ΥΓΕΙΑ

ΓΕΣΥ

Ο Υπουργός Υγείας δήλωσε χθες:

«Επειδή ακούγεται συχνά ότι χωρίς αυτονόμηση ΓεΣΥ δεν γίνεται, πρέπει να πω ότι αυτό είναι παραπληροφόρηση και παραπλάνηση. Η αυτονόμηση, είναι η μεταρρύθμιση των νοσοκομείων, είναι μια διαδικασία ανεξάρτητη και γίνεται παράλληλα με το ΓεΣΥ. Είναι μια προσπάθεια που θα πάρει τρία με τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί και δεν μπορούμε να τα συνδέουμε αυτά τα δύο κατά τρόπο που να αφήνουμε να εννοηθεί ότι το ένα είναι προϋπόθεση του άλλου».

Αντιλαμβανόμαστε πως ανάμεσα στους υπεύθυνους του Υπουργείου Υγείας για την εφαρμογή του ΓεΣΥ  επικρατεί πλήρης σύγχυση. Μέχρι τον Ιούνιο του 2017 έθεταν, ορθώς και καλώς, ως προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓεΣΥ την αυτονόμηση των νοσοκομείων. Τώρα το αναθεωρούν.

Ανησυχούμε ιδιαίτερα για τις διεργασίες που λαμβάνουν χώρα τόσο για τη σύνθεση  του Συμβουλίου Αναδιοργάνωσης και Αυτονόμησης, όσο και για την τελευταία προκήρυξη για τις διευθυντικές θέσεις στα νοσοκομεία, αλλά και για το γεγονός ότι κανένα μέτρο δεν λαμβάνεται για την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση.

Ο κίνδυνος κατάρρευσης του συστήματος είναι πια ορατός με ότι αυτό συνεπάγεται.

Για ακόμα μια φορά επαναλαμβάνουμε πως η κατάρρευση τους συστήματος υγείας θα έχει υπέρτερες και πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις από ότι είχε η κατάρρευση των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και  την κυβέρνηση να συναισθανθούν το μέγεθος των ευθυνών τους και να προχωρήσουν:

  • με σωστή διαδικασία αναδιοργάνωσης των νοσοκομείων και
  • με σωστή διαδικασία αυτονόμησης των νοσοκομείων

για να υπάρχει και σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ.

 

Λευκωσία, 24 Ιουλίου 2018

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΔΕΚ Μ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ 01-07-2018

Ερώτηση: – Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό στο Κυπριακό μετά τις τουρκικές εκλογές; Συμμερίζεστε την άποψη ότι θα υπάρξει νέα πρωτοβουλία;

Απάντηση:  Είναι αυταπάτη κάποιος να πιστεύει ότι μετά την επανεκλογή του κ. Ερντογάν υπάρχει πιθανότητα θετικής αλλαγής της στάσης της Τουρκίας αναφορικά με το Κυπριακό, αλλά και τα Ελλαδο-Τουρκικά. Όποιος με προσοχή μελετήσει την τουρκική πολιτική από τη δεκαετία του 1950 που διαμορφώθηκε και άρχισε η σταδιακή υλοποίησή της, θα διαπιστώσει μια ιδιαίτερη συνέπεια ανεξάρτητα εάν κυβερνούσαν πολιτικοί ή στρατιωτικοί. Η μόνη ενδεχομένως διαφοροποίηση αφορά στις λεκτικές διατυπώσεις και τον τρόπο έκφρασης. Νέα πρωτοβουλία θα υπάρξει. Όμως το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Έχει ιδιαίτερη σημασία τι θα περιλαμβάνει. Θα είναι όντως νέα διαδικασία ή μία διαδικασία από τα παλιά; Από την πλευρά της η ΕΔΕΚ εκτιμούμε ότι θα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη αυτό που δυστυχώς υποστηρίζεται και από κάποιες πολιτικές δυνάμεις, η συνέχιση της διαδικασίας στη βάση του πλαισίου του ΓΓ του ΟΗΕ και η υπογραφή «ενδιάμεσης στρατηγικής συμφωνίας». Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι ιδιαίτερα αρνητική για την Κυπριακή Δημοκρατία. Εάν δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία λύσης αυτό θα διευκολύνει την Τουρκία να προχωρήσει σε ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην κατεχόμενη Κύπρο. Επιπρόσθετα αναιρεί και τη συμφωνημένη αρχή ότι «δεν ισχύει τίποτα εάν δεν συμφωνηθούν όλα».

Ερ: Το τελευταίο διάστημα αποτελεί θέμα αντιπαράθεσης τα περί συζήτησης περί δύο κρατών. Εσείς συμμερίζεστε την άποψη ότι γίνονται σκέψεις ή συζητήσεις στην ελληνοκυπριακή κοινότητα για λύση διχοτόμησης;

Απ: Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ο αρχικός στρατηγικός στόχος της Τουρκίας είναι η λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ) για να μπορεί να ελέγχει και να ποδηγετεί τη λειτουργία του κράτους με προοπτική την πλήρη ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Ως δεύτερο σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας υλοποίησής του είναι η νόμιμη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στις κατεχόμενες περιοχές. Η Τουρκία αξιοποιώντας τα λάθη, τις παραλείψεις και την απουσία ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής, προωθεί παράλληλα και τους δύο στόχους της. Δεν γνωρίζω και δεν έχω αποδεικτικά στοιχεία ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες να υποστηρίζουν αυτή την πολιτική, όμως σε πολλές περιπτώσεις προτάσεις που είτε κατατίθενται είτε υιοθετούνται συνεργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Τέτοιες προτάσεις είναι: η αποδοχή του γεωγραφικού πληθυσμού του λαού, η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας, η δημιουργία ενός νέου συνεταιριστικού κράτους (κοινό ανακοινωθέν Χριστόφια – Ταλάτ), η προέλευση της κυριαρχίας εξ ίσου από Ε/κύπριους και Τ/κύπριους (κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη – Έρογλου), η δυνατότητα τα συστατικά τμήματα του κράτους να συνάπτουν συμφωνίες με άλλα κράτη

Ερ: Η αλλαγή πλεύσης όσον αφορά στη βάση λύσης, την οποία προτάσσει η ΕΔΕΚ, σας κατηγορούν ότι οδηγεί στη διχοτόμηση…

Απ: Αντίθετα η πρόταση της ΕΔΕΚ απομακρύνει από αυτό το ενδεχόμενο ακόμα και στην περίπτωση που δεν θα οδηγήσει σε λύση, γιατί στηρίζεται στη δόμηση της διαδικασίας στην πραγματική υφή του Κυπριακού ως ενός διεθνούς προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης εισβολής και εθνοκάθαρσης. Η επίλυση λοιπόν της διεθνούς πτυχής στη βάση των αποφάσεων και του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ θα δώσει την ευκαιρία η διαπραγμάτευση της εσωτερικής πτυχής να γίνει σε ισότιμη και εξισορροπημένη βάση, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και η κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών. Σε περίπτωση αποτυχίας την αποκλειστική ευθύνη θα έχει η Τουρκία και αυτό θα την καταστήσει αδύνατη να προχωρήσει σε ανακήρυξη κράτους ή και σε προσάρτηση των κατεχομένων εδαφών. Όταν υπάρχει απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ που ζητά τη σύγκλειση Διεθνούς Διάσκεψης γιατί κάποιοι την παραγνωρίζουν και αποδέχονται 5μερή; Όταν η Γ.Σ. καθορίζει ότι στο πλαίσιο της λύσης πρέπει να αποχωρήσουν όλα τα κατοχικά στρατεύματα, γιατί κάποιοι αποδέχονται την παραμονή αριθμού τουρκικών στρατευμάτων; Η κατηγορία που εκτοξεύεται από τους γνωστούς κύκλους είναι γιατί αδυνατούν με πολιτικά επιχειρήματα να αντιμετωπίσουν τις θέσεις της ΕΔΕΚ. Κρύβονται πίσω από κινδυνολογίες και δηκολαβισμούς. Αποκρύβουν ακόμα από τον λαό ότι η μέχρι σήμερα τακτική τους είναι που έφερε την κατάσταση ένα βήμα πριν από τη νομιμοποίηση της διχοτόμησης.

Ερ: Από το φθινόπωρο θα έχουμε και τη συνέχιση του ενεργειακού προγράμματος στην Κυπριακή ΑΟΖ. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει κάποια κίνηση από πλευράς Τουρκίας; Και πώς διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Απ: Εάν θα υπάρξει στρατιωτική παρεμπόδιση από την πλευρά της Τουρκίας είναι κάτι που ενδέχεται αλλά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Εκτιμώ ότι θα επιχειρήσει να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας είτε με την έκδοση navtex, είτε με την εγκατάσταση του γεωτρύπανού της σε κάποιο από τα οικόπεδα της ΑΟΖ, πιθανόν το 3. Φυσικά για τον βαθμό εμπλοκής της θα συνυπολογίσει και τη στάση την οποία θα τηρήσουν οι κυβερνήσεις των χωρών των αδειοδοτημένων για τις έρευνες εταιρειών. Η διαχείριση δεν είναι εύκολη και όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα σημειώσαμε τόσο δημόσια όσο και στο Εθνικό Συμβούλιο, αυτή πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη, διαβαθμισμένη και να επικεντρωθεί σε δύο άξονες. Ο ένας πρέπει να είναι ο πολιτικοδιπλωματικός με συγκεκριμένες δράσεις εντός της ΕΕ αλλά και των ΗΕ και ο δεύτερος η περαιτέρω αναβάθμιση των συμφωνιών με τις γειτονικές χώρες ώστε αυτές να επεκταθούν και στους τομείς της εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου (φ.Α.) και της γεωστρατηγικής συνεργασίας.

Ερ: Είναι και η έλευση του «Πορθητή» στην κυπριακή ΑΟΖ… Σε μια τέτοια περίπτωση πώς αντιδρούμε;

Απ: Είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο και πρέπει να αντιμετωπισθεί στο πλαίσιο που ανέφερα παραπάνω, γιατί αποτελεί μέρος της τουρκικής τακτικής.

Ερ: Ασκήσατε έντονη κριτική στο θέμα του Συνεργατισμού. Τι ήταν αυτό που έπρεπε να γίνει;

Απ: Ο ελλιπής εποπτικός έλεγχος πριν από το 2012 συνέβαλε στην κακοδιαχείριση και τη δημιουργία προβλημάτων στη βιωσιμότητα του Συνεργατικού Κινήματος. Φυσικά η διαπίστωση αυτή δεν γίνεται εκ των υστέρων. Θα υπενθυμίσω ότι σε θέμα που ενέγραψα στη Βουλή και συζητήθηκε στις 20 και 27 Νοεμβρίου 2008 είχαμε προβλέψει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τον ασύδοτο τρόπο λειτουργίας του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος. Δυστυχώς όμως κανένας υπεύθυνος δεν τα έλαβε υπόψη του. Ο τρόπος λειτουργίας του βόλευε πολλούς. Το 2013 όταν προέκυψε η ανάγκη κάλυψης των κεφαλαιουχικών αναγκών είχα προτείνει αντί για κρατικοποίηση το 1,5 δισ. να δοθεί για εξαγορά αντίστοιχου ποσού Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) τα οποία να δοθούν στην Οργανισμό Ανάπτυξης Γης και να τα διαχειριστεί στη βάση κοινωνικών κριτηρίων, με ταυτόχρονη ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου. Μετά από 5 χρόνια κρατικοποιημένης λειτουργίας καθίσταται αναγκαία η ιδιωτικοποίηση και το κράτος έχει συνεισφέρει άλλα 2,5 δισ. ευρώ για να παραδοθεί το «κερδοφόρο τμήμα» σε άλλη ιδιωτική τράπεζα που ουσιαστικά ελέγχεται από ξένα κεφάλαια. Μάλιστα η κυβέρνηση ανέλαβε δέσμευση ύψους 2,6 δισ. ευρώ ως εγγύηση σε περίπτωση που τα εξυπηρετούμενα δάνεια που ανέλαβε ο αγοραστής προκαλέσουν ζημιά να την καλύψει. Πρόκειται για μια «Λεόντειο Συμφωνία». Τα τελευταία 6 χρόνια ο φορολογούμενος πολίτης λόγω λανθασμένων και επιζήμιων πολιτικών αποφάσεων κλήθηκε να καταβάλει με διάφορους τρόπους πέραν των 20 δισ. ευρώ για να στηρίξει τον χρηματοπιστωτικό τομέα, ο οποίος στη συνέχεια για χάριν του ιδιωτικού κέρδους θα του εκποιήσει και την περιουσία του. Αυτά αποτελούν κυπριακή παγκόσμια αρνητική πρωτοπορία.

Ερ: Ο Γενικός Εισαγγελέας ανακοίνωσε τον διορισμό Ερευνητικής Επιτροπής για διερεύνηση στον Συνεργατισμό. Η Κυβέρνηση ζητά τη διεξαγωγή έρευνας και για πριν και για μετά το 2013. Ποια η άποψή σας;

Απ: Οπωσδήποτε η έρευνα πρέπει να επεκταθεί και πριν από το 2013. Όμως είμαστε υποχρεωμένοι και αυτή την εξαγγελία να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη επιφύλαξη. Η εμπειρία από το παρελθόν δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την έκβασή της. Τιμωρήθηκε οποιοσδήποτε για το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, των Κυπριακών Αερογραμμών, της οικονομικής κρίσης; Φυσικά όχι. Απονεμήθηκαν σε οποιονδήποτε ή ανέλαβε οποιοσδήποτε πολιτικές ευθύνες για τα παραπάνω; Φυσικά όχι.

Ερ: Ο κόσμος ανησυχεί. Φοβάται για νέες αρνητικές εξελίξεις. Ποια μέτρα θεωρείτε ότι πρέπει να ληφθούν από πλευράς κράτους;

Απ: Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί. Η Κυβέρνηση επέδειξε ατολμία και έλλειψη διορατικότητας αλλά και διεκδίκησης ειδικής μεταχείρισης από τους Ευρωπαϊκούς Εποπτικούς Μηχανισμούς. Δεν είναι δυνατό να έχουν τις ίδιες απαιτήσεις από τον κυπριακό χρηματοπιστωτικό τομέα όπως από τους αντίστοιχους των άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όταν και η Ε.Ε. έχει τεράστιες ευθύνες για την οικονομική κρίση στην Κύπρο, αλλά και του τραπεζικού τομέα. Πώς αντιμετώπισαν τις περιπτώσεις της Ελλάδας, της Ισπανίας ή της Ιταλίας και πώς αντιμετώπισαν την Κύπρο;

Ερ: Εκκρεμούν και σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Τόσο σε σχέση με τα ΜΕΔ, τις εκποιήσεις, αλλά και γενικότερα. Ποια θα είναι η στάση της ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ όπως έπραξε και στο παρελθόν θα συμπεριφερθεί υπεύθυνα και όχι δημαγωγικά. Δεν έχει λόγους να συγκαλύψει ή να δικαιολογήσει ευθύνες που της αναλογούν όπως ενδεχομένως κάποιοι άλλοι. Βασικό κριτήριο των επιλογών της θα είναι η διασφάλιση των καλώς νοούμενων συμφερόντων των αδύναμων πολιτών από την ασυδοσία την οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει επιδείξει ο τραπεζικός τομέας με την ανοχή δυστυχώς της πολιτείας. Δεν είναι δυνατόν το κούρεμα του 2013 να περιελάμβανε και την αφερεγγυότητα των εγγυητών, αλλά οι εγγυητές όχι μόνο δεν έχουν απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις τους αλλά να κυνηγιούνται. Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία δανειοδότησης να αλλοιώνεται πάντοτε σε βάρος του δανειολήπτη για να εξυπηρετηθεί η τράπεζα ή να πωλείται το δάνειό του σε άλλο διαχειριστή χωρίς τη συγκατάθεσή του και την ίδια στιγμή να μην του δίνεται η δυνατότητα να το αγοράσει στην τιμή που η τράπεζα θα το πωλήσει. Αυτές δεν είναι διαδικασίες αλλά ούτε και πλαίσιο προστασίας του πολίτη. Είναι σύστημα ασυδοσίας των τραπεζών σε βάρος των πολιτών.

Ερ: Πού βρίσκονται οι διεργασίες για τις ευρωεκλογές;

Απ: Από την πλευρά της ΕΔΕΚ βρίσκονται στο αρχικό στάδιο διερεύνησης προθέσεων, αλλά και σχεδιασμού. Όπως θα έχετε αντιληφθεί από το πρόσφατο παρελθόν, η ΕΔΕΚ ενδιαφέρεται η όποια συνεργασία να οικοδομηθεί σε στέρεα βάση και αξιοπιστία. Όπως δηλώνει και η λέξη συνεργασία, στόχος είναι η ενισχυμένη και αξιόπιστη συμπόρευση δυνάμεων και όχι απλά η συνύπαρξη. Εκτιμώ ότι το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από πολλές και λεπτές παραμέτρους.

Ερ: Κάποια εκ των συνεργαζομένων κομμάτων στις προεδρικές φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να συζητούν και με άλλες πολιτικές δυνάμεις, ενώ το ΔΗΚΟ φαίνεται να προκρίνει αυτόνομη κάθοδο. Μένει τελικά μόνη η ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ και με τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές έχει αποδείξει ότι διαθέτει αυτοπεποίθηση και μαχητικότητα. Αυτό δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε μια αλαζονική απομόνωση, αλλά και ούτε σε μια αρνητικά ετεροβαρή συνεργασία. Εκτιμώ ότι το σκηνικό θα ξεκαθαρίσει σύντομα. Από την πλευρά μας εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα με προσοχή και ψυχραιμία, επίσης διερευνούμε και τις επιλογές μας για τους υποψήφιους που θα απαρτίζουν το ψηφοδέλτιο, τόσο τους κομματικούς όσο και τις προσωπικότητες ευρείας αποδοχής.

Ερ: Αληθεύει ότι κάποια κόμματα θέλουν να υπάρχει εναλλαξιμότητα στη θητεία βουλευτών; Αν ναι, γιατί δεν το συζητάτε;

Απ: Είναι ένα από τα θέματα που χρήζουν διευκρίνησης και οπωσδήποτε αξιολόγησης. Πρέπει να σταθμισθούν τα θετικά και τα αρνητικά. Οι ευρωεκλογές για την ΕΔΕΚ δεν είναι μια απομονωμένη εκλογική διαδικασία όπως ενδεχομένως για άλλες πολιτικές δυνάμεις. Πέραν των προεκτάσεων που έχουν σε τοπικό επίπεδο, υπάρχουν και αυτές που σχετίζονται και με το ευρωπαϊκό, κυρίως με την αναγκαιότητα να υπάρχει κυπριακή σοσιαλιστική εκπροσώπηση στη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου.

Ερ: Φαίνεται ότι ούτε η συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο δεν λειτουργεί απόλυτα μεταξύ των συνεργαζόμενων κομμάτων στις προεδρικές εκλογές…

Απ: Δεν είχαμε αυταπάτες όταν στις 9 περασμένου Μαρτίου τα κόμματα που συνεργαστήκαμε στις προεδρικές εκλογές αποφασίζαμε να προχωρήσουμε και σε κοινοβουλευτική συνεργασία, ότι αυτή από την αρχή θα εκφραζόταν στο 100% των δυνατοτήτων.  Άλλο η εκλογική συνεργασία στη βάση ενός προσυμφωνημένου προγράμματος και άλλο η κοινοβουλευτική συνεργασία. Είμαστε κόμματα με διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας και σε πολλά θέματα και με διαφορετικές θέσεις. Έχουν γίνει θετικά βήματα, όμως απαιτείται χρόνος περαιτέρω ομοιογενοποίησης και οπωσδήποτε υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης. Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να καταβάλλει ειλικρινείς προσπάθειες χωρίς υστεροβουλία και σκοπιμότητα προς αυτή την κατεύθυνση.

 

ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΕΔΕΚ

Του Μαρίνου Θεοδώρου

Γραμματέα Θεματικής Υγείας ΕΔΕΚ,

Μέλος Πολιτικού Γραφείου ΕΔΕΚ

Ο εθελοντισμός, εάν είναι στάση ζωής, είναι ένα αντίδοτο στον ατομισμό, την εσωστρέφεια και την κοινωνική υποκρισία. Το άτομο που διέπεται από τον εθελοντισμό χαρακτηρίζεται από σεβασμό στη διαφορετικότητα, κατανοεί τις όποιες ανάγκες των συνανθρώπων του, ανεξαρτήτου χρώματος, γένους, φυλής ή θρησκείας και προσπαθεί να βοηθήσει ανιδιοτελώς.

Η αναγκαιότητα και η σπουδαιότητα του εθελοντισμού έχουν κατοχυρωθεί από επίσημους φορείς σε θέματα υγείας και περίθαλψης (Συμβούλιο της Ευρώπης, ΠΟΥ, κ.ά.).

Η αιμοδοσία είναι φυτώριο εθελοντών και ο εθελοντισμός στην υγεία και την περίθαλψη ανάγεται σε ελπίδα του μέλλοντος. Διότι η αιμοδοσία βασίζεται στον άνθρωπο και την ανθρωπιά του. Ο εθελοντής αιμοδότης είναι ο πιο ευαισθητοποιημένος πολίτης ο οποίος με την κοινωνική του ευαισθησία και τον αλτρουισμό δεν προσφέρει μόνο ζωή στους έχοντες ανάγκη, αλλά το κυριότερο, με την προσφορά του περιφρουρεί το πολυτιμότερο αγαθό: αυτή την ίδια τη ζωή. Όσο μεγαλύτερο επίπεδο συνειδητότητας και ευθύνης για την προσφορά του έχει ο εθελοντής αιμοδότης τόσο συνεπέστερος και στη συνεχή συμβολή του στο κοινωνικό σύνολο.

Ολόκληρος ο μηχανισμός λειτουργίας της αιμοδοσίας επιδιώκει τη δυνατή καλύτερη ασφάλεια του δέκτη (άτομο που έχει ανάγκη μετάγγισης) προστατεύοντας ταυτόχρονα και την υγεία του αιμοδότη. Πολλοί συνάνθρωποί μας χρειάζονται καθημερινά αίμα (ατυχήματα, κ.λ.π). Η μετάγγιση παράγωγου αίματος αποτελεί πολύτιμο θεραπευτικό μέσο για την αντιμετώπιση πολλών παθολογικών καταστάσεων. Το αίμα ΔΕΝ μπορεί να παρασκευαστεί – ΔΕΝ υπάρχει τεχνητό αίμα. Το αίμα είναι ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΙΣΤΟΣ με περιορισμένη διάρκεια ζωής. Εάν τα αποθέματα των υπηρεσιών αιμοδοσίας δεν ανανεώνονται διαρκώς με τη συστηματική εθελοντική αιμοδοσία δεν είναι δυνατόν να έχουμε επάρκεια – και πόσο μάλλον αυτάρκεια αίματος. Με την αιμοδοσία ΜΟΝΟ σε ώρα ανάγκης δεν λύνεται το πρόβλημα. Στην εθελοντική αιμοδοσία δεν υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ των ανθρώπων. Ο εθελοντής αιμοδότης προσφέρει ένα ανεκτίμητο δώρο ζωής σε όποιους συνανθρώπους του το έχουν ανάγκη. Η εθελοντική αιμοδοσία είναι έμπρακτο μήνυμα ΖΩΗΣ και ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ.

Είναι γι’ αυτούς τους λόγους που ως Θεματική Υγείας του Κ.Σ. ΕΔΕΚ σε συνεργασία με το κέντρο αίματος του Υπ. Υγείας, την Επαρχιακή Επιτροπή ΕΔΕΚ Λευκωσίας, τη Σοσιαλιστική Γυναικεία Κίνηση, τη Νέα Αγροτική, τη Νεολαία ΕΔΕΚ και την ΔΕΟΚ διοργανώνουμε Παγκύπρια Ημέρα Αιμοδοσίας την Πέμπτη 14 Ιουνίου από τις 14.00 μέχρι τις 18.00 στο Ίδρυμα Λυσσαρίδη με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των συνανθρώπων μας σε θέματα αιμοδοσίας και για ενίσχυση της τράπεζας αίματος.

ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΕΔΕΚ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Aιμοδοσίας διοργανώνεται την Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018, Αιμοδοσία από τις 14.00 μέχρι τις 18.00 στο Ίδρυμα Λυσσαρίδη (Μιαούλη 1, Άγιοι Ομολογητές 1080, Λευκωσία) για στήριξη της Τράπεζας Αίματος.

H Αιμοδοσία διοργανώνεται από την Επαρχιακή Επιτροπή ΕΔΕΚ Λευκωσίας, τη Θεματική Υγείας ΕΔΕΚ, τη Νεολαία ΕΔΕΚ, τη Σοσιαλιστική Γυναικεία Κίνηση, τη ΔΕΟΚ και τη Νέα Αγροτική Κίνηση σε συνεργασία με το Κέντρο Αίματος του Υπουργείου Υγείας.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των συνανθρώπων μας, την εγγραφή νέων αιμοδοτών και φυσικά τη στήριξη της Τράπεζας Αίματος.

«Δεν ξέρω το όνομά σου, αλλά σ’ ευχαριστώ. Το αίμα σου, μου χάρισε ζωή!».

Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τα ακόλουθα τηλέφωνα:

ΕΔΕΚ: 22476003 / 99520062

Κέντρο Αίματος Υπουργείου Υγείας: 96359321

 

Λευκωσία, 12 Ιουνίου 2018

07-06-2018 ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΔΕΚ ΜΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΠΙΣ

Θα συνεχίσουμε με θετικές και εποικοδομητικές παρεμβάσεις να στηρίζουμε την πορεία σωστής και γρήγορης εφαρμογής του ΓΕΣΥ

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης του Προέδρου της ΕΔΕΚ με αντιπροσωπεία του ΠΙΣ, ο κ. Αγαθαγγέλου δήλωσε:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο για τη σημερινή εποικοδομητική συνάντηση που έλαβε χώρα στα πλαίσια της ενημέρωσης της πολιτικής ηγεσίας για την επερχόμενη μεταρρύθμιση στον τομέα της υγείας για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ.

Ανταλλάξαμε κάποιες απόψεις, μοιραστήκαμε κάποιους προβληματισμούς για το πού πάει η αυτονόμηση που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την πραγματική βιώσιμη και λειτουργική εφαρμογή του ΓΕΣΥ.

Έχουμε συμμεριστεί κάποιες από τις εισηγήσεις και από τους προβληματισμούς μας. Η αλήθεια είναι ότι ο Πρόεδρος ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της πρόσκλησης του Παγκύπριου Ιατρικού Συλλόγου όπως αυτό έχει γίνει και με τα υπόλοιπα κόμματα ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μια αλληλοενημέρωση και ταυτόχρονα να δώσουμε όλοι το μήνυμα ότι με τους προβληματισμούς και την ανταλλαγή απόψεων και εισηγήσεων θα συμβάλουμε εποικοδομητικά ώστε να πετύχει αυτό το μεγάλο εγχείρημα. Γιατί στόχος όλων είναι η ασφάλεια των ασθενών αλλά και η αναβαθμισμένη παροχή υπηρεσιών υγείας που να χαρακτηρίζονται πάνω στα θέματα ποιότητας και ασφάλειας σε όλα τα επίπεδα και να είμαστε περήφανοι για το κράτος μας. Όσον αφορά ένα σχέδιο υγείας που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ασθενών, αλλά και να ανταποκρίνονται στο χαρακτήρα που πρέπει να έχει το κάθε κράτος που θέλει να ονομάζεται κράτος κοινωνικής πρόνοιας.

Ένα εγχείρημα το οποίο δεν είναι μόνο για να εφαρμοστεί αλλά και να πετύχει. Κύριε Πρόεδρε σας ευχαριστώ πολύ και θα συνεχίσουμε την επαφή μας γιατί μέσα από τη δική σας συμβολή και ως συνάδελφος, είμαι βέβαιος ότι θα δώσετε και εσείς τη δική σας αν θέλετε μάχη σε εισαγωγικά για να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε ότι πράγματι και η αυτονόμηση θα είναι στα σωστά επίπεδα και η εφαρμογή του ΓΕΣΥ να είναι πραγματικά λειτουργική και βιώσιμη».

Ακολούθως, ο κ. Σιζόπουλος δήλωσε:

«Εμείς απλά θα επιβεβαιώσουμε ότι θα συνεχίσουμε την προσπάθεια γιατί θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η προσπάθεια για εφαρμογή του ΓΕΣΥ έχει ξεκινήσει από την ΕΔΕΚ. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές και αυτή την προσπάθεια δεν θα την παραχωρήσουμε σε κανέναν. Θα τη συνεχίσουμε προς την ορθή κατεύθυνση, γι’ αυτό και η σημερινή συνάντηση με τον Παγκύπρια Ιατρικό Σύλλογο και τον Προέδρό του, δεν στηρίχτηκε μόνο σε αλληλοενημέρωση γενικού ενδιαφέροντος και σε γενικές αρχές. Ήταν μια ενημέρωση η οποία εισήλθε σε λεπτομέρειες, επιστημονικές, τεχνικές και όχι μόνο, οι οποίες έχουν τη δική τους σημασία. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι ανησυχούμε ιδιαίτερα από το γεγονός ότι ενώ βρίσκεται επι θύραις η φορολόγηση των πωλητών για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ, δεν έχουν μέχρι στιγμής ληφθεί εκείνα τα αναγκαία και απαραίτητα μέτρα τα οποία να διασφαλίζουν ότι η εφαρμογή του ΓΕΣΥ θα είναι σωστή, λειτουργική και προπάντων βιώσιμη για να μπορέσει να προσφέρει σε ολόκληρη την Κύπρο, σε όλους τους πολίτες, ειδικά σε αυτούς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν υψηλού επιπέδου περίθαλψή σε σχέση με άλλους.

Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι πολλά πράγματα γίνονται χωρίς συντονισμό, χωρίς συγκροτημένη οργανωτική σκέψη και κυρίως ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι μέσα από αυτή την πορεία και στο τέλος να καταρρεύσει το σύστημα όπως κατέρρευσαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, όπως κατέρρευσε και ο Συνεργατισμός.

Αυτή είναι η μεγάλη μας ανησυχία και το πιο σημαντικό επιχειρείται αυτή τη στιγμή η αυτονόμηση των νοσοκομείων χωρίς προηγουμένως να υπάρξει η αποσυμφόρηση των κρατικών νοσηλευτηρίων, χωρίς να υπάρχει αναδιοργάνωση των κρατικών νοσηλευτηρίων, χωρίς να υπάρχει μια σοβαρή μελέτη η οποία ακριβώς να καταγραφεί τις ανάγκες του δημοσίου τομέα σε κλινικές σε όλη την επικράτεια, σε ιατρικό εξοπλισμό, για να μπορούν οι γιατροί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και κυρίως σε ιατρικό προσωπικό.

Αντιλαμβάνεστε ότι εάν αυτές οι προϋποθέσεις δεν υλοποιηθούν δεν θα μπορέσει ο δημόσιος τομέας να είναι ανταγωνιστικός όταν εφαρμοστεί πια το ΓΕΣΥ. Και δεδομένου ότι το κράτος δεν θα μπορεί να καλύψει τα ελλείματα του δημόσιου τομέα υγείας πέραν από τα πέντε χρονιά, τότε υπάρχει ο κίνδυνος ή να κλείσουν τα νοσοκομεία ή να εκποιηθούν στον ιδιωτικό τομέα με ότι αυτό συνεπάγεται.

Για αυτό και η διαβεβαίωσή μας προς τους πολίτες είναι ότι από πλευράς ΕΔΕΚ θα συνεχίσουμε με θετικές και εποικοδομητικές παρεμβάσεις να στηρίζουμε την πορεία σωστής και γρήγορης εφαρμογής του ΓΕΣΥ για να μπορέσει ακριβώς να προσφέρει τις υπηρεσίες του στους πολίτες όπως όλοι προσδοκούμε και όπως όλοι επιθυμούμε να είναι. Σας ευχαριστώ».

 

Λευκωσία, 7 Ιουνίου 2018

 

ΓΕΣΥ

Η δημοσκόπηση της εφημερίδας «Σημερινή» για τα θέματα του ΓεΣΥ και των δημοσίων νοσηλευτηρίων επιβεβαιώνει τα όσα από πλευράς ΕΔΕΚ δηλώνουμε δημόσια.

Επιβεβαιώνονται, ακόμη, οι τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης για το ότι δεν υπήρξε μέχρι στιγμής μια οργανωμένη  προσπάθεια για να αναδιοργανωθεί ο δημόσιος τομέας της υγείας.

Λευκωσία, 27 Μαΐου 2018

ΓΕΣΥ

Παρά την πραγματοποίηση της συνάντησης μεταξύ του Υπουργού Υγείας και της ΠΑΣΥΚΙ, θεωρούμε πως εάν δεν προηγηθεί της αυτονόμησης μία σωστή αναδιοργάνωση των νοσοκομείων, η κατάρρευση του δημόσιου τομέα θα είναι, πλέον, βέβαιο γεγονός.

Για ακόμα μια φορά καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε μια σοβαρή αναδιοργάνωση των δημοσίων νοσηλευτηρίων στη βάση των πιο κάτω συγκεκριμένων σταδίων:

  • Αποσυμφόρηση των νοσοκομείων,
  • Ίδρυση νέων  κλινικών ανά ειδικότητα σύμφωνα με τις ανάγκες που υπάρχουν σε παγκύπρια κάλυψη,
  • Κάλυψη των αναγκών σε ιατρικό εξοπλισμό,
  • Μελέτη για τις ανάγκες σε ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό.

Το ενδεχόμενο μιας κατάρρευσης του δημόσιου τομέα της υγείας μελλοντικά ή της ιδιωτικοποίησής του δεν θα έχει τις ίδιες συνέπειες όπως στην περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών ή του Συνεργατισμού, αλλά πολλαπλάσιες και πλέον επιζήμιες για το κοινωνικό σύνολο.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε, να συνεργαστούμε εποικοδομητικά και να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια, εάν και εφόσον η κυβέρνηση αποφασίσει να την ακολουθήσει.

Λευκωσία, 24 Μαΐου 2018

ΓΕΣΥ ΨΗΦΙΣΗ

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό ως προϋπόθεση για τη σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ και για την αποφυγή κατάρρευσης στο μέλλον, όπως έγινε με τις Κυπριακές Αερογραμμές και με τον Συνεργατισμό, είναι ότι επιβάλλεται άμεσα να προχωρήσει η σωστή, η ορθολογική αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα υγείας για να μπορεί να διαδραματίσει το ρόλο του ως η ραχοκοκαλιά εφαρμογής του συστήματος.

Η αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  1. Αποσυμφόρηση των δημόσιων νοσοκομείων, κύρια στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
  2. Καθορισμό των αναγκών σε αριθμό κλινικών ανά ειδικότητα ώστε να καλύπτεται με επάρκεια το σύνολο της επικράτειας (δεν είναι δυνατό για παράδειγμα ο δημόσιος τομέας να μην διαθέτει ολοκληρωμένο ογκολογικό τμήμα, να διαθέτει μία μόνο νευροχειρουργική κλινική).
  3. Να καλυφθούν οι ανάγκες του σε ιατρικό εξοπλισμό ώστε να καταστεί δυνατή η αναβαθμισμένη προσφορά έγκαιρης διάγνωσης και περίθαλψης (δεν είναι δυνατόν ο δημόσιος τομέας να καλύπτεται μόνο από ένα μαγνητικό τομογράφο).
  4. Καθορισμός των αναγκών σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

Είναι αδύνατη η αξιόπιστη κοστολόγηση των υπηρεσιών χωρίς την υλοποίηση των πιο πάνω παραμέτρων. Επιπρόσθετα λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι δεν έχουμε διαπιστώσει μέχρι στιγμής τη διενέργεια οποιασδήποτε μελέτης για αυτά από πλευράς Υπουργείου Υγείας.

Χωρίς την υλοποίηση των πιο πάνω προϋποθέσεων η προσπάθεια εφαρμογής του ΓεΣΥ θα είναι αίολη και η κατάρρευσή του πολύ πιθανή, με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγεία των πολιτών και κύρια όλων αυτών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους.

 

Λευκωσία, 20 Μαΐου 2018

 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

Στην σημερινή του συνέντευξη με αφορμή τα τελευταία γεγονότα στο χώρο της δημόσια υγείας ο αρμόδιος Υπουργός μίλησε αόριστα και με διάθεση να ωραιοποιήσει την κατάσταση που επικρατεί λόγω των οξυμμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα κρατικά νοσηλευτήρια. Είναι ένα πράγμα οι στατιστικές και οι αριθμοί, και άλλο η πικρή καθημερινή πραγματικότητα που αντιμετωπίζει ο Κύπριος ασθενής.

Είναι φανερό από τη συνέντευξη του Υπουργού ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο για υλοποίηση του Γενικού Σχεδίου Υγείας του οποίου η εφαρμογή είναι αμφίβολη. Βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει το Σχέδιο είναι η αυτονόμηση των νοσοκομείων η οποία όμως για να επιτευχθεί θα πρέπει πρώτα να αναδιοργανωθούν με:

  • ίδρυση και λειτουργεία των απαραίτητων κλινικών
  • την συμπλήρωση του αναγκαίου ιατρικού εξοπλισμού
  • και κάλυψη τους με το αναγκαίο ιατρικό προσωπικό.

                                                                                            Λευκωσία, 17 Μαΐου, 2018

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ

Τα όσα λαμβάνουν χώρα, το τελευταίο χρονικό διάστημα στο χώρο της Δημόσιας Υγείας, επαναφέρουν στο προσκήνιο την άμεση και επιτακτική ανάγκη για αναδιοργάνωση και ενίσχυση της, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με τη μεγαλύτερη δυνατή επάρκεια έναντι του Κύπριου ασθενή.

Εκτιμούμε ότι τα αιτήματα τα οποία έχει καταθέσει σήμερα, 16 Μαΐου, η ΠΑΣΥΚΙ κινούνται προς την ορθή κατεύθυνση. Από την πλευρά της η ΕΔΕΚ επαναλαμβάνει τη θέση της, έστω και αν αυτή ενοχλεί για ευνόητους λόγους τα γνωστά κυκλώματα, ότι θα αγωνιστεί για τη σωστή εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας. Για να υπάρξει όμως σωστή εφαρμογή ΓEΣΥ, στόχο τον οποίο η ΕΔΕΚ διεκδικεί από την ίδρυση της, θα πρέπει να προηγηθεί η αποσυμφόρηση των κρατικών νοσηλευτηρίων και ίδρυση νέων κλινικών που να καλύπτουν με επάρκεια ολόκληρη την επικράτεια και οι οποίες θα στελεχώνονται με εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό.

Η ΕΔΕΚ δηλώνει το πλήρη σεβασμό της τόσο προς το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, αλλά κυρίως προς τον Κύπριο ανώνυμο πολίτη, τον οποίο το σύστημα υγείας της πατρίδας του πρέπει να υπηρετεί.

Λυκωσία, 16 Μαΐου, 2018