ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΓΕΙΑ

ΓΕΣΥ

Βρισκόμαστε στα πρόθυρα εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Υγείας, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις του Υπουργείου Υγείας. Και όμως την ίδια στιγμή ο δημόσιος τομέας αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που προκύπτουν και αγοράζει υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα για να τις ικανοποιήσει.

Αλήθεια μέσα σε αυτές τις συνθήκες υπάρχει δυνατότητα βιωσιμότητας των δημόσιων νοσηλευτηρίων;

Χωρίς την επιστημονική και οικονομική επάρκεια των δημόσιων νοσηλευτηρίων πώς θα εφαρμοστεί το ΓεΣΥ και μάλιστα ο δημόσιος τομέας να αποτελεί τον στυλοβάτη της εφαρμογής του;

Είναι προφανές ότι το Υπουργείο με τις επιλογές τις οποίες ακολουθεί, την απροθυμία του να αναδιοργανώσει και να ενισχύσει τον τομέα της δημόσιας υγείας, στην ουσία τον οδηγεί σε χρεοκοπία και σε κατάρρευση – ιδιωτικοποίηση.


Λευκωσία, 20 Οκτωβρίου 2018

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ ΕΔΕΚ ΜΑΡΙΝΟΣ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΣ

 

  1. Τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων στη Νέα Υόρκη φαίνεται να εδραιώνουν στο Κυπριακό μια κατάσταση κρίσιμης αβεβαιότητας, ενώ επιχειρείται από ορισμένες πλευρές η αλλαγή του πλαισίου διαπραγμάτευσης. Θεωρείτε ότι ήρθε η ώρα για εφαρμογή μιας νέας στρατηγικής και εγκατάλειψη της λύσης ΔΔΟ;

Η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ) θα έπρεπε λογικά, αλλά και για σκοπούς τακτικής, να είχε εγκαταλειφθεί μετά την απόρριψη του σχεδίου Ανάν και να εγκαινιασθεί μια νέα τακτική η οποία θα τοποθετούσε το κυπριακό στη σωστή-του βάση ως προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης κατοχής και εθνοκάθαρσης. Η κατάληξη της Πενταμερούς διάσκεψης στο Crans Montana αποτελούσε ένα πρόσθετο λόγο για την αλλαγή τακτικής και κύρια της εγκατάλειψης μιας διαδικασίας η οποία όχι μόνο αποδείχτηκε αναποτελεσματική, όχι μόνο δεν έφερε τη λύση ένα βήμα πιο κοντά μας, αλλά αντίθετα κληροδότησε στην Τουρκία πρόσθετα πολιτικά οφέλη και συνέβαλε στη σταδιακή αναβάθμιση του κατοχικού καθεστώτος. Όπως πολλές φορές τονίσαμε, η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει τη διαπραγματευτική-της θέση αξιοποιώντας τα πολιτικά και διπλωματικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Κυπριακή Δημοκρατία. Ως τέτοια, μπορούν να θεωρηθούν αποφάσεις του ΟΗΕ, το ενεργειακό και η ιδιότητα του πλήρους μέλους της Ε.Ε.

  1. Πολλοί, ενόψει ενός νέου, ενδεχομένως οριστικού, αδιεξόδου, επισημαίνουν τον κίνδυνο μετατροπής της de facto κατάστασης στην Κύπρο, σε de jure. Πώς απαντάμε σ’ αυτήν τη δυσοίωνη προοπτική; Είμαστε έτοιμοι, και πόσο, να διαχειριστούμε το ενδεχόμενο μιας περίπου «μόνιμης» κατάστασης μη λύσης;

Για να μετατραπεί η παράνομη εισβολή της Τουρκίας από de facto σε de jure θα πρέπει να τύχει της συγκατάθεσης και της έγκρισης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή η μετατροπή επιχειρήθηκε να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, αποκορύφωμα το σχέδιο Ανάν. Φαίνεται ότι στο παρασκήνιο κάποιες πλευρές επιχειρούν να αλλάξει το πλαίσιο διαπραγμάτευσης. Αυτό το γεγονός μπορεί να αξιοποιηθεί και να προωθηθεί μια νέα διαδικασία με επίκεντρο την ανάγκη σύγκλησης Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό για να συζητηθεί η διεθνής πτυχή του προβλήματος, δηλ. ο τερματισμός της κατοχής, η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και των εποίκων. Η επίτευξη λύσης δεν εξαρτάται από τη δική-μας πλευρά. Η Τουρκία μέσα από τις κωλυσιεργίες και την παρελκυστική τακτική που ακολουθεί, στοχεύει στην παράταση του χρόνου με στόχο την εδραίωση δεδομένων που να βοηθούν στην εφαρμογή του τελικού-της στόχου που είναι η πλήρης ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Δεν ήταν τυχαία η αναφορά του αείμνηστου Αρχ. Μακαρίου στην τελευταία-του ομιλία στις 20.7.1977 όπου ουσιαστικά είχε κηρύξει το μακροχρόνιο αγώνα, τονίζοντας ότι η Τουρκία αξιοποιεί το διακοινοτικό διάλογο για να εδραιώσει τα τετελεσμένα της εισβολής. Κατανοούμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την παράταση της σημερινής κατάστασης. Αυτό όμως δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε πορεία που θα διευκολύνει στη νομιμοποίηση της διχοτόμησης και σε τελικό στάδιο στην προσάρτηση της Κύπρου στην Τουρκία.

  1. Υπό αυτά τα δεδομένα, θα στηρίζατε μια ενδεχόμενη προσπάθεια απαγκίστρωσης της Κυβέρνησης από το υφιστάμενο πλαίσιο διαπραγμάτευσης;

Ασφαλώς και θα το στηρίζαμε. Για αυτό το σκοπό η ΕΔΕΚ κατ’ επανάληψη έχει καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις στους Προέδρους της Δημοκρατίας αλλά και στο Εθνικό Συμβούλιο.

  1. Το επί θύραις διάστημα προβάλλει ως ιδιαίτερα σημαντικό για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της ΚΔ, με κορυφαία γεγονότα τη γεώτρηση της Exxon Mobil και την υπογραφή της συμφωνίας για τον EastMed. Θεωρείτε ότι, αυτές οι εξελίξεις, οι οποίες αναβαθμίζουν, ipso facto, τον γεωστρατηγικό ρόλο της Κύπρου στην περιοχή, διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο αντίκρισης και διαχείρισης του Κυπριακού;

Όπως έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει, σε ένα τόσο σοβαρό διεθνές πρόβλημα όπως είναι το κυπριακό, αλλά και με δεδομένη την επιθετικότητα της Τουρκίας, η επίτευξη λύσης θα μπορούσε να επιτευχθεί με αξιοποίηση του γεωστρατηγικού παράγοντα. Η προσπάθεια θα πρέπει να εστιασθεί στην ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της Κύπρου. Η χάραξη κοινής πολιτικής με την Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά. Ένας από τους πυλώνες της κοινής πολιτικής είναι ο ενεργειακός. Αυτός ανάμεσα σε άλλα πρέπει να περιλαμβάνει την περαιτέρω αναβάθμιση των Τριμερών συμφωνιών που έχουν υπογραφεί με τις χώρες της περιοχές, την εμπλοκή και άλλων χωρών σε αυτές τις συμφωνίες, κύρια ισχυρών χωρών μελών της Ε.Ε., και την έναρξη υλοποίησης του ενεργειακού προγράμματος με την αξιοποίηση του Φ.Α.. Η κατασκευή του αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου θα προσδώσει ιδιαίτερη αναβάθμιση αυτού του ρόλου. Αποκλείει τον αγωγό μέσω Τουρκίας και την ίδια στιγμή προσφέροντας ενεργειακή επάρκεια στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης εξισορροπεί σε κάποιο βαθμό τα οικονομικά συμφέροντα που αυτές έχουν με την Τουρκία. Είναι λοιπόν λογικό η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων να ενισχύει σημαντικά τη διαπραγματευτική θέση της Κύπρου, να διαφοροποιεί δεδομένα και να αυξάνει τις πιθανότητες οι συνομιλίες να καταλήξουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα.

  1. Πώς θα αντίκριζε η ΕΔΕΚ, μέσα στα διαμορφούμενα γεωπολιτικά και ενεργειακά συμφραζόμενα, με τις τριμερείς και οιονεί τετραμερείς συνεργασίες να βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη, μια πιθανή πρόταση ένταξης στο ΝΑΤΟ;  

Η ρεαλιστική διάσταση δεν θα πρέπει ποτέ να απουσιάζει από τους σχεδιασμούς-μας, ειδικά όταν τα εμπλεκόμενα συμφέροντα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Η Τουρκία όσο είναι μέλος του ΝΑΤΟ και οι στρατηγικοί-της στόχοι σε σχέση με την Κύπρο βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν πρόκειται να επιτρέψει την υλοποίηση ενός τέτοιου ενδεχομένου. Παράλληλα θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι στην ανατολική Μεσόγειο και οι δύο υπερδυνάμεις έχουν συμφέροντα και παρουσία. Η μονομερής επιλογή ένταξης στο ένα από τα δύο στρατόπεδα ενδεχομένως θα επιδεινώσει, δεν θα αναβαθμίσει τη θέση-μας. Γι΄ αυτό και απαιτούνται προσεκτικοί και λεπτοί χειρισμοί. Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι τα ανταλλάγματα τα οποία ενδεχομένως οι ΗΠΑ θα προσφέρουν στην Τουρκία στην προσπάθειά-τους να προχωρήσουν σε πλήρη αποκατάσταση των σχέσεων-τους με την Τουρκία. Θα υπενθυμίσω όταν το 2001 επρόκειτο να πραγματοποιηθεί η ΝΑΤΟική εισβολή στο Ιράκ, η Τουρκία για να επιτρέψει τη χρήση της βάσης του Ιντσιρλίκ, ανάμεσα σε άλλα, ζήτησε στήριξη των τουρκικών θέσεων στο κυπριακό.

  1. Ας έρθουμε στο θέμα των ευρωεκλογών: Εμφανίζεται μια δυστοκία στα κόμματα του ενδιάμεσου χώρου για σύμπηξη συνεργασίας. Ως ΕΔΕΚ, αποκλείσατε μια ενδεχόμενη τετραμερή συνεργασία, με τη συμμετοχή και της Συμμαχίας Πολιτών, ενώ δυσκολίες παρουσιάζει και η προοπτική μιας νέας συνεργασίας με τους Οικολόγους. Πού έγκεινται, κατ’ εσάς, τα προβλήματα; Υπάρχει, δεδομένων τούτων, ενδεχόμενο για αυτόνομη κάθοδο του Κινήματος στις ευρωεκλογές;

Η ΕΔΕΚ μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει καμιά απόφαση για τις ευρωεκλογές. Αυτό αναμένεται να γίνει στην επόμενη σύνοδο της Κεντρικής Επιτροπής η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός Οκτωβρίου. Μέχρι στιγμής γίναμε δέκτες διαφόρων προτάσεων που προέρχονται κύρια από τους Οικολόγους και την Αλληλεγγύη. Οι προτάσεις αυτές αξιολογούνται προσεκτικά δεδομένου ότι η καθεμιά από αυτές έχει θετικά και αρνητικά. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο κύκλος ανταλλαγής απόψεων με τα στελέχη του κόμματος σε όλες τις επαρχίες σε μια προσπάθεια σφυγμομέτρησης των απόψεών-τους με στόχο να ληφθεί η καλύτερη δυνατή απόφαση η οποία να στηριχθεί εάν είναι δυνατόν από το σύνολο των στελεχών και να είναι ομόφωνη. Στόχος-μας δεν είναι η σύσταση μιας ευκαιριακής συνεργασίας η οποία στη συνέχεια είτε θα καταρρεύσει είτε θα δημιουργήσει προβλήματα. Για την ΕΔΕΚ προέχει η όποια συνεργασία να είναι αξιόπιστη όχι μόνο μεταξύ των εταίρων αλλά και στην κοινή γνώμη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλες τις συνεργασίες που συνήψε μέχρι σήμερα η ΕΔΕΚ, τις τίμησε με ιδιαίτερη σχολαστικότητα. Εκφράζοντας την προσωπική-μου άποψη εκτιμώ ότι κάποιες από τις προτάσεις δεν διασφαλίζουν αυτό το στοιχείο. Η εμπλοκή της Συμμαχίας Πολιτών σε αυτή τη συνεργασία δεν αντιμετωπίζεται θετικά από την συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών του κόμματος λόγω της πολιτικής συμπεριφοράς του Γ. Λιλλήκα τόσο μετά τις προεδρικές εκλογές του 2013 που δεν τίμησε τις υποσχέσεις που έδωσε, όσο και με τη στάση-του στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές. Οφείλω να ομολογήσω ότι προβληματισμό προκάλεσε και η δήλωση του Γ. Περδίκη στις 5 Αυγούστου ότι «προφανώς για τις ευρωεκλογές δεν υπάρχει θέμα να συνεχισθεί αυτή η συνεργασία των 4 κομμάτων». Όμως ανεξάρτητα από τα επιμέρους ζητήματα τα οποία έχουν προκύψει οι τελικές αποφάσεις της ΕΔΕΚ θα ληφθούν από τα συλλογικά όργανα του κόμματος με πλήρη διαφάνεια. Στις προτάσεις φυσικά δεν αποκλείεται και η αυτόνομη κάθοδος.

  1. Μια ενδεχόμενη μη εκλογή ευρωβουλευτή στις προσεχείς ευρωεκλογές, θα θεωρηθεί αποτυχία για το Κίνημα;

Η μη εκλογή ευρωβουλευτή σίγουρα αποτελεί μια ανεπιθύμητη εξέλιξη, δεδομένου ότι το πλήγμα θα είμαι μεγαλύτερο για την πατρίδα-μας απ’ ότι για την ΕΔΕΚ. Δεν είναι δυνατό να απουσιάζουμε από την δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του ευρωκοινοβουλίου. Όμως η απουσία έχει σχέση και με το τελικό ποσοστό του κόμματος. Και το 2004 η ΕΔΕΚ απέτυχε να εκλέξει ευρωβουλευτή. Αυτός όμως δεν ήταν αποτρεπτικός παράγοντας στην πάρα πέρα πορεία του κόμματος. Αντίθετα στις βουλευτικές εκλογές που ακολούθησαν τα ποσοστά της ΕΔΕΚ αυξήθηκαν περίπου 2,5%. Για την ΕΔΕΚ οι ευρωεκλογές δεν είναι αγώνας μόνο για το κόμμα. Είναι κυρίως αγώνας για την Κύπρο.

  1. Πώς είναι οι σχέσεις σας με τον ευρωβουλευτή της ΕΔΕΚ, Δημήτρη Παπαδάκη; Διάφορα δημοσιεύματα το τελευταίο διάστημα τις φέρουν να είναι διαταραγμένες.

Ως πρόεδρος οφείλω να διατηρώ καλές σχέσεις με το σύνολο των στελεχών του κόμματος συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών και του ευρωβουλευτή. Η διαφορετική προσέγγιση σε επιμέρους θέματα είναι λογική και ενδεχομένως αναπόφευκτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι όποιες διαφωνίες μεταφράζονται και σε επίπεδο προσωπικών σχέσεων. Εδώ διατηρούμε χρηστές σχέσεις με στελέχη άλλων κομμάτων και ποτέ δεν έχουμε προσωποποιήσει τις πολιτικές μας διαφωνίες, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για συναγωνιστή. Όμως είναι κοινή γνώση ότι εξωκομματικοί κύκλοι για τους δικούς τους λόγους επιχειρούν, όταν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, να τις μεταφέρουν σε άλλο επίπεδο με διογκώσεις και επεκτάσεις. Η ΕΔΕΚ είναι ένα πολυφωνικό κόμμα. Οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων είναι ανοικτές ακόμα και στα ΜΜΕ.

  1. Υπάρχουν έντονες αντιδράσεις στην κοινή γνώμη όσον αφορά το θέμα των πρόσφατων αποφυλακίσεων, με τα κοινοβουλευτικά κόμματα να επικρίνονται διαρρήδην για την ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας. Με ποιο σκεπτικό η Βουλή προχώρησε στη συγκεκριμένη ψήφιση; Υπό το βάρος των αντιδράσεων, αλλά και της παρέμβασης του Γεν. Εισαγγελέα, προτίθεστε να αναλάβετε πρωτοβουλίες για αλλαγή της νομοθεσίας;

Η ψήφιση της σχετικής πρότασης νόμου η οποία εκκρεμούσε από αρκετά χρόνια και κάποια στιγμή θα έπρεπε να συζητηθεί και να εγκριθεί ή να απορριφθεί, ουσιαστικά αφορούσε τη μείωση του χρόνου όπου κάποιος κατάδικος θα είχε δικαίωμα να υποβάλει αίτηση αποφυλάκισης. Την σχετική ευθύνη την έχει η αρμόδια επιτροπή η οποία θα κρίνει εάν και κατά πόσο πληροί τα κριτήρια και να υποβάλει την πρότασή-της προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στους καταδικασθέντες περιλαμβάνονται και άτομα για αστικά αδικήματα όπως οφειλών προς το κράτος (π.χ. ΦΠΑ). Η ευθύνη για τις αποφυλακίσεις δεν βαραίνει τη Βουλή. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ είμαστε έτοιμοι εάν οι αρμόδιοι και πλέον ειδικοί κρίνουν ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές με στόχο να κλείσουν κάποια «παράθυρα» και να γίνει εξορθολογισμός της νομοθεσίας, να συνδράμουμε την προσπάθειά-τους.

  1. Η ΕΔΕΚ διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για την ψήφιση της νομοθεσίας για το ΓεΣΥ. Εκτιμάτε ότι, τελικά, η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει, ή θα προσκρούσει, ακόμη μια φορά, στον τοίχο «διαπλεκόμενων συμφερόντων»;

Οφείλουμε για ακόμα μια φορά να διατυπώσουμε τις ανησυχίες και τις επιφυλάξεις-μας για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση και ειδικά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας χειρίζεται τα θέματα υλοποίησης του ΓεΣΥ. Οι ανησυχίες αυτές όχι μόνο δεν διασκεδάστηκαν μετά την τελευταία ενημέρωση που είχαμε στη Βουλή από τον Υπουργό, αλλά αντίθετα αυξήθηκαν. Συγκεκριμένα ενώ η κυβέρνηση και όλα τα κόμματα υποστηρίζαμε ότι η σωστή αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό, επιστημονικό και οικονομικό επίπεδο πρέπει να προηγηθεί της έναρξης εφαρμογής του ΓεΣΥ, η κυβέρνηση εγκαταλείπει αυτή την αρχή και η ολοκλήρωση της αυτονόμησης θα ολοκληρωθεί μετά την έναρξη εφαρμογής. Την ώρα που είναι γνωστά τα προβλήματα, οι ελλείψεις και η αδυναμία αποτελεσματικής λειτουργίας σε διάφορους τομείς της δημόσιας υγείας, απουσιάζει μια συνολική μελέτη για τις ανάγκες του δημόσιου τομέα σε κλινικές, εξοπλισμό και προσωπικό ώστε να μπορέσει να προσφέρει υπηρεσίες ομοιόμορφα σε ολόκληρη την επικράτεια. Ενώ η νομοθεσία προβλέπει κάλυψη των ελλειμμάτων των δημόσιων νοσηλευτηρίων μόνο για τα 5 πρώτα χρόνια της αυτονόμησης, η καθυστέρηση ολοκλήρωσής-της ενδέχεται να μειώσει την ανταγωνιστικότητά-τους και άρα την δημιουργία ελλειμμάτων. Γι’ αυτό το πολύ σημαντικό στοιχείο το Υπουργείο δεν εξασφάλισε προηγουμένως γραπτώς τη θέση της ΕΕ με κίνδυνο η αδυναμία κάλυψης των ελλειμμάτων να οδηγήσει σε ιδιωτικοποίηση του δημόσιου τομέα υγείας με ότι αυτό συνεπάγεται για τον πολίτη και ειδικά αυτόν που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσει ικανοποιητική περίθαλψη με άλλους τρόπους. Η ΕΔΕΚ το κόμμα που διαχρονικά στήριξε με αποφασιστικότητα την εφαρμογή του ΓεΣΥ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις καθώς και χρονοδιάγραμμα για τη σωστή υλοποίησή-του. Αυτές προβλέπουν αποσυμφόρηση και αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων, σωστή αυτονόμηση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες ανταγωνισμού που θα υπάρχουν και εισαγωγή του ΓεΣΥ. Μεγάλες είναι τέλος οι ανησυχίες-μας και για τη σύνθεση του Δ.Σ. του Οργανισμού για την αυτονόμηση των νοσοκομείων καθώς και για τον τρόπο επιλογής των Διευθυντών των αυτονομημένων νοσοκομείων. Παρ΄ όλα αυτά θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές-μας για την κατοχύρωση συνθηκών που να επιτρέπουν την προσφορά μέσω του ΓεΣΥ υψηλού επιπέδου ιατρική περίθαλψη στους πολίτες σε ολόκληρη την επικράτεια και κύρια σε αυτούς που δεν μπορούν να την εξασφαλίσουν με άλλο τρόπο.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος

Η σημερινή ενημέρωση που είχαμε από τον Υπουργό Υγείας και τους συνεργάτες του πρέπει να ομολογήσω ότι δεν έχουν διασκεδάσει στο βαθμό που θα έπρεπε τις ανησυχίες μας όσον αφορά την πορεία εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Υγείας κατά τρόπο συντεταγμένο, συγκροτημένο έτσι ώστε στο τέλος να έχουμε ένα Γενικό Σχέδιο Υγείας το οποίο να μπορεί να προσφέρει στον Κύπριο πολίτη υψηλού επιπέδου ιατρική περίθαλψη σε ολόκληρη την επικράτεια.

Έχουμε διαπιστώσει ιδιαίτερα δυο σημεία τα οποία μας ανησυχούν:

  • Το πρώτο, ενώ ήταν για σειρά χρόνων βασική προϋπόθεση όλων των κομμάτων και της κυβέρνησης ότι θα έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθεί μια σωστή αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων σε διοικητικό, σε επιστημονικό και σε οικονομικό επίπεδο ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε συνθήκες ενός ανταγωνισμού στο πλαίσιο του ΓΕΣΥ, σήμερα διαπιστώνουμε μια παράλληλη διαδικασία. Αυτό δημιουργεί μια πρόσθετη ανησυχία, γνωρίζοντας την κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια νοσηλευτήρια σήμερα, ότι θα χαθεί σημαντικός χρόνος στην προσπάθεια της αναδιοργάνωσης εντός του Γενικού Σχεδίου Υγείας. Αυτό θα θέσει τα δημόσια νοσηλευτήρια σε μειονεκτική θέση έναντι του ιδιωτικού τομέα, αλλά κυρίως στο να προσφέρουν σωστή περίθαλψη στον πολίτη.
  • Μεγάλος κίνδυνος ελλοχεύει, δυστυχώς, από το γεγονός ότι πριν ακόμα να ψηφιστεί το νομοσχέδιο για την αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων και  ο περιορισμός της χρηματοδότησης των ελλειμάτων από το κράτος στα πέντε χρόνια, δεν υπήρξε συγκεκριμένη διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή  Επιτροπή ώστε να εξασφαλίσει τη δική της θέση για να γνωρίζουμε πόσα χρόνια μπορεί να είναι αυτή η οικονομική κάλυψη των ελλειμάτων, ή αν αυτό ενδεχομένως δεν θα επιτραπεί θέτοντάς τα σε κίνδυνο όπως ακριβώς υπήρξε με τις Κυπριακές αερογραμμές και με τη Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα που βιώσαμε πρόσφατα.

Την ίδια στιγμή, έχουμε διαπιστώσει ό,τι ενώ προχωρά η διαδικασία, δεν έχει ολοκληρωθεί μια συγκροτημένη μελέτη που να αφορά το δημόσιο τομέα σε ολόκληρη την επικράτεια με τις ανάγκες που θα πρέπει να καλύψει ο δημόσιος τομέας σε κλινικές, σε προσωπικό και σε εξοπλισμό ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια στις υποχρεώσεις που ύστερα θα αναλάβει. Όλα αυτά αντιλαμβάνεστε ότι είναι αρνητικά σημεία τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρότατα προβλήματα όσον αφορά την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας και κυρίως την απόδοση, την ανταγωνιστικότητα και την οικονομική βιωσιμότητα που θα πρέπει να έχει ο δημόσιος τομέας.

Ένα ανάλογο σενάριο όπως αυτό των Κυπριακών αερογραμμών και της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας, αντιλαμβάνεστε ότι θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα σε βάρος του κυπριακού λαού και σε βάρος της αξιοπιστίας αυτού του κράτους.

Από την πλευρά της ΕΔΕΚ, έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές ότι στόχος και πρόθεσή μας είναι να εφαρμοστεί σωστά το Γενικό Σχέδιο Υγείας με συντεταγμένο τρόπο στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, έτσι ώστε να μπορεί να προσφέρει υψηλού επιπέδου περίθαλψη στους πολίτες και κυρίως σε εκείνους τους πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν αυτήν την περίθαλψη με άλλον τρόπο. Και ο δημόσιος τομέας της υγείας δεν είναι απλά η ραχοκοκαλιά του  ΓΕΣΥ, είναι η ουσία της εφαρμογής του ΓΕΣΥ και γι’ αυτό θα πρέπει να τον διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου, κατά πόσο η ΕΔΕΚ θα στηρίξει τα κυβερνητικά νομοσχέδια που θα κατατεθούν και αν θα είναι δίπλα στον Υπουργό, ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, δήλωσε:

Πάντα είμαστε, και γνωρίζετε πολύ καλά ότι το ΓΕΣΥ ξεκίνησε με προτάσεις της ΕΔΕΚ. Το νομοσχέδιο το 2001 ψηφίστηκε μετά από παρέμβαση της ΕΔΕΚ. Η τελευταία συζήτηση και ο τελευταίος κύκλος που ξεκίνησε πέρσι ήταν μετά από τις αλλεπάλληλες επιστολές που έστειλα προς τον ΠτΔ από τον Μάρτιο του 2015, όταν ανέλαβα Πρόεδρος της ΕΔΕΚ με συγκεκριμένες προτάσεις και με συγκεκριμένες εισηγήσεις. Από εκεί και πέρα όμως είναι γεγονός, ότι ο καθένας μας θα κριθεί και από το αποτέλεσμα των ενεργειών και των πράξεών του αλλά και από τη στάση και υπευθυνότητα την οποία θα επιδείξει. Για εμάς, το ζητούμενο σε αυτήν την περίπτωση είναι ο Κύπριος πολίτης να μπορεί να απολαμβάνει υψηλού επιπέδου ιατρική και φαρμακευτική περίθαλψη.

 

Λευκωσία, 4 Οκτωβρίου 

01-10-2018 ΕΙΣΦΟΡΑ ΕΔΕΚ ΣΕ ΠΑΣΥΚΑΦ

Ο καρκίνος είναι υπόθεση όλων, μας αφορά όλους, αλλά πρώτα και κύρια είναι ευθύνη του κράτους. Συγχαίρουμε τον ΠΑΣΥΚΑΦ για το πολυσχιδές έργο του και όλους τους εθελοντές που δίνουν την ψυχή τους και προσφέρουν στον συνάνθρωπο μας. Το έργο που επιτελείται από τον ΠΑΣΥΚΑΦ είναι και μεγάλο και ουσιαστικό, αλλά αυτό το έργο θα έπρεπε να είναι συμπληρωματικό.

Το κράτος θα έπρεπε να αγκαλιάζει τον πολίτη του στη δύσκολη ώρα της ασθένειας και είναι ευθύνη του κράτους και μόνο να εξασφαλίζει μέσα από υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας, την σιγουριά και την αξιοπρέπεια.

Είναι αδιανόητο σε μια ευρωπαϊκή χώρα τον 21ο αιώνα ο δημόσιος τομέας υγείας να μην έχει ένα ολοκληρωμένο ογκολογικό κέντρο.

Λευκωσία, 3 Οκτωβρίου 2018

 

ΓΕΣΥ
 Η βεβιασμένη προσπάθεια  για την αυτονόμηση των νοσοκομείων αρχές του 2019 σε σχέση με τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δημόσια νοσηλευτήρια, χωρίς προηγουμένως να γίνει οποιαδήποτε μελέτη για τις ανάγκες του δημόσιου τομέα σε επίπεδο κλινικών αλλά και εξοπλισμού για να καλύψει με επάρκεια ενός υψηλού επιπέδου προσφερόμενη περίθαλψη στους πολίτες, θα οδηγήσει το πιθανότερο σε κατάρρευση του δημόσιου τομέα.

Το πιο πάνω ενισχύεται από το ότι:

  1. Η κάλυψη των οικονομικών ελλειμμάτων, βάσει νομοθεσίας, θα είναι μόνο για πέντε χρόνια.
  2. Στην κατάσταση που βρίσκονται σήμερα τα νοσοκομεία θα αδυνατούν να αντιμετωπίσουν με επάρκεια τις συνθήκες ανταγωνισμού που θα προκύψουν.

Για ακόμα μια φορά καλούμε την Κυβέρνηση να αναλογιστεί τις ευθύνες της και να εφαρμόσει αυτό που όλα τα πολιτικά κόμματα αλλά και η ίδια είχε αποδεχθεί: ότι πριν από την αυτονόμηση των νοσοκομείων θα πρέπει να υπάρξει μια ουσιαστική και αποτελεσματική αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα υγείας και κυρίως των δημόσιων νοσηλευτηρίων.

Σταθερή και πάγια θέση της ΕΔΕΚ είναι ότι η εφαρμογή του ΓεΣΥ πρέπει να γίνει με τρόπο προσεκτικό και συντεταγμένο με πρώτο βήμα την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων με βάση την μελέτη που ζητήσαμε και η οποία μέχρι τώρα δεν υπάρχει (απόδειξη τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στο νοσοκομείο Λεμεσού), δεύτερο βήμα η αυτονόμηση των νοσοκομείων σε διοικητικό, επιστημονικό και οικονομικό επίπεδο και τρίτο βήμα η εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι σήμερα από την κυβέρνηση ενδεχομένως να στοχεύει είτε στην ιδιωτικοποίηση των νοσοκομείων όπως έγινε με τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα, είτε ενδεχομένως στην επαναφορά του πολυασφαλιστικού με έμμεσο τρόπο.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 30 Σεπτεμβρίου 2018

ΓΕΣΥ ΨΗΦΙΣΗ

Στο πλαίσιο της δημοσίευσης της 20σέλιδης έκθεσης Άγγλου εμπειρογνώμονα για τα δημόσια νοσηλευτήρια επιβεβαιώνεται αυτό που εδώ και πάρα πολλούς μήνες επιμένει η ΕΔΕΚ:

Δεν μπορούν τα δημόσια νοσηλευτήρια να αυτονομηθούν και να ενταχθούν στο Γενικό Σχέδιο Υγείας εάν προηγουμένως δεν υπάρξει:

  • Σωστή αναδιοργάνωση
  • Σωστή κατανομή των κλινικών ανά ειδικότητα
  • Σωστή στελέχωση με επιστημονική δομή σε κάθε τμήμα ώστε να μπορούν να καλύψουν ικανοποιητικά υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες σε ολόκληρη την επικράτεια.

Η βεβιασμένη προσπάθεια του Υπουργείου να προχωρήσει  στη δήθεν αυτονόμηση των νοσοκομείων χωρίς την πιο πάνω προετοιμασία,  εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους με τον σοβαρότερο από αυτούς τα δημόσια νοσηλευτήρια να έχουν την τύχη των Κυπριακών Αερογραμμών και της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας.

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 22 Σεπτεμβρίου 2018

ΓΕΣΥ

Ο Υπουργός Υγείας δήλωσε χθες:

«Επειδή ακούγεται συχνά ότι χωρίς αυτονόμηση ΓεΣΥ δεν γίνεται, πρέπει να πω ότι αυτό είναι παραπληροφόρηση και παραπλάνηση. Η αυτονόμηση, είναι η μεταρρύθμιση των νοσοκομείων, είναι μια διαδικασία ανεξάρτητη και γίνεται παράλληλα με το ΓεΣΥ. Είναι μια προσπάθεια που θα πάρει τρία με τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί και δεν μπορούμε να τα συνδέουμε αυτά τα δύο κατά τρόπο που να αφήνουμε να εννοηθεί ότι το ένα είναι προϋπόθεση του άλλου».

Αντιλαμβανόμαστε πως ανάμεσα στους υπεύθυνους του Υπουργείου Υγείας για την εφαρμογή του ΓεΣΥ  επικρατεί πλήρης σύγχυση. Μέχρι τον Ιούνιο του 2017 έθεταν, ορθώς και καλώς, ως προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓεΣΥ την αυτονόμηση των νοσοκομείων. Τώρα το αναθεωρούν.

Ανησυχούμε ιδιαίτερα για τις διεργασίες που λαμβάνουν χώρα τόσο για τη σύνθεση  του Συμβουλίου Αναδιοργάνωσης και Αυτονόμησης, όσο και για την τελευταία προκήρυξη για τις διευθυντικές θέσεις στα νοσοκομεία, αλλά και για το γεγονός ότι κανένα μέτρο δεν λαμβάνεται για την αναδιοργάνωση των νοσοκομείων πριν από την αυτονόμηση.

Ο κίνδυνος κατάρρευσης του συστήματος είναι πια ορατός με ότι αυτό συνεπάγεται.

Για ακόμα μια φορά επαναλαμβάνουμε πως η κατάρρευση τους συστήματος υγείας θα έχει υπέρτερες και πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις από ότι είχε η κατάρρευση των Κυπριακών Αερογραμμών και του Συνεργατισμού.

Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και  την κυβέρνηση να συναισθανθούν το μέγεθος των ευθυνών τους και να προχωρήσουν:

  • με σωστή διαδικασία αναδιοργάνωσης των νοσοκομείων και
  • με σωστή διαδικασία αυτονόμησης των νοσοκομείων

για να υπάρχει και σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ.

 

Λευκωσία, 24 Ιουλίου 2018

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΔΕΚ Μ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ 01-07-2018

Ερώτηση: – Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό στο Κυπριακό μετά τις τουρκικές εκλογές; Συμμερίζεστε την άποψη ότι θα υπάρξει νέα πρωτοβουλία;

Απάντηση:  Είναι αυταπάτη κάποιος να πιστεύει ότι μετά την επανεκλογή του κ. Ερντογάν υπάρχει πιθανότητα θετικής αλλαγής της στάσης της Τουρκίας αναφορικά με το Κυπριακό, αλλά και τα Ελλαδο-Τουρκικά. Όποιος με προσοχή μελετήσει την τουρκική πολιτική από τη δεκαετία του 1950 που διαμορφώθηκε και άρχισε η σταδιακή υλοποίησή της, θα διαπιστώσει μια ιδιαίτερη συνέπεια ανεξάρτητα εάν κυβερνούσαν πολιτικοί ή στρατιωτικοί. Η μόνη ενδεχομένως διαφοροποίηση αφορά στις λεκτικές διατυπώσεις και τον τρόπο έκφρασης. Νέα πρωτοβουλία θα υπάρξει. Όμως το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Έχει ιδιαίτερη σημασία τι θα περιλαμβάνει. Θα είναι όντως νέα διαδικασία ή μία διαδικασία από τα παλιά; Από την πλευρά της η ΕΔΕΚ εκτιμούμε ότι θα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη αυτό που δυστυχώς υποστηρίζεται και από κάποιες πολιτικές δυνάμεις, η συνέχιση της διαδικασίας στη βάση του πλαισίου του ΓΓ του ΟΗΕ και η υπογραφή «ενδιάμεσης στρατηγικής συμφωνίας». Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι ιδιαίτερα αρνητική για την Κυπριακή Δημοκρατία. Εάν δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία λύσης αυτό θα διευκολύνει την Τουρκία να προχωρήσει σε ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην κατεχόμενη Κύπρο. Επιπρόσθετα αναιρεί και τη συμφωνημένη αρχή ότι «δεν ισχύει τίποτα εάν δεν συμφωνηθούν όλα».

Ερ: Το τελευταίο διάστημα αποτελεί θέμα αντιπαράθεσης τα περί συζήτησης περί δύο κρατών. Εσείς συμμερίζεστε την άποψη ότι γίνονται σκέψεις ή συζητήσεις στην ελληνοκυπριακή κοινότητα για λύση διχοτόμησης;

Απ: Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ο αρχικός στρατηγικός στόχος της Τουρκίας είναι η λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ) για να μπορεί να ελέγχει και να ποδηγετεί τη λειτουργία του κράτους με προοπτική την πλήρη ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Ως δεύτερο σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας υλοποίησής του είναι η νόμιμη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στις κατεχόμενες περιοχές. Η Τουρκία αξιοποιώντας τα λάθη, τις παραλείψεις και την απουσία ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής, προωθεί παράλληλα και τους δύο στόχους της. Δεν γνωρίζω και δεν έχω αποδεικτικά στοιχεία ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες να υποστηρίζουν αυτή την πολιτική, όμως σε πολλές περιπτώσεις προτάσεις που είτε κατατίθενται είτε υιοθετούνται συνεργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Τέτοιες προτάσεις είναι: η αποδοχή του γεωγραφικού πληθυσμού του λαού, η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας, η δημιουργία ενός νέου συνεταιριστικού κράτους (κοινό ανακοινωθέν Χριστόφια – Ταλάτ), η προέλευση της κυριαρχίας εξ ίσου από Ε/κύπριους και Τ/κύπριους (κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη – Έρογλου), η δυνατότητα τα συστατικά τμήματα του κράτους να συνάπτουν συμφωνίες με άλλα κράτη

Ερ: Η αλλαγή πλεύσης όσον αφορά στη βάση λύσης, την οποία προτάσσει η ΕΔΕΚ, σας κατηγορούν ότι οδηγεί στη διχοτόμηση…

Απ: Αντίθετα η πρόταση της ΕΔΕΚ απομακρύνει από αυτό το ενδεχόμενο ακόμα και στην περίπτωση που δεν θα οδηγήσει σε λύση, γιατί στηρίζεται στη δόμηση της διαδικασίας στην πραγματική υφή του Κυπριακού ως ενός διεθνούς προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης εισβολής και εθνοκάθαρσης. Η επίλυση λοιπόν της διεθνούς πτυχής στη βάση των αποφάσεων και του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ θα δώσει την ευκαιρία η διαπραγμάτευση της εσωτερικής πτυχής να γίνει σε ισότιμη και εξισορροπημένη βάση, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και η κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών. Σε περίπτωση αποτυχίας την αποκλειστική ευθύνη θα έχει η Τουρκία και αυτό θα την καταστήσει αδύνατη να προχωρήσει σε ανακήρυξη κράτους ή και σε προσάρτηση των κατεχομένων εδαφών. Όταν υπάρχει απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ που ζητά τη σύγκλειση Διεθνούς Διάσκεψης γιατί κάποιοι την παραγνωρίζουν και αποδέχονται 5μερή; Όταν η Γ.Σ. καθορίζει ότι στο πλαίσιο της λύσης πρέπει να αποχωρήσουν όλα τα κατοχικά στρατεύματα, γιατί κάποιοι αποδέχονται την παραμονή αριθμού τουρκικών στρατευμάτων; Η κατηγορία που εκτοξεύεται από τους γνωστούς κύκλους είναι γιατί αδυνατούν με πολιτικά επιχειρήματα να αντιμετωπίσουν τις θέσεις της ΕΔΕΚ. Κρύβονται πίσω από κινδυνολογίες και δηκολαβισμούς. Αποκρύβουν ακόμα από τον λαό ότι η μέχρι σήμερα τακτική τους είναι που έφερε την κατάσταση ένα βήμα πριν από τη νομιμοποίηση της διχοτόμησης.

Ερ: Από το φθινόπωρο θα έχουμε και τη συνέχιση του ενεργειακού προγράμματος στην Κυπριακή ΑΟΖ. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει κάποια κίνηση από πλευράς Τουρκίας; Και πώς διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Απ: Εάν θα υπάρξει στρατιωτική παρεμπόδιση από την πλευρά της Τουρκίας είναι κάτι που ενδέχεται αλλά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Εκτιμώ ότι θα επιχειρήσει να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας είτε με την έκδοση navtex, είτε με την εγκατάσταση του γεωτρύπανού της σε κάποιο από τα οικόπεδα της ΑΟΖ, πιθανόν το 3. Φυσικά για τον βαθμό εμπλοκής της θα συνυπολογίσει και τη στάση την οποία θα τηρήσουν οι κυβερνήσεις των χωρών των αδειοδοτημένων για τις έρευνες εταιρειών. Η διαχείριση δεν είναι εύκολη και όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα σημειώσαμε τόσο δημόσια όσο και στο Εθνικό Συμβούλιο, αυτή πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη, διαβαθμισμένη και να επικεντρωθεί σε δύο άξονες. Ο ένας πρέπει να είναι ο πολιτικοδιπλωματικός με συγκεκριμένες δράσεις εντός της ΕΕ αλλά και των ΗΕ και ο δεύτερος η περαιτέρω αναβάθμιση των συμφωνιών με τις γειτονικές χώρες ώστε αυτές να επεκταθούν και στους τομείς της εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου (φ.Α.) και της γεωστρατηγικής συνεργασίας.

Ερ: Είναι και η έλευση του «Πορθητή» στην κυπριακή ΑΟΖ… Σε μια τέτοια περίπτωση πώς αντιδρούμε;

Απ: Είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο και πρέπει να αντιμετωπισθεί στο πλαίσιο που ανέφερα παραπάνω, γιατί αποτελεί μέρος της τουρκικής τακτικής.

Ερ: Ασκήσατε έντονη κριτική στο θέμα του Συνεργατισμού. Τι ήταν αυτό που έπρεπε να γίνει;

Απ: Ο ελλιπής εποπτικός έλεγχος πριν από το 2012 συνέβαλε στην κακοδιαχείριση και τη δημιουργία προβλημάτων στη βιωσιμότητα του Συνεργατικού Κινήματος. Φυσικά η διαπίστωση αυτή δεν γίνεται εκ των υστέρων. Θα υπενθυμίσω ότι σε θέμα που ενέγραψα στη Βουλή και συζητήθηκε στις 20 και 27 Νοεμβρίου 2008 είχαμε προβλέψει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τον ασύδοτο τρόπο λειτουργίας του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος. Δυστυχώς όμως κανένας υπεύθυνος δεν τα έλαβε υπόψη του. Ο τρόπος λειτουργίας του βόλευε πολλούς. Το 2013 όταν προέκυψε η ανάγκη κάλυψης των κεφαλαιουχικών αναγκών είχα προτείνει αντί για κρατικοποίηση το 1,5 δισ. να δοθεί για εξαγορά αντίστοιχου ποσού Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) τα οποία να δοθούν στην Οργανισμό Ανάπτυξης Γης και να τα διαχειριστεί στη βάση κοινωνικών κριτηρίων, με ταυτόχρονη ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου. Μετά από 5 χρόνια κρατικοποιημένης λειτουργίας καθίσταται αναγκαία η ιδιωτικοποίηση και το κράτος έχει συνεισφέρει άλλα 2,5 δισ. ευρώ για να παραδοθεί το «κερδοφόρο τμήμα» σε άλλη ιδιωτική τράπεζα που ουσιαστικά ελέγχεται από ξένα κεφάλαια. Μάλιστα η κυβέρνηση ανέλαβε δέσμευση ύψους 2,6 δισ. ευρώ ως εγγύηση σε περίπτωση που τα εξυπηρετούμενα δάνεια που ανέλαβε ο αγοραστής προκαλέσουν ζημιά να την καλύψει. Πρόκειται για μια «Λεόντειο Συμφωνία». Τα τελευταία 6 χρόνια ο φορολογούμενος πολίτης λόγω λανθασμένων και επιζήμιων πολιτικών αποφάσεων κλήθηκε να καταβάλει με διάφορους τρόπους πέραν των 20 δισ. ευρώ για να στηρίξει τον χρηματοπιστωτικό τομέα, ο οποίος στη συνέχεια για χάριν του ιδιωτικού κέρδους θα του εκποιήσει και την περιουσία του. Αυτά αποτελούν κυπριακή παγκόσμια αρνητική πρωτοπορία.

Ερ: Ο Γενικός Εισαγγελέας ανακοίνωσε τον διορισμό Ερευνητικής Επιτροπής για διερεύνηση στον Συνεργατισμό. Η Κυβέρνηση ζητά τη διεξαγωγή έρευνας και για πριν και για μετά το 2013. Ποια η άποψή σας;

Απ: Οπωσδήποτε η έρευνα πρέπει να επεκταθεί και πριν από το 2013. Όμως είμαστε υποχρεωμένοι και αυτή την εξαγγελία να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη επιφύλαξη. Η εμπειρία από το παρελθόν δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την έκβασή της. Τιμωρήθηκε οποιοσδήποτε για το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, των Κυπριακών Αερογραμμών, της οικονομικής κρίσης; Φυσικά όχι. Απονεμήθηκαν σε οποιονδήποτε ή ανέλαβε οποιοσδήποτε πολιτικές ευθύνες για τα παραπάνω; Φυσικά όχι.

Ερ: Ο κόσμος ανησυχεί. Φοβάται για νέες αρνητικές εξελίξεις. Ποια μέτρα θεωρείτε ότι πρέπει να ληφθούν από πλευράς κράτους;

Απ: Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί. Η Κυβέρνηση επέδειξε ατολμία και έλλειψη διορατικότητας αλλά και διεκδίκησης ειδικής μεταχείρισης από τους Ευρωπαϊκούς Εποπτικούς Μηχανισμούς. Δεν είναι δυνατό να έχουν τις ίδιες απαιτήσεις από τον κυπριακό χρηματοπιστωτικό τομέα όπως από τους αντίστοιχους των άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όταν και η Ε.Ε. έχει τεράστιες ευθύνες για την οικονομική κρίση στην Κύπρο, αλλά και του τραπεζικού τομέα. Πώς αντιμετώπισαν τις περιπτώσεις της Ελλάδας, της Ισπανίας ή της Ιταλίας και πώς αντιμετώπισαν την Κύπρο;

Ερ: Εκκρεμούν και σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Τόσο σε σχέση με τα ΜΕΔ, τις εκποιήσεις, αλλά και γενικότερα. Ποια θα είναι η στάση της ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ όπως έπραξε και στο παρελθόν θα συμπεριφερθεί υπεύθυνα και όχι δημαγωγικά. Δεν έχει λόγους να συγκαλύψει ή να δικαιολογήσει ευθύνες που της αναλογούν όπως ενδεχομένως κάποιοι άλλοι. Βασικό κριτήριο των επιλογών της θα είναι η διασφάλιση των καλώς νοούμενων συμφερόντων των αδύναμων πολιτών από την ασυδοσία την οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει επιδείξει ο τραπεζικός τομέας με την ανοχή δυστυχώς της πολιτείας. Δεν είναι δυνατόν το κούρεμα του 2013 να περιελάμβανε και την αφερεγγυότητα των εγγυητών, αλλά οι εγγυητές όχι μόνο δεν έχουν απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις τους αλλά να κυνηγιούνται. Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία δανειοδότησης να αλλοιώνεται πάντοτε σε βάρος του δανειολήπτη για να εξυπηρετηθεί η τράπεζα ή να πωλείται το δάνειό του σε άλλο διαχειριστή χωρίς τη συγκατάθεσή του και την ίδια στιγμή να μην του δίνεται η δυνατότητα να το αγοράσει στην τιμή που η τράπεζα θα το πωλήσει. Αυτές δεν είναι διαδικασίες αλλά ούτε και πλαίσιο προστασίας του πολίτη. Είναι σύστημα ασυδοσίας των τραπεζών σε βάρος των πολιτών.

Ερ: Πού βρίσκονται οι διεργασίες για τις ευρωεκλογές;

Απ: Από την πλευρά της ΕΔΕΚ βρίσκονται στο αρχικό στάδιο διερεύνησης προθέσεων, αλλά και σχεδιασμού. Όπως θα έχετε αντιληφθεί από το πρόσφατο παρελθόν, η ΕΔΕΚ ενδιαφέρεται η όποια συνεργασία να οικοδομηθεί σε στέρεα βάση και αξιοπιστία. Όπως δηλώνει και η λέξη συνεργασία, στόχος είναι η ενισχυμένη και αξιόπιστη συμπόρευση δυνάμεων και όχι απλά η συνύπαρξη. Εκτιμώ ότι το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από πολλές και λεπτές παραμέτρους.

Ερ: Κάποια εκ των συνεργαζομένων κομμάτων στις προεδρικές φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να συζητούν και με άλλες πολιτικές δυνάμεις, ενώ το ΔΗΚΟ φαίνεται να προκρίνει αυτόνομη κάθοδο. Μένει τελικά μόνη η ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ και με τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές έχει αποδείξει ότι διαθέτει αυτοπεποίθηση και μαχητικότητα. Αυτό δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε μια αλαζονική απομόνωση, αλλά και ούτε σε μια αρνητικά ετεροβαρή συνεργασία. Εκτιμώ ότι το σκηνικό θα ξεκαθαρίσει σύντομα. Από την πλευρά μας εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα με προσοχή και ψυχραιμία, επίσης διερευνούμε και τις επιλογές μας για τους υποψήφιους που θα απαρτίζουν το ψηφοδέλτιο, τόσο τους κομματικούς όσο και τις προσωπικότητες ευρείας αποδοχής.

Ερ: Αληθεύει ότι κάποια κόμματα θέλουν να υπάρχει εναλλαξιμότητα στη θητεία βουλευτών; Αν ναι, γιατί δεν το συζητάτε;

Απ: Είναι ένα από τα θέματα που χρήζουν διευκρίνησης και οπωσδήποτε αξιολόγησης. Πρέπει να σταθμισθούν τα θετικά και τα αρνητικά. Οι ευρωεκλογές για την ΕΔΕΚ δεν είναι μια απομονωμένη εκλογική διαδικασία όπως ενδεχομένως για άλλες πολιτικές δυνάμεις. Πέραν των προεκτάσεων που έχουν σε τοπικό επίπεδο, υπάρχουν και αυτές που σχετίζονται και με το ευρωπαϊκό, κυρίως με την αναγκαιότητα να υπάρχει κυπριακή σοσιαλιστική εκπροσώπηση στη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου.

Ερ: Φαίνεται ότι ούτε η συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο δεν λειτουργεί απόλυτα μεταξύ των συνεργαζόμενων κομμάτων στις προεδρικές εκλογές…

Απ: Δεν είχαμε αυταπάτες όταν στις 9 περασμένου Μαρτίου τα κόμματα που συνεργαστήκαμε στις προεδρικές εκλογές αποφασίζαμε να προχωρήσουμε και σε κοινοβουλευτική συνεργασία, ότι αυτή από την αρχή θα εκφραζόταν στο 100% των δυνατοτήτων.  Άλλο η εκλογική συνεργασία στη βάση ενός προσυμφωνημένου προγράμματος και άλλο η κοινοβουλευτική συνεργασία. Είμαστε κόμματα με διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας και σε πολλά θέματα και με διαφορετικές θέσεις. Έχουν γίνει θετικά βήματα, όμως απαιτείται χρόνος περαιτέρω ομοιογενοποίησης και οπωσδήποτε υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης. Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να καταβάλλει ειλικρινείς προσπάθειες χωρίς υστεροβουλία και σκοπιμότητα προς αυτή την κατεύθυνση.

 

ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΕΔΕΚ

Του Μαρίνου Θεοδώρου

Γραμματέα Θεματικής Υγείας ΕΔΕΚ,

Μέλος Πολιτικού Γραφείου ΕΔΕΚ

Ο εθελοντισμός, εάν είναι στάση ζωής, είναι ένα αντίδοτο στον ατομισμό, την εσωστρέφεια και την κοινωνική υποκρισία. Το άτομο που διέπεται από τον εθελοντισμό χαρακτηρίζεται από σεβασμό στη διαφορετικότητα, κατανοεί τις όποιες ανάγκες των συνανθρώπων του, ανεξαρτήτου χρώματος, γένους, φυλής ή θρησκείας και προσπαθεί να βοηθήσει ανιδιοτελώς.

Η αναγκαιότητα και η σπουδαιότητα του εθελοντισμού έχουν κατοχυρωθεί από επίσημους φορείς σε θέματα υγείας και περίθαλψης (Συμβούλιο της Ευρώπης, ΠΟΥ, κ.ά.).

Η αιμοδοσία είναι φυτώριο εθελοντών και ο εθελοντισμός στην υγεία και την περίθαλψη ανάγεται σε ελπίδα του μέλλοντος. Διότι η αιμοδοσία βασίζεται στον άνθρωπο και την ανθρωπιά του. Ο εθελοντής αιμοδότης είναι ο πιο ευαισθητοποιημένος πολίτης ο οποίος με την κοινωνική του ευαισθησία και τον αλτρουισμό δεν προσφέρει μόνο ζωή στους έχοντες ανάγκη, αλλά το κυριότερο, με την προσφορά του περιφρουρεί το πολυτιμότερο αγαθό: αυτή την ίδια τη ζωή. Όσο μεγαλύτερο επίπεδο συνειδητότητας και ευθύνης για την προσφορά του έχει ο εθελοντής αιμοδότης τόσο συνεπέστερος και στη συνεχή συμβολή του στο κοινωνικό σύνολο.

Ολόκληρος ο μηχανισμός λειτουργίας της αιμοδοσίας επιδιώκει τη δυνατή καλύτερη ασφάλεια του δέκτη (άτομο που έχει ανάγκη μετάγγισης) προστατεύοντας ταυτόχρονα και την υγεία του αιμοδότη. Πολλοί συνάνθρωποί μας χρειάζονται καθημερινά αίμα (ατυχήματα, κ.λ.π). Η μετάγγιση παράγωγου αίματος αποτελεί πολύτιμο θεραπευτικό μέσο για την αντιμετώπιση πολλών παθολογικών καταστάσεων. Το αίμα ΔΕΝ μπορεί να παρασκευαστεί – ΔΕΝ υπάρχει τεχνητό αίμα. Το αίμα είναι ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΙΣΤΟΣ με περιορισμένη διάρκεια ζωής. Εάν τα αποθέματα των υπηρεσιών αιμοδοσίας δεν ανανεώνονται διαρκώς με τη συστηματική εθελοντική αιμοδοσία δεν είναι δυνατόν να έχουμε επάρκεια – και πόσο μάλλον αυτάρκεια αίματος. Με την αιμοδοσία ΜΟΝΟ σε ώρα ανάγκης δεν λύνεται το πρόβλημα. Στην εθελοντική αιμοδοσία δεν υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ των ανθρώπων. Ο εθελοντής αιμοδότης προσφέρει ένα ανεκτίμητο δώρο ζωής σε όποιους συνανθρώπους του το έχουν ανάγκη. Η εθελοντική αιμοδοσία είναι έμπρακτο μήνυμα ΖΩΗΣ και ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ.

Είναι γι’ αυτούς τους λόγους που ως Θεματική Υγείας του Κ.Σ. ΕΔΕΚ σε συνεργασία με το κέντρο αίματος του Υπ. Υγείας, την Επαρχιακή Επιτροπή ΕΔΕΚ Λευκωσίας, τη Σοσιαλιστική Γυναικεία Κίνηση, τη Νέα Αγροτική, τη Νεολαία ΕΔΕΚ και την ΔΕΟΚ διοργανώνουμε Παγκύπρια Ημέρα Αιμοδοσίας την Πέμπτη 14 Ιουνίου από τις 14.00 μέχρι τις 18.00 στο Ίδρυμα Λυσσαρίδη με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των συνανθρώπων μας σε θέματα αιμοδοσίας και για ενίσχυση της τράπεζας αίματος.

ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΕΔΕΚ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Aιμοδοσίας διοργανώνεται την Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018, Αιμοδοσία από τις 14.00 μέχρι τις 18.00 στο Ίδρυμα Λυσσαρίδη (Μιαούλη 1, Άγιοι Ομολογητές 1080, Λευκωσία) για στήριξη της Τράπεζας Αίματος.

H Αιμοδοσία διοργανώνεται από την Επαρχιακή Επιτροπή ΕΔΕΚ Λευκωσίας, τη Θεματική Υγείας ΕΔΕΚ, τη Νεολαία ΕΔΕΚ, τη Σοσιαλιστική Γυναικεία Κίνηση, τη ΔΕΟΚ και τη Νέα Αγροτική Κίνηση σε συνεργασία με το Κέντρο Αίματος του Υπουργείου Υγείας.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των συνανθρώπων μας, την εγγραφή νέων αιμοδοτών και φυσικά τη στήριξη της Τράπεζας Αίματος.

«Δεν ξέρω το όνομά σου, αλλά σ’ ευχαριστώ. Το αίμα σου, μου χάρισε ζωή!».

Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τα ακόλουθα τηλέφωνα:

ΕΔΕΚ: 22476003 / 99520062

Κέντρο Αίματος Υπουργείου Υγείας: 96359321

 

Λευκωσία, 12 Ιουνίου 2018