ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΓΕΙΑ

ΓΕΣΥ

Πραγματικά διερωτόμαστε πώς αυτή η κυβέρνηση θα εφαρμόσει ΓΕΣΥ όταν ήδη η κατάσταση στα νοσοκομεία από μέρα σε μέρα χειροτερεύει, επιβαρύνεται και αυτό πια είναι κάτι που δεν μπορεί να αποκρυβεί.

Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ είναι η αναδιοργάνωση των νοσοκομείων για να μπορέσουν να λειτουργήσουν εντός του ΓΕΣΥ ανταγωνιστικά προς τον ιδιωτικό τομέα αλλά και για να μπορέσουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου περίθαλψη.

Πραγματικά διερωτόμαστε για τη σκοπιμότητα αυτής της τακτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση.

Λευκωσία, 16 Σεπτεμβρίου 2017

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΥΠΡΟΣ

Η απροθυμία του Προέδρου της Δημοκρατίας να επισκεφθεί τους νεφροπαθείς του νοσοκομείου Αμμοχώστου είναι ένδειξη της απροθυμίας και της αδυναμίας της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τα σοβαρά προβλήματα του τομέα της υγείας.

Εξάλλου, τα πρόσφατα γεγονότα που είδαν το φως της δημοσιότητας αναφορικά με τον τομέα της υγείας επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις μας πως αυτή η κυβέρνηση αδυνατεί να εφαρμόσει ένα Γενικό Σχέδιο Υγείας, με την πολυπλοκότητα που το χαρακτηρίζει, ώστε να μπορεί να προσφέρει υψηλού επιπέδου περίθαλψη στους πολίτες.

Στον μακρύ κατάλογο των λόγων που επιβεβαιώνουν το πιο πάνω και τον οποίο δημοσιεύσαμε κατ’ επανάληψη, έρχονται, ανάμεσα σε άλλα, να προστεθούν και τα πιο κάτω:

  1. Εδώ και 4,5 χρόνια και παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της υγείας, η κυβέρνηση δεν κατόρθωσε να καλύψει τις κενές θέσεις σε ιατρικό προσωπικό. Αντίθετα παρατηρήθηκε μαζική φυγή γιατρών και πολλαπλασιάστηκαν οι κενές θέσεις. Ειδικότερα, αναφέρουμε το χθεσινό παράδειγμα του τμήματος Αιμοκάθαρσης του Νοσοκομείου Αμμοχώστου το οποίο αντί η κυβέρνηση να το ενισχύσει, αυτή τη στιγμή τείνει να το κλείσει αφού δεν υπάρχει νεφρολόγος να το καλύψει.
  2. Αυτή η κυβέρνηση δεν φρόντισε να υπάρχει δεύτερη νευροχειρουργική κλινική για να σταματήσει την ταλαιπωρία των ασθενών.
  3. Το πρόσφατο παράδειγμα της πνευμονολογικής κλινικής του νοσοκομείου Κυπερούντας η ίδρυση της οποίας έχει ανασταλεί.
  4. Το τμήμα της επεμβατικής καρδιολογίας του νοσοκομείου Λεμεσού το οποίο εργάζεται χωρίς την κάλυψη καρδιοχειρουργικής κλινικής.
  5. Προτιμά να δίνει εκατομμύρια στον ιδιωτικό τομέα για να καλύπτουν ανάγκες του δημόσιου τομέα σε μαγνητική τομογραφία, αλλά δεν αγοράζει ένα δεύτερο μαγνητικό τομογράφο αξίας 1,2 εκατομμυρίων.
    Γενικά οι συνθήκες στα νοσοκομεία είναι υποβαθμισμένες. Το ότι μέχρι στιγμής διατηρείται εν ζωή ο δημόσιος τομέας οφείλεται στις υπεράνθρωπες προσπάθειες του ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού των νοσοκομείων.

Με αυτά τα δεδομένα είναι δυνατόν αυτή η κυβέρνηση να εφαρμόσει ΓΕΣΥ; Είναι πολύ πιο εύκολο για αυτήν να διαλύει τον δημόσιο τομέα υγείας παρά να τον ανασυγκροτήσει.

Λευκωσία, 12 Σεπτεμβρίου 2017

ΚΥΠΕΡΟΥΝΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
Το συγκεκριμένο θέμα που έχει προκύψει με την πνευμονολογική κλινική  του νοσοκομείου της Κυπερούντας και την αδυναμία της κυβέρνησης να την αναβαθμίσει, επιβεβαιώνει για ακόμα μια φορά τους φόβους μας ότι αυτή η κυβέρνηση, ούτε την πολιτική βούληση διαθέτει αλλά ούτε και την ικανότητα και την εμπειρία να εφαρμόσει το ΓΕΣΥ, ένα σύστημα που είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και πολύπλοκο.

Εάν μπροστά σε αυτά προσθέσουμε ότι:

  1. Εδώ και 4,5 χρόνια και παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της υγείας, η κυβέρνηση δεν κατόρθωσε να καλύψει τις κενές θέσεις σε ιατρικό προσωπικό. Αντίθετα παρατηρήθηκε μαζική φυγή γιατρών και πολλαπλασιάστηκαν οι κενές θέσεις,
  2. Δεν προχώρησε στη δαπάνη ενός περίπου εκατομμύριου ευρώ για να αγοραστεί ένας δεύτερος μαγνητικός τομογράφος για να εξυπηρετεί στους ασθενείς,
  3. Ο δημόσιος τομέας της υγείας δυστυχώς δεν διαθέτει ούτε ένα ολοκληρωμένο ογκολογικό τμήμα,
  4. Ολόκληρος ο δημόσιος τομέας διαθέτει μόνο μια νευροχειρουργική κλινική,
  5. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του ιατρικού προσωπικού οι λίστες αναμονής δεν μειώνονται αλλά μεγαλώνουν.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη δεν κατόρθωσε να δώσει λύση στα σοβαρά προβλήματα των δημόσιων νοσοκομείων, δεν προχώρησε σε αναβάθμιση της προσφερόμενης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στους πολίτες  και υποβάθμισε τις εργασιακές συνθήκες του ιατρικού και παραϊατρικού προσωπικού.

Ο καθένας εύκολα μπορεί να αντιληφθεί πως τα όσα αυτή η κυβέρνηση  επαγγέλλεται για την υγεία και το ΓΕΣΥ, είναι απλά για προεκλογική σκοπιμότητα και τίποτα περισσότερο.


Λευκωσία, 31 Αυγούστου 2017

eurostat-logo

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat), η Κύπρος είναι στην τελευταία θέση από όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις δαπάνες στον τομέα της υγείας.

Παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις της κυβέρνησης για τα θέματα της υγείας και όλα τα συναφή, η εν λόγω έρευνα επιβεβαιώνει ακριβώς το αντίθετο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα πιο κάτω στοιχεία:

  1. Εδώ και 4,5 χρόνια και παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της υγείας, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν κατόρθωσε να καλύψει τις κενές θέσεις σε ιατρικό προσωπικό αλλά αντίθετα παρατηρήθηκε μαζική φυγή γιατρών.
  2. Δεν προχώρησε στη δαπάνη ενός περίπου εκατομμύριου ευρώ για να αγοραστεί ένας δεύτερος μαγνητικός τομογράφος για να εξυπηρετεί στους ασθενείς.
  3. Ο δημόσιος τομέας της υγείας δυστυχώς δεν διαθέτει ούτε ένα ολοκληρωμένο ογκολογικό τμήμα.
  4. Ολόκληρος ο δημόσιος τομέας διαθέτει μόνο μια νευροχειρουργική κλινική.
  5. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του ιατρικού προσωπικού οι λίστες αναμονής δεν μειώνονται αλλά μεγαλώνουν.

Η αποδόμηση του δημόσιο τομέα της υγείας είναι εμφανέστατη. Με αυτά τα δεδομένα δεν πιστεύουμε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η κυβέρνηση μπορούν να επιχαίρουν για το επίπεδο της προσφερόμενης περίθαλψης στο λαό.

Λευκωσία, 30 Αυγούστου 2017

ΑΥΤΟΥΣΙΑ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΥΠΕΞ ΕΛΛΑΔΟΣ

Την ώρα που το Ελληνικό ΥΠΕΞ καταδικάζει την προκλητική συμπεριφορά του κατοχικού καθεστώτος και τους χθεσινούς εορτασμούς στα Κόκκινα, η Κυπριακή Κυβέρνηση:

  • επέτρεψε τη μετάβαση στα Κόκκινα,
  • δεν έκανε τους απαραίτητους ελέγχους στα λεωφορεία, εξετάζοντας εάν σε αυτά υπήρχαν ενδεχομένως και έποικοι,
  • αλλά και ούτε και μία καταδικαστική ανακοίνωση για τα γεγονότα και τους εορτασμούς δεν έχει εκδώσει.

Λευκωσία 9 Αυγούστου 2017

Ταλαιπωρία στα κυπριακά Νοσοκομεία

Η απόφαση της κυβέρνησης για αγορά υπηρεσιών, μαγνητικών τομογράφων και οφθαλμολογικών περιστατικών επαναφέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για άμεση ανασυγκρότηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων, την ανάπτυξη νέων ιατρικών κλινικών και τμημάτων, καθώς και την αγορά των αναγκαίων εξοπλισμών ώστε να είναι δυνατή η προσφορά ιατρικών υπηρεσιών στους πολίτες σε ολόκληρη την επικράτεια κατά τρόπο ομοιόμορφο. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις δεν είναι δυνατή η ορθή και αξιόπιστη εφαρμογή του ΓΕΣΥ.

Δεν είναι δυνατό ακόμα και σήμερα ο δημόσιος τομέας να διαθέτει μόνο ένα μαγνητικό τομογράφο παγκύπρια όταν ο ιδιωτικός τομέας διαθέτει περίπου είκοσι. Ο Κύπριος πολίτης, πρέπει επιτέλους να απολαμβάνει το δημόσιο αγαθό της υγείας με όρους αξιοπρέπειας και επάρκειας. Να αποκτήσει επιτέλους τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής γιατρού και νοσηλευτηρίου.

Οι τεράστιες λίστες αναμονής αποτελούν για το μεν κράτος στίγμα και εξευτελισμό, για τον δε πολίτη, ιδιαίτερα τον χαμηλόμισθο, που δεν έχει άλλη επιλογή εκτός από τα δημόσια νοσηλευτήρια, στέρηση βασικών του δικαιωμάτων.

Η λύση δεν είναι η αγορά υπηρεσιών αλλά η γρήγορη εφαρμογή ενός καθολικού συστήματος υγείας, βιώσιμου και αξιόπιστου.

Λευκωσία, 3 Αυγούστου 2017

Εργασείες Ανέγερσης του Ογκολογικού Κέντρου Λεμεσού

Πάρα τις σημαντικές υπηρεσίες που προφέρει το ογκολογικό της Τράπεζας Κύπρου αλλά γενικά και ο ιδιωτικός ιατρικός τομέας της πατρίδας μας, η απουσία ενός ολοκληρωμένου ογκολογικού τμήματος στο δημόσιο τομέα καθώς επίσης και οι ελλείψεις και σε άλλες υποδομές του δημόσιου ιατρικού τομέα, επιβεβαιώνουν για ακόμα μια φορά την προχειρότητα με την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να εφαρμόσει το ΓΕΣΥ.

Αυτό που φαίνεται ότι ενδιαφέρει περισσότερο την κυβέρνηση δεν είναι η ουσιαστική προσφορά υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης μέσα από ένα σωστό ΓΕΣΥ, αλλά η εξυπηρέτηση προεκλογικών σκοπιμοτήτων.

Με αυτή την ευκαιρία θέτουμε ξανά το ερώτημά μας για τα αποτελέσματα της διερεύνησης του γνωστού σκανδάλου για το ακτινοθεραπευτικό του νοσοκομείου Λεμεσού. Παρήλθαν επτά χρόνια από τότε και μέχρι στιγμής δεν υπήρξε καμία επίσημη ανακοίνωση για την έρευνα που είχε διεξαχθεί.

Λευκωσία, 19 Ιουλίου 2017

ekthesi-oie-mia-stous-treis-xristes-narkwtikwn-einai-gunaikes_1.w_l

Ο Ευρωβουλευτής Δημήτρης Παπαδάκης (ΕΔΕΚ, S&D) κατέθεσε γραπτή ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την αύξηση των θανάτων από ναρκωτικά στην Ευρώπη. Ο κ. Παπαδάκης αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2017, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Παρακολούθησης των Ναρκωτικών και της Τοξικομανίας (EMCDDA) καταγράφει αύξηση των θανάτων από υπερβολική δόση και απειλή για την υγεία από συνθετικά οπιοειδή υψηλής δραστηριότητας, καθώς και συνεχιζόμενη διαθεσιμότητα νέων ψυχοδραστικών ουσιών.

Σύμφωνα με την Έκθεση, περισσότεροι από 93 εκατομμύρια Ευρωπαίοι έχουν κάνει χρήση κάποιας παράνομης ουσίας στη ζωή τους και οι θάνατοι από υπερβολική δόση σημειώνουν αύξηση για τρίτη συνεχή χρονιά. Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη καταγράφηκαν συνολικά 8.441 θάνατοι από υπερβολική δόση ναρκωτικών.

Αναφέρει επίσης ότι η κάνναβη παραμένει η πιο διαδεδομένη παράνομη ουσία στην Ευρώπη στο γενικό πληθυσμό (15-64 ετών) μπροστά από την κοκαΐνη, η οποία αποτελεί την πιο δημοφιλή διεγερτική ουσία στο γενικό πληθυσμό. Οι κατασχεθείσες ποσότητες κοκαΐνης αυξήθηκαν από 31kg το 2014 έναντι 107 kg το 2015.

Καταλήγοντας, ο Ευρωβουλευτής καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να απαντήσει τί προτίθεται να κάνει ώστε να μειωθεί ο αριθμός θανάτων, καθώς και η έκθεση των νέων στη χρήση ναρκωτικών και ουσιών.

gesy-symfonia-proedrou--antrou

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η χθεσινή υπερψήφιση των 2 νομοσχεδίων από τη Βουλή των Αντιπροσώπων σε σχέση με το ΓΕΣΥ αποτελεί μία πολύ σημαντική κατάκτηση προς όφελος του κυπριακού λαού. Δικαίως ο Υπουργός Υγείας λαμβάνει εύφημο μνεία για τη συστηματική επιμονή του στο να εφαρμοστεί επιτέλους το ΓΕΣΥ. Δικαίως και οι πλείστοι παράλληλα τονίζουν ότι μετά τα συγχαρητήρια και την ανταλλαγή φιλοφρονήσεων, τα δύσκολα τώρα αρχίζουν που θα πρέπει η θεωρία να μετατραπεί σε πράξη.

Παρόλ’ αυτά, ανεξαρτήτως της πορείας που θα λάβει τελικά η εφαρμογή του ΓΕΣΥ, υπάρχουν ορισμένα “δύσκολα” ερωτήματα, για τα οποία κάποια στιγμή αυτοί που φέρουν τις μεγαλύτερες ευθύνες θα πρέπει να λογοδοτήσουν, έτσι ώστε η κοινή γνώμη να έχει πλήρη εικόνα του πώς φθάσαμε ως εδώ σήμερα.

  1. Γιατί έπρεπε να μεσολαβήσουν 16 ολόκληρα χρόνια από τότε που ψηφίστηκε το αρχικό νομοσχέδιο για το ΓΕΣΥ (βλ. Απρίλιος 2001);
  2. Γιατί ενώ ο νόμος εκείνος ψηφίστηκε το 2001, ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας δημιουργήθηκε 4 χρόνια μετά (το 2005 επί Τάσσου Παπαδόπουλου);
  3. Γιατί το 2009 η κυβέρνηση Χριστόφια αποφάσισε να παγοποιήσει εντελώς τις διαδικασίες εφαρμογής του ΓΕΣΥ;
  4. Γιατί η ίδια κυβέρνηση αποφάσισε τότε να τερματίσει τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου που βρισκόταν σε εξέλιξη για την προμήθεια του απαραίτητου λογισμικού προγράμματος για τη μηχανογράφηση;
  5. Γιατί η κυβέρνηση Αναστασιάδη, στα πρώτα 4 χρόνια ζωής της, δεν έκανε απολύτως τίποτα για το ΓΕΣΥ και αποφάσισε να ευαισθητοποιηθεί μόνο μετά τις αλλεπάλληλες επιστολές του Προέδρου της ΕΔΕΚ;
  6. Γιατί εξήγγειλε πριν 2 χρόνια περίπου το “μίνι-ΓΕΣΥ” και τι απέγινε τελικά εκείνη η εύηχη μεν κενού περιεχομένου δε πρωτοβουλία;
  7. Γιατί ενώ εφάρμοσε πλήρως ΟΛΕΣ τις πρόνοιες του Μνημονίου, τη μοναδική πρόνοια που θα είχε πραγματικό κοινωνικό όφελος (δηλ. το ΓΕΣΥ) την εγκατέλειψε παγερά για 4 χρόνια;
  8. Γιατί υπήρξε τέτοιο ενδοκυβερνητικό αλαλούμ, αφού ενώ αρχικά μιλούσαν για πολυασφαλιστικό σύστημα, τελικά εγκρίθηκε το μονοασφαλιστικό ως αδήριτη ανάγκη, ενώ την ίδια στιγμή κυβερνητικά στελέχη μιλούν ακόμη για μικτό;
  9. Γιατί αποφασίστηκε ότι ο νέος αυτονομημένος ημικρατικός οργανισμός θα είναι ένας, ενώ αρχικά μιλούσαν για 6 ιδιωτικού δικαίου; Γιατί όχι 3; Ποια μελέτη κατέδειξε ότι θα πρέπει να είναι 1;
  10. Γιατί στο ΔΣ του νέου αυτονομημένου οργανισμού θα δίνεται το δικαίωμα άσκησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Κύπρο και στο εξωτερικό; Από που ως που; Πως σχετίζεται αυτό με το ρόλο του σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών υγείας;
  11. Γιατί ο εκάστοτε Υπουργός θα έχει το δικαίωμα να παρέχει άδεια σε προσωπικούς γιατρούς να ασκούν ενδονοσοκομειακή περίθαλψη σε ασθενείς; Ή θα είναι αυτονομημένος ο Οργανισμός ή δεν θα είναι.
  12. Γιατί δεν υπάρχει πουθενά πρόνοια ώστε αυτοί που θα εργοδοτηθούν από τον Οργανισμό να πρέπει να είναι άριστοι γνώστες της ελληνικής γλώσσας; Οι Κύπριοι γιατροί που πάνε να δουλέψουν στο εξωτερικό δεν καλούνται να γνωρίζουν άπταιστα τη γλώσσα της οικείας χώρας και μάλιστα με εξετάσεις;
  13. Γιατί δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμη από το κυβερνητικό στρατόπεδο ποιος ήταν ο περιβόητος “Ιούδας”; Πότε θα απολογηθούν για τις ανυπόστατες κατηγορίες τους;

Η υγεία είναι αγαθό το οποίο πρέπει να διαφυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού από όλους. Δεν μπορεί να αποτελεί παιγνίδι στα χέρια των εκάστοτε κυβερνώντων, προς εξυπηρέτηση αποκλειστικά των μικροκομματικών τους σκοπιμοτήτων. Ο λαός βλέπει, κρίνει και αποδοκιμάζει μετά βδελυγμίας όσους τον εμπαίζουν. Εμείς πάντως, με την υγεία δεν παίζουμε!

ΓΕΣΥ ΨΗΦΙΣΗ

Παρά τις επιφυλάξεις τις οποίες διατυπώσαμε για τις επικίνδυνες πρόνοιες που περιλαμβάνονται στα δύο νομοσχέδια που ψηφίσθηκαν χθες (ΓεΣΥ και Αυτονόμησης), η ΕΔΕΚ είναι έτοιμη να εργαστεί και να στηρίξει μια συμφωνία η οποία να περιλαμβάνει πρακτικά μέτρα, στο πλαίσιο χρονοδιαγράμματος, για το πώς θα εφαρμοστεί η αυτονόμηση και το ΓεΣΥ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος των ασθενών.

Όμως την ίδια στιγμή αναμένουμε από αυτούς που διοχέτευαν πλαστά στοιχεία και συκοφαντούσαν χωρίς τεκμηρίωση πολιτικούς αρχηγούς και κόμματα, από τη στιγμή που χθες στην ολομέλεια της βουλής αποδείχτηκαν ότι ήταν αβάσιμα και μυθοπλασίες όσα έλεγαν, να αποσύρουν δημόσια τις κατηγορίες τους.

 

 

 

Λευκωσία, 17 Ιουνίου 2017