ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

edek green

Οι χθεσινές δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου στο Παρίσι σε σχέση με τις Κυπρο-Γαλλικές σχέσεις και την στρατηγική αναβάθμισή τους στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού και ενεργειακού πυλώνα, είναι σε γενικές γραμμές δηλώσεις που κινούνται στην κατεύθυνση των θέσεων που κατ’ επανάληψη η ΕΔΕΚ κατέθεσε στο Εθνικό Συμβούλιο.

Ευχόμαστε και ελπίζουμε  ότι οι συγκεκριμένες δηλώσεις εντός των πιο πάνω πυλώνων δεν θα μείνουν σε θεωρητικό επίπεδο αλλά θα προωθηθεί, από την πλευρά της κυβέρνησης, και εμπράκτως η υλοποίησή τους.

 

Λευκωσία, 15 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Πρόεδρος της Ευρωαπαικής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ

Ορθώς το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» χαρακτηρίζει ως «τρικλοποδιά» την πρόταση του Προέδρου της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, για κατάργηση της λήψης αποφάσεων με ομοφωνία για ορισμένα θέματα εξωτερικής πολιτικής και φορολογίας.

Σημειώνουμε πως η πρόταση αυτή έγινε αποδεκτή από τον Γκι Φέρχοφσταντ, ηγέτη της ομάδας των Φιλελευθέρων αλλά και τον Μάνφρεντ Βέμπερ, υποψήφιο για την προεδρία της Κομισιόν και Πρόεδρο της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), στην οποία συμμετέχει ο ΔΗΣΥ.

Η υλοποίηση της πρότασης Γιούνκερ θα σημαίνει αυτόματα περιθωριοποίηση της Κύπρου αλλά και άμεσες πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία, αφού αυτομάτως δεν θα μπορεί να αντιταχθεί σε πολιτικές που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τα συμφέροντά της.

Καλούμε την κυβέρνηση να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες τόσο εντός των όμορων δυνάμεών της στο ΕΛΚ όσο και εντός ΕΕ, ώστε να μην προχωρήσει η πρόταση Γιούνκερ.

 

Λευκωσία, 13 Σεπτεμβρίου 2018

ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥΡΚΙΑ

Μαρίας Παναγιώτου

Εκπρόσωπος Τύπου και μέλος Κ.Ε. του Κ.Σ. ΕΔΕΚ

Μια σειρά από ενέργειες της Τουρκίας, όλες απότοκο της οικονομικής κρίσης και των τεταμένων σχέσεών της με τις ΗΠΑ, την έχουν στρέψει προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), στους ανέκαθεν συμμάχους της εντός αυτής αλλά και σε καινούργιους.

Οι επαφές με την Μέρκελ, η συμμετοχή σε συσκέψεις με υπουργούς εξωτερικών χωρών μελών της Ε.Ε. και η συνεδρία της Ομάδας Δράσης Μεταρρυθμίσεων υπό τον Τσαβούσογλου με σκοπό την αναζωογόνηση της ευρωπαϊκής πορείας της Τουρκίας και την έναρξη των μεταρρυθμίσεων για εκδημοκρατικοποίηση, είναι μόνο ορισμένες ενέργειες που επιβεβαιώνουν προς τα πού έχει πλέον στρέψει το βλέμμα η Τουρκία.

Εάν είναι ή όχι όλο αυτό ένα νέο Τανζιμάτ θα το δείξει η πάροδος του χρόνου και τα αποτελέσματα που θα έχει στο εσωτερικό και εξωτερικό της Τουρκίας. Αυτό όμως που πρέπει άμεσα να ενεργοποιηθεί με αφορμή όλα τα πιο πάνω είναι οι στοχευμένες και  κλιμακωτές ενέργειες από πλευράς κυπριακής κυβέρνησης.

Η στροφή της Τουρκίας προς την Ε.Ε. θα πρέπει να ενεργοποιήσει τους απαραίτητους μηχανισμούς αξιοποίησης των νέων δεδομένων. Αυτή είναι η καταλληλότερη στιγμή Κύπρος και Ελλάδα να διεκδικήσουν το ρόλο που τους αρμόζει εντός της Ε.Ε. με σωστές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ώστε να αποκτήσουν πρόσθετα διπλωματικά οφέλη και αναβαθμισμένο ρόλο.

Είναι αναμφίβολο πως η στροφή αυτή της Τουρκίας προς την Ε.Ε. έχει πρωτίστως οικονομικά αίτια. Με αυτό ως δεδομένο, Ελλάδα και Κύπρος μαζί θα πρέπει να σταθούν ανάχωμα και να αποτρέψουν οποιαδήποτε περαιτέρω αναβάθμιση των οικονομικών και πολιτικών σχέσεων μεταξύ της Τουρκίας και της Ε.Ε. Θα πρέπει να καταστεί σαφές προς την Τουρκία και τους εντός της Ε.Ε εραστές της πως η συζήτηση για τελωνειακή ή άλλους είδους εμπορική και οικονομική αναβάθμιση, θα μπορεί να γίνει μόνο εάν η Τουρκία:

  • υλοποιήσει τις κυπρογενείς της υποχρεώσεις που έλαβε ενώπιον της Ε.Ε. το 2005,
  • αποσύρει το απαράδεκτο έγγραφο του Ιουνίου του 2014 περί εκλιπούσας Κυπριακής Δημοκρατίας και
  • τερματίσει τις καθημερινές, πλέον, προκλήσεις της στον εναέριο χώρο, την ΑΟΖ και τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και της Κύπρου.

Επιπρόσθετα Ελλάδα και Κύπρος πρέπει να προχωρήσουν στην υιοθέτηση μίας πανεθνικής πολιτικής η οποία να στηρίζεται σε δύο πρόσθετους πυλώνες:

  1. Τον ενεργειακό με ολοκλήρωση του ενεργειακού προγράμματος, σωστή αξιοποίηση του φυσικού αερίου, περαιτέρω αναβάθμιση των τριμερών συνεργασιών με τις χώρες της περιοχής, και
  2. τον στρατιωτικό με αύξηση της στρατιωτικής παρουσίας της Ελλάδας στην Κύπρο, τόσο οπλικά όσο και αριθμητικά μέσω της επανενεργοποίησης του ενιαίου αμυντικού δόγματος.

Η realpolitik επιβάλλει σωστή ανάγνωση των πολιτικών δεδομένων αλλά και σωστή αντίδραση και αξιοποίηση των συγκυριών. Το ίδιο, βέβαια, επιβάλλει και η πάντα επίκαιρη ρήση του Βάσσου Λυσσαρίδη για αξιοποίηση των εμπλεκόμενων συμφερόντων. Εκτιμούμε ότι αυτή είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή για συνεργασίες με εκείνους τους ευρωπαίους εταίρους τα συμφέροντα των οποίων ταυτίζονται με τα Κυπριακά για να μπορέσουμε να προωθήσουμε τα συμφέροντα της πατρίδας μας και να αναβαθμίσουμε γεωστρατηγικά την Κύπρο και την Ελλάδα.

Μαρία Παναγιώτου

Εκπρόσωπος Τύπου και μέλος Κ.Ε. του Κ.Σ. ΕΔΕΚ

ΕΡΤΟΓΑΝ ΜΕ ΜΕΡΚΕΛ

Είναι γεγονός, πλέον αναμφισβήτητο, ότι η οικονομία της Τουρκίας εισέρχεται σε περίοδο κρίσης και είναι προφανές ότι θα αναζητήσει στήριξη και ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι η ώρα Ελλάδα και Κύπρος να αξιοποιήσουν αυτή τη συγκυρία και με σωστές και ουσιαστικές παρεμβάσεις στην ΕΕ να αποτρέψουν οποιαδήποτε αναβάθμιση των σχέσεων Τουρκίας και ΕΕ συμπεριλαμβανομένης και της τελωνειακής ένωσης εάν προηγουμένως η Τουρκία δεν προχωρήσει στην υλοποίηση των κυπρογενών υποχρεώσεων που έλαβε ενώπιον της ΕΕ το 2015 και στον τερματισμό της προκλητικής συμπεριφοράς έναντι της Ελλάδας.

 

Γραφείο Τύπου

Λευκωσία, 12 Αυγούστου 2018

ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΔΕΚ Μ ΣΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ 01-07-2018

Ερώτηση: – Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό στο Κυπριακό μετά τις τουρκικές εκλογές; Συμμερίζεστε την άποψη ότι θα υπάρξει νέα πρωτοβουλία;

Απάντηση:  Είναι αυταπάτη κάποιος να πιστεύει ότι μετά την επανεκλογή του κ. Ερντογάν υπάρχει πιθανότητα θετικής αλλαγής της στάσης της Τουρκίας αναφορικά με το Κυπριακό, αλλά και τα Ελλαδο-Τουρκικά. Όποιος με προσοχή μελετήσει την τουρκική πολιτική από τη δεκαετία του 1950 που διαμορφώθηκε και άρχισε η σταδιακή υλοποίησή της, θα διαπιστώσει μια ιδιαίτερη συνέπεια ανεξάρτητα εάν κυβερνούσαν πολιτικοί ή στρατιωτικοί. Η μόνη ενδεχομένως διαφοροποίηση αφορά στις λεκτικές διατυπώσεις και τον τρόπο έκφρασης. Νέα πρωτοβουλία θα υπάρξει. Όμως το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Έχει ιδιαίτερη σημασία τι θα περιλαμβάνει. Θα είναι όντως νέα διαδικασία ή μία διαδικασία από τα παλιά; Από την πλευρά της η ΕΔΕΚ εκτιμούμε ότι θα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη αυτό που δυστυχώς υποστηρίζεται και από κάποιες πολιτικές δυνάμεις, η συνέχιση της διαδικασίας στη βάση του πλαισίου του ΓΓ του ΟΗΕ και η υπογραφή «ενδιάμεσης στρατηγικής συμφωνίας». Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι ιδιαίτερα αρνητική για την Κυπριακή Δημοκρατία. Εάν δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία λύσης αυτό θα διευκολύνει την Τουρκία να προχωρήσει σε ανακήρυξη τουρκικού κράτους στην κατεχόμενη Κύπρο. Επιπρόσθετα αναιρεί και τη συμφωνημένη αρχή ότι «δεν ισχύει τίποτα εάν δεν συμφωνηθούν όλα».

Ερ: Το τελευταίο διάστημα αποτελεί θέμα αντιπαράθεσης τα περί συζήτησης περί δύο κρατών. Εσείς συμμερίζεστε την άποψη ότι γίνονται σκέψεις ή συζητήσεις στην ελληνοκυπριακή κοινότητα για λύση διχοτόμησης;

Απ: Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ο αρχικός στρατηγικός στόχος της Τουρκίας είναι η λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ) για να μπορεί να ελέγχει και να ποδηγετεί τη λειτουργία του κράτους με προοπτική την πλήρη ενσωμάτωση της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Ως δεύτερο σενάριο σε περίπτωση αποτυχίας υλοποίησής του είναι η νόμιμη ανακήρυξη τουρκικού κράτους στις κατεχόμενες περιοχές. Η Τουρκία αξιοποιώντας τα λάθη, τις παραλείψεις και την απουσία ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής, προωθεί παράλληλα και τους δύο στόχους της. Δεν γνωρίζω και δεν έχω αποδεικτικά στοιχεία ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες να υποστηρίζουν αυτή την πολιτική, όμως σε πολλές περιπτώσεις προτάσεις που είτε κατατίθενται είτε υιοθετούνται συνεργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Τέτοιες προτάσεις είναι: η αποδοχή του γεωγραφικού πληθυσμού του λαού, η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας, η δημιουργία ενός νέου συνεταιριστικού κράτους (κοινό ανακοινωθέν Χριστόφια – Ταλάτ), η προέλευση της κυριαρχίας εξ ίσου από Ε/κύπριους και Τ/κύπριους (κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη – Έρογλου), η δυνατότητα τα συστατικά τμήματα του κράτους να συνάπτουν συμφωνίες με άλλα κράτη

Ερ: Η αλλαγή πλεύσης όσον αφορά στη βάση λύσης, την οποία προτάσσει η ΕΔΕΚ, σας κατηγορούν ότι οδηγεί στη διχοτόμηση…

Απ: Αντίθετα η πρόταση της ΕΔΕΚ απομακρύνει από αυτό το ενδεχόμενο ακόμα και στην περίπτωση που δεν θα οδηγήσει σε λύση, γιατί στηρίζεται στη δόμηση της διαδικασίας στην πραγματική υφή του Κυπριακού ως ενός διεθνούς προβλήματος εισβολής, συνεχιζόμενης εισβολής και εθνοκάθαρσης. Η επίλυση λοιπόν της διεθνούς πτυχής στη βάση των αποφάσεων και του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ θα δώσει την ευκαιρία η διαπραγμάτευση της εσωτερικής πτυχής να γίνει σε ισότιμη και εξισορροπημένη βάση, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις και η κατοχύρωση των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών. Σε περίπτωση αποτυχίας την αποκλειστική ευθύνη θα έχει η Τουρκία και αυτό θα την καταστήσει αδύνατη να προχωρήσει σε ανακήρυξη κράτους ή και σε προσάρτηση των κατεχομένων εδαφών. Όταν υπάρχει απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ που ζητά τη σύγκλειση Διεθνούς Διάσκεψης γιατί κάποιοι την παραγνωρίζουν και αποδέχονται 5μερή; Όταν η Γ.Σ. καθορίζει ότι στο πλαίσιο της λύσης πρέπει να αποχωρήσουν όλα τα κατοχικά στρατεύματα, γιατί κάποιοι αποδέχονται την παραμονή αριθμού τουρκικών στρατευμάτων; Η κατηγορία που εκτοξεύεται από τους γνωστούς κύκλους είναι γιατί αδυνατούν με πολιτικά επιχειρήματα να αντιμετωπίσουν τις θέσεις της ΕΔΕΚ. Κρύβονται πίσω από κινδυνολογίες και δηκολαβισμούς. Αποκρύβουν ακόμα από τον λαό ότι η μέχρι σήμερα τακτική τους είναι που έφερε την κατάσταση ένα βήμα πριν από τη νομιμοποίηση της διχοτόμησης.

Ερ: Από το φθινόπωρο θα έχουμε και τη συνέχιση του ενεργειακού προγράμματος στην Κυπριακή ΑΟΖ. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει κάποια κίνηση από πλευράς Τουρκίας; Και πώς διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Απ: Εάν θα υπάρξει στρατιωτική παρεμπόδιση από την πλευρά της Τουρκίας είναι κάτι που ενδέχεται αλλά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Εκτιμώ ότι θα επιχειρήσει να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας είτε με την έκδοση navtex, είτε με την εγκατάσταση του γεωτρύπανού της σε κάποιο από τα οικόπεδα της ΑΟΖ, πιθανόν το 3. Φυσικά για τον βαθμό εμπλοκής της θα συνυπολογίσει και τη στάση την οποία θα τηρήσουν οι κυβερνήσεις των χωρών των αδειοδοτημένων για τις έρευνες εταιρειών. Η διαχείριση δεν είναι εύκολη και όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα σημειώσαμε τόσο δημόσια όσο και στο Εθνικό Συμβούλιο, αυτή πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη, διαβαθμισμένη και να επικεντρωθεί σε δύο άξονες. Ο ένας πρέπει να είναι ο πολιτικοδιπλωματικός με συγκεκριμένες δράσεις εντός της ΕΕ αλλά και των ΗΕ και ο δεύτερος η περαιτέρω αναβάθμιση των συμφωνιών με τις γειτονικές χώρες ώστε αυτές να επεκταθούν και στους τομείς της εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου (φ.Α.) και της γεωστρατηγικής συνεργασίας.

Ερ: Είναι και η έλευση του «Πορθητή» στην κυπριακή ΑΟΖ… Σε μια τέτοια περίπτωση πώς αντιδρούμε;

Απ: Είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο και πρέπει να αντιμετωπισθεί στο πλαίσιο που ανέφερα παραπάνω, γιατί αποτελεί μέρος της τουρκικής τακτικής.

Ερ: Ασκήσατε έντονη κριτική στο θέμα του Συνεργατισμού. Τι ήταν αυτό που έπρεπε να γίνει;

Απ: Ο ελλιπής εποπτικός έλεγχος πριν από το 2012 συνέβαλε στην κακοδιαχείριση και τη δημιουργία προβλημάτων στη βιωσιμότητα του Συνεργατικού Κινήματος. Φυσικά η διαπίστωση αυτή δεν γίνεται εκ των υστέρων. Θα υπενθυμίσω ότι σε θέμα που ενέγραψα στη Βουλή και συζητήθηκε στις 20 και 27 Νοεμβρίου 2008 είχαμε προβλέψει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τον ασύδοτο τρόπο λειτουργίας του κυπριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος. Δυστυχώς όμως κανένας υπεύθυνος δεν τα έλαβε υπόψη του. Ο τρόπος λειτουργίας του βόλευε πολλούς. Το 2013 όταν προέκυψε η ανάγκη κάλυψης των κεφαλαιουχικών αναγκών είχα προτείνει αντί για κρατικοποίηση το 1,5 δισ. να δοθεί για εξαγορά αντίστοιχου ποσού Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) τα οποία να δοθούν στην Οργανισμό Ανάπτυξης Γης και να τα διαχειριστεί στη βάση κοινωνικών κριτηρίων, με ταυτόχρονη ενίσχυση του εποπτικού ελέγχου. Μετά από 5 χρόνια κρατικοποιημένης λειτουργίας καθίσταται αναγκαία η ιδιωτικοποίηση και το κράτος έχει συνεισφέρει άλλα 2,5 δισ. ευρώ για να παραδοθεί το «κερδοφόρο τμήμα» σε άλλη ιδιωτική τράπεζα που ουσιαστικά ελέγχεται από ξένα κεφάλαια. Μάλιστα η κυβέρνηση ανέλαβε δέσμευση ύψους 2,6 δισ. ευρώ ως εγγύηση σε περίπτωση που τα εξυπηρετούμενα δάνεια που ανέλαβε ο αγοραστής προκαλέσουν ζημιά να την καλύψει. Πρόκειται για μια «Λεόντειο Συμφωνία». Τα τελευταία 6 χρόνια ο φορολογούμενος πολίτης λόγω λανθασμένων και επιζήμιων πολιτικών αποφάσεων κλήθηκε να καταβάλει με διάφορους τρόπους πέραν των 20 δισ. ευρώ για να στηρίξει τον χρηματοπιστωτικό τομέα, ο οποίος στη συνέχεια για χάριν του ιδιωτικού κέρδους θα του εκποιήσει και την περιουσία του. Αυτά αποτελούν κυπριακή παγκόσμια αρνητική πρωτοπορία.

Ερ: Ο Γενικός Εισαγγελέας ανακοίνωσε τον διορισμό Ερευνητικής Επιτροπής για διερεύνηση στον Συνεργατισμό. Η Κυβέρνηση ζητά τη διεξαγωγή έρευνας και για πριν και για μετά το 2013. Ποια η άποψή σας;

Απ: Οπωσδήποτε η έρευνα πρέπει να επεκταθεί και πριν από το 2013. Όμως είμαστε υποχρεωμένοι και αυτή την εξαγγελία να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη επιφύλαξη. Η εμπειρία από το παρελθόν δεν μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για την έκβασή της. Τιμωρήθηκε οποιοσδήποτε για το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου, των Κυπριακών Αερογραμμών, της οικονομικής κρίσης; Φυσικά όχι. Απονεμήθηκαν σε οποιονδήποτε ή ανέλαβε οποιοσδήποτε πολιτικές ευθύνες για τα παραπάνω; Φυσικά όχι.

Ερ: Ο κόσμος ανησυχεί. Φοβάται για νέες αρνητικές εξελίξεις. Ποια μέτρα θεωρείτε ότι πρέπει να ληφθούν από πλευράς κράτους;

Απ: Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί. Η Κυβέρνηση επέδειξε ατολμία και έλλειψη διορατικότητας αλλά και διεκδίκησης ειδικής μεταχείρισης από τους Ευρωπαϊκούς Εποπτικούς Μηχανισμούς. Δεν είναι δυνατό να έχουν τις ίδιες απαιτήσεις από τον κυπριακό χρηματοπιστωτικό τομέα όπως από τους αντίστοιχους των άλλων χωρών της Ευρωζώνης, όταν και η Ε.Ε. έχει τεράστιες ευθύνες για την οικονομική κρίση στην Κύπρο, αλλά και του τραπεζικού τομέα. Πώς αντιμετώπισαν τις περιπτώσεις της Ελλάδας, της Ισπανίας ή της Ιταλίας και πώς αντιμετώπισαν την Κύπρο;

Ερ: Εκκρεμούν και σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Τόσο σε σχέση με τα ΜΕΔ, τις εκποιήσεις, αλλά και γενικότερα. Ποια θα είναι η στάση της ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ όπως έπραξε και στο παρελθόν θα συμπεριφερθεί υπεύθυνα και όχι δημαγωγικά. Δεν έχει λόγους να συγκαλύψει ή να δικαιολογήσει ευθύνες που της αναλογούν όπως ενδεχομένως κάποιοι άλλοι. Βασικό κριτήριο των επιλογών της θα είναι η διασφάλιση των καλώς νοούμενων συμφερόντων των αδύναμων πολιτών από την ασυδοσία την οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει επιδείξει ο τραπεζικός τομέας με την ανοχή δυστυχώς της πολιτείας. Δεν είναι δυνατόν το κούρεμα του 2013 να περιελάμβανε και την αφερεγγυότητα των εγγυητών, αλλά οι εγγυητές όχι μόνο δεν έχουν απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις τους αλλά να κυνηγιούνται. Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία δανειοδότησης να αλλοιώνεται πάντοτε σε βάρος του δανειολήπτη για να εξυπηρετηθεί η τράπεζα ή να πωλείται το δάνειό του σε άλλο διαχειριστή χωρίς τη συγκατάθεσή του και την ίδια στιγμή να μην του δίνεται η δυνατότητα να το αγοράσει στην τιμή που η τράπεζα θα το πωλήσει. Αυτές δεν είναι διαδικασίες αλλά ούτε και πλαίσιο προστασίας του πολίτη. Είναι σύστημα ασυδοσίας των τραπεζών σε βάρος των πολιτών.

Ερ: Πού βρίσκονται οι διεργασίες για τις ευρωεκλογές;

Απ: Από την πλευρά της ΕΔΕΚ βρίσκονται στο αρχικό στάδιο διερεύνησης προθέσεων, αλλά και σχεδιασμού. Όπως θα έχετε αντιληφθεί από το πρόσφατο παρελθόν, η ΕΔΕΚ ενδιαφέρεται η όποια συνεργασία να οικοδομηθεί σε στέρεα βάση και αξιοπιστία. Όπως δηλώνει και η λέξη συνεργασία, στόχος είναι η ενισχυμένη και αξιόπιστη συμπόρευση δυνάμεων και όχι απλά η συνύπαρξη. Εκτιμώ ότι το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από πολλές και λεπτές παραμέτρους.

Ερ: Κάποια εκ των συνεργαζομένων κομμάτων στις προεδρικές φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να συζητούν και με άλλες πολιτικές δυνάμεις, ενώ το ΔΗΚΟ φαίνεται να προκρίνει αυτόνομη κάθοδο. Μένει τελικά μόνη η ΕΔΕΚ;

Απ: Η ΕΔΕΚ και με τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές έχει αποδείξει ότι διαθέτει αυτοπεποίθηση και μαχητικότητα. Αυτό δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε μια αλαζονική απομόνωση, αλλά και ούτε σε μια αρνητικά ετεροβαρή συνεργασία. Εκτιμώ ότι το σκηνικό θα ξεκαθαρίσει σύντομα. Από την πλευρά μας εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα με προσοχή και ψυχραιμία, επίσης διερευνούμε και τις επιλογές μας για τους υποψήφιους που θα απαρτίζουν το ψηφοδέλτιο, τόσο τους κομματικούς όσο και τις προσωπικότητες ευρείας αποδοχής.

Ερ: Αληθεύει ότι κάποια κόμματα θέλουν να υπάρχει εναλλαξιμότητα στη θητεία βουλευτών; Αν ναι, γιατί δεν το συζητάτε;

Απ: Είναι ένα από τα θέματα που χρήζουν διευκρίνησης και οπωσδήποτε αξιολόγησης. Πρέπει να σταθμισθούν τα θετικά και τα αρνητικά. Οι ευρωεκλογές για την ΕΔΕΚ δεν είναι μια απομονωμένη εκλογική διαδικασία όπως ενδεχομένως για άλλες πολιτικές δυνάμεις. Πέραν των προεκτάσεων που έχουν σε τοπικό επίπεδο, υπάρχουν και αυτές που σχετίζονται και με το ευρωπαϊκό, κυρίως με την αναγκαιότητα να υπάρχει κυπριακή σοσιαλιστική εκπροσώπηση στη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου.

Ερ: Φαίνεται ότι ούτε η συνεργασία σε κοινοβουλευτικό επίπεδο δεν λειτουργεί απόλυτα μεταξύ των συνεργαζόμενων κομμάτων στις προεδρικές εκλογές…

Απ: Δεν είχαμε αυταπάτες όταν στις 9 περασμένου Μαρτίου τα κόμματα που συνεργαστήκαμε στις προεδρικές εκλογές αποφασίζαμε να προχωρήσουμε και σε κοινοβουλευτική συνεργασία, ότι αυτή από την αρχή θα εκφραζόταν στο 100% των δυνατοτήτων.  Άλλο η εκλογική συνεργασία στη βάση ενός προσυμφωνημένου προγράμματος και άλλο η κοινοβουλευτική συνεργασία. Είμαστε κόμματα με διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας και σε πολλά θέματα και με διαφορετικές θέσεις. Έχουν γίνει θετικά βήματα, όμως απαιτείται χρόνος περαιτέρω ομοιογενοποίησης και οπωσδήποτε υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης. Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να καταβάλλει ειλικρινείς προσπάθειες χωρίς υστεροβουλία και σκοπιμότητα προς αυτή την κατεύθυνση.

 

συμπερασματα των 28 για τουρκια

Σε σχέση με το παρελθόν όντως είναι βελτιωμένη η αναφορά των Συμπερασμάτων των 28 για την Τουρκία.

Παρόλα αυτά δεν πρέπει να παραμένουμε μόνο σε ζητήματα φραστικής διακήρυξης αλλά με σωστό προγραμματισμό και σχεδιασμό να προχωρήσουμε και στην προώθηση της λήψης πρακτικών μέτρων σε  βάρος της Τουρκίας.

Αυτό είναι επιβεβλημένο από τη στιγμή που η Τουρκία δεν συμμορφώνεται και δεν προχωρεί στην υλοποίηση των κυπρογενών υποχρεώσεων που ανέλαβε το 2005 ενώπιον της Ε.Ε. και αφορούν την Κυπριακή Δημοκρατία.

 

Λευκωσία, 27 Ιουνίου 2018

 

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΚΟΓΚΡΕΣΟ

Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία των 16 μελών του Κογκρέσου να αποστείλουν προς τον Πρόεδρο Τραμπ στις 12 Ιουνίου 2018 επιστολή στην οποία καταγράφονται οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Ελλάδας, ζητώντας παράλληλα την καταδίκη αλλά και την τοποθέτηση της αμερικανικής κυβέρνησης  έναντι αυτών των προκλήσεων.

Η εν λόγω επιστολή είναι απότοκο των ενεργειών του φιλοκυπριακού λόμπι το οποίο ενεργοποιείται από τις άοκνες προσπάθειες των ομογενών μας, στους οποίους οφείλουμε ευγνωμοσύνη για τις ενέργειες που κάνουν ώστε να δικαιωθεί ο αγώνας της Κύπρου.

 

Λευκωσία, 19 Ιουνίου 2018

Από την εκδήλωση που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αναγέννηση Αγλαντζιάς, το Γραφείο Διεθνών Σχέσεων του Κ.Σ. ΕΔΕΚ και ο Δήμος Αγλαντζιάς στο Σκαλί Αγλαντζιάς, με θέμα «Το δίκαιο της Θάλασσας και η κατάσταση στην Κυπριακή ΑΟΖ».

Πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ με επιτυχία η εκδήλωση που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αναγέννηση Αγλαντζιάς, το Γραφείο Διεθνών Σχέσεων του Κ.Σ. ΕΔΕΚ και ο Δήμος Αγλαντζιάς στο Σκαλί Αγλαντζιάς, με θέμα «Το δίκαιο της Θάλασσας και η κατάσταση στην Κυπριακή ΑΟΖ». Κύριος ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο Δρ Άρης Κωνσταντινίδης, Αναπλ. Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Πρόεδρος του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου, ενώ χαιρετισμό διάβασαν η Μαρία Βασιλειάδου, Αναπλ. Πρόεδρος της ΕΔΕΚ και ο Χαράλαμπος Πετρίδης, Δήμαρχος Αγλαντζιάς.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο κ. Κωνσταντινίδης ανέπτυξε στους παρευρισκόμενους βασικές πτυχές του δικαίου της θάλασσας, τις νομικές διαφορές ανάμεσα στην υφαλοκρηπίδα και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη καθώς και ποια είναι τα δικαιώματα των διαφόρων χωρών στη θάλασσα της Μεσογείου. Ταυτόχρονα επισήμανε τη σπουδαιότητα των συνεργασιών της Κύπρου με άλλες χώρες της Ε.Ε και της Ανατολικής Μεσογείου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι επισημάνσεις του για το πώς μπορεί η Κυπριακή Δημοκρατία να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της Τουρκίας στην Κυπριακή ΑΟΖ και ποια βήματα θα μπορούσαν να γίνουν, από νομικής και πολιτικής φύσεως, ώστε να αντιμετωπιστεί όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται η προκλητική και επιθετική στάση της Τουρκίας.

Λευκωσία, 13 Ιουνίου 2018

Τα κεντρικά γραφεία της κεντρικής Τράπεζας

Τα όσα συμβαίνουν στον τραπεζικό τομέα της Κύπρου και τώρα στη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα, φαίνεται να είναι παγκόσμιες πρωτοτυπίες. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί το ότι πουλά το κράτος στους ιδιώτες το καλό τμήμα μίας τράπεζας, το οποίο ουσιαστικά θα είναι κερδοφόρο, και την ίδια στιγμή ο φορολογούμενος πολίτης διά μέσου του κράτους να καταβάλλει, επιπρόσθετα, μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ;

Διερωτόμαστε προς τι η αναγκαιότητα της κρατικοποίησης όταν για να ιδιωτικοποιηθεί η Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα πρέπει να καταβάλει το κράτος πέντε δισεκατομμύρια ευρώ και την ίδια στιγμή να βρεθούν στην ανεργία και μερικές εκατοντάδες υπάλληλοι.

Για ακόμα μια φορά επιβεβαιώνεται η ορθότητα της πρότασης που υποβάλαμε το 2013 που προνοούσε αντί για κρατικοποίηση να παραχωρηθεί το 1,5 δις ευρώ για την αγορά ανάλογου ποσού μη εξυπηρετούμενων δανείων, τα οποία θα παραχωρούνταν για διαχείριση, στη βάση κοινωνικών κριτηρίων, στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης. Εάν υιοθετείτο η εισήγησή μας, αφενός ο Συνεργατισμός θα ήταν βιώσιμος και αφετέρου το κράτος, μέσα σε αυτό το διάστημα, θα ανακτούσε τα χρήματα της αγοράς των δανείων, θα μπορούσε να αποφύγει την καταβολή πρόσθετων ποσών αλλά και την ιδιωτικοποίηση.

Δυστυχώς φαίνεται να μην διδασκόμαστε από τα λάθη του παρελθόντος.

 

Λευκωσία, 11 Ιουνίου 2018

ΕΔΑΔ

Με αφορμή τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας για τους τρόπους που θα ρυθμιστεί η καταβολή χρημάτων σε Ελληνοκύπριους λόγω προσφυγής στο ΕΔΑΔ, ως ΕΔΕΚ είμαστε υποχρεωμένη να υποδείξουμε πως η Κυπριακή Κυβέρνηση επιβάλλεται να αναλάβει πρωτοβουλίες και να προσφύγει σε διεθνή καταγγελία για τη λειτουργία της λεγόμενης «επιτροπής αποζημιώσεων».

Και αυτό επειδή σύμφωνα με τον καταστατικό χάρτη των Ηνωμένων Εθνών η εν λόγω «επιτροπή» είναι  παράνομη επειδή αποτελεί μορφή «διοίκησης και άσκησης εξουσίας» της κατοχικής Τουρκίας εντός της επικράτειας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Χρειάζονται προσεκτικοί χειρισμοί στα διάφορα σενάρια τα οποία υποβόσκουν στο παρασκήνιο ως προς την ενδεχόμενη καταβολή αποζημιώσεων.

Οι όποιες αποζημιώσεις δοθούν, ακόμη και για τα επιδικασθέντα ποσά σε Ελληνοκύπριους ιδιοκτήτες από προσφυγές στο ΕΔΑΔ, θα πρέπει αυτές να καταβληθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην γίνει παράκαμψη της Κυπριακής Δημοκρατίας, την αναγνώριση της οποία αποφεύγει επισταμένα η Τουρκία.

Σε αντίθετη περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος να ενισχυθεί η θέση της Τουρκίας περί εκλιπούσας Κυπριακής Δημοκρατίας.

Λευκωσία, 9 Ιουνίου 2018