas?a t?? ?ata?et??. St? f?t???af?a ta ??afe?a t?? ?p??atast?µat?? t?? FBME Bank Ltd st?? ?e???s?a, 22 ??????? 2014.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας, απέρριψε το αίτημα της Κεντρικής Τράπεζας για έκδοση διατάγματος ειδικής εκκαθάρισης της Τράπεζας FBME.

Η ΕΔΕΚ εκτιμά ότι η απόφαση, τότε, για κλείσιμο της Τράπεζας, λήφθηκε βεβιασμένα και στη βάση, πιθανόν, εξυπηρέτησης συγκεκριμένων σκοπιμοτήτων σε σχέση με την αγορά του μετοχικού πακέτου της Τράπεζας Κύπρου.

Η ΕΔΕΚ ζητεί την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης η οποία ενδεχομένως να επιφέρει σημαντικές αποζημιώσεις στην FBME, τις οποίες θα κληθεί να καταβάλει τελικά ο Κύπριος πολίτης,

Η ΕΔΕΚ θα αναμένει, παρακολουθώντας το όλο θέμα και θα επανέλθει.

Λευκωσία, 13 Μαΐου 2017

limani-lemesou-1

Τα όσα δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Συγκοινωνιών στην Επιτροπή Ελέγχου στην ουσία αφήνουν πλήρως εκτεθειμένη την κυβέρνηση για τον τρόπο που χειρίστηκε τη συμφωνία παραχώρησης των εμπορικών λειτουργικών δραστηριοτήτων του λιμανιού Λεμεσού σε ιδιωτική εταιρεία.

Ως αποτέλεσμα αυτής της στάσης προκύπτουν μείζονα πολιτικά ερωτήματα που η κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει.

Από την ώρα που η νομική υπηρεσία είναι ο νομικός σύμβουλος του κράτους, διερωτόμαστε γιατί η κυβέρνηση δεν απευθύνθηκε στη νομική υπηρεσία και απευθύνθηκε σε ιδιώτες νομικούς συμβούλους;

Αποτέλεσμα των πιο πάνω η συμφωνία που έγινε για το λιμάνι Λεμεσού είναι:
. ετεροβαρής προς τα συμφέροντα του κράτους,
. εξυπηρετεί πρωτίστως τα συμφέροντα ιδιωτών,
. προκαλεί αχρείαστα προβλήματα στο ίδιο το λιμάνι και στην εξυπηρέτηση των πολιτών,
. αύξησε το κόστος των φορτοεκφορτώσεων χωρίς να αυξάνει ταυτόχρονα τα έσοδα του κράτους.

αδεια πατροτητας

Χαιρετίζουμε την εξαγγελία της Υπουργού Εργασίας κ. Αιμιλιανίδου για κατάθεση σύντομα στη Βουλή του νομοσχεδίου για την άδεια πατρότητας. Υπενθυμίζουμε ότι ως ΕΔΕΚ είχαμε καταθέσει σχετική πρόταση νόμου από το 2015 γιατί ακριβώς είχαμε επισημάνει την ανάγκη δημιουργίας ενός νομοθετικού πλαισίου το οποίο να παρέχει και στον πατέρα το δικαίωμα σε άδεια πατρότητας για σκοπούς ανατροφής του παιδιού αλλά και παροχής σχετικών διευκολύνσεων στην οικογένεια.

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που βλέπουμε την πρότασή μας, η οποία δεν μπορούσε να προχωρήσει νομοθετικά μόνο με πρωτοβουλία της Βουλής καθώς προνοούσε αύξηση των δημοσίων οικονομικών του κράτους να υλοποιείται μέσα από το νομοσχέδιο που αναμένεται προσεχώς να κατατεθεί στη Βουλή.

Με την ευκαιρία αυτή υπενθυμίζουμε ότι ως ΕΔΕΚ έχουμε επίσης καταθέσει πρόταση νόμου για καταβολή σύνταξης χηρείας και στους άντρες των οποίων η σύζυγος έχει αποθάνει και αναμένουμε τη συμβολή της κυβέρνησης για να επιλυθεί και αυτό το ζήτημα όπου υπάρχει δυσμενής διάκριση μεταξύ των δυο φύλων

5c1698189f7fb1d913d909fb7f1ac330-696x435

Ενδιαφέρουσα η διαμάχη των ηγεσιών ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ για την οικονομική καταστροφή της Κύπρου. Τσακώνονται για το ποιος έχει την ευθύνη, ενώ η ευθύνη ανήκει και στις δύο ηγεσίες.

Η μεν άνοιξε τον δρόμο της καταστροφής και η δε τον ακολούθησε: Η μεν κυβέρνηση και η ηγεσία του ΑΚΕΛ με τα τεράστια χρέη που συσσώρευσαν στην Κυπριακή Δημοκρατία την περίοδο 2008-2012, η δε κυβέρνηση και η ηγεσία του ΔΗΣΥ με το κούρεμα και με την δωρεάν παραχώρηση των υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα.