ΕΔΕΚ

Guardian

Το δημοσίευμα της Guardian για την παραχώρηση κυπριακής υπηκοότητας σε άτομα που μπορεί να έχουν σχέση με τη διαφθορά και το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος ενισχύει τις ανησυχίες που είχαμε για τον έλεγχο που διεξάγουν οι αρμόδιες αρχές και την επάρκειά του. Μας ανησυχεί επίσης η στοχοποίηση της Κυπριακής Δημοκρατίας λόγω των αδιαφανών διαδικασιών που ακολουθούνται και στον τομέα αυτό.

Υπενθυμίζουμε ότι ο βουλευτής της ΕΔΕΚ κ. Κωστής Ευσταθίου είχε θέσει στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου στις 20 Οκτωβρίου 2016, ερώτηση προς τον τότε Υπουργό Εσωτερικών κ. Σωκράτη Χάσικο, η οποία παρατίθεται αυτολεξεί:

“Παρατηρώ ότι από τις 8 Ιουνίου μέχρι σήμερα μας έχουν αποσταλεί πέραν των πενήντα αιτήσεων πολιτογράφησης. Παρακαλώ όπως με πληροφορήσετε πότε κατατέθηκαν οι συγκεκριμένες αιτήσεις πολιτογραφήσεως και ποιες εξ αυτών έτυχαν ειδικής μεταχείρισης ως προς την προτεραιότητα και για ποιο λόγο.
Περαιτέρω, παρακαλώ όπως με πληροφορήσετε και για το μέσο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εξέταση και διεκπεραίωση των αιτήσεων παραχώρησης κυπριακής υπηκοότητας τα τελευταία πέντε χρόνια».

Να σημειωθεί ότι παρά το ότι οι Υπουργοί υποχρεούνται σε άμεση απάντηση, η ερώτηση του βουλευτή κ. Ευσταθίου δεν έχει μέχρι σήμερα απαντηθεί, γεγονός που δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τη σκοπιμότητα της μη ανταπόκρισης.

Επειδή η κατάσταση μας προβληματίζει ενόψει και των φημών για ευμενή μεταχείριση ημετέρων κατά τη διαδικασία πολιτογράφησης αλλά και την επιλεκτική πολιτική που εφαρμόζεται επί του θέματος , οι βουλευτές της ΕΔΕΚ κ. Ευσταθίου και κ. Μυριάνθους έχουν καταθέσει σήμερα ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό με την οποία καλείται να απαντήσει για το μέσο χρόνο που απαιτήθηκε για την εξέταση και διεκπεραίωση των εγκριθέντων αιτημάτων πολιτογράφησης τα τελευταία δυο χρόνια. Τέθηκε επίσης το ερώτημα πόσες ήταν οι αιτήσεις πολιτογράφησης που εξετάστηκαν και απερρίφθησαν καθώς και οι λόγοι απόρριψής τους.

Οι απαντήσεις στα ερωτήματα μας ευχόμαστε να διαλύσουν τις όποιες ανησυχίες, φήμες και υποψίες οι οποίες υπάρχουν για ευνοιοκρατική και άνιση μεταχείριση και στον τομέα των πολιτογραφήσεων.
Πέραν των πιο πάνω, τα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας στην ουσία επιβεβαιώνουν όσους επιμένουμε ότι η ανάπτυξη δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στην πώληση διαβατηρίων και στον τουρισμό, δεδομένου ότι είναι δύο τομείς ασταθείς.

Είναι ήδη προφανές ότι όσον αφορά την «πώληση» διαβατηρίων που όπως κυβερνητικές πηγές έχουν παραδεχθεί επέφεραν πέραν των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, ότι θα υπάρξουν προσπάθειες υπονόμευσης αυτής της διαδικασίας από ανταγωνιστικές χώρες.

Ως εκ τούτου οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι μεγάλες για το γεγονός ότι έχει επαναπαυθεί σε ότι αφορά
την ανάπτυξη σε ασταθείς τομείς της οικονομίας με ότι αυτό συνεπάγεται.

Είναι καιρός, στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής αλλαγής την οποία θα πρέπει ο λαός να στηρίξει στις επόμενες προεδρικές εκλογές, να υπάρξει ένας νέος οικονομικός σχεδιασμός για ανάπτυξη νέων τομών της οικονομίας, πιο αποδοτικών και σταθερών.

Στην ίδια κατεύθυνση σημειώνουμε πως μας προκαλούν έκπληξη οι δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών στο Euronews ο οποίος ανέφερε ότι οι αναφορές περί πώλησης ευρωπαϊκών διαβατηρίων δεν ισχύουν, καθώς το κυπριακό κράτος «δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ» από τη διαδικασία. Δηλαδή δεν εισπράττονται φόροι, μεταβιβαστικά και άλλα τέλη από τα όσα απαιτούνται για τη χορήγηση βίζας (οι αιτούντες επενδύουν 2 εκατ. ευρώ σε ακίνητα ή 2,5 εκατ. ευρώ σε εταιρείες ή κρατικά ομόλογα κ.ά.);

Λευκωσία, 19 Σεπτεμβρίου 2017

Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια

Προτάσεις της ΕΔΕΚ για μείωση Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων

Οι δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου της Τράπεζας Κύπρου, κ. Χούρικαν, επιβεβαιώνουν ότι απέτυχε το πρόγραμμα διαχείρισης των Μη Εξυπηρετούμενών Δανείων.

Ως εκ τούτου επαναφέρουμε τις δύο προτάσεις της ΕΔΕΚ που θεωρούμε ότι μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση. Θυμίζουμε πως τις προτάσεις αυτές τις αποδέχθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατία καθώς και η πλειοψηφία των κομμάτων στη Βουλή πριν από την ψήφιση του πλαισίου αφερεγγυότητας, αλλά δεν έχουν προωθηθεί λόγω κωλυσιεργίας της κυβέρνησης και των τραπεζών.

Συγκεκριμένα οι δύο προτάσεις αφορούν την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου και τη ρύθμιση των θεμάτων των εγγυητών.

Σε ότι αφορά το θέμα της ενυπόθηκης αξίας του ακινήτου, ως ΕΔΕΚ είχαμε προτείνει αυτή να είναι εκείνη την οποία αποδέχθηκαν οι τράπεζες στην αρχική συμφωνία για να καθορισθεί και το ύψος του δανείου.
Δεν μπορεί η αξία να μεταβάλλεται σε βάρος του δανειολήπτη όταν όλες οι υπόλοιπες πρόνοιες του εγγράφου που είναι υπέρ του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος παραμένουν ως είχαν.

Για τους εγγυητές θα πρέπει σε περίπτωση προσφυγής στους εγγυητές να υπάρχει ισόποση καταβολή του υπολοίπου του δανείου και όχι να επιβαρύνεται ο ένας ή ενδεχομένως κάποιοι από τους εγγυητές.

Λευκωσία, 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΕΔΕΚ, Βαιλειάδου Αναπληρωτής Πρόεδρος

Η αποτυχημένη τακτική των τελευταίων δέκα χρόνων έφερε την Τουρκία ένα βήμα πιο κοντά στη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση της κατοχής και άρα της διχοτόμησης

Εάν θέλουμε να κρατήσουμε σε ένα υψηλό επίπεδο την πολιτική, η οποιαδήποτε αντιπαράθεση θα πρέπει να στηρίζεται στη βάση επιχειρημάτων και όχι χαρακτηρισμών.

Οι χαρακτηρισμοί είναι ένδειξη απουσίας επιχειρημάτων και τεκμηριωμένων θέσεων. Η ουσία παραμένει και είναι μία:

  1. Η τακτική που ακολούθησε τόσο ο προηγούμενος πρόεδρος όσο και ο σημερινός, ήταν η ίδια και οδήγησε σε αδιέξοδο χωρίς η Τουρκία να έχει υποστεί οποιεσδήποτε επιπτώσεις για τη στάση της και χωρίς να έχει κάνει οποιαδήποτε παραχώρηση.
  2. Οδήγησε σε μία πενταμερή διάσκεψη με τους σοβαρούς κινδύνους που προκύπτουν από αυτή την εξέλιξη.
  3. Την τελευταία δεκαετία παρατηρείται σημαντική αναβάθμιση του ψευδοκράτους ενώ την ίδια στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβάθμισης της Κυπριακής Δημοκρατίας (π.χ. Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συναντά τον εκπρόσωπο του κατοχικού καθεστώτος με πρωτόκολλο αρχηγού κράτους. Διεξάγεται αλληλογραφία με την ευρωπαϊκή επιτροπή σε επιστολόχαρτα του ψευδοκράτους. Η τελευταία επιστολή του κ. Γιούνκερ που απευθύνεται στον κ. Αναστασιάδη ως εκπρόσωπο της Ελληνοκυπριακής κοινότητας και όχι ως πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας).
  4. Αυτή τη δεκαετία η προσάρτηση των κατεχομένων προχώρησε ακόμη περισσότερο σημειώνουμε το θέμα της έλευσης του νερού, του ηλεκτρικού ρεύματος, την προσαρμογή της διοίκησης του ψευδοκράτους στο μοντέλο διοίκησης της Τουρκίας ακόμα και στο θέμα της ώρας και την περαιτέρω ισλαμοποίηση των κατεχομένων εδαφών.

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι ο αγώνας και η προσπάθειά μας πρέπει να είναι η κατοχύρωση της πολιτικής ισότητας των πολιτών μέσω της κατοχύρωσης των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους ανεξάρτητα από θρησκευτική ή εθνοτική προσέλευση. Και όχι η πολιτική ισότητα συνιστώντων τμημάτων που στην ουσία οδηγεί σε συνομοσπονδία και ενδεχομένως στο μέλλον θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε απόσχιση.

Είναι λοιπόν φρονιμότερο ο απολογισμός των υποστηρικτών της αποτυχημένης διαδικασίας να στηριζόταν στο ποια και αν υπάρχουν, θετικά που προέκυψαν σε αυτά τα δέκα χρόνια. Με βάση τα πιο πάνω που αναφέρθηκαν, το μόνο ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι η Τουρκία βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση της κατοχής και άρα της διχοτόμησης.

Λευκωσία, 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Το πώς εννοεί την ενότητα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας φαίνεται από τις πράξεις του.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναχωρεί για τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ και για τη συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα:

  • Χωρίς να έχει συγκαλέσει το Εθνικό Συμβούλιο και χωρίς να έχει διαβούλευση με τους πολιτικούς αρχηγούς.
  • Έχοντας υποβαθμίσει το ρόλο του Εθνικού Συμβουλίου.
  • Παρά τα όσα έχουν προηγηθεί, δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια και αντίδραση για τις αναβαθμισμένες προκλητικές συμπεριφορές της Τουρκίας και του κατοχικού καθεστώτος (Navtex, περίπτωση Μαρωνιτών και περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου). Ως εκ τούτου φαίνεται ξεκάθαρα πως μεταβαίνει στη Νέα Υόρκη εντελώς απροετοίμαστος.
  • Έχει ήδη αποδεχθεί Πενταμερή, κάτι που απέρριπταν όλες οι κυπριακές κυβερνήσεις ήδη από τη δεκαετία του 1960, υποβαθμίζοντας την Κυπριακή Δημοκρατία.
  • Το ναυάγιο του Κραν Μοντανά επιβεβαιώνει την αποτυχημένη τακτική που έχει ακολουθήσει.
  • Δεν απέσυρε δημόσια τις επικίνδυνες υποχωρήσεις που έκανε στο Κραν Μοντανά.
  • Παρά τη δημόσια δέσμευσή του στις 4 Σεπτεμβρίου και στις 22 Σεπτεμβρίου σε δυο τηλεοπτικές εκπομπές να στείλει σε όλους του Πολιτικούς Αρχηγούς (και όχι μόνο στον Γενικό Γραμματέα του ΑΚΕΛ) τα έγγραφα, δεν το έπραξε.
  • Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας, δεν μας έδωσε ούτε:

    –  Το έγγραφο των συγκλίσεων.

    –  Την τελευταία επιστολή που του απέστειλε ο Προέδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Γιούνγκερ, η οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, απευθύνεται στον κ. Αναστασιάδη όχι ως Πρόεδρο της Δημοκρατίας αλλά ως εκπρόσωπο της Ελληνοκυπριακής κοινότητας.

    Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να μην έχει πάλι καμία ευφάνταστη πρόταση να καταθέσει, όπως έκανε και παλαιότερα με την πρότασή του για  τις «χιαστί» επισκέψεις των διαπραγματευτών σε Αθήνα και Άγκυρα.

Λευκωσία, 17 Σεπτεμβρίου 2017

ΓΕΣΥ

Πραγματικά διερωτόμαστε πώς αυτή η κυβέρνηση θα εφαρμόσει ΓΕΣΥ όταν ήδη η κατάσταση στα νοσοκομεία από μέρα σε μέρα χειροτερεύει, επιβαρύνεται και αυτό πια είναι κάτι που δεν μπορεί να αποκρυβεί.

Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή του ΓΕΣΥ είναι η αναδιοργάνωση των νοσοκομείων για να μπορέσουν να λειτουργήσουν εντός του ΓΕΣΥ ανταγωνιστικά προς τον ιδιωτικό τομέα αλλά και για να μπορέσουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου περίθαλψη.

Πραγματικά διερωτόμαστε για τη σκοπιμότητα αυτής της τακτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση.

Λευκωσία, 16 Σεπτεμβρίου 2017

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει δηλώσει ότι θα προχωρήσει και θα καταθέσει γραπτώς στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ τις θέσεις μας.

Εκτιμούμε πως αυτό θα έπρεπε να το είχε συζητήσει και με το Εθνικό Συμβούλιο. Αντί αυτού προτίμησε να αναλάβει προσωπικά την ευθύνη χωρίς να ενημερώσει το Εθνικό Συμβούλιο.

Αυτό αποτελεί ένα πολιτικό ολίσθημα του Προέδρου της Δημοκρατίας ο οποίος ουσιαστικά με τη στάση του αυτή επιβεβαιώνει πως πέρα από την υποβάθμιση του Εθνικού Συμβουλίου δεν τον ενδιαφέρει η ενότητα των πολιτικών δυνάμεων αλλά ούτε και τον ενδιαφέρει να ακούσει απόψεις που ενδεχομένως θα βελτιώσουν τις θέσεις του και θα ενισχύσουν τα διαπραγματευτικά επιχειρήματα τα οποία θα καταθέσει.

Λευκωσία, 16 Σεπτεμβρίου 2017

Μαρίνος Σιζόπουλος

Λίγα μόνο εικοσιτετράωρα πριν από τη μετάβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας στη Νέα Υόρκη και όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι βρίσκεται σε κατάσταση απραξίας και αμηχανίας. Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι:

  • Παρά την επικείμενη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ και τη συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα, δύο ομολογουμένως σημαντικά πολιτικά γεγονότα, δεν συγκάλεσε το Εθνικό Συμβούλιο και δεν προχώρησε σε καμία διαβούλευση με τους πολιτικούς αρχηγούς, ώστε να χαραχθεί μια κοινή γραμμή για τα επόμενα βήματα στο κυπριακό.
  • Κανένας από όσους δεν λάβαμε τα απόρρητα έγγραφα δεν είναι ενήμερος για το τί θα ζητήσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.
  • Δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια και αντίδραση για να αντιμετωπίσει τις αναβαθμισμένες προκλητικές συμπεριφορές της Τουρκίας και του κατοχικού καθεστώτος (Navtex, περίπτωση Μαρωνιτών και περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου). Ούτε καν προθυμοποιήθηκε να ακούσει τις εισηγήσεις μας για αυτό το ζήτημα παρόλο που του το ζητήσαμε ήδη από τις αρχές Αυγούστου.
  • Το ναυάγιο της Πενταμερούς στο Κραν Μοντανά και η μη επίρριψη ευθυνών στην τουρκική πλευρά, επιβεβαιώνει την αποτυχημένη τακτική που έχει ακολουθήσει.
  • Δεν απέσυρε μέχρι στιγμής δημόσια τις επικίνδυνες υποχωρήσεις που έκανε στο Κραν Μοντανά για να εκθέσει δήθεν την Τουρκία.
  • Επέλεξε να διαχωρίσει το λαό και να αποστείλει σε μια μικρή ομάδα φίλων του τα απόρρητα έγγραφα για να μην του ασκούν δημόσια κριτική για τις επιλογές και τους χειρισμούς του.
  • Παρά τη δημόσια δέσμευσή του στις 4 Σεπτεμβρίου σε τηλεοπτική εκπομπή να στείλει σε όλους του Πολιτικούς Αρχηγούς (και όχι μόνο στον Γενικό Γραμματέα του ΑΚΕΛ) τα έγγραφα, δεν το έχει πράξει.
  • Αρνείται να κατονομάσει τους παραλήπτες των απόρρητων εγγράφων.

Με δεδομένη και τη δήλωση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για την προσφορά των καλών του υπηρεσιών αφού πρώτα συμφωνήσουν τα δύο μέρη, αλλά και τις συστηματικά εκδηλωνόμενες προκλητικές ενέργειες του κατοχικού καθεστώτος και της Τουρκίας, καθίσταται κατανοητό ότι δεν μπορεί ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα να είναι διαμεσολαβητικός ανάμεσα στις υποχωρητικές θέσεις της πλευράς μας και τις προκλητικά αναβαθμισμένες απαιτήσεις της Τουρκίας και του κατοχικού καθεστώτος.

Εκτιμούμε πως είναι η ώρα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να ζητήσει άμεσα τη σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το Κυπριακό με τη συμμετοχή και των πέντε Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας και της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Την ίδια στιγμή να απαιτήσει:

  • Την προώθηση μέτρων και την εφαρμογή των ψηφισμάτων και αποφάσεων του Διεθνούς Οργανισμού για την Κύπρο.
  • Η Κυπριακή Δημοκρατία να είναι ένα κανονικό κράτος.
  • Την πλήρη εφαρμογή των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων όλων των νόμιμων κατοίκων της Κύπρου όπως αυτά διατυπώνονται στην Ευρωπαϊκή και Διεθνή Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
  • Την πλήρη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς μόνιμες παρεκκλίσεις.
  • Την άμεση αποχώρηση του συνόλου των ξένων στρατευμάτων και εποίκων πριν την εφαρμογή της όποιας λύσης.
  • Την άμεση επιστροφή της πόλης της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της υπό τον ΟΗΕ.
  • Την εφαρμογή της συμφωνίας της Γ΄ Βιέννης.
  • Έστω και τώρα ας αρχίσει να διεκδικεί τα αυτονόητα.

CYTA HELLAS

Εδώ και καιρό ζητάμε τη σύσταση ανεξάρτητης επιτροπής η οποία Θα διερευνήσει τα θέματα που αφορούν την CYTA Hellas.

Πριν από την οποιαδήποτε απόφαση για το μέλλον της CYTA Hellas είναι επιβεβλημένο να συσταθεί μια ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης των θεμάτων που αφορούν τη CYTA Hellas διότι υπάρχουν εύλογες υποψίες για διασπάθιση δημόσιου χρήματος και σκόπιμα λανθασμένες επιλογές για πιθανή εύνοια συγκεκριμένων ατόμων.

Ως εκ τούτου από την πλευρά της ΕΔΕΚ και στο παρελθόν ζητήσαμε να υπάρξει αυτή η έρευνα αλλά δεν προχώρησε.

Λευκωσία, 15 Σεπτεμβρίου 2017

Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια

Ενώ υπήρξε το κούρεμα και η αναδιάρθρωση κάποιων τραπεζών από τα χρήματα των καταθετών, σήμερα οι τράπεζες παρουσιάζουν ιδιαίτερη έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας για την εξυπηρέτηση και υποβοήθηση των δανειοληπτών για την  αναδιάρθρωση των δανείων τους. Φαίνεται πως ο βασικός τους στόχος είναι ακριβώς η οικειοποίηση των περιουσιών των δανειοληπτών και κυρίως των προνομιακών περιουσιών.

Θα πρέπει να υπάρξει καλή διάθεση από την πλευρά των διευθύνσεων και των τραπεζών  για την ρύθμιση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ). Υπενθυμίζουμε ότι οι δύο προτάσεις της ΕΔΕΚ που θεωρούμε ότι θα μπορούσαν  να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση, τις οποίες ο Πρόεδρος  της Δημοκρατίας αποδέχθηκε καθώς και η  πλειοψηφία των κομμάτων στη Βουλή πριν από την ψήφιση του πλαισίου αφερεγγυότητας, δεν έχουν υλοποιηθεί με κυβερνητική και τραπεζική  ευθύνη.

Συγκεκριμένα οι δύο προτάσεις αφορούσαν την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου και τη ρύθμιση των θεμάτων των εγγυητών.

Όσων αφορά το θέμα της ενυπόθηκης αξίας του ακινήτου, ως ΕΔΕΚ είχαμε προτείνει αυτή να είναι εκείνη την οποία αποδέχθηκαν οι τράπεζες στην αρχική συμφωνία για να καθορισθεί και το ύψος του δανείου. Δεν μπορεί η αξία να μεταβάλλεται σε βάρος του δανειολήπτη όταν όλες οι υπόλοιπες πρόνοιες του εγγράφου που είναι υπέρ του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος παραμένουν ως είχαν.

Για τους εγγυητές θα πρέπει σε περίπτωση προσφυγής στους εγγυητές να υπάρχει ισόποση καταβολή του υπολοίπου του δανείου και όχι να επιβαρύνεται ο ένας  ή ενδεχομένως κάποιοι από τους εγγυητές.


Λευκωσία, 15 Σεπτεμβρίου 2017

Συνέντευξη ΠτΔ στο ΡΙΚ

Οι απαντήσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας στα ερωτήματα που του έχουν τεθεί από τον Πάρη Ποταμίτη, αποτελούν προφάσεις εν αμαστίες.

Ο Πρόεδρος προέβη σε μια προσπάθεια επίρριψης των ευθυνών σε όλους τους υπόλοιπους εκτός από τον εαυτό του. Συγκεκριμένα:Για εκ περιτροπής προεδρία:

  • Στο Σχέδιο Ανάν δεν υπήρχε εκ περιτροπής προεδρία. Περιλάμβανε εξαμελές προεδρικό συμβούλιο και αυτός που θα προέδρευε δεν θα ασκούσε εκτελεστική εξουσία. Εξάλλου το Σχέδιο Ανάν το καταψήφισε ο λαός.
  • Η αριθμητική εξίσωση που πρόσφερε σε σωρεία θεσμικών οργάνων του κράτους με την οποία ουσιαστικά παραχώρησε και την εκ περιτροπής προεδρία, πού υπήρχαν στο Σχέδιο Ανάν το οποίο επικαλείται;

Για δικαιώματα χρηστών επί των περιουσιών:

  • Αγνοεί ο Πρόεδρος πως υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις που δεν νομιμοποιούν την αξιοποίηση και κατοχή των περιουσιών από τους παράνομους χρήστες σφετεριστές, όπως είναι η υπόθεση Όραμς και Τιτίνας Λοϊζίδου.Για το θέμα των εποίκων:
  • Ο Πρόεδρος αγνοεί τη συνθήκη της Γενεύης του 1949 σύμφωνα με την οποία οι έποικοι δεν νομιμοποιούνται και είναι έγκλημα πολέμου.
  • Ο Πρόεδρος αποδέχθηκε την παραμονή 120 χιλιάδων εποίκων, αριθμού πολύ μεγαλύτερου από τους Τουρκοκύπριους.
  • Την ίδια στιγμή αρνείται να δώσει ακριβή στοιχεία για το πώς οι Ελληνοκύπριοι έφτασαν στις μετρήσεις που παρουσιάζει τις 803 χιλιάδες.Για το θέμα του κουρέματος:
  • Ο Πρόεδρος έχει τεράστια ευθύνη για το κούρεμα. Όσον αφορά την αρχική του πρόταση, όπως επιβεβαιώθηκε και με ανακοίνωση της ΕΕ αυτή ήταν παράνομη γιατί περιλάμβανε κούρεμα καταθέσεων κάτω των 100 χιλιάδων. Αυτές οι καταθέσεις ήταν νομοθετικά προστατευμένες με νομοθεσία της ΕΕ την οποία μάλιστα ψήφισε και ο ίδιος ο Νίκος Αναστασιάδης ως βουλευτής.
  • Στη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου στις 16 Μαρτίου 2013, απέρριψε την πρόταση της ΕΔΕΚ που εισηγείτο το συγκεκριμένο ποσό να εξασφαλιστεί με δάνειο από τους καταθέτες έναντι δεκαετούς κρατικού ομολόγου.
  • Μέχρι στιγμής δεν έδωσε καμία εξήγηση γιατί ενώ η απόφαση προνοούσε κούρεμα 5,76 δις, το τελικό ποσό ήταν 9,4 δις.
  • Πώς μπορεί να δικαιολογήσει την παραχώρηση των υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών ακόμα και εκείνων της Ελληνικής και της Τράπεζας Κύπρου τα οποία ουσιαστικά δεν είχαν πρόβλημα;
  • Γιατί από την στιγμή που παραχωρείτο παράνομα ο ΕΛΑ στη Λαϊκή, δεν διεκδίκησε την επιστροφή του;Για την ανάπτυξη της οικονομίας:Δεν ακυρώνουμε τα όποια θετικά στοιχεία έχουν παρατηρηθεί στην οικονομία. Την ίδια στιγμή όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την σκόπιμη, είτε υπερ-προβολή δεδομένων είτε διαγραφή κάποιων άλλων για εξυπηρέτηση προεκλογικών σκοπιμοτήτων.
  • Εδώ και καιρό έχουμε τονίσει πως αυτή η ανάπτυξη προέρχεται κυρίως από τον τουρισμό λόγω συγκυριών και όχι λόγω αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος, και από την πώλησης διαβατηρίων σε υπηκόους τρίτων χωρών (γι’ αυτό και η ανάπτυξη στον κατασκευαστικό τομέα). Αυτοί οι δύο τομείς είναι ασταθείς και επηρεάζονται πλήρως από εξωγενείς παράγοντες και δεν μπορούν να προσφέρουν μακροπρόθεσμα οικονομική σταθερότητα. Αυτό δεικνύει και το ότι ούτε το ΑΕΠ έχει αυξηθεί σε σχέση με παρελθόν.
  • Ο Πρόεδρος αποφεύγει να αναφέρει πως το δημόσιο χρέος παρέμεινε στο 107% του ΑΕΠ.
    Σε ότι αφορά την ανεργία, εάν προσθέσουμε όσους μεταναστεύσαν αλλά και όσους είναι υποαπασχολούμενοι τότε αντιλαμβανόμαστε ότι το ποσοστό της ανεργίας είναι πολύ πιο υψηλό.

    Λευκωσία, 15 Σεπτεμβρίου 2017