ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Συνέντευξη Προέδρου ΕΔΕΚ, Μ. Σιζόπουλου στην “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” για την παιδεία 26.08.2018

Μαρίνος Σιζόπουλος

Επιλογή δεν ήταν η αντιπολίτευση, αλλά για ένα τόσο σοβαρό θέμα η τήρηση υπεύθυνης στάσης, λέει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο επικεφαλής της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος αναφορικά με την πρωτοβουλία την οποία πήρε για να γεφυρώσει την απόσταση μεταξύ εκπαιδευτικών και κυβέρνηση. Παράλληλα, τονίζει πως ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι η προσπάθεια διασφάλισης αυτού που η κάθε πλευρά θεωρεί ότι είναι δίκαιο και σωστό.

Το πρόβλημα της παιδείας στην Κύπρο είναι οι πτώσεις στους μέσους όρους στις Παγκύπριες κατά την άποψή σας;

–Η πτώση του μ.ό. της βαθμολογίας στις Παγκύπριες εξετάσεις είναι κατά την άποψή μου η επιβεβαίωση του προβλήματος. Το πρόβλημα αφορά κυρίως την δομή του εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί στις πραγματικές απαιτήσεις της σημερινής εποχής. Η απουσία ενιαίας εθνικής πολιτικής είχε ως αποτέλεσμα στο παρελθόν να γίνουν πειραματισμοί και να εφαρμοσθούν επιλογές που απέτυχαν. Αυτό είχε ως συνέπεια την υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης του δημόσιου σχολείου. Ενώ έχουν διαπιστωθεί οι αδυναμίες του συστήματος δεν έχει επιδειχθεί η ανάλογη αποφασιστικότητα και η πολιτική βούληση για την προώθηση ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, η οποία να αρχίζει από την προδημοτική και να καλύπτει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ακόμα και εκεί που καταβλήθηκαν προσπάθειες διόρθωσης αυτές ήταν αποσπασματικές και περιορίσθηκαν σε ορισμένες βαθμίδες. Ως εκ τούτου η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι αναγκαία και απαραίτητη. Για τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη κοινωνικά δεδομένα, ώστε η προσφερόμενη παιδεία να λειτουργεί και ως μηχανισμός πρόληψης της εφηβικής παραβατικότητας, η οποία, προϊόντος του χρόνου, αυξάνεται ανησυχητικά. Από την πλευρά της ΕΔΕΚ, τα τελευταία χρόνια καταθέσαμε στους κατά καιρούς υπουργούς Παιδείας ολοκληρωμένες προτάσεις που αφορούν στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

–Γιατί πήρατε την πρωτοβουλία να συναντηθείτε με τους δασκάλους και με τον υπουργό Παιδείας;

 

–Το πρόβλημα που έχει προκύψει ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις με κίνδυνο να τεθεί υπό αμφισβήτηση το ενδεχόμενο ομαλής έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, ενέχει κινδύνους και κύρια επιπτώσεις τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς τους. Γι’ αυτό από την πλευρά της ΕΔΕΚ παρακολουθήσαμε την εξέλιξη του θέματος με προσοχή και νηφαλιότητα. Αποφύγαμε τις σκληρές ανακοινώσεις εντυπωσιασμού. Επιλογή δεν ήταν η αντιπολίτευση, αλλά για ένα τόσο σοβαρό θέμα η τήρηση υπεύθυνης στάσης. Ορθά ή λανθασμένα διαγνώσαμε ότι ανάμεσα στις δύο πλευρές πιθανόν να υποβόσκει κάποιας μορφής καχυποψία αναφορικά με τις εκατέρωθεν προθέσεις, τις οποίες κάποιος τρίτος ίσως να μπορούσε να τις παρακάμψει και να βοηθήσει στην εξεύρεση μιας αμοιβαίας αποδεκτής λύσης. Εκτιμώ ως σημαντικό το γεγονός ότι τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και ο υπουργός Παιδείας και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις αποδέχθηκαν τη μεσολάβηση. Ανεξαρτήτως εάν το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό, η προσπάθεια άφησε ως παρακαταθήκη για τη συνέχιση του διαλόγου τρία σημαντικά στοιχεία. Τη μετακίνηση και των δύο πλευρών σε θέσεις πλησιέστερες μεταξύ τους, την επιβεβαίωση της βούλησης για αμοιβαία συμβιβαστική λύση και τη σαφή διατύπωση της βούλησης για την έναρξη διαλόγου με καθορισμένο χρονοδιάγραμμα για συνολική επίλυση του προβλήματος.

–Ποιο είναι, κατά την άποψή σας, το μεγαλύτερο πρόβλημα στον διάλογο μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και εκπαιδευτικών;

–Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι η προσπάθεια διασφάλισης αυτού που η κάθε πλευρά θεωρεί ότι είναι δίκαιο και σωστό. Ομως λόγω της διαφορετικής οπτικής γωνίας που βλέπουν το θέμα είναι προφανές ότι δημιουργείται η σχετική απόκλιση στην τελική διατύπωση των θέσεών τους. Εκτιμώ ότι δεν θα πρέπει στον μεταξύ τους διάλογο να πρυτανεύσει η λογική της επιβολής του ενός επί του άλλου, αλλά στο πλαίσιο αμοιβαίων υποχωρήσεων να προστατευθεί το καλώς νοούμενο συμφέρον του δημόσιου σχολείου και κατ’ επέκταση των μαθητών

Με ποια από τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση για τον εξορθολογισμό συμφωνείτε και αντίστοιχα πού εντοπίζετε δίκαιο στα θέλω των εκπαιδευτικών.

–Δεδομένης της μεσολάβησης που ανέλαβα αλλά και του γεγονότος ότι ο διάλογος βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο και δεν έχει καταλήξει ακόμα σε τελική συμφωνία, η όποια δημόσια έκφραση άποψης επί αυτού του θέματος ίσως να αποτελέσει αρνητικό παράγοντα. Ο εξορθολογισμός είναι αδήριτη ανάγκη και μπορεί κάποιος να κατανοήσει τις επιλογές της κυβέρνησης έστω και εάν διαφωνεί με τη μεθόδευση. Όμως την ίδια στιγμή δεν θα πρέπει να αμφισβητείται και η σημαντική συμβολή των εκπαιδευτικών στην υλοποίηση αυτών των πολιτικών. Για εμένα προσωπικά ήταν μια σημαντική εμπειρία η οποία με βοήθησε να εμβαθύνω ακόμα περισσότερο στα δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυπριακή παιδεία, η οποία πιθανόν στο μέλλον να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

–Η κυβέρνηση λέει ότι τα σχολεία θ’ ανοίξουν τον Σεπτέμβριο οπωσδήποτε. Αυτό σημαίνει ότι τα προβλήματα θα έχουν λυθεί ή ότι θα έχουν υποχωρήσει οι δάσκαλοι;

–Το σύνολο των προβλημάτων δεν είναι δυνατόν να επιλυθεί μέσα σε λίγες μέρες και κάτω από τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί. Η όποια λύση θα είναι προσωρινή και θα ισχύσει μόνο για τη νέα σχολική χρονιά. Οι όποιες λογικές υποχωρήσεις ή παραχωρήσεις δεν θα αποτελέσουν απεμπόληση κεκτημένων ή πλήγμα της αξιοπιστίας των εμπλεκομένων. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υλοποιηθεί η δέσμευση που ανέλαβαν και οι δύο πλευρές για την έναρξη ενός δομημένου διαλόγου με κατάληξη σε συμφωνία το αργότερο τον προσεχή Μάιο και η οποία να καλύπτει το σύνολο των εκκρεμοτήτων περιλαμβανομένων της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, της υπευθυνότητας, του βιολογικού παράγοντα, του συνδικαλιστικού χρόνου κ.ά.

You may also like